❇️ مبنای #فقهی حضور فقها در دربار سلاطین/ خدمات #سلاطین_مغول به تشیع
✴️ گزارش نشست نظام سیاسی اسلام. حجت الاسلام دکتر #رهدار:
🔹همکاری با مغولها از سوی فقها یک عقلانیتی داشته است، خط مغولها نسبت به اهل بیت(ع) نه رأی سلبی داشته و نه رأی ایجابی برخلاف خلفا که آگاهانه خط خودشان را در عرض اهل بیت(ع) قرار داده بودند.
🔹خط مغولها هیچ نظری نداشته و رویکرد آنها به لحاظ مذهبی تسامحی بوده است، یعنی هلاکوخان همزمان هم وزیر شیعه، هم وزیر سنی و هم وزیر مسیحی داشت.
🔹اتفاقا در تاریخ یک رقابت فرهنگی صورت گرفته بین مسیحیت، تسنن و تشیع برای مصادره کردن این قوم فاتح که در این رقابت تشیع برنده شده است و خیلی طبیعی است که مسیحیت و اهل سنت این جریان را مورد حمله قرار دهند، به همین دلیل در تاریخ این جریان مورد حمله قرار گرفته است.
🔹مغولهای مسلمان در هندوستان و تاتارستان آبادانی ایجاد کردند، دو سوم اماکن توریستی امروز هندوستان اماکنی است که مغولهای مسلمان برای آنها ساختهاند.
🔹همین تاج محل یکی از اماکنی است که مغولهای مسلمان ساختند، تاتارستان نیز به همین صورت است، مغولی که از ایران به آنجا رفته است یک مغول معقول بوده است.
🔹روسیه 6 جمهوری مسلمان نشین دارد که سه تای آنها اسلام تکفیری دارند و سه تای دیگر به تعبیر روسها اسلامی ایرانی مغولی است، دولت روسیه از ایران خواسته است این اسلام را در روسیه ترویج دهند.
🔹امروز تاتارها شهروندان درجه یک روسیه هستند و نبض تجارت روسیه دست آنها است و خدمات بسیاری در روسیه انجام دادهاند، تا جایی که فرهنگ روسیه را مصادره کردهاند.
🔹حقیقت این است که مغول به نفع شیعه خروجی داشته است و به ضرر اهل سنت و مسیحیان بوده است و عمده کتب تاریخی که فقط بدی مغول را گفته است مسیحی یا سنی هستند به همین دلیل اصرار دارم که تاریخ شیعه را پیرامون مغول مطالعه کنید.
🔹فقهای ما که امامت و زعامت تاریخی ما را داشتهاند به دلیل اینکه شیعه منفعت میبرده است با مغول همکاری می کرده، همه دورههای پادشاهی شاهد جنایت و خدماتی بوده است و ما باید به دنبال حقایق تاریخ برویم.
🔹در قبال صفویه نیز رویکرد ما همین است، ضمن اینکه برخی جنایات و اشتباهات آنها مقبول ما نیست اما به دلیل اینکه صفویه به نفع تشیع بوده است از سلسله صفویه حمایت میکنیم.
🌐 vasael.ir/0004DM
🆔 @Fotooh
❇️ به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله #سید_محمد_باقر_صدر
📖 ساخت نظام سیاسی اسلام در دورههای مختلف با طرح و نظریهپردازی فقها، اندیشمندان و حکمای اسلامی روبه رو بوده است، ایشان در دورههای مختلف در مواجهه با حکومتهای زمانه خود و حل بحرانهای ناشی از استبداد در حکومت بر آن شدند تا برای برون رفت از فضای حاکم و جایگزین کردن نظام سیاسی جدید با تکیه بر تعالیم شریعت، نظریهپردازی کنند و نهاد ملک و مملکت را بر اساس تعالیم دینی سامان بخشند.
در دوران معاصر نیز نظام مطلوب سیاسی اسلام محل بحث علمای دینی بوده است، از جمله این عالمان آیت الله سید محمد باقر صدر است، آیتالله سید محمد باقر صدر (۱۴۰۰- ۱۳۵۳ ه ق) از متفکران برجسته اندیشه اسلامی معاصر به حساب میآید که آثار علمی بسیاری در زمینه علوم فقه، اصول، تفسیر، فلسفه، منطق، اقتصاد، اخلاق، تاریخ و سیاست از خود به یادگار گذاشته است.
شهید صدر در زمینه مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی، آرا و نظرات جدیدی ارائه کرده است، وی از جمله اندیشمندان فقیه شیعه بود که در اوان و دوران استقرار اولین حکومت دینی در ایران، به نظریهپردازی در باب حکومت دینی پرداخت.
اندیشه سیاسی ایشان دارای عناصر مردمسالاری قوی بوده و بر نوعی برداشت دموکراتیک از دین استوار است که در قالب نظریه «خلافت مردم و نظارت مرجعیت» ارائه شده است، بویژه تأکید او به نقش مردم در انتخاب موارد اختلافی فقیهان و نیز تقنین در حوزه فراخ مباحات، قابل توجه است که نسبت به اندیشههای دیگر در فقه شیعه، توأم با اجتهادهای جدید و متناسب با اقتضائات زمان است. ادامه مقاله👇
🌐 http://ijtihadnet.ir/
🆔 @Fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ جایگاه پربرکت "صبر" در کلام #رهبر انقلاب حفظه الله تعالی
❇️ صبر و بهره مندی از آن بعد از #ظهور_منجی
❇️ #بی_صبری_بنی_اسرائیلی
❇️ #محاسبات_دقیق خود را با #خدعه_دشمن تغییر ندادن
❇️ #تهی_بودن #روشنفکر_نماها از حقیقت پربرکت صبر
🆔 @Fotooh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ شبهای انتظار
❇️ با نوای آقایان؛ محمدفصولی و محمدحسین پويانفر. همراه با هنرنمایی دیدنی خانم فاطمه عبادی.
🆔 @Fotooh
✴️ وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف:
🌱علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.
❇️ ولادت با سعادت قطب عالم امکان حضرت حجت بن الحسن العسکری (عجل الله) بر شما مبارک.
🆔 @Fotooh
❇️ #رهبر معظم انقلاب:
✴️ #انتظار_فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن؛ خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان (علیه الصلاه و السلام) برای آن هدف قیام خواهد کرد، آماده کردن.
🆔 @Fotooh
❇️ ضرورت آشناسازی مردم با ساحت سیاسی - عرفانی #علمای_بزرگ_تاریخ_معاصر_شیعه
🆔 @Fotooh
🗂گزارشی مختصر از سلسله جلسات علمی تحلیل و بررسی پاندمی کرونا؛ برگزار شده در تالار سخنرانی موسسه فتوح اندیشه
✴️ #توجه: صوت جلسات در اولین فرصت، آماده سازی و در کانال بارگذاری خواهد شد. در ادامه گزارشی از مهمترین محورهای مطرح شده در جلسه نخست تقدیم می شود.
❇️ موضوع #جلسه_اول آنلاین توسط حجت الاسلام #دکتر_رهدار: بررسی و تحلیل ابعاد پزشکی بیماری فراگیر «کرونا»👇👇👇
🆔 @Fotooh
1⃣ وجودشناسی بیماری کرونا
🔻 بالا بودن شدت سرایت بیماری
🔻 از مرحله شیوع اپیدمک فراتر رفته و در حال حاضر در وضعیت پاندمیک است
🔻 دو ویژگی فوق، دو گونه رویکرد را تحمیل می کند:
▪️در چارچوب آرایشات بروکراتیک امکان مبارزه نیست، بلکه نیاز به آرایش جنگی داریم
▪️ در این وضعیت رویکردهای تجربه شده جهادی و آتش به اختیار، بسیار کمک کننده است
🔻 چند جهت گیری عملیاتی:
▪️ مبارزه با کرونا از نقطه صفر شروع شده و تجربه پیشینی در مورد آن نداریم
▪️به دلیل عدم آگاهی کافی همراهی مردم به کندی صورت می گیرد
▪️این بیماری مشابه نداشته و مانند آنفولانزا نیست
🔻 از جمله بیماری هایی است که متعلق آن حیات انسان است نه جزئی و بخشی از اعضای وی
🔻 بعد جهانی آن سبب تقویت همکاری های بین المللی شده به ویژه اینکه؛ حتی کشورهایی با استانداردهای بالای مدیریتی نیز در حل این بیماری دچار زحمت شده اند.
🔻مقایسه توانمندی های پزشکی ایران با سایر کشورها در محورهای جزئی
2⃣ ابعاد تاثیر گذاری
🔻 بیماری کرونا مسئله ای چند بعدی است: دامنه تاثیرات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و غیره دارد
🔻 فقر ادبیات در نسبت با بیماری کرونا در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره باعث شده که دامنه کنش های عملی در این حوزه ها با مشکل جدی مواجه شود مانند؛ تعطیلی های مکرر در حوزه های مربوطه
🔻دامنه شمول طبقاتی این بیماری سبب شده یک برابر خواهی بزرگ و همه جانبه ایجاد شود؛ لذا نیازمند بکارگیری ظرفیت کل جامعه در حل آن هستیم
🔻 ایجاد اضطراب و وسواس سلامت؛ از حول سلامت در دیگ بیماری افتادیم. در این وضعیت نه می شود زندگی را توام با ترس جلو برد و نه می توان توام با آرامش مفرط به پیش رفت
🔻 خوشبختانه در جامعه ما به دلیل رسوخ زیرساخت های اخلاقی، زنجیره سلامت در مواجهه با کرونا در سطح اجتماع، عمدتا اخلاقی بوده نه نهادی
🆔 @Fotooh
🔻 ما در روش شناسی مهار پزشکی بیماری کرونا نیازمند پیوست های فرهنگی -پزشکی هستیم:
▪️در نمادهای فرهنگ سازی مدافعان سلامت، ضعیف عمل کردیم و لازم است زحمت جامعه پزشکی، بیشتر از این رسانه ای شود.
▪️ما با مشکل نمادپردازی اخلاقی در این عرصه مواجه هستیم. روایات فراوانی در خصوص معالجه بیمار و خدمت به او داریم که حضور کم رنگی در عرصه نمادهای فرهنگی دارد
🔻ادبیات نظری عمومی موجود در عرصه سلامت هر چند برای وضعیت عادی، مناسب باشد؛ اما برای وضعیت اپیدمیک یا پاندمیک جوابگو نیست
3⃣ پیامدهای اخلاقی کرونا در حوزه پزشکی
🔻ایجاد وضعیت ناهمدردی اجتماعی و تقدم خود بر دیگران که بار اخلاقی دارد و سبب اذیت انسان می شود
🔻توجیه اخلاقی به دلیل وضعیت اضطرار در کشور ما نیست، ولی در سایر کشورها به شکل تلخی وجود دارد
▪️ با توجیه اضطرار سیاسی عدم ارائه خدمات به برخی بیماران با گزینش سنی و غیره
▪️شیوع دزدی های پزشکی
▪️رها کردن مردگان در مقابل درب منازل
🔻 وضعیت و تاثیرات فوق سبب همدلی و همدردی اجتماعی گسترده با سرعت بالا در جوامع دینی شده است
🔻 کرونا سبب ورود فعال جامعه پزشکی به عرصه انقلاب و فعالیت جهادی شد و توضیحات و ادله این موضوع مهم است
🔻 تبدیل شدن بیماری کرونا به یک اپیدمی، سبب گسترده شدن رابطه جامعه پرشکی با اقشار مختلف مردم شد و سبب تعامل با نهادهای دیگر دولتی، لشگری و قانونی شد که یک نعمت بزرگ برای جامعه پزشکی است
🆔 @Fotooh
4⃣ ظرفیت سازی کرونا در حوزه پزشکی
🔻ظرفیت تعاملات سیاسی نظام پزشکی افزایش یافت. می توان مدعی شد نظام پزشکی پیش از این وضعیت، سیاسی نبود اما این رنگ و ویژگی را پیدا کرد
🔻افزایش فعالیت های کل گرای جامعه پزشکی: مجموعه اقدامات این جامعه در مواجهه با اپیدمی، گروه های پزشکی را به عنوان یک کل معرفی نمود که بردار فعالیت آنها در جهت تامین اهداف کل را تقویت و برجسته ساخت
🔻 تواضع بیش از پیش جامعه پزشکی مدرن در مقابل طب سنتی به ویژه با اتخاذ موضع آرامش آفرین طب سنتی در مقابل موضع اضطراب زای طب مدرن
🔻 کرونا سبب رشد نرخ بهداشت در کشورها شد که پیامد مستقیم آن خود را در رشد استانداردهای بهداشتی و پزشکی آشکار ساخت
🔻تشدید جنبه صدور تولیدات علمی و صنعتی عرصه پزشکی در منطقه
🔻بانک اطلاعات شهروندها در طول مواجهه با بیماری کرونا دامنه و عمق بیشتری پیدا کرد و این سرمایه ظرفیت مناسبی برای اقدامات در آینده است
🆔 @Fotooh
✴️سلام علیکم
#وبینار سوم گفتگوهای تحلیلی کرونایی با موضوع تحلیل کرونا از نظرگاه #الهیات
حجت الاسلام #دکتر_رهدار
▪️یک شنبه ۲۴ فروردین ساعت ۶:۳۰ صبح الی ۹
جهت مشارکت و دریافت لینک حضور به آیدی زیر پیام دهید.
@sokhaneyar
💎موسسه فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
Korona 1~1.mp3
31.42M
❇️ سلسله جلسات علمی تحلیل و بررسی پاندمی کرونا برگزار شده در تالار سخنرانی موسسه فتوح اندیشه
💠 حجةالاسلام دکتر #احمد_رهدار
🔉 موضوع #جلسه_اول_آنلاین: بررسی و تحلیل ابعاد پزشکی بیماری فراگیر «کرونا»
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh
Korona 2.mp3
44.38M
❇️ سلسله جلسات علمی تحلیل و بررسی پاندمی کرونا برگزار شده در تالار سخنرانی موسسه فتوح اندیشه
💠 حجةالاسلام دکتر #احمد_رهدار
🔉 موضوع #جلسه_دوم_آنلاین: بررسی و تحلیل بیماری «کرونا» از منظر مطالعات سیاسی
🔻مهمترین #محورهای بحث:
▪️تحلیل کرونا از منظر#الهیات_سیاسی؛ مبانی بحث
▪️تحلیل از منظر #حکمرانی
▪️تحلیل از منظر #سیاست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh
سلام علیکم
❇️وبینار #چهارم گفتگوهای تحلیلی کرونایی با موضوع تحلیل تاثیرات کرونا بر #سبک_زندگی
✴️حجت الاسلام #دکتر_رهدار
سه شنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۵ الی ۱۷
جهت مشارکت و دریافت لینک حضور به آیدی زیر پیام دهید.
@sokhaneyar
💎موسسه فتوح اندیشه
🆔 @Fotooh
✅نقد و تحلیل منطقی و متقنی بر رویکرد کلامی، اجتماعی و سیاسی مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی؛ با تأکید بر سخنان اخیر ایشان و منابع کلامی و فقهی اهل سنت/ #متن_کامل #مقاله
👈 متن کامل PDF کل مقاله علمیـانتقادی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3161
👈متن خلاصه این مقاله در پستهای ذیل:
🔰چکیده مقاله:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3154
🔰 نقد و تحلیل کلامی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3155
🔰 نقد و تحلیل اجتماعی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3156
eitaa.com/SchoolofEconomics/3157
🔰 نقد و تحلیل سیاسی:
eitaa.com/SchoolofEconomics/3158
eitaa.com/SchoolofEconomics/3159
#اهل_سنت #مولوی_عبدالحمید #اسماعیلزهی #مسجد_مکی #کرونا #استغاثه #جامعه_المصطفی #جزوه