eitaa logo
فقه و احکام
271 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
108 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
Quran-page-131.mp3
2.47M
📢 هر روز بخوانیم 📖 صفحه صد و سی و یک قرآن کریم 🎙 با صدای استاد ✏️ مهم حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه ای مدظله العالی: هر روز حتماً یک صفحه قرآن بخوانید. https://eitaa.com/Nafaahat/11285 ╭════════════ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat 🥀 ╰๛--- ‑ ‑ - - ‑ ‑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
131-anam-ar-parhizgar.mp3
1.06M
هدیه تلاوت به ؛ ❤️ عزیز 🦋 علیه السلام 🌷 ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
131-anam-fa-maleki.mp3
4.1M
| ۱۳۱ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ ✨ ثوابِ تلاوت این صفحه هدیه محضر نورانی و با برکت سلام الله علیها 📿 جهت سلامتی و تعجیل در فرج (عجّل الله تعالی فرجه و علیه‌السلام) و سلامتی و عزت و اقتدار نائب الامام امام خامنه‌ای مدّظله العالی صلوات ╭══════════ │✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
| ۷۵ 🏷 یادِ خداوند در همه حال ✨ فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لَا تَكْفُرُونِ ﴿ بقره / ۱۵۲ ﴾ | ╭═══════════ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
Screen_Recordin-1697380432236.mp3
11.68M
| ۵ علیه السلام : هر آنکس در هر شب پیش از خواب سوره واقعه را بخواند خدا را ملاقات می کند در حالی که چهره اش چون ماه شب چهارده تابان باشد. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │💌 @arame_janam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› مانع ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> مانع در فقه دارای احکامی است : ۱- بین امام جماعت و مأموم و همچنین بین مأمومین نباید مانع باشد. ولی چنانچه مأموم زن باشد پرده و مانند آن اشکال ندارد. (۱) ۲- این که بعضی از فقها می فرمایند چنانچه زن و مرد مشغول نمازند باید بین آنان فاصله باشد در صورتی است که مانع نباشد و اما اگر بین آنان مانعی مثل پرده باشد، فاصله لازم نیست. (۲) ۳- تاریک بودن مکان یا گرد و غبار یا نابینا بودن مأموم در نماز جماعت، مانع اتصال به شمار نمی رود. (۳) ۴- هنگام غسل و وضو نباید در اعضاء، مانعی از رسیدن آب وجود داشته باشد. (۴) ۵- اگر بین دست بی وضو و خط قرآن، مانعی مثل نایلون باشد تماس اشکال ندارد؛ زیرا دست به خود نوشته نمی رسد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - توضیح المسائل محشی ،ج۱، ص ۷۸۲. ۲ - همان، ص ۴۹۲. ۳ - جواهر الکلام، ج ۱۳، ص ۱۵۸. ۴ - همان، ص۱۷۶. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› تماس بدن با کلمات مقدس ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> در مورد رساندن عضوی از بدن، بدون وضو به کلمات مقدس ( نام خدا، آیات قرآن و نام معصومین علیهم السلام ) ، به این نکات توجه کنیم : ۱- رساندن جایی از بدن به آیات قرآن و اسم خدا و معصومین علیهم السلام که بر روی مهر یا انگشتر نقش شده بدون وضو جایز نیست . هم چنین است پلاک هایی که به گردن می اندازند و روی آن کلمات مقدس نوشته شده ؛ ← در این صورت باید شخص همیشه با وضو باشد یا بر روی آن نوشته مانعی قرار دهد. (۱) ۲- کسی که بوسیله صفحه کلید ⌨ کامپیوتر، آیات قرآن را تایپ می کند لازم نیست با وضو باشد؛ زیرا دکمه های صفحه کلید، نقش قلم را دارند ؛ نه این که خود حروف باشند. ۳- اگر بچه یا دیوانه عضوی از بدن را به خط قرآن یا دیگر کلمات مقدس بزند، لازم نیست او را منع کنیم؛ زیرا تکلیف ندارد. (۲) ۴- رساندن اعضای بدن بدون وضو به کلمات مقدسی که روی صفحه کامپیوتر و موبایل نقش می بندد اشکال ندارد؛ زیرا آن عضو به خود خط برخورد نمی کند. ۵- اگر شک کنیم در صفحه کتاب، کلمات مقدس وجود دارد یا نه، رساندن اعضای بدن بدون وضو به آن خطها اشکال ندارد؛ ولی اگر یقین داریم آیات قرآن هست ولی نمی دانیم کجای صفحه است، نباید بی وضو دست بزنیم یا عضوی از اعضای بدن را به آن برسانیم. (۳) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص۱۸۷. ۲ - همان . ۳ - به علت وجود علم اجمالی ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› شک در وضو ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> شک در این که انسان وضو دارد یا نه به دو قسم تقسیم می شود : الف - قبلا وضو داشته و نمی داند وضویش باطل شده یا نه ؟ ← این شخص با همین حالت می تواند نماز بخواند، چه این شک قبل از ورود در نماز پیش آید یا در بین نماز یا بعد از نماز . (۱) ب- قبلا وضو نداشته و نمی داند وضو گرفته یا نه ؟ این حالت به سه قسم تقسیم می گردد: ۱- قبل از این که وارد نماز شود، شک می کند وضو گرفت یا نه، این شخص باید برای نماز خود وضو بگیرد. (۲) ۲- در حال نماز شک می کند وضو گرفت یا نه ؟ این شخص بنا می گذارد که وضو ندارد یعنی باید نماز را بشکند و وضو بگیرد و نماز را از اول شروع کند. (۳) ۳- بعد از نماز شک کند وضو گرفته یا نه ( یعنی نمازی که خواند با وضو بود یا نه ) در این صورت نمازی که خوانده درست است ؛ ولی باید برای نماز بعد وضو بگیرد. ←مثلا بعد از نماز ظهر شک کرد نمازش را با وضو خوانده یا نه، نماز ظهری که خوانده صحیح است؛ ولی برای نماز عصرش باید وضو بگیرد. (۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - توضیح المسا ئل محشی، ج۱ ، ص ۱۷۹. ۲ - همان. ۳ - همان، ص ۱۸۰. ۴ - همان. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› اعضای شُستنی و مسح کردنی وضو ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> وضو شامل دو بخش است : شُستنی ها (صورت و دستها ) و مسح کردنی ها (سر و پاها ) بین اعضای شستن و مسح کردن سه فرق است : ۱- در شستنی های وضو، لازم نیست اعضای آن، قبل از وضو خشک باشند؛ ولی اعضای مسح، باید قبل از مسح کردن خشک باشند یا رطوبت بسیار کمی داشته باشند که تری دست بر آن غالب شود. (۱) ۲- در اعضای شستنی، تمام آنها باید شسته شود ؛ مثلا تمام پهنای صورت باید شسته شود ؛ اما اعضای مسح ، لازم نیست همۀ آن ها مسح گردد مثلا در مسح سر، لازم نیست همۀ جلوی سر، مسح شود ؛ بلکه مقداری از جلوی سر، مسح شود کافی است. (۲) ۳- در اعضای شستنی، نباید مانع باشد مثلا گوشه های چشم نباید جِرم داشته باشد و همچنین در دستها نباید مانع وجود داشته باشد؛ اما در اعضای مسح، اگر مقدار کمی مانع باشد اشکال ندارد ؛ مثلا اگر مقدار کمی روی پا مانع باشد به طوری که بتوان بقیه پا را از سرانگشت تا مفصل ( یا برآمدگی روی پا ) مسح کرد کافی است. (۳) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - قواعد الاحکام، ج۳، ص۱۵۸؛ جامع المسائل، ج۱، ص۹۴. ۲ - توضیح المسائل مُحشّیٰ، ج۱ ، ص ۱۵۶. ۳ - نجاة العباد، ص۲۳. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› (صلی‌الله علیه وآله) ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> در مورد پیامبر خدا(صلی‌الله علیه وآله) باید به احکامی توجه نمود : ۱- مستحب است نامگذاری فرزند به نام محمد. ← در روایتی وارد شده خانه ای که در آن نام محمد، علی و فاطمه باشد فقر وارد آن نمی گردد. (۱) ۲- مستحب است وقتی نام پیامبر(صلی‌الله علیه وآله) برده می شود، هر کسی این نام را می شنود صلوات بفرستد. (۲) ۳- مستحب است کسی که حج یا عمره مشرف می شود، به زیارت قبر رسول خدا(صلی‌الله علیه وآله)برود؛ در غیر این صورت بر ایشان جفا کرده است. (۳) ۴- جُنُب، حائض و نفسا نباید حتی از مسجد النبی (صلی‌الله علیه وآله) و مسجد الحرام عبور کنند؛ ولی در مورد مساجد دیگر، عبور این افراد اشکال ندارد؛ ← یعنی از یک در وارد شوند و از در دیگر خارج گردند . (۴) ۵- به فتوای بیشتر فقها در مسجد النبی (صلی‌الله علیه وآله)، مسجد الحرام، حرم امام حسین (علیه السلام) و مسجد کوفه ، مسافر مخیّر است نماز های چهار رکعتی خود را دو رکعت یا چهار رکعت بخواند. (۵) ۶- بنا به فتوای بسیاری از مراجع تقلید، بی وضو دست زدن به نام پیامبر(صلی‌الله علیه وآله) جایز نیست. (۶) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - ریاض المسائل، ج۱۲، ص۱۳۱. ۲ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۶۰۷. ۳ - الهدایه فی الاصول و الفروع، شیخ صدوق ره، ج۱ ، ص۲۵۶. ۴ - توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص۲۱۲. ۵ - همان، ص۷۲۸. ۶ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۱۸۷. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› لقب و نام ائمه علیهم السلام ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> نام گذاری اشخاص، به نام و لقب ائمه علیهم السلام به سه قسم تقسیم می شود: ۱- واجب : کسی نذر کرده اگر خدا به او فرزندی عنایت کرد، نام او را علی، محمد، فاطمه و امثال اینها بگذارد که در این صورت موظف است طبق نذر خود عمل نماید. (۱) البته این تکلیف، مربوط به والدین است و فرزند هیچ گونه وظیفه ای در این بین ندارد بدین معنی که او بعداً می تواند نام خود را تغییر دهد. ۲- حرام : و آن لقب « امیرالمؤمنین » است؛ زیرا این لقب مختص حضرت علی (علیه السلام) است و به هیچ کَس حتی ائمه دیگر نباید امیرالمؤمنین گفته شود. (۲) ۳- مستحب : از حقوق فرزندان ، گذاردن نام نیک برایشان است، بنابراین شایسته است اسماء مقدسی چون: محمد، علی، فاطمه و امثال آن برای فرزند انتخاب شود. به ویژه که در روایت وارد شده در خانه ای که در آن نام محمد، علی و فاطمه باشد فقر وارد نمی شود و آن خانواده فقیر نمی گردند. (۳) ← بر این اساس، کسانی که نام های نامناسب برای آن ها انتخاب شده، شایسته است نام خود را تغییر دهند، و همین طور اشخاصی که نام ترویج دهنده فرهنگ کفر و الحاد بر آن ها گذارده شده. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام ، علامه حلی ره ، ج۳ ، ص۶۶۹. ۲ - این مطلب مورد تأیید همه فقهاست و حتی برخی از فقهای شیعه مانند عبد علی بن جمعة العروسی صاحب کتاب نورالثقلین ( متوفای ۱۰۷۵ق ) کتابی مستقل در این زمینه نوشته اند ر. ک تاریخ الفقهاء والرواة ص ۴۷ از مرحوم آیة الله تبریزی ( میرزا جواد بن علی ، متوفای ۱۴۲۷ ، ق ) در این زمینه سؤال شده است : هل یجوز إطلاق لقب أمیر المؤمنین على غیر الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام من الأئمة المعصومین؟ ایشان در پاسخ فرموده اند : هذا من ألقاب أمیر المؤمنین علیه السلام المختصة به، فلا یصح إطلاقه على أحد حتّى سائر الأئمة علیهم السلام، و الله العالم ( صراط النجاة ، ج ۹ ، ص ۷ ) ۳ - قواعد الاحکام ، ج۳ ، ص ۶۶۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | 🎥 نفوس کج 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────