🔰تصاویری از جلسات چهارم و پنجم نشستهای فکری بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان
🏢 سینما سوره
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
نسبت سینما با نظریه و حکمت.mp3
44.27M
🎙 صوت چهارمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺نسبت سینما با نظریه و حکمت
🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و جمال احمدی
📆 چهارشنبه ١٨ بهمن ١۴٠٢
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰جدول نشستهای بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت
🔰ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺مسائل پخش در سینمای ایران
🔸 با حضور نماینده پخش اکران های مردمی عمار (محمدجواد حاجیان)
🔹 میزبان گفتوگو: حسین مومنیان
📆 جمعه ٢٠ بهمن، ساعت ١٢:٣٠
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
سینمای مستقل و مسائل آن.mp3
39.57M
🎙 صوت سومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺سینمای مستقل و مسائل آن
🔸 با حضور سید عماد حسینی
📆 سهشنبه ١٧ بهمن ١۴٠٢
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰جدول نشستهای بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما ▪️شرکت
🔰هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺مردمی سازی سینما
🔸 با حضور احمد مقیمی
🔹 میزبان گفتوگو: حسین مومنیان
📆 شنبه ٢١ بهمن، ساعت ١۴:٣٠
▪️توجه: این جلسه، بر خلاف جلسات گذشته، از ساعت ١۴:٣٠ آغاز میشود.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
May 11
سینما و روایت قدس.mp3
47.84M
🎙 صوت پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺سینما و روایت قدس
🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و جمال احمدی
📆 پنجشنبه ١٩ بهمن ١۴٠٢
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
🔰تصاویری از جلسات ششم و هفتم نشستهای فکری بخش جنبی چهاردهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان
🏢 سینما سوره
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه دوم.mp3
29.26M
🎙 صوت جلسه دوم از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢»
🔸گفتوگو حول فیلمهای روزهای سوم و چهارم جشنواره فیلم فجر
#بهشت_تبهکاران #آپاراتچی #نبودنت
📆 جمعه ٢٠ بهمن ١۴٠٢
🏢 سینما سوره
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_دو
🆔 @ghabe_hasht
مسائل پخش در سینمای ایران.mp3
46.66M
🎙 صوت ششمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺مسائل پخش در سینمای ایران
🔸 با حضور مسئول شبکه پخش عمار (محمدجواد حاجیان)
📆 جمعه ٢٠ بهمن ١۴٠٢
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
مردمی سازی سینما.mp3
47.28M
🎙 صوت هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان
🔺مردمی سازی سینما
🔸 با حضور احمد مقیمی
📆 شنبه ٢١ بهمن ١۴٠٢
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
نگاهی به چهل و دومین جشنواره فجر _ جلسه سوم.mp3
40.06M
🎙 صوت جلسه سوم و آخر از سلسله جلسات «نگاهی به فجر ۴٢»
🔸گفتوگو حول فیلمهای روزهای پنجم، ششم و هفتم جشنواره فیلم فجر
#شه_سوار #ظاهر #پرویز_خان #آغوش_باز #آبی_روشن #قلب_رقه #آسمان_غرب
📆 دوشنبه ٢٣ بهمن ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
#نگاهی_به_فجر_چهل_و_دو
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت اولین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺زبان سینما و راه دانشبنیان 🔸 با حضور جمال احمد
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست اول بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: زبان سینما و راه دانشبنیان
🔸مقدمه
برخلاف روال متداول و هرساله بخش جنبی جشنواره فجر اصفهان، از برگزاری کارگاههای آموزشی فاصله گرفتهایم و قصد داریم از مسائل کنونی سینما در قالب نشستهای گفتوگو محور پرسش کنیم.
با توجه به وجود انبوه منابع آموزشی در دسترس، آیا میتوان گفت فقدان مباحث فکری و تاملات مسالهمحور سهم بیشتری از مباحث تکنیکی را در ایجاد وضعیت کنونی سینمای اصفهان به خود اختصاص میدهد؟
🔸جمال احمدی
برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران، ملازم با فضای پرهیاهوی رسانهای است. در این فضا مجال بروز این سوال مهیا نمیشود که مخاطبین از نسبت خودشان با فیلمها پرسش کنند. برخلاف پایتخت، در شهر اصفهان این امکان مهیاست. در این سلسله جلسات برآنیم که به دنبال یافتن پاسخ پرسشهایی از این دست، تامل کنیم.
در ایام برگزاری جشنواره، شاهد تولید برنامههای تلوزیونی متعددی هستیم که غالبا در دو سطح طراحی میشوند. سطح اول، سطح علم سینما، و سطح دوم مربوط به مباحث صنفی است. با این وصف فرصت فکر کردن به مباحث کلیتر و علل پیدایش مشکلات جدی سینما فراهم نمیشود.
از جمله مسائلی که در هیاهوهای رسانهای مغفول میماند، میتوان به تمرکز سینما در پایتخت، میزان برقراری ارتباط این سینما با مردم، گران بودن فرآیند فیلمسازی که موجب دولتی شدن آن شده است و... اشاره کرد.
واژه دانشبنیان، در تعبیر«سینما دانشبنیان» اشاره به نوعی روش خاص فیلمسازی ندارد. سینما اصالتا دانش بنیان است. راه دانشبنیان، راهی است که میشود در آن توام با طرح این مسائل اصلی، به کلنجار رفتن با تکنیک و سعی و خطا پرداخت.
فناوری نرم در سینما، همان تعبیری است که شهید آوینی با عبارت آیینگی از آن یاد میکند. مخاطب باید بتواند بازتاب تصویر خود را در آیینه سینما ببیند.
برای دستیابی به این فناوری نرم باید به وضعیت کنونی سینما در کشور خودآگاه بود. باید متوجه این نکته بود که سینما در کشور ما هنوز به طور کامل محقق نشده و صرف ارزیابی فیلمها در جشنوارهها، ملاکی برای تحقق آن نخواهد بود.
اساسا سینما هنر صرف نیست و ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد. در فضای نقد امروز، فیلمها بدون توجه به فرآیند تولید، و صرفا تکنیکی مورد بررسی قرار میگیرند.
ادبیات دانش بنیان فضای شخصی هنرمندان را میشکند و اجازه میدهد همه خود را در یک جبهه ببینند. در اینصورت همه میتوانند درک درستی از جایگاه خود و دیگران داشته، از حاشیه بیرون آمده و مسیر درستی را در پیش بگیرند.
شکلگیری زبان سینما، سینماگران را از حیران ماندن در دوگانه ارزیابی جشنوارهها، با دو محور ارزیابیهای فنی و ارزیابیهای مضمونی، نجات میدهد.
🔸سید رسول فاطمی
تفاوت گفتوگوی حقیقی با مجالس ارائهمحور در شکستن کلیشههاست. در گفتوگوی زنده، مبنا بر ارائهی اظهارنظرهای از پیش تعیین شده نیست و انسان با اعماق تاریک ذهن خود مواجه میشود.
در هزاران جلسه متداول و معمولی که در حوزه سینما برگزار میشود، تمرکز افراد بر حفظ وجههی خودشان است و اهمیت برگزاری چنین نشستهای گفتوگو محوری، با نظر به این فضای مشهور است که مشخص میشود.
طرح برخی از پرسشها، خود موجب حرکت و راهگشایی میشود. پرسش از چیستی راه دانش بنیان، یکی از این همین دست پرسشهاست.
در پرداختن به مسائل سینما، عدهای از کمبود امکانات شکایت دارند اما متوجه فقدان مباحث فکری در فضای سینما نیستند.
شاید بتوان گفت ترکیب سینمای دانش بنیان به دلیل شکاف عمیقی که بین علم و عمل وجود دارد، برای برخی تعجب برانگیز است. آیا میتوان اعمال انسان را از فکر تهی دانست؟
جداسازی مقام اجرایی و فکری در نهادهای فرهنگی، یک معظل بزرگ است که حتی گریبان جبهه فرهنگی را هم گرفته است.
همانطور که در ساخت یک خانه، نمیتوان کنارهم قرار دادن مصالح را از کاربری آن جدا کرد، در سینما هم نمیتوان فرم را از محتوا جدا دانست. نمای چشمنوازی که در خدمت روایت اصلی فیلم نباشد، معنایی نخواهد داشت.
روالی بر سینمای ایران حاکم است که جریان ایده و ساخت را در فرآیند تولید، جدا میبیند. این روال، مخل راه دانشبنیان است.
🔹جمال احمدی
یکی از خصوصیات زبان این است که منسوب به هیچ مخترعی نیست. با نگاه علمی و پژوهشی هم سینما مخترعی ندارد. با نگاهی به تاریخ میبینیم که فناوریهای علمی مقابل پیشروی این زبان مقاومت کردهاند. آیا میتوان با توجه به شروع پدیده سینما، نگاهی دوباره به وضعیت فعلی داشت؟
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#اصول_فلسفه
#آستانه_اندیشه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸 با حضور سید م
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست دوم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: نسبت آموزش و تولید در سینمای ما
🔸مقدمه
در این نشست به بررسی نسبت بین آموزش و تولیدات در سینما میپردازیم. در فضای آموزشی سینما، شاهد این هستیم که هنرجویان زیادی در آموزشگاهها آموزش میبینند اما تعداد کمی از این افراد وارد عرصه کار میشوند.
🔹مجید صدیقی
در بررسی ترکیب «آموزش سینمایی»، لازم است ابتدا مفهوم آموزش و سینما را درک کنیم. آموزش فرایندی است که یادگیری را تسهیل می کند و سینما رسانه دیواری و شنیداری است که از تکنولوژی نشات گرفته است. با عنایت به این تعاریف، میتوان پرسید در کشور ما روند آموزشی با تولیدات سینمایی چه نسبتی دارد؟
در حوزه هنر، از آن حیث که التزام شدیدی به عمل وجود دارد، آموزشهای آکادمیک هم با سایر رشتهها متفاوت است. هنر، عرصهی نسبتهای قطعی و قابل پیشبینی نیست، و این انتظار که تمام فارغ التحصیلان آن بتوانند وارد فضای کار شود، انتظار درستی نخواهد بود.
در بررسی علل ایجاد اختلال در تعادل بین آمار دانش آموختگان سینما و تولیدگران آن، باید به مفهوم انگیختگی توجه کرد. انگیختگی، حضور دانشجو براساس انگیزه و معطوف به اراده او است. در شرایط فعلی، آمیختگی جای انگیختگی را گرفته است و این علت نابسامانیهاست.
رویکرد مراجع تصمیمگیری در حوزه آموزش عالی، معطوف به تربیت دانشآموختگان خود آویخته است.
درگیری هنرجویان سینما با مباحث نظری صرف، خطر ابتلا به تظاهرات روشنفکری را در پی دارد. در چنین شرایطی همه تظاهرات بیرونی یک دانشجوی سینما به گپهای محفلی محدود میشود.
هوش مصنوعی قادر است دیتاهای فیلم نامه را تبدیل به فیلم کند، اما آیا ظرفیت درونزایی و ایجاد جهانبینی هم دارد؟خداوند عطیه تفکر، فردیت و مواجه شدن با محیط پیرامون را تنها به انسان عطا کرده است. هوش مصنوعی نمیتواند با محیط اطراف مواجه شود.
🔸جمال احمدی
لازم است در ابتدا ببینیم چه تصوری از سینما داریم. تلقی مشهور نزد برخی از هنرجویان و آموزشگاهها از تولیدات سینمایی، انجام کارهای عجیب و غریب با دوربین و روایت تصویر است. باید پرسید سینما انجام یک کار آوانگارد است، یا ایجاد سرگرمی برای عامهی مردم؟ به نظر میرسد مخاطب سینما باید بتواند با فیلم به خانواده، شهر و مسائلش فکر کند. این اساس سینماست.
میتوان با این تعریف، از وضعیت امروز سینما پرسش کرد. آیا اساسا سینما در کشور ما به درستی محقق شده است؟
هدف از آموزش در محافل آکادمیک سینمایی چیست؟ آیا این سیستم آموزشی رسالت خود را صرفا پرورش فیلمساز تعریف کرده و تنها راه ورود به فضای حرفهای سینما، تجربه ساخت فیلم کوتاه است؟
باید پرسید آیا میزانسن موجود در فضای آموزشی، به طور ناخودآگاه، خودانگیختگی را از وجود انسانها ریشهکن نمیکند؟ طرح این پرسشها، به فهم مسیر پیشرو کمک قابل توجهی میکند.
در زمانهای که هوش مصنوعی قادر به ساخت فیلم است، انتقال اطلاعات چه وجهی میتواند داشته باشد؟ میتوان گفت در چنین زمانهای ارتباط استاد با هنرجویان بیش از انتقال اطلاعات اهمیت پیدا میکند. شاید لازم باشد با این نگاه، به بازخوانی روالهای آموزشی بپردازیم.
اصالت این گفتگوها به خود این فضاست. زبان زنده انسان هیچ وقت منتفی نمیشود. در این گفتگوها به این فهم میرسیم که به چه اموری اصالت دهیم.
🔹سید محمد طباطبایی
در موفقیت هنرجویان سینما، تنها عامل «علاقه» ثمربخش نخواهد بود و نیاز به عامل «استعداد» هم هست.
همانطور که غالب شعرا در ابتدای عمر حرفهای خود، از قالب رباعی و دوبیتی شروع میکنند، طبیعی است که در سینما نیز آموزشها از فیلم کوتاه آغاز شود. این مدیوم، سرمایه هنگفتی نمیخواهد و امکان ساخت ایجاد میکند
ورود به فضای حرفهای سینما، مستلزم تجربه فضای آکادمیک است و راه دیگری برای تحقق این امر نمیتوان متصور بود.
راه برون رفت از محدودیت تولید، تلاش امثال شما در تولید فیلم است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما _ جلسه هفتم.mp3
44.26M
🎙صوت جلسه هفتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما»
🔻《ما میتوانیم با تکنولوژی، با محصولات تکنولوژی، با هنر و با سینما نسبت جدید و متفاوتی برقرارکنیم. بشر دارد به این سمت میرود.
...تلقی بشر از سینما دگرگون شدهاست. این سینما نیست که دچار تحول شده، "این نسبت بشر جدید با آن است که به سمت تحول میرود و ما در ایران طلایهداران این راه هستیم... انقلاب این موهبت را به ما داد که این معنی را درککنیم"
... نسبت بشر با وجود دارد عوض میشود. من این را با تمام روحم حس میکنم.》
(ص۱۳۵ آینه جادو۳)
📆 ۳ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#زبان_آوینی_زبان_سینما
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت سومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینمای مستقل و مسائل آن 🔸 با حضور سید عماد حسین
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست سوم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: سینمای مستقل و مسائل آن
🔸مقدمه
در این جلسه، برآنیم که به بهانه سینمای مستقل، به ذات و جوهرهی سینما فکر کنیم.
در این دوره از جشنواره فیلم فجر، شاهد دست داشتن نهادهای دولتی نامدار در تولید آثار سینمایی هستیم. با توجه به شرایط موجود میتوان از نسبت بین سینما و دولت پرسش کرد.
میتوان گفت امروزه متولی اصلی تولید آثار سینمایی کشور، ارگانهای دولتی هستند. آیا میتوان با نگاهی دوباره به وضع موجود، به فهمی از علت دوری مردم از سینما دست یافت؟ مسیری که سینما با آن میتواند زبان گشوده و به گفتوگو با مردم بپردازد، چیست؟
🔹سید عماد حسینی
در ترکیب«سینمای مستقل»، فضیلت واژهی استقلال برای همگان پذیرفته است. شکی نیست که داعیه استقلال داشتن، از قدرت نشات میگیرد و سینمای مستقل هم پدیدهای قابل احترام و ممدوح است.
در مواجهه با تعبیر سینمای مستقل، بعضا با پرسشهایی از این دست روبهرو میشویم که:«این سینما از چه وابستگیهایی مبراست؟»
در پاسخ به این پرسش ممکن است تعابیر متفاوتی مثل سینمای آوانگارد، تجربی یا شخصی به ذهن متبادر شود که همه این تعابیر در حاشیهی سینمای جریان اصلی قرار میگیرند. سینمای جریان اصلی در این نوع نگاه، سینمای تجاری؛ با خط تولید فیلمهای پرفروش است.
سینمای ایران در طول عمر خود، همواره داعیه اخلاقگرایی داشته و مسئولین سینمایی همت گماشتهاند تا بودجههای در دسترس را به فیلمهایی اختصاص دهند که مروج اخلاق باشند. با این حال در گزارش مدیران سینمایی نام آثاری به چشم میخورد که هیچ بویی از اخلاقگرایی نبردهاند و صرفا فروش چشمگیر داشتهاند؛ مانند فیلم فسیل.
برای ساخت فیلمهایی نظیر فسیل، نیازی به وجود سازمان سینمایی نیست. اگر همهی امور را رها کرده و به کار خود مشغول باشیم، باز هم فیلمهایی از این دست ساخته خواهند شد.
سلیقه برخی از مدیران سینمایی، معطوف به «فیلمها و فیلمنامههای آمریکائی» است. با این وصف جایی برای پرداختن به سینمای مستقل باقی نمیماند.
همانطور که در روال فیلمسازی دولتی، نقش مردم نادیده گرفته میشود؛ در فضای فیلمسازی روشنفکرانه هم نگاه معطوف به جشنوارهها، مردم را از معادلات حذف میکند.
شاید در مقایسه آماری، تعداد مخاطبین فیلمهایی از تبار فیلم فسیل زیاد باشند، اما ماندگاری آثار سینمای مستقل در اذهان مردم، قابل قیاس با سینمای تجاری صرف نیست.
جریان سینمای مستقل و آوانگارد در جهان، در قیام علیه جهان غالب آمریکائی شکل گرفت و سعی بر اثبات این نکته داشت که فضای حاکم، تنها راه پیشروی سینماگران نیست. در راه اثبات این نکته، این جریان به شیوههای بیانی نوینی دست یافت.
فیلمهای جریان مستقل، از التزام شخصی شدید فیلمساز برای بیان قصه به شیوهی شخصی و متفاوت شکل میگیرند. این درحالی است که در جریان سینمای تجاری، فیلمها در قالب ژانرها ساخته و پرداخته میشوند.
اساس شکلگیری ژانر در سینما، بر مبنای فروش و سوددهی اقتصادی قرار گرفته است. در سینمای استودیوی هالیوود، مولفههای شاخص فیلمهای پرفروش برای ساخت فیلمهای بعدی مورد استفاده قرار میگرفتند تا موجب تکرار همان نتایج و موفقیتها شوند.
یکی از مولفههای سینمای تجاری، توانایی مستغرق کردن مخاطب در وهمی است که ایجاد میکند. سینمای آوانگارد علیه این استغراق شورش میکند. برای مثال فیلمسازی مانند گدار در برخی از آثار خود، از هماهنگ بودن صدا و تصویر اجتناب میکند، تا توهم واقعیت برای مخاطب ایجاد نشود.
شاید بتوان آثار شهید آوینی در مجموعه روایت فتح را نیز جلوهای از سینمای مستند مستقل و تجربی دانست.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸حرف درستی است این که انسان در جریان زندگی واقعی هرگز با دنیا
تاریخ سینما_جلسه هشتم.mp3
21.78M
🎙صوت جلسه هشتم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما
🔺مطالعه کتاب سینما چیست؟ مقاله امکانات و محدودیتهای مونتاژ از آندره بازن
📆 ٢٨ دی ماه ١۴٠٢
🕌 آستانه قاب هشت
#ما_و_تاریخ_سینما
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی»
🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»
🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم
📆 چهارشنبه،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶
▪️ حضور برای عموم آزاد است.
🕌 آستانه قاب هشت
#آستانه_اندیشه
#اصول_فلسفه
🆔 @astaneh_andisheh
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت چهارمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت سینما با نظریه و حکمت 🔸 با حضور سید مهدی
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست چهارم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر
🔺موضوع: نسبت سینما با نظریه و حکمت
🔸مقدمه
در نشست امروز، به بررسی نسبت نظریه و حکمت با سینما میپردازیم. انشقاق بین نظر و عمل در دانشگاهها و محافل آکادمیک سینمایی امری پذیرفته شده است. در این نشست نگاهی دوباره به این مساله خواهیم داشت.
🔹سید مهدی ناظمی
دوگانهی «مطالعاتی» یا « تولیدی» نه تنها در سینما که اساسا در هنر هم معضلآفرین است. باید گفت در کشور ما، بیشتر از بعد مطالعاتی، تولید و ساخت آثار هنری در این دوگانه مورد توجه قرار میگیرد.
آیا حکمت هنر، جلوهای از حیطهی مطالعات هنر است؟
در این جلسه به بررسی نسبت بین حکمت و فلسفه هنر میپردازیم. از آنجایی که سینما یکی از مهمترین پدیدههای هنری است، پرداختن به ترکیب فلسفه و حکمت سینما هم ضرورت مییابد. لازم است توجه شود که فلسفهی سینما با وجود تبادلاتی که با فلسفهی هنر دارد اما از ذیل آن خارج شده و خود یک رشته مجزا تلقی میشود.
🔸جمال احمدی
جداسازی فکر از عمل در حوزه سینما، در کشورهایی که صاحب سینما هستند و میتوان گفت سینما در آنجا به طور کامل محقق شده، به وضوح دیده میشود. اما در کشور ما، این اتفاق بدون بررسی و فکر، و از هم گسیخته رخ میدهد. در عملیترین محافل آموزشی سینمای کشور، کتابهایی تدریس میشوند که عمیقا نظری و پژوهشی هستند.
فارغ از مباحث عملی یا نظری، در انتخاب و ترجمه کتب آموزشی سینما، نگاه فلسفی آثار هم مورد غفلت قرار میگیرد.
به طور کلی میتوان گفت فضای پژوهشی مطالعات فیلم در کشور رو به سوی پرسشهای فکری و فلسفی ندارد. طرح مباحث حکمی و فلسفی در حوزه هنر و سینما، در چنین فضایی محدود به ارائههای پایاننامهای شده و معطوف به طرح پرسشهای اساسی نمیشود.
در میان تعابیر و ترکیبهای اجرایی متعددی که وجود دارد، تعبیر دانشبنیان ، در صنعت عامل گره زدن نظر با عمل است. معالاسف در فضای مشهور، مراجعان به حکمت و فلسفه، «پژوهشگر» قلمداد شده و از حوزه عمل رانده میشوند. این معضلی است که شهید آوینی هم مبتلای به آن بوده است. با وجود تجارب عملی آوینی، حرفهای او، «نظریه» فهم میشد.
در غیاب عامل پیوندزننده حوزه فکر و عمل، ماحصل پژوهشها در کتابخانهها تلنبار شده و تولیدات هم به هیاهویی برای هیچ مبدل میگردند. لفظ دانش بنیان، این عامل پیوندزننده است.
🔹سید مهدی ناظمی
ارسطو معتقد است دانشی در وجود انسان نهفته است که موظف است بین فضائل عقلانی انسان و فضائل اخلاقی او هماهنگی و تعادل ایجاد کند.
در نگاه ارسطو؛ شعر که باطنیترین صورت هنر است در تراژدی تجلی یافته و درام، محاکات از باطن اعمال انسان است. به بیانی دیگر، مساله اصلی هنر، حقیقتی است که در آثار هنری از آن پردهبرداری میشود.
به عبارتی گزارش وقایع تاریخی، به صورت اتفاقات پرداخته و هنر، به بطن زیبایی یا زشتی آنها نفوذ میکند. اینجاست که میتوان گفت هنر به اخلاق متصل میشود.
حکمت از آن حیث که به معنای لگام زدن و هدایت کردن است، با عمل نسبتی تنگاتنگ دارد و باعث میشود انسان در جای درست بایستد. حکیم، دانش تصمیمگیری درست در موقعیت را دارد که این امر در مراکز آموزشی تدریس و عرضه نمیشود.
با نظر به تاریخ سینما در مییابیم که بعد از ظهور این پدیده، رفته رفته هنر در آن متجلی شده و فیلمسازان نامداری چون برگمان بدون آنکه در محافل آکادمیک به پژوهش یا تحصیل پرداخته باشند مفاهیم عمیق فلسفی را در آثار خود راه دادهاند.
میتوان گفت فیلمسازانی مانند برگمان حرکتشان را از دانش به سوی عمل آغاز نکردهاند بلکه مبدا حرکتشان حکمت بوده است.
برای خلق آثار هنری، باید مشق کرد و بدون انجام کار عملی تولید آثار ماندگار محقق نمیشود. اما باید متوجه این نکته نیز بود که آموختن تکنیک اصل راه نیست و تنها به گشوده شدن هنرمند یاری میرساند.
🔸جمال احمدی
با نگاهی به تاریخ، میتوان گفت جدا شدن فکر و عمل در عالم بشر جدید، به اقتضای زمان از یک برهه بهخصوص ظهور یافته است. در نگاه تقلیدی، بدون توجه به این علل و ریشههای این رویداد، از این جداسازی در سینما متضرر خواهیم شد.
عموما نابهسامانیهای مدیریتی و اجرایی در فضای سینما، به اشخاص و جریانها نسبت داده میشود حال آنکه جای یک نگاه فکری و عمیق که از نسبت بین سینما و زندگی و تعلقات انسانها پرسش کند در این میان خالی است.
نگاه انقلاب اسلامی اگر معطوف به سرچشمه پدیدهها نباشد، لاجرم تقلیدی خواهد شد و این تقلید فرصت نفس کشیدن و فکر را از افراد میگیرد. نگاه دانش بنیان در عین توجه به این سرچشمهها فضای انجام کار عملی را هم مهیا خواهد ساخت.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» 🔸متن خوانی و گفتوگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش
جلسه «اصول فلسفه و زبان حقیقتجویی» با اندکی تاخیر، ساعت ١۶:۴۵ آغاز خواهد شد.
🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت پنجمین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺سینما و روایت قدس 🔸 با حضور سید مهدی ناظمی و ج
🔰گزیدهای از صحبتهای نشست پنجم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول
🔺موضوع: سینما و روایت قدس
🔸مقدمه
ظهور طوفان الاقصی، آغازگر ایجاد نسبتی نوین بین جهانیان و پدیدهها است. در نشست پنجم، از سلسله نشستهای «تاملاتی در مسائل کنونی سینمای ما»، به نسبت این پدیده با سینما خواهیم پرداخت.
بجاست اگر بپرسیم ضرورت پرداختن سینمای داستانی به مسئله قدس چیست؟ اقتضای نگاه امروز سینما به این پدیده چیست و با گذشته چه تفاوتهایی دارد؟
🔸سید مهدی ناظمی
پرداختن به مسئلهی امروز غزه، از دو جنبه قابل توجه است. نخست از وجه سینما و بعد از آن از منظر انسانیت.
امروز در قدس، در حال تجربه یکی از بنیادینترین رویدادهای سیاسی جهان هستیم. لازم است توجه شود که در این تعبیر، لفظ سیاست، دلالت بر معنای عام و رایج سیاست ندارد بلکه ناظر به عمومیت این پدیده نزد عالمیان است.
اساسا سینما، سیاسیترین گونه هنری است که انسان آن را تجربه کرده است. با نگاهی به تاریخ، درمییابیم که عمیقترین تحولات سینمایی جهان، نشات گرفته از تحولات سیاسی بوده است.
هر سینمایی که در پی منتزع شدن از سیاست باشد، خود سیاسی است؛ به گونهای متفاوت. در حقیقت این نوع سینما، خود خادم سیاست نئولیبرالیستی است.
اساسا برای اینکه سینما در کشور تحقق پیدا کند و از انفعال، سستی و بیمحتوایی موجود نجات یابد، به مسئلهی فلسطین نیازمندیم. این در حالیست که فلسطین هم برای روایت شدن به سینما نیازمند است.
باتوجه به سیطرهی جهانی امپریالیسم بر رسانههای دنیا، تنها سینمایی که میتواند رهبری روایت فلسطین را برعهده بگیرد، سینمای ایران است.
🔹جمال احمدی
وجه سیاسی سینما، از آن حیث که به عمومی بودن آن دلالت دارد، با گذر زمان کمرنگتر میشود. زیرا بشر مدرن که نسبتش با پدیدهها تماما ابزاری است، تمایلی به شرکت در مراسمهای جمعی ندارد. بنابراین دیگر سینما معنای خود را از دست خواهد داد و تولیدات، منحصر به فیلمهایی خواهد شد که رویدادی مردمی رقم نخواهد زد.
پس از گذشت یک سده از ورود سینما به کشور، هنوز نسبت عمیقی بین مردم و سینما برقرار نشده و محدود به تجربیات ابزاری و سطحی است. سینما در موطن خود، تفریح طبقات فرودست جامعه است حال آنکه ورودش به ایران، یک تفریح درباری و منسوب به اشراف تلقی میشود.
میتوان گفت در طول عمر سینمای ایران، تنها جایی سینما به معنای حقیقی خود نزدیک میشود که از فاصلهی خود با زندگی مردم میکاهد.
مسئلهی فلسطین، منشا وفاق بین مردم است. جایگاه سینما، پاسخ دادن به عطش شدید مردم نسبت به شنیدن روایت غزه است. بنابراین میتوان گفت سینما برای احیای خود، نیازمند به فلسطین است.
مسئلهی اصلی هنر، پرداختن به چگونگی است. با نظر به مباحث فوق، میتوان گفت نسبت سینما در مواجهه با مسئله فلسطین ابزاری نیست و انتظار میرود با پرداختن به غزه، یک زبان جدیدی در سینما شکل بگیرد.
مدتهاست که از مسیر دانش بنیان در سینما میگوییم و با تجربههای عملی به انتظار تحقق زبان جدید سینما هستیم. پدیدهی غزه، همان موعودی است که زمان به سرانجام رسیدن این انتظار است. در حقیقت مسئلهی امروز غزه، شب قدر تاریخ است.
#جشنواره_فیلم_فجر
#سینما_و_راه_دانش_بنیان
🆔 @ghabe_hasht