🔴روشی مناسب جهت بهره مندی طلاب معظم از کتاب ارزشمند حلقات
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ امروز حوزه علمیه با خیل قابل توجهی از طلاب فرهیخته روبروست که رسالت متعالی خویش را حرکت در مسیر برپایی تمدن نوین اسلامی، می دانند. در این نگاه، اجتهاد و فقاهت خود، هدف و غایت نهایی نیست بلکه ابزاری است برای اکتشاف نظامات مورد نیاز جهت تکوین و شکل گیری بنای شامخ تمدن اسلام. پس ناگزیر، باید برای نیل به این هدف سترگ، مسیری را انتخاب نمود که علاوه بر قوت و استحکام، عنصر ارزشمند زمان را نیز مد نظر داشته و تمامی وقت دانش پژوه را صرف تحصیل مبادی اجتهاد ننماید تا در نتیجه، فرصت کافی برای پرداختن به مباحث تخصصی نیز وجود داشته باشد.
✅ به بیان دیگر، تولید تخصصی علم اسلامی متوقف بر دو عنصر تعیین کننده می باشد: ملکه اجتهاد از یک سو و آگاهی نسبت به مبادی،مسائل و موضوعات یکی از دانش های تخصصی از سوی دیگر. دانش هایی از قبیل: سیاست، اقتصاد، فرهنگ و...
حال سوال این است که آیا سیستم آموزش اصول فقه موجود، قابلیت چنین بازدهی را دارد؟ آیا تحصیل قوه اجتهاد در این سیستم، بدون صرف تمام وقت مفید دانش پژوه، آن هم در طول سالیان متمادی، امکان پذیر است؟ با این اوصاف آیا فرصتی برای پرداختن به علوم تخصصی، باقی خواهد ماند؟
✅ از این رو بسیاری از اساتید و محققان حوزوی بر این باورند که حلقات سه گانه شهید صدر (ره) می تواند جایگزین مناسبی برای متون آموزشی حاضر باشد. چرا که با این جایگزینی، علاوه بر قوت یافتن مباحث در مرحله مقدمات و سطح و آمادگی بیشتر جهت حضور در مباحث خارج اصول، فرصت کافی نیز جهت پرداختن به مباحث تخصصی، فراهم خواهد شد. و این نیست مگر به جهت برخورداری این کتاب ارزشمند از بایسته های یک متن آموزشی؛ ویژگی هایی از قبیل: تناسب ساختاری و محتوایی سه حلقه، اشتمال نسبی بر آخرین نظریات و دست آوردهای علم اصول، رعایت سیر منطقی در طرح مباحث، ارائه مباحث مغفول در کتب آموزشی گذشته، پرهیز از اغلاق در متن و...
✅ با این همه، باید توجه داشت که در شرایط موجود که طلاب معظم، ناچار به تحصیل کتب حاضر هستند، پرداختن تفصیلی به حلقات سه گانه، علاوه بر عدم ضرورت، موجب نقض غرض بوده و با اهداف عالی مذکور تنافی دارد.از این رو لازم است که در شرایط موجود، به دنبال روشی بود که در طی آن طلاب معظم بتوانند در ضمن قرار داشتن در سیستم آموزشی موجود، به اندازه حاجت و ضرورت، از این کتاب شریف بهره مند گردند. تا از این رهگذر نواقص موجود در سیستم فعلی جبران شده و راه برای رسیدن به اهداف عالی مذکور، تا حد امکان هموار گردد.
✅ بر این اساس،به نظر می رسد که شرکت در درس تفصیلی حلقه ثانیه برای عزیزانی که ملزم به گذراندن کتابهای متعدد اصولی بوده اند، لازم نبوده و استفاده از خلاصه مباحث این حلقه برای آنها کافی است. البته با این همه، باز هم شرکت در درس حلقه ثالثه ضروری به نظر می رسد. چرا که گذراندن مباحث تفصیلی این حلقه، راه را در دوره خارج اصول بسیار هموار نموده و سیر تکوین ملکه اجتهاد را به صورت جدی تسریع می نماید.
✅ البته طبیعی است که عمل به روش فوق، مستلزم وجود بسته های آموزشی متناسب می باشد. و لذا بسته های زیر جهت تسریع در عمل به روش مذکور، در اختیار طلاب معظم قرار می گیرد. این بسته ها عبارتند از:
🎤 1⃣ فایل های صوتی "خلاصه حلقه ثانیه"، در 26 جلسه صوتی
📃 2⃣ دوم: فایل نوشتاری "نمودار حلقه ثانیه"
✅ روش استفاده از بسته های فوق: در این روش، طلاب بزرگواری که حد اقل، اصول مظفر را گذرانده اند، از همان ابتدا بر سر درس حلقه ثالثه می نشینند. لکن پیش از حضور در هر جلسه از درس حلقه ثالثه، فایل های مربوط به آن مباحث را از 26 جلسه "خلاصه حلقه ثانیه" استماع می نمایند. (به عنوان نمونه، می توان هر دو هفته، یک جلسه از فایل های حلقه ثانیه را استماع نمود و در طول آن دو هفته در درس حلقه ثالثه - که با مباحث استماع شده انطباق دارد- حاضر شد.)
البته ممکن است برخی از عزیزان به جهات مختلف نتوانند به صورت حضوری در درس حلقه ثالثه حاضر شوند و لذا مباحث این حلقه نیز به صورت منظم و با بیان روشن در ضمن 150 جلسه صوتی، تقدیم ایشان می گردد.
💡در پایان، تذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که برنامه فوق، تنها به جهت شرایط موجود تنظیم شده است. والا در شرایط اختیاری، توصیه می شود که طلاب معظم، از همان ابتدا مباحث اصول را در ضمن حلقات سه گانه بیاموزند. کما اینکه هدف ابتدایی مولف عظیم الشان نیز از نگارش این سه دوره، معرفی یک جایگزین مناسب برای سیستم آموزش اصول حاضر بوده است.
🌸 امید است که روش فوق بتواند طلاب گرانقدر را در مسیر نیل به اهداف عالی حوزوی، یاری نماید.
♦️آدرس کانال، جهت دسترسی به بسته های فوق: fi1361@
[Forwarded from صبوری فیروزآبادی]
✅ آیا مسلمانان حق دارند که پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) را نقد نمایند؟!
در پاسخ به این سوال -که البته پاسخ آن برای کسانی که با اولیات عقائد اسلامی آشنا باشند، روشن است- ، تنها به ذکر یک حدیث صحیح از کافی شریف بسنده می نماییم؛
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ:قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ .
امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسانی باشند که آنها خداوند یکتا را پرستیده،نماز را به پا داشته،زکات مالشان را ادا نموده،حج بیت الله را بجا آورده و روزه ماه رمضان را ادا نمایند اما نسبت به فعلی که خداوند و یا رسولش انجام داده است،بگویند: ای کاش خدا و رسول چنین نمی کردند و یا چنین فکری در درون آنها شکل بگیرد، بواسطه این تفکر مشرک می گردند. سپس امام (ع) این آیه کریمه را تلاوت نمودند که: ای پیامبر! قسم به پروردگار تو که این مردم ایمان حقیقی نخواهند داشت الا اینکه تو را در اختلافات خود حکم قرار داده و سپس حتی در درون خود نسبت به حکم تو احساس حرج ننموده و تسلیم محض باشند. سپس امام (ع) فرمودند: بر شما باد تسلیم محض.
✅ نظر اخیر حضرت امام خامنه ای (ادام الله ظله الشریف) پیرامون مسئله کثیر السفر؛
⭕️سابقا در اجوبة الاستفتائات، میزان کثرت سفر چنین بیان شده بود که اگر کسی هر کمتر از ده روز، یک سفر شغلی داشته و این رویه حد اقل تا دو ماه ادامه پیدا کند، شخص کثیر السفر محسوب می شود.
⭕️ لکن بر اساس استفتائاتی که اخیرا از محضر ایشان انجام شده است و با توجه به مباحث مطرح شده در درس خارج معظم له،ملاک کثرت سفر از نظر ایشان، چنین می باشد:
اگر سفرهای شغلی شخص، هر روز باشد، باید این روند حد اقل سه ماه ادامه پیدا کند. اما اگر سفرهای شغلی، هر روزه نباشد (مثلا: هفته ای یک روز یا بیشتر باشد)، باید این روند در یک مدت طولانی (مثلا: ۸ الی ۹ ماه یا بیشتر) ادامه پیدا کند. همچنین کسانی که در سال، مدتی قابل توجه (مانند: دو، سه هفته) در سال را برای شغلی خاص مسافرت می کنند (مانند: روحانی و مدیر حج، برخی مبلغین و...)، چنانچه این روند مستمر بوده و همه ساله ادامه داشته باشد، همواره در آن مدت،حکم کثیر السفر را دارند.
✅ نکته: بنا بر نظر اخیر ایشان، کسی که ملاک کثرت سفر را داشته باشد، از همان سفر اول، نمازش کامل است (نه از سفر سوم).
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
⭕️ علامت کم عقلی چیست؟
✅ قال امیر المؤمنین (ع): من قل عقله ساء خطابه
کسی که عقلش دچار کاستی شود، سخن گفتنش با دیگران ناپسند گردد.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜