✅ شاخصهای سنجش توسعه در جامعه اسلامی
🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصاد اسلام» مطرح کرد:
➖پیشرفت و رشد میبایست ذیل مفهوم توسعه مطرح شود و توسعه امری فراتر از رشد است. لذا ابتدائاً لازم است شاخصهای توسعه مطرح شده و سپس رشد و پیشرفت اقتصادی را در ضمن آن بسنجیم. توسعه در جامعۀ اسلامی شاخصهایی دارد که در هر جامعهای با توجه به فلسفه و بنیانهای فکری آن متفاوت است.
➖در دنیا توسعه در هر کشوری با توجه به ارزشهای آن جامعه سنجیده میشود. به عنوان مثال اگر در یک جامعه ازدواج افراد همجنسگرا یک ضد ارزش تلقی نشده بلکه مانند ازدواجهای عادی نوعی خانواده محسوب شود، بالا رفتن تعداد ازدواج این افراد موجب توسعۀ امر ازدواج خواهد شد منتهی این امر اختصاص به آن جامعه دارد و به طور مثال در جامعه اسلامی نه تنها موجب توسعه نخواهد شد بلکه با توجه به ضد ارزش بودن آن خلاف روند توسعه محسوب میشود.
➖تعریف شاخصهایی که با مبانی اسلامی سازگار باشند از کارهای مهم و اساسی است که متأسفانه امروزه کمتر به آن پرداخته میشود و عمدتاً از شاخصهایی که جامعۀ غرب در تعریف توسعه بیان میکند، تبعیت میشود در حالیکه توسعهای که آنان مطرح میکنند بر اساس نظام سرمایهداری و نظام ارزشی غرب است و با شاخصهای توسعه و ارزشی که اسلام مطرح میکند فاصله دارد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/p02239 ———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تقویت روحیه ایمان و ناظر دانستن خداوند بهترین راه پیشگیری از جرائم
🔻 آیت الله محسن فقیهی در درس خارج فقه پیش گیری از آسیب های اجتماعی مطرح کرد:
🖊 قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت پیشگیری از جرائم اشاره میکند و آن را مایه نجات افراد دانسته و تأکید ویژهای نسبت به آن دارد. در ادامه به برخی از این آیات اشاره خواهیم نمود.
🖊 «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ » در این آیه شریفه علت اینکه یوسف نبی (علی نبینا و آله و علیه السلام) موفق به پیشگیری از جرم شد و به گناه و معصیت آلوده نشد، مشاهده برهان و دلیل پروردگارش عنوان شده است
🖊 یکی از بهترین و مهمترین راههای پیشگیری از جرائم تقویت روحیه ایمان و شاهد و ناظر دانستن خداوند متعال نسبت به اعمال خود است. انسانی که دائماً خود را در محضر پروردگار ببیند، از بسیاری از جرائم چشمپوشی کرده و مرتکب آن نمیشود.
🖊 عبادتی که بخاطر محبت الهی انجام شود تأثیر بیشتری از سایر عبادات نسبت به پیشگیری از معاصی دارد. مصداق بارز این مسئله، ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) است که در آن ایمان بالای حضرت و یاران ایشان تحمل مصائب و سختیهای فراوان را برایشان راحتتر میکرد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/f63815
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فرهنگ
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل شهید صدر از اقتصاد سرمایه داری/ آزادی اقتصادی نقطه تمایز اصلی اقتصاد اسلامی و غربی
🔻 حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا در درسی با عنوان «اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت:
▫️اساس و بنیان نظام اقتصاد سرمایهداری دئیسم و اومانیسم است. دئیسم به معنای انکار ربوبیت خداست. نتیجه انکار ربوبیت خداوند، اومانیسم است و انسان، محور میشود. وقتی انسان، محور شد به طور طبیعی هر کسی باید به فکر خودش باشد پس تفکر اصالت فرد شکل میگیرد. نتیجه طبیعی اصالت فرد، آزادی اقتصادی نامحدود، مالکیت خصوصی نامحدود، رقابت داروینیستی و عدم مداخله دولت است
▫️در فضای نظری اقتصاد غرب، از ابتدای پیدایش، شعار آزادی مطلق اقتصادی را سر دادهاند و هر زمان که بحران رخ داده است، آن را تعدیل کرده و بعد دوباره آن را گسترش دادهاند. کلاسیکها، شعار آزادی مطلق را سر میدادند. این شعار در مقام تئوری، با آمدن موج مارکسیسمها و سوسیالیستها محدود میشود. بعد نئوکلاسیکها میآیند و همان شعارهای آزادی اقتصادی کلاسیکها مطرح میشود. بعد بحران 1930 به وجود میآید که در آن کینز میآید آزادی اقتصادی را محدود میکند. بعد مکتب شیکاگو و ادامه این روند تا امروز
▫️شهید صدر (ره) در تبیین تفکر سرمایهداری چنین بیان میکند که یکی از نتایج آزادی اقتصادی که مبتنی بر اصالت فرد است مالکیت اقتصادی نامحدود است که در تفکر اسلامی به مالکیت اسلامی محدود تبدیل میشود
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s93835
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل و بررسی فقه السیاسات اللاحکومیه و تفاوت آن با فقه سیاسات
🔻 آیت الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت:
➖ فقه السیاسه را می توان به دو بخش در یک تقسیم کلان تقسیم کرد:
۱- فقه السیاسات
۲- فقه السیاسات الحکومیه.
➖فقه سیاسی و فقه سیاست مربوط به غیر حکومت، مکلفین و بدون لحاظ وجود حکومت و نقش آنها به حکومت است. در مقابل «فقه السیاسات الحکومیه است». در واقع سیاست هایی که در پیوند با حکومت است و انسان و حکومت مکلف هستند.
➖طبق رویۀ رایج بشر، سه قوه پیش بینی شده است. ما حداقل پنج قوه را مطرح می کنیم؛ علاوه بر قوۀ مقننه و قوۀ اجرائیه و قوۀ قضائیه. به نظر باید دو قوۀ دیگر هم مستقل از این سه قوه داشته باشیم؛ قوۀ ثقافیه،قوۀ عسکریه و امنیه. البته این ساختاربندی در منابع دینی و مصادر تشریع الگوی ثابت و واحدی ندارد و بین عُقلا می تواند الگوی ثابت و واحدی داشته باشد.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/n45274
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
🔎@fiqhenezam_com
✅️ بررسی ملاکهای جدید در پدیده ترنس / نگاهی به داوریهای عرف دقّی و مسامحی در تغییر جنسیت
🔻 آیت الله جواد حبیبی تبار در بخشی از درس خارج «فقه جنیست» مطرح کرد؛
▫️ اخیراً نظر متفاوتی دربارۀ ملاکهای جنسیت در پدیدۀ ترنس ذکر شده است. این نظریه معتقد است که با پدیدۀ ترنس نباید از جهت فیزیولوژی مواجهه داشت بلکه میبایست از نظر روحی و روانی در این باره شاخصگذاری کرد
▫️طبق این مبنا شخصی که ترنس است، از نظر فکری خود را جنس مخالف میپندارد و همین اعتقاد مبنای تعیین جنسیت او قرار میگیرد نه مواردی که پزشکی مطرح میشود مانند آلت تناسلی مردانه یا زنانه، هورمون مردانه یا زنانه و... . بر اساس این مبنا آنچه که معیار تعیین جنسیت افراد ترنس است، تمایلات فرد است حتی اگر ظاهر جسمی او برخلاف تمایلاتش باشد.
▫️ گفتنی است که اگر تلقّی از این وضعیت، نوعی بیماری باشد و فردی که ظاهر او برخلاف تمایلات و روحیات باطنی وی است بیمار بدانیم؛ به این بیان که این فرد به لحاظ فیزیکی اشکالی ندارد و تنها از نظر روحی بیمار و محتاج درمان است، در این صورت این بحث مطرح میشود که چرا بجای درمان وضعیت روحی این فرد، چندین عمل جراحی انجام داده تا فیزیک ظاهری او را مطابق پندارش کنیم؟
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s40785
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#جنسیت
🔎@fiqhenezam_com
✅️ عدالت اجتماعی و تأمین معیشت در فقه سیاسی/ انتقال از مالیات به خمس و زکات راهکاری برای اصلاح نظام مالیاتی
🔻 آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛
▫️ حق دوم از حقوق شهروندی، حق تأمین نیازهای ضروری زندگی شهروندان است که بر دولت اسلامی و بر حاکم اسلامی وظیفه است که نیازمندیهای ضروری شهروندان را تأمین کند؛ خوراک، پوشاک، مسکن و درمان که اینها مهمترین نیازهای ضروری شهروندان است؛ واجب است که این نیازها را تأمین کنند
▫️نمی دانم چرا الان اینگونه است که شخص را به دلیل بدهی به زندان میاندازند؛ آنوقت مردم پول جمع میکنند که او را از رندان آزاد کنند. اگر پول دارد و او را به زندان انداختید؛ که مشکلی ندارد. کسانی که در زندان میافتند و مردم جمع میشوند برای آنها پول جمع میکنند تا از زندان آزادش کنند که مؤسر نیستند، به چه میزان شرعی اینها باید زندان بروند؟ با شرع نیز سازگار نیست. دولت باید بپردازد.
▫️اگر از ما نظر بخواهند ما میگوییم راهش این است که زکات و خمس را از مردم بگیرید و به فرض اگر این زکات و خمس معمولی کفاف نکرد، به قدر ما به الکفایة مالیات بگیرد؛ که آنوقت مالیات باز هم زکات است. ما در نظام دینی و در نظام مالی اسلام، چیزی به نام مالیات نداریم.
▫️خمس خیلی میتواند منبع در آمد مبارکی باشد؛ مردم اگر بفهمند که این پولی که به دولت میدهند، وظیفه شرعیشان را دارند انجام میدهند؛ ذمهشان بری میشود؛ مالشان پاک میشود؛ [با اشتیاق بیشتری این را میپردازند
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/d36296
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ تجزیه و تحلیل ملاکهای جنسیت از دیدگاه روانشناسی، پزشکی و فقهی
🔻 آیت الله جواد حبیبی تبار در درس خارج فقه جنیست بیان کرد؛
📌 از دید روانشناسی ملاک اصلی جنسیت اشخاص، فرمانی است که در مغز انسان جنسیت را تعیین میکند. اگر مغز انسان او را مرد میپندارد، واقعا مرد است و اگر به او فرمان انوثت میدهد، واقعاً زن است. از دید روانشناسی داشتن رفتارها و سلائق مردانه، داشتن نگرش و هیجانات مردانه، تصورات و افکار مردانه از علائم مردبودن است و بالعکس داشتن روحیات و تفکرات زنانه، علامت زنبودن است
📌 برخلاف دیدگاه روانشناسان، پزشکان معتقدند که عمل جراحی تغییر جنسیت مردانه، برای شخصی که آلت تناسلی مردانه داشته و سایر اندام مردانه را دارد، نه تنها موجب تغییر جنسیت نمیشود بلکه باعث تنقیص آن فرد خواهد شد. به تعبیر دیگر شخصی که وضعیت موجود خود را تغییر میدهد، نه تنها جنسیت قبلی خود را از دست میدهد بلکه جنسیت جدید نیز بدست نمیآورد و هیچ جنسیتی نخواهد داشت
📌 جنسیت از نظر روانشناسی و پزشکی دارای ملاکات و معیارهایی است. در نگاه فقهی لازم است سنجیده شود که چه ملاکهایی برای تعیین جنسیت وجود دارد. در این رابطه مسئله اول این است که آیا در فقه، جنسیت دارای یک حقیقت شرعیه است؟ یعنی شارع مقدس تعریفی برای آن در نظر گرفته است یا خیر؟
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/g83558
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پزشکی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ تعریف موسیقی/ واژه موسیقی موجود در ادبیات زمان معصوم اما غیاب در منابع اولیه اسلام
🔻 حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میرخندان در درس فقه هنر مطرح کرد؛
📚 مباحث فقهی هم در مبانی فقه موسیقی و رسانه های امروزی ، مطرح می شود که دارای نکاتی است که باید به آن پرداخته شود و هم به تحولات ناشی از رسانهها در عرضه و مصرف موسیقی که به بحث حکم موسیقی ارتباط دارد مطرح می شود؛ زیرا وضعیت جدید رسانهای بسیار متفاوت از زمان عصر معصوم است
📚 موسیقی، واژهای عربی است که در واقع معرب شده و ریشه عربی ندارد. این واژه از کلمه یونانی «موزیک» (mousike) گرفته شده است که خود این کلمه مشتق از «موزا» است.
📚 در عصر معصوم نیز واژه موسیقی به زبان عربی وارد شده بود. این روند از دوران ترجمه، به ویژه در دوره هارون و مأمون، آغاز شد و در رسالههای کندی نیز به کار رفته است و می توان گفت از زمان امام صادق تا امام رضا علیهما السلام هستند. بنابراین میتوان گفت واژه موسیقی در منابع اولیه دینی که از قرآن و سنت مشتق میشود، بهطور مستقیم استفاده نشده است اما در عصر معصوم این واژه راه یافته و در مکتوبات آن زمان مشاهده می شود.
📎 متن کامل : https://B2n.ir/r13895
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_گفتار
#فقه_هنر
🔎@fiqhenezam_com
❇️ فقه العلاقات العامه باب جدیدی در فقه/ ترسیم دورنمایی از بحث
🔻 آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه عدالت » مطرح کرد؛
🔹 یکی از ابواب مورد توجه در سالهای اخیر، باب فقهی با عنوان «علاقات عامه بین مردم، روابط میان مردم، روابط میانفردی به اصطلاح روانشناسی» است. این موضوع شامل روابط میان افراد و گروههای مردمی میشود که در اخلاق دایره وسیعی دارد و در کتب فقهی نیز بهویژه در مکاسب محرمه و برخی ابواب دیگر بهطور پراکنده بحث شده است.
🔹 رفتارهایی که در تعاملات بشری میان انسانها وجود دارد، موضوع بحث ماست و باید احکام مربوط به این رفتارها را ذکر کنیم. این مباحث، بهویژه شامل حدود صد دوگانه از مفاهیم اخلاقی است که در منابع روایی مانند کتاب العشره ذکر شده است. هرچند در اخلاق از یک منظر دیگر بحث میشود، اما در اینجا ما از منظر فقهی به بررسی احکام شرعی، به ویژه احکام خمسه، برای این رفتارها در ارتباطات عام و معاشرتهای مردم میپردازیم.
🔹 ما بر اساس این رویکرد، بهمنظور تأسیس یک باب از این قبیل، به مباحث عدل و ظلم پرداختهایم که ششمین عنوان در این مجموعه است. در چند سال گذشته، پنج عنوان دیگر را نیز مورد بحث قرار دادیم و عدل و ظلم، ششمین عنوان است. مثلاً «اکرام و تحقیر» یکی از آنها بوده است.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/a82136
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سیاست
🔎@fiqhenezam_com
18.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ عقل در استنباط حکم شرعی چه جایگاهی دارد؟
🎙 آیت الله ابوالقاسم علیدوست:
➖ اگر تبعیت احکام از مصالح و مفاسد را پذیرفتیم، اگر با اشاعره مرز خودمان را جدا کردیم، قاعده ملازمه را نیز می پذیریم؛ یعنی اگر جایی عقل قاطع حکمی کرد حکم شرع پشت آن می آید. نمی توان مبنای عدلیه را پذیرفت اما قاعده ملازمه را نپذیرفت.
➖اینکه بزرگان در بیان حکم مواردی مانند حرمت ربا می گویند تدل علیه ادله الاربعه به این معنا است که عقل را به صورت مستقل می آورند یعنی اگر ِآیات و روایات را کنار بگذاریم عقل به حرمت این موارد دلالت دارد.
———————————————————
#فقه_نظام
#ویدیو
🔎@fiqhenezam_com
❇️ روایات دال بر بیمه / متعلق تعهد می تواند به عنوان عوض بیمه قرار گیرد
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه بیمه» بیان کرد؛
▫️ صرف نظر از اینکه به نظر ما حقیقت بیمه ریشه قرآنی دارد، در روایات نیز به این مسئله اشاره شدهاست. در حال حاضر بیمه برای اشخاصی مانند زنان بی سرپرست وجود دارد. از وجود مبارک پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله نقل شدهاست که «السَّاعِي على الأَرْمَلَةِ والمِسْكِينِ، كالمُجَاهِدِ في سبيل الله» در ادامه این تعبیر نیز ذکر شدهاست «وكالقائم الذي لا يَفْتُرُ، وكالصائم الذي لا يُفْطِرُ». هر کسی به زنان بی سرپرست از جهت مالی و غیر آن توجه کند مانند مجاهد در راه خداوند یا مانند کسی است که روز را روزه میگیرد و شبها نماز میگذارد
▫️تعریف بیمه که مرحوم امام در متن تحریر ذکر نمودهاست و مطابق با دیدگاه مرحوم خوئی و مرحوم حاج شیخ حسین حلی نیز میباشد چنین است: «التأمين: عقد واقع بين المؤمّن (بیمه کننده) والمستأمن- المؤمّن له- بأن يلتزم المؤمّن جبر خسارة كذائيّة إذا وردت على المستأمن، في مقابل أن يدفع المؤمّن له مبلغاً، أو يتعهّد بدفع مبلغ يتّفق عليه الطرفان». در این تعریف تأمین، عقدی است که میان مؤمّن و مستأمن که همان مؤمّن له است منعقد میشود و مؤمّن ملتزم میشود در قبال گرفتن مبلغی اگر خسارتی بر مستأمن وارد شد آنرا جبران نماید.
🌐 متن کامل : https://B2n.ir/x13226
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_گفتار
#فقه_بیمه
🔎@fiqhenezam_com