معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان
▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه میگوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح علینژادها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع #روایت_ایرانی برآشفته شدهاند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عدهای بنام حقوقدان ماده و #تبصره_سخیف و مبتذل جور میکنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کمعمق از ماجرا ارائه میدهند.
متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله #روانشناختی است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل میشوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، #کنشگری را انتخاب میکند.
▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری میتواند داشته باشد؟ بنظر میرسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این #ضدتماشاگری را سانسور میکند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای #ژن_ایرانی و DNA اسلامی را در قضیه میتوانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینههای غربی، تحلیل را دچار اشتباه میکند.
▫️اساسا واژه #غیرت و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و #ایدئولوژی و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمیآید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که #بنمایه_قوی و ویژهای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا میکند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود.
▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان میآید، #معنای_عمیقتر و چارچوب تحلیلی ویژهتری برای تحلیل میطلبد. به عبارت سادهتر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علیوردی و #حمیدرضا_الداغی، همگی نقطههای طلایی خط اسلام و انقلاب هستند.
▫️ذخیرههای فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کجروایت های مسیحعلینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام #ذهنیتهای_دست_نخورده و پاک انسانی و بنمایههای دینی در شخصیت افراد که برخی از #طرحواره_معنوی نام میبرند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
❓بهترین #ورزش ها برای بچه های دچار #مشکلات_ویژه_یادگیری کدام هستند؟
🏋♀ ورزشها برای بچههای دارای مشکلات ویژه یادگیری ممکن است #مفید باشند. این ورزشها به آنها کمک میکنند تا به #دوستان خود نزدیکتر شوند، #اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و در کل #بهبود عملکرد تحصیلی خود را افزایش دهند.
❇️ ورزشهایی که به بچههای دارای مشکلات ویژه یادگیری توصیه میشود شامل موارد زیر میشود:👇👇
۱. ⚽️#فوتبال: بازی فوتبال به دانش آموزان کمک میکند که #تمرکز و هماهنگی خود را بهبود بخشند. همچنین، بازی فوتبال به بچهها کمک میکند که مهارتهای #اجتماعی خود را بهبود بخشند و با دوستان شان ارتباط برقرار کنند.
۲. #🚴♂دوچرخه سواری: دوچرخه سواری به دانش آموزان کمک میکند که #تمرکز خود را بهبود بخشند و عضلات شکمی را تقویت کنند. همچنین، با دوچرخه سواری میتوان #اعتماد_به_نفس بچهها را افزایش داد و آنها را به یادگیری مهارتهای جدید ترغیب کرد.
۳. #🏊♂ شنا: شنا به دانش آموزان کمک میکند تا قوای مختلف #عضلات خود را تقویت کنند. همچنین، با شنا میتوان اعتماد به نفس بچهها را افزایش داد و آنها را به یادگیری مهارتهای جدید ترغیب کرد.
۴. ورزشهای #گروهی: ورزشهای گروهی مانند بسکتبال، والیبال و هاکی همه به دانش آموزان کمک میکنند که #توجه خود را بهبود بخشند و #مهارتهای اجتماعی خود را تقویت کنند.
فردوسی را با اشعار حماسی اش میشناسیم و به این شاعر گرانقدر کشورمان ایران افتخار میکنیم :
نمانیم که این بوم ویران کنند
همی تاراج از شهر ایران کنند
نخوانند بر ما کسی آفرین
چو ویران بود ایران زمین
دریغ است #ایـران که ویـران شــود
کنام پلنگان و شیران شــود
چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد
در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم
جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم
همه سربسر تن به کشتن دهیم
بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم
اما درباره شخص پرستی و تعصب گرایی باید بگویم :
✅ما فقط یک خدا داریم برای پرستش
✅و ۱۴ معصومی داریم که بنا به فرموده همان خدا در آیات قرآن ( #آیه_تطهیر) کلا از هر خطایی مبرا هستند برای اطاعت مطلق از ایشان ..
🚨اما درباره انسانها ما مطالب و آثار شاعران و نویسندگان و دانشمندان بزرگان کشورمان و گهگاه آثار دانشمندان غربی را میخوانیم و در مواردی تایید میکنیم گفته هایشان را و در مواردی نظر و دیدگاه شأن را رد میکنیم و این تایید و رد کردن👈 نه به معنی شخص پرستی است و نه به معنای انزجار و نفرت است ...
👈مهارت #تفکر_نقاد را در خود و فرزندان خود و نسلی که پرورش آن به عهده ما است را تقویت کنیم تا بتوانیم هم باورهای خود را عمیق تر درک کنیم تا تثبیت شوند در ذهن مان..
👈علاوه بر این مهارت تفکر نقاد باعث میشود که قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل مان بالاتر رود و از مطالب علمی ضمن بحث و تبادل نظر؛ بهتر و بیشتر استفاده کنیم ..
🚨مهارت تفکر نقاد که بایستی کسب کنیم..
تفکر نقادانه در واقع نوعی تفکر منطقی است که در تصمیم گیری های مهم بیشتر به کار می آید..
#تفکر_نقادانه یعنی هر حرف و صحبت و تبلیغی را بدون فکر و استدلال نپذیریم و قبل از قبول یا رد آن به خوبی در مورد آن موضوع فکر نماییم و در مورد درستی یا نادرستی آن اطمینان حاصل کنیم.
داشتن تفکر نقادانه فقط مختص رفتار و گفتار بقیه نیست بلکه این تفکر باید شامل رفتار ها و گفتار های خود انسان نیز بشود. برای رسیدن به این هدف خود فرد باید انتقاد پذیر باشد و در مقابل انتقاد ها، حالت دفاعی به خود نگرفته و همواره پذیرای تغییرات مثبت باشد.
👈در تفکر نقادانه فرد به دنبال اطلاعات و دلایل و شواهدی است که به موجب آن بتواند صحت موضوعی را درک کند و یا از نادرستی آن اطمینان حاصل نماید و با کسب دلایل و شواهد منطقی بتواند راحت تر قضاوت کرده و نتیجه گیری درستی داشته باشد.
سجاد آیدین لو تحقیق کرده و نوشته : فردوسی زن ستیز نیست ظاهراً فقط یک بار فردوسی به انتقاد از بانوان پرداخته که آن هم در داستان سیاوش و به تأًثیر از فضا/ موضوع روایت است.
این شاهنامهپژوه در کتاب «آذربایجان و شاهنامه: تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی در شاهنامه و پایگاه هزارساله شاهنامه در آذربایجان» که در انتشارات دکتر محمود افشار منتشر شده، درباره موضوع زنستیز بودن یا نبودن فردوسی مینویسد: «در شاهنامه بانوانی مانند شهرناز و ارنواز، فرانک، سیندخت، رودابه، سودابه، تهمینه، گردآفرید، مادر سیاوش، فریگیس، جریره، منیژه، کتایون، همای، گردیه و شیرین در داستانها حضور دارند و نقشهای مادر فداکار و مهربان، مادر و همسری خردمند و باجسارت، دلداده مهرورز و وفادار، پهلوان و پادشاه را بهخوبی ایفا میکنند و حتی بعضی بخشهای مهم و دلانگیز روایی نیز نتیجه کردارهای این زنان است.
👈 بر این اساس نظریاتی از قبیل اینکه زنان در شاهنامه مقام مهمی ندارند یا در پایینترین مرتبه ممکن تصویر شدهاند 👈اصلاً پذیرفتنی نیست و مغایر با فداکاری و وفاداری و عشقورزی و دلاوری و چارهاندیشی و جانبازی زنان در حماسه ملّی ایران است.
🚨بیتهایی که در نقد و نکوهش بانوان در شاهنامه آمده است یا به نام فردوسی نقل و نقد میشود، چند دسته است.
بعضی از آنها از زبان شخصیّتهای داستانی و به مناسبت موقعیّت و شرایط پیشآمده در روایت بر زبان آنها جاری شده...
شماری دیگر از این ابیات سروده فردوسی نیست و کاتبان و خوانندگان شاهنامه برای اینکه عقیده زنستیزانه خویش را بهتر ترویج کنند آنها را در بعضی نسخ شاهنامه الحاق کردهاند...
تا جایی که نگارنده جستجو کرده ظاهراً فقط یک بار فردوسی خود به انتقاد از بانوان پرداخته که آن هم در داستان سیاوش و به تأًثیر از فضا
✅✅✅فردوسی را با اشعار حماسی اش میشناسیم و به این شاعر گرانقدر کشورمان ایران افتخار میکنیم :
نمانیم که این بوم ویران کنند
همی تاراج از شهر ایران کنند
نخوانند بر ما کسی آفرین
چو ویران بود ایران زمین
دریغ است #ایـران که ویـران شــود
کنام پلنگان و شیران شــود
چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد
در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم
جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم
همه سربسر تن به کشتن دهیم
بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
اما درباره شخص پرستی و تعصب گرایی باید بگویم :
✅ما فقط یک خدا داریم برای پرستش
✅و ۱۴ معصومی داریم که بنا به فرموده همان خدا در آیات قرآن ( #آیه_تطهیر) کلا از هر خطایی مبرا هستند برای اطاعت مطلق از ایشان ..
🚨اما درباره انسانها ما مطالب و آثار شاعران و نویسندگان و دانشمندان بزرگان کشورمان و گهگاه آثار دانشمندان غربی را میخوانیم و در مواردی تایید میکنیم گفته هایشان را و در مواردی نظر و دیدگاه شأن را رد میکنیم و این تایید و رد کردن👈 نه به معنی شخص پرستی است و نه به معنای انزجار و نفرت است ...
👈مهارت #تفکر_نقاد را در خود و فرزندان خود و نسلی که پرورش آن به عهده ما است را تقویت کنیم تا بتوانیم هم باورهای خود را عمیق تر درک کنیم تا تثبیت شوند در ذهن مان..
👈علاوه بر این مهارت تفکر نقاد باعث میشود که قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل مان بالاتر رود و از مطالب علمی ضمن بحث و تبادل نظر؛ بهتر و بیشتر استفاده کنیم ..
🚨مهارت تفکر نقاد که بایستی کسب کنیم..
تفکر نقادانه در واقع نوعی تفکر منطقی است که در تصمیم گیری های مهم بیشتر به کار می آید..
#تفکر_نقادانه یعنی هر حرف و صحبت و تبلیغی را بدون فکر و استدلال نپذیریم و قبل از قبول یا رد آن به خوبی در مورد آن موضوع فکر نماییم و در مورد درستی یا نادرستی آن اطمینان حاصل کنیم.
داشتن تفکر نقادانه فقط مختص رفتار و گفتار بقیه نیست بلکه این تفکر باید شامل رفتار ها و گفتار های خود انسان نیز بشود. برای رسیدن به این هدف خود فرد باید انتقاد پذیر باشد و در مقابل انتقاد ها، حالت دفاعی به خود نگرفته و همواره پذیرای تغییرات مثبت باشد.
👈در تفکر نقادانه فرد به دنبال اطلاعات و دلایل و شواهدی است که به موجب آن بتواند صحت موضوعی را درک کند و یا از نادرستی آن اطمینان حاصل نماید و با کسب دلایل و شواهد منطقی بتواند راحت تر قضاوت کرده و نتیجه گیری درستی داشته باشد.
اینجا ایرانه
اینجا مردمش نمیبازن
اینجا ایرانه
دخترا ستاره میسازند
اینجا ایرانه
تو سپاه حضرت مهدی
مادرا دخترا هم
همه سربازن
اینجا ایرانه
کسی که چپ
نگا کنه
به کشورم
نمیگذرم
بیفته پاش
میشم فداش
واسه خودم یه لشکرم
بیفته پاش
میشم فداش
خب آخه من یه دخترم
مادرم زهرا
تپش قلب منی هر دم
مادرم زهرا
یادگاری تو سرم کردم
مادرم زهرا
واسه من چی بهتر از اینکه
ببینم روزی که دور مهدی میگردم
مادرم زهرا
کسی که چپ
نگا کنه
به کشورم
نمیگذرم بیفته پاش
میشم فداش
واسه خودم یه لشکرم
بیفته پاش
میشم فداش
خب آخه من یه دخترم
#سرود همخوانی
#جشن_عبادت
@atashbe_ekhtear
سلام این شعر حافظ شیرازی به عالمان
بی عمل اشاره دارد که در آیات قرآن هم مورد نکوهش قرار گرفتند.
أَتَأْمُرُونَ الْنَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکمْ
آیا مردم را به نیکی فرمان می دهید و خودتان را فراموش می کنید
🚨معنی ترک در ابیات حافظ شیرازی معنای متفاوتی دارند گاهی به معنای خوبان به کار رفته ..
در این بیت هم به معنی ترک قومیتی و نکوهش ترکها نبوده است
https://hawzah.net/fa/Article/View/87591/%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%DB%8C%DA%A9%20%D8%BA%D8%B2%D9%84%20%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8
بررسی واژه ترک در اشعار حافظ شیرازی
سلام بله منظور حافظ از این بیت را خواندم که فرموده شما را تایید میکرد
منتها در جواب کسانی که ترکها نکوهش شده در جواب خواستم اشاره کنم که همیشه نکوهش نبوده بلکه معنی ترک گاهی فرق میکرده
🔵 قانونِ حجاب در آمریکا راحتتر قابل اجراست!
اگه همین الآن آمریکا بخواد قانون حجاب ایران رو تو کشورش اجرا کنه احتمالاً موفقتره تا خود ایران. با وجود اینکه مردمش شاید پذیرش کمتری داشته باشن، اما چرا راحتتره؟
🔻 ۱. پلیس مقتدر
تو آمریکا پلیس اقتداری داره که هر کاری بکنه، حتی اشتباه، مردم اونو میپذیرن. چون حاکمیتش برای مردمش این رو جا انداخته، همه توجیهن. مثل ایران نیست که پلیس حتی کار درستش رو هم اگه انجام بده برخی انقدر پررو شدن جلوش وایمیستن و فیلم میگیرن. پلیس آمریکا سالانه کلی آدم میکشه به ناحق، به نامردی، هیشکی صداش درنمیاد! تو ایران پلیس به طرف میگه بالای چشمت ابروس، کل فضای مجازی شروع میکنن به تخریب پلیس. خب معلومه با این وضعیت نمیشه خیلی کار خاصی کرد، تا اینکه حاکمیت اقتدار از دست رفته پلیس رو برگردونه.
قطعا عملکرد پلیس آمریکا قابل توجیه و تایید نیست، حرف درباره اقتدار پلیس و مواجهه مردم با پلیسه. متأسفانه اینجا جو طوری شده از ترس جوسازی رسانهای، پلیس دست به عصا حرکت میکنه.
🔻 ۲. سلبریتیها
در آمریکا و اکثر کشورهای غربی و حتی شرقی، سلبریتیها نمیتونن نطق بکشن، چنان قوانین سختگیرانهای براشون لحاظ شده که دست و پاشون رو کلا بسته. بخاطر همین شما سلبریتیهایی رو میبینی که تو اینستاگرام چندصد میلیون فالوور دارن ولی اصلاً در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت نمیکنن. یکی از دلایلش همینه، چون درباره هر چیزی نمیتونن حرف بزنن. یه حرف نامربوط بزنه سریع پیجش رو میبندن و خودشم احضار میشه. ترامپ دیوانه که رئیسجمهور وقت آمریکا بود هم نتونست اونجا نفس بکشه، یه ذره سر و صدا کرد، سریع اکانت توئیترش رو بستن. اونجا بگن حجاب لازمالاجراس، کیم کارداشیان و جنیفر لوپز از ترسشون اگه چادر نپوشن حداقل با روسری عکس میگیرن! چون اگه عکس بیحجاب بذارن، تبلیغ قانونشکنی بهحساب میاد.
اونوقت اینجا سلبریتیهای ما نه تنها قانون حجاب و کارایی که قراره انجام بشه رو مسخره میکنن بلکه شروع میکنن عکسهای بیحجابشون رو منتشر کردن تا علنی دهنکجی کنن، تو آمریکا اگه این کارا رو بکنن، زندگی طرف رو کامل مختل میکنن! بالاتر از این، اینجا سلبریتیها به راحتی پلیس رو مسخره و تضعیف میکنن. خودمون هم که توی دادگاه میخوایم حکم بدیم، یک و نیم میلیون جریمهشون میکنیم! جریمه کشف حجاب ١.۵ میلیون، قیمت چادر ۲میلیون
تا وقتی فضای مجازی ضابطهمند نشه و خصوصاً برای سلبریتیها برنامه نداشته باشه، مردم عادی زبونشون دراز میمونه. هر چی میگیم انگار اثر عکس داشته باشه، طرف میگه به من گیر میدی چون زورت بهم میرسه ولی زورت به فلان سلبریتی قانونشکن، چون معروفه و پیج بزرگ داره نمیرسه!
🔻در مساله حجاب اول باید سلبریتیها رو مهار کرد، بعد برای تشخیص بیحجاب دوربین تو خیابونا فعال کرد. چون اگه سلبریتی رها و آزاد باشه، همین طرح دوربینها رو به گند میکشه!
🔻 ۳. فضای مجازی ضابطهمند
کاری ندارم ضوابط توی غرب با اون چیزی که ما درست و اخلاقی میدونیم خیلی فاصله داره اما واقعاً ضابطهمندتر از ما هستن. اونجا هم کمپانیهایی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، یوتیوب و ... صراحتاً قوانینشون رو اعلام کردن و یه ذره پات رو از گلیمت اونوَرتر بزاری صفحهات رو میبندن. چقدر پیج و کانال بزرگ سراغ دارم که توی یوتیوب با انتشار یه موسیقی که حق کپیرایتش رعایت نشده بود، بسته شدن؟ چقدر تو اینستاگرام با عکس حاج قاسم پیجهای انقلابیها بسته شد؟ عوضش اینجا ما کاملاً بیضابطهایم.
طرف توی ایران زندگی میکنه، کار و کاسبی داره و هر چی دلش میخواد میگه و منتشر میکنه. هر حرف بیربط سیاسی و اعتقادی عشقش بکشه میزنه و اگه فشار افکار عمومی هم روش باشه، تهش میاد میگه صفحهام هک شده بود و تمام!!
🔻ما با کسانی که مطالب مختلف علیه حجاب و عفاف منتشر میکنن و چند میلیون آدم میبینن و بدترین تأثیر رو میگذارن، کاری نداریم. از فضای مجازی گرفته، تا روزنامهها رسانهها مثل نمایش خانگی و... ، بعد میخوایم کارمون توی خیابون روی چند تا آدم معمولی اثر داشته باشه؟! هر دو باید باشه، ولی نمیشه اونیکه مهمتره رو رها کنیم بریم سراغ مراحل بعدی. مثل اینه که سلطان سکه رو رها کنیم، بریم سراغ یه نفر که تو گرونی سکه، رفته دوتا سکه خریده گذاشته تو خونهش بگیم این اخلالگر بازار سکهس. از بالا باید شروع کرد.
تا این مقدمات رو درست نکنیم، نمیتونیم در اجرای طرحها و برنامههامون برای حجاب و عفاف موفق باشیم...
🔰 گر بر سر نفس خود امیری مَردی...
🔹 آیتالله خامنهای در مراسم تجلیل از پهلوانان: «در ورزش باستانی و پهلوانی معروف گذشته ایران، جوانمردی و مردانگی هست. همین پوریای ولی، هم شاعر بوده، هم پهلوان و جوانمرد بوده؛ در یک میدانی با یک نفری روبهرو میشود و به خاطر اینکه دل او یا مادر او نشکند، خودش را شکست میدهد و در مقابل حریفش به خاک میاندازد. این شکست نفْس و پا گذاشتن روی نفْس است.» ۱۳۶۷/۲/۲۷
🔹 انتشار بهمناسبت ۱۷شوال، سالروز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانهای
📜 #لوح
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خانمی که بیش از ۲۰ هزار کودک را به دنیا آورده
وشعار زن زندگی عزّت افتخار و موفّقیّت سر داده...
اینگونه باشیم
مسئول
معتقد
سرباز امام زمان روحی فدا....
خوش تیپ،خوش استیل و ورزشکار بود اما یک بار فهمید که چند تا خانم نامحرم دارند از استیل و قد و هیکلش و زیبایش تعریف میکنند از روز بعد تصمیم گرفت لباس گشاد بپوشه و به جای ساک ورزشی لباسشو داخل کیسه پلاستیکی قرار بده.
#ابراهیم_هادی
#تقوا
#میثم_تمار
@meysame_tammarr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸شاه کلید تربیت چیست؟
اگه میخواید بچه هاتون از دست نرن...
استاد_عالی
#تربیت_فرزند
✍ هشت فایده مهم از دیدگاه روانشناسی کودکان برای کشیدن نقاشی :
✅1- نقاشی به هماهنگی چشم ها و دست های کودک کمک می کند.
✅2- نقاشی کشیدن کودکان ، راهی عالی برای تقویت ماهیچه های کوچک دستان بچه هاست که در سنین مدرسه و از اول ابتدایی در مهارت نوشتن کودکان نقش مهمی دارد.
✅3- در نقاشی کشیدن؛ هم نیم کره چپ مغز که محل فعالیتهای تحلیلی و منطقی است و هم نیم کره راست که محل فعالیتهای خلاقانه و احساسی است ، فعالیت می کند.
✅ 4 - هماهنگی و فعالیت دو نیم کره، اهمیت زیادی در قدرت حل مسائل پیچیده دارد که نقش مهمی در موفقیتهای افراد بازی می کند.
✅ 5 - نقاشی کردن کودکان به آن ها اجازه تفکر خلاق ، تصمیم گیری و حل مسئله را در محیطی امن فراهم می کند.
✅ 6 - نقاشی کشیدن برای بچه ها فرصتهای زیادی برای آموزش و یادگیری فراهم می کند که یادگیری رنگ ها و اشکال هندسی ، بیان ایده ها ، ترکیب رنگها و آزمایش آن ها از آن جمله است.
✅ 7 - نقاشی کردن کودکان، فرصتی برای تمرین خلاقیت باز است ، در نقاشی فقط یک راه درست وجود ندارد و برای بیان ایده های و استفاده از خلاقیت آزادیم!
✅ 8 - نقاشی کشیدن راهی خوب برای کسب آرامش است و به رها شدن از استرس و به کاهش تنشها در گذر از دوران و موقعیت های سخت زندگی کمک می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام
از لحاظ روانشناسی پرسیدن سوالاتی مثل اینکه پدرت رو بیشتر دوست داری یا مادرت رو؟ عمه ات رو ببشتر دوست داری یا خاله ات رو؟ داداشت رو بیشتر دوست داری یا خواهرت رو؟ و سوالاتی از این دست که باعث چالش و اذیت روحی و روانی در کودک بشه سوال شایسته ای نیست.
هرگز نباید کودکی که هنوز به لحاظ ذهنی به بلوغ فکری نرسیده رو در معرض انتخاب دوتا چیزی که دوستش داره، قرار داد که این برای بزرگترها هم صادق هست.
اگه این کودک انتخابش دوچرخه بود، این پرسشگر چه رفتاری با این کودک انجام می داد؟ قضیه رو چه جوری می خواست جمعش کنه که به ایجاد عذاب وجدان در کودک ختم نشه؟
متاسفانه بعضی از والدین از روی ناآگاهی باعث ایجاد حس بد در روحیه ی کودک میشن.
اینکه چه سوالاتی از کودک پرسیده بشه، بسته به سن کودک متفاوت خواهد بود.
🚨🚨🚨منتها این کلیپ هم خواسته عشق و محبت کودکان به امام حسین علیه السلام را نشان بده
امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:
((هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد..))
اگر والدینی به فرض محال این گونه سوالها را طرح کنند ((که البته بهتر است نباید اصلا طرح کنند)) #لازم است حتما بعدش به خاطر همین جواب #انتخاب امام حسین⬅️ همان اسباب بازی مورد علاقه کودکان را براش بخرند تا کودکان از این انتخاب خود پشیمان نشوند و اثر بدی در ذهنشان ایجاد نشود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹خوشبختی فرزندان به روایت امام صادق علیه السلام
امام صادق علیه السلام :خوشبخت کسی است که برای نفس خود فراغتی فراهم کند و به اصلاح آن بپردازد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فلسفه حجاب از زبان دکتر شاهین فرهنگ
📌من 14 روز بیحجاب بودم.
دختری که دوباره حجاب را انتخاب کرد: پدرم نگفت چون حجابت را کنار گذاشتی، دیگر دختر من نیستی.
همه ماجرا را در لینک زیر بخوانید:
http://fna.ir/3cdmth
🔴 بخشی از برنامه های امام صادق علیه السلام تربیت بانوانی اثر گذار دربین شیعیان بوده است که با مجاهدت واخلاص خودشان در ترویج فقه شیعه در تشکیلات امام صادق علیه السلام کوتاهی نکرده اند.این بانوان به عنوان ذخایری از گنجینه ی جایگاه زن در مکتب علوی است.زنان تربیت شده مکتب علوی همگی اهل علم ،فضل ، تدین و اثر گذاری بوده اند .
♦️ام اسود شیبانی
این بانو که تبار ایرانی نیز داشت ،بانویی عارف و دانشمند بود که پیرو مذهب شیعه بودند. این بانو در زمان خودشان خدمات فرهنگی بزرگی به قبلیه خود و جامعه تشیع ارایه دادند .
♦️ام خالد عبدی
بانوی جانباز که بیانی فصیح وتبلیغ در نشر معارف اهل بیت داشت و از محبان اهل بیت بود ،یوسف ابن عمر دست اورا به جرم محبت به اهل بیت و استقامت در پای مکتب تشیع قطع کرد
♦️سعیده زنی دانشمند که احادیث را از امام صادق می آموخت و به دیگران آموزش میدادند
امام رضا در نامهای که به امام جواد علیه السلام نوشته است، سعیده را اینچنین معرفی کرده است:
«فأما سعیدة فإنها امرأة قوی الجزم فی النحل و الصواب فی دقة النظر»
سعیده شناختی قوی نسبت به تفکرات مختلف داشت و بسیار دقیق تفکر صحیح را تشخیص میداد
♦️بانوان جلیل القدر والایی مثل مادر وخواهر امام صادق علیه السلام وسایر بانوان نیز در تشکیلات امام صادق علیه السلام بودند که در نشر احادیث در خدمت امام علیه السلام بودند .
منبع :
۱- حسّون، محمد، أعلام النساء المؤمنات، ص 127.
۲- محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه، ج 3، ص
۳_کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 358، ح 17.
۴- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 7، ص 55، ح 10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تغییر فرهنگ ایرانیان به روش جنگ نرم
عکسی در فضای مجازی قرار داده بودند که مال شخص دیگری بود و مسخره کرده بودند
پاسخ :
بنده هم نمیدونم چرا این جور عکسها که با یک جستجوی ساده میتوان تشخیص داد اشتباه است را قرار میدن؟؟!!
اما در حالت کلی معتقدم که مسخره کردن اشخاص ؛ کار درستی نیست و راه انتقاد سازنده را میگیرد
ما فقط به عنوان قشر فرهنگی جامعه میتوانیم از #عملکرد افراد انتقاد کنیم نه قیافه افراد
خداوند در قرآن میفرمایند :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
ای اهل ایمان، مؤمنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزا کنند، شاید آن قوم که مسخره میکنند از خود آنان بهتر باشند. و نیز بین زنان با ایمان قومی دیگری را سخریّه نکنند که بسا آن قوم از خود آن زنان بهتر باشند، و هرگز عیبجویی (از همدینان) خود مکنید و به نام و لقبهای زشت یکدیگر را مخوانید که پس از ایمان به خدا نام فسق (بر مؤمن نهادن) بسیار زشت است و هر که توبه نکند چنین کسان بسیار ظالم و ستمکارند.
جایگاه روشالگویی در یادگیری و رشد
یادگیری یکی از مباحث مهم و گسترده روانشناسی است که در آن از کیفیت ورود مفاهیم و معانی به ذهن و روان آدمی و آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم بحث میشود. صرفنظر از تعاریف متعددی که در این باره شده به نظر میرسد جامعترین تعریف متعلق به «هیلگارد»(Hilgard) و «مارکویز» (Marquiz) باشد که گفتهاند:
«یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتاً ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد نه اینکه حاصل عواملی چون خستگی، استعمال داروهای مخدر و تغییرات ناشی از بلوغ باشد.»(سیف، روانشناسی یادگیری و تدریس، ص ۱۵۵)
از طرفی تئوریهای متعددی درباره یادگیری وجود دارد که از جمله آنها یادگیری از طریق تقلید (imitation) است. پیرامون مبحث رشد نیز روانشناسان درباره ماهیت و چگونگی آن تحقیقات و اظهارنظرهای فراوانی ارائه کردهاند که مهمترین تئوریهای این بخش عبارتند از:
1- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون
2- نظریه رشد هوش و شناخت ژان پیاژه
3- نظریه روانی – حرکتی آرنولدگزل
4- نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بَندورا
در میان این نظریهها، رویکرد چهارم کاملاً مرتبط با تقلید از الگوهاست. این نظریه در چارچوب مکتب رفتارگرایی قرار داشته و معتقداست قسمت عمده رفتار اجتماعی از طریق مشاهده و تقلید از الگوها صورت میگیرد.( احدی و بنی جمالی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۲).
«بندورا» معتقد است الگوها میتوانند والدین، معلمان، همبازیها، افراد محبوب جامعه، شخصیتهای فیلمها و قهرمانان اجتماعی باشند. وی همچنین به تدریجی بودن فراگیری رفتار قائل است و شخصیت را زاییده تجارب محیطی میشمرد.»(احدی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۳).
نظریه پردازان رشد، مراحل تقلید از الگوها را نیز در قالب اصطلاحاتی خاص و مراحلی چهارگانه ترسیم کردهاند:
1. مرحله توجه فعال کودک (attention)
2. مرحله نگهداری(retention)
3. مرحله تولید و توانایی تکرار عمل (reproduction)
4. مرحله انگیزش و نتیجه عملی(motivation)
خلاصه این مراحل اینچنین است که کودک ابتدا بایستی بایستی به اعمال الگوها توجه کند و آن اعمال روشن و قابل فهم باشد. سپس کودک با استفاده از تجارب ذهنی و عملی گذشته خود، عمل الگو را تفسیر و ساماندهی ذهنی نماید. آنگاه به امکانات خود برای تکرار عملی بنگرد و در آخرین مرحله در صورت وجود مصلحت تام و عدم مانع، عمل الگو را تکرار نماید. به عنوان مثال اگر تنبیه یا توبیخی در کار باشد از انجام آن عمل خودداری خواهد کرد.
بله تربیت الگودادن صرف نیست ولی الگودادن جزئی از تربیت و یادگیری است. چنانچه در قرآن هم خدا می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ...
اگه تربیت رو فرضا به کشاورزی تشبیه کنیم اول باید زمین حاصلخیز و قابل کشت باشد بعد بذر را پاشید. در تربیت هم همینگونه است برای اینکه خصائل اخلاقی خوب را پرورش دهیم اول باید زمینه سازی مناسب و آمادگی پذیرش موضوع، از هر لحاظ صورت پذیرد. تقلیدی هم که از الگو قرار است انجام گیرد تقلید آگاهانه باشد.
در تعلیم، انتقال اطلاعات هدف اصلی است اما هدف در تربیت، افزون بر انتقال اطلاعات ایجاد احساس است. از این رو، تربیت صحیح احساس محبت به خوبی ها و نفرت از بدی ها را در متربی برمیانگیزد
❓❓چگونه #فرزندان_مهدوی تربیت کنیم
🌺 از کودک بخواهید برای سلامتی و ظهور امام زمان(عج) دعا کنه
🌺 نذارید شخصیتی باورناپذیر یا ترسناک از امام زمان (عج) تو ذهن کودک شکل بگیره
🌺اجازه بدید کودکان درباره احساس خودشان به امام زمان(عج) صحبت کنن.
🌺 مفهوم یاری امام رو با انجام کارهای خوبی مثل احترام به بزرگترها، درس خوندن و کمک به همنوع پیوند بزنید.
🌺 قصه افرادی که با امام ملاقات داشتند رو تعریف کنید و در آخر بگید چه ویژگیهایی داشتن که تونستند امام رو ملاقات کنن.
🌺 درباره امام زمان (عج) بیشتر مطالعه کنید تا بتوانید به سوالات بچه ها پاسخ بدید.
🌷اطلاعات خود را درباره حضرت افزایش دهید.
✨ برنامه مطالعه منظمی برای شناخت بیشتر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف داشته باشید.
🌷بخشی از کتابخانۀ شما و کودک تان را کتاب هایی با موضوع مهدویت تشکیل دهد.
✨اطلاعات کودک خود را درباره امام معصوم علیه السلام افزایش دهید.
🌷نرم افزارهای مهدوی مناسب را شناسایی کرده و خریداری نمایید.
✨نواها و نغمه های مهدوی را در تلفن همراه و خودرو خود داشته باشید و به تناسب از آن ها استفاده کنید.
🌷داستان کسانی که با حضرت ارتباط داشته اند را بخوانید و برای فرزندان نقل کنید.
✨احترام به امام را به کودکان خود یاد دهید. مانند بلند شدن به احترام نام خاص حضرت.
🌷خودتان را آماده پاسخ گویی به سؤالات کودکان درباره امام شان نمایید.
🍀ایشان را به عنوان پدری مهربان که به همه کودکان توجه دارد، معرفی کنید.
🍀از کودک بخواهید که برای امام خویش دعا کند.
🍀 زمینه ای را فراهم کنید تا کودک برای سلامت حضرت، به دست خود صدقه بدهد.
🍀از تابلوها و پوسترهای زیبای مهدوی در اتاق کودک استفاده کنید.
🍀به کودک بیاموزید که امام در هر زمانی قابل دسترسی است و سلام و دعای او را می شنود.
🍀به کودک بگویید که در مقابل دعای تو، امام هم برایت دعا می کند.
🍀به هیچ وجه کودک را با جملاتی که ترس از امام و نگرانی جدا شدن از حضرت را تداعی می کند، روبرو نکنید: مانند: دیگر امام به تو توجه نمی کند؛ دیگر تو را دوست نخواهد داشت!.
🍀 زمانی آموزش شما درباره امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سودمندتر خواهد بود که خود، پدر و مادری مهربان و آگاه باشید.
🌼 با تأمین دیگر نیازهای کودک مانند نیاز به بازی و هیجان، آموزش های خود را اثربخش تر کنید.
🌼 با فراهم کردن یک زندگی خوب و زیبا، مهدویت را برای کودکان دلنشین کن.
📛از زیاده روی در آموزش و ایجاد انس پرهیز کنید.
🌼ظرفیت کودک را در همراهی با این موضوع در نظر بگیرید.
🚫از افراط های کودک در ارتباط با امام خود جلوگیری کنید.
🌼 بگذارید همیشه عطش مهدوی در کودک زنده بماند.
⛔️ از طولانی کردن جلسه های مهدوی پرهیز کنید.
🍀 در محفل های مهدوی مانند پایان دعای ندبه و جشن های نیمه شعبان یا روز امامت حضرت، به کودکان هدیه دهید.
🌾در مهمانی ها و محفل های خانوادگی، از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم یاد کنید.
🌾از کودک بخواهید در برخی مناسبت ها، شعر یا داستانی کوتاه درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بخواند.
🌾به کودک در تهیه روزنامه دیواری با موضوع مهدوی کمک کنید.
🌾 از سفرهایی با موضوع مهدوی مانند جمکران استفاده کنید.
🌾 به کودک بیاموزید که راه دوستی با امام زمان علیه السلام، انجام کارهای خوب و خوب بودن است.
💠از کودک بخواهید که نامه ای برای امام خود بنویسد و به او اطمینان دهید که امام از محتوای نامه باخبر می شود.
💠از روزهای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و زندگی خوش آن دوره برای کودکان حرف بزنید.
💠 زندگی روزمره کودک را با موضوع مهدویت پیوند زنید؛ به عنوان مثال: وقتی خوب درس می خوانی، یک قدم برای کمک به امام خود نزدیک تر می شوی؛ چون یاران امام باید دانا باشند.
💠دوستانی همسو و خانواده هایی با گرایش های مهدوی را شناسایی و با آنان ارتباط بگیرید.
💠از محبت های امام به یاران و شیعیان خود که در کتاب های معتبر آمده است، صحبت کنید.
💠برخی از سخنان امام را حفظ کنید و برای کودک درباره آن توضیح دهید.
🌺به کودک فرصت دهید تا درباره احساس خود نسبت به امام زمان علیه السلام صحبت کند.
🌺 از نام های حضرت برای نامگذاری کودکان خود استفاده کنید و معنای آن را برای کودکان توضیح دهید.
🌺 به گونه ای رفتار کنید که کودک از داشتن نام انسانی کامل مانند امام عصر علیه السلام، به خود افتخار کند.
🌺 به کودک یاد دهید که هر روز هدیه ای برای امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرستد. هدیه کودک شما می تواند این جمله زیبا باشد که شما معنا و اثر آن را برایش توضیح داده اید: «اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»
✅قابل استفاده برای اولیاء و معلمان و مربیان
#تربیت_نسل_مهدوی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
سلام
#تربیت کردن مانع تربیت شدن هست.
✍هزاران سال است که هزاران اندیشمند و نکته بین، درباره تربیت و این که چه باید کرد تا آدمی به درستی تربیت شود سخن گفته اند. جهت گیری غالب گفته ها و نوشته ها از موضع چگونه تربیت کردن بوده است. اما کمتر نوشته و یا اثری مشاهده شده است که تربیت را نه از زاویه ی بایدها بلکه از موانع نبایدها مورد بازبینی قرار دهد.
🔸اگر می توانستیم دستکاری نکنیم، توصیه نکنیم، دخالت نکنیم، شکل ندهیم، تغییر ندهیم و عادت ندهیم، امکان دستیابی به یک تربیت طبیعی، تربیت درونی، تربیت ناب و تربیت فطری بیشتر و بیشتر بود.
🔹آنجا که تربیت کردن شروع می شود، تربیت شدن تعطیل می گردد.آنجا که راه بردن آغاز می گردد، راه افتادن متوقف می شود.
🔹آنجا که تسریع و تعجیل در رشد دادن صورت می گیرد، پختگی و بلوغ در رشد به تأخیر می افتد. آنجا که پیام های تربیتی تحمیل می شود، درون سازی پیام ها تعطیل می گردد.
🔻 آنجا که دینی کردن بچه ها برنامه ای و رسمی می شود، دینی شدن بچه ها سطحی و تصنعی می گردد. آنجا که شخصیت بچه ها از بیرون تزیین می گردد،سرمایه های فطری کودک از درون تهی می شود.
🔸آنجا که الگودهی آغاز می شود، الگو یابی تعطیل می گردد. آنجا که بیش از حد به تکالیف فرزندان خود حساس می شویم، حساس شدن آنها را به تکالیف خودشان مانع می شویم.
بالاخره آنجا که چه بایدها و چگونه بایدها تربیت را از مسیر طبیعی، خودبخودی، فطری و درونی خارج می سازد، آنگاه چه نبایدها و چگونه نبایدها مبدأ و مبنای تربیت فعال می گردد. در اینجاست که سهم نبایدها در تربیت بیش از سهم باید هاست؛ اثر دخالت نکردن نافذتر از اثر دخالت کردن است. به عبارتی دیگر اگر بتوانیم اصول تربیت نکردن را فرا بگیریم، به تربیت شدن کودکان استحکامی پایدارتر بخشیده ایم.🔹
➖➖➖➖➖
پاسخ : تربیت بر مبنای فطرت خدادادی انسانها درست
👈 اینکه از #آموزش_مستقیم به عبارتی سخن گفتن از بایدها درباره تربیت کودکان( البته زیر ۷ سال) هم اجتناب کنیم هم درست
✅منتها برای اینکه مفاهیم دینی از جمله #مهدویت برای کودکان مان نهادینه شود چه کار کنیم ؟
👈به نظرم در این موارد بایستی از #تاثیر_محیط پیرامون غافل نشویم ..
محیط زندگی و رفتار پدر و مادر و معلم و مربی در انتقال مفاهیم دینی تاثیر بسزایی دارد
هنر مربی #ایجاد و #جوشش عشق و تقویت نیاز متربی (کودک)نسبت به پیامهای تربیتی است بدون اینکه او را به دریافت آن مجبور نماید .اگر متربی احساس کند که بدون تمایل درونی چیزی از بیرون و از جانب دیگری بر او تحمیل میشود ، نسبت به آن مقاومت نشان میدهد و قبول نمیکند ..
✅کودک در سن کودکی با #تقلید و نگاه کردن یاد میگیرد و می آموزد هم خوب و هم بد را ..
👈چه بسیار خانواده هایی که از کودکان خردسال خود و رفتارهای نابهنجار آن گلایه دارند که درجواب میگوییم خودتان و یا دوستانش چگونه اند؟
(فرزندان ما آنی نمیشوند که ما میخواهیم آنی میشوند که ما هستیم )
بنابراین میتوان با توجه به این مسئله برای انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی به کودکان بدون اجبار و الزام و آموزش مستقیم فقط بایستی محیط تربیت را آماده کرد برای رشد و انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی
🔰 اهمیت خواندن کتاب و علاقه مندی به آن اهمیت راستگویی و صداقت و اهمیت هر چیزی که به نظر ما مهم است هم با مشاهده و نگاه کردن و تقلید در کودکان ایجاد میشود .
یعنی هنر مربی برای سنین #کودکی متربی فقط تقویت حس نیاز متربی به آن چیزی است که به مصلحت رشد و تعالی کودک است و در این زمینه آموزش مستقیم و بایدها زیاد جواب نمیدهد ...بلکه بایستی از شیوه های غیر مستقیم حداکثر استفاده را نمود.
🔰🔰البته برای نهادینه کردن مفاهیم دینی و اخلاقی در سنین #نوجوانی و #جوانی بایستی از شیوه های استدلالی و پرسش و پاسخ بهره گرفت چون تقلید دیگر جوابگو نیست
جایگاه روشالگویی در یادگیری و رشد
یادگیری یکی از مباحث مهم و گسترده روانشناسی است که در آن از کیفیت ورود مفاهیم و معانی به ذهن و روان آدمی و آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم بحث میشود. صرفنظر از تعاریف متعددی که در این باره شده به نظر میرسد جامعترین تعریف متعلق به «هیلگارد»(Hilgard) و «مارکویز» (Marquiz) باشد که گفتهاند:
«یادگیری یعنی ایجاد تغییر نسبتاً ثابت در رفتار بالقوه یادگیرنده، مشروط بر اینکه این تغییر بر اثر اخذ تجربه رخ داده باشد نه اینکه حاصل عواملی چون خستگی، استعمال داروهای مخدر و تغییرات ناشی از بلوغ باشد.»(سیف، روانشناسی یادگیری و تدریس، ص ۱۵۵)
از طرفی تئوریهای متعددی درباره یادگیری وجود دارد که از جمله آنها یادگیری از طریق تقلید (imitation) است. پیرامون مبحث رشد نیز روانشناسان درباره ماهیت و چگونگی آن تحقیقات و اظهارنظرهای فراوانی ارائه کردهاند که مهمترین تئوریهای این بخش عبارتند از:
1- نظریه روانی – اجتماعی اریکسون
2- نظریه رشد هوش و شناخت ژان پیاژه
3- نظریه روانی – حرکتی آرنولدگزل
4- نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بَندورا
در میان این نظریهها، رویکرد چهارم کاملاً مرتبط با تقلید از الگوهاست. این نظریه در چارچوب مکتب رفتارگرایی قرار داشته و معتقداست قسمت عمده رفتار اجتماعی از طریق مشاهده و تقلید از الگوها صورت میگیرد.( احدی و بنی جمالی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۲).
«بندورا» معتقد است الگوها میتوانند والدین، معلمان، همبازیها، افراد محبوب جامعه، شخصیتهای فیلمها و قهرمانان اجتماعی باشند. وی همچنین به تدریجی بودن فراگیری رفتار قائل است و شخصیت را زاییده تجارب محیطی میشمرد.»(احدی، روانشناسی رشد، ص ۱۰۳).
نظریه پردازان رشد، مراحل تقلید از الگوها را نیز در قالب اصطلاحاتی خاص و مراحلی چهارگانه ترسیم کردهاند:
1. مرحله توجه فعال کودک (attention)
2. مرحله نگهداری(retention)
3. مرحله تولید و توانایی تکرار عمل (reproduction)
4. مرحله انگیزش و نتیجه عملی(motivation)
خلاصه این مراحل اینچنین است که کودک ابتدا بایستی بایستی به اعمال الگوها توجه کند و آن اعمال روشن و قابل فهم باشد. سپس کودک با استفاده از تجارب ذهنی و عملی گذشته خود، عمل الگو را تفسیر و ساماندهی ذهنی نماید. آنگاه به امکانات خود برای تکرار عملی بنگرد و در آخرین مرحله در صورت وجود مصلحت تام و عدم مانع، عمل الگو را تکرار نماید. به عنوان مثال اگر تنبیه یا توبیخی در کار باشد از انجام آن عمل خودداری خواهد کرد.
بله تربیت الگودادن صرف نیست ولی الگودادن جزئی از تربیت و یادگیری است. چنانچه در قرآن هم خدا می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ و ...
اگه تربیت رو فرضا به کشاورزی تشبیه کنیم اول باید زمین حاصلخیز و قابل کشت باشد بعد بذر را پاشید. در تربیت هم همینگونه است برای اینکه خصائل اخلاقی خوب را پرورش دهیم اول باید زمینه سازی مناسب و آمادگی پذیرش موضوع، از هر لحاظ صورت پذیرد. تقلیدی هم که از الگو قرار است انجام گیرد تقلید آگاهانه باشد.
در تعلیم، انتقال اطلاعات هدف اصلی است اما هدف در تربیت، افزون بر انتقال اطلاعات ایجاد احساس است. از این رو، تربیت صحیح احساس محبت به خوبی ها و نفرت از بدی ها را در متربی برمیانگیزد
سلام
#تربیت "الگو دادن " نیست.
✍اگر خواهان درونی شدن ارزشهای متعالی هستیم باید ترتبیبی اتخاذ کنیم که کودکان و نوجوانان به طور خود انگیخته با آنچه که خواهان ارائه آن هستیم همانند سازی کنند. همانند سازی یک فرآیند ناخودآگاه و طبیعی و درونی شده است که الگوی پذیرفته شده در بنیادی ترین و پنهان ترین لایه های شخصیت فرد رسوخ می یابد. البته توضیح این نکته ضروری است که نشان دادن و معرفی الگوها و اسوه ها برای افراد امری ضروری و مطلوب است . اما این معرفی و ارائه باید به شیوه ای صورت گیرد که قبل از تبلغ و ترویج صرف، ترغیب و تسهیل لازم جهت پذیرش آن صورت گیرد. در حالیکه ما اغلب نقطه مقابل این روش را عمل می کنیم. به عبارت دیگر ایجادترغیب نسبت به الگو، بسی هنرمندانه تر و ظریفتر از تبلیغ و ترویج یک الگو است. شاید برای فراهم آوردن زمینه های رغبت و انگیزش درونی ده ها سال مطالعه و تحقیق در ابعاد جامعه شناختی و روان شناختی نیاز باشد اما دربُعد تبلیغ می توان در مدت زمان کوتاهی از طریق کارهای انتشاراتی و تصویرسازی و جنجال های مطبوعاتی و سخنرانی های تحریک آمیز الگوی خاصی را در جامعه ترویج داد اما در دراز مدت تاثیر عمیق و موثر و مانایی لازم را ندارد ودر نهایت به ضد خودش بدل خواهد شد.
➖➖➖➖➖➖
پاسخ بخشی از مقالات درباره تفاوت الگویابی و الگو دان هست
که تاکید دارند بر #الگویابی از سوی متربی که خود کودک شخصا برای کمال بخشیدن به نیازهای فطری خود الگوهای مورد نظر را کشف و با آنها همانند سازی کند.
بررسی دیدگاه«کانت» را هم خواندم که بر این باور است که( متربي از طريق نمونه و الگوهاي فيزيکي تربيت نمي شود بلکه ازطريق پيروي آگاهانه از راهنماست که هدايت مي شود)
✅ مطلب بنده درباره #تاثیر_محیط هم به همین نکته اشاره داشت یعنی الگویابی
چرا که کودک از کجا باید الگوها را کشف کند ؟ تا #آگاهانه انتخاب کند ؟
👈در جواب میگوییم محیط زندگی کودک بایستی زمینه را فراهم کند
البته تاثیر الگو دهی را هم نمیتوان به طور مطلق نادیده گرفت چراکه در تحلیل تاثیرپذیری انسان از الگو مبتوان گفت که انسان به دلیل کمال خواهی ؛ اهداف و آرزوهایی در سر می پروراند و زمانی که با الگویی روبرو میشود و #کمال_مطلوب خویش را در او می یابد از نظر #عاطفی نوعی قرابت و هماهنگی بین خود و الگو می بیند و از سوی دیگر احساس نیاز به کمال که در الگو هست سراسر وجود الگوپذیر را می گیرد و همین عوامل زمینه تاثیرپذیری انسان از الگو میشود .
👈الگوهایی مانند وجود نازنین #امام_عصر عج که( پیام بنده در این باره بود) به قدری زیبا و جذاب و کامل و #حاضر هستند که کودکان با فطرت پاک خدایی خود وقتی کوچکترین تغییراتی در محیط شان درباره حضرت ایجاد شود به طور #آگاهانه به این وجود این الگوی نازنین علاقه مند شده و انشاءالله مشمول دعای خیر حضرت حجت هم قرار گیرند ..
✅به نظرم درباره #امام_زمان عج که انسان کامل هست هر دو روش الگو دهی و الگویابی هر دو با هم به کار می آید و هیچ منافاتی با هم ندارند ..
چون وقتی الگو ارائه میشود به قدری جذاب و پر محبت هست که کودک با فطرت خدایی اش دوست دارد آگاهانه به سمت او برود .
✅علاوه بر عوامل طبیعی در تربیت کودکان از تاثیر #عوامل_معنوی همچون #دعای_خیر_والدین و نظر و عنایت و #توجهات_حضرت_حجت به عبارتی تاثیر امدادهای غیبی در زندگی هامان و تربیت فرزندان مان هم نباید غافل شد که #یاد_امام زمان عج میتواند همان تاثیر معنوی در تربیت باشد ...