eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
423 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ کارکردهای انتخابات در سطوح مختلف و تأثیر آن بر جامعه دینی/ مردم در چارچوب امور الناس باید انتخابات انجام دهند 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» مطرح کرد؛ ➖نباید چنین تلقی شود که با وجود امربه معروف و نهی از منکر یا نصیحت لائمه المسلمین، نیازی به نهاد نظارت نیست. مراد ما از نظارت، نظارت نهادینه است در حالی که امر به معروف یا نصیحت لائمه المسلمین که شامل امام مسلمین و ولی فقیه می‌شود، از محل بحث خارج است. بحث ما ناظر به نظارت نهادینه از مجرای قانون است و بهره ازنهادهای مزبور عموما نا نهادینه است. ➖انتخابات یا وکالت مردم به کارگزاران است یا امری شبیه وکالت و مستقل است. با این انتخاب است که نماینده مردم، حق مدیریت پیدا می‌کند و حقوق و تکالیفی متوجه او می‌شود. ➖البته در حکومت های غیر دینی کار به همین جا ختم می‌شود. اما در حکومت دینی شبه‌ای که در این صورت رخ می‌نماید گزاره‌ای «ولایت عالمان عاقل و عادل» است. با این شبه که این گزاره در فرض فوق چه جایگاهی دارد. اگر ولایت عالمان عادل و عاقل را بپذیریم، جایگاه انتخابات مردم چیست؟ ➖به عبارت دیگر از یک سو مشروعیت حکومت اعم از دینی و غیر دینی را انتخابات دانسته شد اما از سوی دیگر قائل به ولایت عالمان عادل و عاقل هستیم. اگر انتخابات لازم است نقش ولایت عالمان چیست و اگر ولایت است دیگر نیازی به انتخابات نیست. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/h06169 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ شاخص‌های سنجش توسعه در جامعه اسلامی 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصاد اسلام» مطرح کرد: ➖پیشرفت و رشد می‌بایست ذیل مفهوم توسعه مطرح شود و توسعه امری فراتر از رشد است. لذا ابتدائاً لازم است شاخص‌های توسعه مطرح شده و سپس رشد و پیشرفت اقتصادی را در ضمن آن بسنجیم. توسعه در جامعۀ اسلامی شاخص‌هایی دارد که در هر جامعه‌ای با توجه به فلسفه و بنیان‌های فکری آن متفاوت است. ➖در دنیا توسعه در هر کشوری با توجه به ارزش‌های آن جامعه سنجیده می‌شود. به عنوان مثال اگر در یک جامعه ازدواج افراد هم‌جنس‌گرا یک ضد ارزش تلقی نشده بلکه مانند ازدواج‌های عادی نوعی خانواده محسوب شود، بالا رفتن تعداد ازدواج این افراد موجب توسعۀ امر ازدواج خواهد شد منتهی این امر اختصاص به آن جامعه دارد و به طور مثال در جامعه اسلامی نه تنها موجب توسعه نخواهد شد بلکه با توجه به ضد ارزش بودن آن خلاف روند توسعه محسوب می‌شود. ➖تعریف شاخص‌هایی که با مبانی اسلامی سازگار باشند از کارهای مهم و اساسی است که متأسفانه امروزه کمتر به آن پرداخته می‌شود و عمدتاً از شاخص‌هایی که جامعۀ غرب در تعریف توسعه بیان می‌کند، تبعیت می‌شود در حالیکه توسعه‌ای که آنان مطرح می‌کنند بر اساس نظام سرمایه‌داری و نظام ارزشی غرب است و با شاخص‌های توسعه و ارزشی که اسلام مطرح می‌کند فاصله دارد. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/p02239 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅️ تقویت روحیه ایمان و ناظر دانستن خداوند بهترین راه‌ پیشگیری از جرائم 🔻 آیت الله محسن فقیهی در درس خارج فقه پیش گیری از آسیب های اجتماعی مطرح کرد: 🖊 قرآن کریم در آیات متعددی به اهمیت پیشگیری از جرائم اشاره می‌کند و آن را مایه نجات افراد دانسته و تأکید ویژه‌ای نسبت به آن دارد. در ادامه به برخی از این آیات اشاره خواهیم نمود. 🖊 «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِینَ » در این آیه شریفه علت اینکه یوسف نبی (علی نبینا و آله و علیه السلام) موفق به پیشگیری از جرم شد و به گناه و معصیت آلوده نشد، مشاهده برهان و دلیل پروردگارش عنوان شده است 🖊 یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از جرائم تقویت روحیه ایمان و شاهد و ناظر دانستن خداوند متعال نسبت به اعمال خود است. انسانی که دائماً خود را در محضر پروردگار ببیند، از بسیاری از جرائم چشم‌پوشی کرده و مرتکب آن نمی‌شود. 🖊 عبادتی که بخاطر محبت الهی انجام شود تأثیر بیشتری از سایر عبادات نسبت به پیشگیری از معاصی دارد. مصداق بارز این مسئله، ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) است که در آن ایمان بالای حضرت و یاران ایشان تحمل مصائب و سختی‌های فراوان را برایشان راحت‌تر می‌کرد. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/f63815 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل شهید صدر از اقتصاد سرمایه داری/ آزادی اقتصادی نقطه تمایز اصلی اقتصاد اسلامی و غربی 🔻 حجت الاسلام و المسلمین معصومی نیا در درسی با عنوان «اندیشه اقتصادی شهید صدر» بیان داشت: ▫️اساس و بنیان نظام اقتصاد سرمایه‌داری دئیسم و اومانیسم است. دئیسم به معنای انکار ربوبیت خداست. نتیجه انکار ربوبیت خداوند، اومانیسم است و انسان، محور می‌شود. وقتی انسان، محور شد به طور طبیعی هر کسی باید به فکر خودش باشد پس تفکر اصالت فرد شکل می‌گیرد. نتیجه طبیعی اصالت فرد، آزادی اقتصادی نامحدود، مالکیت خصوصی نامحدود، رقابت داروینیستی و عدم مداخله دولت است ▫️در فضای نظری اقتصاد غرب، از ابتدای پیدایش، شعار آزادی مطلق اقتصادی را سر داده‌اند و هر زمان که بحران رخ داده است، آن را تعدیل کرده و بعد دوباره آن را گسترش داده‌اند. کلاسیک‌ها، شعار آزادی مطلق را سر می‌دادند. این شعار در مقام تئوری، با آمدن موج مارکسیسم‌ها و سوسیالیست‌ها محدود می‌شود. بعد نئوکلاسیک‌ها می‌آیند و همان شعارهای آزادی اقتصادی کلاسیک‌ها مطرح می‌شود. بعد بحران 1930 به وجود می‌آید که در آن کینز می‌آید آزادی اقتصادی را محدود می‌کند. بعد مکتب شیکاگو و ادامه این روند تا امروز ▫️شهید صدر (ره) در تبیین تفکر سرمایه‌داری چنین بیان می‌کند که یکی از نتایج آزادی اقتصادی که مبتنی بر اصالت فرد است مالکیت اقتصادی نامحدود است که در تفکر اسلامی به مالکیت اسلامی محدود تبدیل می‌شود 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s93835 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅️ تحلیل و بررسی فقه السیاسات اللاحکومیه و تفاوت آن با فقه سیاسات 🔻 آیت الله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه سیاسی» بیان داشت: ➖ فقه السیاسه را می توان به دو بخش در یک تقسیم کلان تقسیم کرد: ۱- فقه السیاسات ۲- فقه السیاسات الحکومیه. ➖فقه سیاسی و فقه سیاست مربوط به غیر حکومت، مکلفین و بدون لحاظ وجود حکومت و نقش آنها به حکومت است. در مقابل «فقه السیاسات الحکومیه است». در واقع سیاست هایی که در پیوند با حکومت است و انسان و حکومت مکلف هستند. ➖طبق رویۀ رایج بشر، سه قوه پیش بینی شده است. ما حداقل پنج قوه را مطرح می کنیم؛ علاوه بر قوۀ مقننه و قوۀ اجرائیه و قوۀ قضائیه. به نظر باید دو قوۀ دیگر هم مستقل از این سه قوه داشته باشیم؛ قوۀ ثقافیه،قوۀ عسکریه و امنیه. البته این ساختاربندی در منابع دینی و مصادر تشریع الگوی ثابت و واحدی ندارد و بین عُقلا می تواند الگوی ثابت و واحدی داشته باشد. 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/n45274 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅️ بررسی ملاک‌های جدید در پدیده ترنس / نگاهی به داوری‌های عرف دقّی و مسامحی در تغییر جنسیت 🔻 آیت الله جواد حبیبی تبار در بخشی از درس خارج «فقه جنیست» مطرح کرد؛ ▫️ اخیراً نظر متفاوتی دربارۀ ملاک‌های جنسیت در پدیدۀ ترنس ذکر شده است. این نظریه معتقد است که با پدیدۀ ترنس نباید از جهت فیزیولوژی مواجهه داشت بلکه می‌بایست از نظر روحی و روانی در این باره شاخص‌گذاری کرد ▫️طبق این مبنا شخصی که ترنس است، از نظر فکری خود را جنس مخالف می‌پندارد و همین اعتقاد مبنای تعیین جنسیت او قرار می‌گیرد نه مواردی که پزشکی مطرح می‌شود مانند آلت تناسلی مردانه یا زنانه، هورمون مردانه یا زنانه و... . بر اساس این مبنا آنچه که معیار تعیین جنسیت افراد ترنس است، تمایلات فرد است حتی اگر ظاهر جسمی او برخلاف تمایلاتش باشد. ▫️ گفتنی است که اگر تلقّی از این وضعیت، نوعی بیماری باشد و فردی که ظاهر او برخلاف تمایلات و روحیات باطنی وی است بیمار بدانیم؛ به این بیان که این فرد به لحاظ فیزیکی اشکالی ندارد و تنها از نظر روحی بیمار و محتاج درمان است، در این صورت این بحث مطرح می‌شود که چرا بجای درمان وضعیت روحی این فرد، چندین عمل جراحی انجام داده تا فیزیک ظاهری او را مطابق پندارش کنیم؟ 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/s40785 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅️ عدالت اجتماعی و تأمین معیشت در فقه سیاسی/ انتقال از مالیات به خمس و زکات راهکاری برای اصلاح نظام مالیاتی 🔻 آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» مطرح کرد؛ ▫️ حق دوم از حقوق شهروندی، حق تأمین نیازهای ضروری زندگی شهروندان است که بر دولت اسلامی و بر حاکم اسلامی وظیفه است که نیازمندی‌های ضروری شهروندان را تأمین کند؛ خوراک، پوشاک، مسکن و درمان که اینها مهم‌ترین نیازهای ضروری شهروندان است؛ واجب است که این نیازها را تأمین کنند ▫️نمی دانم چرا الان اینگونه است که شخص را به دلیل بدهی به زندان می‌اندازند؛ آنوقت مردم پول جمع می‌کنند که او را از رندان آزاد کنند. اگر پول دارد و او را به زندان انداختید؛ که مشکلی ندارد. کسانی که در زندان می‌افتند و مردم جمع می‌شوند برای آنها پول جمع می‌کنند تا از زندان آزادش کنند که مؤسر نیستند، به چه میزان شرعی اینها باید زندان بروند؟ با شرع نیز سازگار نیست. دولت باید بپردازد. ▫️اگر از ما نظر بخواهند ما می‌گوییم راهش این است که زکات و خمس را از مردم بگیرید و به فرض اگر این زکات و خمس معمولی کفاف نکرد، به قدر ما به الکفایة مالیات بگیرد؛ که آنوقت مالیات باز هم زکات است. ما در نظام دینی و در نظام مالی اسلام، چیزی به نام مالیات نداریم. ▫️خمس خیلی می‌تواند منبع در آمد مبارکی باشد؛ مردم اگر بفهمند که این پولی که به دولت می‌دهند، وظیفه شرعی‌شان را دارند انجام می‌دهند؛ ذمه‌شان بری می‌شود؛ مالشان پاک می‌شود؛ [با اشتیاق بیشتری این را می‌پردازند 🌐 متن کامل : https://B2n.ir/d36296 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com