eitaa logo
فیض سحر
527 دنبال‌کننده
523 عکس
365 ویدیو
4 فایل
کانال محفل مناجاتی فیض سحر (دعای کمیل ، روضه ، سینه زنی ) بانوای طلبه جانباز حاج حسین حقی مکان :قم خ ارم درجوارمزارشهدای سوم خرداد(۶۰شهید) زمان : شبهای جمعه۲ساعت قبل اذان صبح ایتا:https://eitaa.com/feyzesahar ادمین کانال:Http://eitaa.com/admin_gomnam
مشاهده در ایتا
دانلود
💠🔸نماز روز چهارشنبه🔸💠 🌷 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: ✍ در روز چهارشنبه، دو رکعت نماز کنید در هر رکعت، بعد از حمد، سوره های: ✨ کافرون، توحید، فلق و ناس ✨ را یک بار بخوانید. 👌 هر کس این نماز را بخواند، خدواند مهربان در بهشت به او قصری فراختر از دنیا بخشد 👌 و هفتاد هزار فرشته در روز رستاخیز برای او آمرزش خواهند. ان‌شاءالله 📚 معراج المؤمن 💚 امام حسن عسکرى عليه‌السّلام: ✍ هر كس روز چهارشنبه چهار ركعت نماز (دوتا دو رکعتی) بجاى آورد، و در هر ركعت پس از سوره حمد: یک مرتبه توحید و قدر بخواند، 👌 خدا توبه او را از هر گناهی که باشد، می‌پذیرد 👌 و حوریه‌ای در بهشت به همسری او در می‌آورد. 📚 مفاتیح الجنان 🌸‍https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکات تفسیری صفحه۲۲بقره 🔸💠 🔹(قسمت اول) ۱_ پیامبر اکرم و مسلمانان، سیزده سالی را که بعد از بعثت در مکّه بودند، به سوی کعبه نماز نمی خواندند، امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهی نگذشته بود که یهودیان زبان به اعتراض گشوده و مسلمانان را تحقیر کردند و گفتند: شما رو به قبله ما بیت المقدّس نماز می‌خوانید؛ بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید؛ و از خود استقلال ندارید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه می‌کرد؛ گویا منتظر نزول وحی بود؛ تا آنکه دستور تغییر قبله صادر شد. پیامبر دو رکعت نماز ظهر را به سوی بیت المقدّس خوانده بود که جبرئیل مأمور شد؛ بازوی پیامبر را گرفته و روی او را به سوی کعبه بگرداند؛ در نتیجه پیامبر صلی الله علیه و آله یک نماز را به دو قبله خواند و اکنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است. بعداز این ماجرا، یهود ناراحت شده وطبق عادت خود شروع به خرده گیری کردند؛ آنها که تا دیروز می‌گفتند: مسلمانان استقلال ندارند و پیرو ما هستند؛ اکنون می‌پرسیدند: ⁉️ چرا اینها از قبله‌ی پیامبران پیشین اعراض کرده‌اند؟ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: « مشرق و مغرب از آنِ خداست و خداوند مکان خاصّی ندارد.» آری، تغییر قبله، نشانه حکمت الهی است نه ضعف و جهل او. همچنان که در نظام تکوین، تغییر فصول سال، نشانه‌ی تدبیر است، نه ضعف یا پشیمانی. خداوند در همه جا حضور دارد و شرق و غرب عالم از آن اوست؛ پس جهت گیری بدن به سوی کعبه، رمز جهت گیری دل به سوی خداست. چه بسا افرادی به سوی کعبه نماز بگذارند؛ ولی قبله آنان چیز دیگری باشد. ۲_ قداست و کرامت مکان‌ها و زمان‌ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلّٰهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ» ۳_ مسیحیان در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عیسی در بیت المقدّس می‌ایستادند؛ که نسبت به محلّ سکونت آنان، در مشرق قرار داشت و یهودیان رو به بیت المقدّس عبادت می‌کردند؛ که نسبت به محلّ سکونتشان، در طرف مغرب قرار می‌گرفت؛ ولی کعبه نسبت به آن دو در وسط قرار می‌گیرد و قرآن با اشاره به این موضوع، می‌فرماید: « همانگونه که ما کعبه را در وسط قرار دادیم؛ شما مسلمانان را نیز امّت میانه قرار دادیم.» 💠 قرآن کریم صفحه ۲۲ سوره بقره 💠 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸نکات تفسیری صفحه۲۲بقره🔸💠 🔹قسمت دوم 🔸فلسفه تغییر قبله ۱_ در مورد فلسفه تغییر قبله، تحلیل‌های متعدّدی صورت گرفته است؛ ۲_ برخی گفته‌اند انتخاب اوّلیّه بیت المقدّس به عنوان قبله، به منظور جلب افکار یهود و همراهی آنان بوده است و آنگاه که مسلمانان قدرت و توانایی پیدا کردند؛ دیگر به این کار نیاز نبود. برخی نیز گفته اند: علاقه به مکّه و وطن موجب شد که قبله تغییر یابد. لیکن این تحلیل‌ها موهوم و خلاف واقع هستند. آنچه قرآن در این باره تصریح و تأکید دارد این است که تغییر قبله، آزمایش الهی بود تا پیروان واقعی پیامبر شناخته شوند؛ زیرا آنها که ایمان خالص ندارند، به محض تغییر یک فرمان، شروع به چون و چرا می‌نمایند که: چرا اینگونه شد؟ اعمال ما طبق فرمان سابق چه می‌شود؟ اگر فرمان قبلی درست بود؛ پس فرمان جدید چیست؟ اگر دستور جدید درست است؛ پس فرمان قبلی چه بوده است؟ خداوند نیز به کسانی که در برابر فرامین او تسلیم هستند؛ بشارت می‌دهد که اعمال گذشته شما ضایع نمی‌شود، زیرا مطابق دستور بوده است. ۲_ اولیای خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. «لِتَکُونُوا شُهَدٰاءَ» آری، بعضی انسان‌ها دارای چنان ظرفیّتی هستند که می‌توانند ناظر تمام اعمال و آگاه به انگیزه‌های انسان‌ها در طول تاریخ باشند. ۳_ در قیامت، سلسله مراتب است؛ تشکیلات و سازماندهی محکمه‌ی قیامت بگونه ای است که ابتدا ائمّه بر کار مردم گواهی می‌دهند، سپس پیامبر بر امامان گواه است. «لِتَکُونُوا شُهَدٰاءَ عَلَی النّٰاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیداً» ۴_ آزمایش، یک سنّت قطعی الهی است و خداوند گاهی با تغییر فرمان، مردم را امتحان می‌کند. «لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ... » ۵_ جز فرمان خداوند، به چیز دیگری از قبیل، جهت، رنگ، زمان، مکان و شیوه خاصّی خود را عادت ندهیم؛ تا هرگاه فرمانی بر خلاف انتظار یا عادت و سلیقه ی ما صادر شد؛ بدنبال فرار یا توصیه نباشیم. «لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلیٰ عَقِبَیْهِ» 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکته تفسیری صفحه ۲۲🔸💠   🔹تغییر قبله : نیمه­ های شب بود و پیامبر صلوات الله علیه به آسمان پرستاره چشم دوخته بود. از نگاهش به خوبی فهمیده می­ شد که انتظار می­ کشد. او می­ دانست که به زودی باران وحی الهی، آتش شیاطین را خاموش می­ کند؛ ولی نگران افراد سست​ایمان بود که از سخنان یهودیان اثر پذیرند. یهودیان از حد گذرانده بودند و مسلمانان را آشکارا مسخره می­ کردند. ماجرا چنین بود که پیامبر و مسلمانان، به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماهی در مدینه به سوی بیت­ المقدّس نماز می‌خواندند. در این چند ماه، یهودیان سیاه​ دل که کینه​ ی اسلام را در دل داشتند، به مسلمانان طعنه می­ زدند که اگر پیامبر شما واقعاً با خدا رابطه داشت، به شما دستور نمی­ داد به سمت قبله­ ی ما نماز بخوانید، و این نشان می­دهد که شما حرفی برای گفتن ندارید و فقط از این و آن تقلید می­ کنید. پیامبر صلوات الله علیه ، این سخنان را می­ شنید و با صبر و استقامت از فرمان خدا اطاعت می­ کرد؛ ولی در دلش غم بزرگی لانه کرده بود و آرزو داشت که خدا مانند همیشه او را یاری کند. آن شب گذشت و روز، پرده­ ی ظلمت را از آسمان کنار زد. پیامبر برای خواندن نماز ظهر به مسجد بنی­ سالم تشریف بردند و مسلمانان پشت سر ایشان به نماز ایستادند و مانند همیشه به سوی بیت­ المقدس نماز خواندند. پس از آن​که رکعت دوّم نماز تمام شد، جبرائیل امین از سوی خدا نزد پیامبر آمد و شانه­ هایش را گرفت و او را به سوی کعبه چرخاند و آیه​ ی 144 سوره​ی بقره را برایش خواند. مسلمانان نیز بلافاصله جهت نمازشان را به سوی کعبه تغییر دادند. بدین ترتیب، خدای بزرگ به خواسته­ ی پیامبر عزیزش پاسخ داد و نقشه​ ی دشمنان را نقش بر آب کرد. این حادثه­ ی تاریخی، از یک ­سو به طعنه­ های یهودیان پایان داد و از سوی دیگر، حقّانیت پیامبر صلوات الله علیه را ثابت کرد؛ چرا که یهودیان و مسیحیان در کتاب­های آسمانی خود خوانده بودند که پیامبر موعود، به سوی دو قبله نماز می­ خواند. به رغم این، برخی از آن​ها باز هم دست از لجاجت برنداشتند و این مطلب را انکار کردند. مسلمانان باایمان نیز از این حادثه بسیار خشنود شدند و خدا را شکر کردند که فتنه­ ی دشمنان را خنثی کرد و کعبه­ ی مقدس، آن پایگاه قدیمِ توحید را قبله­ ی آنان قرار داد؛ امّا برخی از مسلمانان سست​ ایمان، تحت تأثیر وسوسه­ های شیطانی یهودیان قرار گرفتند و با آنان یک​صدا شدند که این دیگر چه پیامبری­ است که روزی به سویی نماز می​ خواند و روز دیگر به سویی دیگر؛ تا آنجا که برخی از آنان از دین خود دست کشیدند و اسارت شیطان را به بندگی خدا ترجیح دادند. ماجرای تغییر قبله، یکی از مهم­ ترین حوادث تاریخ اسلام و یکی از امتحانات بزرگ مسلمانان به شمار می­ آید. مسلمانان با این ماجرا فهمیدند که اگرچه ظاهر عبادت​ ها اهمیت زیادی دارد، مهم​تر این است که گوش به فرمان خدا باشند و از خواست او پیروی کنند؛ نه مانند ابلیس که پس از شش هزار سال عبادت، هنگامی ­که با فرمان جدیدی روبه​ رو شد، نتوانست آن را بپذیرد و برای همیشه از رحمت خدا طرد شد. آری، کعبه و بیت­ المقدس، همه به لطف خدا مقدّس شده‌اند، و قبله​ ی هر امّتی، بنا بر مصلحت آن​ها، از سوی خدا تعیین می​شود[1]. 📚منابع: [1] . اقتباس از تفاسیر المیزان ، نمونه ، مجمع البیان ، الجوهر الثمین ، آلاء الرحمن و انوار التنزیل 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا