هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
🔴 رأی دادن تقلیدی نیست مگر...
امام خمینی:
❇️ احدی شرعاً نمیتواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد.
[صحیفه امام خمینی ره ج۱۸ ص۳۳۷]
❇️ فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید. لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید.
صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۸۴
❇️ "مردم مختارند. فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند] بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید. لکن شما به نظرتان درست نباشد، جایز نیست بر شما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید."
✅ "هیچ کس تحت تأثیر دیگری نیست. بله اگر چنانچه اشخاص مطمئنی باشند که آنها تشخیص بدهند، شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است، آن وقت مانعی ندارد که کسی به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است رأی هم به آنها بدهد"
صحیفه امام، ج۱۸، ص ۲۸۴ و ۲۸۵
💠 سوال: اگر #اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در #انتخابات شرکت نکنیم؟
✅ جواب: در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت #شرکت_در_انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک #وظیفه_شرعی است.
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
💎 امتحان امّت اسلامی
خطبه ۱۶ نهجالبلاغه هنگامى كه در مدينه با امیرالمؤمنین بيعت كردند:
آنچه مى گويم بر عهده من است و من خود ضامن آن هستم. آن كس كه حوادث عبرت آموز روزگار را به چشم ببيند و از آن پند پذيرد، پرهيزگاريش او را از آلوده شدن به كارهاى شبهه ناك باز مى دارد.
بدانيد كه بار ديگر همانند روزگارى كه خداوند، پيامبرتان را مبعوث داشت، در معرض آزمايش واقع شده ايد. سوگند به كسى كه محمد را به حق فرستاده است، در غربال آزمايش، به هم درآميخته و غربال مى شويد تا صالح از فاسد جدا گردد. يا همانند دانه هايى كه در ديگ مى ريزند، تا چون به جوش آيد، زير و زبر شوند. پس، پست ترين شما بالاترين شما شود و بالاترينتان، پست ترينتان. واپس ماندگانتان پيش افتند و پيشى گرفتگانتان واپس رانده شوند. به خدا سوگند، كه هيچ سخنى را پنهان نداشته ام و دروغ نگفته ام كه من از چنين مقامى و چنين روزى آگاه شده بودم؛
و من كلام له (علیه السلام) لما بُويِعَ في المدينة و فيها يخبر الناس بعلمه بما تئول إليه أحوالهم و فيها يقسمهم إلى أقسام:
ذِمَّتِي بِمَا أَقُولُ رَهِينَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ، إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ، أَلَا وَ إِنَّ بَلِيَّتَكُمْ قَدْ عَادَتْ كَهَيْئَتِهَا يَوْمَ بَعَثَ اللَّهُ نَبِيَّهُ (صلی الله علیه وآله)، وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّى يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ وَ لَيَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ كَانُوا قَصَّرُوا وَ لَيُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ كَانُوا سَبَقُوا، وَ اللَّهِ مَا كَتَمْتُ وَشْمَةً وَ لَا كَذَبْتُ كِذْبَةً وَ لَقَدْ نُبِّئْتُ بِهَذَا الْمَقَامِ وَ هَذَا الْيَوْمِ.
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
️سیاستمداران بد توسط مردم خوبی که رای نمیدهند انتخاب میشوند
انتخابات
▫️خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!
انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ. رعد ۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه عاملی باعث شد امام حسین علیهالسلام در کربلا تنها بماند؟
ترس
در مـسـتـحبات تعزیه دارى و زیارت حضرت سیدالشهدا مسامحه ننمایید و روضه هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عـمـر تـا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هـرگـز حـق آن بـزرگـوار ادا نـمـى شـود و اگـر هـفـتـگـى مـمـکـن نـشـد، دهـه اول محرم ترک نشود.
دیـگـر آنـکـه، اگـر چـه ایـن حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولى بنده لازم است بگویم، اطـاعـت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویى کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایى که خدا نهى کرده. اینها را که عـرض کـردم و امـثـال ایـنـهـا را مـواظـبـت نـمـایـیـد! الله الله الله کـه دل هیچ کس را نرنجانید!
🍃 بخشی از وصیتنامه آیت الله سید علی قاضی
💠حکایتی از آیتالله وحید خراسانی:
در نجف اشرف آقایی به نام سید جعفر شیرازی بود، که برادر مرحوم سید مهدی شیرازی بود و از اطرافیان مرحوم آیت الله العظمی آقای سید عبدالهادی شیرازی معروف- که بعد از مرحوم آیت الله العظمی بروجردی مرجعیت عام شیعه برای دو سال به ایشان منتقل شد- ایشان فرمودند:
آقای سید جعفر برای یک عمل جراحی چشم از عراق به تهران آمده بودند. مدتی بعد از عمل ایشان فوت کردند. مرحوم آیت الله سید عبدالهادی برای ایشان مجلس ختم گذاشتند و ما هم در این ختم شرکت کردیم.
در مراسم ختم در کنار آیت الله سید عبدالهادی شیرازی نشسته بودم. ایشان این حکایت را از سید جعفر نقل کردند که من شب اول محرم یک سالیحضرت سیدالشهداء «ع» را در خواب دیدم که در مجلسی تشریف دارند و در خدمت ایشان حضرت ابوالفضل «ع» یا حضرت علی اکبر «ع» بودند. لیستی در دست شخص همراه سیدالشهدا «ع» بود. حضرت به او فرمودند:
اسم فلانی را حذف کن! بعد اسم این آقا سیدجعفر را بردند و فرمودند:
اسم ایشان را جایگزین کن! آیت الله سید عبدالهادی شیرازی فرمودند: من از خواب بیدار شدم و دیگر تا صبح خوابم نبرد. صبح منتظر بودم که آقا سید جعفر بیاید و ببینم چه کاری کرده است. وقتی آمدند، به ایشان گفتم که چنین خوابی دیدم.
او گفت: دیشب که شب اول محرم بود، برای زیارت به حرم حضرت امیر «ع» مشرف شده بودم. وقتی از حرم بیرون آمدم، به ذهنم آمد که ما برای حضرت سیدالشهداء «ع» گریه کردیم، اما کسی را نگریاندیم. تصمیم گرفتم مقتل تهیه کنم و از همان شب اول محرم در منزل خودم برای زن و بچهها روضه بخوانم. ایشان این تصمیم را میگیرد، میرود مقتل تهیه میکند که در منزل خودش حداقل برای زن و بچه خودش روضه بخواند. از این رو حضرت سید الشهداء «ع» نام او را در لیست ذاکرانش وارد میکنند و آقای سید عبدالهادی این را دیده است.
بنابراین، تبلیغ و روضهخوانی، مقام شامخی است. کسانی که واقعاً توانایی این کار را دارند این را به بهانههای مختلف ترک نکنند!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
پندهای سعادت، ج ۲، ص ۴۱-۴۰، محمد مهدی شب زنده دار، نشر معارف.
هدایت شده از سبک زندگی دینی
💠 متن تکان دهنده و قابل تامل یکی از نامه های کوفیان به امام حسین علیه السلام که درخواست آمدن ایشان را داشتند
🔰بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ شِیعَتِهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُسْلِمِینَ أَمَّا بَعْدُ فَحَیَّهَلَا فَإِنَّ النَّاسَ یَنْتَظِرُونَکَ لَا رَأْیَ لَهُمْ غَیْرُکَ 👈فَالْعَجَلَ الْعَجَلَ ثُمَّ الْعَجَلَ الْعَجَلَ وَ السَّلَامُ.👉
بسمالله الرحمن الرحیم
«نامهای است به حسین بن علی از سوی شیعیان او از مؤمنان و مسلمانان. امّا بعد، بشتاب زیرا که مردم منتظر شما هستند و همه بر شما اتفاق نظر دارند،👈 پس بشتاب بشتاب! و باز بشتاب بشتاب! 👉والسلام.»
📚 طبری ، ج ۴ ، ص ۲۶۲
👌چقدر این فراز پایانی نامه آشنا می باشد، آری ، همان فرازی که هر صبح بعد دعای عهد خطاب به مولای غائبمان امام عصر عج می گوئیم!
✅ خدا کند ما از کسانی باشیم که وقتی به امام خود العجل می گوئیم ، در حال خودسازی و زمینه سازی و مهیا کردن شرایط هم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انگ بیدینی به کسی نزنیم!
👈 نسبت بی دینی به کسی دادن، کار قتله کربلاست
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸حکم پخش صدای سخنرانی و مداحی از بلندگوی مسجد و حسینیه
⁉️ آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل مسجد و حسینیه باشد.
🆔 @khamenei_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻هر غسلی انجام دادید در کنار آن نیت غسل زیارت امام حسین علیه السلام هم کنید و بعداً رو به قبر امام_حسین علیه سلام کنید یک زیارت برای شما نوشته میشود به همین سادگی
حسینی که دوست داریم با حسینی که خدا دوست دارد بسیار تفاوت دارد
حسین خدا کمی شاید به مزاج مان خوش نیاید و حتی شاید اوقات مان را تلخ کند اما حسینی که ما دوست داریم یک موجود بی خطر است که فقط کشته شده تا با گریه بر او راه را بر جنایت های ما باز می کند !
حسین خدا با گناه مخالفت کرد و اصلا برای همین زیر سم اسب هایی رفت که نعل تازه داشتند حالا چطور است که عزای او را آغشته به هر گناهی می کنیم و معتقدیم با گریه بر او شفیع مان حسینی ست که ما دوست داریم !
ساعت از نیمه شب گذشته صدای طبل و سنج در خیابان راه می اندازیم
خیابان را به راحتی میبندیم چون دسته عزاداری راه انداخته ایم
همان دسته ایی که دختران مکشفه و نیم تنه پوش با پیراهن مشکی دنبال آن راه افتادند و چشم ده ها پسر را به دنبال خود به راه انداخته اند
در خانه کج خلقی می کنیم و بعد از طوفانی از بداخلاقی راهی هیئت می شویم
هر بدعتی که میخواهیم وارد عزای اباعبدالله می کنیم
و معتقدیم نباید چیزی گفت چون ما در این دستگاه هیچ کاره ایم
پس فرق ما با کوفی ها در کجاست
آن ها هم که همین طور بودند
چون حسینی را دوست داشتند که من باب میل شان بود
نه حسینی که خدا دوست دارد...
دستور امام باقر برای زیارت امام حسین در عاشورا از راه دور
امام باقر(ع) در آداب روز عاشورا، حضور در شهر کربلا و در کنار قبر مطهر امام حسین را به شیعیان، توصیه فرموده و ثواب بسیار بسیار فراوان آن را متذکر می شوند:
مَن زارَ الحُسَینَ علیه السلام یَومَ عاشوراءَ حَتّى یَظَلَّ عِندَهُ باکِیاً، لَقِیَ اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ یَومَ القِیامَةِ بِثَوابِ ألفَی ألفِ حَجَّةٍ، وألفَی ألفِ عُمرَةٍ، وألفَی ألفِ غَزوَةٍ، وثَوابُ کُلِّ حَجَّةٍ وعُمرَةٍ وغَزوَةٍ کَثَوابِ مَن حَجَّ وَاعتَمَرَ وغَزا مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله ومَعَ الأَئِمَّةِ الرّاشِدینَ علیهم السلام.
هر کس در روز عاشورا، حسین بن علی، را زیارت کند و در کنار قبرش گِریان باشد، خداوند عز و جل را در قیامت با دو هزار هزار (یک میلیون) ثواب حج، دو هزار هزار ثواب عمره و دو هزار هزار ثواب جهاد، دیدار مىکند که ثواب هر حج و عمره و جهاد، همانند ثواب حجگزار و عمرهگزار و جهادگر همراه با پیامبر و امامان معصوم است.
لکن افراد و شیعیان بیشماری هستند که توفیق حضور و درک قبر مطهر امام حسین در روز عاشورا را ندارند. تکلیف چیست؟ در ادامه امام باقر، ثواب بسیار عجیبی را برای سوگواری در خانه و منزل، برای چنین کسانی را ذکر میفرمایند که انسان در شگفت می ماند:
گفتم: فدایت گردم! براى آن کسى که در شهرها و مناطق دوردست است و نمىتواند به زیارت امام حسین در کربلا، بیاید، تکلیف چیست؟ فرمود: (چنین افرادی که توان حضور در کنار مرقد امام حسین را ندارند) وقتى روز عاشورا مىشود، به بیابان برود، یا روى بلندىِ خانه اش، با اشاره به امام حسین علیه السلام سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. و این کار را نزدیک ظهر، قبل از اذان، انجام دهد. آن گاه بر حسین علیه السلام در منزلش، مرثیه بسراید و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه اش هستند، بر حسین علیه السلام گریه کنند و با ناله کردن بر امام حسین، در خانه اش ماتم بر پا کند و با هم براى گریستن، همصدا شوند.
من براى آنان، از طرف خدا ضمانت مىکنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثوابهای زیارت امام حسین که ذکر شد (یک میلیون حج و جهاد و ...) را به دست مىآورند. گفتم: فدایت گردم! هر گاه آنان، آن کارها را انجام دادند، شما این ثوابها را بر عهده مىگیرید و تضمین مىکنید؟ (گویا، راوی نیز همچون ما، از ثواب بسیار فراوان زیارت امام حسین از راه دور با این شرایط، بسیار تعجب کرده است) امام باقر، بار دیگر، میفرمایند: من این را برایشان تضمین مىکنم و چنان ثوابهایى را، براى هر کسى که این کارها را انجام دهد، بر عهده مىگیرم ... .
قالَ: قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! فَما لِمَن کانَ فی بُعدِ البِلادِ وأقاصیها، ولَم یُمکِنهُ المَصیرُ إلَیه فِی ذلِکَ الیَومِ؟ قالَ: إذا کانَ ذلِکَ الیَومُ بَرَزَ إلَى الصَّحراءِ أو صَعِدَ سَطحاً مُرتَفِعاً فی دارِهِ، وأومَأَ إلَیهِ بِالسَّلامِ، وَاجتَهَدَ عَلى قاتِلِهِ بِالدُّعاءِ، وصَلّى بَعدَهُ رَکعَتَینِ، یَفعَلُ ذلِکَ فی صَدرِ النَّهارِ قَبلَ الزَّوالِ، ثُمَّ لَیَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام ویَبکیهِ، ویَأمُرُ مَن فی دارِهِ بِالبُکاءِ عَلَیهِ، ویُقیمُ فی دارِهِ مُصیبَتَهُ بِإِظهارِ الجَزَعِ عَلَیهِ، ویَتَلاقَونَ بِالبُکاءِ بَعضُهُم بَعضاً بِمُصابِ الحُسَینِ علیه السلام.فَأَنَا ضامِنٌ لَهُم إذا فَعَلوا ذلِکَ عَلَى اللَّهِ عز و جل جَمیعَ هذَا الثَّوابِ. فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ! وأنتَ الضّامِنُ لَهُم إذا فَعَلوا ذلِکَ وَالزَّعیمُ بِهِ؟ قالَ: أنَا الضّامِنُ لَهُم ذلِکَ وَالزَّعیمُ لِمَن فَعَلَ ذلِکَ ... .
دستور العمل جامع معنوی عرفانی امام صادق در روز عاشورا
امام صادق:
اى ابن سِنان! این اعمال، بهتر است از فلان و فلان حج و فلان و فلان عمره که به صورت داوطلبانه انجام دهى و اموال ات را براى آن هزینه کنى و بدنت را به زحمت و رنج بیندازى و از خانواده و فرزندانت جدا شوى. هر کس این نماز را در روز عاشورا بگذارد و این دعا را با اخلاص بخواند و این عمل را با یقین و صدق انجام دهد، خداوند متعال، ده خصلت به او مىبخشد که از جمله آنهاست: خداوند، او را از مرگ بد، نگه مىدارد، و از بدىها و فقر در امان مىدارد، و هیچ دشمنى را بر او چیره نمىکند تا بمیرد، و او را از دیوانگى و بیمارىِ جُذام و پیسى در خودش و فرزندانش تا "چهار نسل"، حفظ مىکند، و راه نفوذ شیطان بر او و نسلش تا "چهار نسل" مىبندد.
عبدالله بن سنان: روز عاشورا، بر سَرورم امام صادق علیه السلام وارد شدم. دیدم رنگپریده و اندوهگین است و اشک از چشمانش، همانند لؤلؤ، جارى است. گفتم: اى پسر پیامبر خدا! چرا گریه مىکنى- خداوند، چشمانت را گریان نکند؟ به من فرمود: «آیا غافلى؟ آیا نمىدانى که در چنین روزى، حسین بن على علیه السلام کشته شد؟».
چرا سرورم؛ می دانم و برای همین آمده ام که در این باره (آداب روز عاشورا)، از شما سوال کنم و درباره آن از علم شما، استفاده کنم. گفتم: سَرورم! نظر شما درباره روزه روز عاشورا چیست؟
امام صادق فرمودند: روزه بگیر امّا بدون تصمیم و نیت روزه (گرسنه و تشنه باش)، و افطار کن، امّا نه با سرخوشى (و غذاهای لذیذ) و روزه عاشورا را کامل نکن و افطار را، ساعتى پس از نماز عصر روز عاشورا، و با جرعهاى آب انجام بده. چرا که در چنین ساعتى (عصر عاشورا)، جنگ با خاندان پیامبر خدا، فرو نشست و آن واقعه بزرگ، متوقّف شد، در حالى که سى کشته از آنان در جمع یارانشان بر زمین افتاده بود، که کشته ها براى پیامبر، گران بود و اگر پیامبر صلى الله علیه و آله زنده بود، ایشان خود، صاحب عزا بود.
آن گاه، امام صادق گریست تا این که محاسنش با اشک هایش خیس شد.
و فرمود: اى عبد اللَّه بن سِنان! بهترین کارى که در این روز انجام مىدهى، این است که لباس تمیز بپوشى و تسلُّب کُنى. گفتم: تسلُّب، یعنى چه؟ فرمود: دکمههای لباست را باز کنى و آستینهایت را بالا بزنى و خود را به شکل ماتمزدگان درآورى.
بعد به بیابان کویرى، یا جایى که کسى تو را نبیند، یا به خانهاى که خالى باشد یا جایى خلوت مىروى، در زمانى که روز، بالا آمده باشد (نزدیک ظهر عاشورا). آن گاه، چهار رکعت نماز با رکوع و سجده کامل، و با خشوع، مىخوانى و در هر دو رکعت، سلام مىدهى (دو نماز دو رکعتی). در رکعت اوّل، سوره حمد و سوره کافرون «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ»و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره توحید «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» را مىخوانى. (سپس سلام می دهید و بعد) دو رکعتِ دوم را به جا مىآورى و در آن، در رکعت اوّل، سوره حمد و سوره احزاب و در رکعت دوم، سوره حمد و سوره منافقون«إِذَا جَآءَکَ الْمُنفِقُونَ» و یا هر سوره قرآن که میخواهی بخوان.
آن گاه، سلام مىدهى و (می ایستی) صورت خویش را به سمت قبر حسین علیه السلام و مرقد ایشان در کربلا بر مىگردانى و جایگاه به زمین افتادن امام حسین را در نظرت مجسّم مىکنى و بر ایشان و هر که از فرزندان و خانواده، با ایشان بوده، سلام و درود مىفرستى و از کارهایشان، بیزارى مىجویى و قاتلان ایشان را لعن مىکنى. (مثلا: السَّلاَمُ عَلَیکَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَی الْأَرْوَاحِ الَّتِی حَلَّتْ بِفِنَائِکَ عَلَیکَ مِنِّی سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیارَتِکُمْ السَّلاَمُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلَی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَوْلاَدِ الْحُسَینِ وَ عَلَی أَصْحَابِ الْحُسَینِ اَللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلاً ثُمَّ الْعَنِ الثَّانِی وَ الثَّالِثَ وَ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ یزِیدَ خَامِساً وَ الْعَنْ عُبَیدَ اللَّهِ بْنَ زِیادٍ وَ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبِی سُفْیانَ وَ آلَ زِیادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ ...). { لعن الله قاتلیک یا اباعبدالله الحسین}.
خداوند، با این دستورالعمل، درجات تو را در بهشت بالا مىبرد و گناهانت را مىریزد. آن گاه تلاش مىکنى در آن جایى که هستى، چند قدم {کتاب الاقبال: هفت بار، چند قدمی جلو برو و برگرد و در هربار، هفت مرتبه بگو: ...}، به سمت جلو برو و مىگویى: إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ رضىً بقضاء اللَّه و تسلیماً لأمره؛ در این حال، باید حالت غم و اندوه داشته باشى. و خداى سبحان را بسیار یاد کرده، و استرجاع کن (إنّا للَّه و إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ را فراوان بگو).
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
📔 بخشی از کتاب "اهالی تپه ی ندبه":
علاوه بر سپاه بزرگ یزید به فرماندهی عمر سعد و سپاه کوچک امام حسین(ع)، گروه سومی در کربلا حاضر بودند و جمعیتشان کم هم نبود گفته است. که معروف شدند به اصحاب تلّ، یا همان اهالی تپه ندبه...
سعد بن عبیده می گوید: چند تن از برجستگان کوفه را در روز عاشورا دیدم که بر تپه ای با گریه دست به دعا برداشته می گویند: خدایا، یاری ات را نصیب حسین(ع) کن. به آنها گفتم: ای دشمنان خدا، آیا نمی آیید تا او را یاری کنید؟[تاریخ الطبری, طبری (م ۳۱۰), بیروت, مؤسسه الاعلمی, چاپ چهارم, ۱۴۰۳ق. ج ۵، ص ۳۹۲.]
عده زیادی از کوفیان به اجبار در لشکر دشمن حضور یافتند، این است که از هر هزار نفری که از کوفه خارج می شدند تنها سیصد، چهارصد تن یا کمتر به مقصد می رسیدند و بقیه در میان راه از لشکر جدا می شدند[ أنساب الأشراف، ج ۳، ص ۳۸۶.] بلکه می گریختند. دینوری هم می نویسد: وقتی ابن زیاد مردم را برای جنگ با حسین(ع) می فرستاد تنها عده اندکی از آنها به کربلا می رسیدند و بقیه به دلیل اینکه از جنگ با حسین(ع) اکراه داشتند و بقیه از لشکر جدا می شدند.[الاخبار الطوال, ابوحنیفه دینوری (م ۲۸۲), تحقیق عبدالمنعم عامر, قاهره, چاپ اول, ۱۹۶۰م. ص ۲۵۴، ببغیه الطلب فی تاریخ حلب, ابن عدیم(م ۶۶۰), تحقیق علی سویم, ترکیه, ۱۹۷۶م، ج ۶، ص ۲۶۲۶.]
@ttt1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری عاشقانه قبیله طویریج
آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی رحمه الله فرمودند:
امام زمان علیه السلام بارها در این عزاداری شرکت کرده اند
یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما