eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
173 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
5 فایل
تربیت، تولید و تحول در مسیر تحقق نظام اسلامی تلفن: 31740801-025 پیامک: 50001040114 ایمیل: feqhehokoomati.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@feqhehokoomati.ir سایت: feqhehokoomati.ir پشتیبانی و پاسخگویی: @feqhehokoomati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠فقه، جوهر مباحث حوزوی ❇️ فقه یعنی علم احکام ، احکام یعنی حکم و حکم یعنی فرمان و فرمان یعنی سیاست. 🔸حتي نماز ما سياسي است 🔸 🔺بخشی از بیانات آيت الله اراکی در دانشگاه تهران 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 مجلس شوراي اسلامي و شهرداري بايد براساس ما انزل الله حكم بدهد 💢 اتفاقی که باید بیفتد این است که باید حکمِ بما انزل الله اجرا بشود. سه بار در سه آیه ی متوالی خداوند متعال می فرماید: و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون ... فاولئک هم الظالمون... فاولئک هم الفاسقون ⛔️ اعضاي مجلس شوراي اسلامي و شهرداري و ساير نهادهاي حاكميت اسلامي که در مسند حکم نشسته اند و می گویند این کار بشود و يا این کار نشود این خیابان این طور باشد؛ این تراکم آن طوری توزیع بشود؛ حکمشان اگر مطابق ما انزل الله نباشد؛ خطاب آیات فوق به آنهاست. ⛔️ آن کسی که دارد حکم می کند الگو می نویسد؛ طرح جامع می نویسد؛ حتی اگر ادعای اسلامی هم نداشته باشد چون در جایگاه حکم و قضاوت است؛ قاضی است و نیاز نیست که همه جا عنوان قاضی داشته باشد. همین که دارد می گوید آقا این طور بشود و این طور نشود؛ یعنی جایی که خدا تصمیم گرفته است؛ دارد تصمیم می گیرد. یعنی خداوند فرموده است مثلا شهر این قدر بشود و این قدر نشود و مثلا منزل این طور ساخته بشود و این طور ساخته نشود و مثلا اقتصاد این طور باشد و این طور نباشد و خدا حرف زده است بعد جایی که خدا حرف زده تو هم می گویی من هم حرف می زنم. 📚درس فقه نظام عمران و شهرسازی - مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
17.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸آيت الله محسن اراكي: ساختارهایی که تمدن غربی برای مدیریت جامعه تعریف می کند ساختارهایی است که از یک اصول و از یک بنیادهایی برخواسته است. 🔹اولین اصلی که در همه ساختارهای تمدن غربی جریان و سریان دارد اصلی نفی خداست. 🔹اگر نظام سیاسی مبتنی بر فرمانروایی خداوند تنظیم بشود اینجا فرمان خدا در همه ی بخش های این نظام سیاسی باید خودش را نشان بدهد. 🔹يكي از آسيب هايي كه ما در نظام اداري، سياسي، اقتصادي، در همه ي بخش هاي نظام ما داريم اينست كه بخش هاي اين نظام در ساختار سازگار با خواستگاه هاي اين نظام نيست ✅ ما يك رساله عمليه اي نياز داريم تا بگويد اقتصاد جامعه بايد چگونه باشد. رساله اي مبتني بر يك تفقه بنيادين و يك فقه اقتصادي استدلالي گسترده ✅مهمترین وظیفه‌ای که حوزه‌ها دارند تدوین نظام فقه جامع می باشد و بعد از آن باید تبدیل به ساختار فقهی و الگو شود. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔸 دگرگون شدن کاربری های تفریحی در نظام عمران و شهرسازی اسلامی ✅ در الگوی مطلوب نظام عمران و شهرسازی کاربری های تفریحی دگرگون می شود. به خلاف غرب که عبادت را در خانه برده است و تفریح را به خیابان آورده است؛ ممکن است در اسلام تفریح را ببرید در خانه و عبادت را به خیابان بیاورید. مسجدتان توسعه پیدا کند، پارک و تفرجگاهتان برود در مقیاس مسکونی و مسکنتان با فضای سبز و محیط تفرج برای خانواده توسعه پیدا کند چرا؟؟؟ چون آنجا فرد محور است، اینجا خانواده محور است. وقتی احکام اسلام در حال توضیح دادن مقیاس هایی مثل حیاط یا فضای سبز درون منزل یا بحث نگهداری حیوانات و طیور یا ترجیح بازی بچه ها با خاک و حیوانات کوچک و امثال این ها می باشد؛ به یک نیاز حقیقی برای یک هویت جمعی احترام می گذارد. چون در اسلام این جا مبنا اینست که خانواده با هم باشند با هم تفریح کنند نه این که یکی از آنها به سینما برود، یکی برود پارک، یکی برود یک فضای تفریحی مورد علاقه اش مثل گیم نت و امثال این ها، ✅ وقتی شما بر این مبنا حرکت کردید، نتیجه این می شود که در شهر شما به جای این که پارک ها بزرگتر بشوند و واحدهای مسکونی کوچک بشوند، واحدهایش بزرگ تر می شود و پارک ها کوچکتر می شوند. به جای این که مکان های مجتمع تفریحی داشته باشید خانه هایی با ظرفیت فرح و نشاط بالاتر خواهید داشت. 📚درس فقه نظام عمران و شهرسازی - مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
آيت الله اراكي: وقتی گرسنگان جامعه از ثروت اجتماعی بی بهره اند و جمعی آنچنان پرخور و شکمباره اند که با این ثروت ناچار به اسراف اند. اصلا اسراف یکی از لوازم اقتصاد نظام سرمایه داری است، شما نمی توانید سرمایه داری بدون اسراف داشته باشید و عکس آن اگر اسلامی باشید نمی توانید نظام اقتصادی با اسراف داشته باشید، نظام اقتصادی اسلام حتما خالی از اسراف است و نظام اقتصادی سرمایه داری همراه با اسراف است. لوازم این دو کاملا با هم متضاد و متناقض است ، در همه ی عرصه ها همین طور اند. انسانی که جامعه اسلامی و نظام اسلامی پرورش می دهد در خصلت ها ،آرزوها ،در آرمان ها ، در روابط، در ارزش ها، در همه ی اینها کاملا انسانی متضاد با یک انسانی که در نظام سرمایه داری و لیبرالیستی پرورش می یابد. 📚آیت الله اراکی - كليات فقه نظام حكمراني 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔶 حضرت آیت الله مصباح یزدی رحمة الله علیه یک دفعه در همین جلسات اخلاق چهارشنبه فرمودند که تعارف را بگذارید کنار یک بار این قضیه را برای خودتان حل کنید و کنار بگذارید. تعارف با خودمان نکنیم یک عمر بدویم بالاخره سوال اینجاست که ❇️ آیا امام زمان اطاعت دارد یا ندارد؟ اگر گفتید امام زمان علیه السلام اطاعت دارد و امام زمان علیه السلام برنامه دارد و زندگی و حیات من به برنامه امام زمان ارتباط دارد و این که برنامه امروز صبح تا شب من چگونه بگذرد به برنامه امام زمان ارتباط دارد. من مأمورم از برنامه امام زمان مطلع باشم و در مسیرش حرکت بکنم و تسهیلش بکنم. ❇️سوال دیگری پیش می‌آید که اطاعت امام زمان به چه چیزی است. برنامه امام زمان چیست؟ و توسط چه کسی اجرا می‌شود؟ 📣 اکتفاء به این تکالیف عام که آدم خوبی باش و برو صدقه بده و نمازت را بخوان و به کسی ظلم نکن و پرنده‌ها را اذیت نکن این اطاعت امام زمان هست؟ این با برنامه داشتن امام زمان جور در نمی‌آید. یعنی اتفآقات روز تاثیری در این دارد که به حیوانات ضرر بزنید یا نزنید و نمازتان را بخوانید؟ هزار سال پیش این تکالیف بوده است و الان نیز هست. پس از اینکه می‌گوییم امام زمان در روز برای پیشبرد اهداف عالم برنامه دارد؛ جریان ابلیس در مقابل برنامه امام زمان برنامه دارد؛ برنامه امام زمان با برنامه جریان طاغوت تنظیم می‌شود؛ ✅این واقعیت­ها کجای کار من است؟ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
✅ مهم‌ترین تکلیف مومنین در عالم هستی نصرت امام معصوم است. هیچ تکلیفی در عرض نصرت امام زمان تعریف نمی‌شود 🔅بنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ تُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَة🔅 اسلام بر پنج رکن نماز و زکات و حج و روزه و ولایت بنا شده و به هیچ تکلیفی مانند ولایت فراخوانده نشده اگر قرار به نصرت اباعبدالله درکربلا باشد، اگر بلند بشوی بروی نماز بخوانی در روز قیامت به عنوان لشکر یزید محشور می‌شوی. نماز خواندی یا قران خواندی؛ وظیفه شما نصرت ولی بود. در تزاحمات بین نصرت با هیچ تکلیفی تعارض و تزاحم مستقر نخواهیم داشت. نصرت ولی عصر به چه چیزی است؟ به نصرت برنامه ایشان. نصرت برنامه ایشان به چه چیزی است؟ به نصرت مجری برنامه ایشان. ✅ پس نصرت ولی فقیه جامع الشرایط که مجری برنامه ولیعصر است اهم تکالیف مسلمین بلکه بشر در عصر غیبت است. 🔔 نصرت مالک اهم تکالیف اهل مصر بود. نصرت مسلم در کوفه اهم تکالیف اهل کوفه بود. آن زمانی که کوفه میزبان حضور مسلم بود و همه موظف به نصرت مسلم بودند، هر کاری غیر از نصرت مسلم غلط بود ولو اینکه آموزش قرآن به بچه‌های کوفه باشد ولو اینکه کار جهادی باشد ولو اینکه اطعام فقرا باشد، کار بر روی حجاب مردم باشد. هر کاری در عرض نصرت مسلم در فرض حضور مسلم حرام است. اگر هرکسی وظیفه اش نصرت باشد و نصرت را ترک کند، مفسده ترک نصرت گریبان‌گیر او است. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔸آيا فرهنگ متوقف بر وجود اجتماع است يا اينكه فرد نيز داراي فرهنگ مي باشد؟ ❇️فرهنگ در 4 مقیاس فرد، جمع ،جامعه و حاکمیت ظرف تحقق و پیدایش دارد. یک مقیاس فردی است. منظور از فرهنگی که برای فرد شکل می گیرد و فرد واجد آن می شود؛ نظام ارزش و بینش و رفتاری است که برای فرد شکل می گیرد. روایت شریف ذیل اشاره به همین موضوع دارد که 🔅و رَوَى فُضَيْلُ بْنُ عُثْمَانَ الْأَعْوَرُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه‏🔅 🔸 یعنی نظام ارزشی و بینشی و رفتاری کفرو الحاد یا ایمان و تقوا را بر او استوار می کنند.براین اساس فرد می تواند فرهنگ داشته باشد. تعاریف مصطلح همواره فرهنگ را در بین روابط انسانی جست و جو کرده است. برای فرهنگ یک خاستگاه اجتماعی دیده است. ✅ با این تعریف فرهنگ هیچ توقفی بر اجتماع ندارد و فرد بدون فرهنگ اصلا نداریم. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔶 موطن تحقق فرهنگ فرد يا جامعه 🔶 ❇️ ممکن است سوال پیش بیاید که موطن تحقق فرهنگ کجاست؟ قبل از آن باید مشخص شود چندتا موطن براي فرهنگ وجود دارد. ممکن است فردی بیان کند که ما حقیقتی به عنوان فرد داریم. حقیقتی به عنوان جامعه و جمع داریم. بعد باید مشخص کند که کدام یک بستر و جايگاه قرارگيري فرهنگ است. ولی اگر در مرحله ی اول گفته شد که ما جزء فرد حقیقتی نداریم. جامعه حقیقتی در عرض فرد ندارد. افراد هستند که کنار هم قرار گرفتند. ذهن جمعی نداریم بلكه اذهان هستند که کنار هم قرار گرفته اند. اراده ی جمعی نداریم؛ اراده ها هستند که کنار هم قرار گرفته اند. ✅ اگر اینطوری گفته شود دیگر نمی توان گفت که بستر تحقق و ذخیره شدن فرهنگ جامعه است. ❇️ مانند اینترنت که تشکیل شده از کاربرهای مختلف است. جامعه آحاد منضم هستند که جامعه را شکل داده اند. در نتیجه فرهنگ بر فرد سوار می شود. حال این افراد در روابط مختلف بروزات مختلفی از فرهنگ خودشان نشان می دهند. وقتی که تنها هستند یک جور رفتار می کنند وقتی که در جمع هستند جور دیگري رفتار مي كنند. همین فرد می تواند وقتی در یک جمع قرار گرفت روابطش را تنظیم کند. ملتزم بشود به یک دستگاه ارتباطی خاص. ولو اینکه عن صمیم قلب تصدیق نکند آن را ، ولی در مقیاس جامعه ملتزم بماند. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد... 🔻 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ✅ اسلام، حكومت را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت كار و امكان زندگی مولِّد برای همه افراد امت، قرار می‌دهد. از سویی اگر كسی توانایی انجام فعالیتی عملی كه یك زندگی آزاد و كامل را برای او فراهم كند، نداشته باشد و كسی هم عهده‌دار زندگی او نباشد، اسلام یك زندگی معیشتی كامل را برای او تأمین می‌كند یا فاصله او تا رسیدن به سطح معیشتی مناسب را با تكالیف مالی خاصی برمی‌دارد؛ تكالیفی كه در اموال امت قرار می‌دهد و از آن‌ها ادای این تكالیف را می‌خواهد. اسلام این فرایض را لطف و منّتی از طرف امت بر فقرا، نمی‌شمارد، بلكه آن‌ها تكالیف لازمی هستند كه در زمان اجرای اسلام، اگر امت آن‌ها را ادا نكنند، شأن و منزلتی نخواهند داشت. ✅ اسلام پا را فراتر از این گذاشته و مسأله فقر و غنا را با اصل مسأله اسلام و كفر گره می‌زند و باور دارد همان‌طور كه فقر برای وجود اجتماعی امت، یك خطر به حساب می‌آید، هم‌چنین كیان روحی و ارزش‌های دینی امت را نیز تهدید می‌كند. برای نمونه، یكی از صحابه می‌گوید: «وقتی فقر به سرزمینی می‌رود، كفر به او می‌گوید مرا هم با خودت ببر». ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد و چگونه آن را شبح سقوط و هشدار بحران در همه عرصه‌ها می‌داند. طبیعی است كه اسلام با چنین نگرشی به فقر، برای ریشه‌كن كردن آن از جامعه تلاش كند. 🔸بارقه‌ها، ص ۳۳۲ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 لطفاً از نشر این تصاویر خودداری بفرمایید⛔️ 🔸 اخیرا تصاویری هنجار شکنانه از برخی افراد با پوشش های زننده به اسم اینکه در تهران یا شهر های مختلف ایران است در فضای شبکه های اجتماعی در حال انتشار است. کانالهای غیر انقلاب با ذوق زدگی از نسیم آزادی و کانالهای انقلابی به اسم هشدار و تأسف از تهاجم فرهنگی! از افراد غیر مذهبی و لاابالی توقعی نیست. ولی آیا افراد مذهبی و انقلابی قبل از انتشار یا بازنشر این تصاویر از خود میپرسند که: 🔸 از نظر فقهی انتشار این تصاویر چه حکمی دارد؟ 🔸 آیا انتشار و فوروارد این تصاویر برای افراد یا در کانالها از نظر شرعی جایز است؟ ادامه دارد... 👇👇👇
⬅️ ادامه ... 🔹 نکته اول اینکه آیا مطمئن هستید این تصاویر در ایران گرفته شده؟ در اعترافات مجید جمالی فشم، تروریست و قاتل شهید علی محمدی که از تلویزیون نیز پخش به صراحت گفته شد: «در اسرائیل، خیابان محل زندگی شهید را با تمام جزئیات و همان ساختمان ها و حتی درخت ها بازسازی کرده بودند و من بارها ترور را در آن خیابان تمرین کرده بودم » این خیابان ها و محلات در مقیاسها و اشکال دیگر نیز در اسرائیل وجود دارد و تصاویر دیگر هم به اسم ایران در این محله ها منتشر شده و میشود و تولید تصاویری با المان های شهری تهران و خودروهای ایرانی کار سختی نیست. 🔸البته وضعیت پوشش در تهران هم وضعیت بسیار ناهنجاری است ولی برای انتساب یک تصویر لازم است احراز شود که خدای نکرده مشمول نشر و انتشار دروغ در مقیاس زیاد نشویم و در محضر الهی محکوم به کذب و دروغ نباشیم. 🔹 نکته دوم اینکه: دشمن فرهنگ دینی با تولید و انتشار چنین محتواهایی چند هدف اساسی را در رابطه با اقشار جامعه دنبال می کند: 1⃣ برای افرادی که زمینه ی بروز اینگونه روابط هنجار شکنانه را دارند، این پیام را منتقل می کند که آنها هم می توانند به چنین رفتاری اقدام کنند. 2⃣ نسبت به افراد مقید جامعه نیز با القاء یأس و ناامیدی، این پیام را منتقل می کند که دیگر کار از کار گذشته است و اموری مانند نهی از منکر دیگر نمی تواند وضعیت موجود را اصلاح نماید. این تصویر فضای حاکم بر فرهنگ عمومی شهر تهران نیست و جز قبح شکنی و اشاعه فحشا و آماده سازی و زمینه سازی افکار عمومی برای پذیرش این فضا و نیز خالی کردن دل مومنین از امید به اصلاح یا عمل به وظیفه و نهی از منکر، کار کرد دیگری ندارد. شبیه این استراتژی را قبل از اینکه موج پوشش ساپورت اوج بگیرد مشاهده کردیم. فضا سازی رسانه ای و قبح شکنی و عادی سازی و تحریک متجاهرین و اسکات مومنین. اخیراً هم مدتی است این تصاویر در حال انتشار و بازنشر در فضای مجازی است و متاسفانه برخی متدینین هم در این چرخه وارد شده و اقدام به بازنشر آن میکنند. 🔶 عناوین اولیه و ثانویه متعدد فقهی در رابطه با رسانه و ارتباطات که در فقه خرد و کلان مانند فقه نظام فرهنگ مورد بحث قرار می گیرد، بیانگر لزوم داشتن حجت برای انتشار این چنین محتواهایی است. نمي توان با بهانه هایی چون آگاهی دادن به عموم مردم، هشدار به مسئولین و ... بدون ضابطه و به صورت عمومی به انتشار چنين محتواهايي پرداخت در غیر این صورت هر فحشایی را با همین بهانه میتوان انتشار داد و حکم حرمت اشاعه فحشاء را زیر پا نهاد. بدیهی است اگر از فرد یا افرادی که اطلاعشان از این ناهنجاری ها لازم است را میشناسید میشود به صورت خصوصی برایشان ارسال نمود. 📣 لطفاً از نشر این تصاویر خوداری کنید⛔️ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200