eitaa logo
قاب هشت
650 دنبال‌کننده
447 عکس
82 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰لوح تقدیر برای فیلم نیمه بلند داستانی «آب از آتش» در جشنواره ایثار. 🔹لینک خبر https://b2n.ir/p47367 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت
🔰 «معمولا تاكنون رسم بر اين بوده است كه برای شناخت سينما، مجموعه‌ای از گفته‌های غربی‌ها را، فهميده يا نفهميده، جمع‌آوری كنند و بر آن نام «پژوهشی در باب سينما» بگذارند. در مدرسه‌های سينما نيز به جای فلسفه سينما، تاريخ سينما درس می‌دهند و البته برای آن كه می‌خواهد سينما را آنچنان كه اكنون هست بشناسد، بررسي تاريخ مسلما امری كاملا ضروری و غير قابل اجتناب است، چرا كه اگر سينما را به مثابه يک واقعيت تاريخي لحاظ كنيم، سير تكامل تاريخی آن را دقيقا منطبق بر ماهيتش خواهيم يافت. فی‌المثل مرحله انتقالی سينما از صامت به ناطق اگر چه يک مرحله تاريخی است، اما اگر درست تامل كنيم خواهيم ديد كه درگيری ميان موافقين و مخالفينِ ورود صوت و كلام به سينما در حقيقت يک مباحثه فلسفی است كه به ماهيت سينما باز می‌گردد... بيان در سينما با مجموعه‌ای از عناصر همچون تصوير، صدا، موسيقي و ... انجام می‌گيرد. در جستجوی ماهيت سينما، سوالی كه لاجرم طرح می‌شود اين است كه از ميان اين عناصر، كدام يك دارای اصالت است؟ و فی المثل اگر تصوير دارای اصالت است، تناسب ارزشی ساير عناصر همچون كلام و موسيقی با تصوير چيست؟ روشن است كه اين سوالات می‌بايستی در طی مراحل تاريخی سينما جواب گفته شود... و بنابراين، می‌توان دريافت كه چرا در مدارس سينمايی به تاريخ سينما اهميتی اين همه داده می‌شود - اگر چه به هر تقدير، تاريخ سينما ما را از جست‌وجوهای فلسفی در ماهيت آن بی‌نياز نمی‌كند و مخصوصا براي ما كه می‌خواهيم سينما را در خدمت اسلام درآوريم، تحقيق در فلسفه سينما از اولين ضروريات است. شكی نيست كه بايد تاريخ سينما نيز بخوانيم و اما نه چون آهوی مسحور و مفتونی كه گرفتار جادوی چشمان مار شده است. تنها راه خروج از غفلت رايج، تذكر يافتن نسبت به آن است... و همان‌طور كه گفته شد، بايد غرب را در پرتو نور «حكمت اسلام» بنگريم، نه آنچنان كه خود خويشتن را معرفي می‌كند. در ميان غربی‌ها نیز تنها كسانی توانسته‌اند از فلسفه و متافيزيک غرب راهی به سوی نجات پيدا كنند كه چراغ «عرفان مذهبی» را فراراه خويش داشته‌اند». 🔸آینه جادو، جلد اول، مقاله «تاملاتی در ماهیت سینما» 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه اول، چهارشنبه ١٠ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه اول ما و تاریخ سینما(1).mp3
42.21M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸معرفی جلسه 🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخ‌نگاری سینما 🔸اختراغ و سالیان آغازین سینما 🔹یک‌شنبه، ٧ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما» 🔸معرفی جلسه 🔹بحثی درباره تاریخ و تاریخ‌نگاری سینما
🔰 گزیده‌ای از مباحث مطرح شده در جلسه اول «ما و تاریخ سینما» 🔸در سلسله جلسات «ما و تاریخ سینما»، با هدف شناخت سینما به مطالعه تاریخ آن می‌پردازیم. 🔹در روال مرسوم مواجهه با تاریخ سینما، به جای پرداختن به ماهیت این پدیده به بازگو کردن شنیده‌ها اکتفا می‌شود. 🔸در تلقی سینما به مثابه یک واقعیت تاریخی، از محدوده‌ی علم تاریخ فراتر رفته و به بررسی فکت‌ها و اطلاعات بسنده نمی‌کنیم. 🔹با پرسش از ماهیت سینما و چگونگی تحقق آن در زمان و مکان‌های مختلف، می‌توانیم به شناختی از نسبت صورت فعلی سینما با سینمای حقیقی برسیم. 🔸پرسش از چیستی سینما راهی را در مقابل ما می‌گشاید که در آن می‌توان به نسبت خود با سینما وقوف پیدا کرده و جایگاه خود را در تاریخی که در آن قرار گرفته‌ایم پیدا کنیم. 🔹علاوه بر رجوع به کتب تاریخی، تماشای آثار شاخص سینمایی به قرار گرفتن در زبان سینما کمک می‌کند و سطح مواجهه ما را از یک مواجهه صرفا علمی به درک و فهم این زبان زنده ارتقا می‌دهد. 🔸در کشور خودمان در مواجهه با تاریخ سینما، غالبا نقش مترجمی را بر عهده داشته و کمتر در این زمینه ورود کرده و به تالیف پرداخته‌ایم. مباحث شهید آوینی در این حوزه، مقدمه‌ای برای آغاز این نگاه است. 🔹به طورکلی کتب تاریخ سینما با دغدغه‌های پژوهشی تدوین شده‌اند و نگاهی به مسائل عملی سینمایی ندارند. اساسا نگاه پژوهشی یک نگاه سوبژکتیو است و متاثر از دیدگاه پژوهشگر. در این نگاه، تاریخ یک امر مرده تلقی شده و ابزاری برای نتیجه‌گیری‌های شخصی تلقی می‌شود. 🔸در رویکرد علمی، سینما با کارکردها و کاربردهایش شناخته می‌شود. تمرکز شهید آوینی بر مساله‌ی ماهیت امور است که این معنا در برابر نگاه کارکرد ‌محور مرسوم قرار می‌گیرد. 🔹تلاش برای روایت قصه سینما، نحوی از تفکر در ماهیت این پدیده است و این امر با صرف رجوع پژوهشی به کتب تاریخی، میسر نمی‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
جلسه اول _حکمت، معنا و تصویر .mp3
25.49M
🔰 جلسه اول از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٠ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه دوم، چهارشنبه ١٧ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
حکمت ، معنا و تصویر _ جلسه دوم .mp3
30.75M
🔰 جلسه دوم از سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر امامی جمعه 🔹چهارشنبه، ١٧ خرداد ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸درک ماهیت سینما از طریق سیر تحول تاریخی آن 🔹فیلم دیدن، مطالعه و گفت‌وگو حول قله‌های تاریخی سینما 🔸نظر به مسائل کنونی سینمای ایران در آینه تاریخ 🔹جلسه دوم، یک‌شنبه ٢١ خرداد ماه، ساعت ١٧ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات «حکمت، معنا و تصویر» 🔸با حضور دکتر سید مهدی امامی جمعه 🔹جلسه سوم، چهارشنبه ٢۴ خرداد ماه، ساعت ١٨ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🔸برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @ghabe_hasht