eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.4هزار دنبال‌کننده
484 عکس
18 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.ir 📞 ارتباط با ما: @FM_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد: ⬅️ مقدمات متنوعی برای تشکیل خانواده موردنیاز است که عبارت‌اند از: آموزش، بسترسازی، یادگیری، همراهی، مشاوره، تشویق و حمایت. ⬅️ هر شخصی به ‌تناسب شرایطی که دارد نیازمند برخی عواملی است تا بتواند خانواده‌ای را تشکیل دهد. برخی نیاز به تشویق و حمایت دارند تا ترس آنها نسبت به تشکیل خانواده از بین برود. برخی دیگر نیاز به آموزش و یادگیری دارند تا در انتخاب شریک زندگی، موفق عمل کنند. برخی مسائل از لحاظ فقهی موارد پیش‌ پاافتاده بوده و اساساً قابل طرح نیستند لیکن در زندگی روزمره می‌توانند خیلی اثرگذار باشند. ⬅️ حمایت‌هایی که در بدو ازدواج صورت می‌گیرد بایستی استمرار داشته باشند و بعد از ازدواج نیز در بهبود روابط میان زوجین کمک کنند. نوع نگاه به مسئله ازدواج بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا نحوه عملکرد شخص در زندگی، وابسته به آن می‌باشد. ⬅️ در خصوص مسائلی که عناوین اولیه اخلاقی دارند ولی در شکل‌گیری و پایداری و پویایی خانواده نقش اساسی دارند دو نوع نگاه وجود دارد: اول: در حد برداشت برخی فقها، این مسائل در امور اخلاقی و تحسینی نگه داشته شود. دوم: این مسائل بر اساس اصول روان‌شناسی و جامعه‌شناسی، ارتقاء داده شود. متن کامل: https://b2n.ir/s66828 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
حجم: 250.6K
✅ ظرفیت‌های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر 🖊نویسنده: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📝 چکیده: ⬅️ برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده‌های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت‌های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید. ⬅️ برخی از این ظرفیت‌ها عبارت است از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده‌ساز. در میان برخی از منبع‌واره انگاشته شده‌ها ظرفیت‌هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می‌شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی‌گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. ⬅️ شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام‌وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. ———————————————————-- 🔎@fiqhenezam_com
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ⬅️ برای اهمیت یک بحث در علم فقه، سه ملاک وجود دارد؛ 1) بحث فقهی مورد ابتلای مکلفین باشد. 2) حکم این موضوع از لحاظ کمی و کیفی فراوان و پیچیده باشد.3) وجود آثار و نتایج قابل توجه در اجتماع داشته باشد. ⬅️ تعریف جامع و مانع فضای مجازی از نگاه ما عبارت است از؛ فضایی که دارای وجود ثانوی می‌باشد و به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است. ⬅️ جنس در تعریف، وجود ثانوی است. وجود اولی، وجودی است که در عالم خارج آثاری برای آن مترتب می‌شود. وجود ثانوی غیر از وجود خارجی است مانند وجود ذهنی و لفظی. فصل در تعریف عبارت « به وسیله تجهیزات الکترونیکی پدید آمده است» می باشد؛ یعنی وجودی مراد است که به وسیله تجهیزات الکترونیکی ایجاد شده باشد. ⬅️ آیا تقسیم فضا و وجود به حقیقی و مجازی صحیح است؟ برخی از بزرگان مانند مقام معظم رهبری و آیت الله جوادی آملی بر این باور هستند که چنین تقسیم بندی صحیح نیست و فضای مجازی یک فضای حقیقی می‌باشد. ⬅️ آیت الله جوادی آملی در بیان دلیل خود بر این نظر می‌فرماید: آنچه مشاهده می‌شود این است که بر فضای مجازی آثار حقیقی مترتب می‌شود. از سوی دیگر هرچیزی که آثار حقیقی بر آن مترتب شود، حقیقی است؛ زیرا هرگز آثار حقیقی بر امر مجازی مترتب نمی‌شود. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/n19619 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه در سومین سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت: ⬅️ احکام در اسلام دارای انواعی هستند. نخستین بخش از احکام اسلامی، احکام ضروری می‌باشند. دوم احکامی هستند که بالملازمه به ضروریات باز می‌گردند. سوم احکامی که ذات اجتهادی دارند؛ یعنی به وسیله اجتهاد به دست می‌آیند. چهارم احکامی هستند که موضوع آنها تکوینی است. پنجم از احکام، اجتماع است که شهید مطهری آن را مطرح کرده است. بازگشت این نوع از احکام به اجتماع است. ششم: نظر حاکم و فقه حاکم است که بازگشت آن به استخدام علوم می‌باشد. ⬅️ در کتاب اصول کافی بابی به نام «بَابُ مَا يَجِبُ مِنْ حَقِّ الْإِمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقِّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْإِمَام‏» وجود دارد که در اولین روایت این باب آمده است: «... يَقْسِمَ بَيْنَهُمْ بِالسَّوِيَّةِ وَ يَعْدِلَ فِي الرَّعِيَّةِ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فِي النَّاسِ فَلَا يُبَالِي مَنْ أَخَذَ هَاهُنَا وَ هَاهُنَا» اگر عدالت در میان مردم باشد و مردم نیز از رهبر و امام خود اطاعت کنند، تعداد اندک مخالفین تاثیری ندارد؛ بر اساس این فراز از روایت می‌باشد که ما رأی اکثریت مردم را برای استقرار حکومت کافی می‌دانیم. اما باید توجه داشت که برای محقق شدن این مهم، باید همه مردم از اوامر امام خود اطاعت کنند. ⬅️ در اداره جامعه باید ازعلوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمی‌آید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/a32045 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین 🔸 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت: با فحص منابع دینی، می‌توان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد. 🔹 وی در بیان این قواعد عنوان کرد: 1. عدم جواز تفکیک دین از سیاست 2. مصدر قوای سه گانه خداوند است 3. حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا 4. تطبیق ارزش‌ها، سیاستگذاری‌ها، نظام‌ها و تصرفات با شریعت اسلامی 5. حرمت ولایت طاغوت 6. وجوب اطاعت از منصوبان الهی 7. حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود 8. ... 🌐 ادامه قواعد و توضیحات هر قاعده در: https://menhajj.ir/?p=413 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نظام یعنی ضوابط و قواعدی که انسان بتواند به وسیله آن در مسیر صحیح حرکت کند. بنظر می‌رسد چنین نظامی در سیاست اسلامی موجود است. از ادله‌ای تقویت کننده این نظر آیات قرآن کریم است که می‌فرماید: «...وَ لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا» »فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ» ⬅️ نظام سیاسی یعنی اینکه بشر باید تحت ولایت خداوند قرار بگیرد و از اوامر او اطاعت نماید؛ از این رو در عصر حاضر ریشه بسیاری از شبهات مسائل زنان این است که افراد در مبانی کلامی ضعف دارند. آنها باید پاسخ این سوال را برای خود روشن کنند که آن خداوند را به عنوان ولی پذیرفته‌اند یا خیر؟ اگر او ولیّ است؛ بنابراین حق تشریع نیز منحصر به او می‌باشد و آنها حق ندارند خود را در مقام تشریع قرار بدهند. ⬅️ اگر مقصود از نظام، مجموعه‌ای است که در هر زمان و مکان، بشود عرضه کرد؛ ما چنین نظامی را داریم. زمانی را پیدا نمی‌کنیم که بگويیم مصلحت این است که از تحت ولایت خداوند خارج شویم و تحت ولایت شیطان قرار بگیریم. ⬅️ برخی از مقولات به گونه‌ای هستند که حتی قاعده لا حرج نیز در آن جریان پیدا نمی‌کند. اگر گفته شود چون الآن تحت ولایت خدا بودن یا پیامبر یا امام معصوم یا ولی فقیه بودن، برای ما حرجی شده است، پس تحت ولایت شیطان قرار بگیریم، سخنی گزاف است. به هیچ وجه قاعده لا حرج چنین مواردی را شامل نمی‌شود؛ زیرا این امور از اصول و ارکانی می‌باشند که در هیچ زمانی قابل تغییر نیستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/w29166 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
🔻 آیت‌الله سید علی اکبر حائری در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، گفت: ✅ در خصوص فقه نظام می‌توان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ‏ فِيهَا حُكْمٌ‏» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را می‌توان از متون دینی استخراج کرد. ⬅️ مرحوم شهید صدر در بخشی از مقاله «الاتجاهات المستقبلة لحرکة الاجتهاد » که در ایام جوانی نوشته است می‌گوید: به دلیل اینکه علمای شیعه زمان زیادی را از حکومت و سیاست دور بوده‌اند، عادت کرده‌اند که فقه و اجتهاد را به صورت فردی بنگرند و هدف آنها فردی باشد. ✅ از جمله مباحثی که امروزه اهمیت زیادی دارد، پاسخ به مسائل مستحدثه است و این مشکل باید در نظام حل شود. بنده یک سال تحصیلی در نجف را به بیان قواعد کلی که بر مسائل مستحدثه تاثیر زیادی می‌گذارد، اختصاص دادم. از جمله مباحث مطرح شده این است که محل رجوع در شبهات موضوعیه چیست و به چه باید رجوع کرد؟ 📝 متن کامل: https://b2n.ir/x76645 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت‌ الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت: ⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود می‌کند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف می‌شود، شامل دو بعد افقی و عمودی است. ⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ ‌کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار ‌دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمی‌شود. ⬅️ مراد از نظام، مجموعه‌ای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را می‌توان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعه‌های منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص. ⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاه‌های استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دست‌یابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com