تعبیر بقیة الله.mp3
1.7M
📌 اولین باری که تعبیر بقیة الله برای حضرت (عج) بکار رفت!
💠 بشنوید!
🎙 استاد احمد فرحانی
#مهدویت
#استاد_احمد_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
سیر علمی انسان برای تکامل.mp3
2.49M
📌تکامل علمی انسان با کدام سیر محقق میشود؟
💠 بشنوید!
🎙 استاد احمد فرحانی
#تمدن_اسلامی
#استاد_احمد_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
May 11
🔺بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان مملو از مجروحان فلسطینی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹جنایت ددمنشانه بمباران بیمارستان “المعمدانی” غزه توسط جنگندههای رژیم سفاک صهیونیستی و ادامه جنایتهای گسترده این رژیم کودک کش، علیه زنان، کودکان و غیر نظامیان از هولناک ترین و وحشیانه ترین وقایع عصر ماست.
🔸این جنایت ضد بشری در سایه حمایت های آشکار کشورهای مدعی حقوق بشر و به واقع ضدبشری و ضداسلام، رقم میخورد و امروز سران دول استکباری و در رأس آن آمریکای جنایتکار در این خونریزیها سهیم هستند.
🔹بی شک این کشتارها خشم مسلمانان و آزادیخواهان جهان را بر سر سفاکان آوار خواهد کرد و طومار ظلم و ستم آنان را درهم خواهد پیچید.
🔸طوفان الاقصی برای فلسطین، عزت و عظمت به ارمغان آورده است و خون شهدای فلسطینی سیلاب ویرانگری برای صهیونیستها و جبهه ظلم جهانی خواهد شد.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن توحش و سبعیت رژیم صهیونیستی در بمباران بیمارستان و به شهادت رساندن مردم، مجروحان و کادر پزشکی اعلام می دارد:
ظلم و ستم و زورگویی پایدار نمیماند و ایمان و اراده متکی به امداد الهی سرانجام پیروزی را محقق خواهد کرد. قدرت ، قوّت و اقتدار جبهه مقاومت، ثمره مجاهدت و شهادت طلبی است و این حقیقت هر روز روشنتر میشود که “ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد”.
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
ــــــــــــــــ
روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
🏴🇵🇸 اعلام عزای عمومی و تعطیلی دروس
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَ يُثَبِّت أَقدامَكُم
درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگهای صهیونیست را در برابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین را به نمایش گذاشت، این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قلههای فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود، حوزه علمیه قم و حوزههای علمیه سراسر کشور با تأسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مدظلهالعالی و مراجع عظام دامتبرکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانوادههای شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایت کم نظیر اعلام و امت اسلامی و دولتها و ملتهای مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا میخواند و به مجامع بینالمللی هشدار میدهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمینهای اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار میدهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است.
به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین چهارشنبه دوم ربیع الثانی، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی در حوزههای علمیه عزای عمومی اعلام و درسها تعطیل خواهد بود.
پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم.
علی رضا اعرافی/مدیر حوزههای علمیه
۲۵ مهرماه ۱۴۰۲
📌 اهمیت زيارات ائمه در ایام هفته
✍ در روایت داریم که أیام خدا در بین اهل بیت "عليهم السلام" تقسیم شده است؛ شاید یکی از نکاتی که لازم است فضلا، اساتید و طلاب بزرگوار ملاحظه داشته باشند، زیاراتی است که در طول هفته برای ائمهی آن روز وارد شده است.
🔹اگر به محتوای آن زیارات توجه گردد و از درسهای عملی آنها استفاده شود، توفیقات بیشتری برای ارتباط با اهل بیت پیدا خواهد شد؛ این مسئله بسیار مهم است.
🔸مثلا روز شنبه که روز رسول خداست، روز "توبه" است، چون در ذیل زیارت رسول خدا میگوییم که: {اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً}، یعنی باید در روز شنبه توبه کنیم.
🔹در واقع هفته ما اینگونه خواهد شد که شنبه در درب خانه پیغمبر توبه کرده و یک هفته کار و فعالیت کنیم، و سپس در روز جمعه از دست امام زمان عیدی بگیریم.
🔸پس این زيارات نظام دارد، هر روزش یک درس دارد؛ اول صبح که زیارت آن روز را میخوانید، با یک دقتی درس آن روز را بگیرید و پیوند عملی با امام يا امامان آن روز را تحکیم کنید؛ حقیقتاً احساس کنید که آن روز، روز رسول خداست، روز امیر المومنین است.
📝 آیت الله عبد الکریم فرحانی
#زيارات_ایام_هفته
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
بهترین وسیله برای تعلیم و تربیت مجالس عزاداری سید مظلومان است. امام خمینی (رحمة الله علیه)
📢جلسه روضه هفتگی
📆دوشنبه ها
📿 از نماز مغرب و عشاء
🔰برادران و خواهران🔰
🕟 شروع مراسم بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
🕞 قرائت حدیث شریف کساء ۱۸:۱۰
🕞 قرائت قرآن کریم ۱۸:۳۰
🕝 سخنرانی ۱۸:۴۵
🕝 روضه و سینه زنی ۱۹:۱۵
🔸مهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم🔸
هیئت أم أبیها مدرسه فقهی امیرالمؤمنین "علیهم السلام"
#هیئت_هفتگی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 والله قضیهای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است...
🎙 شهید آیت الله مطهری
#فلسطین
#شهید_مطهری
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
توجه و عنایت حضرت زهرا به مجالس گریه برای امام حسین در روایت مسمع.mp3
269.7K
📌 عنایت حضرت زهرا (علیها السلام) به گریهکنان بر اباعبدالله
🔸 #شب_جمعه
🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی
#امام_حسین
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
معنای تقیه.mp3
976.6K
📌 تقیه، حمله یا عقب نشینی؟
🎙 استاد احمد فرحانی
#تقیه
#استاد_احمد_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
فقه الخمینی
📌 تقیه، حمله یا عقب نشینی؟ 🎙 استاد احمد فرحانی #تقیه #استاد_احمد_فرحانی #فقه_الخمینی @fegh_alkho
📌 تقیه، شمشیر نامرئی
🔹ممکن است شما بگویید تقیّه مال آن زمانى بود که یک دولت مسلّطى بود، ما هم مخفى بودیم و از ترس او چیزى نمیگفتیم؛ نه، همان وقت هم تقیّه، مسئلهی ترس نبود؛ «التّقیّة تُرس»، تُرس است، امّا تَرس نیست.
اَلتَّقِیّةُ تُرسُ المُؤمِن؛ تقیّه سپر است. سپر را کجا به کار میبرند؟
🔹بنده همان وقت در صحبتهاى قبل از انقلاب با بعضیها میگفتم: سپر را که کسى زیر لحاف به کار نمیبرد؛ سپر، مال داخل میدان جنگ است، مال هنگام درگیرى است. پس تقیّه در زمینهی درگیرى است؛ چون تُرس است، حرز است، سنگر است، سپر است. همان وقت هم اینجور بود؛ تقیّه که میکردیم، معناى آن این بود که شمشیر را بلند میکردیم و ضربه را بر هیکل و پیکر نحس او وارد میکردیم؛ امّا جورى که او نه شمشیر را ببیند، نه دستى که شمشیر را گرفته ببیند، نه بلند کردن را ببیند، نه فرود آمدن را بفهمد، فقط یک وقت درد آن را احساس کند؛ تقیّه این بود؛ آنهایى که آن روز تقیّه میکردند، همینجور تقیّه میکردند؛ مخفیانه، دور از چشم دشمن، داخل خانهی پنهان، با هزار ملاحظه و مراقبت مینشستند، یک اعلامیّه تنظیم میکردند که وقتى پخش میشد، بکلّى آبروى نظام را میبُرد؛ ضربه و شمشیرى بود که بلند میشد، بر فرق او و به کمر او میخورد.
🔹تقیّه میکردیم؛ یعنى نمیگذاشتیم که او بفهمد که چهکار دارد انجام میگیرد. تقیّهکننده پشت سپر مخفى میشد. معناى تقیّه این است؛ الان هم همین است.
📎رهبر انقلاب اسلامی
📎بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران ۱۳۶۸/۱۱/۰۹
روش تفسیری امام خمینی.mp3
1.61M
📌 روش تفسیری امام خمینی بر اساس ظاهر قرآن
🎙 آیت الله عبدالکریم فرحانی
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
بهترین وسیله برای تعلیم و تربیت مجالس عزاداری سید مظلومان است. امام خمینی (رحمة الله علیه)
📢جلسه روضه هفتگی
📆دوشنبه ها
📿 از نماز مغرب و عشاء
🔰برادران و خواهران🔰
🕟 شروع مراسم بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
🕞 قرائت حدیث شریف کساء ۱۸:۰۰
🕞 قرائت قرآن کریم ۱۸:۱۵
🕝 سخنرانی ۱۸:۳۰
🕝 روضه و سینه زنی ۱۹:۰۰
🔸مهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم🔸
هیئت ام ابیها مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیهم السلام
@fegh_alkhomeini
📘معاونت پژوهش مدرسه فقهی امیر المومنین "علیه السلام" برگزار میکند:
✅ #نشست_علمی
🖊موضوع: بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی "رحمة الله علیه"
🎙با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین علی فرحانی
و
حجت الاسلام و المسلمین سید فرید موالی زاده
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین میرزاده
⏱️زمان: سه شنبه ۲۳ آبان ماه 1402
🔹ساعت ۱۰
📍مکان: قم، خیابان شهیدین، مدرسه فقهی امیر المومنین "علیه السلام"
#علامه_طباطبایی
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
recording-20231114-102952_01_01.mp3
23.42M
🎙#بشنوید
💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی
🔰با حضور #استاد_علی_فرحانی
#نشست_علمی
#علامه_طباطبایی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
نشست علمی..mp3
7.47M
🎙#بشنوید
💠 نشست علمی بررسی ابعاد حاکمیت دین در اندیشه و سیره علامه طباطبایی
🔰با حضور #استاد_موالی_زاده
#نشست_علمی
#علامه_طباطبایی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
InShot_۲۰۲۳۱۱۱۳_۱۳۱۶۴۹۴۰۳.jpg
3.82M
📚 شماره نهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره نهم خود، مطالبی با سه سرفصل نقد ایده آلیسم، خطابات قانونی، استدلال های زبانی ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره نهم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ نقد ایده آلیسم مبتنی بر اصل واقعیت
برگرفته از درس خارج استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ خطابات قانونی و بابی جدید در پاسخ به شبهه ابن قبه
به قلم حجةالاسلام احسان توکلیان فرد؛ دانش پژوه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
3️⃣ رویکرد علامه طباطبایی در مورد استدلال های زبانی
به قلم آقای مهدی رسولی ؛دانش پژوه مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
قدر این هیئتها را بدانید؛ این هیئتها گنجینه است؛ حقیقتاً گنجینهی معتبر و باارزشی است.
(امام خامنهای حفظه الله)
📢جلسه جشن ولادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها
📆دوشنبه ها
📿 از نماز مغرب و عشاء
🔰برادران و خواهران🔰
🕟 شروع مراسم بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
🔸مهمان سفره کریمانه اهل بیت هستیم🔸
هیئت ام ابیها مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیهم السلام
#هیئت_ام_ابیها
#موسسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
لا موثر فی الوجود الا الله_001.mp3
4.34M
📌 معنای دقیق «لا موثر فی الوجود الا الله» از نظر امام خمینی و علامه طباطبایی
🎙 استاد احمد فرحانی
#علیت
#فلسفه
#استاد_احمد_فرحانی
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
فقه الخمینی
📌 معنای دقیق «لا موثر فی الوجود الا الله» از نظر امام خمینی و علامه طباطبایی 🎙 استاد احمد فرحانی
💠 امام خمینی "رضوان الله علیه"
✍ الْحَمْدُ لِلَّهِ [يعنى] تمام محامدى كه در عالم و هر كمال و هر حمد و هر ستايشى كه باشد، به او واقع مىشود، براى اوست.
آدم خيال مىكند غذايى را كه مىخورد، تعريف مىكند كه چه غذاى لذيذى بود! اين حمد خداست، خود آدم نمىداند.
[يا مىگويد:] چه آدم خوبى است! چه فيلسوف و دانشمندى است! اين ثنا براى خداست، خود آدم نمىداند اين را.
براى چه؟ براى اينكه آن فيلسوف و دانشمند از خودش هيچ ندارد، هر چه هست جلوه اوست.
آنچه هم كه ادراك كرده، با عقلى ادراك كرده كه جلوه اوست، خود ادراك جلوه اوست، خود مُدرِك جلوه اوست، همه چيز از اوست.
آدم خيال مىكند مثلًا از اين فرش دارد تعريف مىكند [يا] از اين آدم دارد تعريف مىكند؛ هيچ حمدى براى غير خدا واقع نمىشود. هيچ ستايشى براى غير خدا واقع نمىشود، براى اينكه شما هر كس را ستايش كنيد، [به اين دليل] كه يك چيزى در او هست، ستايشش مىكنيد، عدم را هيچ وقت ستايش نمىكنيد، يك چيزى در او هست كه ستايش [مىكنيد]، هر چه هست از اوست، هر چه ستايش بكنيد ستايش اوست، هر چه حمد و ثنا بگوييد مال اوست.
«الحمد»، يعنى همه حمدها، هر چه حمد هست، حقيقتِ حمد مال اوست. ما خيال مىكنيم كه داريم زيد را تعريف مىكنيم، عمرو را تعريف مىكنيم، ما خيال مىكنيم كه داريم از اين نور شمس، از اين نور قمر تعريف مىكنيم، از باب اينكه نمىدانيم. از واقعيت چون محجوبيم خيال مىكنيم داريم اين را تعريف مىكنيم، لكن پرده وقتى برداشته مىشود، مىبينيم نه، همه تعريفها مال اوست، براى اين جلوهی اوست كه شما از او تعريف مىكنيد.
📚 تفسير سوره حمد، ص: 103
فقه الخمینی
📌 معنای دقیق «لا موثر فی الوجود الا الله» از نظر امام خمینی و علامه طباطبایی 🎙 استاد احمد فرحانی
💠 علامه طباطبایی "رضوان الله علیه"
📝 الفصل الثامن في أنه لا مؤثر في الوجود بحقيقة معنى الكلمة إلا الله سبحانه
✍ قد تقدم أن العلية و المعلولية سارية في الموجودات، فما من موجود إلا و هو علة ليست بمعلولة، أو معلول ليس بعلة، أو علة لشيء و معلول لشيء.
و تقدم أن سلسلة العلل تنتهي إلى علة ليست بمعلولة و هو الواجب تعالى.
و تقدم أنه تعالى واحد وحدة حقة لا يتثنى و لا يتكرر، و غيره من كل موجود مفروض، واجب به ممكن في نفسه.
و تقدم أن لا غنى للمعلول عن العلة الفاعلیة، كما أنه لا غنى له عن العلة التامة؛ فهو تعالى علة تامة للكل في عين أنه علة فاعلية.
و تقدم أن العلية، في الوجود و هو أثر الجاعل، و أن وجود المعلول رابط بالنسبة إلى علته قائم بها كما أن وجود العلة مستقل بالنسبة إليه مقوم له لا حكم للمعلول إلا و هو لوجود العلة و به.
فهو تعالى، الفاعل المستقل في مبدئيته على الإطلاق، و القائم بذاته في إيجاده و عليته، و هو المؤثر بحقيقة معنى الكلمة، لا مؤثر في الوجود إلا هو ليس لغيره من الاستقلال الذي هو ملاك العلية و الإيجاد إلا الاستقلال النسبی.
فالعلل الفاعلية في الوجود معدات مقربة للمعاليل، إلى فيض المبدإ الأول و فاعل الكل تعالى.
📚 نهایة الحکمة، ص176
فتح الفتوح انقلاب.mp3
4.64M
📌 فتح الفتوح انقلاب!
📌 امام و آقا نسلی را تربیت کردند که کارهایی استثنایی انجام دادند...
🎙 آیت الله فرحانی
#امام_خمینی
#تربیت_انقلاب
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
🔹 کانال فقه الخمینی، مدرسه فقهی امیرالمؤمنین "علیه السلام"
@fegh_alkhomeini
فقه الخمینی
📌 فتح الفتوح انقلاب! 📌 امام و آقا نسلی را تربیت کردند که کارهایی استثنایی انجام دادند... 🎙 آیت الله
💠 مقام معظم رهبری:
✍ خوشبختانه ما امروز در کشور، مردان شجاع و باتدبیر، کم نداریم؛ هم در عرصهی نظامی، هم در عرصهی علمی، هم در عرصهی سیاسی، افراد باتدبیر و شجاع و دانا و آگاهی داریم؛ باید سخن اینها شنیده بشود؛ کاری که اینها مناسب میدانند، در سطح کشور، در سطح جامعه به نحو درستی انجام بگیرد؛ ما کم نداریم؛ خوشبختانه تربیتشدگان مکتب امام روزبهروز بیشتر میشوند؛ یک بار امام [در مورد] جنگ فرمودند که فتحالفتوح این انقلاب تربیت جوانها و رشد دادن این نهالهای بالنده است؛ این را یک وقت امام فرمودند؛ حق با ایشان بود؛ کاملاً درست فرمودند؛ حکمت امام [بود]؛ این همه فتوحات و این همه کارهای مهم، در مقابل این کوچک است؛ تربیت انسانهای برجسته. امروز خوشبختانه ما افراد زیادی از این قبیل داریم.
📎بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۸/۱۰/۱۸