eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
📍به دلیل تداخل ایام امتحانات با برگزاری کلاس، جلسه درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی، فردا سه‌شنبه‌ 19 دیماه برگزار نخواهد شد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متن‌خوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 💠 دوگانه استبداد_استعمار اختلا
🔰 خلاصه جلسه پنجم از متن خوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 🔺 آنارشیسم در همه جوامع و از منظر عقلا قبیح و وجود یک حکومت امری عقلانی و شرط رسیدن به حداقل امنیت و...آرمانهاست. بهترین نوع حکومت نیز حکومت امام معصوم ع است. در غیبت ایشان نیابت فقها ایده اصلی و ناب اسلام است اما میرزا از این حیث که وضعیت موجود و شرایط میدان برای حکومت فقها فراهم نیست از باب دفع "افسد به فاسد" ایده مشروطه و جایگزینی سطنت ولایتیه بجای سلطنت تملیکی را پیشنهاد می دهد. 🔹مشروطه کردن استبداد از راه تشکیل مجلس برای نظارات و دخالت بر امور حاکم و تدوین قانون اساسی است. با این ایده قانون اساسی+مجلس جمهوریت،مساوات تا حدودی محقق و زمینه تحقق مصالح نوعیه مثل عدالت فراهم میشود 🔸در ایده میرزای نائینی " قانون اساسی در بخش اجتماعیات و سیاسیات به منزله رساله عملیه در بخش عبادیات است". با یک شرط اساسی که " فصول قانون اساسی با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد." تضمین این عدم مخالفت قانون با شرع: " تشکیل شورایی از فقهای مجتهد است تا بر اسلامی بودن قوانین و حفظ و حراست آن نظارت جدی بکنند. " 🔹در مورد مساله تدوین قانون در عصر مشروطه بعضی علما مخالفت جدید داشتند، این را در رساله های مشروطه می‌توان دید. خود شیخ فضل الله به صراحت در رساله حرمت مشروطه چنین آورده است که : " قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله طبقه به طبقه، روات و اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل به حفظ و ترتیب آن شده اند... تا آنکه آن دستور ملعون که مسمّی به "قانون اساسی" است نوشته شد و خوانش تطبیق آن با قواعد اسلامی نمودند." 🔸عمل قبلی و تلاش بعدی برای شیخ برای تدوین قانون خلاف این است لذا نمی‌توان به قطع گفت شیخ با قانون نویسی مشکل صدرصد داشته اما اجمالا اختلاف نظر بین میرزا و نائینی در این مساله وجود دارد. میرزا جمعی از مجتهدین در داخل یا خارج از مجلس به عنوان‌ ناظر را متضمن اسمیت قانون معرفی می‌کند. در انقلاب فقهای ما به سمت ایده نوشتن قانون اساسی رفتند 🔹اگر چه در گفتمان اندیشه میرزای نائینی مترقی بود و تکیه او بر استبداد درست بود اما شیخ فضل الله در میدان دقیق تر تشخیص داد و به درستی از استعمار و عوامل خارجی گفت. امام ره از این تجربه استفاده کرد و استبداد و استعمار را توامان هدف قرار داد. اختلاف بین علما در دوره های مختلف بوده من جمله صفویه( محقق کرکی و مقدس اردبیلی) بر سر زمین ها و اقطاعات جدی بود، رجوع کنید به کتاب الخراجیات؛ اما مشروطه یک حادثه خاص بود. 🔗 محمدامین رضایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند:
توجه بعلت تداخل برنامه‌ی استاد با اولین جلسه جریان شناسی فمنیسم، این جلسه فردا برگزار نمی‌گردد. ◀️ اولین جلسه هفته‌ی آینده چهارشنبه برگزار می‌گردد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ای تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و
🔰گزارش نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» توسط دکتر کدخدایی 🔸ظاهر این فیلم، مستند علمی است که مشکلی وجود دارد و وجه مشکل با ادبیات عامیانه مطرح و مساله برای مخاطب عام و خاص به خوبی صورت‌بندی می‌شود؛ اما در چارچوب‌های نظری آشفتگی وجود داشت و یک رکن اساسی(فلسفی بودن مساله) و نگاه هستی شناسانه مفقود بود. 🔹اما نتیجه نهایی این مستند برای متخصصین قابل فراوری است؛ چون خلاء آن نشان داده می‌شود و سوال و وجه مسئالگی به قوت خود باقی می‌ماند، باعث می‌شود سراغ پژوهش رفت و یک جمله محتوایی که در نقد این فیلم وجود دارد؛ می‌گوید "قبل از اینکه به پرسش «زن چیست» پاسخ دهیم لازم است معنایی از بودن داشت" و باید سراغ فیلسوف رفت. 🔸اگر بر اساس چارچوب اندیشه‌ای علامه طباطبایی بخواهیم پاسخ دهیم «زن چیست» اجمالا چهار لایه را باید مورد بحث قرار داد؛ تفاوت‌های ماهوی(جوهری یا عرضی) و اعتباری(غیر محض و محض) که برا اساس رویکرد دینی یک صورت بندی به شدت قابل دفاع ارایه می‌دهد؛ اما در غرب فقط به لایه سکس(هویت زیستی) و جنسیت(هویت اجتماعی) می‌پردازد. 🔗 مطالعه گزارش کامل ◀️ بزودی صوت و فیلم کامل برنامه در سایت مدرسه فکرت قرار گرفته و اطلاع رسانی می‌گردد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۷ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند:
🔸🔹در این دوره بررسی می‌شود: 🔺زمینه های فکری اجتماعی فرهنگی و سیاسی فمینیسم در غرب (طرح و بررسی امواج چهارگانه‌ای فمنیسم) 🔺جریان شناسی فمنیسم در ایران 🔺نقد و بررسی فمنیسم و اهداف آن. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
جلسه سوم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸امروز سه‌شنبه‌ 26 دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | برگزار خواهد شد. بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند:
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰آنچه در اولین جلسه درسگفتار « جریان شناسی فمینیسم » گذشت: 🖌اولین رساله‌ی مکتوب و اعتراضی نسبت به وضعیت زنان توسط خانم « ماری دوگورنه » با عنوان برابری زنان و مردان نوشته شد و البته در آن ایام اعتراضات موردی نسبت به مسائل زنان در حال رشد بود. 🖌 یکی از مباحث مهم در رویش جنبش فمینیسم عنصر « پول » بود. چرا که زنان در ازای کار برای کارفرما دستمزد و پولی مثل مردان نداشتند. پول همان ما به ازای قدرت بود که صرفا در دست مردان در جریان بود. 🖌 دوگانه‌ی سپهر عمومی و سپهر خصوصی همان دوگانه‌‌ی خانه و اجتماع که پول و قدرت را به مردان اعطا می‌کند و صرفا خانه و عاطفه را محصول آفرینش زنان معرفی می‌کند. مردان تولید کننده می‌شوند و زنان مصرف کننده که همین امور اعتراض زنان را نشان می‌داد. 🖌تاثیر انقلاب سیاسی انگلیس و انقلاب صنعتی فرانسه در شکل‌گیری فمینیسم بسیار بوده است. مخصوصا حقوق بشری که در انقلاب فرانسه مطرح شده و اینکه همه‌ی انسان‌ها در برابر قانون مساوی هستند. مشارکت زنان در این انقلاب‌ها بسیار بوده است. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch