✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 27
🔸عنوان: امام خمینی رحمه الله و منابع علم اصول
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: یکشنبه 22 تیرماه
✔️ساعت : 18
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
امام خمینی (ره) و منابع علم اصول . استاد مبلغی .pdf
357.6K
مقاله: امام خمینی رحمه الله و منابع علم اصول
🔹استاد احمد #مبلغی
@feqholejtema
✅ #دانش_تخصصی_فقه_الاجتماع
✅ #گرایش_فقه_شأن_و_منزلت_اجتماعی
✍️ فقه الاجتماع، دانش ِ تولیدکننده ی فقه های اجتماعی
🔷فقیه نظریه پرداز: استاد احمد مبلغی
🔷موسسه مطالعات دین پژوهی معاصر
✔️ارائه ی روش شناسی اجتهاد
✔️مواجهه ی روشمند با نقش ممتاز عقل در استنباط
✔️استنباطی جواهری با استدلالهای نوین جامعه شناختی در موضوع شناسی و حکم شناسی هر مساله
✔️توسعه ی کمی و کیفیِ قواعد و نظریات
📢 رسانه های فقه الاجتماع:
🔸ایتا
eitaa.com/feqholejtema
🔸فیس بوک
facebook.com/feqholejtema
🔸اپلیکیشن فقه الاجتماع در بازار
http://cafebazaar.ir/app/?id=fegh.ol.ejtema&ref=share
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 28
🔸عنوان: نقد تورم علم اصول و دیدگاه امام خمینی رحمه الله
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: پنجشنبه 26 تیرماه
✔️ساعت : 18
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
نقد تورم اصول و دیدگاه امام خمینی (ره) . استاد مبلغی حفظه الله.pdf
828.4K
مقاله: نقد تورم علم اصول و دیدگاه امام خمینی رحمه الله
🔹استاد احمد #مبلغی
@feqholejtema
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 29
🔸عنوان: روش شناسی مواجهه با اندیشه های امام خمینی (ره)
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: شنبه 28 تیرماه
✔️ساعت : 18
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
امام چه می گوید؟ روش شناسی مواجهه با اندیشه های حضرت امام . استاد مبلغی .pdf
3.05M
مقاله: امام چه می گوید؟ روش شناسی مواجهه با اندیشه های امام خمینی رحمه الله
🔹استاد احمد #مبلغی
@feqholejtema
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 30
🔸عنوان: پیش درآمدی بر فقه رسانه ( موضوع شناسی )
🔸ارائه دهنده: دکتر مجید مبینی مقدس
📆زمان: دوشنبه 30 تیرماه
✔️ساعت : 19
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
پیش درآمدی بر فقه رسانه ( موضوع شناسی ) . استاد مبلغی .pdf
481.3K
مقاله: پیش درآمدی بر فقه رسانه ( موضوع شناسی )
🔹استاد احمد #مبلغی
@feqholejtema
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ گامهای رسیدن به فقه رسانه
1️⃣ #روششناسی_اجتهاد (شناخت روش اجتهاد عام در تمامی ابواب فقهی)
کانال مرتبط: روششناسی اجتهاد (روشنا)
2️⃣#روششناسی_فقه_اجتماعی (شناخت روش مشترک اجتهاد در مسائل اجتماعی، مانند سیاست، اقتصاد، ارتباطات، فرهنگ، تعلیم و تربیت و ...)
کانال مرتبط: فقه الاجتماع
3️⃣ #روششناسی_فقه_رسانه
(وامگرفته از بیانات استاد مبلغی)
🔸کانال رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه
🆔@rasadin
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ مراحل بحث در #فقه_رسانه از منظر استاد #مبلغی
🔹پس از برداشتن دو گام «روششناسی اجتهاد» (روش عام استدلال در فقه) و «روششناسی فقه اجتماعی» (روش استدلال فقهی در همه موضوعات اجتماعی) و رسیدن به مرحله فقه رسانه، مباحث ذیل به ترتیب باید طی شود:
1️⃣ #موضوعشناسی رسانه
2️⃣ #نظریه_کلامی رسانه
3️⃣ #نظریه_فقهی رسانه
4️⃣ #احکام رسانه
🔸کانال رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه
🆔@rasadin
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅جایگاه #فقه_رسانه:
فقه عام/ فقه اجتماعی/ فقه اجتماعی تخصصی (فقه رسانه)
🔸کانال رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه
🆔@rasadin
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ استاد #مبلغی؛ ضرورت افتراض شقوق در #خرده_فرایند_موضوعشناسی
🔹در موضوعشناسی تا میشود باید افتراض شقوق کنیم، این یک #اصل_منهجی است و الا به دام مطلقانگاری میافتیم.
🔹وقتی موضوعشناسی میکنیم باید مفترضاتمان کامل باشد، یک عنصر منهجی در فقه است که اگر فقیه #اقسام_موضوع را کامل تصور نکند، نمیتواند دیدگاه اسلام را کشف کند، لذا به شکل معقول باید اقسام متصور برای موضوع را درنظر گرفت.
🔹 الان ضعفی که در موضوعشناسیها هست این است که سریع موضوع را با یک نگاه اولیه میبندند؛ این درست نیست، ممکن است شقوقی ذیل این موضوع باشد که برای هر کدام حکمی جداگانه باشد.
🔹مثلا مالکیت فکری، خیلی اقسام در ذیلش هست، منتهی ممکن است یک فقیه همین طور مالکیت فکری را روی هم رفته بگوید مشروع است یا بگوید غیرمشروع است، این از نظر منطقی صحیح نیست.
(۱۳۹۷/۳/۲۱، درس فقه رسانه، منتشر نشده)
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
فقه الاجتماع | استاد مبلغی🇵🇸🖤
بسمه تعالی
سلام علی ال یاسین
سلام و عرض ادب محضر فضلای بزرگوار
به لطف الهی، ادامه ی سلسله جلسات جمع بندی رشیدانه تقدیم می شود:
پرونده ی جدید: احکام فقه شأن و منزلت اجتماعی( سال سوم و چهارم دوره ی تخصصی فقه الاجتماع ).
صوت جلسات در کانال موجود است.
زمان: 11مرداد ماه تا پایان مرداد
ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
ساعت: 11:45 تا 11
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 31
🔸عنوان: احکام فقهی « شأن و منزلت اجتماعی »
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: یکشنبه 12 مرداد ماه
✔️ساعت : 11
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
✨سرفصل های پنج جلسه ی اول از سال سوم درس خارج فقه الاجتماع✨
مراحل تبدیل فقه الاجتماع یا هر فقه تخصصی به یک رشته تخصصی فقهی
1- فرآیند موضوع یابی
موضوع فقه الاجتماع
علم الاجتماع و کارکرد های آن
2- فرآیند تکمیل موضوع یابی
عوامل موثر در مرحله تکمیل
3- فرآیند ماهیت شناسی
رابطه ماهیت شناسی و علم الاجتماع
4- فرآیند ساختار مند کردنی
5- فرآیند مراجعه به منابع
اولین عنوان فقه الاجتماع: ایجاد و ارتقاء منزلت
تبیین منزلت اجتماعی از منظر جامعه شناسی
منزلت اجتماعی، ایجاد شدنی یا ارتقائی و یا هردو (3 فرض مطرح شده)
اقسام ایجاد منزلت اجتماعی:ایجاد منزلت انتسابی و اکتسابی
تعریف منزلت انتسابی
تفاوت های میان منزلت انتسابی و منزلت اکتسابی
خصوصیات منزلت انتسابی
شمولیت و عدم شمولیت فقه الاجتماع نسبت به منزلت انتسابی
ایجاد خانواده ، ایجاد منزلت انتسابی
نصوص روایی و قرآنی خانواده، منبعی برای تولید اندیشه ی اجتماعی نه فقهی
نمونه هایی قرآنی از نقش اجتماع ساز منزلت انتسابی
منزلت انتسابی از منظر فقه
اقسام مکلفین در ایجاد منزلت انتسابی
ماهیت شناسی تشکیل خانواده
ایجاد منزلت مرکب یا چند منزلت
سرفصل های فقه تشکیل خانواده
تعامل فقه الاجتماع با مسائل موجود در فقه عام (سنتی)
گونه شناسی مواجهه فقه سنتی با مسائل مشترک
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 32
🔸عنوان: احکام فقهی « شأن و منزلت اجتماعی »
🔸سرفصل ها:
1️⃣ایجاد و ارتقاء منزلت
2️⃣تبیین منزلت اجتماعی از منظر جامعه شناسی
3️⃣منزلت اجتماعی، ایجاد شدنی یا ارتقائی و یا هردو (3 فرض مطرح شده)
4️⃣اقسام ایجاد منزلت اجتماعی:ایجاد منزلت انتسابی و اکتسابی
5️⃣تعریف منزلت انتسابی
6️⃣تفاوت های میان منزلت انتسابی و منزلت اکتسابی
7️⃣خصوصیات منزلت انتسابی
8️⃣شمولیت و عدم شمولیت فقه الاجتماع نسبت به منزلت انتسابی
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: دوشنبه 13 مرداد ماه
✔️ساعت : 11
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 33
🔸عنوان: احکام فقهی « شأن و منزلت اجتماعی »
🔸سرفصل ها:
1️⃣ایجاد خانواده ، ایجاد منزلت انتسابی
2️⃣نصوص روایی و قرآنی خانواده، منبعی برای تولید اندیشه ی اجتماعی و فقهی
3️⃣نمونه هایی قرآنی از نقش اجتماع ساز منزلت انتسابی
4️⃣منزلت انتسابی از منظر فقه
5️⃣اقسام مکلفین در ایجاد منزلت انتسابی
6️⃣ماهیت شناسی تشکیل خانواده
7️⃣ایجاد منزلت مرکب یا چند منزلت
8️⃣سرفصل های فقه تشکیل خانواده
9️⃣تعامل فقه الاجتماع با مسائل موجود در فقه عام (سنتی)
🔟گونه شناسی مواجهه فقه سنتی با مسائل مشترک
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: سه شنبه 14 مرداد ماه
✔️ساعت : 11
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
✨بازخوانی آثار آیت الله احمد مبلغی ✨
✨از منظر #روش_شناسی✨
✍️جمع بندی رشیدانه 34
🔸عنوان: احکام فقهی « شأن و منزلت اجتماعی »
❇️سرفصل اول فقه تشکیل خانواده: بررسی فقهی «وضعیت دینی همسر» از حیث ارتباط با «منزلت انتسابی فرزند»
1️⃣مراد از دین: دین سماوی؛ اسلام و اهل کتاب ( غیر دین داران: مشرکین، خداپرستانی که دینی ندارند، متدین به دین های غیر سماوی )
2️⃣حکم: عدم مشروعیت
3️⃣دلیل اول: اجماع
4️⃣مناقشه ی شیخ طوسی در اجماع
5️⃣سه جواب از صاحب جواهر به شیخ طوسی
6️⃣سه مناقشه ی استاد مبلغی به ادعای اجماع از محقق حلی و صاحب جواهر
الف: بررسی نقل قول خلاف اجماع و پذیرش آن
ب: مدرکی بودن اجماع : بررسی نظریه ی مرحوم خویی و مرحوم بروجردی رحمهم الله
ج: فقدان اجماع معتبر
✅جمع بندی: ادعای اجماع مردود شمرده شد.
🔸ارائه دهنده: حجت الاسلام مهدی طالعی اردکانی
📆زمان: چهارشنبه 15 مرداد ماه
✔️ساعت : 11
✨کلاس مجازی:
https://croom.ir/b/tpn-pfc-d9c
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
@feqholejtema
اصل آرمان غدیر تشکیل یک جامعه ولایی است / قسط و عدل بدون ولایت قابل تحقق نیست
https://rasanews.ir/fa/news/69871/%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D9%84-%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%82%D8%B3%D8%B7-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D9%84-%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
غدیر هیچ منافاتی با وحدت اسلامی ندارد بلکه یکی از پیام های غدیر وحدت اسلامی و تشکیل امت اسلامی است.
وی با بیان اینکه پیام غدیر تشکیل امت اسلامی در قالب امامت و ولایت است، تصریح کرد: هدف اصلی غدیر سعادت بشریت، تشکیل امت اسلامی و یک جامعه ولایی و طرفدار امامت است.
این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اصل آرمان غدیر تشکیل یک جامعه ولایی است که همه لایه های آن از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ بر محور ولایت علی بن ابیطالب(ع) و ولایت اهل بیت (ع) شکل بگیرد.
حجت الاسلام مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برپایی قسط و عدل در جامعه اسلامی، گفت: قسط و عدل بدون ولایت قابل تحقق نیست و تنها با ولایت قابل تحقق است.
وی در پایان با تأکید بر جهانی سازی بحث غدیر اذعان داشت: لازم است راه جهانی شدن غدیر را باز کنیم و در این خصوص اگر نتوانیم با #اهل_سنت صحبت کنیم نمی توانیم پیام غدیر را به جهان منتشر کنیم.
✍نویسنده: استاد مبلغی
✍عنوان مقاله: فقه سیاسی امام علی آرمانگرایی یا واقعگرایی
https://farsi.khamenei.ir/others-article?id=9279