eitaa logo
فِي الحِکمَة
934 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 : 1⃣ : از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر هستند مشبّه به (ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع). 2⃣ : از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع). 3⃣ : از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)). 🔸نتيجه: پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند. 📚نص النصوص، ج1، ص105. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹آيت اللّه سيد علي قاضي رضوان اللّه تعالي عليه: خوشحال کردن انسان محزون، چه با بذل مال، چه با سخن نيکو، چه با کنار او نشستن، گناهان را پاک ميکند. 🆔 @felhekmat
naqd_nosos-ar.pdf
13.67M
🔹 فوق العاده في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹 #کتاب فوق العاده #نقد_النصوص في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
💠توضيحي درباره کتاب: 🔸 ، شرح مختصر کتاب ، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده. 🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است. 🔸با توجه به سير شروحِ ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به معروف است: 1⃣ : سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد. 2⃣ : سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود. 3⃣ : سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند. 4⃣ : سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد. 📋نکته: آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر: 🔅 #صدر_الدين_قونوي: چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کت
🔰أقول: 1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده. 2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم. 3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند. 4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد. 📋نکته: حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد. 📋نکته: ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل. 📋نکته: علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم از ره. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹چون حق متعال بر عين ثابت محمدي(ص)است، لذا تمام خطابات متوجه حضرتش ميباشد و همچنين چون همه ي ديگر اعيان تحت عين ثابت حضرتش(ص) هستند، موجب ميشود تا همه ي ديگر اعيان هم بقدر سعه وجودي مخاطب باشند. لذاست که هر صاحب دلي در حال تفال به مصحف شريف، مکتوب را عينا احوال باطني خويش ميابد. 📋نکته: ، اهل اللّه هستند. که سرّ و حقيقت امر برايشان آشکار شده. و محقق به انوار الهي شدند. و در اطوار ربوبي، دگرگون گشته اند. زيرا مرتبه قلب ولادت دوم است/إن شئت قلت هم الرّاجعون من مقام الجمع الي مقام القلب. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
◾️◾️◾️◾️ ◾️◾️◾️ ◾️◾️ ◾️ 💠 : 🔹اشارة: قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن السين و سرّ السين))،(مشارق انوار اليقين)؛ از و مخصوص است. زيرا که عدد زبر(س) و بيّنه اش(ين) در برابر باهم است (س=60،ين=60) و جمع بين امکان و وجوب به تساوي در حد اعتدال، کرده است. تعداد حروف ((سين)) پس از برابر با هشت ميباشد(تکسير=سين_يا_نون=8). و عدد هشت در جدول ابجدي برابر با کلمه ي ((ح)) ميباشد(ح=8). انضمام حرف استخراج شده با حرف سين(ح+سين) ميشود (ع)،فاليتامّل. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #منزلت_فقها_حکما_عرفا: 1⃣ #فقها: از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر #شريعت هستند مشبّه به #ح
💠 : 1⃣ : کسي است که به او خبر ميرسد و ميگيرد. 2⃣ : کسي است که به او خبر ميرسد و ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3⃣ : کسي است که خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و نيز هست. 4⃣ : تکليفي سنگين تر از رسول دارند که . 5⃣ ي همه ي آنچه گفته شد است. 📚ترجمه و شرح قصيده عائره 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 ره در بيان ره: 🔹: 🔹وقتی علامه طباطبائی در سال 1325 ش از تبریز به قم بازگشت و درس فلسفه را آغاز نمود بنده اولین شاگرد معظم له در این درس بودم. پیش ازآن ضمن این که در درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت داشتم در درس فلسفه خصوصي معظم له نیز حاضر می شدم. ایشان وقتی این درس را آغاز کردند شاگردان خویش را گزینش فرمودند... 🔹حضرت امام پیش از این هم یک درس فلسفه عمومی داشتند که در اثر اعتراض برخی تعطیل شده بود... 🔸 یک روز معظم له در درس خصوصی فلسفه خطاب به آقایان فرمود: این درس که من به شما می گویم نیست و من هم نیستم و این از باب ناچاری و قحط الرجال است. 🔹بعد فرمود: قرار است استاد فلسفه بیاید و شما ان شاء الله به درس ایشان خواهید رفت و آن وقت می فهمید که فلسفه چیست و استاد فلسفه کیست؟ 🔸لذا همه منتظر بودیم که ناگهان باخبر شدیم مرحوم آقای وارد قم شدند و شروع به تدریس از کتاب اسفار کردند. بلا فاصله حضرت امام درسشان را تعطیل کردند و ما همه به درس فلسفه مرحوم آقای آشتیانی رفتیم. 🔹ایشان حقیقتا بود. درس اسفار معظم له در واقع درس خارج فلسفه بود... پس از مدتی آقای آشتیانی به مشهد مقدس هجرت نمودند، آن وقت حضرت امام دوباره درس فلسفه را شروع کردند و ما نیز شرکت کردیم. 📚خاطرات آیة الله مسلم ملکوتی،ص35و32. 📋نکته: تبحر ايشان در علم فلسفه و عرفان عجيب و بسيار بسيار نادر است. اما ايشان تصريح فرمودند که تمام آنچه عرضه داشتند خودشان به علم اليقين بدان رسيده اند و لا اکثر من هذا. 📋نکته: ايشان همچنين فقيهي قوي بودند که استجازه هاي متعدد از اکابر فقهاي زمان خويش من جمله آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت اللّه نائيني، آقا ضيا الدين عراقي، شيخ عبدالکريم حائري (رحمهم اللّه اجمعين) بيانگر اين مطلب هست؛ لمثل هذا فليعمل العاملون. 📋نکته: برخي آثار معقول و مشهود ايشان به اين ترتيب است:اساس التوحيد، حاشيه بر اسفار، حاشيه بر فصوص ابن عربي، حاشيه بر فصوص فارابي، حاشيه بر الهيات شفا، حاشيه بر مصباح الانس، رساله اي در جبر و تفويض، تعليقات بر منظومه. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
حکایت دیدار علامه سید #کاظم_عصار و عارف کامل آقا #سید_احمد_کربلائی، به نقل مرحوم علامه کرباسچیان. 🆔 @felhekmat