eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
74 ویدیو
52 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 2️⃣ تقارن محتواها 🔹 دین به دغدغه‌هایی که فلسفه دارد توجه می‌کند و می‌خواهد به آن‌ها پاسخ دهد و خیلی از دغدغه‌ها و هدف‌های مشترک در آن وجود دارد. 🔹 این تقارب موجب شده است که در دهه‌های ترجمه که در دو دوره صدر اسلام و در دهه‌های اخیر بوده است، باعث شد نهضت ترجمه به شکل خاصی پیش برود. هر چند در دوره اول به دلیل هیمنه‌ای که دین داشت و قوی بود بسیار قوی و مشتاق و استقبال گونه و محققانه با ترجمه و اندیشه‌های فلسفی برخورد کردند اما در دوره‌های اخیر به دلیل ضعیف شدن مباحث دینی با رعب با آن مواجه شده اند. ☑️ خیلی از آموزه‌های فلسفی تحت تاثیر ادبیات دین پیگیری شده است. مانند: 🔺مسئله واجب الوجود به شکل خیلی ظریف و به نام محرک اول بوده اما فلاسفه اسلامی با استفاده از علت و معلول و مواد ثلاث به دلیل جهت دهی‌های دینی به این‌ها عمق داده اند؛ و کم کم به برهان صدیقین می‌رسد که توسط بوعلی شکل گرفت. این‌ها تاثیراتی است که به واسطه هدایت دین رخ داده است. مثلا دین به شکل ارشادی گفته که در تحلیل ذات باری تعالی نیا و جز تحیر را نمی‌رساند و برو سراغ صفات و اسماء الهی که با همین ارشاد‌ها به شکل عقلی اثبات کرده که نمی‌توان به حوزه ذات الهی راه یافت. 🔺 عینیت صفات با یکدیگر و عینیت آن‌ها با ذات 🔺 اختیار واجب الوجود: تبیین اختیار باری تعالی که انواع تجدد‌ها در ذات رخ ندهد. 🔺 تبیین علم قبل از ایجاد 🔺 تبیین دقیق رابطه بین حق و خلق: که خیلی مشکل است، ولی در فلسفه ربط معنا می‌کنند در عالیترین مرتبه 🔺 تجرد نفس ناطقه 🔺 اثبات حدوث زمانی و حدوث ذاتی عالم 🔺 تکامل برزخی و تجسم اعمال ☑️ و خیلی مسائل دیگر ... ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️⬛️ 🏴 "إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ." ⚫️ رحلت مکرم جناب دام ظله مدیر محترم مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی را به محضر شریف ایشان و بازماندگان آن مرحوم عرض می‌کنیم. خداوند آن عزیز فقید را قرین اصناف رحمت خود بگرداند و با اولیای اطهار علیهم السلام محشور نماید. ▪️ لطفا فاتحه ای به روح ایشان هدیه بفرمائید. ▪️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
شرح_پیام_تبریک_حضرت_امام_بابت_12فروردین-استاد فلاح.pdf
حجم: 759.6K
جزوه "پیامی الهام بخش در روزی شگفت و مبارک": شرح پیام امام خمینی به مناسب سالروز جمهوری اسلامی ایران به قلم استاد فلاح تقدیم مخاطبین کانال میگردد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 1️⃣ 📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ آیا خواندن فلسفه، فقط به عنوان یک حسن است یا اینکه برای طلبه یک ضرورت است و برای هر تخصصی هم که می‌خواهد در حوزه کسب کند، باید نسبتی با فلسفه برقرار کند؟ ✅ پاسخ: [بخش اول] 🔹 طلبه برای بسیاری از کارها باید به معقول تن دهد. کسی که امروز در وادی معارف دینی می‌آید، در کنار بحث احکام، به رشته‌ی معقول نیز احتیاج دارد. همان گونه که ما برای دانستن احکام شریعت، باید یک سری علوم مختلف، مانند فقه و اصول و حدیث بخوانیم، برای کارهای معارف و عقاید دینی به طور اعم که شامل بحث توحید و معاد و امامت و نبوت و ملائکه و ... که در کتب دینی بسیار زیاد هم هست، به این سنت فلسفی نیاز داریم. 🔹سنت فلسفی ما، اشاره به یک تلاش هزار و چند ساله دارد و ما بر سر یک سفره‌ی آماده نشسته ایم. من نمی‌گویم اینجا پایان راه است، ولی این سفره‌ای است که راه فهم معارف را باز کرده است. 🔹ما در برابر این سنت معقول فیلسوفان و عارفان، دو راه دیگر هم داشتیم: یکی راه حدیث و نگاه به ظاهر متون بود که صرفاً تبدیل به «ظاهرگرایی» شد؛ راه دیگر همان حرکت متکلمان در طول تاریخ به ویژه آن سده‌های نخست است که می‌خواستند تلاش‌های زیادی در دفاع از معارف دینی، ولی با یک سبک خاص کنند. حرکت ظاهرگرایی، عملاً با مشکلات زیادی مواجه شد و بیشترین مشکل، در بحث تشبیه و تجسیم آن بود. ظاهرگرایی این حرکت را به سمتی سوق داد که تقریباً از عمل معارف دینی تهی شد و عملاً این روش جواب نداد و بسیاری از آن حذر کردند. 🔹حرکت و جنبش دیگر، سبک کلامی بود که در دوره‌های گذشته طی شد. در روش کلامی، بنا بر این بود که از دین دفاع کنند و چون محور، فقط دفاع از دین در نظر گرفته شد نه یافت حقایق دینی آن گونه که هست، مجدداً با مشکلاتی رو به رو شد و باز هم این روش جوابگو نشد؛ چون فهم معارف آن گونه که بایسته و شایسته و عمقی باشد، حاصل نشد و تقریبا سعی شد فقط یک خِرَد سطح پایین را به کار بگیرند که از آن به «خرد جدلی» تعبیر می‌شود. 🔹چون بنای این خرد جدلی بر اقناع بود، با دو مشکل جدی برخورد کرد: یکی از ناحیه فهم متون دینی؛ چرا که متون دینی ناظر به تبیین واقع، آن گونه که هست، بودند؛ ولی اینها با روشی که در پیش گرفتند عملا در فهم متون دینی موفق نبودند؛ مشکل دیگر هم در حل و فصل واقع آن گونه که هست، به لحاظ مستقل عقلانی بود که موفق نبودن و راه آ«نها هویت برهانی نداشت. 🔹ولی سنت فلسفی که در نهایت با عرفان نظری گره خورد، عملاً جواب داد و خیلی خوب توانست به بسیاری از اسرار دین دست پیدا کند و بسیاری از متون و روایاتی که در ظاهر اولیه با یکدیگر تفاوت داشتند را جمع کرده و به حقیقت مطابق همه‌ی این آیات و روایات برسد از فارابی تاکنون، آهسته آهسته تلاشی صورت گرفت که بتواند هم واقع را آن گونه که هست و هم متون دینی را بفهمد. بسیاری از مسائل باب توحید با تمام ریزه کارهای ها، مانند قرب وریدی حضرت حق، توحید افعالی، توحید صفاتی، باب معاد و ... در این روش بررسی شد. اگر کسی به بحث معاد متکلمین نگاه کند و در کنار معاد صدرا در جلد 9 اسفار قرار دهد، آن وقت می‌تواند بفهمد که این‌ها چقدر با هم فاصله دارند؛ حتی در کمیت پرداختن به مسائل. 🔹آنقدر مسائل ریز معارفی وجود دارد که اگر بگوییم بیش از ده هزار گزاره می‌شود، اغراق نیست که آن دو، عملاً به این‌ها نپرداخته اند؛ اما در این سنت فلسفی که بُعد عرفان نظری هم از قرن هفتم در آن جا باز کرد و بعد در سنت صدرایی که عرفان نظری با حکمت متعالیه آمیخته شد، به این‌ها پرداخته شده است. آن‌ها در عین اینکه سر سفره‌ی فارابی و بوعلی و شیخ اشراق نشستند، بسیاری از اسرار متون دینی را هم با روش فلسفی فهمیدند. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 💠 🔺ما در زندگی یک سری سوگیری‌های اساسی داریم، که در لحظه متوجه آن سوگیری اساسی نیستیم؛ ما در لحظه در افعال بسیار خُرد، عواطف بسیار خُرد و برداشت‌های بسیار خُرد غوطه ور هستیم؛ اگر مراقب نباشیم اندازه بزرگی ما همان می‌شود. ماها ناچار از برداشت لحظه‌ای هستیم، عواطف لحظه‌ای حضور دارد و افعال هم الان یک کار می‌توانم بکنم؛ ولی ما گاهی بی دقتی می‌کنیم به صورت بالفعل همینقدر هستیم. بعضی‌ها به خاطر اینکه اهل توجه هستند این لایه ظاهری وجودشان باطن پیدا می‌کند. 🔺مثل اینکه آدم با یک کسی می‌خواهد برخورد ‌کند، عصبانی‌اش می‌کند؛ یک حسابی می‌کند می‌گوید کار من دست این گیر است، می‌گوید در این اداره درست است که این خیلی دارد خباثت می‌کند اما کار من دست این گیر است. اگر بخواهد به عواطف خودش بسپارد همین الان صندلی را بر سر او می‌زند، اما نگاه که می‌کند می‌گوید نه! دارد در بازه بازتری نگاه می‌کند. 🔺بعضی‌ها اینطوری زندگی می‌کنند، وجود در لحظه‌ای ندارند، وسیع‌تر از لحظات هستند؛ به نظر می‌رسد دین کلا دنبال این قضیه است اما وسعتی که می‌خواهد پدید بیاورد وسعت فطری است. ما در زندگی‌مان یک سری سوگیری‌های اصلی و اساسی داریم که در لحظه انسان متوجه آن‌ها نمی‌شود، از لحظه باید بیرون بیاید تا متوجه سوگیری‌ها بشود. رفتار خودش را در یک هفته یا در ده حادثه مواجهات خودش را بررسی می‌کند متوجه می‌شود که حواس من به یک چیزی نیست. 🔺اگر سوگیری‌های اساسی در زندگی مهم است، یافتن چارچوب‌ها اصلی و انس عمیق و استقرار در آن‌ها مهم است. انسان‌های کمی هستند که اهل این داستان هستند، خیلی‌ها اینطور چیزها را خواب و خیال می‌دانند، موقعی که به این ساحت می‌خواهی او را بکشی حوصله‌اش سر می‌رود. انسان‌های کمی هستند که می‌توانند این ساختارها را بببیند و در این ساختارها مستقر بشوند. 🔺به لحاظ اجتماعی سهم این‌ها و اثر اجتماعی این‌ها فرق می‌کند؛ مثل اینکه داریم می‌رویم مسافرت یک نوسان که پیش می‌آید آن پزشک شناخته می‌شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
استاد یوسفیفقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج2-980711-LQ.mp3
زمان: حجم: 14.4M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 #استاد_یوسفی 📝جلسه دوم 🗓 تاریخ جلسه: #11_07_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗 (حمایت از کالای ایرانی) 👤 ⬛️ در این جلسه دو موضوع در کلاس ارائه شد: 🔘محور اول- جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران ☑️اهمیت بحث: مقام معظم رهبری بعد از طرح جنگ تمام عیار اقتصادی بحث حمایت از کالای ایرانی را مطرح فرمودند. از طرفی تاریخ نشان می دهد، هر گاه حوزه و علما درک روشنی از اقدامات اقتصادی دشمن داشتند، واکنشان هم مناسب بوده و هرگاه درک روشنی از فعالیت دشمن نداشته اند، ساکت و آرام بوده اند. ⬜️گزارش تاریخی جنگ اقتصادی: ◻️1. دوره جنگ تحمیلی ▫️منع همه کشورها از فروش کلیه تجهیزات نظامی به ایران ▫️تحریم های وسیع اقتصادی، علمی، نظامی در آبان 66؛ ◻️2. دوران بعد از جنگ تحمیلی ▫️منع گسترش تجهیزات نظامی و تحریم ایران از طرف امریکا و متحدانش در سال 72 ▫️قطع تمام ارتباطات تجاری با ایران از جمله خرید نفت در سال 73 ▫️منع سایر کشورها برای معاملات تجاری و سرمایه گذاری با ایران با تصویب داماتو ▫️بعد از 11 سپتامپر ایران محور شرارت خوانده شد و تحریم های جدید شکل گرفت ▫️از سال 2004 به بعد تحریم های هسته ای با مصوبه شورای امنیت شکل گرفت ▫️در سال 2006 ده نفز از دانشمندان ایرانی که به دعوت امریکا به گردهمایی علمی رفته بودند بازداشت شدند ▫️سال 2007 شرکت های نرم افزاری امریکایی مثل مایکروسافت و یاهو ایران را از لیست خدمات خود خارج کردند ▫️در همین سال تعدادی از بانک های ایرانی و شرکتهای سپاه توسط امریکا و بانک جهانی تحریم شدند ▫️در سال 2009 تحریم های جدیدی برای فشار بیشتر به برنامه های هسته ای شکل گرفت. در این تحریم ها، هرگونه همکاری با شرکت های مرتبط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و بانک مرکزی ممنوع شد. و برای کمک به ایران برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم ها مجازات اعلام شد. در اینجا بود که رهبری تعبیر جنگ اقتصادی را به کار بردند. ◼️اعتراف آمریکایی ها به جنگ اقتصادی ▪️هیلاری کلینتون: هدف ما این بود که آن‌قدر فشار مالی به رهبران ایران وارد کنیم تا هیچ راهی نداشته باشند، جز این‌که با یک پیشنهاد جدی به میز مذاکره برگردند. [...] این یک حمله همه جانبه بود. ▪️معاون وزیر خارجه امریکا: آمریکا مصمم است از تمامی امکانات و ابزارهایی که در اختیار دارد برای تضعیف توانایی‌های مالی و اقتصادی ایران استفاده نماید. ▪️ریچارد نفیو: به رغم تحریم کالاهای مورد نیاز ایرانیان، مانع واردات کالای لوکس به ایران نشدیم تا ذخیره ارزی ایران با سرعت بیشتری تحلیل برود. ▪️استارت لوی رییس سازمان مقابله با تروریسم و تامین مالی امریکا می گوید تعداد اقتصاددانان این سازمان از 7 نفر به 700 نفر رسیده که مسئولیت کار روی اقتصاد کشورهای هدف از جمله ایران را دارند. تا مانع از معامله تجاری سایر کشورها با کشورهای هدف شوند. 🔘محور دوم- تبیین مفهومی «حمایت» از کالای ایرانی برای بررسی حکم فقهی حمایت، باید ابعاد مختلف این موضوع دقیقا مشخص شود. یکی از این ابعاد هدف از ایجاد پدیده، موضوع و واژه است. ☑️هدف از ارائه موضوع حمایت از کالای ایرانی، مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی است. بر این اساس باید به گونه ای حمایت اتفاق بیفد که بتواند با این جنگ مقابله کند. پس صرف مسمای این عمل کفایت نمی کند. 🔸مراد از کالا، اعم از کالای اولیه، واسطه ای و نهایی است. 🔹تعریف حمایت: خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی، توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی. 🔶الزامات پایداری در خرید و مصرف 🔹1. تولید مطابق با نیاز و ذائقه مصرف کننده. تولید بر اساس نیاز واقعی و ذائقه مصرف کننده و حتی ذائقه سازی بر اساس معارف اسلامی. 🔸2. تولید با کیفیت مناسب مقابله با تولید کنندگانی که از حمایت از کالای داخلی سوء استفاده می کنند از طریق جریان مطالبه گری. 🔹3. مصرف متعصبانه این مورد تعبیر دقیق رهبری است: آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند. من فقط برای متدیّنین و افرادی که برای حرف ما حجّیّت شرعی قائلند، این را نمی‌گویم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا