eitaa logo
فقه فرهنگی
685 دنبال‌کننده
179 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️گفت و گفتم ▫️گفت این اسلام دینِ زوره. گفتم اسلام یعنی تسلیم درونی خدا شدن. زور توش معنا نداره. ▫️گفت پس چرا میخوان مجبور کن همه زنها حجاب داشته باشن؟ گفتم همه کشورها حدود پوشش رو در قوانین خودشون مشخص کردن. در قانونمان ما هم حدودش باید مشخص باشه. ▫️گفت خوب چرا مثل کشورهای دیگه حدشو باز نمیکنیم؟ گفتم شما خودت بگو نتیجه قوانین باز غرب برای زنها امنیت و آرامش بوده؟ کشورهای دارای بیشترین تجاوز به زنها چه کشورهایی هستند؟ ▫️گفت خوب حالا فعلا یکم سخت نگیریم که کسی اعتراض نکنه گفتم: هر قانونی باشه یک عده اعتراض دارند. در انگلیس گروه اعراض میکنند که چرا قانون اجازه نمیده ما بدون شورت بیایم خیابون آفتاب بگیریم! بارها هم اعتراض کردند حتی در تلویزیونهای رسمی انگلیس! ▫️گفت پس چه باید کرد؟ گفتم تجربه جهانی می‌گویند بهترین کمک به زن، پوشش اوست؛ نه قوانین حمایت کننده از لخت شدن او! ▫️گفت برخی دختران جوان این را قبول ندارند گفتم رد نشدن از چراغ قرمز را هم برخی قبول ندارند. از فردا بگیم چراغ قرمز رو بیخیال؟ ▫️گفت چه کنیم؟ گفتم باید به اون دختران عزیز تبیین کرد که آزادی و زندگی واقعی آنها در زندگی عفیفانه است؛ نه در دام نگاه مردان شهوت ران بودن. ▫️گفت خوب مثلا ترکیه و اروپا الان مشکل داره که دختراش آزاد تر هستند؟ گفتم اینکه ترکیه بالاترین آمار ایدز منطقه رو برای جوانانش درست کرده مشکلی نیست؟ یا اینکه تو برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه 60 درصد بچه ها رو مادرها دارن بزرگ میکنند و پدری متعهد وجود ندارد مشکل نیست؟ اینها کمک به زنان است؟ ▫️گفت تو همین کشور خودمان زمان پهلوی سخت نمی‌گرفتند. گفتم بله سخت نگرفتن آنها دلیل داشت. محمدرضا پهلوی به پادشاه عربستان در 1960 در نامه‌ای می‌نویسد: اگر میخواهی حکومت کنی دامن خانم ها رو کوتاه کن و کاباره ها رو زیاد کن! این هم دلیلش! برای همین کاباره شکوفه نو چهارمین کاباره برتر جهان بود؛ اما در محله شهر نو تهران، بدبختی زنان کاباره‌ای دیده نمیشد! ▫️گفت خوب مردم میخوان گفتم کدوم مردم؟ کامنتهای مجازی اینستا که معلوم نیست واقعی هستند یا نه؟ ایرانی پیش از اسلام هم همیشه حجاب داشته. شما در تخت جمشید تصویر یک زن سربرهنه نمی‌بینی! چند درصد ایرانی، که همه ایران نیستند. گفت نمیدونم! گفتم بله. نگذاشتند که ما حقیقت را بدانیم! 🔸@feqahat
💢در جنگ روایت‌ها عقب تشریف داریم! اما تا کی، نمی‌دانم! مقام معظم رهبری: «بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند». .... 📝 در فضای مجازی خبری، روضه عقب بودنمان را در جنگ روایت‌ها باز یادآوری کرد. هنوز تلخی روایت آمریکایی ـ هالیوودی از تسخیر لانه جاسوسی در فیلم آرگو در خاطرمان مانده. که خبر تولید کتاب داستان کودکانه «موهای ماه» با روایتی دشمن تراشیده از موهای مهسا امینی، دوباره نخلی‌های عقب‌ماندگی در روایتگری را زنده کرد. در نبرد روایت‌ها اگر برای داستان مهسا امینی که در کشور ما اتفاق افتاده، برای کودک و نوجوان، جوان و میان‌سال، روایتی نسازیم، برایمان می‌سازند؛ اما آنگونه که خود می‌خواهند! امید که دستگاه‌های فرهنگی روزی قرارگاه آینده‌پژوهی فرهنگی که هیچ، لااقل قرارگاه روایتگری مسائل گذشته و کنونی را داشته باشند. 🔹@feqahat
✳️ آغوش باز حوزه علمیه نجف در استقبال از مدیر حوزه‌های علمیه و هیئت همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه که در سفر آیت الله اعرافی و هیئت همراه به عراق حضور داشته در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: ◻️ از بارزترین مشخصه های دیدار هیئت ایرانی حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله اعرافی از عراق، آغوش باز همه شخصیتهای برجسته حوزه علمیه نجف بود. ◻️ شخصیتها و بزرگان حوزه علمیه نجف از نقش جمهوری اسلامی و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در حفظ امنیت عراق یاد می‌کردند. ◻️ حوزه نجف و حوزه قم دو کانون کلیدی و محوری دنیای اسلام و دنیای جهان تشیع به شمار می‌روند و باسابقه تاریخی هزار ساله اهمیت ویژه‌ای دارند. ◻️این چند قرن اخیر تعامل حوزه علمیه قم و نجف بسیار جدی بوده و همواره بزرگانی از شخصیت‌های ایرانی در حوزه نجف حاضر بوده‌اند و همانطور که در دوره حزب بعث، حوزه علمیه قم پذیرای بسیاری از بزرگان حوزه علمیه نجف بود. ◻️در این سفر هفت روزه حدود ۴۰ برنامه گنجانده شده بود که در شهرهای نجف، کربلا، بغداد، کاظمین، سامرا و بصره صورت گرفت که اهم آنها پس از زیارت عتبات مقدسه ، دیدار با مراجع معظم تقلید آیات عظام سیستانی، فیاض و بشیر نجفی و شخصیتهای برجسته دیگر چون آیت الله آل راضی، آیت الله ایروانی، آیت الله سند، آیت الله سبزواری، آیت الله حسن جواهری در نجف و آیت الله قزوینی در کربلا و همچنین شیخ صمیدعی از علمای برجسته اهل سنت در بغداد بود. مشروح مصاحبه: https://hawzahnews.com/xcj2t ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
💢تاریخ برگزاری جلسات مدرسه تفسیر تربیتی 🔸1 آیت الله اعرافی روش‌شناسی تفسیر تربیتی آیات قرآن. زمان جلسه اعلام می‌گردد. 🔸2 حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی تفسیر تربیتی آیه وقایه پنجشنبه 1تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸3 حجت الاسلام حسین محمودیان تفسیر آیات روش تغافل در تربیت چهارشنبه 7 تیر / ساعت 16ـ 17:30 🔸4 حجت الاسلام دکتر احمد امامی راد تفسیر آیات مرتبط به آموزه‌های جنسیت در قرآن پنجشنبه 8تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸5 حجت الاسلام دکتر احمد شهامت تفسیر آیه اصطبار چهارشنبه 14 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸6 حجت الاسلام مهدی عزیزی تفسیر آیات تربیت اعتقادی در قرآن پنجشنبه 15تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸7 حجت الاسلام هادی عجمی تفسیر نگاه قرآن به لعب چهارشنبه 21 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸8 حجت الاسلام علی حسین‌پناه تفسیر آیات بیان کننده نقش عالمان در تربیت دینی پنجشنبه 22تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸9 حجت الاسلام دکتر حسین مولودی تفسیر آیات مراتب هدایت در قرآن چهارشنبه 28 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸10 حجت الاسلام دکتر سید عنایت الله کاظمی تفسیر آیات محوری امر به معروف و نهی از منکر پنجشنبه 29تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 💠مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati
سیره امام جواد ع .docx
23.8K
🔹درس‌هایی از سیره امام جواد ع 🔸تقدیم به حضرتش 🔸در ثواب نشر آن شریک شویم http://fna.ir/3d10f9
آیه وقایه و بررسی وظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده.docx
106.8K
📚آیه وقایه و بررسی وظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده 🔸هدیه ویژه مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان 🔸 متن کامل ورد بررسی فقی دلالت آیه وقایه بر ظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده. 💠@feqhe_tarbiati
پوسترهای اینفوگرافی غدیر - فارسی - 1402.pdf
14.56M
🔖پوسترهای اینفوگرافی غدیر
🔰 گروه فقه التربیه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀 کرسی ترویجی: جواز یا عدم جواز ورود به حریم شخصی فرزند و همسر با هدف تربیتی 🎙با حضور: ⏰ زمان: چهارشنبه 7 تیر 1402 ساعت 13-14:30 🌐 لینک جلسه: https://gharar.ir/r/757d8b78 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
فقه فرهنگی
#کرسی_ترویجی 🔰 گروه فقه التربیه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀 کرسی ترویجی: جواز
کرسی ترویجی- تربیت در حریم شخصی.doc
330.8K
📚متن کرسی جواز یا عدم جواز ورود به حریم شخصی فرزند و همسر با هدف تربیتی 🔸آیا با هدف تربیتی می‌توان به حریم شخصی همسر و فرزندان وارد شد؟ 🔹@feqahat
کرسی حریم شخصی_1.mp3
41.8M
🔰 گروه فقه التربیه موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار می کند: 🌀 کرسی ترویجی: جواز یا عدم جواز ورود به حریم شخصی فرزند و همسر با هدف تربیتی 🎙با حضور: ⏰ زمان: چهارشنبه 7 تیر 1402 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
به بهانه روز عرفه: «دعا» یک شیوه عملی تربیتی است؛ یعنی در شخص دعاکننده تغییر ایجاد و او را صالح می‌کند و از گناه پاک می‌کند، همانگونه که با نصیحت در او تغییر ایجاد می‌کند. ادامه یادداشت در: https://ana.press/003aSN
♨️قدرت انسان در دشمنی با خودش ▫️قدرت و امکانات در دست فرهنگ سکولار و بی‌دین که باشد، در خبرهایی می‌آید: هنگام آتش زدن قرآن در سوئد، پلیس یک نفر را به دلیل پرتاب سنگ به سمت عامل آتش زدن قرآن بازداشت کرد! 📌 قانون و قانوگذار وقتی در خدمت شیطان باشد، توهین به دو میلیارد انسان را قانونی می‌داند؛ اما توهین به یک انسان را غیر قانونی! 📌در فرهنگ تراشیده شده سران غرب، آزادی، قانون، حقوق بشر تنها برای نابودی دین وانسانیت است. تنها در جنگ با خداست که انسان‌ها آزاد، قانونی و حقوق بشر دارند؛ اما در مقابله با صهیونیست و گناهانی همچون همجنسگرایی هیچ آزادی وجود ندارد!
هدایت شده از اجتهاد
💢جواز یا عدم جواز ورود به حریم شخصی فرزند و همسر با هدف تربیتی ✔️برخی از زمینه‌های فساد، در حریم شخصی افراد شکل می‌گیرد. حریم شخصی پیوسته ممکن است محل ایجاد انحراف افراد قرار گیرد. درنتیجه مسئله این پژوهش پاسخ به این پرسش است که آیا در راستای جلوگیری از شکل‌گیری زمینه‌های فساد در خانواده، می‌توان در حریم شخصی همسر (زوجه) و فرزندان ورود کرد؟ حجت‌الاسلام عجمی با نظر به اینکه حکم تجسس و ورود به حریم شخصی، حرمت است، به این نتیجه رسیده که به حکم اولی نمی‌توان به حریم شخصی برای صیانت، ورود کرد؛ اما درجایی که برای صیانت، راهی جز ورود به حریم شخصی نیست، تزاحم پیش می‌آید؛ تزاحم میان وظیفه صیانت و رعایت حریم شخصی. در این موارد باید اولویت‌سنجی کرد. درنتیجه تنها در آنجایی می‌توان برای صیانت به حریم شخصی وارد شد که صیانت و بازداری فرزند و همسر از گناه، منحصر به ورود به حریم شخصی است. ازآنجاکه وقایه، پیشگیری است، شامل اقدام‌های پیشگیرانه محتمل می‌شود. یعنی احتمال اینکه امری سبب گناه شود، برای ورود به حریم شخصی برای جلوگیری از آن، کافی است. 👈گزارش تفصیلی این کرسی ترویجی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71825 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢یک حاشیه فقهی بر یک رویداد میلیونی ✔️روز عید غدیر در ایران جشنی بزرگی برپا شد که در حافظه تاریخی ماندگار گشت. اگر تنها چند شهر بزرگ را ملاک قرار دهیم، جمله شرکت‌کنندگان آن از جمعیت برخی کشورها بیشتر بودند! و اگر تنها مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در پایتخت را درنظر بگیریم، کافی است تا یک وظیفه فقهی ـ فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی را یادآور شویم. به‌ویژه اینکه برخی شبه می‌کنند که چرا باید حکومت در اقدام‌هایی این‌چنینی دخالت و ورد کند؟ 👈 یادداشت اختصاصی حجت‌الاسلام هادی عجمی را در ـ«اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71933 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢۲۱ تیرماه روز ملی حجاب و عفاف گرامی‌باد شورای فرهنگ عمومی کشور،  بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری کرد. ◾️رضا خان در چنین روزی بیش از ۱۶۰۰ نفر را در مسجد گوهر شاد به خاک و خون کشید.
💢 ششمین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: تفسیر تربیتی نگاه قرآن به لعب 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆 چهارشنبه 21 تیر ساعت 16ـ 17:30 ⏰ساعت 16ـ 17:30 ◀️لینک ورود به جلسه: https://www.skyroom.online/ch/eshragh1402/feqhe-tarbiati-majazi ‼️به صورت میهمان وارد شوید. کاربری و پسورد لازم نیست‼️
985_14883882872365.mp3
26.67M
🎙 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون و مبلغین حوزه‌های علمیه سراسر کشور 📝 متن کامل بیانات: khl.ink/f/53333 «دشمن دنبال استحاله فرهنگی است و اگر این اتفاق بیفتد اسلام یک سیلی خواهد خورد که تا سالهای متمادی جای آن می‌ماند. اگر غفلت بکنیم از گناهان و کبائر بزرگ قبح زدایی می‌شود و گناهان بزرگ عادی سازی می‌شوند...»
💢 ششمین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: تفسیر تربیتی نگاه قرآن به لعب 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆 چهارشنبه 21 تیر ساعت 16ـ 17:30 👇👇👇
بازی در قرآن.docx
58.3K
📚 متن ششمین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: تفسیر تربیتی نگاه قرآن به لعب 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆 چهارشنبه 21 تیر ساعت 16ـ 17:30 💠@feqhe_tarbiati
tafsire-tarbiyati-1402-04-21.mp3
14.93M
🎙 صوت ششمین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: تفسیر تربیتی نگاه قرآن به لعب 🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆 چهارشنبه 21 تیر 💠@feqhe_tarbiati
💢مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با طلاب فرمودند: امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ دوّم قرار دارد. مرتبه‌ی اوّل چیزهای دیگر است؛ مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ اوّل است؛ من این را می‌خواهم عرض بکنم. 📝یک حاشیه به سخن ایشان: 👇👇👇
💢حاشیه‌ای بر مطالبه ره‌بر انقلاب 🔹در دیدار اخیر با طلاب مقام معظم رهبری فرمودند: امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. مرتبه‌ی اوّل چیزهای دیگر است؛ مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ اوّل است؛ من این را می‌خواهم عرض بکنم. 🔸یک حاشیه به سخن ایشان: ▫️در سوره توبه، آیه 122 آمده است:((وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏.)) در این آیه دریچه‌ای جدید رو به مسلمانان باز شده است. در این دیدگاه الهی، اعلام شد که لازم نیست همه به جنگ بروند؛ بلکه دو وظیفه مهم را برای عده‌ای که از مؤمنان بیان می‌کند: تفقه دینی و تبلیغ دین. همان دو وظیفه حوزه‌های علمیه. آیه نشان میدهد که جهاد علمی و تفقه و فهم دین، در کنار جهاد رزمی برای دفاع از کیان یک جامعه اسلامی لازم و واجب است. و لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون. در معنای لغوی انذار ترساندن وجود دارد یعنی در تبلیغ دین لازم است افراد را ارشادی کرد که نتیجه آن خوف الهی مردم جامعه باشد. ▫️ از ترتیب بیان شده دو وظیفه می‌توان برداشت کرد که تفقه در دین باید با هدف انذار صورت گیرد. هرچند خود تفقه نیز مطلوب است. اما هدف نهایی انذار و تبلیغ در جامعه باید باشد. ▫️درنتیجه برنامه‌ریزی درسی حوزه باید بر اساس تربیت مبلغ در جامعه شکل بگیرد در ابعاد فقهی، عقاید اخلاقی موردنیاز جامعه. تا بتوان گفت خروجی آن انذار کنندگان در جامعه باشد. به بیانی دیگر، طریقی بودن برنامه‌ درسی حوزه در جهت انذار باید نمایان باشد. همچنین جامعه اسلامی وظیفه دارد همان‌گونه که پشتیبانی مالی و امکاناتی از جهاد رزمی دارد؛ از جهاد علمی و تبلیغی نیز همانگونه پشتیبانی داشته باشد؛ وظیفه‌ای که در چله نخست انقلاب به آن عمل نشد! امید که در چله دوم انقلاب، این آیه و مطالبه رهبر معظم انقلاب، سرلوحه برنامه‌ریزان حاکمیت و حوزه‌های علمیه قرار گیرد. 🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
🔹 ده شب با حسین ع 🔸سیره امام حسین ع در موضوعات مهم زندگی 🔸حجت الاسلام هادی عجمی محرم 1401 👇👇👇