[Forwarded from صبوری فیروزآبادی]
✅ آیا مسلمانان حق دارند که پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) را نقد نمایند؟!
در پاسخ به این سوال -که البته پاسخ آن برای کسانی که با اولیات عقائد اسلامی آشنا باشند، روشن است- ، تنها به ذکر یک حدیث صحیح از کافی شریف بسنده می نماییم؛
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْكَاهِلِيِّ قَالَ:قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع): لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّكَاةَ وَ حَجُّوا الْبَيْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَيْءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِي صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِكَ فِي قُلُوبِهِمْ لَكَانُوا بِذَلِكَ مُشْرِكِينَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآيَةَ فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَلَيْكُمْ بِالتَّسْلِيمِ .
امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسانی باشند که آنها خداوند یکتا را پرستیده،نماز را به پا داشته،زکات مالشان را ادا نموده،حج بیت الله را بجا آورده و روزه ماه رمضان را ادا نمایند اما نسبت به فعلی که خداوند و یا رسولش انجام داده است،بگویند: ای کاش خدا و رسول چنین نمی کردند و یا چنین فکری در درون آنها شکل بگیرد، بواسطه این تفکر مشرک می گردند. سپس امام (ع) این آیه کریمه را تلاوت نمودند که: ای پیامبر! قسم به پروردگار تو که این مردم ایمان حقیقی نخواهند داشت الا اینکه تو را در اختلافات خود حکم قرار داده و سپس حتی در درون خود نسبت به حکم تو احساس حرج ننموده و تسلیم محض باشند. سپس امام (ع) فرمودند: بر شما باد تسلیم محض.
✅ نظر اخیر حضرت امام خامنه ای (ادام الله ظله الشریف) پیرامون مسئله کثیر السفر؛
⭕️سابقا در اجوبة الاستفتائات، میزان کثرت سفر چنین بیان شده بود که اگر کسی هر کمتر از ده روز، یک سفر شغلی داشته و این رویه حد اقل تا دو ماه ادامه پیدا کند، شخص کثیر السفر محسوب می شود.
⭕️ لکن بر اساس استفتائاتی که اخیرا از محضر ایشان انجام شده است و با توجه به مباحث مطرح شده در درس خارج معظم له،ملاک کثرت سفر از نظر ایشان، چنین می باشد:
اگر سفرهای شغلی شخص، هر روز باشد، باید این روند حد اقل سه ماه ادامه پیدا کند. اما اگر سفرهای شغلی، هر روزه نباشد (مثلا: هفته ای یک روز یا بیشتر باشد)، باید این روند در یک مدت طولانی (مثلا: ۸ الی ۹ ماه یا بیشتر) ادامه پیدا کند. همچنین کسانی که در سال، مدتی قابل توجه (مانند: دو، سه هفته) در سال را برای شغلی خاص مسافرت می کنند (مانند: روحانی و مدیر حج، برخی مبلغین و...)، چنانچه این روند مستمر بوده و همه ساله ادامه داشته باشد، همواره در آن مدت،حکم کثیر السفر را دارند.
✅ نکته: بنا بر نظر اخیر ایشان، کسی که ملاک کثرت سفر را داشته باشد، از همان سفر اول، نمازش کامل است (نه از سفر سوم).
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
⭕️ علامت کم عقلی چیست؟
✅ قال امیر المؤمنین (ع): من قل عقله ساء خطابه
کسی که عقلش دچار کاستی شود، سخن گفتنش با دیگران ناپسند گردد.
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
هدایت شده از صبوری فیروزآبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️ درس خارج اصول ( سبک سامرا و بر مبنای حلقات شهید صدر ره و با تاکید بر آراء اصولی مرحوم امام ره) توسط استاد صبوری فیروزآبادی در مسجد امام حسن عسکری (ع) پردیسان برگزار می گردد.
✅ زمان: دوشنبه ها و چهارشنبه ها، بعد از نماز عشاء