eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
173 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
5 فایل
تربیت، تولید و تحول در مسیر تحقق نظام اسلامی تلفن: 31740801-025 پیامک: 50001040114 ایمیل: feqhehokoomati.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@feqhehokoomati.ir سایت: feqhehokoomati.ir پشتیبانی و پاسخگویی: @feqhehokoomati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد... 🔻 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: ✅ اسلام، حكومت را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت كار و امكان زندگی مولِّد برای همه افراد امت، قرار می‌دهد. از سویی اگر كسی توانایی انجام فعالیتی عملی كه یك زندگی آزاد و كامل را برای او فراهم كند، نداشته باشد و كسی هم عهده‌دار زندگی او نباشد، اسلام یك زندگی معیشتی كامل را برای او تأمین می‌كند یا فاصله او تا رسیدن به سطح معیشتی مناسب را با تكالیف مالی خاصی برمی‌دارد؛ تكالیفی كه در اموال امت قرار می‌دهد و از آن‌ها ادای این تكالیف را می‌خواهد. اسلام این فرایض را لطف و منّتی از طرف امت بر فقرا، نمی‌شمارد، بلكه آن‌ها تكالیف لازمی هستند كه در زمان اجرای اسلام، اگر امت آن‌ها را ادا نكنند، شأن و منزلتی نخواهند داشت. ✅ اسلام پا را فراتر از این گذاشته و مسأله فقر و غنا را با اصل مسأله اسلام و كفر گره می‌زند و باور دارد همان‌طور كه فقر برای وجود اجتماعی امت، یك خطر به حساب می‌آید، هم‌چنین كیان روحی و ارزش‌های دینی امت را نیز تهدید می‌كند. برای نمونه، یكی از صحابه می‌گوید: «وقتی فقر به سرزمینی می‌رود، كفر به او می‌گوید مرا هم با خودت ببر». ببینید كه اسلام به فقر چگونه می‌نگرد و چگونه آن را شبح سقوط و هشدار بحران در همه عرصه‌ها می‌داند. طبیعی است كه اسلام با چنین نگرشی به فقر، برای ریشه‌كن كردن آن از جامعه تلاش كند. 🔸بارقه‌ها، ص ۳۳۲ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 لطفاً از نشر این تصاویر خودداری بفرمایید⛔️ 🔸 اخیرا تصاویری هنجار شکنانه از برخی افراد با پوشش های زننده به اسم اینکه در تهران یا شهر های مختلف ایران است در فضای شبکه های اجتماعی در حال انتشار است. کانالهای غیر انقلاب با ذوق زدگی از نسیم آزادی و کانالهای انقلابی به اسم هشدار و تأسف از تهاجم فرهنگی! از افراد غیر مذهبی و لاابالی توقعی نیست. ولی آیا افراد مذهبی و انقلابی قبل از انتشار یا بازنشر این تصاویر از خود میپرسند که: 🔸 از نظر فقهی انتشار این تصاویر چه حکمی دارد؟ 🔸 آیا انتشار و فوروارد این تصاویر برای افراد یا در کانالها از نظر شرعی جایز است؟ ادامه دارد... 👇👇👇
⬅️ ادامه ... 🔹 نکته اول اینکه آیا مطمئن هستید این تصاویر در ایران گرفته شده؟ در اعترافات مجید جمالی فشم، تروریست و قاتل شهید علی محمدی که از تلویزیون نیز پخش به صراحت گفته شد: «در اسرائیل، خیابان محل زندگی شهید را با تمام جزئیات و همان ساختمان ها و حتی درخت ها بازسازی کرده بودند و من بارها ترور را در آن خیابان تمرین کرده بودم » این خیابان ها و محلات در مقیاسها و اشکال دیگر نیز در اسرائیل وجود دارد و تصاویر دیگر هم به اسم ایران در این محله ها منتشر شده و میشود و تولید تصاویری با المان های شهری تهران و خودروهای ایرانی کار سختی نیست. 🔸البته وضعیت پوشش در تهران هم وضعیت بسیار ناهنجاری است ولی برای انتساب یک تصویر لازم است احراز شود که خدای نکرده مشمول نشر و انتشار دروغ در مقیاس زیاد نشویم و در محضر الهی محکوم به کذب و دروغ نباشیم. 🔹 نکته دوم اینکه: دشمن فرهنگ دینی با تولید و انتشار چنین محتواهایی چند هدف اساسی را در رابطه با اقشار جامعه دنبال می کند: 1⃣ برای افرادی که زمینه ی بروز اینگونه روابط هنجار شکنانه را دارند، این پیام را منتقل می کند که آنها هم می توانند به چنین رفتاری اقدام کنند. 2⃣ نسبت به افراد مقید جامعه نیز با القاء یأس و ناامیدی، این پیام را منتقل می کند که دیگر کار از کار گذشته است و اموری مانند نهی از منکر دیگر نمی تواند وضعیت موجود را اصلاح نماید. این تصویر فضای حاکم بر فرهنگ عمومی شهر تهران نیست و جز قبح شکنی و اشاعه فحشا و آماده سازی و زمینه سازی افکار عمومی برای پذیرش این فضا و نیز خالی کردن دل مومنین از امید به اصلاح یا عمل به وظیفه و نهی از منکر، کار کرد دیگری ندارد. شبیه این استراتژی را قبل از اینکه موج پوشش ساپورت اوج بگیرد مشاهده کردیم. فضا سازی رسانه ای و قبح شکنی و عادی سازی و تحریک متجاهرین و اسکات مومنین. اخیراً هم مدتی است این تصاویر در حال انتشار و بازنشر در فضای مجازی است و متاسفانه برخی متدینین هم در این چرخه وارد شده و اقدام به بازنشر آن میکنند. 🔶 عناوین اولیه و ثانویه متعدد فقهی در رابطه با رسانه و ارتباطات که در فقه خرد و کلان مانند فقه نظام فرهنگ مورد بحث قرار می گیرد، بیانگر لزوم داشتن حجت برای انتشار این چنین محتواهایی است. نمي توان با بهانه هایی چون آگاهی دادن به عموم مردم، هشدار به مسئولین و ... بدون ضابطه و به صورت عمومی به انتشار چنين محتواهايي پرداخت در غیر این صورت هر فحشایی را با همین بهانه میتوان انتشار داد و حکم حرمت اشاعه فحشاء را زیر پا نهاد. بدیهی است اگر از فرد یا افرادی که اطلاعشان از این ناهنجاری ها لازم است را میشناسید میشود به صورت خصوصی برایشان ارسال نمود. 📣 لطفاً از نشر این تصاویر خوداری کنید⛔️ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 چرا مستکبرین همیشه در آستانه توافق در مذاکرات، رفتار قلدر مآبانه انجام میدهند؟ 🔅للْحَقِّ دَوْلَةٌ لِلْبَاطِلِ‏ جَوْلَة (غرر الحم،ص544) سالهاست به اخبار قلدری و شرارت های طرفهای مذاکره در آستانه رسیدن به تفاهم و توافق عادت کرده ایم، اخیراً نیزهمزمان با زمزمه های به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و نیز در آستانه دور آخر مذاکرات ایران و عربستان دو اتفاق از همین جنس به وقوع پیوست: حمله به جنوب دمشق و شهادت و زخمی شدن جمعی از پاسداران ایرانی و اعدام 81 شیعه در عربستان، اما اینبار کمی اوضاع فرق دارد. 🔸راستی چرا برخلاف عقل و عرف وقتی با کسی طرح توافق برای کم کردن تنش ها میریزند اینگونه قلدری می کنند؟ ✅ ناآشنایی با ذات و ماهیت واقعی ملحدین و کفار یا عدم اطلاع از منطق قدرت در نظام سلطه میتواند موجب سر درگمی و خطای در تحلیل شود. برخلاف ساده لوحی جماعت لیبرال مسلک که قربتاً الی الشیطان برای اثبات حسن نیت حاضر به هر کرنش و خضوعی در برابر مستکبرین هستند، ارباب های غربی و شرقیشان قلدری و منطق زور را حاکم بر همه تعاملات خود می دانند و برای به ظاهر تنش زدایی و صلح هم به زور متوسل میشوند و در این رفتار فرقی ندارد طرف مقابل ایران باشد یا یکی از خودشان. 🔸اما تنش و قلدری حین مذاکره به تنش زدایی چه کمکی به آنها میکند؟ عوامل متعددی محاسبات آنها را به این سو میکشاند که این اقدام را مرتکب شوند ولی یکی از مهمترین عوامل را باید «بالا بردن سقف تحمل طرف مقابل نسبت به اقداماتی که موجب نقض تفاهم میشود.» دانست. یعنی یک تیر و دونشان هم نتیجه توافق را نسبت به اقدامات بعدی خود پایدارتر کنند و هم باب آقایی و شرارت ورزی خود را باز بگذارند. به عبارت دیگر، طبیعتاً انتظار میرود با توافق در مذاکرات، مرزها و محدودیت هایی نسبت به رفتارهای خصمانه طرفین ایجاد شود ولی مستکبرین زیاده خواه تمایل دارند این محدودیت ها را برای خود به حداقل ممکن برسانند که از یک سو دست آنها را برای اقدامات شرارت بارشان باز بگذارد و از سویی در صورت ارتکاب به پایداری تفاهم صورت گرفته (بخوانید پیمان کرنش ما) خدشه وارد نکند. در این شرایط است که اشتهای استکبار برای تکبر ورزی خود و سر بزیری طرف مذاکره وی را وادار به اتخاذ یک استراتژی نخ نما میکند. 🔸استراتژی شیر مغلوب! چرا مغلوب؟ چون اگر از طرق دیگر و راه های متعارف در مناسبات ارباب و رعیت توانسته بود ما را به کرنش و تسلیم وادارد که نیاز به نشستن سر میز مذاکره نداشت و این به هم پیمانان و دلدادگان گفتمات آقایی استکبار پیام ذلت و شکست مخابره میکند پس باید این بی آبرویی به نحوی جبران شود و آقایی بر باد رفته احیا گردد(این مسئله برای ما هم صادق است رجوع کنید به بیانات رهبر انقلاب در مورد آسیب تن دادن به مذاکره به گفتمان مقاومت در جهان) 🔸فریادها و عربده هایی که برای حفظ آبرو و زهره چشم از طرف مقابل است تا به او بفهماند با این مذاکره همه چیز تمام نشده و هنوز آزادی عمل به دست اوست و شما نباید بعد از مذاکره و تفاهم هم اگر اقدامی چون به شهادت رساندن پاسداران و شیعیان و حمله به خط قرمزهای ایران، تکرار شد آن را حمل بر نقض تفاهم از طرف ما بکنید و همچنان باید به تعهدات خود پایبند بمانید چرا که اصولاً شما زمانی توافق را امضا کردید که ما این کار را کرده بودیم و شما هیچ موضعی نگرفتید و توافق را بر اساس روند عادی مذاکرات امضا کردید! امضای توافق با 4+1 و عربستان در این زمان و با این شرارت ها، این پیام را به دوست و دشمن مخابره میکند که ما این اقدامات را مخل تفاهم نمیدانیم و بعد از این هم این اقدامات به معنی نقض تفاهم و مذاکرات نیست. ✅ امریکا و اسرائیل پاسخ این نعره بزدلانه خود را با تودهنی خونین سپاه پاسداران در اربیل گرفتند و فهمیدند که روزگار عوض شده و نه گربه ای مانده برای کشتن دم حجله و نه نگاه به توافق برای ما ورود به حجله بخت است. اما نوبت پوزمالی عربستان مانده! وهابیت یهودزاده باید بداند بهای قتل عام شیعیان امیرالمومنین علیه السلام در آستانه از سرگیری روابط ایران و عربستان را باید نقداً از حساب پالایشگاه های نفتی خود در جیزان و ... بپردازد و بعد از آن اگر سرگیجه اش افاقه کرد راه میز «مذاکرات از سرگیری روابط با ایران» را پیدا کند. 🔹 راستی سیلی اربیل به چه میزان مربوط به شهدای چند روز قبل آب سنگین اراک بود؟ یا شاید قرار است سیلی مستقلی برای آن به اسرائیل زده شود؟ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
💠 گزیده هایی از درس فقه نظام عمران و شهرسازی اسلامی 🔶 رویکردهای مختلف در رابطه با استخراج نظر اسل
💠 گزیده هایی از درس فقه نظام عمران و شهرسازی اسلامی ❇️ رویکردهای مختلف در اسلامی دانستن نظریات و محصولات (قسمت دوم) ⬅ ادامه از قبل 🔶 تبیین رویکردهای مختلف در رابطه با اسلامی دانستن نظرات و محصولات در ساحت های مختلف زندگی انسان🔶 پیش از این گفته شد که مدعیان علم دینی و اسلامی سازی علوم یا سایر بخش های زندگی انسان، رویکردهای مختلفی برای اسلامی دانستن دست یافتهای خود دارند که به برخی اشاره شد: 1⃣ پراگمایتسم اسلامی قائلین این رویکرد می گویند هر چه برای انسان مفید و بهینه باشد، اسلامی است و اصولاً اسلام چیزی جز بالا بردن کیفیت زندگی بشر نمیخواهد. اسلام می خواهد امورات ما را سامان بدهد پس به هر طریقی ما توانستیم سامان پیدا کنیم این یعنی به الگوی اجتمای اسلام دست یافته ایم و بر این اساس می توانیم بگوییم این خانه اسلامی است؛ این شهر اسلامی است این قانون اسلامی است. عملا می شود گفت این ها یک رویکرد پراگماتیستی اسلامی برای خودشان دارند یعنی عمل گرایی اسلامی یا مسلمانان پراگما. 2⃣ اگزیستانسیالیسم اسلامی یک رویکرد دیگر می گوید هر چه مطابق با اصل وجود و خلقت و طبیعت[فطرت] باشد اسلامی است. حالا ممکن است. اینکه پسوند اسلامی را که می گذارند کنار اگزیستانسیالیسم غلط و دارای پارادوکس است ولی عملاً دارد این اتفاق می افتد. اینها مسلمان هایی هستند که رشحاتی از تعلیمات فلسفه ی غرب در اندیشه شان رسوخ کرده و یک جمع غلط در مبانی به خودشان انجام می دهند. 3⃣ رویکرد شبه فلسفی یک رویکرد دیگر رویکرد شبه فلسفی است به این معنی که هرچه عاقل و حکیم بگوید اسلامی است. در این رویکرد این حکمت نشانه ی اسلامی بودن است. می گوید اسلامی است چون حکیمانه است، اسلامی است چون با عقل منطبق است.(البته منظورشان از حکمت با معنای مصطلح آن متفاوت است) 4⃣ رویکرد شهودی یک رویکرد دیگر رویکرد شهودی است؛ یعنی هرچه قلب و شهود بگوید هرچه نفس به معنای شهودی اش تصدیق کند. سیر آفاق و انس را به هم گره بزنیم و استنتاجات این گونه داشته باشيم مانند رویکردی که امثال سید حسین نصر دارند. ادامه دارد... 📚درس فقه نظام عمران و شهرسازی - مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 درجهاد تبیین ابتدا سراغ چه کسانی باید برویم؟ ❇️ با توجه به فرمایشات متعدد مقام معظم رهبری در رابطه با لزوم جهاد تبیین و آمادگی اقشار مختلف از نیروهای انقلابی برای فعالیت در رابطه در این زمینه، از جمله نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد و در نظر گرفته نشدن آن می تواند آسیب باشد؛ لزوم اولویت بندی در ارتباط با مخاطبین جهاد تبیین است. 🔸در جهاد تبیین، کدام قشر از مخاطب باید در اولویت قرار گیرد و اولویت بندی به چه صورت باید انجام شود؟ ❇️ هریک از فعالیت های ما باید دارای یک منطق رفتاری باشد. منطقی که اولویت هر عمل را مشخص نماید. ✅ براساس این منطق، وظیفه فرد، انجام بهترین اقدام برای تحقق هدف در نظر گرفته شده می باشد. این اقدام باید سه خصوصیت مهم داشته باشد: سریعترین و مؤثرترین و کم هزینه ترین اقدام ممکن باشد. ❌چیزی که شاید در مرحله ی اول به نظر برسد؛ اینست که با اولویت ترین مخاطب در رابطه با جهاد تبیین قشر خاکستری جامعه می باشد؛ ⁉️اما با توجه به منطق بالا آیا کار فکری و فرهنگی روی قشرخاکستری جامعه، سریع ترین، پربازده ترین و کم هزینه ترین اقدام است؟ خیر ✅اولین قشری که در رابطه با جهاد تبیین در اولویتند؛ افرادی هستند که بیشترین قرابت را به رهبری و انقلاب دارند. توجيه شدن اين افراد و آموزش دیدن و توانمند شدن کسانی که در بسیاری از مسائل همسو هستند، پر بازده و کم هزینه تر است و در جهاد تبيين باید در اولین اولویت قرار گیرد؛ سپس با کمک همین افراد که به وظیفه خود در جهاد تبیین آشنا شده اند میتوان به تبیین برای قشر خاکستری هم پرداخت و اینبار هم سریعتر و هم کم هزینه تر! 🔻با همين منطق سير اولويت براساس ميزان قرابت به رهبري و انقلاب تا قشر خاكستري جامعه كه فقط منافع خود را مي بيند مرتب مي شود. 🔶 امیرالمومنین علی علیه السلام در رابطه با لزوم رعایت اين اولویت بندی در نامه چهارم و خطبه ششم نهج البلاغه مي فرمايند: 🔅نامه 4 نهج البلاغه: فَانْهَدْ بِمَنْ اَطاعَكَ اِلى مَنْ عَصاكَ،وَ اسْتَغْنِ بِمَنِ انْقادَ مَعَكَ عَمَّنْ تَقاعَسَ عَنْكَ، فَاِنَّ الْمُتَكارِهَ مَغيبُهُ خَيْرٌ مِنْ مَشْهَدِهِ، وَ قُعُودُهُ اَغْنى مِنْ نُهُوضِهِ. ترجمه فیض الاسلام: پس با كمك كسيكه فرمان ترا مى برد قیام کن نسبت به كسي كه فرمانت را نمى پذیرد و با كسي كه پيرو تو مى باشد بى نياز باش از آنكه از يارى تو خوددارى مى نمايد. زيرا كسي كه بكارى مايل نباشد نبودنش بهتر از بودن و نشستنش سودمندتر از برخاستن است. 🔅 خطبه 6 نهج البلاغه وَ اللَّهِ لَا أَكُونُ كَالضَّبُعِ تَنَامُ عَلَى طُولِ اللَّدْمِ حَتَّى يَصِلَ إِلَيْهَا طَالِبُهَا وَ يَخْتِلَهَا رَاصِدُهَا وَ لَكِنِّي أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى الْحَقِّ الْمُدْبِرَ عَنْهُ وَ بِالسَّامِعِ الْمُطِيعِ الْعَاصِيَ الْمُرِيبَ أَبَداً حَتَّى يَأْتِيَ عَلَيَّ يَوْمِي فَوَاللَّهِ مَا زِلْتُ مَدْفُوعاً عَنْ حَقِّي مُسْتَأْثَراً عَلَيَّ مُنْذُ قَبَضَ اللَّهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ حَتَّى يَوْمِ النَّاسِ هَذَا . ترجمه انصاریان: به خدا قسم به مانند كفتار نيستم كه با صدای آهسته و مستمر گیج میشود تا شكارچى برسد و غافلگيرش نموده شكارش كند. بلكه هميشه با يارى کسانی که به دنبال حق هستند، رويگردان از حق را کنترل میکنم، و با كمك افراد اطاعت کننده و فرمانبر، عاصى و مخالف بد دل را رام میکنم، تا مرگم‏ فرا رسد. و اللّه از زمان وفات پيامبر صلّى اللّه عليه و آله تاكنون مرا از حقّم كنار زده‏اند و آن كه همسانم نبوده بر من مقدم كرده‏ اند. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔅 منظومه ی معارف دین 🔅 نظام مند و منسجم بودن احکام و معارف اسلام به چه معناست؟ 🔸از جمله موضوعاتی که مکرراً در آموزه های اسلام بیان شده، اینست که دستورات فردی و اجتماعی اسلام به صورت شبکه ای منضبط و منظومه است و خداوند متعال در چارچوب دین اسلام و براساس حقیقت انسان و جایگاه او در نظام هستی مجموعه ای از قوانین که دارای نظام به هم پیوسته ای می باشند را تشریع نموده است و اخلال در این شبکه و منظومه و برخورد گزینشی و با هرج و مرج مبنایی و گزاره ای، مانع از استقرار درست دین و انتفاع از همه اضلاع آن خواهد شد. 📣 در سلسله متن هایی قصد داریم با بررسی موضوعات مختلف و اشاره به نظم و بهم پیوستگی بین این قوانین برای تأمین سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت، به درکی عمیق تر از این گزاره ها برسیم. 💠 قسمت اول 🔻اماره صدق در نظام قضایی اسلام (بینه محوری یا سند محوری) 🔸 به اذعان متخصصین، ساختار نهان و پارادایم های حاکم بر نظام قضایی موجود ایران در عین استفاده از گزاره های فقهی، دارای نقایص و تضادهای جدی با اسلام و حتی ادارکات عقلایی است. در نظامات قضایی یکی از بنیادین ترین مسائل، تعیین معیار و شاخصی برای اثبات گفتار و مدعاست. با توجه به اینکه ساختار ها یا فضای حاکم بر بعضی از بخش های قانونگذاری در حوزه حقوقی و کیفری، برگرفته از تجارب قانونگذاری دیگر کشورها خصوصاً کشورهای اروپایی است، برای اثبات یا برائت نسبت به دعاوی مطرح در دادگاه، به مدارک و اسناد اتکاء میشود و با بررسی آن به دنبال وثوق نسبت به واقعه هستند. اما این پرسش اولیه مورد دقت قرار نگرفته که در اسلام اتکاء به مدارک و اسناد تا چه حد باید در قضاوت مبنا باشد و اصولاً در فرایند دادرسی در نظام قضایی، آیا فقط احقاق حق یا مجازات مجرمین معیار است یا کنترل و پیشگیری از تضییع حق و جلوگیری از توسعه جرم هم مبنای تنظیم روابط و ضوابط نظام اسلامی است؟ ❇️ نظام قضایی اصیل برآمده از منابع اسلام، به وضوح نظامی پیشگیرانه و کنترل کننده عوامل بی عدالتی در جامعه است و به هیچ عنوان صرفاً یک نظام تنبیهی و متولی جزا و عقاب نیست. ساز و کار پیشگیری و ایجاد ضمانت اجرایی نسبت به ضوابط نیز در نظام قضایی اسلام صرفاً مبتنی بر مجازات و بالا بردن هزینه جرم نیست گرچه این گزینه از مهمترین عوامل موثر در محاسبات مجرمین است و اجرای دقیق حدود و قصاص بالاترین بازده را برای این مظور دارد(گرچه همین بخش هم اصلاً به درستی اجرا نمیشود) ولی در نظام قضایی اسلام مکانیزیمی بی بدیل و منحصر به فرد برای این منظور، مبنای شکل گیری ساختار و پارادایم و گزاره های دستگاه قضاست که در هیچ نظام قضایی دیگری در دنیا و حتی نظام قضایی کنونی ایران وجود ندارد. ✅ استراتژی بی بدیل نظامات اسلام: توسعه عدالت اجتماعی از طریق توسعه عدالت فردی؛ همه نظامات اجتماعی اسلام و منجمله نظام قضایی آن به دنبال توسعه عدالت فردی و نهادینه کردن آن در جامعه هستند و عدالت اجتماعی را تنها در سایه توسعه شاخص عدالت و عادل بودن مومنین ممکن میداند. ❇️ اگر معیار قوانین اجتماعی در اسلام، باید ما انزل الله و فرامین و نواهی شارع باشد، جرم و عصیان قانونی، مساوی با گناه و فسق شرعی خواهد شد و مجرم قاعدتاً عاصی یا فاسق است. آنچه از منابع بر می آید این است که در اسلام بینه و شاهد جایگاه اصیل و تعیین کننده ای در اثبات یا رد مدعا نزد قاضی دارد و رکن پذیرش یا رد شهادت نیز عدالت فردی شاهد باید باشد. یعنی باید اینگونه باشد که برای این که ادعای فردی اثبات شود لازم باشد شاهد وجود داشته باشد و برای اینکه قول شاهد پذیرفته شود باید عدالت داشته باشد و چه بسا حق فردی ثابت نشود چون برای دادگاه عدم عدالت شاهد ثابت شده است! در این دادگاه از نظر محکوم، بیش از قاضی، شاهد فاسق، مورد طعن و ملامت است. ❇️ در صورتیکه عدالت و عادل بودن محور قضاوت و روابط قرار گیرد این مفهوم ارزش و جایگاه ویژه ای در روابط اجتماعی خواهد یافت و سقوط فرد از عدالت نزد افراد جامعه امری مذموم و دارای تبعات مالی و اجتماعی خواهد بود؛ نه اینکه تنها جایی که عدالت را لازم بدانند، در امامت نماز جماعت باشد و آنهم برای عموم مردم که قصد امام جماعت شدن ندارند بی معنا باشد. ✅ بر این اساس است که اشتراط عدالت در امور دیگر چون استخدام کارگزار(کارمند) در نظام اسلامی، ممکن و معقول میشود؛ اموری که هم اکنون به علت تصدی بسیار از افراد فاسق یا لاابالی، موطن تضیع حقوق و اموال مومنین و بیت المال و اضاعه فرصت برای نظام اسلامی شده. ✅ به جریان افتادن شاخص عدالت در جامعه نه تنها مراجعات دستگاه قضایی را سبک میکند بلکه معیار و میزان تنظیم سایر نظامات و دستگاه های حاکمیت خواهد شد و شاخصی در تبیین و تشخیص ساختار، ضوابط، فرایندها، راهبردها و راهکارها در بخش های مختلف. ادامه دارد...
⬅️ ادامه از قبل 🔸 بسیار از مسائل معیار ارزیابی جدیدی تحت عنوان «مخل و مضر بودن یا نبودن نسبت به عدالت اشخاص» پیدا خواهد کرد و استاندارد این شاخص هم تخلف یا التزام به فرامین شارع و احکام شریعت خواهد بود. در این دستگاه معرفتی، تصمیم در مورد «تصدی درمان زنان در بیماری های مقاربتی و زایمان یا سونوگرافی واژینال و ماموگرافی و ... توسط مردان!!! » در شرایط عادی، نه تنها امری مشتبه یا محل تأمل نخواهد بود بلکه معیار فسق بیِّن متصدی و مراجعه کننده به آن و محرومیت از خدمات اجتماعی و ساقط شدن از اعتبارات فردی خواهد بود. ✅ پیوند اعتبار اجتماعی افراد با عدالت و فسق ایشان و اهمیت یافتن عدالت و عادل بودن فرد برای عموم مردم نقطه شروع جامعه پردازی با این مفهوم کلیدی در اسلام است و در این زمان است که سایر نظامات و ساختارهای اسلام نیز امکان ایفای کارویژه های خود (جایگاه درستی که اسلام میخواهد نه آنچه امروز هست) پیدا خواهند کرد؛ مانند نهاد مسجد و نقش کلیدی آن در شبکه عدول مومنین. اینجاست که پیوند دو نهاد مسجد(عبادت اجتماعی) و قضاوت در تحقق قسط و عدالت اجتماعی معنا پیدا میکند «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف 29 ای پیامبر بگو: خدای من، به اقامه عدالت اجتماعی امر کرده و دستور دارده در مساجد حضور اشکار و پایدار داشته باشید. 🔸در روايتي از وجود مقدس امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چگونه مي توان عادل بودن يك فرد را تشخيص داد؛ ايشان مي فرمايند: «نماز کسی که ـ جز به علتی(موجه) ـ در مسجد با مسلمانان نماز نگزارد نماز نیست، و جز از کسی که در خانه خود نماز گزارد و از جماعت ما کناره گیرد، از کس دیگری غیبت جایز نیست و هر که از اجتماع مسلمانان دوری گزیند، عدالت او ساقط می شود و قطع ارتباط با او واجب است و اگر خبر او به امام مسلمانان برسد، او را بیم می دهد و از این کار برحذر می دارد و هر که ملازم اجتماع مسلمانان باشد، غیبت کردن از او حرام و عدالت او ثابت است» (وسائل الشیعه ج8ص317) امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری همین نکته را از امام علی علیه السلام نقل می فرمایند: «به امیرالمؤمنین علیه السلام خبر رسید که گروهی برای نماز در مسجد حاضر نمی شوند. آن حضرت برای مردم سخنرانی کرده و در ضمن آن فرمودند: گروهی برای نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمی شوند، اینان حق ندارند با ما بخورند و بیاشامند و مشورت کنند و با ما ازدواج نمایند و نیز حق ندارند از بیت المال مسلمین استفاده کنند مگر این که در نماز جماعت حاضر شوند. نزدیک است اگر آن ها از کار خود دست برندارند فرمان دهم خانه های آنان را با آتش بسوزانند. آن گاه امام صادق علیه السلام فرمود: مسلمانان از خوردن و ازدواج با آنان خودداری نمودند تا این که آنان در نماز جماعت مسلمین حاضر شدند.» (وسائل الشیعه ج5ص196) اگرچه در تاریخ نمونه ای نداریم که پیامبر یا دیگر ائمه خانه کسی را به این دلایل سوزانده باشند و در این روایات هم گفته شده نزدیک است که چنین دستوری داده شود ولی همین مقدار تهدید از سوی ولی الهی نشان از جایگاه ویژه آن می دهد. ❇️ گره زدن استاندارد های احراز عدالت به حضور در جمع و جمعه مومنین، طبیعتاً الگوی جدیدی از جامعه سازی و تنظیم روابط مومنین را رقم خواهد زد که در آن پاسداشت حق اخوان و برادران مومین در شادی و مصیبت، فقر و تنگ دستی، مریضی و گرفتاری، تعمیق روابط مومنین و تحکیم پیوند مسلمین، تعظیم شعائر و فرهنگ اسلام و ... رنگ و بوی دیگری خواهد یافت. ✅ ملاحظه گردید که رعایت و التزام به یک تک گزاره از منظومه معارف الهی در نظامات به هم پیوسته اجتماعی تا چه اندازه می تواند در توسعه عدالت اجتماعی و پیاده شدن دین در همه ساحت های حیات انسان موثر باشد. ادامه دارد... 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اختصاصی/سخنان بیسابقه حجة الاسلام پناهیان درباره اخبار یمن ⏪ حجت الاسلام پناهیان: روز نیمه شعبان روز جهانی مستضعفان جهان است . نیمه شعبان امسال بیایید در اندیشه نجات مستضعفین یمن باشیم. ⏪اینها همان مستضعفانی هستند که وارثان زمین میشوند. ⏪امسال بیایید کمکهای خود را برای پیروزی مردم یمن اختصاص بدهیم ⏪مردم یمن به عشق وعده های آخرالزمانی است که مقاومت میکنند. ⏪یمنی ها از همه به نقطه ظهور نزدیکترند ⏪به وقت ظهور مردم یمن زودتر از همه خود را به یاری امام زمان خواهند رساند ⏪منتظران ظهور قرنهاست که منتظر قیام مردم یمن هستند. ⏪آیت الله العظمی بهجت فرمودند منتظر اخبار یمن باشید... 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 این که چیزی که تاکنون ما اجرا کرده ایم نظام دیگری بوده است منتها با یک روپوشی از اسلام 🔸 هر حکمی، مسئله ای که به رفتار آدمی مربوط شود پاسخش در دین وجود دارد .این مبنای اصلی ماست و از بدیهیات تفکر شیعی است، و من تعجب می کنم در کشور شیعی با این سابقه ی علمی عظیم، آن وقت بیایند بحث کنند قلمرو دین چیست و کجاست؟ کجای جهان و عالم زندگی می کنید؟ اين چه مباحثی است، یک مباحث بدیهی تبدیل شده به مسأله. ۴۰ سال ما را مشغول کردند به این مباحث بی سود و بیهوده. 🔸 قلمرو دین و قلمرو حکومت و فهم دین و یک سری مسائل روشن و بدیهی كه به صورت منطقي تبيين شده، به جان جوانان ما و دانش آموختگان ما افتاد . 🔸 متفکرین ما را ۴۰ سال مشغول کردند و از اصل مطلب که تبیین دین باشد، بعنوان نظام زندگی و تبدیل فقه اسلامی به یک الگوی عملی و اجرایی در عرصه ی سیاست، در عرصه ی اقتصاد ، در عرصه ی فرهنگ، در عرصه ی نظام خانواده و در عرصه های دیگر باز داشتند. ❇️ حالا بعد از ۴۱ سال امروز باید بحث کنیم و این که چیزی که تاکنون ما اجرا کرده ایم نظام دیگری بوده است منتها با یک روپوشی از اسلام. 🔸 یک چیز اسلامی را آوردیم و سعی کردیم توجیه اسلامی هم بکنیم، یعنی رسما ما التقاط را در نظام اجتماعی به اجرا گذاشتیم ما اقتصاد التقاطی داریم ، فرهنگمان، فرهنگ التقاطی است كه در رسانه ملی و صدا و سیمای ما و در موسیقی و هنر و سینمای ما عرضه می شود. 📚آیت الله اراکی - نظام حكمراني اسلام 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
بزرگترین کمک به امام زمان(عج) - @Sh_Aviny.mp3
1.63M
🔺گفتمان نصرت 🔻پاسخ به یک پرسش پرتکرار: ➖ ما چه کاری می‌تونیم برای امام زمان(عج) انجام بدیم؟ ➖ امروز بزرگ‌ترین کمک به امام زمان(عج) چه کاری است؟ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅إنْ تَنْصُرُوا اَللّٰهَ يَنْصُرْكُمْ 🔅 📣 نصرت كردن يعني چه؟ ✅ نصرت كردن خدا يعني سعي در تحقق اراده ي تشريعي الهي در روي زمين ✅ امروز مصداق نصرت خدا و امام زمان ، نصرت و کمک به جمهوری اسلامی است. 🔅هركس خدا را نصرت كند، مشمول نصرت خدا خواهد شد🔅 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200