tarbiatakhlaqi5.mp3
18.35M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه پنجم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸دلیل دیگر: روایات تادیب. روایاتی که وظیفه والدین، تادیب فرزند بیان شده است.
یک مقدمه: ما از روایات ضعیف چگونه میتوانیم استفاده کنیم:
1. نگاه اخباری: هر روایت اخلاقی را بپذیریم.
2. روایات تربیت اخلاقی از سنن هستند و باید در ادله سنن تسامح کرد.
3. «وثوق خبری» یا «صدوری». در این دیدگه اگر محتوای درست باشد میتوان به آن روایت عمل کرد.
4. راهکار برگزیده ضم احادیث ضعاف است. از مجموع روایات ضعیف، مفهوم مشترک را استفاده میکنیم.
ما به مجموع روایات تادیب استناد میکنیم.
5. البته اگر در ادله، روایت صحیحه یا آیه قرآن قرار دارد، آن را دلیل محوری قرار میدهیم، دیگر ادله ضعیف را توضیح دهنده و قرینه آن دلیل میکنیم. در روایات تادیب 9 روایت آورده شده است. از جمله فرازی از رساله حقوق امام سجاد و نامه امیر مؤمنان به امام حسن مجتبی ع (این نامه به همه جوانان است). آنها را با همین روش با محور ادله دارای سند صحیح، جمع بندی میکنیم.
🔸جمعبندی: مفهوم مشترک روایات تادیب این است: از حقوق فرزندان این است که تربیت اخلاقی صحیح شوند. اگر حق است پس بر والدین واجب است. حداقل واجب مواردی است که اگر به فرزند گفته نشود به گناه بیافتد. بیش از آن مستحب است.
این به خلاف نگاههای لیبرالی است که انتخابهای اخلاقی حق فرزند میداند به این معنا که والدین حق ندارند در آن دخالت کنند!
🔸نکات حاشیهای: چرا نامه امیرمؤنان به امام حسن ع مهم است؟ راهکار استفاده فقهی از روایات نهج البلاغه چگونه است؟
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی 🔸جلسه پنجم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان 🔸دلیل دیگر: روایات تا
روایات تادیب
یکم. معتبره رسالة الحقوق
رَوَى إِسْمَاعِیلُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ سَیدِ الْعَابِدِینَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ؟عهما؟ قَال «... وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیا بِخَیرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَیهِ».
دوم. مرفوعه مرحوم طبرسی؟ره؟
عَنِ النَّبِی؟صل؟ أَنَّهُ قَالَ: «لَأَنْ یؤَدِّبَ أَحَدُكُمْ وَلَدَهُ خَیرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یتَصَدَّقَ بِنِصْفِ صَاعٍ كُلَّ یوْمٍ».
سوم. فراز اول موثقه مسعدة
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عبدالله؟ع؟ یقُولُ «لِأَصْحَابِهِ یوْما ... إِنَّ خَیرَ مَا وَرَّثَ الْآبَاءُ لِأَبْنَائِهِمُ الْأَدَبُ لَا الْمَالُ فَإِنَّ الْمَالَ یذْهَبُ وَ الْأَدَبَ یبْقَى. قَالَ مَسْعَدَةُ یعْنِی بِالْأَدَبِ الْعِلْم».
چهارم. فراز دوم موثقه مسعدة
قَالَ أَبُو عبدالله؟ع؟ «إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِكَ یوْمَینِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَى یوْمِ مَوْتِكَ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ الِاسْتِعَانَةُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُه».
پنجم. روایت عمرو بن ابی المقدام
فَذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ الْكُلَینِی فِی كِتَابِ الرَّسَائِلِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِی جَعْفَرِ بْنِ عَنْبَسَةَ، عَنْ عَبَّادِ بْنِ زِیادٍ الْأَسَدِی، عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ؟ع؟، قَالَ: «لَمَّا أَقْبَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟ مِنْ صِفِّینَ كَتَبَ إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ؟ع؟: ... فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یقْسُوَ قَلْبُكَ وَ یشْتَغِلَ لُبُّك».
ششم. روایت حماد بن عمرو
رَوَى حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو وَ أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ؟عهم؟ عَنِ النَّبِی؟صل؟ أَنَّهُ قَالَ لَهُ: «یا عَلِی أُوصِیكَ بِوَصِیةٍ فَاحْفَظْهَا ... یا عَلِی حَقُ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ یحْسِنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَه».
هفتم. موثقه دُرُسْت
عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یونُسَ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى؟ع؟ قَالَ «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِی؟صل؟ فَقَالَ یا رسولالله! مَا حَقُّ ابْنِی هَذَا؟ قَالَ: تُحْسِنُ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ ضَعْهُ مَوْضِعاً حَسَنا».
هشتم. مرفوعه مرحوم طبرسی؟ره؟
عنه؟صل؟: «أكرِموا أولادَكُم و أحسِنوا أدَبَهُم، یغفَر لَكُم».
نهم. روایات سبع سنین
این روایات با اندکی تفاوت به صورت متضافر در منابع روایی نقل شده است.
الف) روایت یونس بن یعقوب
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ عَلِی بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ یونُسَ بْنِ یعْقُوبَ عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «أَمْهِلْ صَبِیكَ حَتَّى یأْتِی لَهُ سِتُّ سِنِینَ ثُمَّ ضُمَّهُ إِلَیكَ سَبْعَ سِنِینَ فَأَدِّبْهُ بِأَدَبِكَ فَإِنْ قَبِلَ وَ صَلَحَ وَ إِلَّا فَخَلِّ عَنْهُ».
جرمی که در ماجرای ماست پرانی دیده نشد/ امر و نهی زبانی با مردم و برخورد بیشتر با حاکمیت است
پخش یک کلیپ و شیوه نامتعارف نهی زبانی برای بیحجابی این روزها با هشتگ ماستپرانی داغ شده است که با حاشیههایی همراه بوده است!
ادامه تحلیل فقهی آن در:
http://fna.ir/3bqx9b
تحلیل علت حرام سیاسی بودن بد حجابی در این یادداشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم نظر رهبری... بسم الله...
💢رهبر انقلاب: حجاب محدودیت شرعی و قانونی است
🔹کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند.
🔹دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم. کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد.
💢دشمن با نقشه و برنامه وارد شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم‼️
🔸پ.ن
🌹اینکه آقا فرمودند این قضیه حجاب ان شا الله حل میشود... آرامشی به همه داد.
🔹@feqahat
May 11
هدایت شده از اجتهاد
💢یک بام و دوهوای برخورد با بیحجابی و اخلال فرهنگی!
✍️حجتالاسلام هادی عجمی
طبق گزارش دادستانی طرقبه؛ پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملآعام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و فردی که به شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود و همچنین آن دو خانم به اتهام تظاهر به کشف حجاب جلب شدند!
بهدوراز تمامی حواشی، لازم است از این اقدام دادستانی تشکر کرد! زیرا گاهی در اینگونه موارد، فشارهای رسانهای و فضای مجازی سبب برخورد اشتباه میشود. برخورد اشتباه این است که غلط بودن آنگونه نهی از منکر را میبینند؛ اما بر جرم قطعی دینی و قانونی آن دو زن چشم میپوشند. درحالیکه این نوع نگاه، یک بام و دو هواست. هر دو جرم را باید دید!
رفتار عادلانه در امربهمعروف و نهی از منکر این است که مرحله بالاتر از تذکر لسانی و ضرب و شتم را باید به حاکمیت و قاضی اسلامی سپرد؛ زیرا اگر اینگونه نشود، اخلال در نظام به وجود میآید و بر اساس قاعده فقهی «حفظ نظام»، این کار حرام است.
بنابراین جرم نخست، مهم است؛ اما نباید از جرم اصلی غافل شد! جرمی که مصداق چند حکم است؛ یعنی جرم کشف حجاب آن دو خانم. کشف حجاب در کشور اسلامی که قانون حجاب اسلامی دارد؛ خودش از مصادیق مهم اخلال در نظام کشور است؛ زیرا اخلال در نظام فرهنگی و بهمرور نظام امنیتی کشور میشود. این نکته کمتر مورد توجه قرار میگیرد!
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=70753
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حاج حسین انصاریان پدری مهربان برای جوانان بوده و هست... اگر رهبری معظم از مومن بودن بیشتر بیحجابها گفتند، حاج حسین هم با ادبیات خودش که با آن آشناییم، همین را گفتند!
اگر تذکری هم لازم دانسته و گفته، از پدر بودنش است.
در نقد بزرگان، سواد و انصافی افزون لازم است!
#انصاف
tarbiatakhlaqi6.mp3
20.29M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه ششم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
💢جلسه مهم روششناسی
💢روش استفاده از سیره معصوم در فقه تربیتی:
🔸1. حکم اول برداشت شده از سیره اباحه است.
🔸2. در اموری خاص مانند تربیت رجحان دارد؛ زیرا سیره در کاری است که میدانیم راحج (واجب یا مستحب) است.
🔸3. سیره فعل معصوم است و نیازی نیست که مانند قول شهید مطهری عمل مستمر معصوم باشد.
🔸4. اگر روایتی را از جهت نوع عمل معصوم بررسی کنیم، بدون توجه لفظی، سیره معصوم میشود.
🔸5. درجه اهمیت اقدامات تربیتی از سوی مربی در سیره معصوم روشن میگردد.
🔸6. بحث سیره الهی نیز در فقه تربیتی مورد توجه است و قواعدی خاص دارد. در سیره الهی احتمال دارد که قابل انجام نباشد؛ مانند سیره الهی در عذاب برای تربیت. در نتیجه سیره الهی قواعدی مستقل از سیره معصوم دارد.
🔸7. انواع سیره: سیره الهی، سیره معصومین، سیره پیامبران گذشته، سیره متشرعه، سیره عقلا، سیره عقلا در مسائل مستحدثه.
🔸8. در سیره اصل بر عدم موضوعیت زمان و مکان است و عمل معصوم محدود به شرایط زمان خودشان نیست؛ احتمال خاص بودن، تقیه و ... پذیرفته نیست؛ اما اگر احتمال قابل اعتنا بود باید بررسی شود. مخصوصا در مورد برخی مسائل تربیتی. مراجعه کنید به کتاب: آشنایی با فقه اخلاق، درآمدی بر دانش اخلاق اجتهادی و استنباطی از استاد عالم زاده نوری.
🔸9. در سیره تربیتی باید به تعارضات توجه کنید. مانند اینکه در جایی نقل شده که امیرمؤمنان نان و نمک میخوردند و در جاهایی دیگر از خوردن غذاهای دارای گوشت و ... نقل شده است.
🔸نکته حاشیهای:
نکتهای درباره برنامه زندگی پس از زندگی.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
#یادداشت
🔹از زندگی پس از زندگی تا فیلمهای هالیوودی
... اما در فرهنگ غربی، بهشت و جهنم انسان در دنیا ترسیم میشود. جهنم او هنگام سختیهای زندگی است و خوشیهای دنیا، بهشت اوست. درنتیجه تمام تلاش او این است که از ساعات جهنمی زندگی خودش کم کند و به لذتهای آن افزون کند؛ به هر قیمتی! مگر قوانین جامعه و احساسهای ناراحتکننده درونی مانع او شوند.
ادامه یادداشت در:
https://v-o-h.ir/?p=42700
🔹@feqahat
#یادداشت
۹۰ درصد خانمهای بی حجاب را مقصر نمیدانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم و دلم برایشان میسوزد حتی اگر بگویند غلط کردهای. باطن این خانمها با خدا است. با نمایندههای آنها صحبت کنید و خواستههایشان را بشنوید!
گاهی چنین سخنانی را سیاسیونی میگویند تا بتوانند از طریق جذب این گروه از جامعه، برای خود مقبولیتی درست کنند. اما این قضاوت نمیتواند در مورد حجت الاسلام حاج حسین انصاریان صحیح باشد؛ زیرا ایشان قبلا این کار را کرده است!
شهرنو یکی از مصادیق بارز شعار «زن زندگی آزادی» در مسلک پهلویها بود. محلهای که ...
ادامه یادداشت در
https://ana.press/003X2v
وقتی حاج حسین انصاریان بدون لباس روحانیت دختران فاسد را نجات میداد!
▫️
#یادداشت
🔹پیوست اقتصادی که محقق نشد!
🔸و ضربهای که تیم اقتصادی دولت به طرح نیروی انتظامی زد!
▫️از اتفاقات مهم فرهنگی این روزهای کشور، آغاز طرح برخورد با کشف حجاب از سوی نیروی انتظامی است. طرحی که امید است بتواند گامی باشد برای تقویت قانون گرایی و تحقق قانون اسلامی حجاب در فضای عمومی جامعه.
▫️از گذشته این مطالبه وجود داشته که هر طرح اقتصادی باید پیوست فرهنگی داشته باشد. اما در مورد این طرح باید گفت، این طرح مهم فرهنگی، باید پیوست اقتصادی داشته باشد!
مبارزه پلیسی با عدهای هنجار شکن در جامعه، نیازمند همراهی عموم مردم با این نوع برخورد است. در غیر این صورت دستوری از بالا به پایین است که چندی نمیپاید و عمری ندارد. عامل اصلی همراهی مردم، تدین و حیای آنهاست؛ اما یکی از ریشههای کشف حجاب فعلی در کشور که نمیتوان آن را انکار کرد نابسامانیهای اقتصادی و سیل گرانیهای اخیر بوده است.
حال با توجه به طرح برخورد با کشف حجاب در این شرایط، لازم بود پیوست اقتصادی آن نیز انجام گیرد. خبرهای خوب اقتصادی و تقویت روحیه مردم، در این بزنگاه، پیوست مهم و خوب اقتصادی این طرح فرهنگی میتوانست باشد. اما خبرهای بد افزایش قیمت بسیار زیاد خودرو و مسکن و افزایش قیمت برخی خدمات مانند خدمات پزشکی، پیوستی بسیار خوب؛ اما برای کم تاثیر شدن این حرکت اصلاحی نیروی انتظامی است؛ نه اینکه کمک کننده باشد!
▫️درنتیجه این طرح خوب و انقلابی اگر کاستیهایی در عمل پیدا کند، از مهمترین مقصران آن، دولت و شلختگی اقتصادی آن در سالی است که رهبر انقلاب آن را «سال مهار تورم» نامیدند!
امید که فرمان اقتصادی دولت در عمل به سمت مهار تورم حرکت کند تا مشاهده گردد که چه تاثیر فرهنگی میتواند داشته باشد.
🔹@feqahat
tarbiarakhlaqi7.mp3
21.96M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه هفتم: بررسی سیره اهل بیت ع در تربیت اخلاقی فرزندان
▫️خلق در روایات به رفتارها خوب نیز خلق خوب گفته شده است اما در این روایات به معنای صفات راسخه دورنی است.
▫️عجله، کار بدون برنامه مقدمات است که نهی شده است اما سرعت بد نیست و به سرعت در کار خیر امر شده است. البته ممکن است جایی عجله به جای سرعت هم بیاید اما این تفاوت را دارند.
در این ادله خود بیان اهل بیت بحث نمیشویم؛ زیرا از سیره و عملیات تربیتی حضرت سخن میگوییم؛ نه اینکه بیان حضرت را بحث کنیم.
برخی رفتارها از اهمیت خاصی برخوردارند؛ مانند نوع سخنانی که ائمه در آخرین لحظات به فرزندان بیان میکردند. مانند روایت امام سجاد (ع) (لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَین؟ع؟ الْوَفَاةُ). یا آنجا که اهل بیت فرمودند پیامبر این نکته را گفته است. گاهی لازم است در تربیت برخی نکات را دیگران به فرزندان ما بگویند یا اینکه دیگران به او بگویند.
🔸استدلال:
ما سه بعد تربیتی داریم: بینش؛ گرایش؛ رفتار. این روایات بیشتر به پرورش بعده شناختی اشاره داشتند. بر اساس این سیره پدر و مادر نسبت به تربیت اخلاقی فرزندان وظیفهمند هستند؛ اما این سیره دلالت بر رجحان تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناخت افزایی فرزندان دارند و به تنهایی نمیتوانند وجوب مراحلی از تربیت را اثبات کنند.
نکات به دست آمده: اهمیت بعد شناختی در تربیت عاطفی؛ اهمیت روش گفتگویی و عاطفی با فرزند. به ویژه سخن گفتن پدر!
🔸حاشیه. جایگاه سیره؛ معانی صبر؛ برنامه زندگی پس از زندگی؛ حقیقت دروغ؛ چرا برخی نماز میخوانند اما گناه میکنند؟
🔹@feqahat
روایات سیره تریبتی اهل بیت در تربیت اخلاقی فرزندان:👇👇
🔸وَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟: «أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى رَجُلٍ یغْتَابُ رَجُلًا عِنْدَ الْحَسَنِ؟ع؟ ابْنِهِ فَقَالَ یا بُنَی نَزِّهْ سَمْعَكَ عَنْ مِثْلِ هَذَا فَإِنَّهُ نَظَرَ إِلَى أَخْبَثِ مَا فِی وِعَائِهِ فَأَفْرَغَهُ فِی وِعَائِك». الاختصاص، ص225.
🔸قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟ فِی وَصِیتِهِ لِابْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِیةِ رَضِی اللَّهُ عَنْه ... «أَلْقِ عَنْكَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْر عَوِّدْ نَفْسَكَ الصَّبْرَ فَنِعْمَ الْخُلُقُ الصَّبْر». من لا يحضره الفقيه، ج4، ص386
🔸... قَالَ أَبُو جَعْفَر؟ع؟: «لَمَّا حَضَرَتْ أَبِی عَلِی بْنَ الْحُسَینِ؟ع؟ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ یا بُنَی أُوصِیكَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ یا بُنَی اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً». الكافي، ج2، ص91.
🔸... عَنْ أَبِی جَعْفَر؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَین؟ع؟ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یا بُنَی أُوصِیكَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی؟ع؟ حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یا بُنَی إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ». الكافي، ج2، ص331.
🔸... أَبِی جَعْفَر؟ع؟ قَالَ «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ؟عهما؟ یقُولُ لِوُلْدِهِ اتَّقُوا الْكَذِبَ الصَّغِیرَ مِنْهُ وَ الْكَبِیرَ فِی كُلِّ جِدٍّ وَ هَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا كَذَبَ فِی الصَّغِیرِ اجْتَرَى عَلَى الْكَبِیرِ أَمَا عَلِمْتُمْ أَنَّ رسولالله؟صل؟ قَالَ مَا یزَالُ الْعَبْدُ یصْدُقُ حَتَّى یكْتُبَهُ اللَّهُ صِدِّیقاً وَ مَا یزَالُ الْعَبْدُ یكْذِبُ حَتَّى یكْتُبَهُ اللَّهُ كَذَّاباً».
🔸... جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ؟ع؟: «أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ وَاسِهِمْ فِی مَالِكَ وَ ارْضَ لَهُمْ بِمَا تَرْضَى لِنَفْسِكَ وَ اذْكُرِ اللَّهَ كَثِیراً وَ إِیاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّ أَبِی بِذَلِكَ كَانَ یوصِینِی وَ بِذَلِكَ كَانَ یوصِیهِ أَبُوهُ وَ كَذَلِكَ فِی صَلَاةِ اللَّیلِ إِنَّكَ إِذَا كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى اللَّهِ حَقَّهُ وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى أَحَدٍ حَقّاً وَ عَلَیكَ بِالصِّدْقِ وَ الْوَرَعِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ إِذَا وَعَدْتَ فَلَا تُخْلِفْ».
🔸...عُبَیدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الْعَبْسِی عَنْ سُفْیانَ الثَّوْرِی قَالَ: «لَقِیتُ الصَّادِقَ بْنَ الصَّادِقِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد؟ع؟ فَقُلْتُ لَهُ یا ابْنَ رسولالله أَوْصِنِی ... فَقَالَ لِی یا سُفْیانُ أَمَرَنِی وَالِدِی؟ع؟ بِثَلَاثٍ وَ نَهَانِی عَنْ ثَلَاثٍ فَكَانَ فِیمَا قَالَ لِی یا بُنَی مَنْ یصْحَبْ صَاحِبَ السَّوْءِ لَا یسْلَمْ وَ مَنْ یدْخُلْ مَدَاخِلَ السَّوْءِ یتَّهَمْ وَ مَنْ لَا یمْلِكْ لِسَانَهُ ینْدَم».
🔸أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى؟ع؟ قَالَ: «السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی كَنَفِ اللَّهِ لَا یسْتَخْلِی اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى یدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً وَ لَا وَصِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا كَانَ أَحَدٌ مِنَ الصَّالِحِینَ إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ حَتَّى مَضَى وَ قَالَ مَنْ أَخْرَجَ مِنْ مَالِهِ الزَّكَاةَ تَامَّةً فَوَضَعَهَا فِی مَوْضِعِهَا لَمْ یسْأَلْ مِنْ أَینَ اكْتَسَبْتَ مَالَكَ».
🔹@feqahat
#یادداشتی به مناسب برپایی افتتاحیه و اختتامیه همایش بین المللی فقه و تربیت
«فقه تربیت و حل مسائل تربیتی کشور»
یکی از نیازهای مهم جامعه، ورود به مسئله مهم تربیت است. به تعبیر مقام معظم رهبری «در این عرصه یک جنگ بزرگی وجود دارد؛ همه کسانی که در مجموعه تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند، این جنگ را جدّی بگیرید!» (بیانات در دانشگاه فرهنگیان، 19/2/1397). علت این جنگ، جایگاه حوزه تعلیم و تربیت در تمدنسازی است. یعنی همان عرصه اصلی جنگ جهانی امروز دنیا. برپایه قواعد و ادله فقهی، مقابله با جنگ دشمن، واجب کفایی است که در این عرصه کفایتی رخ نداده است. بنابراین عرصه تربیت هنوز نیازمند ورود نیرو و توان جدید است.
از سویی، وظیفه هر نهادی در این جنگ متفاوت است؛ کمینه وظیفه حوزههای علمیه، پرداخت فقهی به حل مسائل این عرصه مهم جنگ تمدنی است که همان فقه تربیتی است. فقه تربیتی مهمترین مسیر برای رسیدن به اهداف تربیت اسلامی است. زیرا فقه، یک روش دقیق و متقن را برای حل مسائل و دریافت وظیفه مؤمنانه به ما میدهد. بر اساس فقه تربیتی است که به قطعیت میتوان گفت این نتیجه بیان دین است! در فقه تربیتی ما از طرفی نیازمند دانستن روش فقهی و از سویی نیازمند شناختی از موضوعات تربیتی هستیم.
تصور اشتباه برخی در مورد ابواب مهمی مانند فقه سیاسی یا فقه تربیتی این است که تنها توان فقهی کافی است؛ اما تجربه نشان داده است، فقیهی که از موضوع شناخت دقیق ندارد و به توصیف دیگران اکتفا میکند، در رسیدن به حکم ممکن است دچار اشتباها شود. موضوع تربیت پیچیدگی و از سویی اهمیت خاصی دارد؛ درنتیجه باید برای رسیدن به حکم الله، با موضوع تربیت نیز آشنا بود؛ لازم است پژوهشگر و فقیه فقه تربیتی، از موضوع تربیت و علوم مرتبط آشنایی لازم و عمومی را داشته باشد؛ بنابراین داشتن شناختی از تربیت اسلامی، علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره در فقه تربیتی ضروری است.
برای انجام وظیفه نسبت به نیازهای جامعه اسلامی، لازم است وارد عرصه مقاله نویسی شد. چون مقاله مسئله محور است و همایشها و مجلات، مقالاتی را پذیرش میکنند که مسئله مورد نیاز جامعه و کار نشده باشد. ازاینرو توصیه میکنم برای این همایش فقه و تربیت مقاله بدهید.
در نگارش مقاله، چند اصل باید رعایت گردد:
ـ صحیح و معیارنویسی. غلط و گفتاری نویسی ارزش مقاله شما را کم میکند؛
ـ روان نویسی. یعنی متن در عین صحیح بودن، روان و بهدور پیچیدگیهای بیجا باشد. برای رسیدن به متن روان لازم است ابتدا محتوا و مسئله برای خود شما کاملا روشن باشد. مخاطبی فرضی را تصور کنید و برای او مطلب را بگویید و همان را با مقلمی معیار و غیر گفتاری، بنویسید. بهتر است برای زیبا و علمی بودن متنها به جای استفاده از کلمات عام از کلمات خاص استفاده شود؛ البته به مقداری که با روانی و سادهنویسی منافاتی نداشته باشد.
ـ به منابع دست اول ارجاع دهید. اگر مطلبی را حتی از سایت یا کتابی استفاده میکنید، ریشه این مطلب را از کتب دست اول پیدا کرده و به آنها ارجاع دهید.
ـ اگر روایتی متناسب با بحث را میخواهید استفاده کنید، حتما آن را در نرم افزار جامع الاحادیث نور، جستجو کنید تا روایات آن باب و روایات مشابه را دیده باشید. حتما شگفتزده خواهید شد از مطالب جدید و شنیده نشدهای که میبینید!
ـ کار را به سرعت انجام دهید و بین مراحل پژوهش فاصله نیاندازید.
نکته نهایی تاکید بر این نکته است که هیچ نیاز واقعی از جامعه رفع نخواهد شد، مگر اینکه با پشتوانه علمی، به رفع آن مشکل و نیاز برویم!
🔹@feqahat
مجرمی که از معرکه شهادت «شهید الداغی» در رفت!
تحلیل تربیتی احکام حجاب و قاعده تسبیب چه کسی را مجرم سوم این حادثه میداند؟
توضیح در:
🔸http://shabestan.ir/detail/news/1264128
🔸https://ana.press/003Xiy
#یادداشت فقهی
هدایت شده از پشتیبان واقفون
🔰خارج فقه معاصر🔰
📌 فقه فرهنگ
✅ استاد عجمی
📢 منبع: @feqahat
💥 این درس در دو بخش ارائه شده است:
#استاد_عجمی_قواعد_فقهیه_فرهنگ
#استاد_عجمی_فقه_مدرسه
🛑 rubika.ir/Jadah18 #خارج_فقه_معاصر_فقه_فرهنگ_استاد_عجمی
💢محورهای محتوایی کانال:
#یادداشت
یادداشتهای فرهنگی و مناسبتی
#فقه_فرهنگی و مدیریت فرهنگی
سلسله جلسات فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه
سلسله جلسات فقه مدیریت مدرسه
#فقه_تربیت_اخلاقی
سلسله جلسات بررسی فقهی تربیت اخلاقی فرزندان
#رادیو_معارف
سلسله جلسات برگزار شده در رادیو معارف
و ...
💠کانال فقه فرهنگی و تربیتی
🔹@feqahat
May 11
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🔔 پذیرش مرکز تخصصی سطح (۴) پیامبر اعظم (ص) تحت اشراف استاد علی رضا اعرافی حفظه الله در سال تحصیلی جدید
📞 راه ارتباطی جهت دریافت جزئیات بیشتر و فرم ثبت نام 👇
@Shahid_63
09128548871
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
📚کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقهی
✍️نويسنده: آیت الله علیرضا اعرافی
گردآورنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
این کتاب از نخستین محصولات موسسه اشراق و عرفان است. کتابی نیم استدلالی که با متنی روان، خواننده را با کلیاتی از ورود فقه تربیتی به عرصه تربیتی فرزند آشنا میکند.
💢خواندن این کتاب به دوستاران فقه تربیتی پیشنهاد میشود.
متن در:
https://noorlib.ir/book/info/108186/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C