eitaa logo
فقه و احکام
274 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
110 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› شک در وضو ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> شک در این که انسان وضو دارد یا نه به دو قسم تقسیم می شود : الف - قبلا وضو داشته و نمی داند وضویش باطل شده یا نه ؟ ← این شخص با همین حالت می تواند نماز بخواند، چه این شک قبل از ورود در نماز پیش آید یا در بین نماز یا بعد از نماز . (۱) ب- قبلا وضو نداشته و نمی داند وضو گرفته یا نه ؟ این حالت به سه قسم تقسیم می گردد: ۱- قبل از این که وارد نماز شود، شک می کند وضو گرفت یا نه، این شخص باید برای نماز خود وضو بگیرد. (۲) ۲- در حال نماز شک می کند وضو گرفت یا نه ؟ این شخص بنا می گذارد که وضو ندارد یعنی باید نماز را بشکند و وضو بگیرد و نماز را از اول شروع کند. (۳) ۳- بعد از نماز شک کند وضو گرفته یا نه ( یعنی نمازی که خواند با وضو بود یا نه ) در این صورت نمازی که خوانده درست است ؛ ولی باید برای نماز بعد وضو بگیرد. ←مثلا بعد از نماز ظهر شک کرد نمازش را با وضو خوانده یا نه، نماز ظهری که خوانده صحیح است؛ ولی برای نماز عصرش باید وضو بگیرد. (۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - توضیح المسا ئل محشی، ج۱ ، ص ۱۷۹. ۲ - همان. ۳ - همان، ص ۱۸۰. ۴ - همان. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› اعضای شُستنی و مسح کردنی وضو ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> وضو شامل دو بخش است : شُستنی ها (صورت و دستها ) و مسح کردنی ها (سر و پاها ) بین اعضای شستن و مسح کردن سه فرق است : ۱- در شستنی های وضو، لازم نیست اعضای آن، قبل از وضو خشک باشند؛ ولی اعضای مسح، باید قبل از مسح کردن خشک باشند یا رطوبت بسیار کمی داشته باشند که تری دست بر آن غالب شود. (۱) ۲- در اعضای شستنی، تمام آنها باید شسته شود ؛ مثلا تمام پهنای صورت باید شسته شود ؛ اما اعضای مسح ، لازم نیست همۀ آن ها مسح گردد مثلا در مسح سر، لازم نیست همۀ جلوی سر، مسح شود ؛ بلکه مقداری از جلوی سر، مسح شود کافی است. (۲) ۳- در اعضای شستنی، نباید مانع باشد مثلا گوشه های چشم نباید جِرم داشته باشد و همچنین در دستها نباید مانع وجود داشته باشد؛ اما در اعضای مسح، اگر مقدار کمی مانع باشد اشکال ندارد ؛ مثلا اگر مقدار کمی روی پا مانع باشد به طوری که بتوان بقیه پا را از سرانگشت تا مفصل ( یا برآمدگی روی پا ) مسح کرد کافی است. (۳) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - قواعد الاحکام، ج۳، ص۱۵۸؛ جامع المسائل، ج۱، ص۹۴. ۲ - توضیح المسائل مُحشّیٰ، ج۱ ، ص ۱۵۶. ۳ - نجاة العباد، ص۲۳. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› (صلی‌الله علیه وآله) ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> در مورد پیامبر خدا(صلی‌الله علیه وآله) باید به احکامی توجه نمود : ۱- مستحب است نامگذاری فرزند به نام محمد. ← در روایتی وارد شده خانه ای که در آن نام محمد، علی و فاطمه باشد فقر وارد آن نمی گردد. (۱) ۲- مستحب است وقتی نام پیامبر(صلی‌الله علیه وآله) برده می شود، هر کسی این نام را می شنود صلوات بفرستد. (۲) ۳- مستحب است کسی که حج یا عمره مشرف می شود، به زیارت قبر رسول خدا(صلی‌الله علیه وآله)برود؛ در غیر این صورت بر ایشان جفا کرده است. (۳) ۴- جُنُب، حائض و نفسا نباید حتی از مسجد النبی (صلی‌الله علیه وآله) و مسجد الحرام عبور کنند؛ ولی در مورد مساجد دیگر، عبور این افراد اشکال ندارد؛ ← یعنی از یک در وارد شوند و از در دیگر خارج گردند . (۴) ۵- به فتوای بیشتر فقها در مسجد النبی (صلی‌الله علیه وآله)، مسجد الحرام، حرم امام حسین (علیه السلام) و مسجد کوفه ، مسافر مخیّر است نماز های چهار رکعتی خود را دو رکعت یا چهار رکعت بخواند. (۵) ۶- بنا به فتوای بسیاری از مراجع تقلید، بی وضو دست زدن به نام پیامبر(صلی‌الله علیه وآله) جایز نیست. (۶) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - ریاض المسائل، ج۱۲، ص۱۳۱. ۲ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۶۰۷. ۳ - الهدایه فی الاصول و الفروع، شیخ صدوق ره، ج۱ ، ص۲۵۶. ۴ - توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص۲۱۲. ۵ - همان، ص۷۲۸. ۶ - توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۱۸۷. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› لقب و نام ائمه علیهم السلام ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> نام گذاری اشخاص، به نام و لقب ائمه علیهم السلام به سه قسم تقسیم می شود: ۱- واجب : کسی نذر کرده اگر خدا به او فرزندی عنایت کرد، نام او را علی، محمد، فاطمه و امثال اینها بگذارد که در این صورت موظف است طبق نذر خود عمل نماید. (۱) البته این تکلیف، مربوط به والدین است و فرزند هیچ گونه وظیفه ای در این بین ندارد بدین معنی که او بعداً می تواند نام خود را تغییر دهد. ۲- حرام : و آن لقب « امیرالمؤمنین » است؛ زیرا این لقب مختص حضرت علی (علیه السلام) است و به هیچ کَس حتی ائمه دیگر نباید امیرالمؤمنین گفته شود. (۲) ۳- مستحب : از حقوق فرزندان ، گذاردن نام نیک برایشان است، بنابراین شایسته است اسماء مقدسی چون: محمد، علی، فاطمه و امثال آن برای فرزند انتخاب شود. به ویژه که در روایت وارد شده در خانه ای که در آن نام محمد، علی و فاطمه باشد فقر وارد نمی شود و آن خانواده فقیر نمی گردند. (۳) ← بر این اساس، کسانی که نام های نامناسب برای آن ها انتخاب شده، شایسته است نام خود را تغییر دهند، و همین طور اشخاصی که نام ترویج دهنده فرهنگ کفر و الحاد بر آن ها گذارده شده. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام ، علامه حلی ره ، ج۳ ، ص۶۶۹. ۲ - این مطلب مورد تأیید همه فقهاست و حتی برخی از فقهای شیعه مانند عبد علی بن جمعة العروسی صاحب کتاب نورالثقلین ( متوفای ۱۰۷۵ق ) کتابی مستقل در این زمینه نوشته اند ر. ک تاریخ الفقهاء والرواة ص ۴۷ از مرحوم آیة الله تبریزی ( میرزا جواد بن علی ، متوفای ۱۴۲۷ ، ق ) در این زمینه سؤال شده است : هل یجوز إطلاق لقب أمیر المؤمنین على غیر الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام من الأئمة المعصومین؟ ایشان در پاسخ فرموده اند : هذا من ألقاب أمیر المؤمنین علیه السلام المختصة به، فلا یصح إطلاقه على أحد حتّى سائر الأئمة علیهم السلام، و الله العالم ( صراط النجاة ، ج ۹ ، ص ۷ ) ۳ - قواعد الاحکام ، ج۳ ، ص ۶۶۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | 🎥 نفوس کج 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔖 باید بدنسازی کنیم! 🎙 دنیا لابراتوار بدنسازی است! ⬅️ بهترین برای ساختن بدن برزخی‌ 📌برگرفته از بیانات حجت الاسلام امینی خواه ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️هشداری جدی 🚨 📽 بیانات امام خامنه ای مدظله العالی پیرامون مساله | ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
امام رضا علیه‌السلام: از بداخلاقی بپرهیزید؛ زیرا بد اخلاق بدون تردید در آتش است. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 موشن گرافیک | نامه امام رضا علیه‌السلام 💌 فرازهایی از نامه پدرانه، تربیتی و اخلاقی علیه‌السلام خطاب به محبان و شیعیان‌شان ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
💞 چهل روز با معجزه «مادری»... 🥰 خــــانوم هستی و حــــــس اتـــلاف عمر داری؟ 👩‍🦰 پدر یا مادری و تربیت دخترت واست مهمه؟ 🤔 دختری و تو انتخاب مسیر زندگی‌ت مرددی؟ ✍🏻 فعال فرهنگی‌ هستی و نگران جامعه زنانی؟ 📣 برگزار می‌کند: دورِ هفتم دورهٔ آموزشی_مطالعاتی «» 😲 بیش از ۴۰،۰۰۰ ثبت نامی و ۹۷ درصد رضایت در شش دورِ گذشته. نظرات‌شون رو (اینجا) بخون. 👤 مدرس: حجة الاسلام ✅ راستی دوره رایگانه، تهیّه کتاب‌های دوره هم با تخفیف ویژه‌س و آخرشم گواهی شرکت در دوره می‌گیری. 🌐 ثبت نام کن: 👈 B2n.ir/r41183 📚 تهیه کتاب دوره: 👈کلیک کنید @tarbiatkadeh ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
معرفی دوره چله مادری.pdf
2.23M
🔆معرفی دوره (دور هفتم) و شیوه ثبت نام🔆 مطالب مطرح شده در فایل: 🔸 معرفی اجمالی دوره 🔹 مزایای ویژۀ دورۀ «چلۀ مادری» 🔸 مخاطبان دوره 🔸 برخی از سرفصل‌های آموزشی دوره 🔹 سیر آموزشی و قوانین دوره 🔸 شیوه ارزیابی و اعطاء گواهی رسمی 🔸 شیوۀ ثبت نام در سایت و دوره 🔹 شیوه تهیه بسته مطالعاتی دوره 🔸شیوۀ اطلاع رسانی و رفع مشکلات احتمالی ‼️حتما بخوانید‼️ ثبت نام کنید. @tarbiatkadeh ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | صد جوان امروز، صد مدیر فردا ☝ نکته‌ای که رهبر انقلاب به دولت جدید درباره تربیت نسلی از مدیران پُرانگیزه برای فردای کشور گوشزد کردند. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
⚫️ آزادی به شکل غربی آن موجب تباهی 🔥 جوانان می‌شود ... ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
👺 میشل هولباک نویسنده اسلام ستیز فرانسوی: « جنگ علیه اسلام گرایی با کشتن مسلمانان، فایده‌ای ندارد. فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت. پس باید به جای ریختن بمب بر سر مسلمانان، دامن‌های کوتاه فرو بریزید. 🚨 آنها از خیلی وقت پیش با اسلام، اعلان جنگ کرده اند. درست از زمانی که رسول اکرم صلوات الله علیه و آله هنوز به دنیا نیامده و یهودیان دخترشان هِند دختر عُتْبَه مشهور به هند جگرخوار، را به عبدالله پدر پیامبر پیشنهاد کردند و عبدالله نپذیرفت و همسر ابوسفیان و مادر معاویه شد. از زمانی که دنبال علائم تولد حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بودند تا او را به قتل برسانند. و از زمانی که تک تک فرزندان پیامبر یعنی امامان معصوم علیهم السلام را مظلومانه و با روشهای مختلف به شهادت رساندند! و این کینه الان آنها را مخفیانه و آشکارا به جستجوی حضرت ولیعصر ارواحنا فداه کشانده و حضرتش را آواره ی کوه و صحرا کرده است!😭 ♻️ هدفشان هم مشخص است؛ از بین بردن اسلام و بعد استعمار مسلمانان! فقط در این مسیر موانعی وجود دارد که « و و حیا و عفاف، از بزرگترین موانع » آنهاست. ✅ مردم عزیز اگر در حفظ عفت خود، خانواده و جامعه تلاش نکنیم ، حتماً به زودی گرفتارشان می شویم. باید برای حفظ ارزش‌های اسلام و کشور اسلامی‌مان، نیروهای مردمی و فرهنگی و دستگاههای مسئول، بسیج شده و میراث پيامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله را زنده نگهداشت. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› سید ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> سید دارای احکامی است: ۱-پرداخت صدقه مستحبی به سید اشکال ندارد. (۱) البته مشروط به این که همراه با ذلت و تحقیر نباشد. ۲- غیر سید نباید صدقه واجب خود را مانند زکات ( اعم از زکات مال و فطرة ) به سید بپردازد. ولی سید می تواند زکات مال خود را به سید فقیر بدهد. (۲) ۳-خُمس، به دو قسمت تقسیم می شود نیمی از آن سهم سادات است که به سید فقیر می رسد ، مقصود از فقیر کسی است که مخارج سال خود را ندارد. نیم دیگر خمس، سهم امام علیه السلام است که در ترویج دین صرف می گردد. (۳) لازم به ذکر است که ولایت خمس با مجتهد جامع الشرایط است؛ بر این اساس، باید تمام خمس به او تحویل شود و یا با اجازه وی در سهم امام یا سادات مصرف گردد . ۴- زن قرشی ( که سیده هم از این گروه است ) از ۶۰ سال به بعد یائسه می شود، در حالی که زن غیر سیده از ۵۰ سالگی به بعد، احکام یائسگی بر آن مترتب می گردد. البته برخی از مراجع می فرمایند: اگر زن بعد ۶۰ یا ۵۰ سالگی خود خونی را می بیند که با همان اوصاف حیض است، احکام حیض را بر آن مترتب نماید؛ پس در این زمینه هر شخصی لازم است به رسالۀ مرجع تقلید خود مراجعه نماید . (۴) ۵- ازدواج سید با غیر سید اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - نجاة العباد، صفحه ۳۰۹. ۲ - توضیح المسائل ‏محشى ، ج‏۲، صفحه ۱۵۵. ۳ - همان، صفحه ۵۹. ۴ - همان، ج۱، صفحه ۲۵۲. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› مقدمه ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> آیه مبارکه « فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذينَ‏ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ كَثيراً »[۱] دلالت می کند بر این که احکام الهی گرچه دائر مدار مصالح و مفاسد است ولی پی بردن به همه این ملاک ها برای بشر ممکن نیست؛ زیرا ممکن است علت حرمت طیبات، امری خارج از خود محرمات باشد. نکته مزبور، حامل این پیام است که حرام و حلال الهی به عقل بشری قابل دریافت نیست بلکه باید آن ها را از صاحب شریعت دریافت نمود. علیه السلام نیز خطاب به یکی از اصحاب خود به نام « أبان » هنگامی که می خواست یکی از احکام الهی؛ یعنی « دیه اعضاء زن » را با فکر و اندیشه خود به دست آورد، فرمودند : مَهْلًا يَا أَبَانُ‏ هَكَذَا حَكَمَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علی و آله و سلم إِنَّ الْمَرْأَةَ تُعَاقِلُ الرَّجُلَ إِلَى ثُلُثِ الدِّيَةِ فَإِذَا بَلَغَتِ الثُّلُثَ رَجَعَتِ الْمَرْأَةُ إِلَى النِّصْفِ ؛ يَا أَبَانُ إِنَّكَ أَخَذْتَنِي بِالْقِيَاسِ وَ السُّنَّةُ إِذَا قِيسَتْ مُحِقَ الدِّين . [۲] صبر کن ای ابان ( در بیان احکام عجله ننما ! ) ؛ این حکم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که دیه زن تا وقتی به ثلث دیه مرد نرسیده با دیه مرد مساوی می باشد ولی پس از آن نصف خواهد بود. آری درک الهی با عقول بشری ممکن نیست بلکه خدا است که حلال و حرام الهی را به مُبَلّغان حقیقی دین ( انبیاء و اوصیاء عظام ) ابلاغ نموده و آنان نیز به نوبه خود همان احکام را بدون کم و کاست برای سایر افراد بشر نقل کرده اند. پس از دوره معصومین علیهم السلام و در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، فقهای بزرگوار شیعه این مهم را بر عهده گرفتند و حلال و حرام الهی را از لابه لای کتاب و سنت استخراج نموده و در کتب فقه و احکام ثبت نموده اند و اینک بر ما است که این امانات خداوند را درست بفهمیم و به مردم ابلاغ و نشر نماییم. 📚 در این راستا ، سه جلد کتاب « گلشن احکام » که مشتمل بر احکام مبتلی به و مورد نیاز جامعه است را به زبان ساده و روان تقدیم نمودیم تا قدمی هرچند کوتاه در نشر احکام الهی برداشته باشیم . خوشبختانه پس از انتشار این سه جلد، استقبال شایانی صورت گرفت. بدین سبب بر آن شدیم تا به خواست خداوند اقدام به نشر جلد چهارم این مجموعه نماییم. لازم می دانیم از مسئولین « پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر » تشکر نموده آرزوی توفیقات بیشتر را برای دست اندر کاران این مؤسّسه محترم داشته باشیم . امید آن که خداوند این اثر ناچیز را از ما قبول فرماید . سید جعفر ربانی. بهار ۱۳۹۵ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.نساء / ۱۶۰ - به سبب ظلم یهودیان و نیز به علت این که بسیار راه خدا را سدّ کردند ، ( برخی از ) آنچه را که بر ایشان حلال بود حرام گردانیدیم . ۲.من لا یحضره الفقیه ، ج۴ ، ص ۱۱۹ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
💠 علیه‌السلام فرمودند: ✨ خداوند متعال فرمود : هرگاه بنده بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم می گویم : بندهٔ من با نام من آغاز کرد، بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم. 📚 عیون اخبارالرضا علیه‌السلام، ج۱ ، ص۳۰۰ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا