🔹منظومه قواعد فقهی فعالیتهای فرهنگی
🔸قواعدی که وجوب وظیفهمندی نسبت به فعالیتهای فرهنگی را اثبات میکند: قاعده ارشاد جاهل، دعوت، هدایت، امر به معروف و نهی از منکر.
قواعدی که استحباب فعالیتهای فرهنگی را اثبات میکند: اعانه بر بر، تسنین سنن حسنه، احسان الی الغیر.
🔸قواعدی که در برنامهریزی فرهنگی کاربست ویژه دارد: اتقان، سرعت، الاهم فلاهم. قاعده تامین عدالت اجتماعی، لاضرر.
🔸قواعدی که در بعد حاکمیتی در فرهنگ کاربست بیشتری دارد: نفی سبیل، عزت اسلامی، حفظ نظام اجتماعی، دفاع از مسلمین.
🔹@feqahat
فقه فرهنگ ج ۱۶.m4a
49.09M
🔹جلسه شانزدهم #فقه_فرهنگی
🔹قاعده اتقان عمل
🔸اتقان عمل، بدین معناست که مکلف عملی را با شرایطی بیش از شرایط صحت انجام دهد. حکمی که از این قاعده استفاده می شود استحباب اتقان عمل است؛ مگر قرینهای آنها را از استحباب خارج و به شرایط صحت و در نتیجه به وجوب نزدیک کند.
🔸دلیل اصلی این قاعده، حکم عقل است. حکم عقل به اینکه هر عملی را که میتوان با مراتبی انجام داد، بهتر است که هرچه میتوان آن کار را بهتر انجام داد. این حکم عقلی از مستقلات عقلی است و با قانون ملازمه، شرعی نیز میگردد.
... رَأَى النَّبِيُّ ؟صل؟ فِي قَبْرِهِ خَلَلًا فَسَوَّاهُ بِيَدِهِ ثُمَّ قَالَ إِذَا عَمِلَ أَحَدُكُمْ عَمَلًا فَلْيُتْقِنْ ثُمَّ قَالَ الْحَقْ بِسَلَفِكَ الصَّالِحِ- عُثْمَانَ بْنِ مَظْعُونٍ. محمد بن يعقوب كلينى، الکافی، ج3 ، ص262 و263.
روایت به سبب وجود سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ ضعیف است؛ زیرا شیخ طوسی و نجاشی او را ضعیف میدانند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟ «إِنِّي لَأَعْلَمُ أَنَّهُ سَيَبْلَى وَ يَصِلُ الْبِلَى إِلَيْهِ وَ لَكِنَ اللَّهَ يُحِبُ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَهُ فَلَمَّا أَنْ سَوَّى التُّرْبَةَ عَلَيْهِ ...». محمد بن علی ابن بابويه، الأمالي، ص384، 385.
🔸اتقان در انجام مقدمات و برنامه ریزی، در انجام کار و در نگهداری از آثار کار اطلاق دارد.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹جلسه شانزدهم #فقه_فرهنگی 🔹قاعده اتقان عمل 🔸اتقان عمل، بدین معناست که مکلف عملی را با شرایطی بیش از
🔹قاعده مهم سرعت و سبقت در کار خیر
🔸سبقت در، مفهومی مشکک را میرساند که در دو بعد زمان و کیفیت جاری است:
▫️سبقت زمانی: یعنی از آنجا که بهره برداری از هر زمانی نسبت به زمان بعد از خود، سبقت است؛ هرچه زودتر انجام دادن مد نظر است.
▫️سبقت کیفی: بدین معنا که در هر زمان نیز تمهیدات کیفی برای زودتر انجام شدن کار، صورت گیرد تا مانع تأخیر در آن شود.
🔸ادله قاعده سبقت در خیرات
▫️برخی آیات مانند «فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرات» بقره،۱۴۸؛ همچنین: «سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» (آلعمران،۱۳۳).
▫️ روایات مانند: «عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُرَازِمِ بْنِ حَكِيمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ أَبِي يَقُولُ إِذَا هَمَمْتَ بِخَيْرٍ فَبَادِرْ فَإِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا يَحْدُث» (محمد بن يعقوب كلينى، الكافي، ج2، ص142). ،
▫️ادله عقلی، دلالت بر رجحانِ «سبقت در کار خیر» دارد. این ادله، قاعدهای را اثبات میکند که دلالت دارد بر رجحان شرعی و مولویِ هرچه سریعتر انجام دادنِ عمل خیر. از آنجا که سرعت مقولهای نسبی است، سرعت در این قاعده نیز نسبی است و سرعت حداکثری مورد نظر نیست. به بیانی دیگر اقدامِ «فوراً ففوراً» مورد نظر است؛ نه اینکه حکم متوقف و در یک درجه مورد نظر باشد. همچنین فقط بالاترین سرعت نیز منظور نیست؛ بلکه سرعت نسبتی منظور است.
🔸نکات حاشیه ای
▫️تفاوت دلیل عقلی و سیره عقلا
▫️وظیفه یک مدیر نسبت به اتقان کار فرهنگی
▫️توجه و پیگیری مقام معظم رهبری درباره کتب فقه معاصر حوزه
▫️تفاوت سرعت در خیر و عجله در چیست؟
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
🚨 فوری
💢 اولین مدرسه پائیزه «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی»
✅ با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله اعرافی
🔹 ویژه خواهران و برادران پایه نهم، دهم و دروس خارج فقه و اصول
💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار میگردد.
🔻 مزایا:
🔹 حمایت معنوی و پشتیبانی علمی از پایان نامهها
🔹 اعطای گواهینامه معتبر به شرکت کنندگان
🔹 ارائه بسته کتب فقه تربیتی
📆 مهلت ثبتنام: 7 مهرماه 1400
◀️ ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر:
http://meftaah.com/pishsabtnameh-madreseh-paeizeh/
📳 پاسخگویی: 09103949296
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فقه فرهنگ ۱۷.m4a
41.29M
🔹جلسه هفدهم #فقه_فرهنگی
🔸نکته نخست: ارتباط دو قاعده اتقان و سرعت
قاعده اولی: ادله هر دو قاعده اطلاق داشتند. در نتیجه هر دو قاعده در کنار یکدیگر همزمان توجه شود. پس در کار فرهنگی به هر دو بعد سرعت و اتقان باید توجه شود.
اما اگر اتقان با سرعت تزاحم داشتند، باید اولویت سنجی شود؛ برپایه نکات بیان شده در اصول. مانند واکسن زدن برای کرونا. تزاحم بین اتقان و گذراندن زمان مورد نیاز برای تایید یا سرعت و مجوز استفاده اضطراری. مثال دیگر، در ازدواج، ما باید توصیه به سرعت در ازدواج کنیم یا اتقان در آن. از باب اهمیت این مسئله در سرنوشت، احتمال دارد در مواردی به تقدم اتقان برسیم. مثال دیگر، سرعت در موضع گیری رسانهای نسبت به بیاحترامی به مقدسات که بر اتقان درجات بالا، مقدم است.
🔸نکته دوم. مصادیق بیا شده برای سرعت در کار خیر (مانند سرعت در ازدواج، موسات، تعلم در سنین پایین و ...)، آیا صرفا بیان مصداق است و همان حکم سرعت در خیر را دارد یا نکته جدید دارند:
🔸دیدگاه برگزیده: سرعت در کار خیر استحباب دارد؛ اما سرعت در این مصادیق استحباب مؤکد دارد. اصل در حرف جدید مولا، داشتن نکته جدید است.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹جلسه هفدهم #فقه_فرهنگی 🔸نکته نخست: ارتباط دو قاعده اتقان و سرعت قاعده اولی: ادله هر دو قاعده اطلاق
🔹قاعده تأمین عدالت اجتماعی
🔸معنای عدالت در لغت
معانی متعددی برای عدل گفته شده از جمله راغب، عدل را مساوات در پاداش و مکافات میداند. در موارد متعدد کلمه حق به کار رفته است. معنای دقیق را فراهیدی در العین آورده است که مقدم بر کتب لغت است، به معنای «حکم کردن براساس حق».«العدل، الحكم بالحق» (فراهیدی، کتاب العین، ج 2، ص 38).
چون حق در مقابل ظلم است و ظلم «وَضْعُ الشَّيْءِ في غير مَوْضِعِه» است؛ عدالت را به وضع شی فی موضعه تعریف شده است که برداشت از معنای ظلم است.
پس در عدالت، مهم این است که حق افراد شناخته شود. عدالت در فرهنگ یعنی دادن حق آنها و برنامه ریزی و رفتار بر اساس آن حق. در هر برنامه فرهنگی، حق مخاطب ما چیست؟ این عدالت فرهنگی در برنامه های ماست.
🔸معیار وجوب یا استحباب حقوق
معیار الزامی و غیرالزامی بودن حق، صدق «ظلم» است. هرگاه حقی ضایع شود و با این کار ظلم صورت گیرد، استیفای آن حق واجب و لازم است. اما اگر ضایع شدن آن حق ظلم بهحساب نیاید و درعینحال تأمین آن در توسعه عدل مؤثر باشد، استیفای آن حق الزامی نیست.
🔹مرجع تعیین حقوق
سه مرجع برای تعیین حقوق وجود دارد: عقل؛ شرع؛ عرف.
🔸حق عقلی: بدان جهت است که حکم مستقل و منجز عقل مورد تأیید شرع نیز هست؛ درنتیجه رعایت آن وجوب شرعی دارد. گاهی عقل بهصورت کامل نمیتواند حق را درک کند. برای نمونه در مورد حق حیات، در ظاهر عقل نمیتواند درباره حق حیات برای مرتد حکمی داشته باشد.
🔸حق شرعی: سرچشمه دیگر حقوق، شرع است؛ مانند اینکه شرع برای محرومان حقی به نام خمس و زکات در اموال ثروتمندان قرار داده است.
برپایه ادله شرعی و دیدگاه کارشناسان متدین تربیت، سند 2030 ظلم به کودکان است و اجرای آن حرام است. اما آموزش خاص جنسی حق افرادی است که در حال ازدواج است.
حق عرفی
🔸منشأ دیگر حقوق، عرفِ عقلاست. در بسیاری از موارد، حقوقی برای افراد ثابت میشود که در شرع وارد نشده است و حکم مستقل عقل ندارد؛ درعینحال، مورد تأیید عرف عقلا قرار میگیرد. این موارد ممکن است با تغییر شرایط زندگی بشر، تغییر کند.
جمع بندی:
🔸از میانِ این سه مرجعِ حق، حقی که باعقل قطعی و شرع ثابت میشود معتبر است و رعایت آن لازم؛ اما در مورد حق عرفی، بایسته است که بررسی شود، این نوع حق به تأیید شرع رسیده باشد. درنتیجه حقوق عرفی با یک شرط معتبر است و باید رعایت شود و آن «عدم مغایرت با اصول و قواعد شرع» است.
🔹@feqahat
🔹یک نکته:
🔸چه کسانی در تربیت و فرهنگ افراد جامعه وظیفهمند هستند؟
1. عموم مکلفان؛ ولو بلاکفایه. همه مکلفان نسبت به یکدیگر یک نوع مربی به معنای عام هستند. مثلا رفتارهای ما در دیگران تاثیر دارد.
2. مربی و حاکم.
🔸به بیانی دیگر چند دسته مربی داریم:
ـ مربی به معنای عام: عموم مکلفان نسبت به یکدیگر؛
ـ مربی خاص: والدین و مربی؛
ـ مربی اخص: حاکم و حاکمیت. در حاکمیت حاکمهای دست دوم و چندم نیز دارند که آنها مدیران فرهنگی و حاکم بر دستگاه خود ممکن است کسی بداند. علت اخص بودن او، وظایف ویژه و از سویی قدرت ویژه آن در امور تربیتی نسبت به عموم جامعه است که گاهی مقدم بر مربی خاص یعنی پدر و مادر است.
🔹@feqahat
🔹یک نکته مهم در تفاوت تزاحم با تعارض فرهنگی
🔸التعارض، تنافي مدلولي الدليلين على وجه التناقض أو التضاد
🔸التزاحم، هو التنافي بين الحكمين بسبب عدم قدرة المكلف على الجمع بينهما في عالم الامتثال» .
🔸تزاحم در مقام امتثال و در جایی است که مکلف توان جمع میان دو حکم را ندارد؛ مانند زمانی که امکان خواندن نماز ظهر و عصر وجود ندارد و مکلف تنها یکی از آنها را میتواند انجام دهد؛ اما تعارض در مقام تشریع و قانونگذاری است؛ مانند تضاد ادله نماز ظهر و جمعه که این تضاد در مقام قانونگذاری است.
🔸در تزاحم، باید بر اساس قوانین حل تزاحم عمل کرد. در مواردى که نسبت میان دو حکم متزاحم، اهمّ و مهم است، عمل به حکم اهمّ بر مکلّف واجب است و از انجام مهم باید صرف نظر کند. درصورتیکه از جهت اهمیت با یکدیگر مساوى باشند، مکلّف به حکم عقل در انجام هریک از دو حکم مخیّر است.
🔹@feqahat
فقه فرهنگ ۱۸.m4a
40.36M
🔹جلسه هجدهم #فقه_فرهنگی
جایگاه ضرر در مدیریت و فعالیت فرهنگی
🔸دو قاعده فقهی درباره ضرر وجود دارد: قاعده لاضرر. قاعده دفع ضرر محتمل.
قاعده لاضرر پیشینه قابل توجهی دارد. از شیخ انصاری تا نراقی و نائینی دربارهاش بحث کردهاند تا فقهای معاصر.
🔸ادله قاعده لاضرر:
1. دسته ای که بر قاعده کلی دلالت دارند؛ مانند روایت معروف قطع کردن درخت فردی به نام جندب که حضرت علت این کار را این قاعده فرمودند: «فَإِنَّهُ لَاضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ».(محمد بن یعقوب کلینی، الكافي، ج10، ص476). عمده این روایات درباره قضاوت بین دو نفر بیان شده است.
2. ادله ای بر ضرر در موضوعی خاص وارد شده است. مانند «لٰا تُضَارَّ وٰالِدَةٌ بِوَلَدِهٰا وَ لٰا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ» که میگوید شیردادن به فرزند نباید سبب ضرر به والدین شود که در تربیت جسمانی کاربرد دارد.
3. دلیل مستقل عقلی.
🔸این قاعده دلالت دارد بر از میان رفتنِ حکم هر عملی که در آن ضرری وجود داشته باشد. لاضرر حکمی وضعی است که میتواند حکم اولی را هم بردارد! در فعالیت فرهنگی نباید برنامهای ریخته شود که برای کسی ضرری ایجاد میکند. این قاعده با حق الناس تفاوت دارد. قاعده لاضرر عام است اما بحث لزوم حق الناس موردی و یک بخش از آن است و متفاوت با این قاعده است.
در یک برنامه فرهنگی نباید ضرر مالی، اخلاق و اعتقادی و ... برای مخاطب داشته باشد. مانند اینکه برای ترسیم کاری اشتباه، کار اشتباه را به مخاطب آموزش دهید! در این برنامه به او ضرر زده شده است.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹جلسه هجدهم #فقه_فرهنگی جایگاه ضرر در مدیریت و فعالیت فرهنگی 🔸دو قاعده فقهی درباره ضرر وجود دارد: قا
🔹ارتباط ضرر با انواع فعالیتهای فرهنگی:
یکم. حکم فعالیتهایی که پیوسته ملازم با نوعی ضرر است؛ مانند جهاد؛
دوم. حکم فعالیتهایی که در برخی موارد در آن ضرر وجود دارد؛
سوم. بحث از اینکه موضوعا چه کاری ضرر است.
🔸یکم. ارتباط قاعده «لاضرر» با تکالیف فرهنگی که در ذات خود همراه با ضرر است:
1. یک نگاه این است که بگوییم این قاعده در این موارد کارایی ندارد؛ مانند جهاد؛
2. ممکن است گفته شود در این مسائل قاعده لاضرر جاری است اما باید اهم و مهم کرد. در نسبت میان ادله جهاد و قاعده «لاضرر» نیز بر تقدم ادله جهاد حکم میشود. هرچند شارع اعلان داشته است «لا ضرر و لا ضرار»؛ اما ذات تکلیف جهاد، ضرری است. بااینحال، تقدم ادله جهاد بر «لاضرر» بسیار روشن است.
ضرر یک امر نسبی است و وابسته به مورد فعالیت فرهنگی است. اگر مورد کماهمیت باشد، نباید هیچ ضرری را متحمل شد. اگر اهمیت آن بیشتر باشد، تحمل ضرر کم اشکال ندارد. اگر از اموری باشد که اهمیت آن فراوان است و شارع در هیچ شرایطی به ترک آن راضی نیست، این شرط ساقط میشود. برای نمونه آنجاکه اصل دین درخطر باشد، نجات آن بر هر مسلمانی واجب است و تحمل هر نوع ضرر مالی و جانی اشکالی ندارد. بنابراین شرط عدم ضرر در تکالیفِ متعارف است؛ اما در تکالیف بسیار مهم این شرط مُلغی است. ازاینرو، تحمل این ضرر مالی و جانی برا امام حسین؟ع؟، به علت اهمیت فراوان موضوع است.
البته ممکن است گفته شود در تکلیفی مانند جهاد اگر ضرر فراتر از حال طبیعی جهاد باشد، قاعده «لاضرر» آن را برمیدارد.
3. پاسخ سوم این است که در موضوع شناسی، گرفتاریهای جهاد را منفعت بدانیم نه ضرر. مانند نگاه حضرت زینب که فرمود: «ما رأیتُ إلّا جمیلاٌ» . یعنی تمام آن سختیها، شهادتها، از دست دادن اموال و... در ظاهر خسران و ضرر بود؛ اما در باطن، تجارت پرسودی بود که همهاش زیبا بود؛ زیرا در راه خدا و برای نجات دین خدا بود. هر کاری در این راه مقدس انجام گیرد، سراسر زیبایی است.
🔹@feqahat
📝#یادداشت
🔹اجتماع فقه و عرفان
مرحوم، علامه حسن حسن زاده آملی، عارف، حکیمی معاصر بود که در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب نیز تبحر داشت. اما در این میان فقاهت ایشان کمتر مورد توجه است؛ درحالی که آیت الله میرزا ابوالحسن شعرانى استاد ایشان ضمن تأیید مقام علمى و فقهى ایشان مى نویسد:
«مولانا الاجلّ الموفق نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه شیخ حسن آملى معروف به حسن زاده در علم قرآن: لفظ و معنایش، باطن و ظاهرش، قرائت و کتابتش و دیگر امور متعلق به آن بر اقران خویش فائق و در تتبع احادیث و علوم ادبى مورد نیاز در آن بر غیر خویش برتر گشته است. کلمات کتاب شریف کافى را ضبط کرده و آن را به نحوه شگفت آور اعراب گذارى کرده است. در علم نجوم و ریاضیات وابسته ید طولایى دارد و در استخراج افلاک و کسوفین داراى مهارت است. او در علوم شرعیه عقلیه و نقلیه سوارکار ماهر میدان مسابقه است. من او را بر استنباط فروع از اصول توانا دیدم و به او اجازه دادم روایاتى که نقل آن براى من صحیح است، از من روایت نماید.»
منبع: فرهیختگان تمدن شیعه به نقل از در آسمان معرفت، ص 430.
گفتنی است ایشان دو اثر فقهی دارند: تعلیقات علی العروه الوثقی و مجیزهای در مناسک حج.
🔹@feqahat
🔹 امام رضا ع فرمودند:
اگر پرسيده شود دليل تشريع جماعت چيست؟ در پاسخ بايد گفت که نماز جماعت به اين دليل واجب شده است که اخلاص، توحيد، اسلام و عبادت خداوند آشکار و مشهود شود؛ زيرا آشکار کردن عبادت حجت و دليل براي اهل شرق و غرب است و منافقين و کساني که آيينهاي اسلامي را سبک ميشمارند با برگزاري جماعت به ظاهر اسلام اعتراف خواهند کرد و مراقب خودشان خواهند بود.
. شيخ صدوق، علل الشرائع،، ج1، ص262.
🔸نکات روایت در مدیریت فرهنگی:
خداوند اراده کرده است که دین و احکامش در فضای عمومی جامعه بروز داشته باشد. خداوند میخواهد فضای عمومی جامعه به گونهای باشد که بوی توحید و اسلام را بدهد. به همین علت، نماز که شخصیترین حالت ارتباطی با خداوند است را امر کرده است که در جامعه خوانده شود. تا عظمت اسلامی در جامعه سبب قدرت مؤمنان شود و منافقات از اقدامات اجتماعی ترس داشته باشند.
یکی از روشهای زمینه ساز تربیت... اصلاح فضا و جو عمومی جامعه است.
📝#یادداشت
@feqahat