eitaa logo
مدرسه مجازی فقه تربیتی
876 دنبال‌کننده
90 عکس
2 ویدیو
103 فایل
وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان www.eshragh-erfan.com @feqhe_tarbiati دریافت کننده انتقادها و پیشنهادها @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نامه مدیر حوزه‌های علمیه کشور به شخصیت‌های ادیان و مذاهب درباره فلسطین 📝 بسم الله الرحمن الرحیم هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ با طوفان الاقصی در روز شنبه ۷ اکتبر جهان شاهد جنبش شیرمردان مقاومت فلسطین علیه دشمنی شد که سالهای متوالی ضمن غصب سرزمین فلسطین و پایمال ساختن حقوق آن ملت مظلوم، کشتارهای گسترده ای را علیه زنان و کودکان و سالمندان و جوانان بیگناه به راه انداخته و با هدایت و حمایت تمدن منحط غربی و دولت ظالم آمریکا ، با نسل کشی آشکار و نقض گسترده قوانین بشری از هیچ جرم و جنایتی دریغ نکرده و نماد شاخص تروریسم دولتی بین المللی شدند. عملیات ویژه نیروهای مقاومت در روز ۷ اکتبر ، شکست مفتضحانه رژیم خبیث و قاتل صهیونیستی بود و نشان داد که بر خلاف تصور رژیم صهیونیستی و تئوری پردازان نظامی و امنیتی آن، مقاومت یک جریان ریشه دار است که با هویت ملت فلسطین گره خورده و توان برنامه ریزی و اجرای موفقیت آمیز عملیاتهای هجومی علیه اشغالگران را دارد. درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان المعمدانی در غزه قهرمان و دلاور وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگ های صهیونیست را دربرابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین را به نمایش گذاشت ، این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قله‌های فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود. حوزه های علمیه ضمن تجلیل از پیروزی تاریخی گروه های فلسطینی و محکوم کردن جنایت جنگی رژیم غاصب اسرائیل و روند عادی سازی برخی کشورهای اسلامی ، از همه دولت ها ، ملت ها ، علمای راستین دنیای اسلام و نخبگان و دانشجویان و هنرمندان و اصحاب رسانه های اسلامی و عربی می خواهد تا با همه توان در کنار مردم مظلوم فلسطین و مسلمانان غزه بمانند و مقدمات تحقق کامل وعده های الهی و شکست نهایی و برچیده شدن غده سرطانی اسرائیل از جهان اسلام، خاورمیانه و کل جهان را فراهم کنند . حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور با تأسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایت کم نظیر اعلام و امت اسلامی و دولت ها و ملت های مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا می خواند و به مجامع بین‌المللی هشدار می دهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمین های اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار می دهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگار سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است. 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
از سلسله دروس خارج استاد علیرضا اعرافی دامت برکاته «درس تفسیر تربیتی آیات قرآن کریم» سه‌شنبه‌ها: از ساعت 7:20 تا 8 صبح تقاطع بلوار امین و بلوار جمهوری اسلامی، زیرزمین مدرسه علمیه معصومیه. لینک مجازی کلاس تفسیر تربیتی: https://ac.ismc.ir/rxkzxhlayeza/ •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• سایت مؤسسه اشراق و عرفان: ▶️ eshragh-erfan.com کانال استاد علیرضا اعرافی: ▶️ @alireza_arafi
TafsirTarbiyti-j01-1402-07-18(1).docx
83.2K
📚متن جلسه یکم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 1402/7/18
TafsirTarbiyti-j02-1402-07-25.docx
79K
📚متن جلسه دوم. مقدمات تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن
TafsirTarbiyti-j03-1402-08-02.docx
77.2K
📚متن جلسه سوم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
TafsirTarbiyti-j04-1402-08-09.docx
82.3K
📚متن جلسه چهارم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
TafsirTarbiyti-j05-1402-08-16.docx
84K
📚متن جلسه پنجم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 213-242.pdf
454.3K
📚مقاله علمی پژوهشی بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی نویسندگان آیت الله اعرافی حجت الاسلام هادی عجمی چکیده بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیط‌های اجتماعی می‌گذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابل‌توجهی بر افراد می‌شود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفه‌مندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاین‌رو، مسئله مقاله پیش‌رو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟ هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است. این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفه‌مند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روش‌های اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست. لینک مجله: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_7723.html چاپ شده در: مجله مطالعات فقه تربیتی که دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می‌باشد. 💠@feqhe_tarbiati
TafsirTarbiyti-j06-1402-08-23.docx
84.7K
📚متن جلسه ششم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
💢مدرسه‌ای به وسعت غزه 🔹سلسله نشست‌های تحلیل تربیتی گفتمان مقاومت در غزه 🔸مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات تربیتی 🌐مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati ▫️جلسات به مرور اعلام می‌گردد .... 👇👇👇👇
هدایت شده از سیدنقی موسوی
تربیت حماسی کودکان غزه 020828.mp3
9.16M
باسمه تعالی افتتاحیه دوره عصر جدید عالم ویژه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان قم (ویژه خواهران) 020828 مکان :پردیس حضرت معصومه س دانشگاه فرهنگیان قم عنوان سخنرانی : تربیت حماسی کودکان غزه 🎙️سیدنقی موسوی نکته 1: رفوزگی همه مفاهیم شیک علوم انسانی مدرن در زیر پای بت تروریسم دولتی صهیونیستی! نکته 2: لزوم توجه به وجوه تمدنی تربیت رسمی عمومی (و این دوره آنرا تامین می کند) نکته 3: نسبت تربیت، طبیعت (آزادی)، محدویت محدویت واقعی و ساختگی طبیعت گرایی ریشه در اومانیزم به انانیت و تفرد منجر می‌شود اما در پارادایم تربیت اسلامی، محدودیت (فلسفه بلاها و رنج ها) با شروطی به رشد پختگی (بلوغ اشد در مقابل محجوریت، حجر الصبی) رشد عقلانی و عاطفی، اجتماعی (با آموزه هایی چون توکل، صبر، تحلم، امید، خوف و رجا و....) منجر می‌شود ققنوس امید در کودکان فلسطینی از دل خاکستر ددمنشی صهنونیزم برمی‌خیزد جواز ایجاد موقعیتهای تربیتی محدود؟ نکته 4: نسبت تربیت و جنگ و حملات نظامی روانشناسی جنگ روانشناسی کودکان جنگ تئوری‌های رشد اخلاقی اجتماعی و... نکته 5. اسلام آوردن مسیحیان بخاطر صبر و توکل فلسطینیان .... -ظهور پاداریم تربیت اسلامی مقاومت محور در تقابل با تربیت لیبرال مقاومت کش - لزوم تاملات تئوریک، خودباور، تجربه نگاری، بسط و آزمون انگاره های علم دینی و... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تحلیل تربیتی مقاومت غزه.mp3
38.75M
🎙صوت جلسه «بررسی تربیتی وقایع فلسطین و برداشت‌های تربیتی بومی از آن» 🔸استاد: حجت ‏الاسلام هادی عجمی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی تحلیل مقاومت غزه بر اساس نظام تربیت: ۱. مبانی تربیتی مردم غزه. نزدیکی گفتمان شافعی به گفتمان شیعی تفکر بزرگان حماس مانند شهید فتحی شقایق برگرفته از نگاه امام خمینی بود. ماجرای کتاب ایشان در مورد امام خمینی ره. ۲. اهداف تربیتی بررسی اهداف تربیتی هنرستان و مدارس شهید چمران و امام موسی صدر در منطقه ۳. اصول تربیت بررسی اصل تربیت مربی پیش از تربیت متربی در منطقه فلسطین ۴. روشهای تربیتی بررسی روش مواجهه و تربیت در موقعیت در اسلام و ادله و در غزه ۵. ساحات تربیت بررسی اینکه تربیت جهادی یک ساحت است یا ورای ساحت؟ 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از سیدنقی موسوی
انتشار آنلاین مقاله در دوفصلنامه مطالعات فقه تربیتی، بهار و تابستان 1402 دسترسی انلاین http://mft.journals.miu.ac.ir/article_8678.html نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: تولّی و تبرّی به مثابه یکی از فروعات دین/مذهب شمرده می‌شود و حسب اطلاع تاکنون بحث فقهی مبسوطی، چه در منابع فقهی و چه در فقه‌های نوین مانند فقهِ اخلاق و فقهِ سیاست در این‌باره انجام نشده است. نوشتار حاضر درصدد است به این سوال پاسخ دهد که تولی و تبری از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ آیا حکمی مولوی و تاسیسی است؟ آیا می‌تواند در قامت یک قاعده در فقه تربیتی عرضه شود؟ در ادامه بر اساس روش‌شناسی اجتهادی تلاش شد به پرسشهای فوق پاسخ داده شود و با بررسی پنج دسته از آیات و روایات این نتایج حاصل شد: 1. امر به تولّی و تبرّی، امری مولوی است، 2. این حکم، حکمی تاسیسی است؛ نه تاکیدی، 3. براساس ادله، تولّی خداوند و تبرّی از غیرخدا، واجب است. همچنین در پاسخ به پرسش دوم این نتیجه به دست آمد که وجوب تولّی و تبرّی ظرفیت مناسبی برای مطرح شدن بعنوان یک قاعده فقهی و بخصوص در فقه تربیتی دارد و بعنوان یک اصل در نظام تربیت اسلامی جلوه‌گر باشد. کلیدواژه‌ها 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
-علمی ترویجی 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه فرهنگی اشراق و عرفان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) ⏰ زمان: شنبه 11 آذرماه 1402 👇👇
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
📚 متن كرسي علمی ترويجي: 📑مقاله برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی 📝حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی چکیده: هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیب­زا، هدف این پژوهش بود. روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روش­شناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است. یافته­ ها: بررسی­ها نشان می­دهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبک­ها و روشهای تربیتی است. همچنین بهره­گیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روش­های مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند..... 💠@feqhe_tarbiati
کرسی موسوی 020911.mp3
37.95M
🎙 صوت كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🔸ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🔸ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) 💠@feqhe_tarbiati
💢با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیت و میزبانی موسسه زیست بوم نهی برگزار می‌شود: 📢 مدرسه مجازی فلسطین 📌نشست اول: ▫️مسئله فلسطین در علوم انسانی معاصر ایران 🔸میهمانان: دکترمحمدحسن نیلی/دبیر شورای بررسی متون و برنامه های درسی علوم انسانی دکتر علیرضا بلیغ/ عضو هيئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دکتر سیدعلی کشفی/ مدیر مسئول موسسه علم و سیاست اشراق میزبان: دکتر علی اکبر امراهی/ دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی 🗓 زمان: شنبه ۲ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/pschool1 🆔 @feqhe_tarbiati 🆔@noha_edu
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست دوم: ▫️بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه درسی ایران 🔸میهمانان: حجت الاسلام دکتر علی لطیفی/ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی/ رئیس دانشگاه فرهنگیان قم میزبان: مرتضی نقره ای / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی 🗓 زمان: دوشنبه ۴ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu