مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔺یکی از محوریترین کتب برای شناخت نظام اندیشهای مرحوم شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان است و مهمترینپروژه فکری شهید مطهری نیز همین بحث است که چطور اسلامی که برای ۱۴۰۰ سال قبل است را میتوان متناسب با نیازهای زمان استفاده کرد؛ و در گام دوم تفاوت اندیشه شهید مطهری با اندیشههای رقیب بیان شود.
🔸جهت ثبت نام به @madrese_fekrat پیام بدهید.
رایگان| حضوری| خواهران و برادران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔹«اجتهاد»؛ کاملترین روش برای تدوین علوم انسانی اسلامی
🔰مختصری از آنچه در چهارمین جلسه دستگفتار روششناسی علوم انسانی مطرح شد:
🔹مهمترین روش در علوم دینی با همه تنوعی که دارند روش اجتهادی است.
🔹علوم انسانی سه قابلیت و ویژگی دارد؛ 1.باید آگاهیبخش باشند 2. باید رهایی بخش از ظلم و جهالت و جمود باشند. باید به تعالی و رشد برسانند. روش اجتهاد هرسه ویژگی را داراست.
🔹رکن اصلی روششناسی اجتهاد، عقل است و عقل هم مبتنی بر بنای عقلاست. روش اجتهاد، نقلی نیست؛ بلکه فقاهت از نقل در روش اجتهاد استفاده کرده است.
🔹روش اجتهاد در برابر دو روش تحجر و روش التقاط قرار داد و برای ایجاد تحوّل و پویایی در آنچه داریم استفاده میشود.
🔹امام خمینی(ره) بر این باورند که در اسلام بنبست نداریم و منظورشان همین روش اجتهادی بود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانهای تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔰اکران مستند «زن چیست؟»
همراه با نقد و بررسی مستند
◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری میباشد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۷ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری
👤 استاد آذربایجانی
📮 مدرسه فکرت
🗓 دوازدهم دیماه ۱۴۰۲
🔰 جلسه دوم
بخش اول
🔹کلان پروژه شهید مطهری اسلام و نیازهای زمان است. از نظر او شاه کلید تحول اجتماع، فهم، عمل و پیادهکردن اسلام است یعنی همانطور که امت پیامبر صلیاللهعلیهوآله با اسلام شکوفا شدند جامعهٔ کنونی نیز با همین رویکرد شکوفا میشود یعنی هرگاه به اسلام عمل شود رشد اتفاق میافتد و هرجایی مشکلی باشد یا فهم درست از اسلام اتفاق نیوفتاده یا به شیوه صحیحی پیاده نشده.
🔸چهارچوب کتاب اسلام و نیازهای زمان(دستهبندی آموزشی کتاب)
🔻۲ عنصر در این کتاب بناست باهم مقایسه شود:
۱. اسلام که امری با ثبات است
۲. زمان که متغیر میباشد
🔻شهید مطهری نیازهای زمان را در ۴ مرحله بررسی میکند:
۱. اثبات اصل تغییر در زمان
۲. نفی تغییرپذیری همه چیز از حیث نگاه فلسفی و نگاه اجتماعی
۳. عدم کمال و انحطاط کامل تغییرات مثبت و منفی
۴. عدم لزوم انطباق با تغییرات زمان
🔻در ادامه برای روشن شدن بحث، شهید مطهری مبنا و معنای خاتمیت را تبیین کرده و نگاه مثبت اسلام به تغییرات و نگاه انتقادی به دیدگاههای دیگر را بیان میکنند.
همچنین در محتوا و روش فهم تفکیکی را بیان میدارند به این نحو که در بحث روشی نگاه کلانی دارند که اصل اجتهاد است و عقیده دارد اصل اجتهاد در مسائل مستحدثه است به خلاف اجتهاد مرسوم که محدود میشود به حاشیه زدن به عروه و... بله اینها لازم است اما کافی نیست.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 دوازدهم دیماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه دوم بخش
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری
👤 استاد آذربایجانی
📮 مدرسه فکرت
🗓 دوازدهم دیماه ۱۴۰۲
🔰 جلسه دوم
بخش دوم
🔻در بحث روشی همچنین به تبیین قواعد درونمتنی و برونمتنی میپردازد.
قواعد درونمتنی توانایی تطبیق اسلام به مباحث جدید را میدهد مثل قاعدهٔ لاحَرَج و قواعد برونمتنی یعنی عقل، حکومت و سیرهٔ معصومین علیهمالسلام است.
🔻بحث بعدی او ناظر به محتواست. شهید مطهری در اخلاق قائل به ثبات و مخالف نسبیت و در آداب قائل به تغییر است.
برای تبیین این امر مراحل تغییرات زمان را ابتدا از اثبات اصل تغییر شروع میکند و اینگونه بیان میدارد که انسان _به خلاف حیوان_ له خاطر قوای عاقله قدرت تغییر و تحول دارد.
و در ادامه در مورد تغییرپذیری همه چیز از ۲ بُعد فلسفی و اجتماعی اینگونه بیان میکند:
۱. از نظر فلسفی همهچیز تغییر در هرچیزی اتفاق نمیافتد مثل روح انسان که ثابت است
۲. از نظر اجتماعی نیازهای انسان به ۲ دسته تقسیم میگردد:
الف) نیازمندیهای اولی که از عمق ساختمان جسمی و روحی بشر،و از طبیعت زندگی اجتماعی سرچشمه می گیرد و عبارتند از: نیازهای جسمی مانند نیاز به خوراک و پوشاک، نیازهای روحی همچون نیاز به علم و زیبایی و نیازهای اجتماعی مثل نیاز به معاشرت و مبادله.
ب)نیازمندی های ثانوی که خاستگاه آن،نیازمندی های اولی است. نیازمندی به ابزار و وسایل زندگی که در هر دورانی با یکدیگر فرق میکند، نیازمندی های ثانوی محسوب می شود.
☑️ مجموعه کتابهای انسانْ کنششناسی از سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اثر مرحوم علامه طباطبایی برای درک بهتر و کاملتر این مطالب مناسب است.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانهای تخصصی عصر زنان برگزار میکند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و
#یادآوری
🔰اکران مستند «زن چیست؟»
همراه با نقد و بررسی مستند
◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸امروز دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری میباشد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانهای تخصصی عصر زنان برگزار میکند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و
🔺درحال برگزاری...
اکران و نقد و بررسی مستند «زن چیست؟»
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
#توجه
📍به دلیل تداخل ایام امتحانات با برگزاری کلاس، جلسه درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی، فردا سهشنبه 19 دیماه برگزار نخواهد شد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متنخوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 💠 دوگانه استبداد_استعمار اختلا
🔰 خلاصه جلسه پنجم از متن خوانی کتاب
" تنبیه الامه و تنزیه المله "
🔺 آنارشیسم در همه جوامع و از منظر عقلا قبیح و وجود یک حکومت امری عقلانی و شرط رسیدن به حداقل امنیت و...آرمانهاست. بهترین نوع حکومت نیز حکومت امام معصوم ع است. در غیبت ایشان نیابت فقها ایده اصلی و ناب اسلام است اما میرزا از این حیث که وضعیت موجود و شرایط میدان برای حکومت فقها فراهم نیست از باب دفع "افسد به فاسد" ایده مشروطه و جایگزینی سطنت ولایتیه بجای سلطنت تملیکی را پیشنهاد می دهد.
🔹مشروطه کردن استبداد از راه تشکیل مجلس برای نظارات و دخالت بر امور حاکم و تدوین قانون اساسی است. با این ایده قانون اساسی+مجلس جمهوریت،مساوات تا حدودی محقق و زمینه تحقق مصالح نوعیه مثل عدالت فراهم میشود
🔸در ایده میرزای نائینی " قانون اساسی در بخش اجتماعیات و سیاسیات به منزله رساله عملیه در بخش عبادیات است". با یک شرط اساسی که " فصول قانون اساسی با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد."
تضمین این عدم مخالفت قانون با شرع: " تشکیل شورایی از فقهای مجتهد است تا بر اسلامی بودن قوانین و حفظ و حراست آن نظارت جدی بکنند. "
🔹در مورد مساله تدوین قانون در عصر مشروطه بعضی علما مخالفت جدید داشتند، این را در رساله های مشروطه میتوان دید. خود شیخ فضل الله به صراحت در رساله حرمت مشروطه چنین آورده است که : " قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله طبقه به طبقه، روات و اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل به حفظ و ترتیب آن شده اند... تا آنکه آن دستور ملعون که مسمّی به "قانون اساسی" است نوشته شد و خوانش تطبیق آن با قواعد اسلامی نمودند."
🔸عمل قبلی و تلاش بعدی برای شیخ برای تدوین قانون خلاف این است لذا نمیتوان به قطع گفت شیخ با قانون نویسی مشکل صدرصد داشته اما اجمالا اختلاف نظر بین میرزا و نائینی در این مساله وجود دارد. میرزا جمعی از مجتهدین در داخل یا خارج از مجلس به عنوان ناظر را متضمن اسمیت قانون معرفی میکند. در انقلاب فقهای ما به سمت ایده نوشتن قانون اساسی رفتند
🔹اگر چه در گفتمان اندیشه میرزای نائینی مترقی بود و تکیه او بر استبداد درست بود اما شیخ فضل الله در میدان دقیق تر تشخیص داد و به درستی از استعمار و عوامل خارجی گفت. امام ره از این تجربه استفاده کرد و استبداد و استعمار را توامان هدف قرار داد.
اختلاف بین علما در دوره های مختلف بوده من جمله صفویه( محقق کرکی و مقدس اردبیلی) بر سر زمین ها و اقطاعات جدی بود، رجوع کنید به کتاب الخراجیات؛ اما مشروطه یک حادثه خاص بود.
🔗 محمدامین رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۰ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
❌ توجه
بعلت تداخل برنامهی استاد با اولین جلسه جریان شناسی فمنیسم، این جلسه فردا برگزار نمیگردد.
◀️ اولین جلسه هفتهی آینده چهارشنبه برگزار میگردد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانهای تخصصی عصر زنان برگزار میکند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و
🔰گزارش نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» توسط دکتر کدخدایی
🔸ظاهر این فیلم، مستند علمی است که مشکلی وجود دارد و وجه مشکل با ادبیات عامیانه مطرح و مساله برای مخاطب عام و خاص به خوبی صورتبندی میشود؛ اما در چارچوبهای نظری آشفتگی وجود داشت و یک رکن اساسی(فلسفی بودن مساله) و نگاه هستی شناسانه مفقود بود.
🔹اما نتیجه نهایی این مستند برای متخصصین قابل فراوری است؛ چون خلاء آن نشان داده میشود و سوال و وجه مسئالگی به قوت خود باقی میماند، باعث میشود سراغ پژوهش رفت و یک جمله محتوایی که در نقد این فیلم وجود دارد؛ میگوید "قبل از اینکه به پرسش «زن چیست» پاسخ دهیم لازم است معنایی از بودن داشت" و باید سراغ فیلسوف رفت.
🔸اگر بر اساس چارچوب اندیشهای علامه طباطبایی بخواهیم پاسخ دهیم «زن چیست» اجمالا چهار لایه را باید مورد بحث قرار داد؛ تفاوتهای ماهوی(جوهری یا عرضی) و اعتباری(غیر محض و محض) که برا اساس رویکرد دینی یک صورت بندی به شدت قابل دفاع ارایه میدهد؛ اما در غرب فقط به لایه سکس(هویت زیستی) و جنسیت(هویت اجتماعی) میپردازد.
🔗 مطالعه گزارش کامل
◀️ بزودی صوت و فیلم کامل برنامه در سایت مدرسه فکرت قرار گرفته و اطلاع رسانی میگردد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۷ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔸🔹در این دوره بررسی میشود:
🔺زمینه های فکری اجتماعی فرهنگی و سیاسی فمینیسم در غرب (طرح و بررسی امواج چهارگانهای فمنیسم)
🔺جریان شناسی فمنیسم در ایران
🔺نقد و بررسی فمنیسم و اهداف آن.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
جلسه سوم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔸امروز سهشنبه 26 دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | برگزار خواهد شد.
بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰آنچه در اولین جلسه درسگفتار « جریان شناسی فمینیسم » گذشت:
🖌اولین رسالهی مکتوب و اعتراضی نسبت به وضعیت زنان توسط خانم « ماری دوگورنه » با عنوان برابری زنان و مردان نوشته شد و البته در آن ایام اعتراضات موردی نسبت به مسائل زنان در حال رشد بود.
🖌 یکی از مباحث مهم در رویش جنبش فمینیسم عنصر « پول » بود. چرا که زنان در ازای کار برای کارفرما دستمزد و پولی مثل مردان نداشتند. پول همان ما به ازای قدرت بود که صرفا در دست مردان در جریان بود.
🖌 دوگانهی سپهر عمومی و سپهر خصوصی همان دوگانهی خانه و اجتماع که پول و قدرت را به مردان اعطا میکند و صرفا خانه و عاطفه را محصول آفرینش زنان معرفی میکند. مردان تولید کننده میشوند و زنان مصرف کننده که همین امور اعتراض زنان را نشان میداد.
🖌تاثیر انقلاب سیاسی انگلیس و انقلاب صنعتی فرانسه در شکلگیری فمینیسم بسیار بوده است. مخصوصا حقوق بشری که در انقلاب فرانسه مطرح شده و اینکه همهی انسانها در برابر قانون مساوی هستند. مشارکت زنان در این انقلابها بسیار بوده است.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔺مختصری از درسگفتار روششناسی شهید مطهری استنباط دین
با تدریس: حجت الاسلام آذربایجانی
🔹علامهطباطبایی قائل است دو سطح کنش در ذهن داریم:
🔸۱. یک سطح که فهمنده است و یکسری تصورات و تصدیقات را با آن پیدا میکنیم که حس کشفکننده واقع است، مثلا پوستری که روی دیواری نصب شده را با حس بینایی پیدا میکنیم.
🔸۲. اما سطح متعالیتری در نَفْس ما وجود دارد که قوهٔ اعتبار و خَلق است. یعنی در کنار کشف واقع و کشف خارج جَعْل میکند مثل مفهوم ملکیت، در خارج وجود مستقلی به نام ملکیت وجود ندارد اما نفس ما آن را جعل میکند.
🔹به نظر علامه بسیاری از علوم و فنون ما مثل فقه، اصول، ادبیات و به تعبیری حتی اخلاق اعتباری است. علامه حُسن و قُبح(خوبی و بدی) را اعتبار نَفْس میداند یعنی حسن و قبح یک واقعِ خارجی ندارد مثل زید موجود است.
🔺شهید مطهری در کتاب نقدی بر مارکسیسم اشکالی بر نظریه علامه مطرح کردهاند که در فرستهی بعد اشاره خواهیم کرد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
جلسه چهارم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔸فردا سهشنبه سوم بهمن| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | برگزار خواهد شد.
بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺جلسه دوم جریان شناسی فمنیسم امروز برگزار میگردد.
جهت ثبت نام به آی ی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch