eitaa logo
مجموعه گرا
11هزار دنبال‌کننده
949 عکس
636 ویدیو
294 فایل
🌐 شبکه تولیدمحتوا و جریان‌سازی سیاسی 💡تبیین، اساس کار ماست! 🔸️ارتباط با ما: 09046631709 @geraa_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
For Iran2.jpeg
4.07M
🖼 | برای ایران برای امنیت 🔻قدرت ملی، موجب امنیت کشور می‌شود. 📥 نسخه باکیفیت 🌐 🆔 @geraa_ir
🖼 | برای ایران 🔻مجموعه اثر برای ایران 📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻 🌐 🆔 @geraa_ir
For Iran1.jpeg
3.98M
🖼 | برای ایران برای امنیت 🔻قدرت ملی، موجب امنیت کشور می‌شود. 📥 نسخه باکیفیت 🌐 🆔 @geraa_ir
🖇 | یک دهه درجا زدن! 🔻بخش سوم 🔸ریشه اصلی درجا زدن در دهه ۹۰ ریشۀ این درجا زدن، اختلالات محاسباتی تصمیم گیران ایرانی بوده است و نه اعمال تحریم‌های فلج کننده یا حداکثری از سوی آمریکا». این گزاره به معنای عدم اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران نیست. تاثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر ایران امر واقعی و غیرقابل انکاری است اما تحریم به عنوان یک پدیده تحمیلی و عارض شده بر اقتصاد ایران، همچون پدیدۀ زلزله است که برای جوامع، به صورت ناخواسته اتفاق می‌افتد. هیچ جامعه‌ای خواهان زلزله نیست اما می‌داند که رخ دادن زلزله خارج از اراده اوست و آن چیزی که در ارادۀ اوست، ایجاد آمادگی لازم برای مواجۀ کم هزینه با این پدیده است. 🔹تحریم نیز چنین وضعیتی دارد. ایران خواهان اعمال تحریم نبوده ولی تحریم بر آن تحمیل شده است؛ اما به دلیل اختلالات محاسباتیِ تصمیم گیران سطح کلان کشور، راهبرد انتخاب شده برای مقابله با تحریم، نه تنها سبب «رفع تحریم» و برطرف کردن مشکلات اقتصادی نشد بلکه سبب «تشدید تحریم‌ها» و بروز مشکلات بیشتری در اقتصاد گردید. به عبارتی، علت اصلی درجا زدن اقتصاد در دهۀ ۹۰ و سخت‌تر شدن وضعیت اقتصادی مردم در ایران، تصمیمات غلط از سوی تصمیم‌گیران ارشد کشور بوده است و نمی‌توان تحریم را علت اصلی این وضعیت دانست. 🔸اندر احوالات راز سر به مهر آقای ظریف در کتاب «راز سر به مهر»، از تدوین گزارش مفصلی صحبت می‌کند که بخش مربوط به سیاست خارجیِ آن، توسط ایشان انجام شده است. این گزارش، جهت اعلام نظر و ابراز نگرانی به مقامات عالی نظام که به نظر می‌رسد منظور ایشان رهبر معظم انقلاب است، تهیه شده بود. در این گزارش، تصویری ترسیم می‌شود که اگر در سیاست خارجی تغییری مهم رخ ندهد و تفاهمی با قدرت‌های بزرگ حاصل نشود، کشور با شرایط بدی مواجه خواهد شد. 🔹برآیند فعالیت‌های نخبگان سیاسی در آن مقطع، ترسیم این تصویر بود که به علت تصمیم‌ها و رفتارهای اشتباه، وضعیت کشور در نقطه بحرانی است و برای اینکه از این وضعیت خارج شویم، باید تغییر تصمیم و رفتار صورت گیرد. همچنین به واسطۀ تصویر ترسیم شده از سوی آمریکا در مذاکرات عمان، این گزاره که «آمریکا مسئولیت پذیر بوده و حاضر است ضمن پذیرش حقوق هسته‌ای ایران، رفع تحریم‌ها را نیز متعهد شود» محور اصلی تصویرسازی مذکور بود. 🔸تنها ثمرۀ مذاکره در آن سال‌ها علی رغم کنترل تورم، کشور وارد دورۀ رکود شده بود که انتظار برای رفع تحریم‌ها به‌عنوان نتیجۀ مذاکرات و توافق، از مهم‌ترین دلایل آن‌ بود. در انتهای سال ۱۳۹۴ پس از اجرای توافق نیز به دلیل عدم انطباق واقعیت‌های توافق با تصورات مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی، به‌غیر از حوزه نفت، در سایرحوزه‌ها شاهد تحول خاصی نبودیم. 🔹مجموعۀ دولت و فعالان اقتصادی به گزاره‌های مطرح شده از سوی مسئولان مذاکره و رئیس جمهور تکیه کرده بودند در حالیکه واقعیتِ توافق حاصل شده، متفاوت بود. آقای روحانی در تیر ماه ۱۳۹۴ در زمانیکه متن توافق نهایی شده بود، اعلام کرد که «طبق توافق، تمام تحریم‌ها بالمره لغو می‌شود». این سیاست رسانه‌ای به صورت مستمر در داخل کشور دنبال می‌شد و همین سبب شد تا تصوراتی غیر واقعی در ذهن دولت‌مردان و فعالان اقتصادی ایجاد شود اما با اجرایی شدن توافق، انتظارات برآورده نشد. 🔸تنها حوزه‌ای که توافق توانست بر آن اثر ملموس و جدی‌ای داشته باشد، حوزه فروش نفت بود که وزارت نفت نیز آمادگی لازم برای استفاده از این فرصت را داشت. در زمان کوتاهی، فروش نفت ایران به قبل از تحریم‌ها بازگشت و برای همین رکورد بی‌سابقه رشد اقتصادی با احتساب نفت ۱۲ درصد ثبت شد. سایر حوزه‌های وابسته به فروش نفت نیز رشد مناسبی داشتند. ⏳ادامه دارد... 🌐 🆔 @geraa_ir
💢 جزوه حجتی برای تاریخ منتشر شد 🔹 تبیین خطبه تاریخی امام حسین (ع) در آستانه قیام عاشورا 👤 استاد رحیم‌پور ازغدی 📥 دریافت نسخه الکترونیکی جزوه 👇 🌐 🆔 @geraa_ir
1_3827569265 (1).pdf
3.8M
⁉️ جزوه حجتی برای تاریخ 🔹 تبیین خطبه تاریخی امام حسین (ع) در آستانه قیام عاشورا 👤 استاد رحیم‌پور ازغدی 📖 🌐 🆔 @geraa_ir
🖇 | یک دهه درجا زدن! 🔻بخش چهارم 🔸شکست توافق هسته‌ای در شکل‌دهی روابط بانکی خارجی یکی از حوزه‌هایی که برای فعالان اقتصادی بسیار اهمیت داشت و به حالت قبل بازنگشت، «روابط بانکی خارجی» بود. توافق هسته‌ای، در برداشتن تحریم‌های بانکی، خصوصاً تحریم‌های ریسک‌محور که از سوی کنگرۀ آمریکا علیه ایران اعمال شده بود، توفیق نداشت. روابط کارگزاری میان بانک‌های ایرانی و بانک‌های خارجی برقرار نشد و بانک‌های بزرگ و مهم، حاضر به همکاری با بانک‌های ایرانی نشدند. در نتیجۀ این وضعیت بود که بخش غیر نفتی نتوانست استفاده مطلوب و مورد انتظار را از اجرای توافق هسته‌ای انجام دهد. 🔹شکست توافق؛ بازگشت و تشدید تحریم‌ها انتظار چندساله برای حصول توافق رفع تحریم‌ها، منجر به معطل شدن اقتصاد شده بود و در کنار آن، برآورده نشدن انتظارات از توافق، فضای شکننده‌ای را در اقتصاد کشور به وجود آورده بود. همچنین، جریان خلق نقدینگی در نظام بانکی با سرعت قابل توجهی به جلو حرکت می‌کرد و مشخص بود که این نقدینگی وارد بخش تولید نشده و انباره‌ای از نقدینگی شکل گرفته است. 🔸دی ماه سال ۱۳۹۶، چند ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، نقطه شروع تلاطمات اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای بود. با ایجاد محدودیت از سوی امارات، شوک ارزی به بازار ارز ایران وارد شد و همزمان، کاهش سود بانکی در کنار جذابیت بازار ارز، تعادل‌های اقتصادی را دچار تغییر کرد و اقتصاد ایران وارد دورۀ «شوک ارزی» شد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، آمریکا با خروج از برجام، شوک روانی قابل توجهی به اقتصاد ایران وارد کرد و شش ماه پس از آن، با اعمال تحریم‌های رفع شده و افزایش تحریم‌ها تحت کمپین فشار حداکثری، تلاش کرد تا اقتصاد ایران را با فروپاشی مواجه کند. 🔹مهم‌ترین نقطۀ فشار مهم‌ترین نقطۀ فشار، کاهش فروش نفت و عدم دسترسی به منابع حاصل از آن بود. فروش نفت، مهم‌ترین دستاورد ملموس توافق بود و لذا وزن آن نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده بود و محدودیت اعمال شده بر میزان فروش نفت و دسترسی به منابع آن، نسبت به گذشته اثر بیشتری بر اقتصاد داشت. درنتیجه، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۷ و ۹۸ منفی شد. با این توضیح مشخص می‌شود که راهبرد اتخاذ شده در مواجهه با تحریم، زمینۀ نوسانات اقتصادی در دهه ۹۰ را مهیا کرده و در مجموع فرازها و فرودها منجر به درجا زدن اقتصاد در دهه ۹۰ شده است. 🔸تداوم تمایل به مذاکره در سال ۱۳۹۷، دولت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های رفع شده در توافق را به همراه حجم زیادی از تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال کرد و در مقابل، از ایران درخواست کرد تا به میز مذاکرات جامع برای حصول یک توافق جامع واقعی بیاید تا تحریم‌ها رفع شود. 🔹در آن مقطع، دولت آقای روحانی هرچند در ابتدا با بیان این سخن که «با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم و آمریکا یک مزاحم بود که کم شد» در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی کرد اما با گذر زمان و مشخص شدن این واقعیت که اروپایی‌ها کامل و مطابق با سیاست‌های آمریکا در قبال ایران عمل می‌کنند، زمزمه‌های ضرورت مذاکره به گوش می‌رسید. روحانی ایدۀ دیگری برای مدیریت کشور نداشت و دولت‌مردان او نیز همین‌گونه بودند. 🔸روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی در دی ماه ۱۳۹۸ گفت: «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم. اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.» در همان زمان، برخی از صحبت‌ها به گوش می‌رسید که دولت‌مردانِ سطح بالا در دولت روحانی بیان می‌کردند که هرچه زودتر بتوان مذاکره کرد بهتر است. ⏳ادامه دارد... 🌐 🆔 @geraa_ir
🖼 | برای ایران برای پیشرفت 🔺انگیزه ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد. 📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻 🌐 🆔 @geraa_ir
For Iran3.jpeg
4.09M
🖼 | برای ایران برای پیشرفت 🔺انگیزه ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد. 📥 نسخه باکیفیت 🌐 🆔 @geraa_ir
🖼 | برای ایران برای آبادانی 🔺انتخابات کشور ما، قد برافراشتن ملی است. 📥 دریافت نسخه باکیفیت پوستر 👇🏻 🌐 🆔 @geraa_ir
For Iran4.jpeg
4.07M
🖼 | برای ایران برای آبادانی 🔺انتخابات کشور ما، قد برافراشتن ملی است. 📥 نسخه باکیفیت 🌐 🆔 @geraa_ir
37.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | راهبرد غلط "احیای برجام" ⁉️ چرا راهبرد احیای برجام، غلط است؟ 🔺 برشی از آنچه در گفتگو با امیرحسین ثابتی گذشت ▪️ در مذاکرات بحث بر سر این نیست که ما در حد برجام امتیاز بدهیم و آن‌ها هم به برجام برگردند. ▪️ طرف مقابل می‌گوید شما فراتر از برجام امتیاز بدهید اما من بخشی از تحریم‌های پس‌از برجام را نگه می‌دارم و تضمین نمی‌دهم که دولت بعد این برجام را اجرا کند و خود این دولت هم در زمان تصدی کنگره فعلی قول عمل به آن را نمی‌دهد. ▪️ راهبرد احیای برجام چه در دولت قبل و چه در این دولت راهبرد غلطی است‌. احیای برجام، جریان مدعی و وقیحی که همه‌چیز کشور را به مذاکره با آمریکا گره زده بودند احیا می‌کند و می‌گویند دیدید شما هم آمدید و شعار دادید و برگشتید به همان مسیر که ما پایه‌گذار آن بودیم. ▪️ نتیجه این مسیر آن می شود که مردم با فانوس به دنبال آقای ظریف و روحانی راه می افتند تا در انتخابات بعدی به او رای بدهند. 🔗 مشاهده گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات https://www.aparat.com/v/Od894 🌐 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | دیپلماسی مکتبی پایان ندارد! 🔶 برجام مُرده بود! خرده دولت‌های عربی عرضه‌اندام می‌کردند، فروش نفت از همیشه مشکل‌تر شده بود؛ گویی سیاست‌ خارجه ایران در اقیانوسِ مَوّاج و بی‌رحمِ سیاستِ بین‌الملل، فرسوده و مصدوم سرگردان بود، تا اینکه... 🌐 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | دیپلماسی عزت 🔻 چهارچوب انتخاب 🔸شما خودت باید از همین الان چهارچوب تعیین کنی و بگویی کسی که قرار است رئیس جمهور بشود باید مجری این فرآیند عظیم بشری یعنی عبور از نظم غربی و تکمیل نظم جدید باشد. 👤دکتر سام مهدی ترابی؛ تحلیلگر مسائل راهبردی و امور بین‌الملل 🔗 مشاهده فیلم کامل نشست از طریق آپارات: https://www.aparat.com/v/klzu0y9 📺 🌐 🆔 @geraa_ir 🆔 @madrese_rah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مردود همیشگی 🔶 اصلاح طلبان مردود همیشگی کلاس درس اخلاق!!! 🔻در واکنش به اقدام غیراخلاقی مشاور دکتر مسعود پزشکیان. 🌐 🆔 @geraa_ir
هدایت شده از مجموعه گرا
⁉️ جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزه‌جو، به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران منتشر شد 🔹 چمران به مثابه انسان انقلاب اسلامی، از کسانی نیسـت کـه در کنج کتابخانه‌ها و خلوت عبادت فردی صـرف، خدا را جست‌وجو کند؛ خودسازی بـرای او در جهاد معنی پیدا می‌کند. 👤 محمدصادق شهبازی 📥 دریافت نسخه الکترونیکی جزوه 👇 🌐 📚 @geraa_maktoub 🆔 @geraa_ir
هدایت شده از مجموعه گرا
chamran book.pdf
3.6M
⁉️ جزوه مصطفی چمران؛ الگوی عرفان مبارزه‌جو 👤 محمدصادق شهبازی 📖 🌐 📚 @geraa_maktoub 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | مثل چمران بمیرید! 🔺 رهبر انقلاب: نه به نحو استثنا بلکه به نحو قاعده فرآورده‌ی دانشگاه جمهوری اسلامی باید چمران‌ها باشند. 🔹 تولید شده به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران 🌐 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | چراغ مه‌شکن 💢مناسب جهت انتشار در شبکه‌های اجتماعی 🔺 رهبر انقلاب: این شهید اولا یک دانشمند بود و مقام برایش ارزش نداشت؛ این جور هم نبود که لذات زندگی را نفهمد. بسیار لطیف و خوش‌ذوق بود و چراغ مه‌شکن فتنه را هم داشت. 🔹 تولید شده به مناسبت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران 🌐 🆔 @geraa_ir
🖇 | یک دهه درجا زدن! 🔻بخش پنجم 🔸مواضع روشن رهبری مواضع رهبر انقلاب همانطور که سال‌های قبل نیز بیان فرموده بودند، کاملا روشن بود. ایشان آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانستند و تجربۀ برجام را برای دنبال نکردن مسیر مذاکره، بسیار عبرت آموز خواندند. دولت آمریکا علاوه بر فشار حداکثری، پیشنهادهای مذاکره را نیز به طرف ایرانی ارائه می‌داد تا بتواند مقاومت طرف ایرانی را تضعیف کرده و بشکند. 🔹پیام ارسال شده از سوی ترامپ در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ که توسط نخست وزیر وقت ژاپن، آقای شینزو آبه برای رهبر انقلاب آورده شد اما رهبر انقلاب در پاسخ بدون پذیرفتن پیام به آقای نخست وزیر گفتند که ترامپ را لایق گفتگو نمی‌دانم. اما مشخص بود که جریان نخبگان سیاسی که در مقطع سال‌های ۹۱ و ۹۲ توانسته بودند ایدۀ خود را به کرسی بنشانند و همچنان برای قبول ایدۀ مذاکره با ترامپ، فعالیت بسیاری می‌کردند. 🔸مقام معظم رهبری فرمودند: باید توجّه داشته باشیم که اگر دشمنِ ما توانست اثبات کند که فشار حدّاکثری، علاج کار ایران است و روی ایران مؤثّر است، ایران دیگر و هرگز روی آسایش را نخواهد دید؛ هر چیزی را که قلدرانه از جمهوری اسلامی مطالبه کنند، اگر جمهوری اسلامی گفت چشم، که خب تمام است؛ اگر گفت نمی‌کنم، فشار حدّاکثری [خواهند آورد]. اگر برای آن‌ها معلوم شد، ثابت شد که فشار حدّاکثری کار می‌کند و اثر می‌گذارد، دیگر جمهوری اسلامی و کشور عزیز ما و ملّت عزیز ما واقعاً روی آسایش را نخواهند دید؛ برای خاطر اینکه این سیاست پشت سر همه‌ی مطالبات ناحق و مستکبرانه و قلدرانه‌ی آمریکا قرار خواهد گرفت؛ مسئله این است.» 🔹شهادت سردار و سکوت طرفداران مذاکره سرانجام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، فضای حاکم بر کشور را به طور کلی تغییر داد و می‌توان گفت فشارها برای مذاکره به طور کامل کنار رفت. حتی فشارهای دولت برای تصویب لوایح مرتبط با fatf بر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پایان یافت. این نقطه، زمانی است که می‌توان از آن به عنوان «شروع تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی با فرض ماندگاری تحریم‌ها» یاد کرد. 🔸سال ۱۳۹۹ عرصه اقتصاد برای کسانی که معتقد بودند در شرایط تحریم نیز می‌توان کار انجام داد، باز شد. برای مثال، فروش نفت که در مقطعی از سال ۹۸ به زیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود با سرعت مناسبی شروع به افزایش کرد تا حدی که شهریور ۹۹ خبرگزاری رویترز، آمار بالای یک میلیون بشکه در روز را برای فروش نفت ایران مخابره کرد. 🔹تا زمان پایان دولت روحانی، وضعیت دوگانه بر فضای کشور حاکم بود از یک طرف، دولت‌مردان، قائل به اداره کشور در شرایط تحریم نبودند و حتی خود روحانی در سخنرانی با صراحت این جمله را گفت: «من بلد نیستم» که این سخن ایشان ناظر به اداره کشور در شرایط تحریم و بدون مذاکره با آمریکا بود. سایر دولت‌مردان نیز همین نظر را داشتند. 🔸از طرف دیگر اما تحریم‌شکنی‌هایی به واسطۀ نیازهای واقعی و غیرقابل چشم‌پوشی کشور صورت می‌گرفت که نشان می‌داد می‌توان با شرایط تحریم کارهای مهمی انجام داد. برای نمونه، فروش نفت با ورود بازیگران غیردولتی فعال شد و نقش مرحوم «رستم قاسمی» در این زمینه نقش موثر و مهمی بود. ⏳ادامه دارد... 🌐 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | اهمیت شخصیت رئیس‌جمهور 🔶 در حکمرانی، در سیاستمداری، در کشورداری، شخصیت اهمیت بسیار زیادی داره! 🔻محمد جمشیدی 🌐 🆔 @geraa_ir
ادامه میدیم... (1).pdf
722.5K
📖 | جزوه ادامه میدیم... 🔸 ۱۲ توصیه و راهکار روان‌شناختی برای ترغیب به مشارکت 🌐 🆔 @geraa_ir
🖇 | یک دهه درجا زدن! 🔻بخش ششم 🔸نقطۀ تغییر وضعیت اقتصادی؛ تغییر مواضع در برابر بحران‌ها نمودارهای رشد اقتصادی ایران نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۹ تا به امروز، شاهد رشد اقتصادی مثبت هستیم (هرچند در حد متوسط یعنی حدود ۴ درصد) و اگر معدل سه سال اخیر را مبنا قرار دهیم، اقتصاد ایران با سرعت متوسط رشد داشته است. این رشد در حالی رخ داده است که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، کما فی السابق برقرار بوده و توافقی در زمینۀ رفع تحریم‌ها میان ایران و آمریکا حاصل نشده است. 🔹پس می‌توان به این گزاره اقتصاد‌دانان که معتقدند برای رشد اقتصادی نیازمند رفع تحریم‌ها هستیم، کمی نقد وارد کرد. سوال مهم در اینجا این است که «چرا در سه سال اخیر، رشد اقتصادی رقم خورده؟ و نسبت این رشد با موضع ما در برابر بحران‌های اقتصادی چگونه است؟» 🔸گره نزدن مسائل کشور به مذاکرات با تشکیل دولت سیزدهم، تغییر مهمی در دولت‌مردان رخ داد و افرادی که در دولت مشغول به کار شدند، قائل به این بودند که در شرایط تحریم نیز می‌شود کار کرد. آقای رئیس جمهور نیز بارها بر این نکته تاکید کرد که زندگی مردم و مسائل کشور را به مذاکرات گره نخواهد زد. همین شرایط سبب شد تا سرعت کسب توفیقات اقتصادی افزایش پیدا کند. 🔹در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم، شاهد بازگشت تجارت خارجی به میزان قبل از تحریم‌ها هستیم. همچنین، رشد اقتصادی مناسب به صورت پیاپی و کاهش بیکاری را شاهدیم. حتی شاهد این هستیم که در دو سال ابتدایی دولت، سرمایه‌گذاری خارجی که از سخت‌ترین کارها در شرایط تحریم است ۳ برابر میانگین ۹ سال قبل، مصوب شده است. 🔸لذا اگر درباره اهمیت رویکرد و دیدگاه‌ها نسبت به تحریم و نحوه مواجهه با آن در وضعیت اقتصادی صحبت می‌کنیم، از یک امر واقعی به همراه دلایل متعدد صحبت می‌کنیم. دهۀ ۹۰ از آن‌جا به "دهۀ از دست رفته" تبدیل شد که بدون بررسی کارشناسی و علمی، راهبرد مذاکره برای رفع تحریم که برساخته‌ از مراکز فکری آمریکا بود، به سیاست رسمی نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. 🔹پیشرفت در شرایط تحریم اگر بخواهیم در دهۀ پیش‌رو، رشد اقتصادی به همراه عدالت در کشور رخ دهد، در گام اول باید مراقبت باشیم که خطاهای محاسباتی گذشته در میان تصمیم‌گیران رخ ندهد. نگاه به تحریم‌ها نباید یک نگاه موقت و کوتاه مدت باشد. باید با فرض ماندگاری تحریم‌ها به برنامه‌ریزی مبادرت نمود. 🔸همچنین باید توجه داشت که هدف ما صرفا بقا در شرایط تحریم نیست بلکه ما به‌دنبال پیشرفت در این شرایط هستیم و این نیز شدنی است. فرصت‌های بی‌نظیری به واسطه تغییرات مهم در فضای بین‌الملل برای ایران ایجاد شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توان پیشرفت اقتصادی برای کشور به ارمغان آورد. 🌐 🆔 @geraa_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | فلسفه انتخابات چیست؟ 🔸وقتی یک پدیده‌ای یک نهادی از زمان پیدایش خودش خیلی فاصله می‌گیرد، گاهی فلسفه‌اش فراموش می‌شود. بازگشت به آن لحظه پیدایش، آن لحظه تاسیس کمک می‌کند که آن فلسفه برایمان یادآوری شود. 🔸به نظر من ناموسِ کل جریان انقلاب و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی مسئله حضور، مشارکت، مداخله و میدان‌داری مردم است. 👤دکتر محمد فدایی؛ معاون علمی اسبق بسیج‌دانشجویی 🌐 🆔 @geraa_ir
🖇 | فلسفه‌ی انتخابات 💢گاهی وقتی یک پدیده‌ یا یک نهاد از زمان پیدایش خود فاصله می‌گیرد، فلسفه‌ آن فراموش می‌شود. بازگشت به لحظه پیدایش و تاسیس، کمک می‌کند که آن فلسفه یادآوری شود. 🔸باید به این پرسش‌ها پاسخ داد که چرا در جریان انقلاب سال ۵۷ یکی از تغییرات کلیدی و رُکنی، موضوع انتخابات می‌باشد؟ چرا همه ارکان کشور، حتی خود نطام سیاسی مستقر و پس از آن قانون اساسی، سپس اصلاحات قانون اساسی و... به رأی گذاشته می‌شود؟ اصلا چرا انتخابات به این میزان اهمیت دارد؟ اصل انتخابات، چه فلسفه سیاسی را نمایندگی می‌کند؟ 🔹می‌توان گفت ناموسِ کلّ جریان انقلاب و فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، مسئله حضور، مشارکت، مداخله و میدان‌داری مردم است. در قانون اساسی، به الفاظ مختلف، مرتب تصریح شده و این حضور و مشارکت و مداخله، بسیار فراتر از امر انتخابات است. انتخابات کمک می‌کند و در واقع یادآوری می‌کند که ما هر چهارسال یکبار به ارکان نظام و آن عهدی که بستیم، پایبند باشیم و آن را فراموش نکنیم. 🔸بطور کلی به دو طریق می‌توان جامعه‌داری و جامعه‌سازی یا به عبارتی حکومت‌‌داری و کشورداری کرد؛ یا باید به سمت مدل‌های نزدیک به دیکتاتوری رفت که در این صورت، جامعه بازیگر است و مشارکت فعال ندارد ولو اینکه در چنین نظامی انتخابات برگزار شود و یا حتی پرشورتر و با مشارکت بالا انجام شود که لزوما به معنای مداخله حداکثری مردم جامعه نیست. 🔹صورت دوم، حرکت به سمت مدل‌های فراگیر می‌باشد که در این مدل، جامعه موضوعیت پیدا کرده و همانطور که در قانون اساسی به آن اشاره شده، جامعه باید در رهبری کشور مشارکت کند و رهبری کشور، بسیار بالاتر از ایفای نقش بعنوان یک نفر می‌باشد. 🔸آن چیزی که امام خمینی(ره) به ما هدیه داده یعنی ولایت فقیه، با ولی فقیه متفاوت است. مفهوم رهبری یک مفهوم شخصی نیست و ما یک رهبر نداریم بلکه یک نظام رهبری داریم. ولایت فقیه، یک نظام در هم تنیده و به هم پیوسته از مردم و جامعه می‌باشد و حول رکنی به نام ولی فقیه و در نسبت و تعامل با آن می‌باشد. پس این نطام می‌باشد که جامعه را رهبری می‌کند و کل جامعه را درگیر جامعه‌سازی و پیشرفت و ایفای نقش جمهوری اسلامی در جهان می‌کند. 🔹لذا از منظر فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی، نفس مداخله و مشارکت مردم، حائز اهمیت و واجد اصالت می‌باشد و این همان چیزی است که از آن بعنوان "سیاسی‌بودن" یاد می‌شود. جامعه سیاسی، جامعه‌ای است که بیش از زندگی روزمره می‌اندیشد و انسان سیاسی فردی است که نسبت به تحولات و روندهای کلی حساسیت دارد. 👤 دکتر محمد فدایی؛ معاون علمی اسبق بسیج‌دانشجویی 🌐 🆔 @geraa_ir