✅ سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
🎙 استاد: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی
💠 فقه سیاسی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 9
💠 فقه پزشکی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 10
🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام
💢 شروع کلاسها: شنبه 9 مهرماه سال 1401
🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام_اسلامی
#فقه_سیاسی
#فقه_پزشکی
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی
🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی؛ بررسی ادله فقهی قضاوت زنان
🎙 استاد: آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 11
🏢 محل برگزاری: مسجد سلماسی
💢 شروع کلاسها: شنبه 9 مهرماه سال 1401
🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام_اسلامی
#قضاوت_زنان
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی
🎙 استاد: آیت الله علیرضا اعرافی
💠 فقه نکاح
📆 زمان: شنبه تا دوشنبه هر هفته/ ساعت 7:30 تا 8:05 و 8:05 تا 8:40
💠 فقه روابط اجتماعی
📆 زمان: سه شنبه هر هفته/ ساعت 7:25 تا 8:00 و 8:05 تا 8:40
🏢 دفتر مدیر حوزههای علمیه(مدرسه علمیه معصومیه)
💢 شروع کلاسها: شنبه 9 مهرماه سال 1401
🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام_اسلامی
#فقه_نکاح
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی؛ فقه قانون تجارت
🎙 استاد: آیت الله احمد عابدی
📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه هر هفته/ ساعت 7
🏢 محل برگزاری: حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها
💢 شروع کلاسها: شنبه 9 مهرماه سال 1401
🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام_اسلامی
#فقه_قانون_تجارت
#آیت_الله_عابدی
🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظامهای اسلامی؛ فقه رمز ارز
🎙 استاد: آیت الله عباسعلی زارعی سبزواری
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 9-10
🔹 محل برگزاری: مدرسه فیضیه
💢 شروع کلاسها: چهارشنبه 9 مهرماه سال 1401
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#درس_خارج_فقه_نظام_اسلامی
#فقه_رمز_ارز
#آیت_الله_زارعی_سبزواری
🔎 @fiqhenezam_com
❇️ شواهد و مویدات روایی و فقهی برای پذیرش شخصیت حقوقی
🔻 آیت الله عابدی در درس خارج «فقه قانون تجارت» بیان کرد؛
⬅️ در کتابهای فقهی مانند تحریر الوسیله، وسیله النجاه و شرح لمعه، فصلی به نام کتاب الشرکه وجود دارد که بحث ما نیست. آنچه در پی بیان آن هستیم با شرکت در کتب فقهی چند تفاوت دارد.
⬅️ نخست اینکه شکرت فقهی از مال مشترک بحث میکند در حالی که در شرکت مورد بحث، بحث از شرکتهایی مانند شرکت بازرگانی است.
⬅️ دوم اینکه شرکت فقهی بر محور افراد حقیقی است مانند شراکت دو نفر که منتهی به ضرر یا ورشکستگی آنان میشود. اما در شرکت مورد بحث، محوریت با اشخاص حقوقی است.
⬅️ سوم اینکه در کتاب الشرکه، شرکتهایی محل بحث قرار میگیرند که دو نفر با آورده مالی یا آورده غیر مالی شراکت در کسبوکار میکنند. اما شرکت محل بحث ما آن است که اگر شرکتی ثبت شد و شخصیتی حقوقی دارد، در صورتی که نتوانست طلب خود را پرداخت کند چه احکامی دارد.
⬅️ در روایات شرکت به این معنا وجود ندارد؛ زیرا در آن زمان وجود نداشت. اما در متون روایی میتوان شواهد یا مؤیداتی مبنی بر اینکه آیا شرع شخصیت حقوقی را پذیرفته است یا نه، به دست آورد.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d93416
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_قانون_تجارت
#آیت_الله_احمد_عابدی
🔎@fiqhenezam_com
✅ عنوان مشارکت سیاسی و غیرسیاسی مردم در شریعت مطهر
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد؛
⬅️ «مشارکت سیاسی مردم» اصطلاحي است که در علوم سیاسی از آن بحث میشود. ما در این بحث کلمه «و غیرسیاسی» را به مشاركت سياسي اضافه نمودهام تا مواردی مانند مشارکت اقتصادی كه در اصل 44 قانون اساسي و اطراف آن مطرح شده است را در بر بگيرد.
⬅️ مشاركت سياسي قالبها و مصاديق متعددي دارد. امروزه ميگويند از بارزترين مصادیق مشاركت سياسي، احزاب قوي هستند. تظاهرات و شركت در تجمعات سياسي، اعتراض و راي دادن، حضور دادن در صحنه هاي راي گيري، از جلوه هاي مشاركت است.
⬅️ اصل ۲۶ قانون اساسی بحث آزادي را مطرح ميكند که مشاركت سياسي را با خود به همراه دارد؛ زیرا ميخواهند انجمن و اجزاب تشكيل بدهند، مشاركت ميشود. در اين اصل گفته است هيچ كس را نميتوان از شركت در موارد مذكور منع ساخت. اين منع چه مستقيم باشد چه زمينه سازي باشد هر دوي آن اشكال شرعي دارد؛ زیرا سلب آزادي مردم است.
🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k47989
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
✅ شروط وجوب در نکاح/ کفر از اموری محسوب میشود که سلب کفویت میکند
🔻آیت الله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام خانواده» بیان کرد؛
⬅️ از شرایط وجوب، این است که کفوی برای شخص باشد. اما اگر کفوی نباشد، وجوب انکاج نمیآید؛ مانند حضرت مریم که برای او کفوی وجود نداشت لذا ازدواج نکرد.
⬅️ عناصری که کفویت از آنها تشکیل میشود، به دو صورت ایجابی و سلبی هستند؛ یعنی بعضی چیزها موجب وجود کفویت میشوند و برخی چیز ها مانع کفویت میشوند. بحث ما در اموری است که موجب سلب کفویت میشود
⬅️ کفر از اموری محسوب میشود که سلب کفویت میکند؛ بنابراین مسلمان حق ندارد با کافر ازدواج کند. تزویج با کتابیه جایز است و مرد مسلمان با رعایت شروطی میتواند با زن نصرانی، یهودی و یا مجوسی ازدواج کند.
⬅️ تزویج با کتابیه، مشروط بر این است که تزویج بر مسلمه نباشد؛ یعنی کسی که زن مسلمان دارد نمیتوانند با زن کتابیه ازدواج کند که او هووی زن مسلمه بشود. اما عکسش جایز است.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/b82710
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_نظام_خانواده
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﺑﺎ ﺷﯿﺮدﻫﯽ / شیر ناشی از آمپولهای هورمونی نشر حرمت نمیکند
🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد؛
🔻ﺷﺮوط ﻣﻌﺘﺒﺮ در ﺷﯿﺮدﻫﯽ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:
1️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ؛ از این رو ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺷﯿﺮ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ دﯾﮕﺮی ﻏﯿﺮ از ﺑﺎرداری مانند آمپولهای هرومونی اﯾﺠﺎد شود، ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. اﯾﻦ ﺷﺮط ﻣﻮرد وﻓﺎق ﻫﻤﻪ ﻋﻠﻤﺎء اﺳﺖ.
2️⃣ ﺷﯿﺮ ﻧﺎﺷﯽ از وﻻدت ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺷﯿﺮی ﮐﻪ ﻧﺎﺷﯽ از ﺑﺎرداری ﺑﺎﺷﺪ اﻣﺎ ﻗﺒﻞ از وﺿﻊ ﺣﻤﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪ شود ﺑﺮای ﻧﺸﺮ ﺣﺮﻣﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﺷﺮط اﮔﺮ ﭼﻪ ﻣﺸﻬﻮر اﺳﺖ اﻣﺎ در آن اﺧﺘﻼف وﺟﻮد دارد.
⬅️ اﮔﺮ زن از ﺷﯿﺮ دو ﺷﻮﻫﺮ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ را ﺷﯿﺮ ﺑﺪﻫﺪ، ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﯿﺮ ﺷﻮﻫﺮ دوم نوشیدهاند ﺑﻪ ﺷﻮﻫﺮ اول ﻣﺤﺮم ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺑﭽﻪﻫﺎی ﺷﻮﻫﺮ دوم ﺑﻪ ﺑﭽﻪﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﺷﻮﻫﺮ اول ﺷﯿﺮ ﺧﻮردهاﻧﺪ، ﻣﺤﺮم ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ و ﺑﺎﻟﻌﮑﺲ .
🌐 متن کامل: https://b2n.ir/n20426
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پزشکی
#آیت_الله_محمد_محمدی_قایینی
🔎@fiqhenezam_com
✅ حرمت مطلق ایذاء / تعارض ادله امربهمعروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار
🔻آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛
⬅️ آیا میشود پذیرفت که ایذاء مطلقاً برای مؤمن حرام است؟ بیشتر فقها و کسانی که متعرض این مسئله شدهاند، بر این باور هستند که به این اطلاق نمیتوان پایبند شد.
⬅️ بحث مذکور به صورت مستقل درجایی وجود ندارد بلکه به تناسب در تضاییف فروع فقهی مشاهده میشود. به عنوان نمونه در باب امربهمعروف و نهی از منکر بهتناسب این بحث که مراتبی از امربهمعروف و نهی از منکر همراه با ایذاء است، به این موضع نیز پرداخته شده است.
⬅️ از یک سو با اطلاقاتی مواجه هستیم که اباء از تخصیص آن بعید نیست؛ یعنی اگر بهتنهایی بودند اطلاق خوبی داشتند. از سوی دیگر مقید لفظی هم نداریم اما ارتکاز قوی در کلام فقها مبنی بر این که نمیشود به این اطلاقات ملزم شد، وجود دارد.
⬅️ بعضی آقایان در تعارض ادله امربهمعروف و نهی از منکر و ادله ایذاء و اضرار گفتهاند ادله ایذاء مجمل است و به همین دلیل قدر متینهایی را میگیرند مانند موردی که شخص قصد کند و ایذاء شدید باشد.
⬅️ ما مسیری را طی میکنیم و خروجیهای معینی را که ارتکاز بیش از آن نمیگوید، را انتخاب میکنیم و میگوییم اینها به دلیل مقیدهای لبی از حصه اطلاق خارج هستند.
🌐متن کامل: https://b2n.ir/e58859
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_روابط_اجتماعی
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
❇️ برای مشخص کردن معنای بحث جهاد باید با منطق مقام معظم رهبری پیش رفت
🔻آیت الله عبدالکریم فرحانی در اولین جلسه از درس خارج «فقه جهاد» بیان کرد؛
⬅️ در ابتدای امر باید معنای جهاد را بیان کرد به اینکه آیا جهاد به معنای قتال است یا جهاد کبیر؛ زیرا امان موضعا زمانی فهمیده میشود که بدانیم در کدام یک از فضای قتال یا فضای جهاد کبیر، بحث میشود.
⬅️ نکته مهم تعیین ماهیت قتال است. هر چند جهاد را به معنای قتال (اعم از ابتدایی یا دفاعی) بدانیم، اما در هر صورت باید ماهیت قتال معین شود. در آیه شریفه «قاتلوا هم حتی لا تکون فتنه ...»، موضوع قتال است نه جهاد.
⬅️ در کتب قدیمی تفکیکی میان جهاد و قتال وجود ندارد؛ از این رو مراد آنها از جهاد، همان قتال است. در این صورت باید تکلیف خود را با بحث روابط بین الملل، مشخص کنیم؛ زیرا وقتی دنبال جهاد کبیر باشیم، بحث جنگ مطرح نیست. بلکه بحث این است که میخواهم تکلیفم را با یک معاهده ای مثلا مثل برجام یا بیست سی روشن کنم.
🌐 ادامه متن: https://b2n.ir/x71147
———————————————————
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_جهاد
#آیت_الله_عبد_الکریم_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com