eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 🔹حوزه علميه متقابلًا بايستى پاسخگو باشد. امروز اهميت حوزههاى علمى فقط در اين نيست كه مىتوانند و مىبايد تبليغ دين بكنند كه البته اين يكى از وظايف مهم و عمده است بلكه اهميت بيشتر از آن، يا لااقل معادل اهميت تبليغ، اهميت آموزش علمى و فنّى و مبانى و معارف دينى است؛ لذا اهميت حوزهها و اهميت علماى دين و مدرّسين علوم دينى و اهميت كار و تلاشى كه طلبه علوم دينى مىكند، روزافزون است. البته در اين زمينه كه چه مباحثى را بايد در حوزهها اصل دانست، بارها مطالبى عرض كردهايم؛ حالا هم عرض مىكنيم: رشتههاى اصلى در حوزههاى علميه، به ترتيب، اوّل فقه است؛ دوم كلام است؛ و سپس فلسفه است. فقه، ستون فقرات حوزههاى علميه است؛ علم كلام، جزو پايههاى حوزههاى علميه است؛ فلسفه، جزو لوازم حتمى حوزههاى علميه است. بايستى مدرّسينِ خوب و كارآمد و طلّاب علاقهمند و جوينده، اين سه علم را بياموزند و حوزهها در اين زمينه، گرم و پوينده و فعّال و بانشاط حركت كنند. در عين حال به اينها نمىشود اكتفا كرد؛ اينها فنون اصلى است؛ در كنار اينها علوم ديگرى هست كه بايد با آنها آشنا شد: بايد با تفسير آشنا شد؛ علم اصول كه در كنار فقه، بهعنوان مقدّمه لازم، بهجاى خود محفوظ است. بايد با علوم گوناگونى مثل حديث و رجال و آنچه كه مربوط به مقدّمات فهم كتاب و سنّت است، آشنا شد. علاوه بر اينها بايد با فنون تبليغ دين آشنا شد. 🔘بيانات مقام معظم رهبري در آغاز درس خارج فقه 28/06/1378 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ ( 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 2⃣ ( 1) 🔘انقلاب اسلامی ـ در نگاه معماران عالی‌قدر آن ـ مقاصد بلندی را در زندگی بشری هدف گرفته است و همواره خود را با این مقاصد و دسته‌ای ارزشهای فطری معرفی می‌کند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی خود را خویشاوند هر عنصری که برآورنده این بلندیها باشد می‌بیند. آزاداندیشی نه تنها تداعی‌گر نوعی نشاط و جنب و جوش، بلکه القاکنندۀ نوعی بلندنظری، حصارشکنی، تعالی‌خواهی و دشمنی با اصناف رکود است. 🔘آزاداندیشی هم‌آوا و هم‌داستان با گرایشات متعالی و خیال‌انگیز فطری و در شمار عناصری است که با جوهرۀ انقلاب مسانخت کامل دارد و از آنجا که معبر انحصاری تأمین رشدها و بالندگیهای اجتماعی و علمی است، نسبتی کاملاً صمیمی و ضروری با حقیقت انقلاب اسلامی گرفته است. اما در یک نگاه ارزشی و شبه حقوقی نیز، آزاداندیشی هم یکی از شعارهای انقلاب بود و هم در شمار وعده‌های آن به مردم برخاسته و انقلابی ایران. 🔴«در جامعه اى كه ما به فكر استقرار آن هستيم، ماركسيستها در بيان مطالب خود آزاد خواهند بود؛ زيرا ما اطمينان داريم كه اسلام دربردارنده پاسخ به نيازهاى مردم است. ايمان و اعتقاد ما قادر است كه با ايدئولوژى آنها مقابله كند. در فلسفه اسلامى از همان ابتدا مسأله كسانى مطرح شده است كه وجود خدا را انكار مى كرده اند. ما هيچ گاه آزادى آنها را سلب نكرده و به آنها لطمه وارد نياورده يم. هر كس آزاد است كه اظهار عقيده كند و براى توطئه كردن آزاد نيست.»(صحيفه امام، ج3، ص371) 🔴« تفكر بايد آزاد باشد. هر مكتبى كه به ايدئولوژى خودش ايمان و اعتماد دارد ناچار طرفدار آزادى انديشه و تفكر است. هر مكتبى كه ايمان و اعتمادى به خود ندارد جلو آزادى انديشه و تفكر را مى گيرد، مى خواهد مردم را در يك محدوده خاصى نگه دارد و نگذارد كه تفكر كنند يا فكر خود را ابراز كنند.»(مجموعه آثار شهيد مطهري، ج24، ص123) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی هایی دارد از جمله: 1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما گام های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5️⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1️⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3️⃣ اقتصاد: جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: مّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
📝چکیده تقریرات درس یادداشت شماره 1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/90 یادداشت شماره 2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/91 یادداشت شماره 3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/92 یادداشت شماره 4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/165 یادداشت شماره 5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/228 یادداشت شماره 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/317 یادداشت شماره 7️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/517 یادداشت شماره 8️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/948 یادداشت شماره 9️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/991 یادداشت شماره 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1121 یادداشت شماره 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1140 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac ⬅️ ادامه دارد ...
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم #استاد_فلاح ☑️ یادداشت شماره 5⃣ ⚪️ #مقاله_دوم 🔷#فلسفه_سفسطه 🔘معمولا سف
☑️ یادداشت شماره 6⃣ ⚪️ 🔘 اگر کسی اصل ادراک عقلی را قبول نکند چگونه می خواهید با او حرف بزنید. در حالیکه شهید مطهری می گوید شما اگر معرفت شناسی نداشته باشید هستی شناسی ندارید. شما می خواهید او را به هستی شناسی دعوت بکنید که در پی کشف واقعیت است نه چیز دیگر. این هستی شناسی متهم است به شعر بافی و ایده آلیسم و جزم گرایی و افراطی گری و دگم اندیشی. 🔘 بحث از معرفت شناسی چند شکل است، این بحث از معرفت شناسی که علامه در مقاله سوم مطرح می کند، ناظر به مستشکل است. یک موقع شما می گویید اینجا یک دریاچه هست، الان نگاه می کنم می بینم نیست. یک موقع می گویی ادراک مادی است. وقتی می گوید علم مادی است هستی شناسی علم شد، خود مستشکل گزاره هستی شناسانه آورده است. وقتی مستشکل می گوید علم مادی است در واقع از هستی شناسی علم می گوید. 🔘 مرحوم علامه می گوید اگر بحث ها را اینطوری بکنی این بحث در فلسفه اسلامی در عقل و عاقل و معقول بحث می شود و آنجا اثبات می کنیم که علم مجرد است و شما دارید اشتباه می کنید. فلذا این از یک دسته از بحث های هستی شناسانه متاخر است. 🔘 این اشکال را در مقاله اول و دوم مطرح نکرد. آنجا بحث هستی شناسانه نیست، فرق است بین اینکه بگویید تصویر ذهنی آیا تصویر از خارج است یا سنخ این تصویر از چه جنسی است؟ ایشان اینجا می خواهد بگوید علم مطلقا مادی نیست، این در فلسفه اسلامی بحث قدیمی است شاید یک شبهه جدید هم این ها مطرح کرده بانشد ولی پرونده پرونده ای قدیمی است. و این هم به این معنا نیست که شناخت شناسی کلا متاخر از فلسفه است. 🔘 مباحث شناخت شناسی از مباحث هستی شناسی متاثر می شود. مثلا گاهی یک سری بحث های انسان شناختی در تحلیل های شما از شناخت تاثیر می گذارد. مستشکل واقعا اشکال شناخت شناسانه ای واقعا کرده ولی شما در مقام پاسخ از یک سری گزاره های انسان شناختی و نسبت روح با خارج استفاده می کنید مستشکل قانع می شود و می گوید عجب من این تلقی را نداشتم. شاید اگر بخواهد پافشاری بکند بتواند. ولی یک سری بحث های هستی شناسی که وسط می آوری او احساس می کند باید تحلیلش را عوض بکند. 🔘 یک دسته بحث های معرفت شناسی حتما مقدم بر هستی شناسی است. ولی این به معنای مقدم بودن مطلق شناخت شناسی بر هستی شناسی نیست؛ حتی به معانی وسیع تری می شود گفت که بحث های شناخت شناسی از هستی شناسی متاخر است. البته به این معنا که در همه جا می شود بحث معرفت شناسانه کرد و گفت این چیزی که تو ادعای شناخت می کنی را من توهم شناخت می دانم و آن را زیر سوال می برم، درست است که دسته ای از مباحث معرفت شناسی مقدم بر هستی شناسی است. در واقع اگر کسی بگوید که واقعیتی نیست بحث های هستی شناسی را شروع کرده است ولی اگر بگوید که شناخت واقعیت زیر سؤال است اینجا در بحث های معرفت شناسی است و این مقاله به همین معنای دوم از ارزش شناخت بحث می کند. 🔘 به همین دلیل مرحوم علامه به ماتریالیست ها می گوید که شما دارید بحث هستی شناسی می کنید و بحث های شما با دکارت و کانت فرق دارد. 🔘 پس می شود از زوایای مختلفی در مورد بحث شناخت بحث کرد، که حتی برخی زوایای آن بحث هستی شناسی بشود؛ خود بحث شناخت شناسی را نیز می توان از زاویه های مختلفی مورد بحث قرار داد مثلا از زاویه علم شناسی که خود علم شناسی هم پسینی و پیشینی دارد، و علم شناسی پسینی نیز چند جور است مثلا روان شناسی و جامعه شناسی رفتار عالمان. معرفت شناسی به معنای خصوص معرفت یک پویشی است که از ناحیه شناخت نباید بیرون برود، اگر شناخت را از جهت اجتماعی مورد بحث قرار دادی وارد بحث های جامعه شناسی می شود. آنجا اگر اقتدارات جامعه شناسی نداشته باشی درست نمی توانی بحث بکنی. 🔘شما می توانید شناخت را وسط بگذارید از زاویه های مختلفی بررسی بکنید، از زاویه حقوقی و تاریخی و ... و از زاویه فلسفی هم می توانید وارد بشوید، اینجا مستشکل از زاویه فلسفی وارد شده می گوید علم مادی است، مرحوم علامه می گوید جای این بحث اینجا نیست ولی شما چون گفتید مادی است و من می خواهم بگویم مجرد است می روم از فلسفه می آورم. سعی می کند فلسفه اش به چشم نیاید یک جورهایی اینجا بحث می کند که کمترین نیاز به مباحث فلسفی احساس بشود ولی این مستشکل بحث را آنتالوژیک کرده است. یک زاویه دیگر هم هست که از خود شناخت به شناخت نگاه می کنید آنجا اصل مباحث معرفت شناسی مطرح است. 🔵 مقرر: / تهیه پست: 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#صوت #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🗓 جلسه چهارم: 12 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
📝 🔘 صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/59 صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/61 صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/66 صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/181 صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/324 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ⬅️ ادامه دارد ...
971020-ج.5-اقتصاد اسلامی-استاد یوسفی-LQ.mp3
15.61M
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی 🔘 #استاد_یوسفی 🎧 #صوت 🗓 جلسه 5⃣: 20 دی ۹۷ 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#فقه_نظام_اقتصادی_اسلام #خلاصه #جلسه_چهارم 🚩در فقه نظام اقتصادی اسلام، برای پدیده‌ها و موضوعات، از
📝 🔘 🔘 🚩استاد یوسفی در ابتدای جلسه ضمن بیان مختصر معنای سعادت و رفتار عقلایی که باید مبتنی بر مبانی و هدف باشد، به بیان منطق حرکت از مبانی به بناها در نظام سرمایه داری پرداختند: 🔷این منطق در نظام سرمایه داری محکم و قابل قبول است ولی ما معمولا فلسفه را خوب بحث می کنیم اما در حرکت به سمت بناها مشکل داریم. به همین خاطر بناهایمان با فلسفه مان سازگاری ندارد. 🔷هر ساختار اقتصادی با سه مولفه هدف اقتصادی، نوع مالکیت و نوع اصل رفتاری شناخته می شود. 🔹این مطالبی که در رابطه با ساختار نظام اقتصادی سرمایه داری بیان می شود، مربوط به تمام مکاتب و نحله های فکری این نظام است. 🔶در نظام سرمایه داری، بر مبنای خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی و جامعه شناسی، هدف مشخص گردید. و بر مبنای هدف، نوع مالکیت و اصل رفتاری مشخص می گردد. 🔸رفتار اخلاقی و غیر اخلاقی بر اساس هدف مشخص می شود. اگر به سمت تحقق هدف باشد، اخلاقی است در غیر این صورت غیر اخلاقی. 🔷در نظام سرمایه داری مطابق با هدف، هیچ نهاد دینی و دنیوی حق ندارد مانع رسیدن انسان به حداکثر سازی منفعت شخصی مادی شود. و از اینجا اصل آزادی اقتصادی استخراج می شود. 🔷یکی از اصول برای دستیابی به این هدف، مالکیت فردی است. 🔷اصل دیگر، رقابت آزاد اقتصادی است. وقتی منابع اقتصادی محدود باشد و هم چنین خواسته های مادی انسان بی نهایت باشد، رفتار عقلایی اقتضا می کند که هرکس به سمت حداکثر کردن منفعت مادی حرکت بکند. در این شرایط، تزاحم منافع به وجود می آید. در این تزاحم وقتی کسب سود شخصی ارزش شد، هر فرد حق دارد برای کسب سود خویش مانع دسترسی دیگران به منابع شود. این نوع رقابت را رقابت داروینیستی می گویند که بر مبنای تنازع بقا است. اصل رفتاری رقابت آزاد، قانون جنگل است. 🔹این مفهوم رقابت متداول، هرگز از مبانی اسلامی استخراج نمی شود. 🔹در مرحله موضوع شناسی، واژه های رقابت، تبانی، رقابت آزاد اقتصادی، رقابت کامل، مسابقه اقتصادی باید از هم متمایز شود و بعد به تحلیل فقهی آن پرداخته شود. 🔹هر رفتار و رابطه مکلف با خدا یا با سایر مکلفین یا با منابع یکی از احکام تکلیفی پنج گانه را دارد و ممکن است حکم وضعی صحت و فساد و امثال این ها را داشته باشد. اینجا جای فقه اصغر است. 🔶نظام سوسیالیستی: وقتی مشکلات نظام سرمایه داری بروز کرد، سوسیالیست ها گفتند منشا گرفتاری ها حداکثر کردن منافع مادی شخصی و مالکیت خصوصی است. 🔸منشا مالکیت خصوصی، سرمایه است. در حالی که سرمایه عقیم است و مولد نیست. و تنها عامل تولید نیروی کار است. اینها مالکیت خصوصی را کلا نامعتیر شمردند. 🔸هر کس به مقدار توان باید کار کند و به مقدار نیاز بهره مند شود. 🔷در تولید دو عامل وجود دارد که از ترکیب اینها تولید به وجود می آید: کار و سرمایه. اساسا یکی از سوالات بسیار مهمی که تعیین کنده نوع نظام اقتصادی است، این است که هر کدام از این عوامل چه سهمی باید ببرند؟ 🔹از نظر نظام سرمایه داری تمام تولید سهم صاحب سرمایه است. و نیروی کار خودش به عنوان یکی از ابزار تولید فقط اجرت دریافت می کند. 🔹🔹یعنی در دوران رونق، سود مازاد عاید سرمایه دار می شود و نیروی کار دستمزد ثابت را می گیرد. در دوران رکود هم سرمایه دار نیروی کار را اخراج می کند. 🔷 ما معتقدیم اگرچه سرمایه عقیم نیست ولی باید به میزان نقش خودش در اقتصاد بهره مند شود. و همچنین سرمایه باید مثل خون در جامعه جریان یابد یعنی در اختیار نیروهای فعال حقیقی قرار گیرد. ما هم برای سرمایه نقش قائلیم و هم برای نیروی کار. 🔵 تهیه پست: 📍موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 @fvtt_ir
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ #کلام_استاد ☑️ #درباره_ميلاد_ملاصدرا 🔘نام پدر ملاصدرا ابراهيم بود. سينه به سينه نقل شده است كه
✅ #کلام_استاد ☑️ #فضای_فلسفی_دوران_تحصیل_ملاصدرا 🔘در آن دوران، در نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله غالب بوده است؛ اين نظريه در مكتب شيراز متولد شد. محقق دواني در حاشيه‌اش بر شرح تجريد و برخي آثار ديگر، نظريه‌اي را مطرح كرده است كه با عنوان ذوق تاله آن را مي‌شناسيم. اين نظريه در فكر فلسفي جريان يافت تا به ميرداماد رسيد و او آن را پذيرفت. ميرداماد ايرادهايي بر نظرية ذوق تاله دواني مي‌گيرد، با اين حال آن را مي‌پذيرد. ملاصدرا نيز پيش از آنكه به اصالت وجود دست يابد، يعني در ايامي كه به اصالت ماهيت معتقد بوده، به همين نظريه تمايل داشته است. اصالت ماهيت در فضاي كلان هستي‌شناختي تبديل مي‌شود به نظرية ذوق تاله. در اين دوران، در مسالة نگاه كلان به هستي، نظرية ذوق تاله، كه البته رگه‌اي عرفاني دارد، غالب بوده است. 📝(برگرفته از جلسه سوم دروس حكمت متعاليه) #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_وطن_خواه 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان با موضوع🔰 در انقلاب اسلامی 🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰 #استاد_فلاح شب دوم #مردمسالاری_دینی #اندیشه_اجتماعی #اندیشه_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
✅ #کلام_استاد ☑️ #ويژگي_هاي_ميرداماد_و_تأثيرات_او_بر_ملاصدرا بخش اول 🔘كتابهاي ميرداماد، مانند قبسات، نبراس الضياء، جذوات و افق مبين نشان مي دهد كه ايشان استحكام عقلي عجيبي داشته است. از سوي ديگر، هر كس به كتاب‌هاي ميرداماد مراجعه كند، تصلب در متون ديني و اين اعتقاد را كه متن ديني حق را گفته است، در آنها مشاهده مي‌كند. او معتقد است متن ديني واقع را مي‌گويد، بنابراين فيلسوف مسلمان بايد ببيند كه متن ديني، واقع را چگونه گزارش مي‌كند. ميرداماد امارت و رياست، قوت فقهي و نيز قوت فلسفي داشته است. مداقه‌هاي فلسفي او عجيب است. او تصلب در متون ديني و توان فهم فلسفي از متون ديني را نيز داشته است. صاحب كشف و شهود نيز بوده است. چنين شخصيتي استاد علوم عقلي ملاصدرا است. #استاد_یزدانپناه 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #صوت 🎧جلسه دوم 🗓1397/10/20 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #متن 📝جلسه دوم 🗓1397/10/20 🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_امام 🔷 #ادعیه_منبع_فلسفه_و_عرفان_اسلامی 🔹تمام اين مسائلى كه عرفا در طول كتابهاى طولانى خودشان يا خودشان مىگويند در چند كلمه مناجات شعبانيه هست، بلكه عرفاى اسلام از همين ادعيه و از همين دعاهايى كه در اسلام وارد شده است از اينها استفاده كردهاند. صحيفه امام ج13 / 32 🔹پس نعبد و نستعين و اهدنا، تمام به واسطه اين جمعيت حاضره در محضر قدس است. و در روايات و ادعيه صادره از اهل بيت عصمت و طهارت، كه سرچشمه عرفان و شهودند، اشاره به اين معنى شده است آداب الصلاة /279 🔹هر كس رجوع كند به معارفى كه در اديان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دين رايج است و مقايسه كند در معارف مبدأ و معاد با معارفى كه در دين حنيف اسلام و نزد حكماء بزرگ اسلامى و عرفاء شامخ اين ملت است، درست تصديق مىكند كه اين معارف از نور معارف قرآن شريف و احاديث نبىّ ختمى و اهل بيت او عليهم السلام است كه از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نمودهاند. آن وقت مىفهمد كه حكمت و عرفان اسلامى از يونان و يونانيّين نيست، بلكه اصلًا شباهت به آن ندارد. بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس؛ ولى حكمت شيخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّه و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست. آداب الصلاة /304 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #ویژه_برادران امروز چهارشنبه 1 اسفند، جلسه درس اخلاق #استاد_مجاهدی از شاگردان آیت الله سعادت پرور، همزمان با نماز مغرب در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می شود، ان شاء الله. 📣از عموم علاقمندان جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. ✅ جلسات درس اخلاق در زمان مذکور با حضور اساتید اخلاق، هر هفته در محل موسسه برقرار است ان شاء الله. 🍃معاونت تعلیم و تربیت 🍃 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
بیانات اخلاقی استاد امینی نژاد-ج2-LQ.mp3
5.39M
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه دوم 🗓1397/08/23 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 5شنبه مورخ 2 اسفند ماه 13:30 الی 15:30 http://eitaa.com/fvtt_ir