گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#فقه_تقنین
#مشهد
🔰 پیگیری فقه تقنین در حوزه علمیه مشهد
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
حرکت دور جدید مرکز تحقیقات با شعار تحول و تعالی به سمت توسعه قلمرو فعالیت های پژوهشی_تقنینی در حوزه های علمیه مهم مانند حوزه کهن خراسان بزرگ است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس پیشنهاد کرد: کرسی تدریس فقه قانونگذاری و کارگروه مشترک فقه التقنین با محوریت مدرسه عالی فقاهت در مشهد مقدس راه اندازی و فعال شود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر نهاوندی در دیدار با رئیس مدرسه عالی فقاهت وابسته به آستان قدس رضوی علیه السلام خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه خراسان و گسترش تعاملات با این حوزه علمیه بزرگ و مراکز علمی پژوهشی تابعه آن در زمینه قانونگذاری آمادگی کامل دارد.
دکتر نهاوندی خاطرنشان کرد: سفر به مشهد مقدس و دیدار با علما و شخصیت های حوزوی و علمی این استان با همین هدف انجام شده است.
وی با اشاره به مزیت های حوزه مقدسه خراسان از جمله همجواری و توشه گیری از مضجع شریف عالم آل محمد(ع ) حضرت امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت های حوزه کهن خراسان و سالها بهره گیری از توان فقهی و معرفتی علما و اساتید این حوزه و کسب فیض از محضر ایشان و همچنین وجود فضلای با انگیزه و انقلابی، بر این باورم که این حوزه مقدس ظرفیت نقش آفرینی در گسترش موضوعات مماس با نیازهای نظام اسلامی و پاسخ به مسائل فقهی_ تقنینی کشور را دارد و باید برای احصای این توانمندی ها، برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری رئیس مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ص) نیز ضمن تقدیر از نگاه توسعه محور دکتر نهاوندی و توجه خاص ایشان به حوزه علمیه خراسان؛ نسبت به همکاری های مشترک مدرسه عالی فقاهت و مرکز تحقیقات مجلس اعلام آمادگی کرد.
وی با اشاره به سابقه همکاری خود با مرکز تحقیقات اسلامی در خصوص تنظیم قانون جامع جهت تقویت جریان مقاومت، از پیشنهادات رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مورد برگزاری مدرسه پارلمانی، راه اندازی کارگروه فقه التقنین، نشست های تخصصی و انجام سایر پروژه های مشترک استقبال کرد.
#فقه_تقنین
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#بشنوید
#مکتب_فقهی_امام_خمینی
#مشهد
💠موضوع: منهج شناسی امام خمینی
🗓 سال تحصیلی 1404-1403
🎙 استاد آیت الله ربانی بیرجندی
🕌 مشهد مقدس، حوزه علمیه مشهد
#مکتب_فقهی_امام_خمینی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
📣 #اطلاعیه
🔰 دورهی فشردهی «روش تحلیل سیاسی از منظر امام خامنهای» بهصورت آفلاین و رایگان برگزار میشود
🎤 با تدریس حجتالاسلام بابائی
📆 شروع دوره: ۱ آذرماه
📌 کسب اطلاعات بیشتر و دریافت صوت:
@abas_babaeii
✅ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان
🆔 @news_howzehkh
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#جذب_پژوهشگر
#تمدن_نوین_اسلامی
🔰 پژوهشکده بین المللی امام رضا علیه السلام در جهت تکمیل کادر پژوهشی خود در گروه پژوهشی #مطالعات_تمدن_نوین_اسلامی پژوهشگر می پذیرد:
🔻محورهای فراخوان:
🔸 مطالعات انضمامی تمدن نوین اسلامی
🔸 اندیشه پیشرفت و ظرفیت های بین الملل
🔸 گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن سازی
🔸 چالش های تمدنی در مقیاس بین المللی
🔸 تمدن و علوم اسلامی
🔸 فقه و تمدن
🟢 شرایط #ثبت_نام:
🔺دارا بودن مدرک دکتری یا سطح ۴ حوزه
🔺فعالیت علمی مرتبط با تمدن نوین اسلامی
🔺سابقه پژوهشی مناسب
🔺امکان حضور در وقت اداری
🔷 علاقه مندان #خواهر و #برادر جهت ثبت نام، رزومه علمی خود را در پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۰۳۵۱۱۴۱۹۶ یا آیدی @Rimmiuac ارسال نمایند.
#جذب_پژوهشگر
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_تمدن
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_سیاسی
#شیخ_انصاری
🔰درآمدی بر تأثیر تحولات اجتماعی بر فقه سیاسی شیخ انصاری / اندیشه سیاسی فقها در سایه شکستهای تاریخی
🔹حجتالاسلام والمسلمین علی آقاجانی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مطرح کرد؛
🔹جنگهای ایران و روس تأثیر چشمگیری بر اندیشه سیاسی فقها، از جمله شیخ انصاری داشت. این جنگها باعث ایجاد دو رهیافت کلی در میان علما شد: نخست، تأکید بر ضرورت ولایت عامه فقها برای مدیریت امور جامعه و دوم، گرایش به رویکرد حداقلی در دخالت در امور حکومتی. شیخ انصاری با احتیاط، دخالت جدی در سیاست نداشت و این رفتار او متأثر از شکستهای جنگی و اتهامات وارده به علما در آن زمان بود.
🔹در زمینه نظریه ولایت فقیه، آرای شیخ انصاری حاوی دقت و احتیاط علمی است. او ولایت فقیه در امور حسبه را پذیرفته، اما نسبت به ولایت مطلقه دیدگاه او با ایهام و ابهام همراه است.
🔹این اجمال در نظریات او ریشه در شخصیت محتاط شیخ و تجربه او از شرایط سیاسی و اجتماعی زمانه، بهویژه تأثیرات جنگهای ایران و روس دارد. در نتیجه، آرای او بیشتر در چهارچوب ضرورت و محدودیتهای خاص زمان قابل تحلیل است.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=39114
#فقه_سیاسی
#شیخ_انصاری
#یادداشت
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#پرونده_علمی #فقه_معاصر #دیدگاه_اساتید 🔰 انتقاد تلویحی آیتالله نوری همدانی از #طرح_فقه_معاصر: حذف
#پرونده_علمی
#فقه_معاصر
#دیدگاه_اساتید
🔰فقه در دنیای معاصر؛ آسیب ها و بایسته ها
🔹 حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار
🔻اگر در گذشته، فقیه با یک مطالعه مختصر در مورد موضوع میتوانسته از پس قصه بر بیاید اما الان این روش جوابگو نیست!
▫️فقه بهعنوان یک دانش، اگر میخواهد در جهان امروزی نقش و اثری داشته باشد بایستی خودش را در تمامی ابواب روزآمد کند. دلیلش هم این است که نقش مهم علم، صورتبندی جهان پیرامونش است. اگر جهان پیرامون تحولاتی پیدا کرد و دانشهای متناسب با آن به تناسب آن تحولات تغییر نکند، شکاف میان حوزه دانش و حوزه واقع زیاد میشود. یکی از دلایلی که فقه ما برغم نشاط فی الجمله درونی خودش، روز بروز فاصلهاش با واقع بیرونی زیادتر میشود این است که در دهههای اخیر جهان تغییراتی پیدا کرده که فقه خودش را متناسب با این تغییرات ساماندهی جدید نکرده است.
▫️برای اینکه ما در آینده بتوانیم بهره مؤثری از فقه بگیریم باید یک سری اصول و قواعدی را استخراج کنیم که بتواند نظام اولویتهای فقه را متناسب با شرایط پیرامون ساماندهی کند. به دلیل پیچیدگیهای سیستمی و غیرسیستمی که در جهان بیرون ایجاد شده است احتمالاً روش موضوعشناسی ما در آینده طبق مدل کنونی جواب نمیدهد. احتمالاً لازم باشد فقیهی که در یک موضوع میخواهد حکمی صادر کند، یک تجربه زیستة در آن موضوع کسب کند و بعد به صدور حکم بپردازد. این باعث میشود که فقه، انضمامی و واقعی شود. از لوازم این کار این است که نهاد آموزش فقه ما از قم به جاهای دیگر منتشر و پخش شود.
▫️یکی از مشکلات شایع و رایج این است که ارتباط نهادی بین نهاد فقاهت و نهاد اجرا وجود ندارد؛ یعنی ممکن است بزرگواری در حوزه علمیه قم درس خارج فقه انرژی هم داشته باشد و یا طلبههایی باشند که رساله سطح چهارشان در حوزه مسائل فقه انرژی باشد اما ساختارهای دانشی و اجرایی ما بهگونهای مرتبط به همدیگر تعریف نشده است که طلبه یا دانشجو برای نوشتن رساله خودش ناگزیر باشد که با برخی از ساحات انرژی در بیرون ارتباط برقرار کند... ما چطوری میتوانیم فرض کنیم که در مورد فقه هستهای یا انرژی به طور مطلق درس خارج بدهیم یا کتاب بنویسیم، درحالیکه قبل از آن، حتی یک ارتباط حداقلی با میدانهای انرژی نیز برقرار نکردهایم. الآن این ارتباط برقرار نیست. این عدم ارتباط تنها به نهاد فقاهت ما بر نمیگردد بلکه سیستم اجرایی ما هم باید دغدغه داشته باشد که بخشهای مختلف خودش را با بخشهای مرتبط فقه ارتباط بدهد. اگر بخواهیم فقه انرژی کارآمدی داشته باشیم باید به این ارتباط نهادی تن بدهیم و تا زمانی که این ارتباط نهادی شکل نگیرد کاری پیش نخواهد رفت.
▫️به نظر من موضوعشناسی در آینده از ظرافتها و پیچیدگیهایی برخوردار خواهد شد که در گذشته آن اندازه پیچیدگی نداشته است؛ لذا اگر در گذشته، فقیه با یک مطالعه مختصر در مورد موضوع میتوانسته از پس قصه بر بیاید اما بعدازاین، این روش جوابگو نخواهد بود.
#فقه_معاصر
#آسیب_شناسی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#ولایت_فقیه
#مکتب_تفکیک
📹 درسِ ولایت فقیهِ بنیانگذار مکتب تفکیک!
💢روایت کمتر شنیده شده از کرسی درس ولایت فقیه آیتالله#ميرزا_مهدي_اصفهاني قبل از امام خمینی و آیتالله گلپایگانی
🔸او در کتب و رسالههای خود، نظریه نصب ولایت فقیه را مطرح میکنند، یعنی ولایت از سوی خداست برای پیامبر، بعد از پیامبر برای ائمه معصومین علیهمالسّلام و بعد از ائمه نیز برای فقها، یعنی فقیه عادل منصوب از جانب خدا است نه مردم! البته بیعت مردم شرط است؛ ولی نه در اصل مشروعیت و نصب.
🔅ایشان قائل اند که تمامی شئون ولایت پیامبر و ائمه معصومین علیهمالسّلام به فقیه میرسد؛ حتی در زمان امام معصوم اگر فقیهی در آن طرف عالم دسترسی به امام معصوم نداشت، اگر بتواند حکومت راه بیندازد حق دارد چون دستش به معصوم نمیرسد!
💬حجّتالاسلاموالمسلمین دکتر برنجکار
.............................................
آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#ولایت_فقیه
#مکتب_تفکیک
#میرزا_مهدی_اصفهانی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
۞﴿جلسات دفاعیه پایاننامههای سطحسه﴾۞
📚با عنوان:
﴿بررسی تطبیقی حکم شطرنج از دیدگاه آیات ثلاث امام خمینی(ره)، خوانساری و مرحوم میلانی﴾
🖌تدوینگر:
▫️حجتالاسلام سیداحمد طباطبائی اصل
🔹استاد راهنما:
▫️حجتالاسلاموالمسلمین رضا حقپناه
🔹استاد مشاور:
▫️حجتالاسلاموالمسلمین علی رحمانی
🔹استاد داور:
▫️حجتالاسلاموالمسلمین سیدعلی سجادیزاده
📆#زمان_برگزاری:
❇️چهارشنبه 30 آبانماه 1403
⏰ ساعت: 15:00
💠لینک شرکت مجازی:
http://lms2.hozehkh.com/ws/defa
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#بهروزرسانی
#آرشیو_صوت
#مدرسه_فقاهت
آدرس دروس سال جاری استاد معظم حسینی فقیه (دامت برکاته) در سایت مدرسه فقاهت
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Mashhad/schools/
نحوه دسترسی: صفحه اول سایت > حوزه علمیه مشهد (پنل سمت راست) > سایر مدارس مشهد
#درس_خارج_فقه_خانواده
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Hoseiny_Faqih/Feqh/1403/
#درس_خارج_فقه_شعائر
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Hoseiny_Faqih/Feqh2/1403/
#درس_خارج_اصول
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Hoseiny_Faqih/Osool/1403/
#تفسیر_تخصصی
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Hoseiny_Faqih/Tafsir/1403/
•┈┈✾•🍀🌺🍀•✾┈┈•
💠 کانال رسمی مباحث علمی و دروس استاد سید محسن حسینی فقیه (دامت برکاته)
https://eitaa.com/joinchat/2158690330C8e68ae5a20
#اساتید_حوزه_مشهد
#خارج_فقه
#خارج_اصول
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 میراث فقهی حوزه عملیه خراسان
🔻معرفی میراث مکتوب حوزه علمیه خراسان
▫️بخش نهم: میراث فقهی و اصولی حوزه علمیه خراسان
۱- حاشیه فرائد الاصول آیت الله سید محمدکاظم یزدی (تهیه شده به اشراف آیت الله شیخ محمدحسین سیبویه)
۲- دراسات الاصول (تالیف آیت الله شیخ علی اصغر معصومی)
۳- مشکات الاصول (تالیف آیت الله سید حسین شمس)
۴- وجیزة فی ولایة الفقیه (تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی)
......................................
🔸آشنایی با مهم ترین آثار علمی موجود در کتابخانه تخصصی میراث فقاهت خراسان
🗓 از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۳
▪️ از طریق کانال موسسه میراث فقاهت خراسان👇
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#تراث_خراسان
#میراث_مکتوب_خراسان
#کتابخانه_تخصصی_میراث_فقاهت_خراسان
#میراث_اصولی_و_فقهی_خراسان
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🔰 عنوان کتاب: وجیزة فی ولایة الفقیه
🔹تالیف آیت الله شیخ محمدابراهیم ربانی بیرجندی (از علمای حوزه علمیه خراسان)
🔸 معرفی کتاب:
این کتاب موضوع ولایت فقیه را از ابعاد و زوایای عقلی و نقلی مورد بحث و پژوهش قرار داده است. نگارنده نخست به معرفی شرح حال، زندگی، تحصیلات و اجازات خود اشاراتی کرده است. وی سپس راجع به برخی موضوعات فقهی نظیر ثبوت هلال که در آنها شبهات و ابهاماتی پدید میآید سخن گفته و بر این نکته تأکید میکند که این نوع مباحث و حوادثی از این دست پیروی از فقیهان را در امور دین و دنیا ضروری میسازد. وی سپس مستندات روایی ولایت فقیه را اشاره مینماید. آنگاه وظایف فقها را ذیل این عناوین: صدور فتوا و حکم برای مقلدان، ولایت در قضا و حل اختلافات و منازعات، اجرای حدود و تعزیرات، حفظ و نگاهداری مال یتیم، دیوانگان و سفیهان، اموال اشخاص مفقودالاثر، ازدواج، سرپرستی ایتام و سفیهان، اخذ خمس و مصارف آن و توجه به سایر امور عامه تقسیمبندی نموده و پیرامون روایاتی که در خصوص اثبات ولایت فقیه بدانها استناد میکنند، بحث کرده و براهین و استدلالهایی اصولی و روایی در اثبات این نظریه مطرح مینماید.
#فقه_سیاسی
#ولایت_فقیه
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
19.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
رهبر انقلاب:
▫️ حوزه های علمیه احتیاج به تحول دارند...
▫️حوزه علمیه برای مردم و تبلیغ و پیش برد دین و ایجاد حاکمیت دینی است...
▫️ اینی که حوزه خودش را از لوازم حاکمیت دینی برکنار بداند، نامعقول است. این اصلا معنا ندارد. حوزه برای این است، چون لیظهره علی الدین کله است...
▫️ حوزه های علمیه باید در این جهت حرکت کنند...
#حوزه_و_حاکمیت_دینی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
🔰 موضوع: نظرات فقها در مورد جهاد با نفس و مال و انطباق آن با جنگ لبنان
🎙 ارائه دهنده: آیت الله مجفی بستان
⏰ زمان: پنجشنبه 1 آذر ساعت 10
🕌 مکان: مشهد مقدسف حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
#نشست_علمی
#فقه_مقاومت
#فقه_جهاد
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از گفتمان فقه حکمرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب:
🔸 دین در حوزه روش حکمرانی سرمشق دارد، باید آن را پیدا کرد....
#حکمرانی
#دین
🕌 کانال گفتمان فقه حکمرانی
🆔 @feqhe_hokmrani
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
🔰 موضوع: وظائف مسئولین در پاسداشت قانون اساسی
🎙 ارائه دهنده: دکتر علی بهادری جهرمی
⏰ پنجشنبه 8 آذر 1403 ساعت 8 صبح
🕌 مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه سلیمانیه
#نشست_علمی
#قانون_اساسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
🔰موضوع: گونه شناسی تاثیر احکام شرعی بر تربیت
🎙 ارائهدهنده: حجةالاسلام آقای محمد مالدار
🎙ناقدین: حجةالاسلام و المسلمین محمد نوروزی
حجةالاسلام و المسلمین احمد امامی راد
🎙مدیر کرسی: سرکار خانم داورپناه
⏰ زمان سه شنبه 6 آذرماه ساعت 12
🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع آموزش عالی خواهران، مدرس شهید مطهری
📌 لینک ورود به نشست:
https://vce.miu.ac.ir/mashhad10
#کرسی_ترویجی
#فقه_تربیت
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#نشست_علمی
#روش_شناسی
🔰موضوع: فرآیند استنباط فقهی
🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا موسوی مهر (مؤلف کتاب فرآیند استنباط فقهی)
⏰ زمان: دوشنبه پنج آذرماه ۱۴۰۳ - ساعت ۱۲
🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی خویی. فازجدید طبقه منفی یک مدرس دو.
#نشست_علمی
#روش_شناسی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
🔰مکلف در ایدههای معاصر تکامل فقاهت
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹اگر بناست به فقه فردی بسنده نکنیم و با نحوی از لحاظ امر جمعی به ایدههایی چون فقه اجتماعی، فقه نظام، فقه نظام ولایی، فقه سرپرستی، فقه ولایی، فقه نظامات اسلامی و... دست یازیم، مکلف در این لحاظ جمعی چه تبیینی مییابد؟
🔹شاید بتوان گفت با دو تلقی عمده مواجهیم. یک تلقی این حیث جمعی را به همان فرد و وجهی از او بازمیگرداند. تلقی دیگر امر جمعی را به مثابه مکلفی جداگانه پیش مینهد. این دومین تلقی خود دو دسته میشود. یا این مکلف و حقیقتِ جداگانه، امری اعتباری است یا حقیقی. به عبارت دیگر یا در قالب شخصیت حقوقی قابل توضیح است یا فراتر از آن توضیح مییابد.
✅امر جمعی به مثابه حیث اجتماعیِ فرد
🔹در نگاه نخست مثلا با برآورد استاد هادوی تهرانی مواجهیم. مکلف جمعی، حقیقتی جداگانه نیست؛ حیثی است از همان مکلف فردی که پیشتر میشناختیمش. فرد، دو حیث دارد؛ یک حیث فردی و بک حیث اجتماعی و این هر دو میتوانند احکام خاص خود را دارا باشند.
🔹استاد علیدوست هم از آنجا که خطابات متوجه امت و مجتمع اسلامی را متوجه حاکم میداند و لحاظ امت و حیث جمعی به مثابه مکلفی جداگانه را نمیپذیرد، به نظر در همین سوی قرار میگیرد. از نگاه استاد علیدوست لحاظ امت به مثابه مکلف از سوی اهل سنت وارد فقه شده است.
✅امر جمعی به مثابه شخصیت حقوقی
🔹امر جمعی در ادبیات استاد اعرافی، استاد فاضل و استاد قوامی در قالب شخصیت حقوقی معنا مییابد.
🔹این شخصیت حقوقی در استاد قوامی میتواند امتداد تاریخی پیدا کند چنانچه یک قوم مثل بنی اسرائیل میتوانند واجد شخصیتی متمایز تلقی شوند و مورد خطاب قرار گیرند.
🔹حقیقت این شخصیت حقوقی در استاد قوامی در سازمان به مجموعه نسبتها تحویل میشود و بر پایه فلسفه اسلامی امکان توضیح دارد. به این ترتیب اگر چه سخن در شخصیت حقوقی است اما توضیحی نه اعتباری که حقیقی مییابد. از این حیث میتوان گفت استاد قوامی در میانه دیدگاه شخصیت حقوقی و دیدگاه حقیقی دانستن جامعه قرار دارد. از یک سو جامعه را با ادبیات شخصیت حقوقی توضیح میدهد و از سوی دیگر برای آن پشتوانهای حقیقی در ربط ایجاد میکند.
✅امر جمعی به مثابه امر حقیقی
🔹آنان که امر جمعی را واجد حقیقتی متمایز تلقی میکنند نیز تبیینهای مختلفی دارند.
🔹استاد ارسطا از این حقیقت با عنوان حقیقت عرفی مستقل یاد میکند. این حقیقت با آثاری که دارد بازشناخته میشود.
🔹در تلقی استاد اراکی مکلف کلان اساسا غیر از مکلف خُرد است و میتوان از آن با عنوان انسان کبیر یاد کرد. البته میتوان برای فروکاست در منازعه، چنین مکلفی را "فردِ به قید دیگران" دانست اما واقعیت امر همان است که گفته آمد. اگر دیگران هم آمدند، حجت تمام میشود و تکلیف جاری.
🔹در تلقی استاد خسروپناه نه تنها با مکلف اجتماعی که با مکلف تاریخی نیز مواجهیم. این وحدت اجتماعی با اراده اجتماعی بازشناخته میشود. البته در این نگاه هم میتوان دعوا را فرونشاند و از حقیقت اعتباری سخن گفت که همان برای مکلف واقع شدن کافی است.
🔹در تلقی استاد میرباقری "جامعه با محوریت ولی" به مثابه مکلف تلقی میشود. تکلیف اولا نظاممند است و ثانیا از مجرای حضور محوریِ ولیّ جریان مییابد. افراد در یک سطح قرار نمیگیرند. در پیکربندیِ جامعه هر یک سهمی از تکلیف را بر دوش دارند و این سهمها به هم مقوّم و با محوریت ولّی است. ادبیات استاد میرباقری به جهت لحاظ پیکربندی، ربط و نسبتها با ادبیات استاد قوامی قرابت دارد.
🔹در دیدگاه استاد رشاد این مکلف جمعی حاصل یک "ترکیب اتحادی" است؛ حاصل اتحاد اجزایی است که با هم در داد و ستد هستند. نمیتوان این امر جمعی را به یک امر اعتباری محض فروکاست. اگر اعتباری هم باشد، اعتباریای است که منشا انتزاع دارد. استاد رشاد از تعبیر "شاکله الشواکل" برای توضیح این امر جمعی استفاده میکند.
🔹در دیدگاه استاد مددی با حیثیتی اجتماعی مواجهیم که میتوان از آن با عنوان "هیئت اجتماعی" یاد کرد و وقتی قانون وضع میشود اساساً همین هیئت مورد توجه قرار میگیرد.
🔸پینوشت: آراء فوقالذکر تفاصیل قابل توجهی دارند که در این مجال نمیگنجد.
@takamolefeghahat
#یادداشت
#رویکردشناسی_فقهی
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
4030809 نشست علمی جایگاه کرامت انسان در حقوق بشر انساندوستانه- استاد درایتی.mp3
18.79M
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
🔰 موضوع: «جایگاه کرامت انسانی در حقوق بشردوستانه با محوریت کشتار غیرنظامیان در لبنان و فلسطین»
🎙 ارائه دهنده: ستاد حجتالاسلام و المسلمین شیخ حمید درایتی (مدرس خارج فقه و اصوال حوزه علمیه مشهد)
🔹 ۹ آبان ۱۴۰۳ ؛ حوزه علمیه مشهد
#صوت
#فقه_بین_الملل
#استاد_درایتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
🔰 عنوان کتاب: فقه و اجتهاد حکومتی
🔹 نویسنده: استاد علی اکبر نوایی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
▫️ناشر: انتشاراتحوزهعلمیهخراسان
📕قیمت پشت جلد:۸۵هزارتومان 🏷۳۰درصد تخفیف خدمت طلاب گرامی
👤 ارتباط جهت سفارش:
@ketabhozeh1396
📚انتشارات حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/Entesharatkh
#معرفی_کتاب
#فقه_و_اجتهاد_حکومتی
#مشهد
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#معرفی_موضوع_تحقیق
#موضوع_پژوهشی
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🔰 فقه حکومتی و امور عبادی
🔹 استاد ذبیح الله نعیمیان
1. اگر زمانی حج از اقبال عمومی برخوردار نباشد، حاکمیت وظیفه پیدا میکند، افرادی را به حج بفرستد؛ حتی در صورتی که هزینه فرستادن افراد به حج را تقبل کند؛ همچنین اگر در برگزاری مراسم حج، مفاسدی به صورت ثانوی مطرح شود، حاکم بدون تغییر حکم الهی، به صورت محدود میتواند برخی ضوابط و شرایط را لحاظ کند.
2. در برگزاری عبادتهای جمعی همچون نماز جماعت، مردم میتوانند به صورتهای مختلف به برگزاری نماز جماعت بپردازند، اما اگر اختیارات حاکمیتی را در نظر بگیریم، فقه حکومتی به مثابه یک رویکرد فراگیر میتواند در عرصه بحث از نماز جماعت، مقوله اقامه نماز را مدنظر قرار دهد.
3. ممکن است در جاهایی نمازهای جماعتی برگزار شود که مفسده انگیز باشد و به درگیری میان مردم، اقشار و گروههای خاصی بیانجامد؛ در این موارد آیا حاکمیت میتواند جلوی برخی نمازهای جماعت را بگیرد؛ حتی در صورتی که امام جماعت و مأمومین از ویژگیهای لازم برخوردار باشند؟
4. در مقوله نماز جمعه که ارتباط وثیقتری با فقه حکومتی دارد؛ اگر وجوب آن را محدود به زمان حضور امام معصوم (ع) بدانیم، در واقع اختیارات جمعی و اجتماعی حاکم و فقیه را محدود دانستهایم و اگر محدود به زمان حضور ندانیم، چگونه و با چه ضوابطی باید نماز جمعه برگزار شود، آیا حاکم میتواند از صلاحدیدهای حاکمیتی استفاده کند؟
5. آیا در شهری که اهل سنت وجود دارند، میتوانند نماز جمعه مستقلی داشته باشند؟
6. روش اداره اماکن مقدسه عبادی و دخالت حاکمیت در اداره مساجد که متعلق به خدا است، باید چگونه باشد، آیا این قبیل امور از حیطه امور ولایی خارج هستند یا خیر؟
7. برخی نمازهای فردی که به صورتی برگزار میشود که باید با شعائر دیگر هماهنگ باشد؛ به طور مثال مراسم دعا و یا عزاداری برگزار میشود که اگر به صورت عام در نظر بگیریم، نسبت میان آنها چگونه است و باید چگونه اولویت گذاری شود؟
8. برخی مراسمها ممکن است استحبابی داشته باشد یا در عرف دینی برای احیای شعائر به کار رود، روش اداره آنها چگونه باید باشد؟
9. آیا مراسم عبادی باید محدود به مساجد شود؛ از این باب که مساجد احیا شوند و نباید در جاهای دیگر نماز جماعت داشته باشیم؛ به طور مثال اگر در حسینیه، نماز جماعت داشته باشیم؛ ممکن است در مساجد کمتر نماز برگزار شود، آیا در این موارد صلاحدیدی باید وجود داشته باشد یا تابع شرایط مختلف و ضوابطی باید باشد؟
10. اماکن عبادی و نوع برگزاری مراسم عبادی و تزاحمهایی که پیش میآید، بخشی از آنها استحباب و برخی نیز اعمال وجوبی دارند؛ اگر دو عبادت با یکدیگر تزاحم پیدا کند، در حوزه فردی خود شخص اهم و مهم میکند؛ اما اگر فرض کنیم عبادات مستحبی به گونهای برگزار شود که فضا برای اقامه عبادت دیگری فراهم نشود، در اینجا آیا برای حاکمیت اختیاراتی هست یا این که میتواند محدودیتهایی را بگذارد؟
11. ائمه جماعاتی که به طور عادی از سوی مردم انتخاب میشوند و هرکسی با تشخیص خودش پشت سر فردی نماز جماعت بخواند؛ آیا حاکمیت میتواند در فضای اداره جامعه، در اداره مساجد دخالت حاکمیتی کند و ضوابطی بگذارد یا باید برای انتخاب ائمه جماعات حاکمیت اقدام کند؟ در این صورت آیا این موارد موقتی است، ثبات و تغییر آنها چگونه است؟
12. آیا مردم در تعامل با حاکمیت برای اداره اماکن مقدس و برای برگزاری نمازهای جماعت میتوانند اقدام کنند، آیا مردم میتوانند ائمه جماعات را انتخاب کنند یا شرایط خاصی دارد؟
13. آیا هر فقیهی میتواند اقدام به تشکیل نماز جمعه کند یا باید از حاکمیت اسلامی، ستاد ائمه جمعه و نصب فقیه با واسطه و بیواسطه اذن داشته باشد؟
14. در خارج از کشور چگونه است؛ اگر ما قلمرو حکومت اسلامی را در درون ایران ببینیم، ممکن است، فردی بگوید من مجتهدم و خودم نماز جمعه را برگزار میکنم؛ اما اگر ما ولایت را گسترده ببینیم، آیا فقهای دیگر به واسطه این که اجتهاد دارند، میتوانند در نوع اداره نمازهای جمعه به تنهایی مبادرت کنند یا این که باید محوریت ولایت فقیه را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند و این امر را به اقتضای ولایی و فقه حکومتی ایجاب کنند؟
15. اگر فردی قائل به وسعت ولایت فقیه نبود، در امور عبادی چه وضعیتی ایجاد میشود و چه دیدگاهایی را میتواند داشته باشد، تبعیت مردم در امور عبادی با توجه به نگاه حاکمیت چگونه خواهد بود؟
#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔰ورود حوزه های علمیه به موضوعات روز؛ الزامات و بایسته ها
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻در مصاحبه با ایلنا درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ورود حوزه به موضوعات روز:
🔹این آمادگی در حوزه برای ورود به موضوعات روز وجود دارد. البته به نکتهای باید توجه شود که ورود حوزهها به این مسائل شرایطی دارد که به نظرم مسئولان حوزههای علمیه، بزرگان، اساتید، مدیریت حوزه وشورای عالی باید به این نکات توجه کنند:
🔸ورود به این موضوعات باید ورود محتاطانهای باشد. اولا کسانی ورود کنند که گفتمان این مسائل را داشته باشند، یعنی ممکن است یک استاد مسلط بر مکاسب، رسائل و کفایه و درس خارج ورود کند اما گفتمان و فرهنگ گفتگوی این بحثها را نداشته باشد و لذا بخواهد با همان ابزارهای قدیم و ابزارهای سنتی این موضوعات را حل کند بنابراین این ورود، ورود موفقی نخواهد بود.
▫️به عنوان مثال مسائل بانکها همانطور که میدانید و ابزارهای مالی و ابزارهای مشتقه امروز از مسائل معاصر و مسائل روز است و اگر کسی بخواهد به این موضوعات ورود کند و بگوید شما وارد بانک شوید و با همان حیل شرعی یک سری عقود تصنعی و ظاهری برقرار کند و به گمان خودش مشکل را حل کرده است. از این جور تفکر بانکداری اسلامی در نمیآید این اسلامی نما و اسلام نماست. چراکه فرد آن گفتمانی که باید داشته باشد فهم نظام اقتصادی اسلام را داشته باشد را ندارد.
🔹به نظر من اگر ما فاصله داریم با اقتصاد اسلامی آنچه که از روایات استخراج شود و آنچه که از قرآن استفاده شود کسی نمیخواهد از خودش چیزی بگوید به دلیل همین نبود گفتمان کسانی است که حتی در این رابطهها تصمیم گیر بودهاند و قانون گذار بودهاند این یکی از بایستههایی است که باید مطمح نظر قرار بگیرد.
🔸از طرفی برخی از موضوعات حتی برای کارشناسان فن هنوز روشن نیست. شما ببینید شرکتهای هرمی وقتی که وارد کشور ما شد تا الان چقدر پوست انداخته است وچقدر محتوای آن تغییر کرده است و اقسامی پیدا کرده است. اگر قبلا میگفتند همه اقسام آن حرام است الان برخی از اقسام آن با آنچه که قبلا گفته شده است فاصله دارد. برخی از موضوعات در حال شدن است اگر کسی میخواهد به این موضوعات بپردازد باید به این نکته توجه داشته باشد به تغییراتی که گاهی روزانه رخ میدهد و معاملات دیجیتال، بیت کوینها و رمزارزها هنوز در حال شدن است و در حال تحول است.
▫️بنابراین اگر کسی میخواهد به این موضوعات بپردازد باید به این تحول و شدنها توجه کند. گاهی دیده شده است افرادی به این مسائل پرداختهاند اما اطلاعاتشان مربوط به ۸۰ سال پیش است حتی منابعی که استفاده میکنند مربوط به خیلی از گذشتههای دور است. اینکه پرداختن به مسائل معاصر نیست و نظر رهبری هم قطعا این نخواهد بود. نکته دیگری که باید در این موضوع توجه شود این است که کسی که میخواهد به این موضوع ورود کرده و بحث کند نباید پیش خودش چند مسئله داشته باشد و فقط درباره این مسائل بحث کند.
🔸گاهی بسیاری از کتابها را میبینیم که عنوان معاصر دارد و یا شبیه این عنوان است اما میبینم به آنچه که در کف میدان مطرح است توجهی نشده است به طور مثال در کمیته فقهی بورس یا کمیته فقهی بانک مرکزی مطرح است، سازمان بورس سوال دارد و شرکتها پرسشهایی دارند یک موضوع است اما آنچه که محقق به آن پرداخته است یک موضوع دیگر است. محقق سوالاتی در گمان خودش داشته است و حاضر هم نشده است به میدان سری بزند و ببیند سوالات چیست. اینطور که نمیشود باید محقق حواسش به سوال باشد و آن سوال را پاسخ دهد.
🔹باز یکی از نکات دیگر که ورود مناسب را شامل میشود این است که سوالها حسب الفرض نباشد. یعنی به طور مثال ما یکباره وارد معاملات رمزارزها میشویم بعد میگوییم اگر مال باشد اشکال ندارد، معامله درست است اگر مال نباشد، درست نیست. این که قبلا از ورود حوزه به این موضوعات هم معلوم بود و از همه مهمتر این است که استفاده فنی و منضبط از کارشناسان امین هم باید صورت بگیرد. گاهی اوقات فقیهی که بحث میکند خودش کارشناسی میکند خودش داوری میکند و اگر احیانا هم از کارشناس استفاده کند کارشناسی نیست که به معنای واقعی کارشناس باشد از گزارشاتی که در مقالات فقهی مشاهده میکنیم متوجه میشویم که این افراد به کارشناس مراجعه نکردهاند و صرفا ویکی پدیا را دیده است و به آن حکم کارشناسی داده است یا خودش تطبیق داده است لذا باید بحثها حداقل دو ضلعی باشد یعنی یک ضلع آن در اختیار استاد فقیه عهده دار شود و یک ضلع را کارشناس امین عهده دار شود و اینها کنار هم باشند و الا اگر من فقیه اطلاعات متفرقی را بدست بیاورم که بعضا نادرست هم است و آن را وارد کتاب کنم این درست نیست. بایستهشناسی و آسیبشناسی فقه معاصر چه آسیبهایی دارد و چه بایستههایی لازم دارد از جمله مباحثی است که من در گذشته نیز به آن پرداخته ام.
📚 @alidost_fiqh