#ایام_فاطمیه
💢چرا امام علی فدک را برنگرداند
✅ابراهیم کرخى از امام صادق(ع) پرسید:
«چرا امام على(ع) وقتى که حاکم شد، باغ فدک را که از همسرش #غصب کرده بودند، به خود برنگرداند؟»
امام صادق(ع) پاسخ دادند:
وقتى که حضرت محمد (ص) مکه را #فتح کرد، به او گفتند:
«چرا به خانه ای که در #مکه دارید نمیروید؟»
رسول الله فرمودند:
«خانه من را بدون اجازه ام فروخته اند.»
گفتند:
«چرا آن را پس نمی گیرید؟»
فرمودند:
«ما #خاندانى هستیم که اگر چیزى را از ما به ستم بگیرند، آن را باز نمیگردانیم.»
امام على هم به پیروى از رسول الله، فدک را پس نگرفت.
ما #خاندانى هستیم که ولیّ و سرپرستمان خداست. حق ما را تنها خدا میگیرد. و ما اولیاى مردم هستیم که حقوق آنان را از ستمگران باز پسمی گیریم، ولى براى #خودمان باز پسنمیگیریم.
📚بحارالانوار، ج ۲۹ ، ص۳۹۰
امام عليه السّلام:
غيبت و سخن گفتن پشت سر، کوشش ناتوان است. (تنها وسيله اى كه شخص ناتوان مى تواند به آن از دشمن انتقام كشد يا بر كسى حسد و رشك برد بد گوئى پشت سر او است).
الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ
(نهج البلاغه، حکمت ۴۶۱)
💠 سخت ترین روز برای اهل بیت علیهم السلام چه روزی است؟
قالَ الصّادق سلام الله علیه: وَ لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّن بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: روزی به سختی واقعه کربلا نیست مگر روز سقیفه و ایام آتش زدن درب خانه امیرالمومنین علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه (صلوات الله علیهم) و شهادت حضرت محسن صلوات الله علیه با لگد که برای ما بزرگتر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل پهن شدن این بساط است.
الهدایه الکبری ،ص۴۱۷
عوالم العلوم،ج۲، ص۵۹۷،ح۱۸
💢ای کاش
✅ابوبکر (خلیفه اول) در آخرین لحظات زندگی خود گفت:
ای کاش سه کار را در زندگی خود انجام نداده بودم:
۱) ای کاش به خانه فاطمه کاری نداشتم و آن را نمی گشودم.
۲) ای کاش در روز «سقیفه» به عنوان حاکم، انتخاب نمی شدم.
۳) ای کاش دستور نمی دادم که ایاس بن عبد الله(الفجاءة) را بسوزانند.
📚تاریخ طبری - جلد ۴ – صفحه ۵۲
📚العقد الفرید – جلد ۳ – صفحه ۶۹
🌸🌸🌸🌸
حضرت امام باقر عليه السلام فرمودند:
🌹چهار چيز از گنجهاى نيكى است:
🌷نهان داشتن نياز
🌷نهانى دادن صدقه
🌷نهان داشتن درد
🌷و نهان داشتن مصيبت
🌹أربعٌ مُن كُنوزِ البِرِّ : كِتْمانُ الحاجةِ ، وكِتْمانُ الصَّدقةِ ، وكِتْمانُ الوَجَعِ ، وكِتْمانُ المُصيبةِ.
تحف العقول، ص۲۹۵
🌹🌸🪷🌷🌺🌹🪷🌷
💎 عاقبت مجادله و بگو مگو
🔻اميرالمؤمنين علی عليهالسلام:
❇️ از مجادله و ستيزهكردن بپرهيزيد؛ زيرا اين دو كار، دلها را نسبت به برادران بيمار میكنند و نفاق میرويانند.
إيّاكُم و المِراءَ و الخُصومَةَ؛ فإنّهُما يُمرِضانِ القُلوبَ علَى الإخوانِ، و يَنبُتُ علَيهما النِّفاقُ
📚 الكافي : ج 1 ص 300
📌امیرالمومنین علی علیه السلام:
«فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَيْدَناً لَمْ يُصْبِحْ لَيْلُهُ؛
پس كسيكه جدل کردن را عادت و شيوه خويش گردانيد، شبِ او بامداد نگشته (از تاريكى شكّ و دو دلى به روشنائى يقين و باور نرسيده)
📖حکمت۳۱ #نهجالبلاغه ترجمه فیض
◀️ لا يَبلُغُ عَبدٌ حقيقَةَ الإيمانِ حتّى يَدَعَ المِراءَ و هُو مُحِقٌّ.
امام على عليه السلام: هيچ بنده اى به حقيقت ايمان نرسد، مگر اين كه در عين حال كه حق با اوست، مجادله را رها كند.
◀️ «جِماعُ الشَّرِ اللِّجاجُ وَ كَثْرَةُ الْمُمارَاةِ»
كانون شر، لجاجت و كثرت جر و بحثهاى بى منطق است.
امام على عليه السلام:
مجادله، بذرِ شرّ است
المِراءُ بَذرُ الشَّرِّ
غررالحكم ح 393
پیامبر:
من خانهاى را در بالاترين نقطۀ بهشت و خانهاى در وسط آن و خانهاى در باغهاى بهشت ضمانت مىكنم براى كسى كه جروبحث را ترک کند، گرچه حق با او باشد.
أَنَا زَعِيمُ بَيْتٍ فِي أَعْلَى الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَيْتٍ فِي رِيَاضِ الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً]
توحيدصدوق؛ ص461
امام على عليه السلام:
هر كه آبروى خود را مى خواهد، بايد مجادله را رها كند.
مَن ضَنَّ بعِرضِهِ فَلْيَدَعِ المِراءَ
نهج البلاغه حکمت362
امام هادی:
بگو مگو، دوستی طولانی را از بین می بَرد و رابطه محکم را به جدایی میکشاند و کمترین اثر بگو مگو این است که هر کدام از دو طرف، میخواهد بر دیگری پیروز شود و همین پیروزی طلبی، مهمترین عامل قطع رابطه است.
الْمِرَاءُ یُفْسِدُ الصَّدَاقَةَ الْقَدِیمَةَ وَ یَحُلُّ الْعُقْدَةَ الْوَثِیقَةَ وَ أَقَلُّ مَا فِیهِ أَنْ تَکُونَ الْمُغَالَبَةُ، وَ الْمُغَالَبَةُ أَمْتَنُ أَسْبَابِ الْقَطِیعَةِ
نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص ۱۳۹.
امام حسین:
هرگز با دوکس به مجادله مپرداز
یکی با افراد نادان
یکی با افراد بردبار
زیرا افراد حلیم با بردباری بر تو چیره گردند و افراد سفیه آزارت دهند.
بحارالانوار ج ۷۸ ص۱۲۷
👈👈 مرحوم #آیت_الله_مصباح_یزدی در توضیح این عبارت چنین بیان نموده: «وقتي كسي بنا بگذارد بر اينكه با هر کس بحث ميكند سعي كند حرف او را رد كند، اين حالت كمكم براي او ملكه ميشود و هميشه سعي او بر اين است که هر حرفي را ابطال کند. به اين کار «مراء» گويند.
يکي از ويژگيهاي روح آدمي اين است که وقتي روي انجام کاري تمرکز پيدا کند، کمکم با آن کار انس ميگيرد و ترک آن کار براي او سخت ميشود. [مثل] کسي که براي بار اول سيگار ميکشد به سرفه ميافتد. اما چند مرتبه که اين کار را تکرار کرد کمکم به آن عادت ميکند، به گونهاي که اگر سيگار به او نرسد گويا گمشدهاي دارد. در امور روحي، رواني و اخلاقي هم چنين خصلتي وجود دارد»
﷽ #سلوک
📌سکوت در سلوک
🔰آیت الله قاضی: در سکوت برای انسان حالاتی پیدا می شود که در غیر از این موقع امکان ندارد پیدا شود
📗 مهر تابناک ص ۲۵۳
امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام:
براى هر چیز زکاتى است و زکات خرد،تحمّل نادانان است.
لكلّ شيء زكوة و زكوة العقل احتمال الجهّال.
برگزاری مراسم شب یلدا از نگاه اسلام
برگزاری مراسم «شب یلدا» یا «شب چله» یکی از آیینهای کهن ایرانی است که - مانند عید نوروز و جشن مهرگان - سابقه چند هزار ساله دارد. با ورود اسلام به ایران و پذیرش تعالیم این دین از سوی مردم این سرزمین، در جایی مشاهده نشده است که آیین کهن «شب یلدا»، مخالف با آموزههای دینی اعلام شده باشد.
در همین زمینه باید گفت؛ اساساً برنامه اسلام در مقابل آیینهای محلّی و منطقهای جوامعی که به اسلام گرویده و مسلمان شدهاند، مبارزه با تمام سنتهای آنان نبوده و نیست، بلکه نوع تعامل اسلام با فرهنگها و سنتها، به مجموعه محتوای آنها بستگی دارد. اگر سنت و آیینی مخالف کرامت انسانی و آموزههای فرهنگ اسلامی باشد، بدیهی است که اسلام با آن مقابله کرده و آنرا نمیپذیرد؛ مانند زنده به گور کردن دختران که فرهنگ رایج زمان جاهلیت اعراب بوده، و یا پرستش و احترام به آتش به عنوان خدایگان که در ایران کهن رواج داشت. اما اگر آن سنت و آیین، موافق و مطابق با آموزههای دین اسلام بوده، و یا دست کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آنها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دید و بازدید، هدیه دادن و صله رحم در عید نوروز ایرانیان.
آیین کهن شب یلدا(شب چله) نیز در زمره سنتهایی است که به خودی خود نه تنها نکوهیده نیست، بلکه از آن جهت که برنامههایی؛ مانند صله رحم و رفتن به منزل بزرگان فامیل، نشستن پای صحبتهای آنان و بیان خاطرات تلخ و شیرین بزرگترها، خواندن اشعار حکمتآمیز، رد و بدل کردن هدیهها و ... در آن وجود دارد، در جای خود میتواند ارزشمند و مفید باشد.
همچنین از آنجا که این شب مصادف با شروع فصل زمستان است از این جهت میتواند به فال نیک گرفته شود که از دیدگاه اسلامی آغاز بهار عبادت به شمار میآید.
امام صادق(ع): زمستان بهار مؤمن است، شبش بلند و كمکی برای عبادت و شبزندهداری است، روزش كوتاه و كمکی برای روزه گرفتن است.[1]
دقت در نظام طبیعت و زیباییها و نظم موجود در آن نیز از اموری است که مورد تأکید اسلام است و اینگونه جشنها از آنرو که ناظر به چنین زیباییها و نظمهایی بوده و میتواند توجه انسانها را به بزرگی ناظم و حکمت آفریدگار جلب کند، ارزشمند خواهند بود.
اینگونه است که تنها به آن دلیل که نامی از «شب یلدا» در منابع اسلامی وجود ندارد، نمیتوانیم آنرا مخالف ارزشها و آموزههای دینی بدانیم، بلکه نظر اسلام بر نگهداری آیینهای ارزشمندی است که در میان اقوام و جوامع رواج دارد.
در همین راستا است که امام علی(ع) هنگام فرستادن مالک اشتر به سوی مردم مصر، که سرزمینی با فرهنگ کهن چندهزار ساله بود، به وی سفارش میکند:
سنتها و آیینهای نیکی را كه بخش وسیعی از مردم آن سرزمین انجامش داده (در دل مردم آن سرزمین جا گرفته) و موجب برقراری الفت و دوستی میان آنان بوده؛ و موجب اصلاح رفتاری جامعه میشود را از بين مبر. و روش جدیدی را ایجاد مکن كه به آیینهاى نیک کهن آسیبی وارد کند كه در این صورت، آنانی که آن آیین نیک را ایجاد کرده بودند، دارای اجر و پاداش بوده و گناه از بين بردن آن آیینها بر گردن تو خواهد بود!».[2]
روشن است که منظور امام علی(ع) در این سفارش، آیین و سنتهای اسلامی نیست؛ زیرا همانگونه که گفته شد مردم مصر قبل از اسلام دارای فرهنگ و تمدن دیرین بودند و دین اسلام و سنتهای این دین سابقه چندانی در آن سرزمین نداشت تا مورد تأکید و سفارش امام علی(ع) به مالک اشتر باشد.
از طرفی با توجه به پذیرش حسن و قبح عقلی، روایات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد بشر همواره میتوانند بنیانگذار سنتهای نیک باشند، حتی اگر در دین صریحاً به چنین آیینی اشاره نشده باشد.[3]
بنابر این از آنجا که «شب یلدا» آغاز ورود به شبهای زمستان و نمادی از طولانی بودن شبها در این دوره است، و فرصت بیشتری برای شب زندهداری، تفکر و توجه به تفاوتهای طبیعت و تقدیر شبانهروز، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دوستان و آشنایان در آن وجود دارد؛ لذا میتوان از این جهات آنرا مورد تأیید اسلام دانست و بر حفظ و نگهداری آن تأکید کرد.
البته بدیهی است که تأیید مراسم «شب یلدا» بدان معنا نیست که تمام آنچه را که به مناسبت این شب انجام میشود مورد تأیید اسلام بدانیم.
اسراف و تبذیر در خوراک، پوشاک، تزیینات و ... هیچگاه مورد تأیید اسلام نبوده و این شب هم استثنایی از دیگر شبها نیست. به عنوان نمونه، اینکه اصرار کنیم که حتماً باید هندوانهای که محصول این فصل نبوده و به صورت معمول در زمستان مورد استفاده قرار نمیگیرد را با چند برابر قیمت تهیه کرده و در سفره شب یلدا قرار دهیم، از توجیه عقلی و دینی برخوردار نیست.
غافل شدن از یاد خدا، چشم و همچشمی، لهو و لعب، بیعفتی و مواردی از این دست - چه در این شب انجام شود و چه در شبهای دیگر - در تضاد با آموزههای اسلامی خواهد بود.
.
♻️ بهار انسان مومن از #شب_یلدا آغاز میشود!
.
پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله):
زمستان بهار مؤمن است، از شبهای طولانیاش برای شب زندهداری و از روزهای کوتاهش برای روزهداری بهره میگیرد.
.
📙 وسائل الشیعه، ج7، ص302
هدایت شده از سبک زندگی دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نگرانیهای امام صادق از آخر الزمانیها
استاد رفیعی