eitaa logo
️گنج نهفته
369 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
218 فایل
کانال گنج نهفته، محفلی برای ترویج #سبک_زندگی_اسلامی که شامل مباحث مربوط به حجاب و عفاف ،خانواده و همسرداری و تربیت فرزند و جمعیت ‌میباشد. تاسیس کانال گنج نهفته در تلگرام سال ۹۵ تاسیس کانال گنج نهفته در ایتا ۲۲ تیر ۹۷ به مدیریت محمدلو
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش کارشناس شبکه «من و تو» به حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب درسی و وضعیت زنان در ایران 🔸فربد طلایی میگه رشد بانوان طی ۴۱ سال گذشته در تاریخ ایران بی‌نظیر بوده و وضعیت بانوان ایرانی افتخاری برای حکومت جمهوری اسلامی هست. 🔸همین حذفیات نسبت به پسران در برخی کتب درسی بوده اما کسی واکنش نشون نداده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 استاد عالی 📃 چرا بچه‌ها از دین فراری می‌شوند؟
️گنج نهفته
#تحریف‌های_شناختی قسمت 3️⃣ ♦️ذهن‌خوانی♦️ 💠دومین تحریف شناختی،#ذهن_خوانی است. 🔷در این #تحریف_شنا
قسمت 4️⃣ ♦️بزرگ‌نمایی♦️ 💠تحریف شناختی بعدی است. 🔵در این نوع ، شما مسائل را بدتر از آنچه هستند، جلوه می‌دهید. شما در مورد رفتار همسرتان اغراق می‌کنید یا احتمالات وحشتناکی را برای آینده پیش بینی می‌کنید. 🔴روش دیگر بزرگ‌نمایی، است. برخی کلمات کلیدی که نشان‌دهنده‌ی تعمیم افراطی هستند عبارتند از: همیشه، همه، هرکس، هرگز و هیچ‌کس. 📌به چند نمونه از بزرگ نمایی ها توجه کنید: 🖋«ما تعطیلات مزخرفی داشتیم.» در واقع، چهار روز از تعطیلات بسیار خوش گذشته بود و تنها یک روز با کمی اختلاف و کشمکش سپری شده بود. 🖋«تو همیشه وقتی با هم هستیم، سرحال نیستی.» در واقع، این مسئله فقط دو بار در یک ماه گذشته رخ داده است. 🖋«تو هیچ‌وقت حرف‌های خوب به من نمی‌گویی.» واقعیت این است که همین دیروز از همکاری خوب او در مرتّب کردن انباری و نظارت بر تکلیف بچه‌ها، قدردانی و تحسین کرد. 📣توجه داشته باشید، بزرگ‌نمایی از کاه کوه می‌سازد. ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شهید مطهری: 🎬 چرا نگاه به نامحرم به «تیری از تیرهای شیطان» تشبیه شده است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️آنچه هنوز جوامع سنتي را به بحران‌هايي شبيه بحران جهان غرب گرفتار نكرده است، 👈🏻حضور زنان در 1️⃣فعّال‌نگهداشتن خانواده و 2️⃣دل‌سوزي نمودن براي حفظ آن است، مي‌توان گفت: ⏪رمز پايداري هر جامعه‌اي در مقابل بحران خانواده در جهان غرب، 🌹ايثار زنان🌹 است در 🌸حفظ ساختار خانواده🌸 ⚠️و به همين جهت جهان غرب تلاش مي‌کند 🔻 نقش سنتي زنان را در جوامع غير غربي تخريب نمايد 🔻 تا بتواند در اين جوامع نيز نفوذ كامل داشته باشد، و 👈 مسؤليت اساسي متفكران جامعة اسلامي 👈براي تعريف درست از نقش زنان در حفظ خانواده ☑️ مي‌تواند تأثير اين خطر را كاهش دهد. ♨️غرب از نقش زنان به صورت فمينيستي آن در جوامع تجددزده نهايت بهره‌برداري را كرده و مي‌كند، ❌ تا زنان را براي جامعه به‌عنوان يك معضل جلوه دهد، 👌🏽درست بر عكسِ آنچه زن مي‌تواند به عنوان يك 🌸رحمت 🌸براي جامعه باشد. 💢در منظر ديني از آثار ظلمات آخرالزمان؛ ❗شبيه‌شدن زنان به مردان و شبيه‌شدن مردان به زنان است. 👈 يعني آن دو جنس، از كاركردهاي متفاوتي كه خداوند در اختيار آنان گذارده فاصله مي‌گيرند و ‼در نتيجه موجب بحران نسل و عاطفه و اخلاق مي‌شوند. در دستورات ديني نظر بر اين است 👈 كه هر كدام از زن و مرد به تنهايي ناقص‌اند و 👌🏽 با همديگر كامل مي‌شوند 👈و به همين جهت شريعت در تفكيك نقش زن و مرد اصرار مي‌ورزد ✅تا امكان رفع جنبه‌هاي نقصِ هر كدام توسط ديگري به راحتي فراهم گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️گنج نهفته
#تحریف‌های_شناختی قسمت 4️⃣ ♦️بزرگ‌نمایی♦️ 💠تحریف شناختی بعدی #بزرگ_نمایی است. 🔵در این نوع #تحریف
قسمت 5️⃣ ♦️فقط او مقصر است♦️ 💠چهارمین ، مقصر دانستن دیگران است. برخی افراد همیشه دیگران را مقصر مشکلات و ناکامی های خود می دانند و سعی می کنند آنها را سرزنش کنند. درحالی که در اکثر موارد خود شخص هم، کم کاری ها یا اشکالاتی در رفتارش وجود داشته که باعث به وجود آمدن این مشکل شده است. 🔴لیلا دائم همسرش را بخاطر اینکه نتوانسته تحصیلاتش را ادامه دهد سرزنش می کند و می گوید:« از وقتی با تو ازدواج کردم دیگر نتوانستم درس بخوانم. تو مانع پیشرفت من شدی». در حالی که همسرش با ادامه تحصیل لیلا مخالف نیست، فقط از لیلا می خواهد هم به کارهای خانه رسیدگی کند و هم درس بخواند. در واقع لیلا در اینجا باید کمی تلاشش را بیشتر می کرد تا هم به کارهای خانه رسیدگی کند و هم به درسش برسد. ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاطره‌ای جالب از تعامل رهبر معظم انقلاب با دختر و پسر بدحجاب در کوه @Farsna
💥از دیروز تا امروز .... 🔹 دیروز خانه سبز و ترویج تحکیم بنیان خانواده و در کنار هم بودن ، امروز سریال های و صدها بدآموزی و ترویج طلاق و.... @gangenahofte
️گنج نهفته
#تحریف‌های_شناختی قسمت 5️⃣ ♦️فقط او مقصر است♦️ 💠چهارمین #تحریف_شناختی، مقصر دانستن دیگران است. بر
قسمت 6️⃣ ♦️فقط او مقصر است♦️ 💠مضرات مقصر دانستن دیگران: 1. مشکل حل نمی شود. به درست یا اشتباه کسی را مقصر کاری دانستن فقط دست و پا زدن و ماندن در گذشته است: «تقصیر تو شد که دخترمون پاش شکست». در صورتی که برای حل کردن مشکل لازم است تدبیری بیاندیشیم و طوری عمل کنیم که جلوی تکرار اشتباه را در آینده بگیریم. 2. سعی در پیدا کردن مقصر بین شما و دیگران برخورد و اصطکاک ایجاد می کند. اکثر مردم وقتی مقصر قلمداد شوند، حالت دفاعی به خود می گیرند. اگر احساس کنند که مقصر دانستن آنها ناعادلانه است، دست به ضد حمله می زنند. حتی اگر بفهمند که مقصرند، باز هم سعی می کنند خودشان را تبرئه کنند. 3. اینکه هر وقت مشکلی پیش می آید انگشت تقصیر را به طرف دیگران بگیریم، احساس مسئولیت متقابل ایجاد نمی کند، در حالی که بی طرفانه نگاه کردن به مشکل این احساس را ایجاد می کند. 4. شناسایی مقصر و معرفی او همچنین باعث پایین آوردن عزت نفس و اعتماد به نفس در دیگران (به خصوص در کودکان) می شود. وقتی به دیگران می گوییم که مقصرند، معمولا این پیام را نیز به آنها القاء می کنیم: «تو بدی»، «تو احمقی»، «تو اشتباه می کنی»، «از تو بدم می آید» و «تو خودخواهی.» اکثر روانکارها با بیماران زیادی برخورد می کنند که هر اشتباه یا مشکلی که پیش می آید خودشان را مقصر می دانند. بررسی زندگی تقریبا تمام این افراد نشان می دهد که علت این مسئله آن است که در طول دورانی که شخصیت این افراد در حال شکل گرفتن بوده والدین یا معلم هایشان عادت داشته اند آنها را مقصر بدانند. ادامه دارد....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤سوال خبرنگار ایتالیایی از آیت الله خامنه‌ای: ✅چرا کودکان را به جنگ می‌فرستید!؟ حتما ببینید 👌 @beheshte_shahr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجاب داشته باشیم که مرد‌ها به گناه نیفتند؟ این یک اشتباه بزرگ است! @gangenahofte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها از زبان سیدحسن نصرالله با زیر نویس فارسی حتما گوش بدید👌 @gangenahofte
⛔️حجاب اجباری ممنوع اما ..... ⚠️آن چیزی که من را حساس میکند این است که از دهان یک گروهی از خواص، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح می‌شود 🔻رهبرمعظم انقلاب :پول‌های زیادی خرج می‌کنند، فعالیت زیادی می‌کنند، صدها رسانه را به کار می‌گیرند تابتوانند به طُرق مختلف روی هویت مستقل زن مسلمان اثرگذاری کنند. 🔹این‌همه خرج و زحمت و فکر پشت سر این کار است اما . نتیجه‌ی کارشان این است که چهار تا دختر در گوشه‌کنار فریب بخورند یا انگیزه‌های گوناگون پیدا کنند که روسری را بردارند که یعنی مثلاً ما چه شدیم. همه‌ی آن تلاش نتیجه‌اش خلاصه می‌شود در این مسئله‌ی کوچکِ حقیر. تا اینجا مسئله‌ای نیست. 🔹آن چیزی که من را حساس می‌کند این است که می‌بینید از دهان یک گروهی از خواص، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح می‌شود. 🔹این معنایش این است که یک عده‌ای -ان‌شاءالله نادانسته- همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن نتوانسته با آن‌همه خرج آن را به نتیجه برساند. روزنامه‌نگار و روشنفکر و آخوند [هم] در آن‌ها هستند. 🔹[می‌گویند] اینکه امام فرمودند «زن‌ها باحجاب باشند»، همه‌ی زن‌ها را نگفتند! حرف بیخود، ما آن‌وقت بودیم، ما خبر داریم. امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی [رایج شده بود] مثل کوه، محکم ایستادند. 🔹ما که نگفتیم اگر کسی در خانه روسری‌اش را مقابل نامحرم برداشت تعقیب می‌کنیم. آن کاری که در ملأ انجام می‌شود یک کار اجتماعی و تعلیم عمومی است و برای حکومتی که با نام اسلام آمده، تکلیف ایجاد می‌کند. حرام، کوچک و بزرگ ندارد. 🔹حالا کسی در خلوت یک کار غلطی می‌کند، آن بین خود او و خداست؛ اما آنچه در مقابل چشم مردم است، حکومت اسلامی -مثل حکومت پیامبر و حکومت امیرالمؤمنین- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. 🔹این منطق که می‌گوید اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند، خب برای شراب‌فروشی هم هست. این حرف را در مقابل همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی می‌توان گفت؛ این حرف شد؟ 🔺⬅️شارع مقدس بر حکومت اسلامی تکلیف کرده که از در بشود. حکومت اسلامی موظف است مقابل حرام و گناه بایستد. ۹۶/۱۲/۱۷
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ 📝 محسن مهدیان @gangenahofte
📸جایگاه زن قبل و بعد از انقلاب!
️گنج نهفته
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استد
✅نقد دوم به پاسخ آقای نصیری درباره حجاب جناب آقای نصیری در پاسخ به نقد قبلی توضیحی دادند که ضمن تشکر، متن ذیل نقد دوم به پاسخ ایشان است. 1⃣1/می گویند من نگفتم الزام حجاب قانونی نیست. گفتم کارامد نیست. بسیار خب. مساله اینست که از کجا فهمیدید کارامد نیست؟ میگویند نظر مردم. میگوییم شما نظر اکثریت را کجا پیدا کردید؟ نظرسنجی تان که تکذیب شد. بعد چطورست که قانون مردمی از نهادهای مردمی از فرآیند های مردمی نشانه کارآمدی نیست ولی یک نظرسنجی معیار است؟ طبق توضیح خودتان نظرسنجی مرکز پژوهش ها و مجمع تشخیص مصلحت دو عدد متفاوت دیگر می گویند. گزارش سازمان تبلیغات که نقطه مقابل این آمار است. الان چه کنیم؟ بالاخره کدام آمار؟ به آمار شما که متولی اش تکذیب کرد بسنده کنیم یا فرآیند های مردمی تصویب یک قانون؟ 2⃣2/ میگویند شباهت اقدام رضاخان و جمهوری اسلامی در اجرای یک تصمیم ناکارآمد است. بعیداست به لوازم حرف شان پایبند باشند. برادر اشکال اقدام رضاخان فقط در تصمیم غیرکارشناسی نبود. در دیکتاتوری بود. چه بسا تصمیم یک دیکتاتور اگر کارامد هم باشد باز طاغوت محض و عین ظلم است چون پشتوانه مردم ندارد. سوال اینست که چطور تصمیم دموکراتیک در جمهوری اسلامی را با تصمیم رضا دیکتاتور مقایسه می کنید؟ 3⃣3/ می گویند حجاب افت داشته است. ریشه این ادعا در نگاه ظاهرگرایانه به دین است. دین را نباید صرفا در ظواهر خلاصه کرد. باطن دین رشد دینداری مردم است که نتیجه مبارزه آنها با ظواهر تمدنی غرب و هجمه های فرهنگی است. اساسا تقوا یعنی همین مبارزه. دینداری مردم را باید در ایستادگی شان دید نه ظواهر. این دین عربستانی است که با آمریکا می بندد ولی سرساعت نماز جماعتش بپاست. 4⃣4/ میگویند چرا فلان خطیب و فلان ارگان چنین و چنان کردند. الان از اشتباه یک خطیب نمازجمعه و بدسلیقگی یک ارگان نتیجه گرفتید که فلان قانون ایراد دارد؟ خودتان را راضی میکند این استدلال؟ 5⃣5/ مجدد می گویند من هم اگر این قانون منجر به تثبیت حجاب می شد موافق بودم. اولا اجرای غلط یک قانون دخلی به درستی و نادرستی یک قانون ندارد. مهمتر اینکه توضیح دادیم که الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست. برای مراقبت و صیانت از یک جامعه دینی است. برای حفظ حقوق اکثریت است. شما باید اول ثابت کنید اگر الزام حجاب نبود وضع بهتر بود. بسم الله. 6⃣6/ نوشته اند در جامعه ای که عدالت اجرا نمی شود نباید حجاب تبلیغ شود. اولا از کجا رسیدید به اینکه عدالت اجرا نمی شود؟ ضعف در اجرای عدالت یعنی اجرا نشدن؟ بعد هم الان انتظار عصمت از حکومت داشتید؟ یعنی ابتدا باید حکومت نبوی و مهدوی تشکیل شود بعد سراغ حجاب رویم؟ 7⃣7/ می گویند برخی قوانین الزام آورست ولی حجاب نیاز به فرهنگی سازی دارد و نه الزام. اولا چه کسی گفته ایجاد نظم رانندگی الزام می خواهد و ایجاد نظم و امنیت روانی الزام نمی خواهد؟ مگر غیر اینست که حکومت وظیفه دارد بستر را برای متشرعین و اکثریت جامعه مهیا سازد؟ بعد هم اشتباه بزرگ جناب نصیری اینست که الزام حجاب را تنها در گشت ارشاد می بینند. خیر. 26 نهاد در این حوزه مسوولند. 8⃣8/ مردم در انتخاب دین و حکومت آزادند. اما در انتخاب اجزای دین آزاد نیستند به حکم عقل و شرع. دین یک کل است. نمیشود انتخاب کرد و به لوازمش پایبند نبود. در انتخاب دین آزادیم نه در عمل نکردن بدان. دقت کنیم درباره دین اجتماعی حرف میزنیم نه دین فردی. این لوازم جمهوریت و حقوق اکثریت است. این قانون جهانشمول همه زمانی و همه مکانی است. نمی شود اکثریت مردم اسلام بخواهند وآنگاه بگویند نمازش را نمی خواهیم. این دیگر اسلام نیست. 9⃣9/ الزام حجاب درون حجاب است به حکم مشهور همه فقها. حکومت دینی هم تشکیل می شود برای اجرای همین احکام شرعی. قانون یعنی بستر تحقق احکام. بعد چطور می شود با حجاب موافق بود ولی با الزامش نه؟ مثل اینکه بگوئیم نماز خوب است ولی وجوبش خیر. خمس خوبست ولی الزامش نه. می شود؟ نقد اول به آقای نصیری : https://t.me/mahdian_mohsen/972 پاسخ آقای نصیری به نقد اول: https://t.me/mahdian_mohsen/973 @mahdian_mohsen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آمار ادعایی نصیری درباره حجاب تکذیب شد/ استناد به یک نظرسنجی بی نام و نشان 🔹مهدی نصیری در یک برنامه با استناد به نظرسنجی وزارت ارشاد مدعی شد که ۷۰درصد مردم ایران به مسئله حجاب اعتقادی ندارند. وزارت ارشاد اعلام کرد که ادعای نصیری با نظرسنجی پژوهشگاه خود ناهمخوان است. 🔹اما آمارهایی که نصیری از آن استفاده کرد مربوط به یک مرکز افکارسنجی به نام «گمان» است. این مرکز بودجه خود را با یک واسطه از کنگره آمریکا و سازمان سیا می‎گیرد. 🔹بر اساس نظرسنجی این مجموعه در سال۹۶، ۳۵ درصد رای دهندگان به رئیسی و ۹۶ درصد رای دهندگان به روحانی مخالف جمهوری اسلامی بودند! 🔹این نتایج عجیب و غریب حاصل یکی از غیرعلمی‌ترین روش‌های آماری یعنی روش «گلوله برفی» است که گمان بر اساس آن نظرسنجی می‎کند. 🔹در این روش، جامعه آماری فقط شامل یک طیف کم نوسان فکری می‌شود. در نهایت گمان این نتایج را به عنوان نظر مردم ایران جا می‎زند.
▪️«اعتقاد به حجاب» را نمی‌شود اجبار کرد؛ کسی هست مخالفتی با این گزاره داشته باشد؟ یعنی نمی‌شود کسی را مجبور کرد اعتقاد داشته باشد پوشش و رفتار محجوبانه، کرامت زن را حفظ می‌کند و به او امنیت روانی و اجتماعی می‌دهد. یا مجبورش کرد اعتقاد داشته باشد نداشتنِ حجاب، مخالف حکم خداست و باعث عقوبت در دنیای دیگر می‌شود. 🔻اما این را هم نمی‌شود انکار کرد که در یک محیط اجتماعی که باید رابطه‌‌های انسانی حاکم باشد، غلبه‌داشتنِ جذابیت‌های جنسی باعث می‌شود یک فضای جنسی حاکم شود؛ و حق آدم‌هایی که می‌خواهند در این محیط، فعالیتی منطقی و انسانی داشته باشند، زیر پا گذاشته شود. 🔻 بدیهی است باید برای پوشش افراد در محیط جامعه، حدود مشخصی را تعیین کرد و با تعریف قانون، افراد را به رعایت این حدود ملزم کرد؛ مثل همه قانون‌های اجتماعی دیگر که هدفش حفاظت از حقوق افراد در جامعه است. 🔻اما نهادینه‌شدنِ این الزام قانونی دو تا پیش‌شرط اساسی دارد: اول اینکه این دو موضوع یعنی «حجاب به‌عنوان یک اعتقاد» و «حدود پوشش به‌عنوان یک الزام اجتماعی» را صریح و به‌وضوح از هم تفکیک کرد. تا این دو در ذهن مردم جامعه از هم جدا نشود، نه تنها هیچ‌کدامشات درست فهمیده نمی‌شود، بلکه به‌صورت فرسایشی باید به این مغالطه جواب دهیم که اعتقاد، باید اختیاری و آزادانه باشد؛ پس حجاب نباید اجباری شود. دوم؛ باید قانون‌پذیری و در واقع جامعه‌پذیری به‌عنوان یک ویژگی اخلاقی و یکی از لازمه‌های متمدن‌بودن، برای افراد در جامعه جا بیفتد. بیشتر فعالیت‌های فرهنگی حول قانون حجاب، باید روی این قسمت از ماجرا متمرکز شود. 🔻به‌کارگیری این شیوه در یکی از دانشگاه‌های برتر کشور توانسته به‌خوبی موضوع پوشش را مدیریت کند. در این گزارش به این تجربه موفق پرداخته‌ام: https://www.farsnews.ir/news/13990418000756 💬سیده راضیه حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا