eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔰در این درسگفتار سرفصل‌های زیر را به بحث و بررسی می‌نشینیم: ۱. نگاه نظام‌مند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان ) ۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید ۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری ۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام ۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان ۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه) ۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمه‌ی صرف 🔰مختصری از آنچه در دومین جلسه‌ی روش‌شناسی گذشت: 🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب می‌کند. در واقع روش‌شناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم می‌کند. 🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علم‌ستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل می‌شود. 🔹بعضی می‌گویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشته‌اند؛ در حالیکه هر جامعه‌ای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدن‌ها روش متناسب با مطالعات خود را نداشته‌اند. 🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسه‌ای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی می‌شود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی می‌شود. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم 🔹دین برای هدایت بشر است و می‌خواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهم‌های مختلف و قرائت‌های گوناگون از دین معتبر باشد، هدایت‌گری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهم‌های متعارض منجر به سعادت شوند. 🔹اگر هم فهم‌ها و قرائت‌ها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتاب‌های آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهم‌ها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچ‌گاه پیامبران نمی‌توانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. 🔹آیت الله مصباح در اینباره می‌فرمایند: «اگر ما قایل به قرائت‌های متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔰گزیده‌ای از اولین جلسه درسگفتار «نظام اندیشه شهید مطهری در استنباط دین» 🔸با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه اول الف) مقصود از نظام اندیشه شهید مطهری چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید مفردات بحث را معنا کنیم: ۱. نظام اندیشه مراد از نظام اندیشه مجموعه عناصر معلومی است که با یک نظم منطقی کمک می‌کند مجهولی حل بشود. مثلاً "نگاه اقتصاد به اسلام چیست؟" که می‌شود مجهول ما. عناصر مختلفی در اینجا به کمک ما می‌آیند(مؤلفه‌ها و عناصر معلوم). ما معمولا پاسخ نهایی را می‌بینیم و سیر فکری و نظام طی شده برای جواب را نمی‌بینیم که باعث می‌شود نتوانیم به سوالات دیگر در این زمینه پاسخ دهیم. ۲. استنباط دین منظور، دین بِما هُوَ مجموع دین است نه فقه متعارف بلکه مجموع دین در اخلاق و فقه و فرهنگ و... ب) ضرورت بحث از ۳ جهت می‌توان به ضرورت بحث پرداخت؛ اول: چرا نظام اندیشه؟ در ابتدا پاسخ داده شد که باید مؤلفه‌های کلان پشت مسئله را استخراج کنیم تا بدست بیاوریم اگر شهید مطهری امروز بود در مسائل مختلف چه نظری داشت. دوم: چرا استنباط دین؟ زیرا ما نیاز جدی به بازاندیشی و تکامل جدی در استنباط و اجتهاد داریم و باید روش صحیح در فهم دین را بیاموزیم، به قول شهید مطهری ما یک شیخ‌الطائفهٔ جدید می‌خواهیم. لازم به ذکر است که نگاه به اندیشه‌های شهید مطهری به منزله ایستگاه است، نه توقف‌گاه سوم: چرا شهید مطهری؟ ۱. چون شهید مطهری با تحول و تحقیق و پژوهش به اسلام رسیده و صرفا اسلام‌شناس و مسلمان شناسنامه‌ای نیستند. ۲. شهید مطهری نگاه جامعی دارند و در تاریخ، فلسفه، فقه، کلام، اصول، عرصه‌های روز و... متخصص هستند. ۳. تعهد و مسئولیت پذیری او به اسلام است و فهم، دفاع و پیاده‌کردن اسلام دغدغه اوست. برای مثال کسی با آن مقام بالای علمی که به اصول فلسفه و روش رئالیسم حاشیه زده در برهه‌ای داستان راستان برای کودکان و نوجوانان می‌نویسد. ۴. به مباحث حوزوی نگاه امتدادی در جامعه دارد. ۵. شاگرد اساتید ویژه‌ای چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بروجردی و دیگر بزرگان بوده. ۶. نگاه نظام‌مند و چهارچوب دار شهید مطهری به مسائل مختلف. ۷. به مولفه‌های اندیشه‌ای خود در کتبش پرداخته ۸. تایید بزرگان مختلفنسبت به مراجعه و استفاده از اندیشه‌های شهید مطهری. ج) روش بحث روش مرسوم این است که استاد اندیشه‌ها و مطالب اخذشدهٔ یکی از کتب شهید را برای شاگردان بیان کند. روش دیگر این است که استاد مجموعهٔ اندیشه‌هایی که از آثار شهید برداشت کرده برای شاگردان ارائه کند. مدل سوم که مطلوب ماست این است که شاگرد کتب مختلف در زمینه نظام فکری را مطالعه و گام‌به‌گام با استاد پیش برود تا مدل برداشت و نظام فکری را یاد گرفته و بر اندیشه‌های دیگر امتداد دهد. کتاب‌های محوری شهید مطهری در زمینه نظام اندیشه ایشان که به آن‌ها می‌پردازیم عبارتند از؛ اسلام و نیازهای زمان، سیری در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، سیری در سیره‌ی نبوی، آشنایی با قرآن جلد اول، علل گرایش به مادی‌گری، جامعه و تاریخ، مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی. کتاب‌های تعلیم و تربیت در اسلام و نظام حقوق زن در اسلام به عنوان کتب فرعی این دوره می‌باشند. کتاب اول: اسلام و نیازهای زمان طرح بحث نسبت به اسلام و نیازهای زمان ۴ نگاه داریم: ۱. جمود بر اسلام و مقاومت به تغییرات زمان یعنی نگاه متحجرانه ۲. کنار گذاشتن اسلام و پایبندبودن به تغییرات زمان ۳. جمع بین ۲ نگاه اول یعنی بین اسلام و نیازهای زمان منتها با یک مبنای التقاطی که نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت از این سنخ است. ۴. جمع صحیح بین ۲ نگاه اول به نحو کارآمدکردن و پاسخگوکردن اسلام به نیازهای زمان بدون التقاط 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 پنجم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه اول الف) م
جلسه دوم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸فردا سه‌شنبه‌ دوازدهم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔺یکی از محوری‌ترین کتب برای شناخت نظام اندیشه‌ای مرحوم شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان است و مهم‌ترین‌پروژه فکری شهید مطهری نیز همین بحث است که چطور اسلامی که برای ۱۴۰۰ سال قبل است را می‌توان متناسب با نیازهای زمان استفاده کرد؛ و در گام دوم تفاوت اندیشه‌ شهید مطهری با اندیشه‌های رقیب بیان شود. 🔸جهت ثبت نام به @madrese_fekrat پیام بدهید. رایگان| حضوری| خواهران و برادران 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔹«اجتهاد»؛ کاملترین روش برای تدوین علوم انسانی اسلامی 🔰مختصری از آنچه در چهارمین جلسه دستگفتار روش‌شناسی علوم انسانی مطرح شد: 🔹مهم‌ترین روش در علوم دینی با همه تنوعی که دارند روش اجتهادی است. 🔹علوم انسانی سه قابلیت و ویژگی دارد؛ 1.باید آگاهی‌بخش باشند 2. باید رهایی بخش از ظلم و جهالت و جمود باشند. باید به تعالی و رشد برسانند. روش اجتهاد هرسه ویژگی را داراست. 🔹رکن اصلی روش‌شناسی اجتهاد، عقل است و عقل هم مبتنی بر بنای عقلاست. روش اجتهاد، نقلی نیست؛ بلکه فقاهت از نقل در روش اجتهاد استفاده کرده است. 🔹روش اجتهاد در برابر دو روش تحجر و روش التقاط قرار داد و برای ایجاد تحوّل و پویایی در آنچه داریم استفاده می‌شود. 🔹امام خمینی(ره) بر این باورند که در اسلام بن‌بست نداریم و منظورشان همین روش اجتهادی بود. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ای تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و بررسی مستند ◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی 🔸دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷ 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید. 🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری می‌باشد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن 🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ی تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔺شش جلسه ۹۰ دقیقه‌ای 📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی چهارشنبه‌ها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۷ دی‌ماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایان‌دوره 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه دوم بخش اول 🔹کلان پروژه شهید مطهری اسلام و نیازهای زمان است. از نظر او شاه کلید تحول اجتماع، فهم، عمل و پیاده‌کردن اسلام است یعنی همانطور که امت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با اسلام شکوفا شدند جامعهٔ کنونی نیز با همین رویکرد شکوفا می‌شود یعنی هرگاه به اسلام عمل شود رشد اتفاق می‌افتد و هرجایی مشکلی باشد یا فهم درست از اسلام اتفاق نیوفتاده یا به شیوه صحیحی پیاده نشده. 🔸چهارچوب کتاب اسلام و نیازهای زمان(دسته‌بندی آموزشی کتاب) 🔻۲ عنصر در این کتاب بناست باهم مقایسه شود: ۱. اسلام که امری با ثبات است ۲. زمان که متغیر می‌باشد 🔻شهید مطهری نیازهای زمان را در ۴ مرحله بررسی می‌کند: ۱. اثبات اصل تغییر در زمان ۲. نفی تغییرپذیری همه چیز از حیث نگاه فلسفی و نگاه اجتماعی ۳. عدم کمال و انحطاط کامل تغییرات مثبت و منفی ۴. عدم لزوم انطباق با تغییرات زمان 🔻در ادامه برای روشن شدن بحث، شهید مطهری مبنا و معنای خاتمیت را تبیین کرده و نگاه مثبت اسلام به تغییرات و نگاه انتقادی به دیدگاه‌های دیگر را بیان می‌کنند. همچنین در محتوا و روش فهم تفکیکی را بیان می‌دارند به این نحو که در بحث روشی نگاه کلانی دارند که اصل اجتهاد است و عقیده دارد اصل اجتهاد در مسائل مستحدثه است به خلاف اجتهاد مرسوم که محدود می‌شود به حاشیه زدن به عروه و... بله اینها لازم است اما کافی نیست. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه دوم بخش
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه دوم بخش دوم 🔻در بحث روشی همچنین به تبیین قواعد درون‌متنی و برون‌متنی می‌پردازد. قواعد درون‌متنی توانایی تطبیق اسلام به مباحث جدید را می‌دهد مثل قاعدهٔ لاحَرَج و قواعد برون‌متنی یعنی عقل، حکومت و سیرهٔ معصومین علیهم‌السلام است. 🔻بحث بعدی او ناظر به محتواست. شهید مطهری در اخلاق قائل به ثبات و مخالف نسبیت و در آداب قائل به تغییر است. برای تبیین این امر مراحل تغییرات زمان را ابتدا از اثبات اصل تغییر شروع می‌کند و اینگونه بیان می‌دارد که انسان _به خلاف حیوان_ له خاطر قوای عاقله قدرت تغییر و تحول دارد. و در ادامه در مورد تغییرپذیری همه چیز از ۲ بُعد فلسفی و اجتماعی اینگونه بیان می‌کند: ۱. از نظر فلسفی همه‌چیز تغییر در هرچیزی اتفاق نمی‌افتد مثل روح انسان که ثابت است ۲. از نظر اجتماعی نیازهای انسان به ۲ دسته تقسیم می‌گردد: الف) نیازمندیهای اولی که از عمق ساختمان جسمی و روحی بشر،و از طبیعت زندگی اجتماعی سرچشمه می گیرد و عبارتند از: نیازهای جسمی مانند نیاز به خوراک و پوشاک، نیازهای روحی همچون نیاز به علم و زیبایی و نیازهای اجتماعی مثل نیاز به معاشرت و مبادله. ب)نیازمندی های ثانوی که خاستگاه آن،نیازمندی های اولی است. نیازمندی به ابزار و وسایل زندگی که در هر دورانی با یکدیگر فرق می‌کند، نیازمندی های ثانوی محسوب می شود. ☑️ مجموعه کتاب‌های انسان‌ْ کنش‌شناسی از سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم اثر مرحوم علامه طباطبایی برای درک بهتر و کامل‌تر این مطالب مناسب است. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه فکرت با همکاری رسانه‌ای تخصصی عصر زنان برگزار می‌کند: 🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و
🔰اکران مستند «زن چیست؟» همراه با نقد و بررسی مستند ◀️توسط دکتر محمدرضا کدخدایی 🔸امروز دوشنبه ۱۸ دیماه؛ ساعت ۱۴ الی ۱۷ 🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید. 🔸شرکت در این برنامه بصورت حضوری می‌باشد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
📍به دلیل تداخل ایام امتحانات با برگزاری کلاس، جلسه درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی، فردا سه‌شنبه‌ 19 دیماه برگزار نخواهد شد. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متن‌خوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 💠 دوگانه استبداد_استعمار اختلا
🔰 خلاصه جلسه پنجم از متن خوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 🔺 آنارشیسم در همه جوامع و از منظر عقلا قبیح و وجود یک حکومت امری عقلانی و شرط رسیدن به حداقل امنیت و...آرمانهاست. بهترین نوع حکومت نیز حکومت امام معصوم ع است. در غیبت ایشان نیابت فقها ایده اصلی و ناب اسلام است اما میرزا از این حیث که وضعیت موجود و شرایط میدان برای حکومت فقها فراهم نیست از باب دفع "افسد به فاسد" ایده مشروطه و جایگزینی سطنت ولایتیه بجای سلطنت تملیکی را پیشنهاد می دهد. 🔹مشروطه کردن استبداد از راه تشکیل مجلس برای نظارات و دخالت بر امور حاکم و تدوین قانون اساسی است. با این ایده قانون اساسی+مجلس جمهوریت،مساوات تا حدودی محقق و زمینه تحقق مصالح نوعیه مثل عدالت فراهم میشود 🔸در ایده میرزای نائینی " قانون اساسی در بخش اجتماعیات و سیاسیات به منزله رساله عملیه در بخش عبادیات است". با یک شرط اساسی که " فصول قانون اساسی با احکام شرعی مخالفت نداشته باشد." تضمین این عدم مخالفت قانون با شرع: " تشکیل شورایی از فقهای مجتهد است تا بر اسلامی بودن قوانین و حفظ و حراست آن نظارت جدی بکنند. " 🔹در مورد مساله تدوین قانون در عصر مشروطه بعضی علما مخالفت جدید داشتند، این را در رساله های مشروطه می‌توان دید. خود شیخ فضل الله به صراحت در رساله حرمت مشروطه چنین آورده است که : " قانون نویسی چه معنا دارد؟ قانون ما مسلمانان همان اسلام است که بحمدالله طبقه به طبقه، روات و اخبار و محدثین و مجتهدین متحمل به حفظ و ترتیب آن شده اند... تا آنکه آن دستور ملعون که مسمّی به "قانون اساسی" است نوشته شد و خوانش تطبیق آن با قواعد اسلامی نمودند." 🔸عمل قبلی و تلاش بعدی برای شیخ برای تدوین قانون خلاف این است لذا نمی‌توان به قطع گفت شیخ با قانون نویسی مشکل صدرصد داشته اما اجمالا اختلاف نظر بین میرزا و نائینی در این مساله وجود دارد. میرزا جمعی از مجتهدین در داخل یا خارج از مجلس به عنوان‌ ناظر را متضمن اسمیت قانون معرفی می‌کند. در انقلاب فقهای ما به سمت ایده نوشتن قانون اساسی رفتند 🔹اگر چه در گفتمان اندیشه میرزای نائینی مترقی بود و تکیه او بر استبداد درست بود اما شیخ فضل الله در میدان دقیق تر تشخیص داد و به درستی از استعمار و عوامل خارجی گفت. امام ره از این تجربه استفاده کرد و استبداد و استعمار را توامان هدف قرار داد. اختلاف بین علما در دوره های مختلف بوده من جمله صفویه( محقق کرکی و مقدس اردبیلی) بر سر زمین ها و اقطاعات جدی بود، رجوع کنید به کتاب الخراجیات؛ اما مشروطه یک حادثه خاص بود. 🔗 محمدامین رضایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch