🔺مرحوم علامه جعفری کتابی دارند به نام «حکمت اصول سیاسی اسلام»!
در مقدمه کتاب سوال جالبی را طرح میکنند:
🔸میگویند: واقعا ما باوجود دسترسی به سنت فلسفی سیاسی یونان و ماثر فلسفه سیاسی غرب با آن همه سابقه، چرا باید برویم سراغ علی (علیه السلام) و حکمت سیاسی را از او بجوییم ؟!
صرفاً چون علی (علیه السلام) یکی از رهبران بزرگ اسلام است ویا چون ما مسلمان هستیم و میخواهیم بدانیم اماممان چه میگوید ؟!
🔸سپس خودشان جواب می دهند که:
مامیرویم سراغ امام علی چون «واقعیت» نزد اوست! چون او «واقعیت» را دارد!
و دیگران نهایتاً بخشی از واقعیت نزدشان باشد!
🔻 حقیقت این است که فکر آدمی تحت تأثیر عوامل و متغیرات مختلف دائما در معرض دوری از «واقعیت» است!
(چه بسا اصلا به اسم «واقع نگری» هم از واقعیت دور باشد و خودش هم نفهمد!)
سوگیریها و تعلقات، هواها و نفسانیات، ماده اندیشی ها و تمنیات و گاه حتی اتکاء افراطی به قواعد طبیعی و عقلایی!! همگی استقلال فکری و واقع نگری انسان را مورد تهدید قرار میدهد!
در چنین شرایطی چه بسا گمان شود یک شخصیت قدسی و الهی مثل:
«علی بن ابی طالب» بخاطر آن وجه غیبی و لدنّی دارد اتفاقا از واقعیات دنیا به دور و بیگانه است و با عالم بالا بیشتر آگاه است تا عالم دنی دنیا!
اما نه!
اتفاقا اگر کسی فکر مستقل میخواهد باید قبلش روح مستحکمی داشتهباشد روح عزت داشته باشد، فکر هم واقعی میشود! متاثر واقع نمیشود!
و اینجاست که اتفاقا نقطه قوت علی بن ابی طالب است!
✍️روح الله شمسی کوشکی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصهای از مباحث جلسه اول و دوم متنخوانی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله
🔸شرایط جنگی و شدت غیرت و شجاعتِ به جوش آمده با اینکه همه را متحد کرده بود تا در برابر دشمنِ متجاوز بایستند اما باز شکستی سنگین و قراردادی ننگین امضا شد و بخشی از پاره تن از خاک میهن جدا شد.
⁉️سوالی بزرگ برای جامعه ایرانی طرح شد. دلیل عقب ماندگی ما چه بود که شکست خوردیم؟!
در عرصه نظامی واضح بود.
سلاح های مدرن/نظم خاص نظامی
ابزارآلات پیشرفته و پیچیده
مجموعه ای از پیشرفت های علمی که
قدرت نظامی آورده بود و حالا برای آنها آورده اقتصادی داشت و برای ما جز سرشکستگی و تحقیر چیزی نداشت.
💢از اینجا تاریخ ۲۰۰ ساله ای شکل میگیرد که همه به دنبال پاسخ آن سوال مذکور هستند؟!
1⃣_یک گروه معتقد بودند که کلید پیشرفت فقط در غرب و راه حل آن غربی شدن از سرتا نوک پاست.
2⃣_گروه دیگر اما به صورت گزینشی به دنبال وارد کردن علوم به خصوص بخش صنعت و تکنولوژی آن بودند و علت تاسیس دارالفنون همین بود.
⏪هر دو گروه با تفاوتی که داشتند در جست و جوی پاسخ در غرب و به نوعی
در غربگرایی متفق بودند.
.سفرهای پادشاهان قاجاری
.دانشجویان تحصیل کرده در خارج
.سوغات فرنگی و...
کم کم موجب شد شروع کنیم به چیدن پازل های مختلفی از این تمدن مدرن غربی:
.باید قانون و پارلمان داشته باشیم
.سازمان اسناد و ثبت احوال تاسیس کنیم و...تا آنجا که به مرور نهادهای اجتماعی کوچک تر و دولت بزرگ مدرنی تشکیل شد.
🔸مجتهدین مسلم و علمای اسلامی نیز در پی پاسخ به این سوال برآمدند و "تنبیه الامه و تنزیه المله" که تایید زعمای شیعه را هم داشت یکی از آن خروجی های مهم بود که کماکان برای امروز انقلاب ما قابل استفاده است.
🔺مرحوم نائینی به خلاف دو طیف روشنفکر سابق همین متن قرآن و آیات و روایات در دل اسلام را رمز و راز پیشرفت و ترقی جامعه مسلمان و عموم بشر می داند به ۲ دلیل تجربی:
1⃣_تاریخ شاهد شکوهِ ۵۰۰ ساله ای از تمدن اسلامی بوده است که در آن جامعه مسلمان از همه لحاظ در توسعه علوم، سبک و نوع زندگی متعالی، اخلاق و مباحث معنوی و ... در اوج بوده است.
2⃣_تمدن فعلی غرب نیز با یک سوال و یک پاسخ شکل گرفت. شکست در جنگ های ۲۰۰ ساله صلیبی و آشنایی با ملل مسلمان موجب شد به یک بیداری جمعی برسند و با انتقال بخشی از علوم از طریق تمدن اسلامی به غرب و.. پایه و اساس رنسانس و عصر جدیدشان را رقم بزند.
✅پس پاسخ سوال ما نیز همان اسلام است و همچنان دین شریف خاتم نسخه جامع و شفابخش جامعه امروز ماست.
🔺مرحوم نائینی در ادامه مهم ترین علت عقب ماندگی را نه دین اسلام و فرهنگ ملی عجین شده با آن بلکه "استبداد" میداند.
به عنوان مثال: یکی از فساد های استبداد "نظام اقطاع بخشی" و بذل و بخشش و ثروت بخشی های عجیب و غریبش بوده است. زمین های وسیعی_مهم ترین دارایی اقتصادی آن زمان_ را به فرماندهان و اطرافیان می بخشیدند و اینچنین دامنه های فقر و گرسنگی و ظلم و ستم را گسترش می دادند تا بتدریج جامعه بشدت طبقاتی بوجود بیاید که ارمغانش یک سیر قهقرایی و سقوط از قله های رفیع تمدن اسلامی باشد.
پادشاه در راس این نظام واژگون شده قرار دارد و همه قدرت و ثروت در دست اوست و دقیقا از همین جا استبداد سخت و خشن زاده می شود. گویی حاکیمت مایشاء خدایی می یابد.
پس این نظام مختل شده اقتصادی استبداد سیاسی نتیجه می دهد که قطعا بر فرهنگ عمومی آحاد نیز اثرات فراوان میگذارد و در ذیل این نظام مفهوم "ارباب_رعیتی"متولد می شود.
💢در این سیر قهقرایی چند آسیب جدی
بوجود آمد:
1⃣_نفوس ابیه مسلمانان که عزت مند بودند خراش دید و به جای ظلم ستیزی ننگ پذیر و توسری خور شدند.
استبداد این خصلت بد را در میان مردم شدت بخشید و این خصلت نیز بر تشدید استبداد.
2⃣_برخی اسلام را منافی مدنیت و عدالت خواندند و هویت تاریخی خود را زیر پا گذاشتند و به دنبال غرب رفتند.
🔺میرزا این مشروطه خواهی را که با فراز و فرودهای زیادی بدست آمده را نتیجه یک بیداری جمعی و آگاهی تاریخی می داند که فرصتی بی نظیر داده برای از بین بردن این استبداد و خودرایی_که ریشه این عقب ماندگی و تحقیرشدگی ست_ و احیای آن روح اباه الضیم و ننگ ناپذیری مسلمین.
▪️ما دو نوع استبداد داریم:
۱_ سیاسی
۲_ دینی[آیه ۲۶ فاطر]
برای جلوگیری از استبداد چند کار لازم است: اول اینکه در خود حاکم اسلامی "قوه عدالت" باشد اما به لحاظ اجتماعی باید مکانیزمی طراحی شود تا به لحاظ اجتماعی استبدادی شکل نگیرد.
✅مشروطه و حاکمیت قانون همان
راه حل اجتماعی دراینباره ست.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت
با موضوع:
🔸«الگوی نظری هویت زن»
🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی
🗓زمان: دوشنبهها؛ ساعت ۱۳ الی ۱۷ به مدت پنج هفته| شروع از : ۲۹ آبانماه
📍مکان: قم؛ خیابان هنرستان؛ ساختمان مدرسهی فکرت
🔺توجه: درسگفتار فقط به صورت حضوری برگزار میگردد.
🔸هزینه ثبت نام: رایگان
🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔹به گل نشستن کشتی عاملیت رهاییبخش هابرماس در ساحل غزه
🔸 یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است.در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیهای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است.
🔸جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرومانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازیهای اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانیها گرفتار فوبیای هولوکاست شدهاند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر میکنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است.
🔸در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایدههای ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایدهها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است.
🔸 کشتی رهاییبخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده میبندد.
✍️ خسروباقری
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺در درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» در پی چه چیز هستیم؟
🔸مسائل زنان از چشم انداز مطالعات جنسیت، یکپارچه در ذیل مسئله بنیادینی تعریف میشود که با عنوان «هویت زن» قابل شناسایی است. هویتی که در دیالکتیک مداوم فضاهای سه گانه تولید و بازتولید میگردد؛ فضای مکتب، فضای جامعه، فضای مجازی.
🔸درسگفتار هویت زن در گام اول، هویت زن در مکتب را واکاوی نمود و سعی کرد با رجوع به اندیشه علامه طباطبایی، چارچوبی بومی و اسلامی برای این منظور ارائه دهد. ایجاد چارچوب معرفتی برای کشف و حل شبهات دینی، ابتداییترین کارکردهای این مرحله از درسگفتار بود. با این وجود، چارچوب نظری هویت زن در مکتب، مقدمهای برای انتقال به مسائل واقعی زنان در جامعه است.
🔸در گام دوم این درسگفتار، هویت زن در فضای جامعه را پیگیری خواهیم نمود. دسترسی به چارچوب تبیین هویت زن در فضای جامعه، این ظرفیت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد تا مبتنی بر مبانی اسلامی به رصد و اکتشاف مسائل جامعه بپردازد.
🔸تفکیک مسائل واقعی جامعه و تمییز آن از شبهمسائل یا مسائل تحمیلی از یک سو و اولویتسنجی و شکلدهی نظاممند و دستگاهواره مسائل زنان از سوی دیگر؛ از اهداف گام دوم درسگفتار هویت زن در جامعه خواهد بود.
📑 آشنایی با: دکتر محمدرضا کدخدایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺درسگفتار الگوی نظری هویت زن تا دقایقی دیگر برگزار میشود
🔺درحال برگزاری...
درسگفتار «الگوی نظری هویت زن»
با ارائهی دکتر محمدرضا کدخدایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰درست است که نمیتوانیم علم روانشناسی را اسلامی کنیم، زیرا ماهیت آن در رفع بحرانهای روانی نظام مدرن اختراعشده؛ اما میتوانیم علومی مرتبط با روان بشر آسیایی بسازیم و آن را علم روانشناسی اسلامی یا معرفت اسلامی روان بنامیم.
🔸مصادر معرفت تنها عقل ابزاری، غریزه حیوانی و تجربه زیسته بشری نیست؛ منابع سرشاری چون وحی، الهام، کشف و فطرت بشری نیز انسان را به درک بسیاری از ناگفتهها و ناشنیدهها میرساند.
🔸اگر این واقعیت را بفهمیم که دستگاه ادراکی انسان ایرانی و مسلمان، خصوصیات منحصربهفرد خودش را دارد، دیگر تلاش نمیکنیم مسئله را به تغییر موضوعات تقلیل دهیم و ماهیت علم مصطلح را یکسان خیال کنیم. خواهیم دانست که با تغییر زیستبوم، پدیدار هم عوض میشود، دستگاه تحلیل نیز تفاوت خواهد کرد و ارتباطی که با عالم برقرار میشود از جنس ارتباطات مدرن نخواهد بود. با این مقدمات، اعتبارات تبدل مییابند و اکثر معادلات عوض خواهند شد.
✍️ محمد جلیلی| پژوهشگر مسائل ایران
متن کامل یادداشت
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰مصاحبه جالب با استاد حشمت پور (حفظهالله)
🔸من دروس حوزه را در مشهد خواندهام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سالها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متصعبتر بودم و هیچگاه فکر نمیکردم که در آینده چنین رابطهای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم.
🔸من مخالف فلسفه بودم. وقتی به قم آمدم تصمیم گرفتم یک سال فلسفه بخوانم تا بدانم فلسفه چیست که اینقدر با آن مخالفت میشود. یکی دو سال حوالی سال ۶۰ در درس آقای جوادی آملی و آقای حسنزاده آملی شرکت کردم. وقتی خواندم، متعجب شدم.
متوجه شدم فلسفه را بلدم. نمیدانم چه اتفاقی افتاد. خدا چه لطفی کرد ولی دیدم که فلسفه را بلدم. میگویم به من افاضه شد. فلسفه را کامل بلدم. هر کجا هم که تدریس میکنم، درسم پذیرفته میشود.
🔸 یکی از علما که مخالف عرفان بود و عرفا را کافر میدانست، «وحدت وجود» را توضیح دادم. بعد از توضیحات من گفتند: حرفهای درستی میزنی ولی عرفا اینها را نگفتند. اگر اینها را بگویند حکم به کفر آنها نمیکنیم. مطالبی که درباره عرفان میگفتم، جایی نشنیده بودم.
🔸فلسفه برای من تمام شده است. میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن.
🔗متن کامل مصاحبه
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصه ای از جلسه سوم "تنبیه الامه و تنزیه المله"
ارائه: حجت الاسلام محمدامین رضایی
🔺اجمالا دانسته شد که وجه نامگذاری کتاب از سوی مرحوم نائینی این بوده که مردم مسلمان [الامه] را تنبیه و آگاهی دهد که منشا عقب ماندگی و مسئله جدی کشور "استبداد" است و کیان دین و پیکره اسلام [المله/۹۵ آل عمران] را از این لکه کثیف منزه سازد و تابلو بزند که استبداد جزء دین نیست بلکه مبارزه با آن ضروری دین است.
🔚مرحوم نائینی معتقد بود اگر استبداد از بین برود، جامعه مسلمان در مسیر رسیدن به قسط و عدالت، استقلال و آزادی، پیشرفت و تعالی و دیگر حقوق انسانی و الهی اش پیش خواهد رفت.
▫️استعمار یا استبداد
💢 اختلاف شیخ فضل الله نوری و مرحوم نائینی در موضوع شناسی بود، اساسا فقهای نجف میدان را بگونه ای دیگر فهم میکردند، تکیه بر استبداد بجای استعمار و استعمار با هم از این جهت بود و شیخ فضل الله و مخالفان معتقد بودند بین آنچه گفته میشود( مباحث نظری) با آنچه در میدان رقم میخورد خیلی تفاوت است . شیخ فضل الله و نقش استعمار دخالت سفارت انگلیس و.. را جدی می دانست. در انقلاب ما امام ره از این تجربه مشروطه استفاده کرد و نفی استبداد و استعمار را توامان جلو برد.
میشود اینگونه جمع بندی کرد تشخیص شیخ فضل الله در میدان درست و مطابق با واقع بوده اما به لحاظ نظری و گفتمانی مقل آزادی، جمهوریت، قانون و....نظرات میرزای نائینی که در تنبیه الامه آمده به متفکران انقلاب اسلامی و قانون اساسی انقلاب نزدیک تر است.
▫️دوگانه استقلال و آزادی
در مقابل استبداد، "آزادی" و
در برابر استعمار، "استقلال" قرار دارد.
⁉️ اگر یک روز این دو[استقلال و آزادی] در برابر هم قرار گرفتند و قرار شد یکی به نفع دیگری قید بخورد و کنار گذاشته شود کدام یک باید باشد ..؟!
آزادی برای فرد محترم است و همان آزادی فردی در نسبت با جامعه می شود استقلال که آن هم محترم است.در تزاحم آزادی فرد و استقلال جمع چه باید کرد ..؟!
✅پاسخ لحاظ کردن مصلحت جمع است.
در این هنگام باید از آرمان آزادی کاست تا آرمان استقلال جامعه حفظ شود.
البته طبق قانون اساسی[اصل ۹] هر دو اصالت دارند و باید هر دو را حفظ کرد اما در صورت تزاحم استقلال و حق جامعه مقدم بر آزادی و حق فرد است. در نظریه اقتصاد اسلامی نیز همین مسئله مطرح است؛ اگر کسی احتکار کرد یا...مالکیت او به نفع جامعه حد می شود.
▫️ضرورت حکومت
مرحوم نائینی بعد از ذکر مقدمه در ابتدای کتاب از ضرورت وجود حکومت بحث می کنند که وجودش امری عقلایی است.
هر جامعه ای باید حکومتی داشته باشد تا بر اساس آن نظام اجتماعی و معیشت بشر حفظ شده و حداقل های یک جامعه یعنی "امنیت مرزها" و "عدالت اجتماعی" تامین شود.
حکومت در مقابل "آنارشیسم" و هرج و مرج و بی قانونی است. اگر حکومت نباشد ولو جائرانه حداقل ها هم محقق نمی شود.
اهداف تشکیل حکومت
🔻مرحوم نائینی میفرمایند هر نظامی
برای چند چیز شکل می گیرد:
1⃣_داخلی
.امنیت درونی
.عدالت اجتماعی
.تربیت نوع الهی[آموزش و پرورش]
2⃣_بیرونی
.امنیت مرزها و حفظ استقلال
.ارتقای قدرت نظامی
مرحوم نائینی میگوید: عُقَلا نظامات اجتماعی را برای تربیت نوع[در کنار سایر چیزهای لازمِ دیگر] تشکیل می دهند.
اگر مصداق این تربیت نوع، آموزش و پرورش باشد که هست قانون اساسی ما نیز در اصل ۳۰ همین مطلب را صراحتا گفته که آموزش باید همگانی و رایگان باشد نه اینکه آموزش کالایی و پولی شود و نوع مردم از آن محروم شوند و این از وظایف حکومت است.
رهبر انقلاب نیز در دیدار با معلمان بر اساس همین مبنا در اردبیشهت ۱۴۰۲ به صراحت اعلام کردند:
"شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهدهی نظام حاکم بر این کشور است. در همهی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئلهی برونسپاری معنیای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست."
✍️ حجت الاسلام رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺ما اگر بخواهیم انسان را فهم کنیم هر جا علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد باید به انسان بپردازیم و هر جا انسان هست بحث جنسیت نیز وجود دارد و این جنسیت میتواند به عنوان یک متغیر در این علوم قرار بگیرد.
لذا مبنا در مطالعات جنسیت، هویت جنسیتی است بر خلاف تفکرات فمنیستی که فروتری زنان را مبنا قرار داده و دچار افراط یا تفریطهای در این باب شده است.
🔸دانش، ناظر بر حل مساله شکل میگیرد و در جوامع مختلف طرح مساله فرق دارد؛ جامعه اسلامی بر خلاف غرب، زن را انسان میداند و حتی جامعه ایران قبل از اسلام دوگانه کدخدا کدبانو، خان و خانم، و بیگ و بیگم داشت.
🔺حجت الاسلام دکتر کدخدایی
🔰جهت ثبت نام در درسگفتار الگوی نظری هویت زن پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺علامه طباطبایی در چارچوب نظری خود اشتراکات و تفاوتهای زن و مرد را به سه دسته تقسیم کرده؛ که شامل تفاوتهای جوهری، ماهوی، عرضی و اعتباری میشود؛ روانشناسان نیز بحث دیگری در فضای روان مطرح میکنند که شامل بینشها، گرایشها، توانشها و صفات میشود.
🔸یک انسانی وجود دارد که ویژگی حب ذات، نیازمندی و حسابگری دارد و در نتیحه استخدامگر است و در این سه مورد با حیوانات مشترک است؛ اما انسان از لحاظ تکوینی که شامل جنس زن و مرد میشود؛ ویژگیهای متفاوتی دارد؛ یکسری نیازهای طبیعی و جنسی به جنس مخالف برمیگردد و در روایات نیز به ۷۰ نوع نیاز و گرایش تقسیم میشود.
🔸زن و مرد هر کدام برای رفع نیازهای جنسی میخواهند به استخدام یکدیگر در بیایند، اما این منافات با حب ذات دارد و نزاع صورت میگیرد چون حسابگری در فضای انسانی متعدد است و باعث درگیری میشود. اینجا باید بین هر کدام از زن و مرد معامله متوازن صورت بپذیرد و هر کدام نیازهای دیگری را تامین کند. اینجاست که زوجیت اتفاق میافتد و نهاد اجتماعی بر اساس نیازهای طبیعی شکل میگیرد.
دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔺برگزاری جلسه سوم: درسگفتار «الگوی نظری هویت زن»
🔸همراه با اکران و بررسی مستند «معجزه تستوسترون»
🎙️با تدریس دکتر محمدرضاکدخدایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔺 جلسات متنخوانی کتاب تنبیهالامه و تنزیه المله
🎙️با ارائهی حجت الاسلام رضایی
🔸این دوره در حال برگزاری است. علاقمندانی که مایل به دریافت صوت جلسات هستند به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهند.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متنخوانی
کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله "
💠 دوگانه استبداد_استعمار
اختلاف جدیِ پیش آمده در نهضت عدلیه که بعدها دچار انحراف و مشروطه شد در دوگانه استبداد و استعمار بوجود آمد.
💢اشتباه در تشخیص موضوع و شناسایی آن مشکل اصلی و فاصله داشتن از کف میدان هرچند کفه ترازو را به نفع شیخ فضل الله سنگین نمود و تشخیص شیخ در میدان درست بود اما در مسائل گفتمانی نظیر جمهوریت، آزادی و یا قانون اساسی که مربوط به حکم و گفتمان است آرا میرزا نائینی خیلی بیشتر از شیخ فضل الله به گفتمان انقلاب اسلامی و آنچه در آرا متفکران انقلاب و قانون اساسی انعکاس پیدا کرده نزدیک است.
📚کتاب تبیه الامه تنزیه المله از این جهت نقدی جدی بر رساله حرمت شیخ فضل الله وارد کرده است که در آن شیخ به لحاظ مبنایی مباحثی طرح میکند که هم خروجی آن مباحث هم کنش بیرونی موجب تقویت استبداد میشود. مثلا قانون اساسی را بدعت در دین می خواند در حالی که میرزا قانون را راه حلی کلیدی برای کاهش استبداد سلاطین و تحقق آزادی و حقوق نوعیه مردم مثل عدالت می داند.
البته باید توجه کرد نظر نهایی شیخ فضل الله نیز ترکیب حرفها( رساله مشروطه) و عملکرد اوست لذا نمیشود گفت شیخ فضل الله کلا ضد قانون بوده است.
◀️میرزا در مقام یک آسیب شناسی مشکلات جمع بندی خود از اوضاع و احوال مملکت را در استبداد و خودرایی سلطان می دید که ریشه ای چندصدساله در تاریخ کشورمان دارد.
💠 نظام اقطاع بخشی
استبداد نیاز به منبع دارد و قدرت نیز از ثروت نشات میگیرد. در نظام اجتماعی سابق جریانی رایج به نام "اقطاع بخشی" وجود داشت که در آن منابعِ تولید ثروت [زمین/شهر/معادن/چراگاه ها و..] به اقلیتی انگشت شمار بذل و بخشش و واگذار میشد و بوسیله آن ثروت انبوه استبدادی عظیم شکل میگرفت که اکثریت عامه مردم را رعیت و خادم آنان میکرد.
🔅نسبت به آیه۳۲ زخرف تفاسیر متفاوتی شده است. [أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ] اگر مراد از تسخیر، دوطرفه و درجهت رفع و پاسخ به نیازهای طرفینی باشد این موقیعت عادی جامعه ست اما اگر یکطرفه شد خروجی آن "استبدادِ طبقه برخوردار" و یک "چرخه معیوب" خواهد بود که در آن توزیع ناعادلانه ثروت خلق استبداد میکند و استبداد نیز بازتوزیع ثروت را ناعادلانه تر میکند و این دَور همین طور ادامه پیدا میکند و پایانی برایش متصور نخواهد بود. اثر بازتوزیع ناعادلانه در حوزه #اقتصاد "بی عدالتی و تبعیض و شکاف طبقاتی" و در #فرهنگ_و_سیاست تضعیف جمهوریت و نهاد اجتماعی است
🖇 یادداشت تحقیقی "استبداد در عصر دموکراسی از نگاه آمار" را بخوانید!
❇️شهیدصدر در مقاله نظریه اسلام درباره توزیع منابع طبیعی در تفاوت اسلام با سرمایه داری در سه گانه تولید، توزیع، مصرف میگوید: در اسلام ما دو توزیع داریم یک توزیع قبل از تولید و یک توزیع بعد از مصرف؛ در حقیقت یک چهارگانه شکل میگیرد: توزیع، تولید، توزیع، مصرف. اگر عدالت را در سه ساحت عدالت در منابع، عدالت در درآمدها و عدالت در فرصت ها تقسیم کنیم در نگاه شهیدصدر مهم ترین بخش که موجب تحقق عدالت در جامعه میشود توزیع در منابع است، اگر منابع برای یک اقلیت باشد و همچنین درآمدهای نجومی استبداد سیاسی و دینی پشت آن رقم میخورد!
💠 حکومت ولایتیه
لزوم اصل وجودحکومت روشن است. این ایده در برابر آنارشیسم قرار میگیرد. حکومت برای معصوم است اگر امام نبود یا حکومت او غصب شد حکومت بر دو قسم تقسیم میشود
الف)حکومت سلطانیه: حکومتی ست که در آن استبداد حاکم است و مردم به مثابه احجار و نباتات هستند.
ب)حکومت ولایتیه: حکومتی که در آن تساوی میان حاکم و مردم در برخورداری از حقوق و تکالیف برقرار است
✅اصل ایده و کلام اصلی میرزا تحقق "ولایت فقهاست" اما در بستر فعلی و ظرف زمانی عصر قاجار که حکومت ولایتیه ممکن نیست و باید حکومت سلطان را پذیرفت اما وظیفه این است حتی الامکان این استبداد را مقید و مشروط ساخت تا حکومت ولایتیه رقم بخورد. راه حل تحقق آن نیز حاکمیت قانون، تشکیل مجلس و نظارت بر آن است.
#محمدامین_رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔰چارچوب نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر
🔸پدیدههای علوم اجتماعی و انسانی در شش بُعد قابل بررسی است و عوامل بیولوژیک، روان و روح، نهادهای مختلف اجتماعی، عوامل زیستمحیطی و اکولوژیک، عوامل فناورانه سخت و نرم و به عبارتی تکنولوژیک، عوامل معنوی، را شامل میشود که نقش اساسی در هویت دارند.
🔸هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهامبرانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد؛ اما باید عوامل شکلگیری هویت زن را به عنوان یک پدیده انسانی و اجتماعی مدنظر قرار داد که مهمترین آن عوامل، بیولوژیک است و مهترین عامل زیست شناسی انسانی، عوامل ناظر به بدن و جوانح است.
🔸شش بُعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمونها، مغز و اعصاب، اسکلتبندی و عضلات و ریختشناسی و آناتومی است و این موارد جزء سنخ مولفههای ماهوی هستند و قابل دیدن، عینی و قابل بررسی هستند.
🔸عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنشها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. در بعد دوم نیز که به عوامل روانشناختی میپردازد یک چهارچوب چهاروجهی برای فهم آن وجود دارد که شامل سنخ بینشی، گرایش عواطف و هیجانات، توانشی و رفتاری و رویکرد صفات میشود.
🔸عوامل اجتماعی عوامل ناظر به اجتماع و خردهنظامهای اصلی جامعه است که شامل اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش و تربیت، دین و فرهنگ، حقوق، حکومت و قانون و رسانه میشود که رسانه همه این عوامل را تحت هژمونی خود قرار داده و در راس قرار میگیرد.
🔺 بخشی از صحبتهای دکتر کدخدایی در جلسه سوم درسگفتار «الگوی نظری هویت زن»
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی
🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
🔸در این کارگاه موضوعات و چالشهای زیر را بررسی میکنیم:
🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بیروشی» و «روش زدگی»
🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی
🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن
🔻 روش شناسی «اسلامیاندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی»
🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانههای جمعی
🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبهها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان | همراه با گواهی اتمام دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
🔺اسلامیسازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامیاندیشیدن دربارهی انسان و علوم انسانی است.
🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمیگردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روشهای اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیتهای حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده میکنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه همدلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورتبندی دقیق علمی میکنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را بازخوانی میکنیم.
🔰اولین جلسه روششناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند:
🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔰در این درسگفتار سرفصلهای زیر را به بحث و بررسی مینشینیم:
۱. نگاه نظاممند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان )
۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید
۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری
۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام
۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان
۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه)
۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری
🔸سهشنبههای زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمهی صرف
🔰مختصری از آنچه در دومین جلسهی روششناسی گذشت:
🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب میکند. در واقع روششناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم میکند.
🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علمستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل میشود.
🔹بعضی میگویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشتهاند؛ در حالیکه هر جامعهای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدنها روش متناسب با مطالعات خود را نداشتهاند.
🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسهای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی میشود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی میشود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch