مقاومت برای چه؟
ما در بحث مقاومت چهار سوال داریم؛ نخست اینکه مقاومت توسط چه کسی؟ وقتی میگوییم مقاومت توسط چه کسی، در ادبیات دینی میگوییم آن کسی که مقاومت میکند مجاهدین هستند. مجاهد درصدد است حق مظلوم را از ظالم بستاند و مانع ظلم شود. بنابراین سوال دوم و سوم این است مقاومت به چه منظور انجام میشود و به نفع کیست؟ پاسخ این است مقاومت برای اقامه حق است و به نفع مظلوم انجام میپذیرد. سوال بعد این است مقاومت در برابر چه کسی انجام میگیرد؟ طبیعتا ظالمی وجود دارد که در برابر آن مقاومت انجام میگیرد.
نکته دیگر که در موضوعشناسی باید به آن توجه کنیم این است چه زمانی مقاومت صدق میکند؟ واقع شدن یا نشدن مقاومت یک امر نسبی است یعنی ممکن است شصت درصد مقاومت کنید یا نود درصد مقاومت کنید. مقاومت از کم شروع میشود و به زیاد ختم میشود. این سوال را میتوان اینطور پرسید؛ آیا مقاومت زمانی است که کاملا راه سیطره خصم را ببندد محقق شده است یا اینکه ممکن است قدرت اینکه راه خصم را ببندید پیدا نکنید و هر نسبت این کار را کنید دارید مقاومت میکنید. این نسبی بودن مقاومت بررسی آن را دشوارتر میکند.
بحث دومی که باید به آن توجه کنیم منابع فقه مقاومت است. در منابع فقه مقاومت لازم است یک بحث مقدماتی داشته باشیم. در بحث فلسفه فقه این مسئله مطرح است منابع فقه چند تا است؟ علما از قدیم گفتند منابع فقه کتاب، سنت، اجماع و عقل است. البته اجماع منبعیت خودش را از دست داده است.
یک بحث مکملی هم در اینحا قابل طرح است و آن اینکه بعضی فقهای متاخر بحث منبعیت را از عقل نظری یا عقل برهانی یا عقل فلسفی به عقلا تسری دادند یعنی گفتند اگر اجماع عقلایی بر امری واقع شد این هم مورد تایید شارع است و میتوانیم امضای شارع را احراز کنیم. در پی اینکه فرمودند دین اعم از عقل و نقل است مصادیقی که برای عقل بیان کردند به عقل نظری محدود نکردند و آن را به عقلا تسری دادند. در اینجا این پرسش مطرح است که فرایند شکلگیری اجماع عقلایی چیست؟ منظورمان از عقلا چیست و عقلا به چه منظوری به این نتیجه رسیدند. تا اینجا مدخلی برای مسئله دوم عرض کردم تا ادامه بحث را در جلسات بعدی دنبال کنیم.
ایکنا
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من تعجب میكنم از كسانی كه خيال میكنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسانهای خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگیها حل میشود.
خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكلگيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه میتوان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را میزند به معنای #توسعه_قدرت توجه نكرده است.
بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود!
☑️ @AndisheMonir
🔰حسینیه هدایت برگزار میکند:
پنجمین نشست از سلسله نشستهای "به قله نزدیکیم"
🔹با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
شنبه ۶ آبان ساعت ۱۰:۳۰ صبح
📌پخش زنده از کانال ایتا حسینیه هدایت
@hoseinie_hedayat
💠 فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰حسینیه هدایت برگزار میکند: پنجمین نشست از سلسله نشستهای "به قله نزدیکیم" 🔹با سخنرانی حجت الاسلام
صوت کامل حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند.mp3
36.19M
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در پنجمین نشست از مجموعه نشستهای "به قله نزدیکیم"
حسینیه هدایت
۶ آبان ۱۴۰۲
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
🔰فرهنگستان علوم اسلامی با همکاری دانشگاه فرهنگیان استان قم برگزار میکند:
⭕️اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی
(ویژه دانشجو معلمان استان قم)
🔸️محورهای آموزش:
_توحید و جریان ولایت الهیه
_فلسفه تاریخ
_نظریه اجتماعی
_نظریه تربیتی
_جریان شناسی تمدنی
_غرب شناسی
و....
🔹️شرایط ثبت نام:
_دانشجو معلمان(برادران و خواهران)
_برادران به تعداد محدود حضوری و مابقی مجازی/خواهران مجازی
⏳ زمان ثبت نام:
۸ الی ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲
📲نحوه ثبت نام:
جهت ثبت نام و شرکت در دوره نام و نام خانوادگی و رشته تحصیلی خود را از طریق ایتا به آیدی
🆔️@tamadonenovin313
ارسال نمایید.
🕰️زمان برگزاری جلسات:
چهارشنبه شب ها
💠مزایای شرکت در دوره:
_ارائه گواهی پایان دوره
_بهره مندی از اساتید مجرب
_دسترسی به منابع مرتبط با سرفصل ها
_کارگاه ها و نشست های تخصصی
_حلقه های مطالعاتی
#دوره_آموزشی
#طرح_نظام_فکری
#تمدن_نوین_اسلامی
#فرهنگ_اعتقاد_تا_عمل
کانال رسمی پردیس آیت الله طالقانی (ره) قم
@ptq_cfu
💠 فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
May 11
تفقه در مقوله مقاومت.mp3
29.56M
🔰 جلسه هم اندیشی #فقه_مقاومت
با ارائه حجت الاسلام علی محمدی
"پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم"
27 مهرماه 1402
🔊20 دقیقه
در این ارائه تلاش شده است که 10 نکته درباره مقوله #مقاومت و #الزامات_تفقه پیرامون آن بیان شود:
1️⃣ تفاوت فهم مقاومت در نگاه ایستا و نگاه پیشرفتپایه و رشد محور
2️⃣ لزوم بازشناسی مقوله مقاومت در منظومه معارف دینی
3️⃣لزوم بازتعریف مقوله مقاومت بر اساس بنیانهای نظری و اعتقادی دینی
4️⃣ لزوم فهم مقوله مقاومت در ذیل سنتهای الهی تاریخ
5️⃣ لزوم توضیح چگونگی تکوّن مقاومت در انسان و ظهور انسانی به نام «انسان مقاوم» بر اساس معارف دینی
6️⃣ لزوم توجه به کلیدواژه «جنگ ارادهها» برای توضیح جنگ میان حق و باطل در این برهه خاص تاریخی و نسبت آن به مقوله «مقاومت»
7️⃣ لزوم بررسی نسبت مقوله مقاومت با دو اصل بسیار مهم «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار»
8️⃣ لزوم توجه به امکان جمع میان «ملیگرایی» و «امتی بودن» در ماجرای مقاومت دینی (حاج قاسم سلیمانی)
9️⃣ لزوم بررسی مقوله مقاومت و مسئله مردمسالاری دینی (پیشنهاد جمهوری اسلامی برای حل معضل تشکیل دولت در فلسطین)
0️⃣1️⃣ بررسی نسبت مقوله مقاومت اراده انسان با تفاوت نوع حکومت طاغوت (حکومت بر ابدان) و نوع حکومت انبیاء (حکومت بر قلوب)
#عقلانیت_انقلابی
#مقاومت
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
⚜ زن فرعونیت جمال دارد و مرد فرعونیت جلال.
يعنی هر دو، نفس أمارهشان دعوت میكنند به اينكه خودشان را معبود قرار بدهند و ديگران را پرستنده و عابد خودشان.
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۷٫۶٫۲۱
☑️ @AndisheMonir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | بیتفاوتی جایز نیست!
✏️ رهبر انقلاب: در قضیّهی غزّه، این [وظیفهی] واکنش بر دوش همهی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّهای گرسنهاند، عدّهای زیر بمبارانند، عدّهای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبههبندیهای متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بیتفاوتی، نگاه کردنِ بیتفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
@khamenei_ir
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
🔰 #یادداشت_علمی حجت الاسلام #حسن_کربلایی با عنوان:
رهیافت هایی برای بهره گیری از هوش مصنوعی در راستای تحقق تمدن اسلامی
📝خط مشی ای که رهبران انقلاب اسلامی برای تحقق آرمانهای جامعه ایران ترسیم کردهاند، خط رسیدن به تمدن اسلامی است (مقام معظم رهبری، 1379)؛ فضایی که انسان در آن میتواند از لحاظ معنوی و مادی رشد کند و به غایات مطلوب مورد نظر خدای سبحان برسد.(همان، 1392) از این منظر تحقق تمدن اسلامی عامل وحدت بخش تمامی فعالیتهای جامعه قلمداد شده و انسجام بخشی و همافزا ساختن نظام فعالیتهای اجتماعی به وسیله بررسی نسبت هر فعالیت با تحقق #تمدن_اسلامی انجام میگیرد.
متن حاضر تلاش نموده است نسبت #هوش_مصنوعی و تحقق تمدن اسلامی را بررسی نماید و به این نکته میپردازد که آیا هوش مصنوعی در راستای تحقق تمدن اسلامی قابل بهرهگیری هست و اگر هست چگونه امکانپذیر است چنین کاری را انجام داد؟
🔻 صفحه شخصی حجت الاسلام کربلایی
@karbalaei87
دانلود یادداشت
💠 فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰نشست علمی با عنوان "بایسته های فقه مقاومت" 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🕛ز
🔰 #جلسه_دوم ارائه حجت الاسلام والمسلمین #علیرضا_پیروزمند در نشست علمی "بایسته های #فقه_مقاومت"
🕑 #امروز (سه شنبه نهم آبان ماه) ساعت 14
✅ لینک مجازی جلسه:
https://online.snduonline.ir/ch/amniat1
💠فرهنگستان علوم اسلامی قم
@farhangestan1
🔰دوره علمی پیرامون مهندسی تمدن نوین اسلامی/ دی ماه 1401
▪️ ارائه کننده: حجت الاسلام مصطفی جمالی
➕عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
✅مجموعه حاضر یک دوره علمی فشرده پیرامون نقشه عظیم انقلاب اسلامی، یعنی #تمدن_نوین_اسلامی و فرایند شکل گیری آن است که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در جمع های مختلف به تدریج بیان شده است.
🔸مخاطب این جلسات، #مبلغین حوزه های علمیه و زحمت ضبط این جلسات هم با مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات می باشد.
🔸این دوره در قالب 38 جلسه برگزار گردیده که 20 جلسه اول آن در ادامه خدمتتان ارائه می گردد:
📽لیست جلسات
اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم | شانزدهم | هفدهم | هجدهم | نوزدهم | بیستم
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰سی و یکمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی برگزار میشود.
✅ارائه مقاله توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند
استادیار گروه مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملّی و مدیر مرکز مطالعات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی
📄عنوان مقاله: «الگوی راهبردی مدیریت دانش در تراز انقلاب اسلامی»
🔻ناقدان:
▪️دکتر علی نقی امیری
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران
▪️دکتر سید علی حسینی تاش
استادیار (سابق) مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشتر
🔻دبیر جلسه:
▪️دکتر حمید ابدی
دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملّی
زمان: | یکشنبه 14 آبان 1402 | ساعت 14 تا 16 |
مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه دوم، فرهنگستان علوم اسلامی قم.
⬅️ ورود به جلسه
📱جهت حضور در برنامه با شماره 09920509057 در پیام رسان ایتا یا بله هماهنگ فرمایید.
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰جلسه معرفی "نسخه آزمایشی نرم افزار شبکه علمی جهادی #فهما" در فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد:
☑️سامانه های معرفی شده در این جلسه:
▫️سامانه گزارش گیری
▫️سامانه جستجو
▫️سامانه مطالعه و منبع شناسی
▫️سامانه گفتگو
▫️سامانه هدایت تحقیقات
☑️ در این نرم افزار تلاش شده است که برای عملیاتی کردن چگونگی جریان ارزش های دینی در فرآیندهای تحقیقاتی و ایجاد هم افزایی میان نهادهای علمی جامعه (اعم از حوزه و دانشگاه) بستر مناسبی فراهم گردد.
👤 پاسخ به سوالات
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰 محتوای ارائه شده توسط حجت الاسلام والمسلمین #علیرضا_پیروزمند در پنجمین نشست پرونده "به قله نزدیکیم" در حسینیه هدایت
۶ آبان ۱۴۰۲
▪️عنوان جلسه:
"قدرت ارائه الگو در تمدنسازی؛ قلهای که به آن نزدیکیم"
🔻پیوست
🎙صوت
📽فیلم
📄 متن
#به_قله_نزدیکیم
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
🔲 حماسۀ آرمان روحالله
💥 اجتماع بزرگ مردمی در سالگرد شهید عجمیان
(همراه و همدل با شهدای مظلوم غزه)
◻️ سخنران: آیتالله میرباقری
◻️ زمان: جمعه، ۱۲ آبان، از ساعت ۱۵
◻️ مکان: کمالشهر، بلوار شهید عجمیان (مقتل شهید)
☑️ @mirbaqeri_ir
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰فرهنگستان علوم اسلامی با همکاری دانشگاه فرهنگیان استان قم برگزار میکند: ⭕️اولین دوره تمدن نوین اس
🔰 آیت الله میرباقری:
«در حوزه تعليم و تربیت، اگر ما بخواهيم يک نسلی #تربيت کنيم که در مقابل امواج تمدنی غرب و در مقابل امواجی که جريان نفاق در دنيای اسلام ايجاد می کند، #مقاومت کند، غير از اين که بايد حوزه #تعليم را تغيير دهيم و اين کتب درسی و نظام تعليم لااقل در حوزه علوم انسانی تغيير کند بايد يک دوره #نظام_فکری و اعتقاداتی را هم به جوانها تعليم دهيم که اين تعليم، رابطه بين #اعتقادوعمل اجتماعیشان را تمام کند؛ يعنی بفهمند که چطور بايد عمل کنند که به نفع اسلام تمام شود؛ یعنی در مقابل ساختارهای سياسی جهان غرب و ساختارهای فرهنگی جهان غرب موضع پيدا کنند.»
ثبت نام در دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری توحیدی- مهلت ثبت نام تا فردا
⬅️ویژه دانشجومعلمان استان قم
#نظام_فکری
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام خامنه ای مدظله العالی:
در سال ۵۸ جوانان شجاع و مومن دانشجوی ما به #سفارت_آمریکا حمله کردند و حقیقت و هویت این سفارت را که عبارت بود از #لانه_جاسوسی کشف کردند و در مقابل چشم مردم دنیا گذاشتند.
🔻۱۳ آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد.
#سیزده_آبان
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰مقاومت، مظلومیت و شهادت راه تغییر وجدان عمومی بشر است.
آیتالله میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در آیین گرامیداشت سالروز شهادت #شهید_سیدروح_الله_عجمیان:
🔹صحنه جدا شدن حق از باطل برای این است که ذهنها را روشن کند و مانع ظلمت شود، همواره جبهه شیطان درهم آمیختگی حق و باطل است تا مردم را فریب دهد.
🔹مقاومت، مظلومیت و شهادت راه تغییر وجدان عمومی بشر است؛ رویش خون شهید سیدروحالله عجمیان کار را برای جبهه باطل سخت کرد؛ خون پاک شهدایی همچون این شهید والامقام مقدمه دولت ظهور حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجه) است. /شبستان
صوت مراسم
ادامه خبر ...
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🔰#نشست_اندیشهورزی
🔹با موضوع:
"آیا تصویر اقتصاد صلواتی برای عصر ظهور، تصویری معقول و ممکن است؟"
🔸 ارائه کننده:
حجتالاسلام حسین مهدی زاده
مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی
زمان: یکشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸
مکان: اندیشکده قصد
📌پخش زنده از کانال اندیشکده قصد
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#معرفی_کتاب
📚 کتاب الهیات تمدنی؛با تأکید بر اندیشههای کلامی علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی (ره)
🖊نویسنده: محمدرضا خاکی قراملکی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم
📖درباره کتاب
🔸طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزههای وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» میباشد. در تحلیل برگزیده از «صورت بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزشهای اخلاقی»،«اعتقادات ایمانی»،«احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف میکند و اعم از کلام، فقه، اخلاق میباشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خردوکلان در بر میگیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، میتواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد.
🔸دانش الهیات در صورتی که روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روشهای تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» میگردد. سطح تفقه دینی حاصل شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئلههای تمدنی و اجتماعی را ندارد. ازاینرو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد.
سال نشر: ۱۴٠٠
تعداد صفحه: ۹۱۲
◀️ تهیه کتاب
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#مقاله_پژوهشی
با عنوان :
موضوعشناسی و موضوعسازی فقهی؛ با تأکید بر حوزۀ سیاست و اجتماع
نویسنده: استاد اسماعیل پرور
🔻درباره مقاله:
فهم احکام الهی و عمل به آن، علاوه بر اجتهاد در منابع دینی، به «#موضوعشناسی» هم نیاز دارد؛ تا آنجا که از موضوعشناسی به عنوان مکمّل و متمّم اجتهاد یاد کرده اند. این امر، بیانگر اهمیت ویژه موضوعشناسی - بهخصوص در حوزه های اجتماعی و سیاسی - و لزوم بحث و گفتگوی بیشتر، درباره آن است. بر اساس یک پیشنهاد، تمامی مباحث موضوعشناسی در قالب سه بخش «چرایی، چیستی و چگونگی» قابل تنظیم و ساماندهی است؛ چرا که این مباحث، یا ناظر به ضرورت شناخت موضوعات (چرایی) است، یا ماهیت موضوعات (چیستی) را تبیین میکند و یا به بررسی نحوه شناخت (چگونگی) آنها میپردازد. همچنین برای ارتقای این بحث باید تلاش نمود تا دریچه ای از سمت «موضوعشناسی» به سوی «#موضوعسازی» باز کرد و بحث ساخت و ایجاد موضوعات جدید را در دستور کار قرار داد. در بسیاری از موارد، موضوع شناسی با گونه ای از انفعال و اکتفا به وضع موجود همراه است؛ به این معنا که دیگران، موضوع را میسازند و ما باید آن را بشناسیم و حکم شرعی اش را استنباط کنیم، امّا موضوع سازی، یک حرکت فعّال برای مدیریت مسائل اجتماعی است، و امکان ساخت موضوعات جدید و مورد نیاز را برای ما فراهم می آورد.
⬅️مقاله حاضر با نصب العین قراردادن روش تحقیق کتابخانه ای و در کنار آن، با بهره گیری از تکنیک بارش فکری (بحث گروهی) به تبیین این موضوع، پرداخته است.
🔗دانلود مقاله
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
#مقاله_پژوهشی
باعنوان:
تقسیم کار در بازار رقابت کامل رابطهای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی
نویسندگان:
حجت الاسلام حسین مهدی زاده
دکتر علی طوسی
🔻چکیده مقاله:
#جهانهای_معنایی به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معناییشان داشته باشند. با وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی #جهان_اجتماعی است، نه شرط کافی. بینشها باید بتوانند ساختارها و نهادها - به تعبیر لوفوری، «#فضایی» - را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهلالوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینشها خواهند بود. فضای اجتماعی #مدرن، به مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستینبار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود.
⬅️در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت #فضای_زیست_اجتماعی با کمک نظریه «#تولید_فضا»ی هانری لوفور در قالب شهر جمعبندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با #احکام_اسلامی مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «#انسان_ادیان» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی میانجامد.
🔗دانلود مقاله
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات
🖱کلام منیر
▪️اگر یک #نظامِ_فکریِ برتر را در مدارس و دانشگاهها تدریس نکنید، جوانان جذب نظامهای فکری باطل خواهند شد.
▪️ نظام فکری، رابطه #اعتقادات_شیعی را با #عینیت مشخص میکند.
▪️در فرهنگستان علوم اسلامی، پایههای تخصصیِ یک «نظام فکری» بنا گذاشته میشود.
🔰 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
"بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم"
▫️"دستگاه باطل یک نظام فكری ساخته است. تو نيز يك نظام فكری برتر بساز كه نظام فكری آنها را بشكند؛ يعنی رابطه بين «اعتقاد تا عمل اسلامی» را به نحو «منطقی» بيان كند.
▫️«نظام فكری» يك بروشور و خلاصهای از فرهنگ «اعتقاد تا عمل»، برای استفاده عموم است، كه پايههای بخش تخصصی آن بايد در اينجا پیريزی شود.
▫️به نظر میرسد ارائه، تعليم و تعميم يك بروشور و معرفینامهٔ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی»، در سطح مدارس و دانشگاهها، ضروری است، تا جوانان در فرهنگ مشتّت جامعه، رها نشده و جذب نظامهای فكری باطل نشوند.
▫️ما نيازمند آن هستيم كه دستگاهی بتواند رابطه بين اعتقاد و عمل را بهصورت مقنن مشخص كند، نظام فكری ايجاد نمايد و بنيانش تكاملپذير باشد. يعنی چه؟ يعنی شيعه در اصول اعتقادات، تكاملپذير بودن را اعلام میكند؛ يعنی گمانههای جديد و جمعبندیهای جديد را میپذيرد. علاوه بر آن، در امور اعتقادات، حجيت را تكامل میدهد."
🗓۷۵/۱۱/۳۰
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا | سایت | اندیشه منیر | انتشارات