eitaa logo
اندیشه و قلم | احمد قدیری
23.2هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
309 ویدیو
50 فایل
پدر سه معصوم | نویسنده، پژوهشگر و‌ مدرس | دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل | سایت AhmadGhadiri.ir | توییتر، تلگرام، روبیکا و ویراستی @GhadiriNetwork | تماس @AhmadGhadiri
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه و قلم | احمد قدیری
@GhadiriNetwork
به گزارش خبرگزاری مهر، احمد قدیری پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین کارگاه آموزشی تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر با تاکید بر تفاوت تکنیک و تاکتیک اظهار کرد: تکنیک‌های عملیات روانی ناظر به جزئی‌ترین لایه است. وی افزود: تاکتیک‌های رسانه‌ای ناظر به اقداماتی مانند ترور شخصیت و کوچک‌نمایی دستاوردها مربوط می‌شود در حالی که تکنیک‌ها به شیوه ارائه خبر و آرایش واژگان برمی‌گردد. این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تکنیک‌های عملیات روانی قالب‌های هدفمند ارائه اطلاعات است، بیان کرد: این تکنیک‌ها به تسریع انتقال پیام به ضمیر ناخودآگاه مخاطب کمک می‌کنند. قدیری بر ضرورت شناخت تکنیک‌های عملیات روانی در رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: از جمله این تکنیک‌ها، «ابهام عددی» است که با فریب ذهن مخاطب، موضوع خبر را بنا بر مورد بیشتر یا کمتر از آنچه هست نشان می‌دهد. وی با اشاره به کتاب خود با نام «تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر» در زمینه عملیات روانی ادامه داد: در این کتاب، ۸۸ ترفند و تکنیک عملیات روانی گردآوری شده که برای هرکدام از این ترفندها مثال‌هایی از اخبار داخلی و خارجی ارائه شده است. این نویسنده و پژوهشگر، مردم و خبرنگاران را به داشتن پدافند ذهنی در برابر شیطنت‌های خبری و ترفندهای رسانه‌ای توصیه کرد و افزود: خبرنگاری شما نباید به حجاب ذهنی تبدیل شود و گمان کنید که شما در معرض القائات خبری قرار ندارید و لازم است ذهن خود را نسبت به این موضوع حساس کنید. قدیری همچنین بر اهمیت انتخاب تصاویر مناسب در اخبار تاکید کرد و گفت: تصاویر خبری در روزنامه‌ها، رسانه‌های تصویری و شبکه‌های اجتماعی، ابزار مهمی در عملیات روانی هستند بنابراین یک عکس می‌تواند پیام خبر را تقویت یا تحریف کند و به نوعی مخاطب را نسبت به موضوع همراه یا دلسرد کند. کپی برداری گسترده اخبار اعتبار رسانه‌ها را کاهش می‌دهد وی افزود: جایگاه تیتر میزان اهمیت یک خبر را به مخاطب القا می‌کند بنابراین تیترها می‌توانند ذهن مخاطب را مهندسی کرده و در جامعه دغدغه‌سازی کنند. نویسنده و پژوهشگر رسانه، با اشاره به نقش خبرنگاران در مستندسازی اخبار و ارجاع به منابع اصلی و جلب اعتماد مخاطبان تاکید کرد: متأسفانه کپی‌برداری گسترده از اخبار، اعتبار رسانه‌ها را کاهش داده است و یکی از راهکارهای افزایش اثرگذاری، ارجاع دادن به منابع اصلی و معتبر است. این کارگاه با هدف تقویت مهارت خبرنگاران در مواجهه با عملیات روانی و آگاهی‌بخشی در خصوص تکنیک‌های رسانه‌ای برگزار شد. @GhadiriNetwork