eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
171 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
5 فایل
تربیت، تولید و تحول در مسیر تحقق نظام اسلامی تلفن: 31740801-025 پیامک: 50001040114 ایمیل: feqhehokoomati.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@feqhehokoomati.ir سایت: feqhehokoomati.ir پشتیبانی و پاسخگویی: @feqhehokoomati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️ ادامه از قبل 🔸 بسیار از مسائل معیار ارزیابی جدیدی تحت عنوان «مخل و مضر بودن یا نبودن نسبت به عدالت اشخاص» پیدا خواهد کرد و استاندارد این شاخص هم تخلف یا التزام به فرامین شارع و احکام شریعت خواهد بود. در این دستگاه معرفتی، تصمیم در مورد «تصدی درمان زنان در بیماری های مقاربتی و زایمان یا سونوگرافی واژینال و ماموگرافی و ... توسط مردان!!! » در شرایط عادی، نه تنها امری مشتبه یا محل تأمل نخواهد بود بلکه معیار فسق بیِّن متصدی و مراجعه کننده به آن و محرومیت از خدمات اجتماعی و ساقط شدن از اعتبارات فردی خواهد بود. ✅ پیوند اعتبار اجتماعی افراد با عدالت و فسق ایشان و اهمیت یافتن عدالت و عادل بودن فرد برای عموم مردم نقطه شروع جامعه پردازی با این مفهوم کلیدی در اسلام است و در این زمان است که سایر نظامات و ساختارهای اسلام نیز امکان ایفای کارویژه های خود (جایگاه درستی که اسلام میخواهد نه آنچه امروز هست) پیدا خواهند کرد؛ مانند نهاد مسجد و نقش کلیدی آن در شبکه عدول مومنین. اینجاست که پیوند دو نهاد مسجد(عبادت اجتماعی) و قضاوت در تحقق قسط و عدالت اجتماعی معنا پیدا میکند «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» اعراف 29 ای پیامبر بگو: خدای من، به اقامه عدالت اجتماعی امر کرده و دستور دارده در مساجد حضور اشکار و پایدار داشته باشید. 🔸در روايتي از وجود مقدس امام صادق عليه السلام در مورد اينكه چگونه مي توان عادل بودن يك فرد را تشخيص داد؛ ايشان مي فرمايند: «نماز کسی که ـ جز به علتی(موجه) ـ در مسجد با مسلمانان نماز نگزارد نماز نیست، و جز از کسی که در خانه خود نماز گزارد و از جماعت ما کناره گیرد، از کس دیگری غیبت جایز نیست و هر که از اجتماع مسلمانان دوری گزیند، عدالت او ساقط می شود و قطع ارتباط با او واجب است و اگر خبر او به امام مسلمانان برسد، او را بیم می دهد و از این کار برحذر می دارد و هر که ملازم اجتماع مسلمانان باشد، غیبت کردن از او حرام و عدالت او ثابت است» (وسائل الشیعه ج8ص317) امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری همین نکته را از امام علی علیه السلام نقل می فرمایند: «به امیرالمؤمنین علیه السلام خبر رسید که گروهی برای نماز در مسجد حاضر نمی شوند. آن حضرت برای مردم سخنرانی کرده و در ضمن آن فرمودند: گروهی برای نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمی شوند، اینان حق ندارند با ما بخورند و بیاشامند و مشورت کنند و با ما ازدواج نمایند و نیز حق ندارند از بیت المال مسلمین استفاده کنند مگر این که در نماز جماعت حاضر شوند. نزدیک است اگر آن ها از کار خود دست برندارند فرمان دهم خانه های آنان را با آتش بسوزانند. آن گاه امام صادق علیه السلام فرمود: مسلمانان از خوردن و ازدواج با آنان خودداری نمودند تا این که آنان در نماز جماعت مسلمین حاضر شدند.» (وسائل الشیعه ج5ص196) اگرچه در تاریخ نمونه ای نداریم که پیامبر یا دیگر ائمه خانه کسی را به این دلایل سوزانده باشند و در این روایات هم گفته شده نزدیک است که چنین دستوری داده شود ولی همین مقدار تهدید از سوی ولی الهی نشان از جایگاه ویژه آن می دهد. ❇️ گره زدن استاندارد های احراز عدالت به حضور در جمع و جمعه مومنین، طبیعتاً الگوی جدیدی از جامعه سازی و تنظیم روابط مومنین را رقم خواهد زد که در آن پاسداشت حق اخوان و برادران مومین در شادی و مصیبت، فقر و تنگ دستی، مریضی و گرفتاری، تعمیق روابط مومنین و تحکیم پیوند مسلمین، تعظیم شعائر و فرهنگ اسلام و ... رنگ و بوی دیگری خواهد یافت. ✅ ملاحظه گردید که رعایت و التزام به یک تک گزاره از منظومه معارف الهی در نظامات به هم پیوسته اجتماعی تا چه اندازه می تواند در توسعه عدالت اجتماعی و پیاده شدن دین در همه ساحت های حیات انسان موثر باشد. ادامه دارد... 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
17.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اختصاصی/سخنان بیسابقه حجة الاسلام پناهیان درباره اخبار یمن ⏪ حجت الاسلام پناهیان: روز نیمه شعبان روز جهانی مستضعفان جهان است . نیمه شعبان امسال بیایید در اندیشه نجات مستضعفین یمن باشیم. ⏪اینها همان مستضعفانی هستند که وارثان زمین میشوند. ⏪امسال بیایید کمکهای خود را برای پیروزی مردم یمن اختصاص بدهیم ⏪مردم یمن به عشق وعده های آخرالزمانی است که مقاومت میکنند. ⏪یمنی ها از همه به نقطه ظهور نزدیکترند ⏪به وقت ظهور مردم یمن زودتر از همه خود را به یاری امام زمان خواهند رساند ⏪منتظران ظهور قرنهاست که منتظر قیام مردم یمن هستند. ⏪آیت الله العظمی بهجت فرمودند منتظر اخبار یمن باشید... 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 این که چیزی که تاکنون ما اجرا کرده ایم نظام دیگری بوده است منتها با یک روپوشی از اسلام 🔸 هر حکمی، مسئله ای که به رفتار آدمی مربوط شود پاسخش در دین وجود دارد .این مبنای اصلی ماست و از بدیهیات تفکر شیعی است، و من تعجب می کنم در کشور شیعی با این سابقه ی علمی عظیم، آن وقت بیایند بحث کنند قلمرو دین چیست و کجاست؟ کجای جهان و عالم زندگی می کنید؟ اين چه مباحثی است، یک مباحث بدیهی تبدیل شده به مسأله. ۴۰ سال ما را مشغول کردند به این مباحث بی سود و بیهوده. 🔸 قلمرو دین و قلمرو حکومت و فهم دین و یک سری مسائل روشن و بدیهی كه به صورت منطقي تبيين شده، به جان جوانان ما و دانش آموختگان ما افتاد . 🔸 متفکرین ما را ۴۰ سال مشغول کردند و از اصل مطلب که تبیین دین باشد، بعنوان نظام زندگی و تبدیل فقه اسلامی به یک الگوی عملی و اجرایی در عرصه ی سیاست، در عرصه ی اقتصاد ، در عرصه ی فرهنگ، در عرصه ی نظام خانواده و در عرصه های دیگر باز داشتند. ❇️ حالا بعد از ۴۱ سال امروز باید بحث کنیم و این که چیزی که تاکنون ما اجرا کرده ایم نظام دیگری بوده است منتها با یک روپوشی از اسلام. 🔸 یک چیز اسلامی را آوردیم و سعی کردیم توجیه اسلامی هم بکنیم، یعنی رسما ما التقاط را در نظام اجتماعی به اجرا گذاشتیم ما اقتصاد التقاطی داریم ، فرهنگمان، فرهنگ التقاطی است كه در رسانه ملی و صدا و سیمای ما و در موسیقی و هنر و سینمای ما عرضه می شود. 📚آیت الله اراکی - نظام حكمراني اسلام 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
بزرگترین کمک به امام زمان(عج) - @Sh_Aviny.mp3
1.63M
🔺گفتمان نصرت 🔻پاسخ به یک پرسش پرتکرار: ➖ ما چه کاری می‌تونیم برای امام زمان(عج) انجام بدیم؟ ➖ امروز بزرگ‌ترین کمک به امام زمان(عج) چه کاری است؟ 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅إنْ تَنْصُرُوا اَللّٰهَ يَنْصُرْكُمْ 🔅 📣 نصرت كردن يعني چه؟ ✅ نصرت كردن خدا يعني سعي در تحقق اراده ي تشريعي الهي در روي زمين ✅ امروز مصداق نصرت خدا و امام زمان ، نصرت و کمک به جمهوری اسلامی است. 🔅هركس خدا را نصرت كند، مشمول نصرت خدا خواهد شد🔅 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 ضرورت دستگاه اعتبار سنجی مسئله برای فقیه ✅ یکی از امور ضروری در پاسخ به مسائل مستحدثه اجتماعی توسط فقیه اینست که فقیهی که قصد استنباط مسائل مختلف را دارد باید دستگاه تحلیل و ارزیابی مسأله داشته باشد. وجود این دستگاه باعث می شود تا مسائل مستحدثه ای که به فقیه ارائه می شود در ابتدا نسبت به موجه یا نا موجه بودن بررسي شود. به عبارت دیگر باید مشخص شود که این مسئله که تکیه به یک موضوع و نیاز مکلف و ارتباط با آن موضوع دارد آیا در نگاه اولیه مسئله ای موجه و برآمده از نیاز یا شناخت درست است یا محذورات موجه یا روابط غلط میان موضوع و مکلف و نیاز کاذب و باطل منشأ پدید آمدن آن است و فقیه مسئله را در همین فرض پاسخ دهد. در واقع تفاوت در اولیه و ثانویه بودن شرایط و پاسخ مسئله خواهد بود نه در اصل پاسخگویی فقه و فقیه؛ یعنی فقیه اولاً باید نسبت مسئله را با حالت مطلوب مشخص کند و معین کند که باید مسئله را با نگاه ثبات ببیند یا نگاه گذار و حکم را بر همان اساس صادر کند و ثانیاً در صورت پاسخ در شرایط گذار، لوازم خروج مکلف به سمت حالت مطلوب را هم در نظر بگیرد. ❇️ به عنوان مثال وقتی از فقیهی در مورد کیفیت مدیریت مشائات در آپارتمان نشینی سوال می شود فقیه ابتدا باید حکم اولیه آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی از منظر اسلام را در نظر بگیرد و در صورت نامشروع یا نامطلوب دانستن آن برای مسئله جاری به عنوان حکم ثانویه و در فرض محذورات و تزاحمات به دنبال کشف حکم باشد و در مواردی که بالفعل مکلف دچار تزاحمی این سوال را نپرسیده با حریت نظر اسلام به عنوان اولیه بیان کند. ❇️ نمونه دیگر، سوال از سن آموزش جنسی اطفال و کودکان است که با پیشفرض گرفتن اصل جواز آموزش جنسی به کودک، از سن شروع آن سوال میپرسد. ✅ سوال از مسائل مرتبط با موضوعات متعددی چون بانک، بورس، تجارت الکترونیک، رمز ارز، مسائل فضای مجازی، متاورس و ... را باید با همین رویکرد مورد ارزیابی قرار داد. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 تمدن غرب واقعاً برای زنده و مرده انسان چقدر ازش و احترام قائل است؟ 🔸 ذهن سالم و قلب سلیم با مقایسه احکام اسلام یا سیره و رفتار مسلمانان با آنچه امروز بی پرده از تمدن حیوانی غرب به دنیا مخابره میشود به راحتی جواب این پرسش را پیدا میکند 🔸 تصاویر بالا که مربوط به دفن قربانیان زلزله بم در سال 82 در ایران است را با کلیپی که اخیراً از نحوه دفن زخمی های بیمارستانهای یکی از شهرهای کشور اروپایی اوکراین است را با هم مقایسه کنید. 🔴 به نظر شما کدام یک برای انسان کرامت و احترام بیشتر قائل است؟ 🔹 پ ن: لازم به ذکر است که کفن و دفن اموات بر اساس موازین اسلام در حالی در بم انجام شد که در این شهر طی 12 ثانیه بیش از 34 هزارنفر و بر اساس برخی آمار تا 50 هزار نفر(فقط در یک شهر) از دنیا رفتند و این تراک قربانی در ایران و جهان کم سابقه است ولی در جنگ اوکراین بعد از گذشت 20 روز در کل کشور آمار کشته های غیر نظامی هنوز به دو هزار نفر نرسیده مقایسه باشما🤔 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
😔 قانونی شدن کشتن نوزادان تا ۲۸ روز پس از تولد! 🚷 جدید ترین محصول نجس تمدن خبیث و ضد انسانی غرب ⭕️ دادگاهی در ایالت مریلند آمریکا به دنبال قانونی کردن کشتن نوزاد تا ۲۸ روز پس از تولد باشد! 🔹طبق این قانون اگر مادری از تولد فرزند خود پشیمان شد تا حدود یک ماه پس از تولد می‌تواند درخواست کشته شدن آن نوزاد را به صورت قانونی به دادگاه بدهد و یا در صورتی که خود آن نوزاد را به قتل برساند، محکوم نخواهد شد. 🚫 بأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿التكوير، 9﴾ به کدام گناه کشته شده؟ کدام حیوانی در طبیعت بی دلیل حاضر به چنین کاری است؟ 🎭 أولٰئِكَ كَالْأَنْعٰامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ﴿الأعراف‏، 179﴾ آنان مانند چهارپایانند بلکه از حیوانات هم پست ترند؛ 🔹 دشمنی تاریخی ابلیس با بشر در تمدن شیطانی غرب هر روز مرزهای تباهی را میشکند و با سرعت رو به انحطاط انسان پیش میرود. قانونی کردن همجنس گرایی و انهدام خانواده، تمانع از فرزند آوری، سقط جنین، حرام‌زادگی و اینبار قتل قانونی نوزاد! وَ إِذٰا تَوَلّٰى سَعىٰ فِي اَلْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهٰا وَ يُهْلِكَ اَلْحَرْثَ وَ اَلنَّسْلَ وَ اَللّٰهُ لاٰ يُحِبُّ اَلْفَسٰادَ ﴿البقرة، 205﴾ و هنگامی که [این کافران] قدرت و حکومتی پیدا کنند، می کوشد که در زمین فساد و تباهی به بار آورد، و زراعت و نسل موجودات را نابود کنند؛ و خدا فساد و تباهی را دوست ندارد. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
ادعای علم اسلامی بدون اجتهاد دروغ بستن به خداست.mp3
2.48M
📣 ادعای علم اسلامی بدون اجتهاد دروغ بستن به خداست 🔴 یک چیزهایی گاهی چاپ می شود و نوشته می شود به عنوان روانشناسی اسلامی یا روانشاسی اجتماعی یا جامعه شناسی. همینطوری ذوقیات (است) بدون روش علمی چیزی که را می خواهید کسی به اسلام نسبت بدهد از روی ذوقیات و حدسیات و روی روشهای غیر علمی درست نیست. ✅ منتها با روش علمی می توان یک علوم انسانی اسلامی ارائه داد. و روش علمی اش هم اینست که اینگونه علوم استنباطی اند یعنی مثل علم فقه اجتهاد می خواهند یعنی باید کسی که این کار را می کند فقیه باشد چرا؟ چون می خواهد استنباط کند. همانطور که استنباط احکام فقهی از منابع دینی، احتیاج به تسلط بر علم اصول دارد؛ استنباط چنین علمی نیز احتیاج به قوه ی استنباط دارد. 🔴 چیزی که می خواهد به اسلام نسبت داده بشود یعنی می خواهد به خدا و پیغمبر و معصوم نسبت داده بشود. این نسبت دادن اگر مبتنی بر دلیل معتبر نباشد؛ مشمول این آیه می شود که «آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ» خدا به شما اجازه داده یا بر خدا دروغ می بندید. اجازه دادن خدا یعنی اینکه دلیل معتبر داشته باشد، دلیل معتبر یعنی حجیت داشته باشد. 💠آیت الله اراکی مدظله 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
💠 گزیده هایی از درس فقه نظام عمران و شهرسازی اسلامی ❇️ رویکردهای مختلف در اسلامی دانستن نظریات و
💠 گزیده هایی از درس فقه نظام عمران و شهرسازی اسلامی ❇️ رویکردهای مختلف در اسلامی دانستن نظریات و محصولات (قسمت سوم) ⬅️ ادامه از قبل 🔶 اینکه با چه سنجه و معیاری میتوان یک نظریه یا محصول را اسلامی دانست، در رویکردهای مختلف پاسخ های متفاوتی دارد، در قسمتهای قبل برخی رویکردهای رایج در این زمینه تبیین شد، در ادامه برخی دیگر از این رویکردها مختصراً بیان میشود🔶 5️⃣ رویکرد تاریخ گرایانه در رویکردهای تاریخ گرایانه یا سیره گرایانه، هر آنچه که نظر یا اتفاق عقلاء بر آن تعلق گرفته باشد و طول دوران ها به صورت طبیعی و فطری پدید آماده، اسلامی دانسته میشود، در این رویکرد مهم این است که سیره تاریخی عُقلا این گونه شهر را می پسندند یا خیر. 6️⃣ رویکرد اخلاق گرایانه سکولار رویکرد دیگر، رویکرد اخلاق گرایانه ی البته سکولار است مانند آنچه که آقای ملکیان و امثالهم می گویند از نظر این قشر هر آنچه مورد تائید اخلاق عرفی(نه اخلاق اسلامی) باشد قاعدتاً اسلامی هم باید باشد؛ نکته ای که باید در نظر داشت این است که در غرب باید و نبایدها را در قانون جای می دهند و به عبارتی در حقوق جای می دهند؛ ولی توصیه ها را مجبورند به اسم اخلاق بعضا در کنار قانون بگذارند. یعنی مجبورند یا نظام توصیه های غیر حقوقی را نفی کنند یا اینکه به اسم اخلاق آنها را بپذیرند. در اسلام اخلاق در عرض قانون نیست اخلاق در طول فقه و حقوق و منشأ قانون است. قانون باید مبتنی بر فقه و اخلاق باشد نه این نگاهی که آقایان دارند. 7️⃣ رویکرد اومانیسم اسلامی رویکرد دیگر رویکرد اومانیسم اسلامی است، اومانیست ها و انسان محورهای مسلمان می گویند هر چه مسلمان ها بخواهد خوب است؛ اسلامی است. معیار و سنجه اسلامی بودن را خواست و پسند مسلمان قرار میدهند. در این نگاه، اسلامی آن چیزی است که مسلمانان می فهمند و آن چیزی که مسلمانان می خواهد. در هر محصولی میگویند مسلمانان در این دوره این گونه فهمیدند و خواستند و شهرهایشان را این گونه ساختند و آن مسلمانان آن گونه فهمیدند و شهرهایشان را آن طوری ساخته اند همه شان هم به تصریح این آقایان اسلامی است. ادامه دارد... 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 🌐 feqhehokoomati.ir 💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200