May 11
روش فقه نظام در طراحی نظام بانکداری اسلامی
کمیل قنبرزاده ǀ حمید شخم گر
چکیده
پژوهشهای صورتگرفته در زمینة بانکداری اسلامی، به دلیل ابتلا به اشکالات روشی و اشکالات ماهوی متعددی از قبیل عدم برخورداری از حجیت، عدم بهرهگیری از همه ظرفیتهای معارف اسلامی، ضعف کارآمدی، حفظ روح بانکداری ربوی و غیره، فاقد انطباق کامل با احکام شریعتند و در مرحلة اجرا نیز توفیق قابلتوجهی به دست نیاوردهاند. پژوهش پیشرو پس از معرفی و نقد روشهای موجود در اسلامیسازی بانک به ارائه روش مطلوب، ادله و آثار آن میپردازد و نشان میدهد که شیوة مطلوب اسلامیسازی بانک، سه مرحله دارد: مرحله نخست، معرفی نظام اقتصادی اسلام بر اساس مبانی و اهداف اسلامی و اصول استنباط شده با روش جامع استنباط در «فقه نظام»؛ مرحله دوم، کشف اصول کلی حاکم بر نهاد مالی مطلوب در این نظام و مرحله سوم، طراحی الگوی عملیاتی برای بانک اسلامی بر اساس اصول استخراج شده، تجارب موجود در نهادهای مالی، تکیه بر ظرفیتهای موجود و توجه به ملزومات اجرایی است. روش این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است.
کلیدواژهها
بانکداری اسلامی، فقه نظام، روش عدم مغایرت، روش فقه نظام، نهاد مالی اسلام.
@fiqhnezam
بررسی پیشنهادات شهید صدربرای قانون اساسی ج.ا.ا
در خصوص نقش ولیفقیه در تعیین رئیس قوۀ مجریه
صادق سمسار ǀ محسن حیدری
چکیده
ولایت فقیه بهعنوان رکن اصلی نظام سیاسی اسلام در جمهوری اسلامی پذیرفته شده است، اما یکی از مسائل پیشرو این است که چگونه میتوان اختیاراتِ این جایگاه فراقانون بشری را در قانون اساسی منضبط کرد. این مقاله صرفاً به بررسی اختیارات ولیفقیه در قوۀ مجریه و بهطور خاص تعیین رئیس آن از منظر شهید صدر میپردازد. نظریۀ شهید صدر به دلیل جایگاه خاص صاحب نظریه و نیز انعکاس آن در قانون اساسی ج.ا.ا، محور بحث قرار میگیرد. شهید صدر معتقد است که انتخاب رئیس قوۀ مجریه از حقوق مردم است، نه فقیه و فقیه صرفاً حق تأیید صلاحیت کاندیداها و نیز رسیدگی به تحلفات احتمالی دولتمردان را داراست. بررسی امکان تحقق اختیارات شرعی ولیفقیه و اهداف و لوازم شکلگیری دولت اسلامی، در سازوکار پیشنهادی شهید صدر، قضاوت دربارۀ نظریۀ ایشان را برای ما ممکن میسازد. پس از بررسی، این نتیجه حاصل شد که در این سازوکار، اختیارات شرعی ولیفقیه رعایت نشده است و شکل تعیین این جایگاه توسط مردم نیز بهگونهای است که در خطا افتادن مردم را در این انتخاب به همراه دارد و روشی اطمینانبخش جهت تحقق مردمسالاری دینی و نیز تعیین رئیس شایسته برای قوۀ مجریۀ اسلامی نخواهد بود.
کلیدواژهها
اختیارات ولیفقیه، قوۀ مجریه، نظریۀ سیاسی شهید صدر، تأیید صلاحیتها، انتخابات.
@fiqhnezam
شأن ولایی فقیه درتقیّه
عنایتاله رمضانپور
چكيده
تقیّه یکی از مهمترین مباحث دینی است که همواره در کانون توجه اندیشوران اسلامی در دانش فقه، اصول فقه، کلام و حتی اخلاق قرار داشته و در حل چالشهای مهمی بهویژه در دانش فقه، نقش ایفا کرده است. با این وجود، بازبینی منابع دینی مرتبط با تقیّه حکایت از آن دارد که آثار مورد انتظار از این آموزه دینی -چنانکه باید- مورد بهرهبرداری قرار نگرفته است. این پژوهش در صدد است با تفکیک شئون فتوایی و ولایی فقیه، تشریح ابعاد ولایی تقیّه در منابع فقهی و ظرفیتشناسی دیگر آموزههای فقهی مرتبط با مسئلة تقیّه، رویکرد غالب فقها را در تبیین مسئلة تقیّه یعنی رویکرد ناظر به شأن فتوایی فقیه، مورد نقد قرار دهد و رویکرد ناظر به شأن ولایی فقیه را از این منظر که الزام یا نهی از تقیّه در ادلة تقیّه بهعنوان تصرفاًت ولایی ائمّه (ع) به شکل قضایای خارجیه و مطابق با تشخیص مصالح عامّه مسلمین و متناسب با شرایط زمان و مکان صادر شده است، تقویت کند. حاصل این پژوهش آن است که توجّه به این رویکرد، نقش بسزایی در تأیید گسترة ادلّة ولایت فقیه، تبیین روشن از شئون مختلف ولایی فقیه، تفسیر جامعتر از تقیّه بهعنوان یک سیاست مبارزاتی و اثبات لزوم انسجام در فعالیتهای سیاسی دارد. روش این پژوهش توصیفی-تحلیل است.
کلیدواژهها
ولایت، إفتا، تقیّه، شأن فتوایی فقیه، شأن ولایی فقیه.
@fiqhnezam
بررسی فقهی شرط ايمان در کارگزار دولت اسلامی
محمد حاج ابوالقاسم ǀ صابر صادقی
چکیده
در جهانبینی سیاسی، هر مکتبی به حوزة باورهای دولتمردان ـنفیاً و ایجاباًـ می¬پردازند. در فقه سیاسی شیعه نیز این مسئله جایگاه ویژهای دارد. مسئله اصلی پژوهش پیشرو، واکاوی اجتهادی باورمندی و ایمان کارگزاران است. این مسئله در فقه سیاسی شیعه مورد مداقه قرار گرفته ست. یکی از ویژگیهایی که ممکن است جزء خصوصیات ملزمه برای کارگزار در دولت اسلامی پیشبینی شده باشد، التزام به ولایت اهل بیت (ع) پس از پیامبر اکرم (ص)، در امور سیاسی و دینی است. ضرورت پژوهش در این حوزه، ترسیم الگوی مطلوب فقه دولت است که دچار خلاءهای معرفتی و نقصان نظریهپردازی است. در پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات و استفاده از چارچوب نظری استنباط و اجتهاد، رابطة میان دو متغیر ایمان (به معنای شیعه بودن) و تصدی کارگزاری در دولت اسلامی مورد تحلیل قرار گرفته است. طبق آیات شریفه و روایات و دیگر ادله میتوان گفت گرچه اصل در مناصب حکومتی و کارگزاری، شیعه بودن است، اما در مناصب غیررکنی که در حوزة باورها اثرگذار نیست، میتوان از عموم اهل تسنن در صورت واجد شرایط بودن، استفاده نمود.
کلیدواژهها
ایمان، شیعه، کارگزار، دولت اسلامی، فقه سیاسی.
@fiqhnezam
بررسی فقهی حکم سپردن مناصب سیاسی به بانوان
محمدمهدی اسلامیان
چکیده
یکی از موضوعات چالشی در فقه نظام سیاسی، سپردن مناصب سیاسی به بانوان در حکومت اسلامی است. نوشتار پیشرو بر اساس روش فقهی و استفاده از منابع اصیل فقه، به تبیین ادلة جواز و عدم جواز سپردن مناصب سیاسی به بانوان میپردازد و آنها را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. نتیجة پژوهش نشان میدهد تصدی مناصب عام ولایی مثل ولایت فقیه برای زنان جایز نیست، ولی در مناصب پایین¬تر -هرچند در محدودهای اندک دارای ولایت شوند- حق تصدی¬گری دارند. البته در هر صورت باید مقتضای عناوین ثانویهای همچون مفسده، رعایت شود. این نتیجه بر اساس تلاش نگارنده در این نوشتار است و چه بسا ادلة دیگری وجود داشته باشد که با ملاحظه آنها نتیجه ذکر شده دست خوش تغییراتی شود.
کلیدواژهها
منصب سیاسی- ولایت زنان _ ولایت مردان- حکومت اسلامی.
@fiqhnezam
ماهیتشناسی شخصیت حقوقی بنگاههای تجاری
با توجه به احکام عبید در فقه اسلامی
محمدحسن گلی شیردار ǀ مصطفی عبدالهی
چکیده
«بنگاههای تجاری»، اشخاص حقوقی عصر جدید حساب میشوند که در تعاملات حقوقی و تجاری احکام و لوازم ویژهای بر اعتبار آنها مترتب میشود. یکی از مهمترین پرسشها در مواجهه با این نوع اشخاص حقوقی، چگونگی نگاه شارع به آنها است. آیا از نظر شارع این اشخاص حقوقی میتوانند مالک باشند و طرف معامله قرار بگیرند؟ رویکرد عمومی فقیهان در پاسخ به این پرسش این بوده که این نوع اشخاص حقوقی، مانند سایر اشخاص حقوقی است و در این قبیل احکام، تفاوتی میان آنها وجود ندارد. اما تأمل بیشتر در مبانی اعتبار این نوع اشخاص حقوقی حکایت از آن دارد که میان آنها و سایر اشخاص حقوقی، تفاوت جدی وجود دارد. پژوهش پیشرو با واکاوی مبانی اعتبار این نوع شخصیت حقوقی در پی اثبات تفاوت آن با سایر اشخاص حقوقی است. نتیجه به دست آمده از پژوهش که حاصل روشی توصیفی-تحلیلی است نشان میدهد که شخصیت حقوقی بنگاههای تجاری الگوبرداری شده از مفهوم «عبد تاجر» است. از همینرو نباید با دیگر اشخاص حقوقی که الگوبرداری شده از مفهوم «انسان آزاد» است، اشتباه شود.
کلیدواژهها
شخصیت حقوقی، شخص حقوقی، شخصیت اعتباری، شرکتهای تجاری، اعتبار.
@fiqhnezam
حکم تکلیفی قاچاق کالای حلال
در کشورهای اسلامی با نگاه فقه حکومتی
محمدجواد قاسمیزادگان
چکیده
بررسی حکم فقهی قاچاق کالای حلال در کشورهای اسلامی یکی از مباحث ضروری جامعه ما در عصر حاضر است که کار فقهی گستردهای را میطلبد. امروزه قاچاق کالا باعث بروز آسیب و ضررهای فراوان فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کشور میشود. کسانی که دست به قاچاق کالا حتّی قاچاق کالای حلال میزنند در ابتدا شاید با آثار ویرانگر آن آشنا نبودند، ولی امروزه با وجود این آثار مخرّب بر روی جامعه باز برخیها دست به چنین کار قبیحی میزنند. این کار به تهدیدی جدّی و خطرناک برای جامعه تبدیل شده و ابعاد مختلف جامعه را نشانه رفته است. در این مقاله سعی شده با روش توصیفی - تحلیلی حکم قاچاق کالای حلال در کشورهای اسلامی با نگاه فقه حکومتی بیان شود. برای به دست آوردن حکم قاچاق کالای حلال در کشورهای اسلامی با نگاه فقه حکومتی میتوان به قرآن کریم، روایات، قواعد فقهی، حکم عقل، سیره عقلا و قاعده مصلحت تمسّک کرد.
کلیدواژهها
حکم تکلیفی، قاچاق، کالای حلال، کشورهای اسلامی.
@fiqhnezam
1_9072276654(4).pdf
970.1K
بررسی فقهی تصویب و اجرای قوانین
منجر به تعطیلی سنتهای اسلامی و تغییر سبک زندگی
@fiqhnezam
بررسی فقهی تصویب و اجرای قوانین
منجر به تعطیلی سنتهای اسلامی و تغییر سبک زندگی
احمدعلی یوسفی ǀ محمد مادرشاهی
چکیده
قوانین، ضوابط رفتارها در جامعه برای عرصههای مختلف از جمله عرصه اقتصادی است. هر قانونی در جامعه اجرا شود، در تغییر سبک زندگی تأثیر میگذارد. یکی از امور مهم، رعایت سنتهای اسلامی در عرصه اقتصادی است. منظور از سنتها افزون بر رعایت واجبات و پرهیز از محرمات، شامل عمل به مستحبات و پرهیز از مکروهات اسلامی است. براساس ادله فقهی و نیز فتاوای فقیهان تعطیلی نمودن سنتهای الهی جایز نیست، اگرچه در روایات تعابیر مختلف مشابهی مانند ترک نمودن سنت یا اعراض از آن ذکر شده است، اما با توجه به قراین مختلف و بیان فقیهان منظور از آن تعطیل شدن سنت در جامعه بوده و یا دستکم شامل آن میشود. در این نوشتار مقصود از سنتهای اسلامی، سنتهای غیرالزامی است. این مسئله از نگاه فردی باید مراعات شود و حکومت به دلیل ادله خاصی که وجود دارد در این زمینه تکلیف سنگینتری دارد؛ اگر تصویب و اجرای قوانینی باعث شود سنتی از سنن اسلامی در میان بخشی از اعضای جامعه تعطیل شود، تصویب و اجرای چنین قوانینی جایز نیست. این نوشتار با روش کتابخانهای اثبات کرده است که عدم جواز ترک سنت در رفتارهای فردی مورد تأکید ادله شرعی است، و به اولویت و همچنین به دلیل ادله خاصهای که وجود دارد در سطح رفتارهای جامعه که ناشی از تصویب قوانین است، مورد تأکید خواهد بود.
کلیدواژهها
سبک زندگی، سنتهای اسلامی، ترک نمودن سنت، اعراض از سنت، قوانین اقتصادی
@fiqhnezam
جریان اصل برائت در رفتار حاکم
علی صالحیمنش
چکیده
از مهمترین و پرکاربردترین قواعد اصولی در دانش فقه، «قاعده برائت» است. اصولیان جریان این قاعده را در بیشتر موارد «شک در تکلیف» پذیرفتهاند، در عین حال در مواردی از شک در تکلیف نیز، نزد مشهور فقیهان و اصولیان، «احتیاط» لازم شمرده شده و جریان برائت مورد قبول واقع نشده است. این مقاله در صدد است با بهکارگیری روش اجتهادی اصولی و فقهی، حجیت برائت در رفتار حاکم را بررسی کند. در این مقاله با توجه به اهتمام شارع نسبت به مسائل حکومتی و نیز با توجه به وجوب رعایت مصلحت و عدالت بر حاکم و همچنین با توجه به تعلیق جواز تصرفات حاکم بر وجود مصلحت و عدل بودن آن ثابت شده است که جریان برائت در رفتار حاکم با موانعی روبهرو است؛ از سوی دیگر، اطلاق عمده ادله نقلی برائت با توجه به وجود قراین یا مواردی که دستکم احتمال قرینیت در آنها میرود، نسبت به رفتار حاکم محل تردید است، که در این صورت، نتیجه نسبت به پذیرش برائت عقلی و عدم آن، متغیر خواهد بود. بیان وجوب احتیاط در رفتار حاکم و نیز ادله یاد شده بر آن، همچنین بررسی جامع مسئله احتیاط در امور مهم، از نوآوریهای این مقاله بهشمار میرود.
کلیدواژهها
برائت، حاکم، فقه سیاسی، فقه نظام
@fiqhnezam