eitaa logo
فقه و احکام
271 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
108 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ هشدار جمعیتی 🔸نگذاریم حرف آقا روی زمین بماند!! 🔹 نهضت تبیین ارزش فرزند و فرزندآوری ✅ حجت الاسلام محمدمسلم وافی
زودتر عاقل می شوند یا دانشمندان دانشگاه نیوکسل در بریتانیا به این کشف رسیده اند که دختران زودتر از پسران به رشد عقلی می رسند براساس این تحقیقات ذهن دختران در دوباره سازماندهی کردن و پیشرفت نرمال ذهنی زودتر از ذهن پسران به این امکان دست میابد. این مطالعه ی جدید 19 سپتامبر 2013 در ژورنال cerebral cortex به چاپ رسید. چه حکیمانه در دین مبین اسلام، خداوند سن تکلیف دختران را زودتر از پسران معین کرده است ... منبع : مجله ی تایم منبع :باورباران 🌐
🔰 هرکس در روز جمعه ناخن هایش را بگیرد خداوند بیماری را از سر انگشتانش خارج می کند و شفا را داخل می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعای مادر... 🎙حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی ┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحریف سخنان رهبری درباره ❗️❗️❗️توسط اپراتور های پاسخگو در بیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆یک کلیپ بسیار قابل تأمل 🔶چگونه می‌توان در دنیای پول‌زده کنونی چنین افرادی را تربیت کرد؟ 🔶آیا ساختارهای آموزشی و تربیتی کنونی در جامعه ما می‌توانند افرادی را تربیت کنند که چنین اصالتی برای رعایت حلال و حرام الهی قائل باشند؟ 🔶چرا نظام آموزشی و تربیتی ما کمتر به مقوله حلال و حرام الهی و اصالت دادن به زندگی و حیات حقیقی افراد (حیات اخروی) توجه می‌دهد؟ ┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈ @SofreFarhangiReyhane @feqh_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ♦️ اگر یا قضا شود میشود کرد. ♦️ ولی اگر دفاع از "ولایت" قضا شود،تاریخ به ما میگوید که جبران کرد. ♦️ یکبار در قضا شد، دختر پیامبر را غریبانه شهید کردند.... ♦️ یکبار در قضا شد، امیرمومنان را شهید کردند.... ♦️ یکبار در قضا شد، پیکر امامی بی یاور را ، تیرباران کردند..... ♦️ یکبار در قضا شد، پسر پیغمبر را بین دونهر آب تشنه ،سربریدند... ♦️ مواظب باشیم "" قضا نشود. ┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈ @SofreFarhangiReyhane @feqh_ahkam
فقه و احکام
📖 لازم است #بدانید | حکم #ازدواج_معاطاتی ( ازدواج بدون قرائت خطبه عقد) 🔶 به فتوای جمیع مراجع، در ا
🤔 آیا نکاح معاطاتی با ازدواج سفید یکسان است؟ ✍️ هادي قطبي 📌مدتي پيش به دليل اظهاراتي كه در حاشيه جشنواره فيلم فجر اتفاق افتاد و وجود و علاقه ميان زن و مرد را براي بچه كافي دانسته بود، عده اي مانند (اصلاح طلب) كه سواد فقهي لازم را نداشتند آن را با يكي دانستند. 📌از آنجا كه اين شبهه موجب قبح شكني و و و... نيز منجر مي شود، ضروري است نكاتي درباره عقد و ازدواج معاطاتي داده شود. ✳️ازدواج معاطاتی چیست؟ 🌀عقد معاطاتي يعني رد و قبول فعلی یا رد و بدل بدون انشاء ایجاب و قبول لفظی. 🌀امروزه کمتر فقیهی است که در عقود معاوضی، برای معاطات اثری قایل نباشد و آن را صحيح نداند. از نظر قوانين حقوقی نیز تفاوتی در نحوه اعلام اراده با لفظ یا اراده بدون لفظ ایجاب و قبول وجود ندارد. اما بر خلاف بحث معاطات در عقود معاوضی، برای معاطات در عقد اثری قایل نیستند، بلکه در این خصوص ادعاي شده است. در نکاح معاطاتی به جای عقد لفظیّ، اقدام عملی مانند دست دادن یا بردن جهیزیه به خانه شوهر و حلقه به دست يكديگر كردن و...) صورت میپذیرد. نکاح معاطاتی یعنی ازدواجی که به منظور تشکیل خانواده صورت میگیرد اما فاقد ایجاب و قبول لفظی است و ممکن است طرفین بر مهریه، نفقه و سایر حقوق بین زوجین توافق کنند. 🌀 نیز متأثّر از نظر مشهور فقهی، لفظی بودن ایجاب و قبول را در عقد نکاح دانسته و این مسأله در میان حقوق دانان نیز به صورت یک باور عمومی در آمده است. 🌀در ماده 1062 قانون مدنی آمده‌ است: «نکاح واقع می‌شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحاً دلالت بر قصد ازدواج نماید». 🌀 نکاح معاطاتی به نظر اکثر فقهای شیعه نظیر صاحب جواهر، شیخ مرتضی انصاری، امام خمینی و مکارم شیرازی و... جایز نیست و حتی ادعای بر آن شده است. مذاهب مهم مانند شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی نیز صیغه ایجاب و قبول را از شرایط عقد نکاح می‌دانند. 🌀 در کتاب - که یکی از کتب معتبر و مورد استفاده علما در سطح درس خارج فقه حوزه است - به صراحت اشاره می کند: «ازدواج بر دو قسم است: دائم و منقطع. و هر یک از این‌ها نیازمند عقدى مشتمل بر ایجاب لفظی و قبول لفظی است که بر انشاى معناى مورد نظر و رضایت به آن گونه که در نزد اهل محاوره و گفتگو معتبر است، دلالت نماید؛ پس نه صرف رضایت قلبى دو طرف کفایت می‌کند و نه معاطاتى که در غالب معاملات جریان دارد و نه نوشتن». 🌀شیخ انصاری -از فقهای معروف شیعه که آثار وي در حال حاضر نیز جزو کتب درسی حوزه های علمیه است - نیز تصریح می کند که: «علمای اسلام اجماع دارند- همانطور که جمعی به آن تصریح کرده اند- بر اینکه در عقد نکاح صیغه لازم است». شیخ انصاری، کتاب النکاح، ص ۷۷. 🌀بنابراين: 🔺بر فرض، اگر نکاح معاطاتی با همه تعاریفی که در مورد آن مطرح می شود، صحیح باشد – که مشهور فقهاء شیعه آن را رد کرده اند – باز هم به معنی امضای دختر و پسر و بی بند و باری رایج و خلاف عرف در زمان ما نیست. اساساً ازدواج در اسلام، احکام و شرایطی دارد (از جمله اذن پدر دختر، مهریه، ارث و...) که بدون اراده و قصد ازدواج، نمی توان نام ازدواج معاطاتی بر آن گذاشت. 🔺قطعاً اسلام آنقدر برای یک پیوند آسمانی و ارزش قائل است که آن را در حد رد و بدل کردن یک جعبه دستمال کاغذی در نظر نمی گیرد! بنابراین اگر کسی در این چند روز، خوابی دیده که یا یا چیزی شبیه اینها را می تواند به اسلام بچسباند، چنین خوابی تعبیر ندارد!
هدایت شده از مباحث
(علیه السلام) ▪️موسای صلابت و استواری 🏴 در شب شهادت جانسوز امام کاظم(علیه‌السلام) چند نکته کوتاه از زندگی آن اسوه عصمت و پارسایی . ┈••✾••✾••┈
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ | یک توبیخ شیرین! 🔻 ماجرای برخورد زیبای (علیه السلام) با بُشر حافی 🏴 @Mabaheeth
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 در یک ویدئوی کوتاه، خیلی ساده و جالب، تفاوت معانی واژه‌هایی مثل رزق، نعمت و برکت را بدانید. 🌸کوثری باشیم نه تکاثری 👌بسیار جالب 🌸 لطفا منتشر کنید. ┈••✾•🌿🌸🌿•✾••┈
✅ بهترین بندگان خدا 📝 شرح رهبر معظم انقلاب بر این حدیث امام صادق علیه‌السلام را از دست ندهید.
شیخ مفید ره و شهید ره و سید ابن طاووس (ره) گفته‌اند: چون بخواهی در غیر مدینه طیبه حضرت رسول گرامی را زیارت کنی، غسل کن و چیزی شبیه قبر در برابر خود بساز و نام مبارک آن حضرت را بر آن بنویس، سپس بایست و دل خود را متوجه آن حضرت کن و بگو: أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَنَّهُ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ أَنَّهُ سَيِّدُ الْأَنْبِياءِ وَ الْمُرْسَلِينَ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَئِمَةِ الطَّيِّبِينَ. سپس بگو: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَحْمَةَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَجِيبَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا قائِماً بِالْقِسْطِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَاتِحَ الْخَيْرِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَعْدِنَ الْوَحْيِ وَالتَّنْزِيلِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُبَلِّغاً عَنِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُبَشِّرُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَذِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُنْذِرُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِي يُسْتَضاءُ بِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْهادِينَ الْمَهْدِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ جَدِّكَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ عَلَىٰ أَبِيكَ عَبْدِ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَىٰ أُمِّكَ آمِنَةَ بِنْتِ وَهَبٍ السَّلامُ عَلَىٰ عَمِّكَ حَمْزَةَ سَيِّدِ الشُّهَداءِ السَّلامُ عَلَىٰ عَمِّكَ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ السَّلامُ عَلَىٰ عَمِّكَ وَ كَفِيلِكَ أَبِي طَالِبٍ السَّلامُ عَلَى ابْنِ عَمِّكَ جَعْفَرٍ الطَّيَّارِ فِي جِنَانِ الْخُلْدِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ السَّابِقَ إِلَىٰ طَاعَةِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ الْمُهَيْمِنَ عَلَىٰ رُسُلِهِ وَ الْخاتَِمَ لِأَنْبِيائِهِ وَ الشَّاهِدَ عَلَىٰ خَلْقِهِ وَ الشَّفِيعَ إِلَيْهِ وَ الْمَكِينَ لَدَيْهِ وَ الْمُطاعَ فِي مَلَكُوتِهِ الْأَحْمَدَ مِنَ الْأَوْصافِ الْمُحَمَّدَ لِسائِرِ الْأَشْرافِ الْكَرِيمَ عِنْدَ الرَّبِّ وَ الْمُكَلَّمَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ الْفائِزَ بِالسِّباقِ وَ الْفائِتَ عَنِ اللِّحاقِ تَسْلِيمَ عارِفٍ بِحَقِّكَ مُعْتَرِفٍ بِالتَّقْصِيرِ فِي قِيامِهِ بِواجِبِكَ غَيْرِ مُنْكِرٍ مَا انْتَهىٰ إِلَيْهِ مِنْ فَضْلِكَ مُوْقِنٍ بِالْمَزِيداتِ مِنْ رَبِّكَ مُؤْمِنٍ بِالْكِتابِ الْمُنْزَلِ عَلَيْكَ مُحَلِّلٍ حَلالَكَ مُحَرِّمٍ حَرامَكَ أَشْهَدُ يَا رَسُولَ اللّٰهِ مَعَ كُلِّ شاهِدٍ وَ أَتَحَمَّلُها عَنْ كُلِّ جاحِدٍ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ و َجاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَ صَدَعْتَ بِأَمْرِهِ وَ احْتَمَلْتَ الْأَذَىٰ فِي جَنْبِهِ وَ دَعَوْتَ إِلىٰ سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ الْجَمِيلَةِ وَ أَدَّيْتَ الْحَقَّ الَّذِي كانَ عَلَيْكَ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللّٰهَ مُخْلِصاً حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللّٰهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلىٰ مَنازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَايَلْحَقُكَ لاحِقٌ وَ لَا يفُوقُكَ فائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُكَ سابِقٌ وَ لَاٰ يَطْمَعُ فِي إِدْراكِكَ طامِعٌ .
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الْهَلَكَةِ وَ هَدَانَا بِكَ مِنَ الضَّلالَةِ وَ نَوَّرَنا بِكَ مِنَ الظُّلْمَةِ فَجَزاكَ اللّٰهُ يَا رَسُولَ اللّٰهِ مِنْ مَبْعُوثٍ أَفْضَلَ مَا جَازَىٰ نَبِيّاً عَنْ أُمَّتِهِ وَ رَسُولاً عَمَّنْ أُرْسِلَ إِلَيْهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا رَسُولَ اللّٰهِ زُرْتُكَ عارِفاً بِحَقِّكَ مُقِرّاً بِفَضْلِكَ مُسْتَبْصِراً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ وَ خَالَفَ أَهْلَ بَيْتِكَ عارِفاً بِالْهُدَىٰ الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي وَ نَفْسِي وَ أَهْلِي وَ مالِي وَ وَلَدِي أَنَا أُصَلِّي عَلَيْكَ كَما صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ صَلَّىٰ عَلَيْكَ مَلائِكَتُهُ وَ أَنْبِياؤُهُ وَ رُسُلُهُ صَلاةً مُتَتابِعَةً وافِرَةً مُتَواصِلَةً لَا انْقِطاعَ لَها وَ لَا أَمَدَ وَ لَا أَجَلَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ كَما أَنْتُمْ أَهْلُهُ. پس دست‌ها را بگشا 🤲 و بگو: اللّٰهُمَّ اجْعَلْ جَوَامِعَ صَلَواتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكاتِكَ وَ فَواضِلَ خَيْراتِكَ وَ شَرائِفَ تَحِيَّاتِكَ وَ تَسْلِيمَاتِكَ وَ كَرامَاتِكَ وَ رَحَمَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيائِكَ الْمُرْسَلِينَ وَ أَئِمَّتِكَ الْمُنْتَجَبِينَ وَ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاواتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ شاهِدِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ نَذِيرِكَ وَ أَمِينِكَ وَ مَكِينِكَ وَ نَجِيِّكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ خَلِيلِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صَفْوَتِكَ وَ خاصَّتِكَ وَ خالِصَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ خَيْرِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، نَبِيِّ الرَّحْمَةِ وَ خازِنِ الْمَغْفِرَةِ وَ قائِدِ الْخَيْرِ وَ الْبَرَكَةِ وَ مُنْقِذِ الْعِبادِ مِنَ الْهَلَكَةِ بِإِذْنِكَ وَ داعِيهِمْ إِلَىٰ دِينِكَ، الْقَيِّمِ بِأَمْرِكَ، أَوَّلِ النَّبِيِّينَ مِيثاقاً وَ آخِرِهِمْ مَبْعَثاً، الَّذِي غَمَسْتَهُ فِي بَحْرِ الْفَضِيلَةِ وَ الْمَنْزِلَةِ الْجَلِيلَةِ وَ الدَّرَجَةِ الرَّفِيعَةِ وَ الْمَرْتَبَةِ الْخَطِيرَةِ وَ أَوْدَعْتَهُ الْأَصْلابَ الطَّاهِرَةَ وَ نَقَلْتَهُ مِنْها إِلَى الْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ لُطْفاً مِنْكَ لَهُ وَ تَحَنُّناً مِنْكَ عَلَيْهِ، إِذْ وَكَّلْتَ لِصَوْنِهِ وَ حِراسَتِهِ وَ حِفْظِهِ وَ حِياطَتِهِ مِنْ قُدْرَتِكَ عَيْناً عاصِمَةً حَجَبْتَ بِها عَنْهُ مَدانِسَ الْعَهْرِ وَ مَعائِبَ السِّفاحِ حَتَّىٰ رَفَعْتَ بِهِ نَواظِرَ الْعِبادِ وَ أَحْيَيْتَ بِهِ مَيْتَ الْبِلادِ بِأَنْ كَشَفْتَ عَنْ نُورِ وِلادَتِهِ ظُلَمَ الْأَسْتارِ وَ أَلْبَسْتَ حَرَمَكَ بِهِ حُلَلَ الْأَنْوارِ اللّٰهُمَّ فَكَمَا خَصَصْتَهُ بِشرَفِ هٰذِهِ الْمَرْتَبَةِ الْكَرِيمَةِ وَ ذُخْرِ هٰذِهِ الْمَنْقَبَةِ الْعَظِيمَةِ صَلِّ عَلَيْهِ كَمَا وَفَىٰ بِعَهْدِكَ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِكَ وَ قاتَلَ أَهْلَ الْجُحُودِ عَلَىٰ تَوْحِيدِكَ وَ قَطَعَ رَحِمَ الْكُفْرِ فِي إِعْزازِ دِينِكَ وَ لَبِسَ ثَوْبَ الْبَلْوىٰ فِي مُجاهَدَةِ أَعْدائِكَ وَ أَوْجَبْتَ لَهُ بِكُلِّ أَذىً مَسَّهُ أَوْ كَيْدٍ أَحَسَّ بِهِ مِنَ الْفِئَةِ الَّتِي حاوَلَتْ قَتْلَهُ فَضِيلَةً تَفُوقُ الْفَضائِلَ وَ يَمْلِكُ بِهَا الْجَزِيلَ مِنْ نَوالِكَ وَ قَدْ أَسَرَّ الْحَسْرَةَ وَ أَخْفَى الزَّفْرَةَ وَ تَجَرَّعَ الْغُصَّةَ وَ لَمْ يَتَخَطَّ مَا مَثَّلَ لَهُ وَحْيُكَ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلاةً تَرْضاها لَهُمْ وَ بَلِّغْهُمْ مِنَّا تَحِيَّةً كَثِيرَةً وَ سَلاماً وَ آتِنا مِنْ لَدُنْكَ فِي مُوَالاتِهِمْ فَضْلاً وَ إِحْساناً وَ رَحْمَةً وَ غُفْراناً إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ.
سپس چهار رکعت نماز زیارت با هر سوره‌ای که بخواهی به دو سلام بخوان و پس از آن «تسبیح حضرت زهرا»(سلام‌الله علیها) را زمزمه کن و بگو: اللّٰهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ لِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: ﴿وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جٰاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّٰهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّٰهَ تَوّٰاباً رَحِيماً﴾ وَ لَمْ أَحْضُرْ زَمانَ رَسُولِكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ. اللّٰهُمَّ وَ قَدْ زُرْتُهُ راغِباً تائِباً مِنْ سَيِّءِ عَمَلِي وَ مُسْتَغْفِراً لَكَ مِنْ ذُنُوبِي وَ مُقِرَّاً لَكَ بِها وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِها مِنِّي وَ مُتَوَجِّهاً إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَاجْعَلْنِي اللَّهُمَّ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عِنْدَكَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ. يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللّٰهِ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي، يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، يَا سَيِّدَ خَلْقِ اللّٰهِ، إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللّٰهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيَغْفِرَ لِي ذُنُوبِي وَ يَتَقَبَّلَ مِنِّي عَمَلِي وَ يَقْضِيَ لِي حَوائِجِي؛ فَكُنْ لِي شَفِيعاً عِنْدَ رَبِّكَ وَ رَبِّي فَنِعْمَ الْمَسْؤُولُ الْمَوْلىٰ رَبِّي وَ نِعْمَ الشَّفِيعُ أَنْتَ يَا مُحَمَّدُ عَلَيْكَ وَ عَلَىٰ أَهْلِ بَيتِكَ السَّلامُ. اللّٰهُمَّ وَ أَوْجِبْ لِي مِنْكَ الْمَغْفِرَةَ وَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّزْقَ الْواسِعَ الطَّيِّبَ النَّافِعَ كَمَا أَوْجَبْتَ لِمَنْ أَتىٰ نَبِيَّكَ مُحَمَّداً صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ حَيٌّ فَأَقَرَّ لَهُ بِذُنُوبِهِ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُ رَسُولُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ فَغَفَرْتَ لَهُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. اللّٰهُمَّ وَ قَدْ أَمَّلْتُكَ وَ رَجَوْتُكَ وَ قُمْتُ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ رَغِبْتُ إِلَيْكَ عَمَّنْ سِواكَ وَ قَدْ أَمَّلْتُ جَزِيلَ ثَوابِكَ وَ إِنِّي لَمُقِرٌّ غَيْرُ مُنْكِرٍ وَ تائِبٌ إِلَيْكَ مِمَّا اقْتَرَفْتُ وَ عائِذٌ بِكَ فِي هٰذَا الْمَقامِ مِمَّا قَدَّمْتُ مِنَ الْأَعْمالِ الَّتِي تَقَدَّمْتَ إِلَيَّ فِيها وَ نَهَيْتَنِي عَنْها وَ أَوْعَدْتَ عَلَيْهَا الْعِقابَ وَ أَعُوذُ بِكَرَمِ وَجْهِكَ أَنْ تُقِيمَنِي مَقامَ الْخِزْيِ وَ الذُّلِّ يَوْمَ تُهْتَكُ فِيهِ الْأَسْتارُ وَ تَبْدُو فِيهِ الْأَسْرارُ وَ الْفَضائِحُ وَ تَرْعَدُ فِيهِ الْفَرائِصُ يَوْمَ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ، يَوْمَ الْآفِكَةِ، يَوْمَ الْآزِفَةِ، يَوْمَ التَّغابُنِ، يَوْمَ الْفَصْلِ، يَوْمَ الْجَزاءِ، يَوْماً كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ، يَوْمَ النَّفْخَةِ، يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ، يَوْمَ النَّشْرِ، يَوْمَ الْعَرْضِ، يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ، يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ، يَوْمَ تَشَقَّقُ الْأَرْضُ وَ أَكْنافُ السَّماءِ، يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجادِلُ عَنْ نَفْسِها، يَوْمَ يُرَدُّونَ إِلَى اللّٰهِ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا عَمِلُوا، يَوْمَ لَايُغْنِي مَوْلىً عَنْ مَوْلىً شَيْئاً وَ لَا هُمْ يُنْصَرُونَ إِلّا مَنْ رَحِمَ اللّٰهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ؛ يَوْمَ يُرَدُّونَ إِلىٰ عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ، يَوْمَ يُرَدُّونَ إِلَى اللّٰهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ، يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْداثِ سِراعاً كَأَنَّهُمْ إِلىٰ نُصُبٍ يُوفِضُونَ وَ كَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ مُهْطِعِينَ إِلَى الدَّاعِي إِلَى اللّٰهِ يَوْمَ الْواقِعَةِ، يَوْمَ تُرَجُّ الْأَرْضُ رَجَّاً، يَوْمَ تَكُونُ السَّماءُ كَالْمُهْلِ وَ تَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ وَ لَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيماً، يَوْمَ الشَّاهِدِ وَ الْمَشْهُودِ، يَوْمَ تَكُونُ الْمَلائِكَةُ صَفّاً صَفّاً. اللّٰهُمَّ ارْحَمْ مَوْقِفِي فِي ذٰلِكَ الْيَوْمِ بِمَوْقِفِي فِي هٰذَا الْيَوْمِ وَ لَا تُخْزِنِي فِي ذٰلِكَ المَوْقِفِ بِما جَنَيْتُ عَلَىٰ نَفْسِي وَ اجْعَلْ يَا رَبِّ فِي ذٰلِكَ الْيَوْمِ مَعَ أَوْلِيائِكَ مُنْطَلَقِي وَ فِي زُمْرَةِ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ مَحْشَرِي وَ اجْعَلْ حَوْضَهُ مَوْرِدِي وَ فِي الْغُرِّ الْكِرامِ مَصْدَرِي وَ أَعْطِنِي كِتَابِي بِيَمِينِي حَتَّىٰ أَفُوزَ بِحَسَناتِي وَ تُبَيِّضَ بِهِ وَجْهِي وَ تُيَسِّرَ بِهِ حِسابِي وَ تُرَجِّحَ بِهِ مِيزانِي وَ أَمْضِيَ مَعَ الْفَائِزِينَ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ إِلىٰ رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ إِلٰهَ الْعالَمِينَ.
اللّٰهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تَفْضَحَنِي فِي ذٰلِكَ الْيَوْمِ بَيْنَ يَدَيِ الْخَلائِقِ بِجَرِيرَتِي أَو أَنْ أَلْقَى الْخِزْيَ وَ النَّدامَةَ بِخَطِيئَتِي أَوْ أَنْ تُظْهِرَ فِيهِ سَيِّئَاتِي عَلَىٰ حَسَناتِي أَوْ أَنْ تُنَوِّهَ بَيْنَ الْخَلائِقِ بِاسْمِي يَا كَرِيمُ يَا كَرِيمُ، الْعَفْوَ الْعَفْوَ، السَّتْرَ السَّتْرَ اللّٰهُمَّ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ يَكُونَ فِي ذٰلِكَ الْيَوْمِ فِي مَواقِفِ الْأَشْرارِ مَوْقِفِي أَوْ فِي مَقامِ الْأَشْقِياءِ مَقامِي وَ إِذا مَيَّزْتَ بَيْنَ خَلْقِكَ فَسُقْتَ كُلّاً بِأَعْمالِهِمْ زُمَراً إِلىٰ مَنازِلِهِمْ فَسُقْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبادِكَ الصَّالِحِينَ وَ فِي زُمْرَةِ أَوْلِيائِكَ الْمُتَّقِينَ إِلىٰ جَنَّاتِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ. پس آن حضرت را وداع کن و بگو: السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَشِيرُ النَّذِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السِّراجُ الْمُنِيرُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّفِيرُ بَيْنَ اللّٰهِ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ أَشْهَدُ يَا رَسُولَ اللّٰهِ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلابِ الشّامِخَةِ وَ الْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ، لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجاهِلِيَّةُ بِأَ نْجاسِها وَ لَمْ تُلْبِسْكَ مِنْ مُدْلَهِمَّاتِ ثِيابِها وَ أَشْهَدُ يَا رَسُولَ‌اللّٰهِ أَنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ، مُوقِنٌ بِجَمِيعِ مَا أَتَيْتَ بِهِ راضٍ مُؤْمِنٌ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ أَعْلامُ الْهُدَىٰ وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَىٰ وَ الْحُجَّةُ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا اللّٰهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيارَةِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ وَ إِنْ تَوَفَّيْتَنِي فَإِنِّي أَشْهَدُ فِي مَماتِي عَلَىٰ مَا أَشْهَدُ عَلَيْهِ فِي حَيَاتِي أَنَّكَ أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ وَ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَوْلِياؤُكَ وَ أَنْصارُكَ وَ حُجَجُكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ، وَ خُلَفاؤُكَ فِي عِبادِكَ وَ أَعْلامُكَ فِي بِلادِكَ وَ خُزَّانُ عِلْمِكَ وَ حَفَظَةُ سِرِّكَ وَ تَراجِمَةُ وَحْيِكَ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَلِّغْ رُوحَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي ساعَتِي هٰذِهِ وَ فِي كُلِّ ساعَةٍ تَحِيَّةً مِنِّي وَ سَلاماً وَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَكاتُهُ لَا جَعَلَهُ اللّٰهُ آخِرَ تَسْلِيمِي عَلَيْكَ. ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🅾 اعمال روز آخر ماه مبارک رجب 1⃣ غسل از حضرت رسول صلی الله عليه و آله مروی است : هر که درک کند ماه رجب را و غسل کند در و و آن؛ بيرون آيد از گناهان خود مانند روزی که از مادر متولد شده است. 2⃣ روزه گرفتن (عليه السّلام) فرمود: هر كس روز آخر را روزه بدارد خداوند گناهان او را مى‌آمرزد. 3⃣ خواندن نماز سلمان ♦️ابن بابویه از شخصی به نام سالم روایت كرده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود، خدمت علیه‌السلام رسیدم. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمودند: آیا در این ماه روزه گرفته اى؟ گفتم: نه والله اى فرزند رسول خدا "صلی الله علیه و آله ♦️ فرمودند: كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غیر از خدا كسى نمى‌داند. به درستى كه این ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه‌دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است. پس گفتم: یابن رسول الله، اگر در باقیمانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضى از ثواب روزه داران آن نائل مى‌ گردم؟ ♦️ فرمودند: اى سالم، هر كس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد، خدا او را ایمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد، از صراط به آسانى بگذرد و هر كس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد، ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌‌ها و هول‌‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا كنند ⌛ ایام‌ با ماه را قدر بدانیم. 📖 @feqh_ahkam