eitaa logo
فقه و احکام
349 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
5.5هزار ویدیو
128 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
23.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻خدا لعنت کند کسی را که برای دین خدا به خرج نمی دهد و برای جذب چند عضو در ، هر حرف ضد دین، ضد اخلاق، ضد انسانیت و ضد کیان را تولید و منتشر میکند. 🎙 مجید جوادی @hatnaa ┄┄┅═✧✺✧═┅┄ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🔻 أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ الثلاثاء الموافق (٦ /٨ / ٢٠٢٤ م) هو الأول من شهر صفر لعام ١٤٤٦ للهجرة، ونسألكم الدعاء . 🔸اربعین ایران و عراق یکی شد/ روز سه‌شنبه، اول ماه صفر در عراق 🔹 دفتر حضرت مرجع عالیقدر تشیع، روز سه شنبه را روز اول ماه صفر ۱۴۴۶ هجری قمری اعلام کرد . 🏴 بنابراین روز یکشنبه چهارم شهریورماه در دو کشور ایران و عراق مصادف با روز خواهد بود. ـــــــــــــــــــــــ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› چشم 👁👁 ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> چشم دارای احکامی است: ۱- شستن داخل چشم و دهان و بینی در حال وضو و غسل لازم نیست. (۱) ۲- اگر روزه دار در چشم خود قطره بریزد روزه اش باطل نیست. (۲) ۳- مدیریت چشم ها واجب است؛ یعنی نگاه به نامحرم و حتی محرم (به غیر از زن و شوهر) از روی لذت حرام است. (۳) ۴- خانمی که شوهرش فوت کرده است تا چهار ماه و ده روز نباید به چشم خود سُرمه بکشد یا آرایش دیگر بنماید؛ زیرا در عده وفات، مطلق تزیین بر زن حرام است. (۴) ۵- خوابی که باطل کننده وضو است خوابی است که نه چشم ببیند و نه گوش بشنود. (۵) ۶- بستن چشم در حال نماز مکروه است؛ یعنی ثواب نماز را کم می کند. مستحب است انسان در حال نماز به محل سجده نگاه کند. (۶) ۷- دیه هر چشم نصف دیه یک انسان است و دیه هر دو چشم برابر با دیه کامل یک انسان است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- نجاة العباد، ص۳۱. ۲- توضیح المسائل محشى ج‏۱، ص ۸۹۳. ۳- همان، ص۳۸۴، م ۲۴۳۳. ۴- همان ج‏۲، ص ۵۲۷. ۵- همان، ج‏۱، ص ۱۸۸. ۶- همان ، ص۶۰۶. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› صورت ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> صورت دارای احکامی است : ۱- در حال احرام، زنها نباید صورت خود را بپوشانند. (۱) ۲- در وضو باید تمام صورت شسته شود و اگر گوشه های چشم جِرم زائد دارد باید پاک شود. (۲) ۳- اگر هنگام وضو صورت چرب است چنانچه چربی طبیعی صورت است اشکال ندارد و اگر کِرِم و روغن مالیده چنانچه کم است بطوری که مانع رسیدن آب نیست باز هم اشکال ندارد ولی اگر چربی آن زیاد است که مانع رسیدن آب است باید قبل از وضو، چربی آن را پاک کند. (۳) ۴- زن می تواند صورت و دستها را تا مُچ نپوشاند به دو شرط : ✓ یکی این که صورت آرایش کرده نباشد. ✓ و دیگر این که مرد ها نگاه نکنند. » پس اگر مرد ها به قصد لذت به او نگاه می کنند باید صورت خود را بپوشاند. (۴) ۵- اگر موی سر به قدری است که به صورت می ریزد باید هنگام مسح سر، فرق باز کرد. (۵) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مناسک محشی، ص ۱۸۶. ۲- توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۱۵۳. ۳- تشخیص این که چه چیز مانع به شمار می رود به عهده خود وضو گیرنده است. ۴- توضیح المسائل محشی، ج۲، ص ۴۸۸. ۵- تحریر الوسیله، ج۱، ص ۱۵۷. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› انسان ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> انسان دارای احکامی است : ۱- خرید و فروش انسان باطل است چه کودک باشد و چه بزرگ، و پدر و مادر نمیتوانند فرزند خود را بفروشند؛ زیرا بچه ملک آنان نیست. (۱) ۲- انسانها در تصرّف اموال خود آزاد هستند و هرگونه تصرفی را در اموال خود می توانند انجام دهند مگر این که شرعاً اشکال داشته باشد یا به دیگران ضرر برسد. (۲) ۳- انسان ها پاک هستند مگر کافر. و اما اهل کتاب ( یهودی ها و مسیحی ها ) بعضی از مراجع تقلید، قائل به طهارت آنان می باشند. (۳) ۴- جان و مال و آبروی انسان بی گناه مصون و محفوظ است مگر آن که خودش کاری کند که آن را بخطر اندازد . (۴) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - تذکرة الفقهاء، ج ۱۰، ص ۴۱. ۲ - به علت حدیث مشهور الناس مُسلَّطون علی أموالهم. ۳ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۷۶. ۴ - الخلاف، شیخ طوسی ره ، ج ۵ ، ص ۳۲۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› موارد عدم جواز نیابت ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> برخی افعال، قابل نیابت و استیجار نیست : ۱- وضو و غسل و تیمم. ← بله کسی که می خواهد نماز استیجاری بخواند او ناچار است که وضو بگیرد ولی وضو را برای خودش می گیرد نه شخصی که از طرف او می خواهد نماز بخواند. (۱) ۲- در تمام واجبات با قدرت داشتن خود شخص بر انجام واجب، نیابت صحیح نیست.(۲) ۳- در تمام واجبات با فرض زنده بودنِ خود شخص، نیابت کافی نیست؛ فقط در برخی اعمال حج و عمره به شرط عجز از مباشرت نیابت اشکال ندارد. (۳) ۴- احرام فقط( بدون انضمام بقیه افعال )، وقوف در عرفات و مشعر، بیتوته در منا فقط ( بدون انضمام بقیه افعال ). ← بله کسی که نایب شده در انجام تمام حج یا عمره ، همه حج و عمره و از جمله این موارد را هم از طرف منوب عنه انجام می دهد. ۵- نیابت در حج از طرف دو نفر. (۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - زیرا بدیهی است وضوی شخصی رافع حدث از دیگری نیست و همچنین نسبت به غسل و تیمم. ۲ - الفقه علی المذاهب الاربعه و مذهب اهل البیت، ج۱، ص ۶۳۶. ۳ - کنز العرفان فی فقه القرآن، ج۱، ص ۱۶۱. ۴ - مناسک محشی، ص ۷۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› بیدار ماندن در شب ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> بیدار ماندن در شب به سه قسم تقسیم می شود ۱- بیدار ماندن واجب : و آن در مورد شخصی است که اعمال حج را انجام می دهد که شب یازدهم و دوازدهم ذی حجة را باید در منا تا نصف شب بیتوته کند و در صورتی می تواند بیتوته در منا را ترک کند که شب را تا صبح در مکه به عبادت مشغول باشد؛ بنا بر این بیدار بودن تا صبح در این صورت واجب است. (۱) ۲- بیدار ماندن مستحب : و آن در شب هایی است که احیاء آن شب ها مستحب است مانند شب های قدر و شب نیمه شعبان و شب عید فطر و قربان و شب دهم ذیحجه برای کسی که در مشعر الحرام باشد. (۲) و نیز بیدار شدن برای انجام در تمام سال و در هر مکان که باشد. ۳- بیدار ماندنی که خوب نیست و باید ترک شود : و آن بیدار ماندن در شب است که سبب شود انسان خواب بماند و نماز صبح او قضا شود؛ ولی اگر انسان تا اذان صبح بیدار باشد موظف است نماز صبح را بخواند و بعد بخوابد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- مناسک محشی، ص ۴۵۷. ۲- السرائر، ج ۱، ص ۳۱۳ - تذکرة الفقهاء ، ج۴ ، ص ۱۵۸. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -