هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن 3.mp3
17.78M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه سوم
#عجمی
🔸آیه وقایه : (یا ایها الذین آمنو قو انفسکم و اهلیکم نارا ....
🔸نکتههای مهم :
▫️ به هر نوع روشی و هر ساحت تربیتی که فرد را از گناه باز میدارد شامل میشود
▫️روایتی داریم که آ آن را تا حدی میتواند قید بزند اگر پذیرفته شود:
حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ. (الكافي، ج5، ص: 62)
🔸دایره حکمی:
▫️دایره روشهای وقایهای در این ایه چیست ؟؟
در این آیه امر و نهی واجب است و بقیه آن مستحب است
▫️ آیا زن نسبت به مرد و آیا مرد نسبت به زن بر اساس این آیه وظیفه دارد
دو احتمال وجود دارد
۱_عده ای میگویند ظاهر آیه اطلاق دارد
۲_ عدهای میگویند در این آیه تردید وجود دارد و بعد تربیتی را بیان میکند
نسببت به خانمها تردید وجود دارد زن از باب ولایت و سرپرستی وظیفه ندارد و باز خواست نمیشود ولی از باب امر و نهی که همه وظیفه دارد به طور اولی نسبت به فرزندانش وظیفه دارد. اما مرد نسبت به همسر خود وظیفه تربیتی دارد
ایه دوم مربوط به فقه تربیتی.
🔸آیه دوم:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
▫️ فرزندت را به نماز امر کن و خودت هم پایبند باش.
▫️ علیها به امر به نماز برمیگردد یعنی امر به نماز و پافشاری بر آن
نکته دسته تعبیر در مورد نماز در روایت داریم:
۱_ تعبیر به امر به نماز
۲ _ تعبیر به مواخذه : به معنای مطالبه و پیگیری است!
۳_ تعبیر به زدن که سند ضعیف دارند.
جمع بندی: دو دسته اول و دوم در حقیقت همین آیه است: امر به نماز و نماز را از فرزندان مطالبه کن.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن4.mp3
19.44M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه چهارم
#عجمی
🔸 بررسی آیه اصطبار، آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه(وامر اهلک بالصلوة واصطبر علیها ....)
▫️ منظور از اهل:
۱- خانواده (همسر و فرزندان)، مردم شهر را شامل نمی شود.
۲- پدر و مادر، به شرطی که با هم در یک خانه زندگی کنند.
🔸 اصل بر این است که این آیه اختصاص به پیامبر صلی الله ندارد به دو دلیل: ۱- انجام دادن پیامبر صلی الله
۲- قاعده اسوه حسنه.
🔸 اصطبار به معنای:
تاب آوری و صبر همراه با سختی
نقیض بی قراری و از باب افتعال است.
🔸 ضمیر ها در علیها بر می گردد:
۱- واژه صلوة
۲- جمله وامر اهلک بالصلوة
🔸 به نظر می رسد گزینه ۲ صحیح تر باشد چون تربیت فرایندی است که مستلزم گذر زمان هست و باید صبوری پیشه نمود.
🔸 واصطبر علیها، هم جنبه سلبی دارد، کار را انجام نده، مثل صبر بر معصیت
هم جنبه ایجابی، که سازنده هست، مثل صبر بر طاعت.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن5.mp3
23.69M
💢 #تفسیرتربیتی_آیات_قران
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸بررسی آیه ائتمار، سوره طلاق آیه ۶(أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ..)
یکی از آیات که دربعدتربیتی فرزندگفته شده آیه ائتماراست.(وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ)
🔸طلاق از نگاه اسلام مکروه ترین حلال نزد خداوند است؛ اما احکام آن گفته شده است.
🔸روایت :ازدواج کنید ولی طلاق ندهید چون از طلاق عرش خداوند می لرزد و کاری منفوراست و برای آن راهکار ذکر کرده ازجمله درآیه: سوره نساء آیه ۳۵.
اسلام از سه بعد شناختی، گرایشی، رفتاری به طلاق پرداخته است.
🔸دفاع اسلام از بچه در دومرحله
◇حمل،اسکان تهیه کنید و اگر بادار باشدتا وضع حمل نفقه بدهید
◇شیر دهی:توافق کنید با هم اگر به توافق نرسیدید به دیگری بدهد که شیر بدهد.برای فرزند بهترین شیر شیری مادراست اگرمادرشیر داد می تواند آن را اجرت بگیرد
🔸کلمه ائتمار:از باب افتعال به معنا اثر پزیری می باشد دراینجا به معنای مشورت است. و معروف به معنا آرامش و طمانینه می باشد با کلمات عرفان و معرفت هم خانواده است وامری شناخته شده و پسندیده است شامل هر کاری خوب می شود.
🔸قرآن یک قاعده کلی را می گویدکه مربوط یک مسئله نیست بلکه یک حکم کلی را بیان می کند. پس این آیه یک امری کلی است که پدر و مادر با هم سازش کند.
ائتمار: فراز شیردهی، اموری جسمانی، تربیتی و آموزشی، هرچه در صلاح بچه است زن و شوهربامشورت و راه معروف را انتخاب کند
می توان گفت این آیه با لسان ایجابی بیشتر به تربیت جسمانی فرزند دلالت می کند که والدین با هم مشورت وسازش کند.
🔸باید توجه به سیاق و فضایی آیه شود.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن6.mp3
13.14M
💢 #تفسیرتربیتی_آیات_قران
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸آیه چهارم تربیتی خانواده:آیه مُضارّة
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ... لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ(بقره، 233)
🔸سیاق آیه:
درمورد فرزند و رعایت مصالح و اهتمام به امورات فرزند است
آیه ائتمار مقید به طلاق و حقوق فرزند و مشورت معروف بود اما این آیه مبارکه مقید به طلاق نیست
🔸نکات آیه:
1_تربیت جسمانی فرزند:یکی ازحقوق فرزند که 2سال کامل شیر داده شود
حتی درعلم طب هم به همین مورد تاکید شده است.
2_آیه ائتمار خاص تربیت فرزند نبود، درمورد مشورت به معروف کلی بود اما این آیه مضاره تاکید میکند که ضرری ازسمت پدریامادر(بواسطه طلاق) به فرزند نباید برسد
🔸نکاتی راجع به * لاتُضارُّ *
تضار به معنای کاستی ونقص است، ضد نفع میباشد
"لا" در ابتدای فعل "لاتضار" لای نهی است یا نفی؟
اگر لای نهی باشد معنی آن میشود:ضرر نرساند(انشایی)
اگر لای نفی باشد معنی آن میشود:ضرر نمی رساند(خبری)
احتمال زیاد لای تحریم است
گاهی خداوند درقرآن باجمله انشایی مارا صریحا ازکاری نهی میکند
اما گاهی باجمله خبری مارا نهی میکند که به این میگویند: " جمله خبریه در مقام انشاء"
پس فرقی نمیکند لای نهی باشد یانفی
🔸لاتضار معلوم است یامجهول؟
اگرمعلوم باشد معنایش میشود---> به فرزند ضرر نرسانید
اگر مجهول باشدمعنایش میشود---> به همسر بواسطه فرزند ضرر نرسانید
و نیز میشود هردو راشامل شود
🔹@feqahat
تفسیرقرآن7.1.mp3
8.25M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه هشتم
استاد #عجمی
🔸 بررسی ایه استیذان
ایه ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه نور
🔸 این ایه، یک منطوق دارد: فرزندان باید در سه زمان خاص، سه زمانی که برای والدین جزو عورت محسوب میشود، برای ورود به اتاق والدین، اجازه ورود بگیرند و بدون اجازه بر پدر و مادر وارد نشوند.
🔸عورت به معنی، هر چیزی که از دیگران پنهان می کنید، یعنی حریم خصوصی افراد
🔸این ایه، چندین مفهوم دارد:
۱- بحث رعایت حریم پدر و مادر
۲- در تربیت جنسی، فرزندان رو زودتر از موعد، وارد مسایل نکنیم.
۳- در تربیت جنسی، نقش والدین یا همان مربی، پررنگتر هست که باید محافظت کنند تا فرزندان، صحنه های نامناسب را نبینند تا اسیب روحی- روانی نبینند و مصون بمانند زیرا کودک در کودکی باید کودکی کند. که درست نقطه مقابل اموزشهای غلط سند ۲۰۳۰ هست.
۴- در اینجا،تاکید بیشتر روی بعد اخلاقی مساله هست،که همان اموزش دادن اجازه گرفتن هنگام وارد شدن به اتاق والدین یا هر اتاقی که درب ان به هر دلیلی بسته می باشد.
۵- هیچ کسی نباید، در این ساعات عورات بر هیچ زن و مردی وارد شود نه فقط فرزندان بلکه هیچ کسی نباید وارد شود.
۶- فقط این سه زمان ملاک نیست، بلکه تمام روابط عاطفی همسران( عشق ورزی همسران منظور هست)، باید از دید فرزندان دور باشند.
۷- لام در لاستیذان، لام امر هست به والدین و دلالت وجوبی دارد.
سوال: فرزندی ک به سن تکلیف نرسیده، چرا باید اجازه ورود بگیرد؟
زیرا در اینجا، مخاطب اصلی، پدر و مادر هست نه فرزند.
🔹@feqahat
هدایت شده از فارس زندگی
دوراهی ۲ محرم سال ۶۱؛ آیا مرگ ترسناک است؟
🔹ندا آمد که انتهای این مسیر مرگ است و قرار است به زودی در خون خودشان بغلتند. حتی این جمله امام حسین (ع) خطاب به اصحابش که به خدا قسم، اینجا جایگاه کاروان ما و محل ریخته شدن خون ماست. آنها را مردد نساخت، بلکه تا لحظه آخر هیچ خبری از یاس و ناامیدی در چهرهشان نبود.
🔹اما بهراستی چرا امام حسین (ع) گام در این مسیر نهاد، چگونه ایشان و یارانشان جسورانه پذیرای سرنوشتی شدند که ثانیهها را میشمردند؟
🔹این سوالات تنها بخشی از چالشهای درونی به خصوص نسل جدید است، کارشناس فقه تربیتی حجتالاسلام هادی عجمی زوایای جدیدی از این نوع نگاه امام حسین (ع) به زندگی را بیان کرده است.
🔸ادامه گزارش را اینجا بخوانید.
@Fars_Zendegi
💢 فرصت محرم، را به تهدید تبدیل نکنیم!
🔸به هر دلیلی، در انتخابات طلاب گاهی مجبور میشوند از فردی خاص حمایت کند . هرچند ممکن است لازم باشد اما میدانیم آسیبهایی دارد؛ زیرا افراد مخالف آن کاندیدا را ممکن از است از ما جدا کند. درحالی که روحانیت، پیوسته باید جایگاه پدری خود را برای همه نگه دارد!
🔸در این ایام محرم، فرصت خوبی است که فاصلههای احتمالی ایجاد شده را با محبت وحدت آفرین سید الشهدا، کم کنیم و راهبرد الهی جذب حداکثری برپایه محبت الهی و اهل بیت علیهم اسلام را پیگیری کنیم.
🔸پس لطفا این فرصت را با ادامه دادن مباحث انتخاباتی، به تهدید تبدیل نکنیم و بهترین استفاده را از این فرصت بری جذب دلهای مردم به دین و روحانیت داشته باشیم.
🙏
تفسیرتربیتی ج۹.mp3
8.15M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه نهم
استاد #عجمی
🔸بررسی آیه ۲ سوره مبارکه مائده:
تعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان
۱- یکی از ایات عام قران کریم است.
آیات عام از منظر تربیتی، یعنی ایاتی که فقط ویژه تربیت نیستند و مفهوم کلی دارند ولی در تربیت هم قابل استفاده اند، بر خلاف ایات خاص تربیتی که فقط ویژه مقوله تربیت هستند مثل آیه وقایه.
۲- از سه طریق:
الف: سیاق آیه
ب: چندین روایت مثل( روایت از امام صادق علیه السلام،کافی ج۶،ص۵۰ و موثقه سکونی و روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله
ج: عقل
می شود فهمید که ایه موضوع تربیت را بیان می کند.
از آیه، کلیات را می فهمیم ولی جزئیات را از روایات می فهمیم.
۳- این آیه شریفه، یک قاعده کلی را بیان می کند و آن
🔸قاعده کلی اعانه بَر بِر
همچنین از این آیه شریفه می شود،
🔸قاعده جزئی اعانه بر نیکی فرزندان
را نیز برداشت نمود.
زیرا یکی از مصادیقش، رفق و مدارا با فرزندان هست که همان اعانه نیکی هست.
🔹@feqahat
به علت گرما در سه کشور ترکیه و کویت و عربستان قطع گسترده برق به وجود امده!
ایران دوران دولت روحانی هم که تا هوا گرم میشد قطعیهای برق فراوان داشت.
اما چرا اکنون با این فشار مصرفی قطع برق ندارد؟
مروت نیست اگر در این روز جمعه و زیر باد کولر، حداقل با یک صلوات شهید خستگی ناپذیر، ابراهیم رئیسی را یاد نکنیم
#دلم_برای_رئیسی_سوخت
تفسیر تربیتی ج۱۰.mp3
15.38M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه دهم
استاد #عجمی
🔸بررسی ایه ۳۱ سوره مبارکه اسراء:
لاتقتلوا اولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم و ایاکم ...
🔸موضوعات مورد بحث در این آیه:
۱- حق زنده بودن
۲- ساحت تربیت جسمی و بدنی
🔸سیاق آیه: فضای عصر جاهلیت و زنده به گور کردن فرزندان هست. مهمترین ادله برای این کارشان، از ترس فقر بوده، (خشیة املاق)
در مورد سیاق آیه، آیا فقط مختص زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هست؟
خیر، در مورد جاهلیت مدرن امروزی نیز هست، مصداقش سقط جنین های امروزی.
🔸نکات مهم آیه شریفه:
۱- منطوق آیه: لاتقتلوا اولادکم؛ بچه هاتون رو نکشید، در زمان پیامبر صلی الله عمدتا بعد از تولد بوده و در مورد فرزند دختر بوده.
۲- خشیة املاق: الان هم هست و یک قاعده کلی می دهد و آن؛
۳- نحن نرزقهم و ایاکم: مفهوم آیه را وسیع تر می کند و آیه را عام می کند یعنی هم (سقط جنین) و هم (بچه نیاوردن)
را شامل می شود.
🔸از آیات دیگر مرتبط با این آیه می توان این ایات را ذکر نمود:
سوره مبارکه انعام، ایه ۱۴۰
سوره مبارکه انعام، ایه ۱۵۱
سوره مبارکه ممتحنه، ایه ۱۲
سوره مبارکه تکویر، ایات ۸ و ۹
سوره مبارکه نحل، ایه ۵۸
🔸مضمون کلی که از مجموع این آیات می توان بدان رسید، اینها هستند؛
۱- انسان با ارتکاب این گناه (کشتن فرزند) هم نعمت فرزند و هم نعمتهایی که قرار بوده، خداوند بخاطر بچه به آنها بدهد را بر خود حرام می کند.
۲- در مجموع آیات،
انچه که باعث می شود، مورد نهی و توبیخ خداوند قرار بگیرند، بخاطر عدم ایمان به توحید است.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی ج۱۱.mp3
26.48M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه یازدهم
استاد #عجمی
🔸بررسی ایه 34 سوره نسا؟ (آیه نشوز)
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا
🔸الرجال قوامون علی النساء: مرد،سرپرست است و مسئولیتی را برای مرد اثبات میکند. ازجمله در بعد مالی.
▫️در اسلام از مسئولیت صحبت می کنیم نه از ریاست
▫️در اینجا فضل ذاتی نیست و فضل نسبی نسبت به مسئله خاص است. فضل حقیقی به تقواست.
🔸نشوز به معنای سرکشی است. ریشه نشوز به معنی بالارفتن،ارتفاع(گرفتن)است.
▫️زن سرکش زنی نمیخواهد ولایت و اطاعت از همسر را قبول کند و متکبر است.
▫️ جایی که به علت مشکل عاطفی و ناراحتی نه نشوز، با همسر همراهی نمیکند، نشوز نیست.
نشوز از سرکشی می آید نه از مطلق مخالفت با شوهر.گاهی با محبت بیشتر شوهر به همسرش،این ناراحتی زن برطرف می شود و نیازی به هجر نیست.
▫️«واهجروهن» دلالت بر وجوب یا استحباب ندارد و فقط بر جواز دلالت دارد.
▫️فی المضاجع یعنی محل خصوصی زن و شوهر؛مکانی که غیری نباشد حتی مقابل فرزندان نباشد.
▫️ درباره «وضربوهن» در روایات گفته شده است با چوب مسواک بزنید، پس به معنای نوعی تشر است.
▫️این جواز در صورتی اثر داشتن است. اگر اوضاع را بدتر میکند لزومی برای انجامش نیست.
🔹@feqahat
🔴 امارات متحده عربی با 201 میلیون دلار افزایش در صدر فهرست کشورهای صادرکننده کالا به رژیم صهیونیستی قرار دارد.
#اسلام_یزیدی
#اسلام_بنی_امیه
#یزید_زمان
#اسلام_آمریکایی
این است نسخهای که برخی برای ایران هم مینویسند؟!
🔹ظریف دیشب در تلویزیون درباره نامزدهای تصدی وزارت گفت: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز می گیرید، شیعه باشید امتیاز نمی گیرید (!)
🔻اگر ۵۰ سال داشته باشید هیچ امتیازی نمیگیرید؛ از زیر ۵۰ هر چه جوانتر باشید امتیاز بالاتر است. اگر مرد باشید هیچ امتیاز نمیگیرید، زن باشید ۱۰ امتیاز میگیرید. اگر سابقه وزارت داشته باشید، امتیاز منفی میگیرید».
‼️ بنابرگفته ایشان: یک دختر جوان ۲۰ ساله یهودی و بدون سابقه وزارت، می تواند بالاترین امتیازات را کسب کند!
💢غیرت نسبت به پوشش زنان را که قبل بردند همین مانده که غیرت مذهبی تنها کشور شیعه امیرالمومنین را هم ببرند!
💢جای پهلوی را میخواهند پر کنند؟
روحانیت اینقدر بی خاصیت نشده که اینها بخواهند تنها کشور شیعه را دست اهل سنت و کفار دهند‼️
امیدوارم از حرفشان برگردند
💢 روز شهادت امام سجاد ع است.
آیا میدانیم تنها کتابی که خود امام معصوم نوشته باشد و دست ما رسیده باشد، صحیفه سجادیه است؟
همه کتب روایی دیگر جمع شده از سخنان اهل بیت ع است اما خود انها ننوشتهاند!
آیا میدانیم برخی مسیحیان بیشتر از ما با دعاهای صحیفه سجادیه اشنا هستند؟
آیا میدانید حتی مورد بوده در کلیسایی دعاهای حضرت را ترجمه کردند و میخواندند و مخاطب نمیدانسته این دعاها از کیست؟
اما ما شیعیان عوج نفوذ کلام حضرت را به فرزندانمان نگفتیم و برخی فقط یک فردی ضعیف و مریض (استغفرالله) از حضرت در ذهن دارند.
با صحیفه سجادیه انس بگیریم و دلمان را به این پزشک روح دهیم...
💢شبکه ملی اطلاعات
همان است که برخی به آن میخندیدند و اسمش را جهانی نشدن مینامیدند!
اما امروز که ایران اختلالهای اینترنتی و نرمافزاری دنیا را ندارد، نشان میدهد چه اندازه وجودش و تقویتش لازم است.
بهویژه در بحرانهای جهانی.
🔸دم جوانان متخصص ایرانی گرم.
🔸الحمدالله رهبری فقیه و عالم به زمان داریم که سالهاست بر داشتن شبکه ملی اطلاعات تاکید دارند.
#ابرقدرت_آینده_دنیا
تفسیر تربیتی ج۱۲.mp3
19.96M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه دوازدهم
استاد #عجمی
🔸 آیه ۷۴ سوره فرقان
و الذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما
🔸یکی از روش های تربیتی،دعا می باشد؛بالخصوص دعای والدین در حق فرزندان.
این روش به صورت غیر استشعاری و غیر مستقیم صورت میگیرد.
🔸روش تربیتی دعا به سه دسته تقسیم می شود:
الف:دعا برای طلب فرزند صالح قبل از وجود آن،۳۵ تا ۴۰سوره ابراهیم
ب:دعا برای فرزند به طور عمومی،۳۵و ۳۶ آلعمران
ج:دعا برای فرزند در حالت خاص(عقیقه،بیماری،ازدواج)
🔸آیه به صورت خبری است اما در مقام انشاء می باشد که حکایت از امر به داشتن این صفت برای مومنین می کند.
▫️قره اعین: آنچه که موجب سردی،قرار و آرامش چشم می شود(ایجاد خوشحالی)و. قره عین بودن خانواده مومن یعنی مطیع و بنده بودن خانوادگی
🔸پرسش: در آیاتی از قرآن از دعا در حق نزدیکان و بالطبع فرزندان گنهکار نهی شده است:
۴۶هود(و لا تسالن ما لیس لک به علم)
۸۰توبه(لا تستغفر لهم)
۱۱۳ توبه(ما کان للنبی و الذین آمنوا آن یستغفروا للمشرکین و لو کانوا اولی قربا)
۱۱۴ توبه(ما کان استغفار ابراهیم..فلما تبین له انه عدو لله تبرا منه)
و این امر با آیه ۷۴ فرقان در تضاد می باشد!
🔸پاسخ
▫️نهی مورد نظر آیه، نهی ارشادی است به این معنا که بهتر است دعایی نشود،چرا که برای فردی که شرک و کفر او روشن شده است، دعا اثری نخواهد داشت.
▫️درباره فرزندی که برائت از او واجب است،دعا کردن کراهت دارد.
▫️در نتیجه درباره فرزند گنهکاری که به مرحله وجوب تبری از او نرسیده باشد،دعا نه تنها کراهت و حرمتی ندارد،بلکه ضروری است.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی ج۱۳.mp3
11.69M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه سیزدهم
استاد #عجمی
🔸 آیه 13 سوره لقمان
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ
▫️حضرت لقمان پیامبر نبود اما نقل سخن ایشان در قرآن، نشان از تایید دارد
▫️یکی از وظایف تربیتی والدین، موعظه فرزندان است. موعظه از وعظ به معنای یادآوری و به یاد چیزی انداختن است. و برای بیان چیزی که سبب رقت قلب شود به کار میرود.
🔸ٱدعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِٱلحِكمَةِ وَٱلمَوعِظَةِ ٱلحَسَنَةِ ....
🔸تفاوت موعظه و انذار و تبشیر
▫️در انذار و تبشیر مربی عاقبت خود مساله را بیان میکند یعنی واقعیت و آینده عمل را ترسیم میکند ولی هدف در موعظه رقت قلب و برانگیختن عواطف است. فقط روشنگری و شناخت نیست. در تشویق و تنبیه مربی سعی میکند متربی کاری را انجام دهد یا ترک کند.
▫️رکن اساسی موعظه، رقت قلب است که می تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حاصل شود.
نامه محبت آمیز، عبرت دهی(در بسیاری از آیات قرآن مثلا آیه 2 سوره صف)، تذکر دادن از راه های موعظه است.
▫️موعظه نیازمندن آماده کردن قلب مخاطب است چراکه موعظه در وهله اول خطاب به قلب هاست و بعد عقلها. اگر قلب مخاطب آماده نیست، موقعیت برای موعظه هم مناسب نیست.
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
#معرفی_درس #فقه_اخلاق #روش_فقاهت_در_منابع_اخلاقی #چگونه مشکلات برداشت اخلاقی از آیات و روایات را ح
باز نشر:
#معرفی_درس
#فقه_اخلاق
#روش_فقاهت_در_منابع_اخلاقی
#چگونه مشکلات برداشت اخلاقی از آیات و روایات را حل کنیم؟
به دروس #چالش_های_فقه_اخلاقی رجوع کنید.
فقه فرهنگی
💢سلسله نشستهای فقه روشهای تربیتی ▫️بررسی فقهی استفاده از بازی در تربیت و فروعات فقهی آن. 🔸حجت ال
بازنشر:
💢سلسله نشستهای فقه روشهای تربیتی
▫️بررسی فقهی استفاده از بازی در تربیت و فروعات فقهی آن.
به دروس #فقه_روشهای_تربیتی مراجعه فرمایید.
فقه فرهنگی
💢دروس #تفقه_اخلاقی #تربیت_اخلاقی 🔹روشهای تربیت اخلاقی در نهجالبلاغه 🔸برای تقویت اخلاق جوانان، امی
بازنشر:
💢دروس #تفقه_اخلاقی
به دروس #اخلاق_در_نهج_البلاغه مراجعه فرمایید.
فقه فرهنگی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: اس
بازنشر
▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی
به لینک پاسخ داده شده مراجعه فرمایید
💢هنوز در اروپا به زن اینگونه نگاه میکنند!
در اروپای قرون وسطی، زنان از هیچ حقوقی برخوردار نبود. اگر به کارهایی مانند کشاورزی مشغول بودند، همچون مملوکان دیگران، به این کار اشتغال داشتند؛ نه بهمثابه مالک. بعد از قرنها، در فرانسه در 586 میلادی، کنفرانسی در اینباره برگزار شد. نتیجه بررسیهای ابن کنفرانس این بود که «زن بشری است که خلق شده است تا به مرد خدمت کند» .
سامیة منیسی، حقوق المرأة فی الاسلام ، ص 176.
🗓 پ.ن
هنوز هم زن در فرهنگ غرب، همخوابهای است برای ازدواج سفید! جذابیتی است برای تبلیغ کالا! نیروی کار ارزانی است برای شکوفایی اقتصاد مردان!
آری هنوز در نگاه آنها همان است که بود....
هدایت شده از فقه فرهنگی
آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) .docx
50.7K
📚#مقاله
آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) (با تأکید بر دعاهای صحیفه سجادیه)
نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی؛
آدرس مقاله در نورمگز:
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1790998
چکیده:
امروزه «معنا درمانی» یکی از روشهای مهم پیدا کردن راهکار صحیح مواجهه با مشکلات و گرفتاریهای زندگی، است. امام سجادیه ع در کتاب شریف صحیفه سجادیه، با تصویری معناشناختی از گرفتاریها، در نگاهی جامع آثار گرفتاریهای دنیوی را در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، ترسیم میکنند. در بعد بینشی، مشکلات و گرفتاریها، نگاه توحیدی او را ایجاد و تقویت میکند. در بعد گرایشات و عواطف، گرایش او را از دل بستن به دستیاری دیگران کم میکند. در بعد رفتاری، او را در مسیر رشد حرکت میدهد. این مقاله با روش کمی و کتابخانهای به بررسی این سه بعد در صحیفه سجادیه پرداخته است. هدف این مقاله، ارایه منظورمه آثار گرفتاریها از منظر امام سجاد ع و تبیین جایگاه معنادرمانی بیان آثار گرفتاریهاست. منبع محوری این مقاله صحیفه سجادیه است؛ زیرا مهمترین منبع برداشت نگاه امام سجاد، بلکه نگاه اسلام به این مسئله است؛ زیرا تنها منبع موجود است که خود امام معصوم ع آن را بیان و جمعآوری کرده است.
🔹@feqahat
💢صهیونیستها میدانستند که اسماعیل هنیه میهمان ما ایرانیها بود!
💢صهیونیستها میدانستند که تنها اسماعیل هنیه را نزدند؛ امنیت ایران را زدند!
💢صهیونیستها میدانستند که #ملت_ایران امنیت و میهمان برایش بسیار مهم است!
❌پس باید بدانند، دوران بزن دررو رو تمام شده است!