eitaa logo
قاب هشت
612 دنبال‌کننده
434 عکس
79 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تصاویری از جلسات اول تا سوم نشست‌های فکری بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🏢 سینما سوره 🆔 @ghabe_hasht
نسبت آموزش و تولید در سینمای‌ما .mp3
50.84M
🎙 صوت دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸 با حضور سید محمد طباطبایی و مجید صدیقی 📆 دوشنبه ١۶ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰جدول نشست‌های بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت
🔰پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینما و روایت قدس 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و جمال احمدی 🔹 میزبان گفت‌وگو: حسین مومنیان 📆 پنجشنبه ١٩ بهمن، ساعت ١٢:٣٠ 🆔 @ghabe_hasht
نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه اول.mp3
36.95M
🎙 صوت جلسه اول از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢» 🔸گفت‌وگو حول فیلم‌های روزهای اول و دوم جشنواره فیلم فجر 📆 چهارشنبه ١٨ بهمن ١۴٠٢ 🏢 سینما سوره 🆔 @ghabe_hasht
🔰تصاویری از جلسات چهارم و پنجم نشست‌های فکری بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🏢 سینما سوره 🆔 @ghabe_hasht
نسبت سینما با نظریه و حکمت.mp3
44.27M
🎙 صوت چهارمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت سینما با نظریه و حکمت 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و جمال احمدی 📆 چهارشنبه ١٨ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰جدول نشست‌های بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت
🔰ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مسائل پخش در سینمای ایران 🔸 با حضور نماینده پخش اکران های مردمی عمار (محمدجواد حاجیان) 🔹 میزبان گفت‌وگو: حسین مومنیان 📆 جمعه ٢٠ بهمن، ساعت ١٢:٣٠ 🆔 @ghabe_hasht
سینمای مستقل و مسائل آن.mp3
39.57M
🎙 صوت سومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینمای مستقل و مسائل آن 🔸 با حضور سید عماد حسینی 📆 سه‌شنبه ١٧ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰جدول نشست‌های بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت
🔰هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی 🔹 میزبان گفت‌وگو: حسین مومنیان 📆 شنبه ٢١ بهمن، ساعت ١۴:٣٠ ▪️توجه: این جلسه، بر خلاف جلسات گذشته، از ساعت ١۴:٣٠ آغاز می‌شود. 🆔 @ghabe_hasht
سینما و روایت قدس.mp3
47.84M
🎙 صوت پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینما و روایت قدس 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و جمال احمدی 📆 پنجشنبه ١٩ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
🔰تصاویری از جلسات ششم و هفتم نشست‌های فکری بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🏢 سینما سوره 🆔 @ghabe_hasht
نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه دوم.mp3
29.26M
🎙 صوت جلسه دوم از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢» 🔸گفت‌وگو حول فیلم‌های روزهای سوم و چهارم جشنواره فیلم فجر 📆 جمعه ٢٠ بهمن ١۴٠٢ 🏢 سینما سوره 🆔 @ghabe_hasht
مسائل پخش در سینمای ایران.mp3
46.66M
🎙 صوت ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مسائل پخش در سینمای ایران 🔸 با حضور مسئول شبکه پخش عمار (محمدجواد حاجیان) 📆 جمعه ٢٠ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
مردمی سازی سینما.mp3
47.28M
🎙 صوت هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی 📆 شنبه ٢١ بهمن ١۴٠٢ 🆔 @ghabe_hasht
نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه سوم.mp3
40.06M
🎙 صوت جلسه سوم و آخر از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢» 🔸گفت‌وگو حول فیلم‌های روزهای پنجم، ششم و هفتم جشنواره فیلم فجر 📆 دوشنبه ٢٣ بهمن ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت اولین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺زبان سینما و راه دانش‌بنیان 🔸 با حضور جمال احمد
🔰گزیده‌ای از صحبت‌های نشست اول بخش جنبی جشنواره فیلم فجر 🔺موضوع: زبان سینما و راه دانش‌بنیان 🔸مقدمه برخلاف روال متداول و هرساله بخش جنبی جشنواره فجر اصفهان، از برگزاری کارگاه‌های آموزشی فاصله گرفته‌ایم و قصد داریم از مسائل کنونی سینما در قالب نشست‌های گفت‌وگو محور پرسش کنیم. با توجه به وجود انبوه منابع آموزشی در دسترس، آیا می‌توان گفت فقدان مباحث فکری و تاملات مساله‌محور سهم بیشتری از مباحث تکنیکی را در ایجاد وضعیت کنونی سینمای اصفهان به خود اختصاص می‌دهد؟ 🔸جمال احمدی برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران، ملازم با فضای پرهیاهوی رسانه‌ای است. در این فضا مجال بروز این سوال مهیا نمی‌شود که مخاطبین از نسبت خودشان با فیلم‌ها پرسش کنند. برخلاف پایتخت، در شهر اصفهان این امکان مهیاست. در این سلسله جلسات برآنیم که به دنبال یافتن پاسخ پرسش‌هایی از این دست، تامل کنیم. در ایام برگزاری جشنواره، شاهد تولید برنامه‌های تلوزیونی متعددی هستیم که غالبا در دو سطح طراحی می‌شوند. سطح اول، سطح علم سینما، و سطح دوم مربوط به مباحث صنفی است. با این وصف فرصت فکر کردن به مباحث کلی‌تر و علل پیدایش مشکلات جدی سینما فراهم نمی‌شود. از جمله مسائلی که در هیاهوهای رسانه‌ای مغفول می‌ماند، می‌توان به تمرکز سینما در پایتخت، میزان برقراری ارتباط این سینما با مردم، گران بودن فرآیند فیلمسازی که موجب دولتی شدن آن شده است و... اشاره کرد.  واژه دانش‌بنیان، در تعبیر«سینما دانش‌بنیان» اشاره به نوعی روش خاص فیلمسازی ندارد. سینما اصالتا دانش بنیان است. راه دانش‌بنیان، راهی است که می‌شود در آن توام با طرح این مسائل اصلی، به کلنجار رفتن با تکنیک و سعی و خطا پرداخت. فناوری نرم در سینما، همان تعبیری است که شهید آوینی با عبارت آیینگی از آن یاد می‌کند. مخاطب باید بتواند بازتاب تصویر خود را در آیینه سینما ببیند. برای دستیابی به این فناوری نرم باید به وضعیت کنونی سینما در کشور خودآگاه بود. باید متوجه این نکته بود که سینما در کشور ما هنوز به طور کامل محقق نشده و صرف ارزیابی فیلم‌ها در جشنواره‌ها، ملاکی برای تحقق آن نخواهد بود. اساسا سینما هنر صرف نیست و ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد. در فضای نقد امروز، فیلم‌ها بدون توجه به فرآیند تولید، و صرفا تکنیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند.   ادبیات دانش بنیان فضای شخصی هنرمندان را می‌شکند و اجازه می‌دهد همه خود را در یک جبهه ببینند. در اینصورت همه می‌توانند درک درستی از جایگاه خود و دیگران داشته، از حاشیه بیرون آمده و مسیر درستی را در پیش بگیرند.  شکل‌گیری زبان سینما، سینماگران را از حیران ماندن در دوگانه ارزیابی جشنواره‌ها، با دو محور ارزیابی‌های فنی و ارزیابی‌های مضمونی، نجات می‌دهد. 🔸سید رسول فاطمی تفاوت گفت‌وگوی حقیقی با مجالس ارائه‌محور در شکستن کلیشه‌هاست. در گفت‌وگوی زنده، مبنا بر ارائه‌ی اظهارنظرهای از پیش تعیین شده نیست و انسان با اعماق تاریک ذهن خود مواجه می‌شود. در هزاران جلسه متداول و معمولی که در حوزه سینما برگزار می‌شود، تمرکز افراد بر حفظ وجهه‌ی خودشان است و اهمیت برگزاری چنین نشست‌های گفت‌وگو محوری، با نظر به این فضای مشهور است که مشخص می‌شود. طرح برخی از پرسش‌ها، خود موجب حرکت و راه‌گشایی می‌شود. پرسش از چیستی راه دانش بنیان، یکی از این همین دست پرسش‌هاست. در پرداختن به مسائل سینما، عده‌ای از کمبود امکانات شکایت دارند اما متوجه فقدان مباحث فکری در فضای سینما نیستند. شاید بتوان گفت ترکیب سینمای دانش بنیان به دلیل شکاف عمیقی که بین علم و عمل وجود دارد،  برای برخی تعجب برانگیز است. آیا می‌توان اعمال انسان را از فکر تهی دانست؟  جداسازی مقام اجرایی و فکری در نهادهای فرهنگی، یک معظل بزرگ است که حتی گریبان جبهه فرهنگی را هم گرفته است. همانطور که در ساخت یک خانه، نمی‌توان کنارهم قرار دادن مصالح را از کاربری آن جدا کرد، در سینما هم نمی‌توان فرم را از محتوا جدا دانست. نمای چشم‌نوازی که در خدمت روایت اصلی فیلم نباشد، معنایی نخواهد داشت. روالی بر سینمای ایران حاکم است که جریان ایده و ساخت را در فرآیند تولید، جدا می‌بیند. این روال، مخل راه دانش‌بنیان است. 🔹جمال احمدی یکی از خصوصیات زبان این است که منسوب به هیچ مخترعی نیست. با نگاه علمی و پژوهشی هم سینما مخترعی ندارد. با نگاهی به تاریخ می‌بینیم که فناوری‌های علمی مقابل پیش‌روی این زبان مقاومت کرده‌اند. آیا می‌توان با توجه به شروع پدیده سینما، نگاهی دوباره به وضعیت فعلی داشت؟ 🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸 با حضور سید م
🔰گزیده‌ای از صحبت‌های نشست دوم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر 🔺موضوع: نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸مقدمه در این نشست به بررسی نسبت بین آموزش و تولیدات در سینما می‌پردازیم. در فضای آموزشی سینما، شاهد این هستیم که هنرجویان زیادی در آموزشگاه‌ها آموزش می‌بینند اما تعداد کمی از این افراد وارد عرصه کار می‌شوند.  🔹مجید صدیقی  در بررسی ترکیب «آموزش سینمایی»، لازم است ابتدا مفهوم آموزش و سینما را درک کنیم. آموزش فرایندی است که یادگیری را تسهیل می کند و سینما رسانه دیواری و شنیداری است که از تکنولوژی نشات گرفته است. با عنایت به این تعاریف، می‌توان پرسید در کشور ما روند آموزشی‌ با تولیدات سینمایی چه نسبتی دارد؟ در حوزه هنر، از آن حیث که التزام شدیدی به عمل وجود دارد، آموزش‌های آکادمیک هم با سایر رشته‌ها متفاوت است. هنر، عرصه‌ی نسبت‌های قطعی و قابل پیش‌بینی نیست، و این انتظار که تمام فارغ التحصیلان آن بتوانند وارد فضای کار شود، انتظار درستی نخواهد بود. در بررسی علل ایجاد اختلال در تعادل بین آمار دانش آموختگان سینما و تولیدگران آن، باید به مفهوم انگیختگی توجه کرد. انگیختگی، حضور دانشجو براساس انگیزه و معطوف به اراده او است. در شرایط فعلی، آمیختگی جای انگیختگی را گرفته است و این علت نابسامانی‌هاست. رویکرد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه آموزش عالی، معطوف به تربیت دانش‌آموختگان خود آویخته است.  درگیری هنرجویان سینما با مباحث نظری صرف، خطر ابتلا به تظاهرات روشنفکری را در پی دارد. در چنین شرایطی همه تظاهرات بیرونی یک دانشجوی سینما به گپ‌های محفلی محدود می‌شود. هوش مصنوعی قادر است دیتاهای فیلم نامه را تبدیل به فیلم کند، اما آیا ظرفیت درون‌زایی و ایجاد جهان‌بینی هم دارد؟خداوند عطیه تفکر، فردیت و مواجه شدن با محیط پیرامون را تنها به انسان عطا کرده است. هوش مصنوعی نمی‌تواند با محیط اطراف مواجه شود. 🔸جمال احمدی  لازم است در ابتدا ببینیم چه تصوری از سینما داریم. تلقی مشهور نزد برخی از هنرجویان و آموزشگاه‌ها از تولیدات سینمایی، انجام کارهای عجیب و غریب با دوربین و روایت تصویر است. باید پرسید سینما انجام یک کار آوانگارد است، یا ایجاد سرگرمی برای عامه‌ی مردم؟  به نظر می‌رسد مخاطب سینما باید بتواند با فیلم به خانواده، شهر و مسائلش فکر کند. این اساس سینماست. می‌توان با این تعریف، از وضعیت امروز سینما پرسش کرد. آیا اساسا سینما در کشور ما به درستی محقق شده است؟ هدف از آموزش در محافل آکادمیک سینمایی چیست؟ آیا این سیستم آموزشی رسالت خود را صرفا پرورش فیلمساز تعریف کرده و تنها راه ورود به فضای حرفه‌ای سینما، تجربه ساخت فیلم کوتاه است؟ باید پرسید آیا میزانسن موجود در فضای آموزشی، به طور ناخودآگاه، خودانگیختگی را از وجود انسان‌ها ریشه‌کن نمی‌کند؟ طرح این پرسش‌ها، به فهم مسیر پیش‌رو کمک قابل توجهی می‌کند. در زمانه‌ای که هوش مصنوعی قادر به ساخت فیلم است، انتقال اطلاعات چه وجهی می‌تواند داشته باشد؟ می‌توان گفت در چنین زمانه‌ای ارتباط استاد با هنرجویان بیش از انتقال اطلاعات اهمیت پیدا می‌کند. شاید لازم باشد با این نگاه، به بازخوانی روال‌های آموزشی بپردازیم. اصالت این گفتگوها به خود این فضاست. زبان زنده انسان هیچ وقت منتفی نمی‌شود. در این گفتگوها به این فهم می‌رسیم که به چه اموری اصالت دهیم. 🔹سید محمد طباطبایی در موفقیت هنرجویان سینما، تنها عامل «علاقه» ثمربخش نخواهد بود و نیاز به عامل «استعداد» هم هست. همانطور که غالب شعرا در ابتدای عمر حرفه‌ای خود، از قالب رباعی و دو‌‌بیتی شروع می‌کنند، طبیعی است که در سینما نیز آموزش‌ها از فیلم کوتاه آغاز ‌شود. این مدیوم، سرمایه هنگفتی نمی‌خواهد و امکان ساخت ایجاد می‌کند ورود به فضای حرفه‌ای سینما، مستلزم تجربه فضای آکادمیک است و راه دیگری برای تحقق این امر نمی‌توان متصور بود.  راه برون رفت از محدودیت تولید، تلاش‌ امثال شما در تولید فیلم است. 🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما _ جلسه هفتم.mp3
44.26M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما» 🔻《ما می‌توانیم با تکنولوژی، با محصولات تکنولوژی، با هنر و با سینما نسبت جدید و متفاوتی برقرارکنیم. بشر دارد به این سمت می‌رود. ...تلقی بشر از سینما دگرگون شده‌است. این سینما نیست که دچار تحول شده، "این نسبت بشر جدید با آن است که به سمت تحول می‌رود و ما در ایران طلایه‌داران این راه هستیم... انقلاب این موهبت را به ما داد که این معنی را درک‌کنیم" ... نسبت بشر با وجود دارد عوض می‌شود. من این را با تمام روحم حس می‌کنم.》 (ص۱۳۵ آینه جادو۳) 📆 ۳ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht