💠 #منزلت_فقها_حکما_عرفا:
1⃣ #فقها:
از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر #شريعت هستند مشبّه به #حضرت_موسي(ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع).
2⃣ #حکما:
از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي #طريقت و مراتبش هستند مشبّه به #حضرت_عيسي(ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع).
3⃣ #عرفا:
از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي #حقيقت و مراتبش هستند مشبّه به #حضرت_ختمي(ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)).
🔸نتيجه:
پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند.
📚نص النصوص، ج1، ص105.
#جايگاه_فقها_حکما_عرفا #شريعت_طريقت_حقيقت
#تورات_انجيل_قرآن
#فقه_فلسفه_عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹 #کتاب فوق العاده #نقد_النصوص في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
💠توضيحي درباره کتاب:
🔸 #نقش_الفصوص، شرح مختصر کتاب #فصوص_الحکم، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده.
🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. #نقد_النصوص بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است.
🔸با توجه به سير شروحِ #کتاب #فصوص_الحکم ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند.
#معرفي_کتاب
🆔 @felhekmat
💠 #اسفار_اربعه:
🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به #اسفار_اربعه معروف است:
1⃣ #سفر_اول: سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد.
2⃣ #سفر_دوم: سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود.
3⃣ #سفر_سوم: سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند.
4⃣ #سفر_چهارم: سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد.
📋نکته:
آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست.
#طرح_درس #اسفار_اربعه #عرفان #سفرهاي_چهارگانه
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر: 🔅 #صدر_الدين_قونوي: چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کت
🔰أقول:
1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده.
2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم.
3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند.
4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد.
📋نکته:
حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد.
📋نکته:
ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل.
📋نکته:
علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل.
#طرح_درس #فصوص_الحکم
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن #کتاب شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم #رسالة_الولاية از #علامه_طباطبايي ره.
🆔 @felhekmat
💠 #خطابات_قرآني:
🔹چون #قرآن #خطابات_جمالي_و_جلالي حق متعال بر عين ثابت محمدي(ص)است، لذا تمام خطابات متوجه حضرتش ميباشد و همچنين چون همه ي ديگر اعيان تحت عين ثابت حضرتش(ص) هستند، موجب ميشود تا همه ي ديگر اعيان هم بقدر سعه وجودي مخاطب باشند. لذاست که هر صاحب دلي در حال تفال به مصحف شريف، مکتوب را عينا احوال باطني خويش ميابد.
📋نکته:
#اصحاب_قلوب، اهل اللّه هستند. که سرّ و حقيقت امر برايشان آشکار شده. و محقق به انوار الهي شدند. و در اطوار ربوبي، دگرگون گشته اند. زيرا مرتبه قلب ولادت دوم است/إن شئت قلت هم الرّاجعون من مقام الجمع الي مقام القلب.
#طرح_درس #اهل_اللّه #خطابات_قرآني #مخاطب_قرآن #قرآن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
◾️◾️◾️◾️
◾️◾️◾️
◾️◾️
◾️
💠 #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين:
🔹اشارة:
قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن السين و سرّ السين))،(مشارق انوار اليقين)؛ #سين از #حروف_نورانيه و مخصوص #انسان_کامل است. زيرا که عدد زبر(س) و بيّنه اش(ين) در #جدول_ابجدي برابر باهم است (س=60،ين=60) و جمع بين امکان و وجوب به تساوي در حد اعتدال، کرده است. تعداد حروف ((سين)) پس از #تکسير برابر با هشت ميباشد(تکسير=سين_يا_نون=8). و عدد هشت در جدول ابجدي برابر با کلمه ي ((ح)) ميباشد(ح=8). انضمام حرف استخراج شده با حرف سين(ح+سين) ميشود #حسين (ع)،فاليتامّل.
#طرح_درس #امام_حسين ع #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين #انسان_کامل #ابجد #تکسير #حروف_نورانيه
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #منزلت_فقها_حکما_عرفا: 1⃣ #فقها: از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر #شريعت هستند مشبّه به #ح
💠 #مقامات_انبيا_و_اوليا:
1⃣ #محَدّث:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد.
2⃣ #نبيّ:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد.
3⃣ #رسول:
کسي است که خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و #صاحب_کتاب نيز هست.
4⃣ #الوالعزم:
تکليفي سنگين تر از رسول دارند که #امامند.
5⃣ #ختم:
#عصاره ي همه ي آنچه گفته شد است.
📚ترجمه و شرح قصيده عائره #ينبوع_الحياة
#طرح_درس #نبوت_إنبائي #نبوت_تشريعي #مقامات_انبياء #مقامات_اولياء #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #ميرزامهدي_آشتياني ره در بيان #امام_خميني ره:
🔹#آیة_اللّه_میرزا_مسلم_ملکوتی_تبریزی:
🔹وقتی علامه طباطبائی در سال 1325 ش از تبریز به قم بازگشت و درس فلسفه را آغاز نمود بنده اولین شاگرد معظم له در این درس بودم. پیش ازآن ضمن این که در درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت داشتم در درس فلسفه خصوصي معظم له نیز حاضر می شدم. ایشان وقتی این درس را آغاز کردند شاگردان خویش را گزینش فرمودند...
🔹حضرت امام پیش از این هم یک درس فلسفه عمومی داشتند که در اثر اعتراض برخی تعطیل شده بود...
🔸 یک روز معظم له در درس خصوصی فلسفه خطاب به آقایان فرمود: این درس که من به شما می گویم #فلسفه نیست و من هم #استاد_فلسفه نیستم و این از باب ناچاری و قحط الرجال است.
🔹بعد فرمود: قرار است استاد فلسفه بیاید و شما ان شاء الله به درس ایشان خواهید رفت و آن وقت می فهمید که فلسفه چیست و استاد فلسفه کیست؟
🔸لذا همه منتظر بودیم که ناگهان باخبر شدیم مرحوم آقای #میرزا_مهدی_آشتیانی وارد قم شدند و شروع به تدریس #فلسفه از کتاب اسفار کردند. بلا فاصله حضرت امام درسشان را تعطیل کردند و ما همه به درس فلسفه مرحوم آقای آشتیانی رفتیم.
🔹ایشان حقیقتا #فیلسوف_شرق بود. درس اسفار معظم له در واقع درس خارج فلسفه بود... پس از مدتی آقای آشتیانی به مشهد مقدس هجرت نمودند، آن وقت حضرت امام دوباره درس فلسفه را شروع کردند و ما نیز شرکت کردیم.
📚خاطرات آیة الله مسلم ملکوتی،ص35و32.
📋نکته:
تبحر ايشان در علم فلسفه و عرفان عجيب و بسيار بسيار نادر است. اما ايشان تصريح فرمودند که تمام آنچه عرضه داشتند خودشان به علم اليقين بدان رسيده اند و لا اکثر من هذا.
📋نکته:
ايشان همچنين فقيهي قوي بودند که استجازه هاي متعدد از اکابر فقهاي زمان خويش من جمله آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت اللّه نائيني، آقا ضيا الدين عراقي، شيخ عبدالکريم حائري (رحمهم اللّه اجمعين) بيانگر اين مطلب هست؛ لمثل هذا فليعمل العاملون.
📋نکته:
برخي آثار معقول و مشهود ايشان به اين ترتيب است:اساس التوحيد، حاشيه بر اسفار، حاشيه بر فصوص ابن عربي، حاشيه بر فصوص فارابي، حاشيه بر الهيات شفا، حاشيه بر مصباح الانس، رساله اي در جبر و تفويض، تعليقات بر منظومه.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat