eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
5️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔺نسبت فلسفه با دین 3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 1️⃣ ☑️ خدمات و تعامل قبل از اثبات دین لب و مغز دین تعقل و تفکر است. و فلسفه با روش تعقل آزاد یا راه دین را مسدود میکنند و یا هموارکننده راه دین است. فلسفه اسلامی قبل از دین هموارکننده راه دین و کمک کننده آن و مدافع آن در مقابل فلسفه‌های الحادی است. دیالوگ فلسفی قبل از اثبات دین با دیگران مانند صحبت دو متفکر است. ☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین 🔘خدمات دین به فلسفه 🔺نگاه فیلسوف اسلامی به دین: بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری نگاه فیلسوف اسلامی به دین بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری است. یعنی قرآن و روایات از واقع در چند مرحله به این مکتوب تبدیل شده است و من می‌توانم با این واسطه‌ها به واقع دست پیدا کنم. 🔺سنجه بودن خارج از دانش؛ آموزه‌های دینی منطق در علوم عقلی به عنوان میزان عمل میکند. منطق ما باید به قدری رشد کند که کاملا از روش تعقل آزاد پیروی کند. علاوه بر سنجه دانشی، چیزی به نام سنجه خارج از دانش وجود دارد و آن گزاره‌های دینی است. یک چشم فیلسوف دینی به گزاره‌های دینی است. یعنی اگر نتیجه تعقل آزادی که دارد به آموزه دینی رسید مناسب است، اما اگر یکی نبود و یا متعارض بود برمیگردد و به روش‌ها و منطق خود دوباره نگاه می‌کند و می‌بیند که ممکن است در جایی از روش تعقل آزاد خود دچار اشتباه شده است. البته به شرطی که گزاره‌های دینی قطعی الصدور و مسلم باشد. اینجا نوسان‌هایی وجود دارد مثلا در مورد ملائکه نگاهی در مورد تجرد محض آن‌ها وجود داشته اما می‌دانیم که همین ملائکه هم مراتب دارند. اگر با بازنگری هم باز نتوانست توجیه کند آن جا تعارض دین و عقل بوجود می‌آید مثل ابن سینا در مورد معاد جسمانی که گفت من معاد جسمانی را قبول دارم ولی با عقل نتوانستم ثابت کنم مواضعی که به طور طبیعی و بحسب خودش نمی‌تواند به آن ورود پیدا کند اما اگر به طور شهودی کشف شد می‌تواند به دنبال آن، آن‌ها را فتح کند. و گزاره‌های دینی این نقش را برای عقل باز می‌کنند. 🔺عقل منور به دین در بعضی جاهای دیگر عقل منور به شهود است. اگر شهود نبود از اول نمی‌توانستند آن موضوع را کشف کنند. تحول بسیار در فلسفه با لحاظ کشف و شهود بوجود آمده است به این می گوییم عقل منور و ما در اینجا عقل منور به دین را مطرح میکنیم. جاهایی وجود دارد که عقل به تنهایی نمی‌تواند آن فضا را درک کند ولی بعد از طرح شدن آن از جانب دین، عقل می‌تواند آن را به روش عقلی درک و فهم کند. در دین دستورات فراوانی در مورد تدبر و تعقل در آموزه‌های دینی برای فهم بهتر و درک تعقلی مسائل داریم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 1️⃣ 🔴 به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه ◀️ شما حوزه آمده‌اید که تخصصی را کسب کنید و در یک سطح بالاتری شروع به خدمت کردن به جامعه‌ی خودتان بکنید. ◀️ شما مواجهات مذهبی‌ای را که قبلاً با جامعه داشتید و درباره‌ی شعور مذهبی مردم، رفتار دینی مردم، اخلاق مردم و غیره جستجو می‌کردید را نمی‌پسندیدید، آمده‌اید که در یک سطح بالاتری، توانایی داشته باشید بتوانید برگردید به جامعه خدمت بکنید. این یعنی تخصص ◀️ ما طلبه‌ها تخصصمان را چه جوری داریم از آب درمی‌آوریم؟ ◀️ یک سنجه و علامت این است که حضرت آقا اعلام نارضایتی کردند! گلایه کردند که: از میان انقلاب‌های واقعی‌ای که صورت گرفت ما جزو کم‌کارترین انقلاب‌ها به لحاظ رسیدگی به مبانی تئوریک هستیم. این عبارت به چه کسی برمی‌گردد؟ به حوزه برمی‌گردد. ◀️ حضرت آقا فرمودند: فلسفه‌ی وجودی حوزه مردم هستند. ما گاهی این را فراموش می‌کنیم! امام خطاب به علمای نجف می‌فرماید: الآن حوزه‌ی علمیه‌ی قم زنده است. چون کشته می‌دهد. اگر بتواند می‌کشد، اما شماها هیچ خاصیتی ندارید. اصلاً بنا بر این نبود که ما بیاییم اینجا فقط بنشینیم کتاب بخوانیم. بنا بر این بود که علما زندگی دینی مردم را اداره کنند! ◀️ طلبه‌ی خوب بودن را از داخل این نشریه و دفتر تحریریه و ... نباید بپرسیم. باید ببینیم ما چه خاصیتی برای این جامعه داریم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 💢بخش 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1441 💢بخش 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1503 💢بخش 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1546 💢بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1568 💢بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1602 💢بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1803 💢بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1857 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🔘تقاضای امتدادهای فلسفی، سبب عرضه ی آن 🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟ ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟ 🔹 پاسخ: مطلبی که حضرتعالی فرمودید که الان ما در چه وضعیتی هستیم؟ و چه چشم اندازی در آینده داریم؟ و پرسش هایی در این ساختار. من چند تا نکته را یادداشت کردم، ببینید این قاعده هست که 🔺هر جا تقاضا افزایش پیدا بکند، عرضه افزایش پیدا میکند، ممکن است عکس آن نباشد، یعنی ممکن است عرضه زیاد بشود ولی تقاضا زیاد نشود ولی قطعاً اگر تقاضا زیاد بشود، عرضه زیاد می شود. چطور فقهای ما وقتی تا کنون مورد پرسش و سوال از خیلی از مسائل نبودند، آن بخش های از فقه همچنان لاغر مانده یا اصلاً شکل نگرفته، همین بحث هم در مباحث حکمی و فلسفی هست. وقتی تا کنون از حکمت و فلسفه در عرصه ی امتدادها پرسش نشده و تقاضا نشده، ذهن فیلسوف و فلسفه پژوه تحریک نمی شود به سمت اینکه این امتدادها را استخراج کند، مگر اینکه خودش دغدغه هایی داشته باشد. مگر اینکه خودش صاحب شئون متعدد باشد، افزون بر اینکه فیلسوف هست، در ساحت های دیگر هم حضور داشته باشد. 🔺یکی از چیزهایی که خیلی کمک می کند تقاضا است؛ چنانچه همین الان وقتی شما می بینید مقام معظم رهبری مسئله ی امتدادها را دارد مرتب مطرح می کند، یک جنب و جوشی در فضاهای فلسفی راه می افتد، ما این را باید وسیع کنیم، باید تبدیل به گفتمان بکنیم، به نحوی که جوری بشود که هر بحث فلسفی ای که در هر کلاس فلسفه‌ای، خصوصاً کلاس های بالاتر فلسفی مطرح می شود، حتماً یک پیوست امتدادی داشته باشد، یعنی آن فیلسوف، آن استاد فلسفه، آن فلسفه پژوه ذهنش دست کم درگیر با این بشود که این مسئله ی بنیادین فلسفی چه تأثیرهای امتدادی می تواند در شئون متعدد داشته باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تجلیل از ملاصدرا 🔺 از تشكيل اين مجمع بزرگ علمي و فكري كه بر گرد انديشه و شخصيّت فيلسوف نامدار ايراني، حكيم صدرالمتألّهين شيرازي فراهم آمده، احساس افتخار و مسرّت ميكنم و خداي سبحان را سپاس ميگويم. 🔺 اگرچه دانسته هاي دنياي غرب و حتي بخشهايي از دنياي اسلام از اين شخصيّت كم نظير چندان وسيع نيست، ولي حوزه هاي فلسفي ايران لااقل در سه قرن اخير - يعني تقريباً از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تاكنون - يكسره از آراء فلسفي صدرالمتألّهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهمّ او - كه بسياري از آنها حداقل در قالب استدلالي و عقلاني اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است. از طرفه هاي زمانه اين است كه صدرالمتألّهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفي و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ي الهي در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يي بشمار ميروند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاي معروف مشايي و اشراقي، و مشتمل بر همه ي برجستگيهاي آن، بنيان نهاد و مباني آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پر جاذبه ي خويش، تبيين كرد. و باز در همين مدّت كسان زيادي از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و معاد و غيره، به همان سرنوشتي دچار شدند كه وي در دوران زندگي اش آن را بتلخي آزموده و موطن مألوف را بخاطر آن ترك كرد. البتّه نقد علمي و تحقيقي آراء او بدور از توسّل به طعن و جنجال نيز از دوران يكي از دو شاگرد بلافصل و مقرّبش تا امروز ادامه داشته و نام آوراني چند از حكماي متأله، در برخي از اصليترين مباني دستگاه فلسفي شامخ صدرايي، مناقشات جدّي وارد كرده اند. ترديد نبايد كرد كه هم آن تاثير خاضع كننده بر روي بزرگاني از سرآمدان فلسفي، و هم اين برانگيختگي عقيدتي يا علمي از سوي منتقدان و مخالفان، به نقطه ي يگانه يي اشاره ميكند كه همانا جز عظمت فكري، و نيروي ابداع، و بنيان رفيع فلسفه ي اين حكيم بزرگ، چيز ديگري نيست. 📚 پيام به كنگره ي بزرگداشت صدرالمتألّهين (ملاصدرا) 01/03/1378 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 2️⃣ 📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟ ✅ پاسخ: [بخش دوم] 🔹حضرت استاد حسن زاده می‌فرمودند همان گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معلوم حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه گیری کنیم. 🔹لذا اگر طلبه‌ای می‌خواهد در باب معارف مجتهد شود، حتماً نیاز به بحث‌های فلسفی – عرفانی در این سنتی که تا کنون شکل گرفته دارد. باید تمام این کتاب‌ها خوب خوانده شود. بسیاری از بزرگان ما که در وادی معقول نیامده اند، وقتی که از معارف حرف می‌زنند، در حدّ سطح و فهم عادی است و این خوب نیست و همین باعث می‌شود که مثلا راحت جبر را می‌پذیرند. بعضی از بزرگان راحت تصریح می‌کنند: «اینجا که رسید قلم بشکست»؛ چرا باید اینطور باشد؟! چرا وقتی به بحث توحید می‌رسند، بعضی از اقوال خیلی ضعیف می‌تواند راحت در دل آن‌ها بنشیند و «خلق و ایجاد» را به ضعیف‌ترین طرح قبول کنند ولو اینکه با بسیاری از متون دینی دیگر جور در نیاید. 🔹شخصی خیلی راحت می‌گفت: «خلق، یعنی خدا گفت باش و شیء ایجاد شد»! و در ادامه نیز، قرب وریدی حضرت حق را نمی‌توانست تبیین کند؛ اینکه در عین خلق، خداوند در تار و پود مخلوق حاضر باشد؛ «نحن اقرب الیه من حبل الورید» یعنی از رگ گردن به شما نزدیک تریم. نباید اینطور بگوییم که نسبت خداوند با مخلوقات، مثل نسبت من با این صندلی است که بعد از خلق، ربطی به من ندارد. می‌گفت «ما طبق روایات، قائل به بینونت عزلی نیستیم» ولی در توضیح مسئله مجددا همان بینونت عزلی را می‌گفت و فاصله‌ای بین خالق و مخلوق درست می‌کرد! 🔹وقتی به معارف می‌رسند، یک مقدار تأمل کم می‌شود. چطور در باب احکام شرعی که با طوائف مختلف روایات رو به رو می‌شویم؛ نکات هر طائفه را نام برده و وجه جمع آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا یک نتیجه بگیریم و می‌گوییم این کار از غیر مجتهد بر نمی‌آید، که کار بسیار خوبی هم است؛ همین را در باب معارف هم باید انجام داد، که به کمک فلسفه انجام می‌گیرد. 🔹الان بزرگانی داریم که تقریرها و تحلیل هایشان عمیق است. علامه طباطبایی که المیزان را نوشته، فقط ظهورگیری قوی داشته؟ من به ظهورگیری قائل ام، اما قوت‌ها و قدرت‌های زیادی جمع شد که این کتاب نوشته شد. چرا المیزان اینقدر قوت دارد؟ دلیلش این است که سر این سفره نشسته است. ایشان با این سنت و با شیوه‌ی ظهورگیری درست و روش فهم درست متن آشناست. به نظرم در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند. متأسفانه ما در جاهای دیگر با چنین روش فهمی رو به رو نیستیم؛ این آقایان هستند که روش فهم درست را می‌دانند. در روش فهم و روش تحلیل مسائل و قوتی که در فهم هست، همه از سفره‌ی فلسفه بلند می‌شود. 🔹طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد شود، باید این راه را طی کند، حال گاه فهم دینی در باب احکام می‌شود و گاه فهم دینی در باب معارف. معارف، کمتر از احکام نیست؛ بلکه بیشتر هم است و فقه اکبر است. اگر اصول و عقاید را با عمق آن، در حوزه نخوانند، پس در کجا باید بخوانند؟ 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درس اخلاق استاد وزیری فرد- 981008 -LQ.mp3
9.43M
🎧 #درس_اخلاق_استاد_وزیری_فرد 🗓 تاریخ جلسه: #08_10_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ، 💠ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب 🔺واقعیت‌هایی ما را فراگرفته که خیلی برای انسان سهمگین است، ما معمولا در غفلت از این واقعیت‌ها به سر می‌بریم. این گزارش خیلی مهمی است. این وضعیت حال ما را خیلی مخاطره آمیز می‌کند. 🔺از میان آداب اسلامی یکی این است که به ما توصیه شده که تا بیدار شدیم به سجده برویم و این ذکر را بگوییم 🔹اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ 🔺نوم اخ موت است. 🔹اَلحَمدُ ِللهِ الَّذِي رَدَّ عَلَيَّ رُوحِي لِاَحْمَدَهُ وَ اَعْبُدَهُ 🔺مثل اینکه هر روز صبح پولی به من می‌دهند و می‌گویند چه کارش بکنیم. 🔺خیلی ادب پر معنا و پر دلالتی است. 🔺یک بازگشت دیگری هم شبیه نشر داریم. 🔘این خیلی حزن آور است که ما این حقایق را فراموش می‌کنیم. فراموشی این حقیقت این سوال را پدید می‌آورد که ما کجاییم و چه کار می‌کنیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت 💠 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1800 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1838 💢بخش 3️⃣ (پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/1869 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔻 ☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 3️⃣ (پایانی) 🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است: 🔘 شاهد اول و دوم در پست قبلی آمده است. 🔺شاهد سوم، بررسی دقیق و استقرای متون و سخنان و احوال عرفای اسلامی در سده‌های نخستین است که ما را از نظرگاه تحقیقی، به خاستگاه اسلامی عرفان راهنمایی می‌کند. این روش از شاهد دوم کمی فراتر رفته و آنچه را بر وجدان و شهود علمی به دست آمده است، به طور مستند برای همگان قابل ارائه می‌کند. این روش را «پل نویا» با دقت و از سر حوصله در کتاب ««تفسیر قرآنی و زبان عرفانی» پی گرفت که از جهتی مرحله‌ی نوینی در مطالعات عرفان اسلامی است. 🔺وی بر این باور است که به لحاظ پژوهش تاریخی می‌توان اثبات کرد که واژگان و تحلیل عارفانه، نخست از تأمل در قرآن و تفسیر آن بر حسب تجربه‌ی معنوی آغاز شده و در دل تأویل عرفانی و تفسیر باطنی، اندک اندک زبان عرفانی و اصطلاحات خاص، مناسب با مقتضیات تحلیل شکل گرفته است. ولی به مدد متونی که از عرفای سده‌های نخستین به دست آورد، توانست چنین امری را اثبات کند که در حقیقت، عارفان در پی تأمل و تدبر در قرآن به همراه شهود، به چنین فضای معنوی رهنمون شده اند. 🔺به هر روی، یکی از ثمره‌های قرآن و سنت در طی قرون و اعصار، عرفان اسلامی است. همان گونه که انتظار می‌رفت، معنویت ژرف و توحید ناب و متعالی در بطن اسلامی شکوفا شد و به گونه‌ای گسترده شکل گرفت و تنوانست بخشی از آنچه در اسلام نهاده شده است را نشان دهد. بی گمان می‌توان از عرفان اسلامی به بُعد معنوی اسلام یاد کرد. امید می‌رود از این پس نیز عرفان اسلامی هر چه بیشتر گوهرهای ناب موجود در دین مبین اسلام را به چشم آورد. 📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج3-980823-LQ.mp3
15.02M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 #استاد_یوسفی 📝جلسه سوم 🗓 تاریخ جلسه: #23_08_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗 (حمایت از کالای ایرانی) 👤 ⬛️ 🔶پرسش اصلی 🔸با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران – جنگ تمام عیار اقتصادی که متوجه ملت ما است – حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی چیست و چگونه می‌توان حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی را در چارچوب موازین فقهی محقق نمود؟ 🔶پرسش های فرعی ◻️موضوع شناسی ▫️ - مقصود از کالای ایرانی چیست؟ که بحث این گذشت. ▫️ - منظور از «حمایت از کالای ایرانی» چیست؟ بحث امروز ما است. ▫️ - مقصود از کالای خارجی کدام است؟ در آینده بحث خواهیم کرد. ▫️ - آثار و پیامدهای مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی چیست؟ ▫️ - آثار و پیامدهای حمایت از کالاهای داخلی چیست؟ ◻️ کشف حکم ▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای خارجی در شرایط فعلی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟ ▫️ - حکم فقهی واردات و مصرف کالاهایی که مشابه داخلی دارند براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟ ▫️ - حکم فقهی مصرف کالاهای داخلی در شرایط جنگ اقتصادی براساس ادله اولیه و ثانویه چیست؟ 🔶چیستی حمایت 🔸حمایت از کالای ایرانی یعنی خریداری و مصرف پایدار کالای تولید شده ایرانی توسط هر فرد ایرانی یا غیر ایرانی 🔷چیستی کالای ایرانی 🔸 • تعیین بر اساس شاخص (بر اساس مراحل تولید) § طراحی □ داخل ایران □ نیروی کار ایرانی § تولید □ داخل ایران ® ساخت قطعات ® ساخت نهایی □ نیروی کار ایرانی □ سرمایه ایرانی § بازاریابی و توزیع توسط ایرانیان - اگر همه مراحل ایرانی باشد، این کالا مصداق کامل و اتم کالای ایرانی است. و به هر میزان که مراحل تولید، غیر ایرانی باشد، رتبه ایرانی بودن آن پایین تر است. 🔸• تعیین کالای ایرانی بر اساس اهداف حمایت - هدف دشمن از جنگ تمام عیار اقتصادی، نامن سازی، ثبات اقتصادی و معیشتی ملت ایران است. تا اراده ملت ایران تضعیف شود. - بنابر این اگر هدف حمایت از کالای ایرانی باشد، (با لحاظ سطح دوم موضوع شناسی)، کالایی ایرانی است که حمایت از آن امنیت معیشتی و ثبات اقتصادی ایجاد شود. § یعنی خرید و مصرف پایدار هر طیفی از کالاهایی که بتواند هدف بیان شده را تامین کند، کالای ایرانی است و باید از آن حمایت شود. - بر این اساس سازمان استاندارد نمی تواند فقط یک معیار داشته باشد. باید طیف مشخص کند و بر اساس قاعده الاهم فالاهم کالاهای ایرانی امتیازدهی شوند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 شیوه برخورد با مخالف 🔺البته نبايد از شنيدن لفظ صوفيه فرار كرد كه ما با آنها نيستيم؛ چون اگر قومى با ما موافق نشدند، نبايد اگر يك‏ جهت حقى را هم قائل شدند، ما به مناسبت احراز عداوت كلى، زمزمه مخالفت كلى با آنها سر داده و حرف حق را هم به جهت مخالفت با آنها، قائل نشويم. و الّا اگر بنا بر اين باشد بايد ما با تمام الهيين عالم بناى مخالفت گذاشته و اعتقاد به وحدانيت و توحيد را هم از دست بدهيم. بلكه لازم است انسان طريقى كه حق است با هر آشنايى مشى كند و تا وقتى كه مقصد يكى است با آنها همراه باشد و هر جا مقصد او با مقصد آنها تفاوت كرد و راه او از راه آنها جدا شد، او راه منزل خود را پيش گرفته و آنها را در راه خودشان واگذارد. 📚تقريرات فلسفه ج‏1 / 285 💢 شرط فهمیدن فلسفه و عرفان 🔺 از فلسفه و اصطلاحات اهل اللّه و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تامّ و تمام و مزاولت بسيار و حسن ظن كامل به علماء باللّه نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد 📚شرح چهل حديث/ 611 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا