eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم 🔹دین برای هدایت بشر است و می‌خواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهم‌های مختلف و قرائت‌های گوناگون از دین معتبر باشد، هدایت‌گری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهم‌های متعارض منجر به سعادت شوند. 🔹اگر هم فهم‌ها و قرائت‌ها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتاب‌های آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهم‌ها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچ‌گاه پیامبران نمی‌توانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. 🔹آیت الله مصباح در اینباره می‌فرمایند: «اگر ما قایل به قرائت‌های متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔰گزیده‌ای از اولین جلسه درسگفتار «نظام اندیشه شهید مطهری در استنباط دین» 🔸با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه اول الف) مقصود از نظام اندیشه شهید مطهری چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید مفردات بحث را معنا کنیم: ۱. نظام اندیشه مراد از نظام اندیشه مجموعه عناصر معلومی است که با یک نظم منطقی کمک می‌کند مجهولی حل بشود. مثلاً "نگاه اقتصاد به اسلام چیست؟" که می‌شود مجهول ما. عناصر مختلفی در اینجا به کمک ما می‌آیند(مؤلفه‌ها و عناصر معلوم). ما معمولا پاسخ نهایی را می‌بینیم و سیر فکری و نظام طی شده برای جواب را نمی‌بینیم که باعث می‌شود نتوانیم به سوالات دیگر در این زمینه پاسخ دهیم. ۲. استنباط دین منظور، دین بِما هُوَ مجموع دین است نه فقه متعارف بلکه مجموع دین در اخلاق و فقه و فرهنگ و... ب) ضرورت بحث از ۳ جهت می‌توان به ضرورت بحث پرداخت؛ اول: چرا نظام اندیشه؟ در ابتدا پاسخ داده شد که باید مؤلفه‌های کلان پشت مسئله را استخراج کنیم تا بدست بیاوریم اگر شهید مطهری امروز بود در مسائل مختلف چه نظری داشت. دوم: چرا استنباط دین؟ زیرا ما نیاز جدی به بازاندیشی و تکامل جدی در استنباط و اجتهاد داریم و باید روش صحیح در فهم دین را بیاموزیم، به قول شهید مطهری ما یک شیخ‌الطائفهٔ جدید می‌خواهیم. لازم به ذکر است که نگاه به اندیشه‌های شهید مطهری به منزله ایستگاه است، نه توقف‌گاه سوم: چرا شهید مطهری؟ ۱. چون شهید مطهری با تحول و تحقیق و پژوهش به اسلام رسیده و صرفا اسلام‌شناس و مسلمان شناسنامه‌ای نیستند. ۲. شهید مطهری نگاه جامعی دارند و در تاریخ، فلسفه، فقه، کلام، اصول، عرصه‌های روز و... متخصص هستند. ۳. تعهد و مسئولیت پذیری او به اسلام است و فهم، دفاع و پیاده‌کردن اسلام دغدغه اوست. برای مثال کسی با آن مقام بالای علمی که به اصول فلسفه و روش رئالیسم حاشیه زده در برهه‌ای داستان راستان برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. ۴. به مباحث حوزوی نگاه امتدادی در جامعه دارد. ۵. شاگرد اساتید ویژه‌ای چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و دیگر بزرگان بوده. ۶. نگاه نظام‌مند و چهارچوب دار شهید مطهری به مسائل مختلف. ۷. به مولفه‌های اندیشه‌ای خود در کتبش پرداخته ۸. تایید بزرگان مختلفنسبت به مراجعه و استفاده از اندیشه‌های شهید مطهری. ج) روش بحث روش مرسوم این است که استاد اندیشه‌ها و مطالب اخذشدهٔ یکی از کتب شهید را برای شاگردان بیان کند. روش دیگر این است که استاد مجموعهٔ اندیشه‌هایی که از آثار شهید برداشت کرده برای شاگردان ارائه کند. مدل سوم که مطلوب ماست این است که شاگرد کتب مختلف در زمینه نظام فکری را مطالعه و گام‌به‌گام با استاد پیش برود تا مدل برداشت و نظام فکری را یاد گرفته و بر اندیشه‌های دیگر امتداد دهد. کتاب‌های محوری شهید مطهری در زمینه نظام اندیشه ایشان که به آن‌ها می‌پردازیم عبارتند از؛ اسلام و نیازهای زمان، سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، سیری در سیره‌ی نبوی، آشنایی با قرآن جلد اول، علل گرایش به مادی‌گری، جامعه و تاریخ، مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی. کتاب‌های تعلیم و تربیت در اسلام و نظام حقوق زن در اسلام به عنوان کتب فرعی این دوره می‌باشند. کتاب اول: اسلام و نیازهای زمان طرح بحث نسبت به اسلام و نیازهای زمان ۴ نگاه داریم: ۱. جمود بر اسلام و مقاومت به تغییرات زمان یعنی نگاه متحجرانه ۲. کنار گذاشتن اسلام و پایبندبودن به تغییرات زمان ۳. جمع بین ۲ نگاه اول یعنی بین اسلام و نیازهای زمان منتها با یک مبنای التقاطی که نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت از این سنخ است. ۴. جمع صحیح بین ۲ نگاه اول به نحو کارآمدکردن و پاسخگوکردن اسلام به نیازهای زمان بدون التقاط 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه اول الف) م
جلسه دوم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸فردا سه‌شنبه‌ دوازدهم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔺یکی از محوری‌ترین کتب برای شناخت نظام اندیشه‌ای مرحوم شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان است و مهم‌ترین‌پروژه فکری شهید مطهری نیز همین بحث است که چطور اسلامی که برای ۱۴۰۰ سال قبل است را می‌توان متناسب با نیازهای زمان استفاده کرد؛ و در گام دوم تفاوت اندیشه‌ شهید مطهری با اندیشه‌های رقیب بیان شود. 🔸جهت ثبت نام به @madrese_fekrat پیام بدهید. رایگان| حضوری| خواهران و برادران 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch