🌷تولدی پیش از تولد حضرت آدم‼️
🔸اگر از بسیاری بپرسند، میلاد دوازدهمین امام چه تاریخی بوده، میگویند نیمه شعبان سال 255 یا 256 هجری قمری است.
🔸حال، اگر منظور از این پاسخ، پدید آمدن جسمی حضرت است، صحیح؛ اما اگر منظور، این است که از چه زمانی حقیقت ایشان در قلبهای جهان تولد یافت، پاسخی دیگر باید داد.
🔸میتوان گفت
در آن روزهایی که هر یک از اهل بیت علیهم السلام، بارها بشارت به مهدی میدانند، نامش در دل مؤمنان زاییده شد. تولد نامی همراه امید به رفتن باطل ، آنگاه که میشنیدند: «هنگامی که قائم قیام کند، دولت باطل میرود» .
🔸میتوان گفت
در کربلا و پس از شهادت ابی عبدالله علیه السلام که آسمانیها دگرگون شدند و چهار هزار فرشته برای یاریش به زمین آمدند، دیدند حسین علیه السلام کشته شده است. در آن هنگام خداوند مهدی را به آنها نشان داد تا بتواند آنها را مقداری آرام کند. و فرمود بر سر قبرش ژولیده و خاکآلود باشند تا قائم (ع) ظهور کند و یاریش کند و شعار آنها یا لثارات الحسین است. آنجا بود که مهدی در دیدگان فرشتگان متولد شد و امید را در قلبشان زایید.
🔸میتوان گفت
پیشتر، آن هنگام که پیامبر در اجتماع مؤمنان صدر اسلام بشارت به آمدن پسرش مهدی میداد، نام و یادش در میان مسلمانان به دنیا آمد.
میفرمود:اسم او، اسم من است و اسم پدرش، اسم فرزندم. او، از فرزندان دخترم است. خداوند، به دست او حق را آشکار میکند و با شمشیرش، باطل را فرسوده می کند».
🔸میتوان گفت
هنگامی که قرآن در قصههایش بشارت میداد: «وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين» امید به میلادش را در دلها متولد کرد.
بهویژه آنگاه که امیرمؤمنان فرموند: «آنان که در زمین ضعیف گشتهاند آل پیغمبر صلی الله علیه و آله هستند که خداوند پس از تلاش همه ائمّه علیهم السلام، مهدیِ آنها را برمیانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند».
🔸میتوان گفت
از همان نخست، هنگامی که فرشتگان به خلق یافتن انسان ایراد گرفتند که «قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ؛ آيا كسى را در آن قرار مىدهى كه فساد و خونريزى كند؟! درحالی که ما تسبيح و حمد تو را بجا مىآوريم». خداوند به آنها پاسخ داد: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون؛ من حقايقى را مىدانم كه شما نمىدانيد» و مگر غیر از دوران ظهور حضرت مهدی، کار بشر سامانی فرشته پسند مییابد؟ پس آن هنگام هم امید به ظهور تو بود که پاسخی برای فرشتگان شد.
پس باید گفت
🔸مهدی ما، نه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری و نه در زمان ائمه و نه حتی زمان پیامبر و پیامبران، بلکه پیش از خلقت آدم، امید به آمدنش متولد شد. امیدی که از فرشتگان تا همه خوبان عالم را نسبت به نسل آدم، امیدوار نگه داشته است!
به امید تولد این امید 🌹
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
ajami1_1.mp3
17.3M
🔹از سلسله پیشنشستهای همایش فقه تربیت المصطفی العالمیه خراسان رضوی
🔹کارگاه تحلیل تربیتی
#روش_شناسی تفقه تربیتی
🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
▫️تحلیل تربیتی چیست؟ چه ارتباطی با فقه تربیتی دارد؟
▫️تحلیل تربیتی در فقه: در دستگاههای فقهی شیعه تحلیل تربیتی (مقاصد الشرعه، علل الشرایع) برای بهدست آوردن حکم جایگاه چندانی ندارد. در برداشت احکام تربیتی با وجود اطلاقها و عمومات نیازی برای استفاده از تحلیلها م مقاصد و علل و حکمتها نیست.
▫️تحلیل تربیتی در تربیت اسلامی: تحلیل تربیتی پسا حکم است! یک روش پژوهشی میان رشتهای است.
▫️هدف، بیان فلسفه احکام تربیتی است؛ در جهت تقویت باورهای دینی و نه فتوا دادن بر اساس آن تحلیل!
▫️تحلیل تریبتی یک روش تربیتی برای پذیرش احکام تربیتی از سوی جامعه است؛ اما باید این نکته بیان شود که حکم دائر مدار این فلسفه و حکمت تربیتی نیست.
▫️بنابراین تحلیل تربیتی یک تفقه به معنای عام است نه معنای خاص که فتوا دادن است.
🔸منابع تحلیل تربیتی:
1. آیات و روایات (علل الشرایع؛ ثواب و عقاب الاعمال)
2. پیشنیه و کارهایی که با هدف تحلیل تربیتی و پژوهشهای میان رشتهای کار شده است.
3. پژوهشهای تربیتی در مورد همان موضوع. برای نمونه، پژوهشهایی که در مورد ازدواج، دیه و ... حتی منابع غیر تربیتی مانند منابع جرم شناسی که در تحلیل احکام پوشش و حجاب و احکام اجتماعی قابل استفاده است.
🔸دو مدل تحلیل تربیتی:
1. تحلیل یک حکم. با توجه به اینکه حکم است و در مقالم برداشت حکم نیستید.
2. تحلیل تربیتی ادله فقهی یک حکم. برای افرادی که توان فقاهتی نسبی دارند.
💠@feqhe_tarbiati
این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست!
تصور کنید به خانه وارد شدید. تا میخواهید راحتتر بنشید و راحتتر سخن بگویید، نگاه شما به یک نوشته بر دیوار بیافتد: «این خانه مجهز به دوربین مدار بسته فرزندان شماست». با دیدن این نوشته تغییری در رفتار شما به وجود نمیآید؟
واقعیت این است که در خانه همه این نوشته وجود دارد؛ اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند!
در خانه شما نوشته شده که دوربین فرزندانتان روشن است. در میهمانی و خانه دیگران نیز نوشته است که
فرزندان آن خانه دوربین مداربسته دارند و تمامی رفتار شما را ملاحظه میکنند! اما کسی به این نوشتهها توجه نمیکند.
واقعیت این است که فرزندان از رفتار والدین و بزرگترهای محبوبشان چنان الگوی میگیرند که گویی دقیقا روبهروی دوربین مدار بستهای نشستهاند و رفتار را با دقت نظاره و از آن تقلید کردهاند؛ حتی بدون اینکه متوجه این الگوگیری باشند!
ممکن است به همین دلیل باشد که روایات تاکید کردهاند که تنها راه هدایت دیگران امر و نهی مستقیم آنها نیست؛ بلکه باید با رفتار خود، دیگران را به خوبیها دعوت کرد. زیرا گاهی تاثیر الگوگیری از رفتار ما بیشتر از گفتار ماست.
امام صادق فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِیرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَیرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِیةٌ؛ با غير زبان مردم را به دين دعوت كنيد،آنها بايد ورع و پارسائى و تلاش و نماز و كار خير شما را ببينند،زيرا خود اين اعمال، دعوت كننده هستند!
#یادداشت
🔹@feqahat
یک #یادداشت غیر فقهی
🌸بهار در بهار
🔸سال شمسی با بهار طبیعت و بهار ولایت شروع میشود. که عید غدیر در بهار بوده و سالگرد شمسی آن، نوروز میشود.
اما امسال، این بهار در دلش بهاری دیگر دارد؛ بهار ایمان.
🔸در بهار طبیعی چوبِ بهظاهر خشک درختان زنده میشوند؛ میرویند؛ سبز میشود. در رمضان، قلبهای خشکیده، به لطف الهی، در سحرها جانی تازه مییابند.
🔸بهار که میشود، هر گیاهی بهاندازه توان خود از آن استفاده میکند. سبزهها برای مدتی کوتاه حیات مییابند؛ اما درختان تنومند، برای یک سال خود آب و انرژی ذخیره میکنند. در رمضان هم، برخی تنها با نخوردن، جسم و روح را جلا میدهند؛ اما سالکانِ قهار خداوند، توشه معنوی یک سال خود را ذخیره میکنند.
🔸در بهار، هر شب که صبح میشود، دشتی سبز شده جدیدی را میبینیم؛ در رمضان، هر شب خداوند دهها هزار از بندگانش را میبخشد و شب قدر، بیش از شمارش من و شما بخشیده و زنده و سبز میشوند.
🔸از بادهای بهاری، بدن را نباید پوشاند؛ زیرا باد بهاری با بدن، همان کاری را میکند که با درختان میکند. در رمضان، با خواب و خوردن بیجا، نباید جان را از این بادهای رحمت الهی بپوشانیم؛ زیرا رحمت الهی در رمضان با جان ما همان کاری را میکند که با جان پیامبر ص و اهلبیت ع میکرد.
بهار، عمرش کوتاست و خوشا به حال استفادهکنندگان از قرآن و رمضان نیز یک ماه بیشتر نیست! که
اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت.... باقی همه بیحاصلی و بیخبری بود.
خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین... افسوس که آن گنج روان رهگذری بود.
💠💠💠
سال نو ایمانی و شمسی شما مبارک🌹
ارادتمند
عجمی
▫️
May 11
tarbiatakhlaqi3.mp3
19.48M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه سوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸جایگاه سیره در فقه تربیتی
اصل بر این است که سیره دلالت بر اباحه دارد؛ اما سیره در فقه تربیتی جایگاه ویژهای دارد. سیره در معصوم در تربیت و سیره بیان شده در قرآن دلالت بر رجحان (استحباب یا وجوب) دارد.
🔸سیره حضرت لقمان در تربیت اخلاقی فرزندان:
قرآن کریم سیره حضرت لقمان؟ع؟ در تربیت اخلاقی فرزندش را اینگونه توصیف میکند:
((وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یعِظُهُ یا بُنَی ... لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُور وَ اقْصِدْ فی مَشْیكَ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمیر
1. نقل یک رفتار در قرآن و تایید آن دلالت بر رجحان آن عمل دارد؛ هرچند انجام دهنده آن پیامبر نباشد.
🔸این آیات دلالت بر این دارد که حضرت لقمان نکاتی اخلاقی به فرزندش بیان میآموختند. از این عمل خاص الغای خصوصیت میشود به هر نوع شناخت افزایی در تربیت اخلاقی فرزندان. اما به انجام هر عمل تربیتی برای تربیت اخلاقی فرزندان سخت است که الغای خصوصیت کرد.
یعنی دلالت بر عمل رفتاری والدین ندارد و در حوزه امر و نهی و شناختدهی میتواند دلیل باشد.
2.قدر متیقین از این دلیل استحباب تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناختی دارد.
🔸دلیل دوم، روایاتی است که بر تادیب فرزند دلالت دارد ...
🔹@feqahat
Roozeh-v4.pdf
162.7K
🌀جدول وظیفه بیماران نسبت به روزه ماه مبارک رمضان
❇️کاری از موسسه موضوعشناسی
✅زیر نظر حجت الاسلام استاد فلاح زاده
🔸 بسیار کاربردی و زیبا
🔸پیشنهاد میشود برای دیگران ارسال کنید و در ثواب بیان احکام الهی شریک شوید.
🔹@feqahat
ajami03.mp3
8.39M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه چهارم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸دلیل دیگر: فرازی از رساله حقوق امام سجاد
این رساله منبعی بسیار عالی برای گفتمانهای میان ادیانی است.
▫️سند این رساله قابل تصحیح است. مرحوم نجاشی رساله حقوق امام سجاد؟ع؟ را آورده است. احمد بن علی نجاشی، رجال النجاشی، ص9.
فراز مورد نظر:
... وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیا بِخَیرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَیهِ (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص622).
«حَقُّ»: حق به معنای ثابت و لازم است؛ بنابراین در صورت اطلاق و با ضمیمه مقدمات حکمت، بر وجوب دلالت دارد. حق، طلبی است که برای صاحب حق و بر عهده دیگری ثابت است و میتواند آن را مطالبه کند. هر حقی، برای طرف مقابل وظیفهای الزامی را ایجاب میکند. پس وظایفی که در این خطبه بر دوش حاکم نهاده شده، وظایف الزامی و وجوبی است. «مَسْئُولٌ» و «وُلِّیتَهُ» این برداشت را تقویت میکند.
▫️این فراز:
دلالت بر وظایف واجب پدر و مادر در حسن ادب (خوب تربیت کردن) دارد. یکی از مصادیق آن حسن ادب در تربیت اخلاقی است.
🔹@feqahat
‼️ دو خطر مهم
اسلام منهای روحانیت
و
روحانیت منهای اسلام
یعنی اسلام سکولار و امریکایی و اخوند سکولار!
هدایت شده از فقه فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢امیر مؤمنان به حجاب زنان گیر نمیدادند‼️
برخی این حرف را میزنند. اما معلوم نیست منظورشان کدام امیر است؟!
علی ع و امیر المؤمنین واقعی کسی بودند که امام صادق ع نقل میکنند:
جدشان امام علی(علیه السلام) هنگام به دست گرفتن زمام خلافت در کوفه مردان عراقی را این گونه سرزنش می نمود که: «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؟!؛ ای مردم عراق، به من خبر رسیده که زنان شما در راه ها به مردان تنه می زنند ...
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج؟!؛ آیا شرم نمی کنید و به غیرت نمی آیید که زنان تان راهی بازارها و مغازه ها می شوند و با افراد بی دین برخورد می کنند؟!». (الكافي، ج5، ص: 537)
اگر فقط شانه به شانه شدن زن و مرد در بازار اینگونه ایشان را ناراحت میکرده است: تن نمایی برخی زنان در جامعه اسلامی ایران را چه میگفتند؟
با مسئولان ما چگونه برخورد میکردند؟
🔹@feqahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرات مسئولان لطفا پاسخ این مادر شهید را بدهند!
tarbiatakhlaqi5.mp3
18.35M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه پنجم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
🔸دلیل دیگر: روایات تادیب. روایاتی که وظیفه والدین، تادیب فرزند بیان شده است.
یک مقدمه: ما از روایات ضعیف چگونه میتوانیم استفاده کنیم:
1. نگاه اخباری: هر روایت اخلاقی را بپذیریم.
2. روایات تربیت اخلاقی از سنن هستند و باید در ادله سنن تسامح کرد.
3. «وثوق خبری» یا «صدوری». در این دیدگه اگر محتوای درست باشد میتوان به آن روایت عمل کرد.
4. راهکار برگزیده ضم احادیث ضعاف است. از مجموع روایات ضعیف، مفهوم مشترک را استفاده میکنیم.
ما به مجموع روایات تادیب استناد میکنیم.
5. البته اگر در ادله، روایت صحیحه یا آیه قرآن قرار دارد، آن را دلیل محوری قرار میدهیم، دیگر ادله ضعیف را توضیح دهنده و قرینه آن دلیل میکنیم. در روایات تادیب 9 روایت آورده شده است. از جمله فرازی از رساله حقوق امام سجاد و نامه امیر مؤمنان به امام حسن مجتبی ع (این نامه به همه جوانان است). آنها را با همین روش با محور ادله دارای سند صحیح، جمع بندی میکنیم.
🔸جمعبندی: مفهوم مشترک روایات تادیب این است: از حقوق فرزندان این است که تربیت اخلاقی صحیح شوند. اگر حق است پس بر والدین واجب است. حداقل واجب مواردی است که اگر به فرزند گفته نشود به گناه بیافتد. بیش از آن مستحب است.
این به خلاف نگاههای لیبرالی است که انتخابهای اخلاقی حق فرزند میداند به این معنا که والدین حق ندارند در آن دخالت کنند!
🔸نکات حاشیهای: چرا نامه امیرمؤنان به امام حسن ع مهم است؟ راهکار استفاده فقهی از روایات نهج البلاغه چگونه است؟
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی 🔸جلسه پنجم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان 🔸دلیل دیگر: روایات تا
روایات تادیب
یکم. معتبره رسالة الحقوق
رَوَى إِسْمَاعِیلُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ سَیدِ الْعَابِدِینَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ؟عهما؟ قَال «... وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّهُ مِنْكَ وَ مُضَافٌ إِلَیكَ فِی عَاجِلِ الدُّنْیا بِخَیرِهِ وَ شَرِّهِ وَ أَنَّكَ مَسْئُولٌ عَمَّا وُلِّیتَهُ مِنْ حُسْنِ الْأَدَبِ وَ الدَّلَالَةِ عَلَى رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِی أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ یعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَیهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَیهِ».
دوم. مرفوعه مرحوم طبرسی؟ره؟
عَنِ النَّبِی؟صل؟ أَنَّهُ قَالَ: «لَأَنْ یؤَدِّبَ أَحَدُكُمْ وَلَدَهُ خَیرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یتَصَدَّقَ بِنِصْفِ صَاعٍ كُلَّ یوْمٍ».
سوم. فراز اول موثقه مسعدة
وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عبدالله؟ع؟ یقُولُ «لِأَصْحَابِهِ یوْما ... إِنَّ خَیرَ مَا وَرَّثَ الْآبَاءُ لِأَبْنَائِهِمُ الْأَدَبُ لَا الْمَالُ فَإِنَّ الْمَالَ یذْهَبُ وَ الْأَدَبَ یبْقَى. قَالَ مَسْعَدَةُ یعْنِی بِالْأَدَبِ الْعِلْم».
چهارم. فراز دوم موثقه مسعدة
قَالَ أَبُو عبدالله؟ع؟ «إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِكَ یوْمَینِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِكَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَى یوْمِ مَوْتِكَ فَقِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْكَ الِاسْتِعَانَةُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْكِمُه».
پنجم. روایت عمرو بن ابی المقدام
فَذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ الْكُلَینِی فِی كِتَابِ الرَّسَائِلِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِی جَعْفَرِ بْنِ عَنْبَسَةَ، عَنْ عَبَّادِ بْنِ زِیادٍ الْأَسَدِی، عَنْ عَمْرِو بْنِ أَبِی الْمِقْدَامِ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ؟ع؟، قَالَ: «لَمَّا أَقْبَلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟ مِنْ صِفِّینَ كَتَبَ إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ؟ع؟: ... فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یقْسُوَ قَلْبُكَ وَ یشْتَغِلَ لُبُّك».
ششم. روایت حماد بن عمرو
رَوَى حَمَّادُ بْنُ عَمْرٍو وَ أَنَسُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ؟عهم؟ عَنِ النَّبِی؟صل؟ أَنَّهُ قَالَ لَهُ: «یا عَلِی أُوصِیكَ بِوَصِیةٍ فَاحْفَظْهَا ... یا عَلِی حَقُ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ یحْسِنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَه».
هفتم. موثقه دُرُسْت
عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یونُسَ عَنْ دُرُسْتَ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى؟ع؟ قَالَ «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِی؟صل؟ فَقَالَ یا رسولالله! مَا حَقُّ ابْنِی هَذَا؟ قَالَ: تُحْسِنُ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ ضَعْهُ مَوْضِعاً حَسَنا».
هشتم. مرفوعه مرحوم طبرسی؟ره؟
عنه؟صل؟: «أكرِموا أولادَكُم و أحسِنوا أدَبَهُم، یغفَر لَكُم».
نهم. روایات سبع سنین
این روایات با اندکی تفاوت به صورت متضافر در منابع روایی نقل شده است.
الف) روایت یونس بن یعقوب
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ عَلِی بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ یونُسَ بْنِ یعْقُوبَ عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «أَمْهِلْ صَبِیكَ حَتَّى یأْتِی لَهُ سِتُّ سِنِینَ ثُمَّ ضُمَّهُ إِلَیكَ سَبْعَ سِنِینَ فَأَدِّبْهُ بِأَدَبِكَ فَإِنْ قَبِلَ وَ صَلَحَ وَ إِلَّا فَخَلِّ عَنْهُ».
جرمی که در ماجرای ماست پرانی دیده نشد/ امر و نهی زبانی با مردم و برخورد بیشتر با حاکمیت است
پخش یک کلیپ و شیوه نامتعارف نهی زبانی برای بیحجابی این روزها با هشتگ ماستپرانی داغ شده است که با حاشیههایی همراه بوده است!
ادامه تحلیل فقهی آن در:
http://fna.ir/3bqx9b
تحلیل علت حرام سیاسی بودن بد حجابی در این یادداشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم نظر رهبری... بسم الله...
💢رهبر انقلاب: حجاب محدودیت شرعی و قانونی است
🔹کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است. خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمیکنند.
🔹دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم. کارهای بیقاعده نباید انجام بگیرد.
💢دشمن با نقشه و برنامه وارد شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد شویم‼️
🔸پ.ن
🌹اینکه آقا فرمودند این قضیه حجاب ان شا الله حل میشود... آرامشی به همه داد.
🔹@feqahat
May 11
هدایت شده از اجتهاد
💢یک بام و دوهوای برخورد با بیحجابی و اخلال فرهنگی!
✍️حجتالاسلام هادی عجمی
طبق گزارش دادستانی طرقبه؛ پس از تظاهر به کشف حجاب توسط دو خانم در ملآعام و برخورد غیرمتعارف یک فرد با این دو خانم، دستورات قضایی لازم در این زمینه صادر و فردی که به شکل نامتعارف نهی از منکر کرده بود و همچنین آن دو خانم به اتهام تظاهر به کشف حجاب جلب شدند!
بهدوراز تمامی حواشی، لازم است از این اقدام دادستانی تشکر کرد! زیرا گاهی در اینگونه موارد، فشارهای رسانهای و فضای مجازی سبب برخورد اشتباه میشود. برخورد اشتباه این است که غلط بودن آنگونه نهی از منکر را میبینند؛ اما بر جرم قطعی دینی و قانونی آن دو زن چشم میپوشند. درحالیکه این نوع نگاه، یک بام و دو هواست. هر دو جرم را باید دید!
رفتار عادلانه در امربهمعروف و نهی از منکر این است که مرحله بالاتر از تذکر لسانی و ضرب و شتم را باید به حاکمیت و قاضی اسلامی سپرد؛ زیرا اگر اینگونه نشود، اخلال در نظام به وجود میآید و بر اساس قاعده فقهی «حفظ نظام»، این کار حرام است.
بنابراین جرم نخست، مهم است؛ اما نباید از جرم اصلی غافل شد! جرمی که مصداق چند حکم است؛ یعنی جرم کشف حجاب آن دو خانم. کشف حجاب در کشور اسلامی که قانون حجاب اسلامی دارد؛ خودش از مصادیق مهم اخلال در نظام کشور است؛ زیرا اخلال در نظام فرهنگی و بهمرور نظام امنیتی کشور میشود. این نکته کمتر مورد توجه قرار میگیرد!
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=70753
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
حاج حسین انصاریان پدری مهربان برای جوانان بوده و هست... اگر رهبری معظم از مومن بودن بیشتر بیحجابها گفتند، حاج حسین هم با ادبیات خودش که با آن آشناییم، همین را گفتند!
اگر تذکری هم لازم دانسته و گفته، از پدر بودنش است.
در نقد بزرگان، سواد و انصافی افزون لازم است!
#انصاف
tarbiatakhlaqi6.mp3
20.29M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه ششم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان
💢جلسه مهم روششناسی
💢روش استفاده از سیره معصوم در فقه تربیتی:
🔸1. حکم اول برداشت شده از سیره اباحه است.
🔸2. در اموری خاص مانند تربیت رجحان دارد؛ زیرا سیره در کاری است که میدانیم راحج (واجب یا مستحب) است.
🔸3. سیره فعل معصوم است و نیازی نیست که مانند قول شهید مطهری عمل مستمر معصوم باشد.
🔸4. اگر روایتی را از جهت نوع عمل معصوم بررسی کنیم، بدون توجه لفظی، سیره معصوم میشود.
🔸5. درجه اهمیت اقدامات تربیتی از سوی مربی در سیره معصوم روشن میگردد.
🔸6. بحث سیره الهی نیز در فقه تربیتی مورد توجه است و قواعدی خاص دارد. در سیره الهی احتمال دارد که قابل انجام نباشد؛ مانند سیره الهی در عذاب برای تربیت. در نتیجه سیره الهی قواعدی مستقل از سیره معصوم دارد.
🔸7. انواع سیره: سیره الهی، سیره معصومین، سیره پیامبران گذشته، سیره متشرعه، سیره عقلا، سیره عقلا در مسائل مستحدثه.
🔸8. در سیره اصل بر عدم موضوعیت زمان و مکان است و عمل معصوم محدود به شرایط زمان خودشان نیست؛ احتمال خاص بودن، تقیه و ... پذیرفته نیست؛ اما اگر احتمال قابل اعتنا بود باید بررسی شود. مخصوصا در مورد برخی مسائل تربیتی. مراجعه کنید به کتاب: آشنایی با فقه اخلاق، درآمدی بر دانش اخلاق اجتهادی و استنباطی از استاد عالم زاده نوری.
🔸9. در سیره تربیتی باید به تعارضات توجه کنید. مانند اینکه در جایی نقل شده که امیرمؤمنان نان و نمک میخوردند و در جاهایی دیگر از خوردن غذاهای دارای گوشت و ... نقل شده است.
🔸نکته حاشیهای:
نکتهای درباره برنامه زندگی پس از زندگی.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
#یادداشت
🔹از زندگی پس از زندگی تا فیلمهای هالیوودی
... اما در فرهنگ غربی، بهشت و جهنم انسان در دنیا ترسیم میشود. جهنم او هنگام سختیهای زندگی است و خوشیهای دنیا، بهشت اوست. درنتیجه تمام تلاش او این است که از ساعات جهنمی زندگی خودش کم کند و به لذتهای آن افزون کند؛ به هر قیمتی! مگر قوانین جامعه و احساسهای ناراحتکننده درونی مانع او شوند.
ادامه یادداشت در:
https://v-o-h.ir/?p=42700
🔹@feqahat