لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 تفاوت قاعده فقهیه و اصولیه
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️ جلسه 1 _ بخش دوم
📆 تاریخ 12/9/1399
@ghaeeni
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مرحلۀ_اول: حضور زنده و مستمر
🔰️ بزرگترین آفت #درس_خارج این است که گاهی در درس حاضر باشیم و گاهی غیبت کنیم. باید #حضور_مستمر داشته باشد تا پیوند مطالب از هم نگسلد. بعضی از مسائل بسیار عمیق است و به مقدمات نیاز دارد. اگر در قسمتی از درس حضور نداشته باشید، نمیتوانید نتیجه بگیرید.
🔰️ پس حضور پیدا نکردن حتی اگر موجه باشد، ضربه زیادی به یادگیری وارد میکند. اثر وضعی میگذارد. این جزءالعله است. شخصی میگفت: مرحوم آیت الله بروجردی ۱۶ سال خارج گفتند و من حتی یک جلسه غایب نشدم. کسی که اینقدر به شرکت در درس اهمیت میدهد، خیلی به #اجتهاد نزدیک خواهد بود. در درس نیز باید مقید باشد که چیزی را از دست ندهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 1
💢 #مرحلۀ_دوم: پیاده کردن مطالب
🔰️ طلبه پس از اینکه از کلاس خارج شد، باید دروس را پیاده کند. صرف حاضر شدن در درس، هرچند استاد قوی باشد و مطالب عمیق را بیان کند، اثر ندارد. معلومات عمومی انسان اضافه میشود و با ابواب مختلف آشنا میگردد، ولی مجتهد نمیشود.
🔻🔻چگونگی پیاده کردن 🔻🔻
۱ـ #مباحثه: برخلاف کسانی که گمان میکنند مباحثه فقط برای سطح است، باید گفت که مباحثه برای درس خارج نیز لازم است. مباحثه در سطح برای خوب فهمیدن و جمع آوری مطالب است؛ یعنی آیا مطالب عنوان شده، همان مطالب کتاب است یا خیر و آیا درست فهمیده ام یا نه؟
🔸🔹 اما در #درس_خارج تحقیق و پژوهش لازم است و میخواهیم به واقع برسیم، بنابراین حتماً باید مباحثه انجام شود تا راه رسیدن به اجتهاد آسان شود. برای اجتهاد با علوم مختلف سروکار داریم، اما در علوم دیگر تنها با همان علم کار داریم؛ مثلاً در فقه میتوان فقط لمعه را خواند؛ در تفسیر فقط کتاب تفسیری خواند و در عقاید فقط مطالب مربوط به عقاید را خواند؛ ولی اجتهاد با علوم مختلف ارتباط دارد و باید تفسیر، رجال، اصول و… را به خوبی دانست.
🔹🔸 در #درس_خارج کیفیت استدلال مطالب، بسیار مهم است. چه بسا برای اثبات یک موضوع علمی، روشهای مختلفی وجود داشته باشد، اما همۀ روشها صحیح نباشد. ممکن است روشی، روش دیگر را تخطئه کند؛ مثلاً برای اثبات توحید حدود ۱۳ دلیل و برهان اقامه شده، اما برخی از آنها اشتباه است و برخی نیز به متمم نیاز دارد. در اثبات مطالب، روشها مختلف است و ممکن است کسی از راهی دیگر بخواهد مطلب را اثبات کند و از آیه یا روایت به گونۀ دیگری استفاده نماید.
🔸🔹 در #مباحثۀ_درس_خارج میخواهیم به مطالبی که از نظر ما صحیح است، دست پیدا کنیم؛ بنابراین باید بتوانیم همۀ اقوال و ارجاعات را در ذهن تثبیت کنیم؛ حتی در بحث لغوی باید به چند کتاب لغت مراجعه و آنها را نقل و نقد کنیم.
🔸🔹 گاهی انسان به تنهایی نمیتواند به مطالب موردنظر دست یابد و باید در مباحثه حل شود. در روایت آمده است که «أَعْلَمُ النَّاسِ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِهِ» (داناترین مردم کسی است که علم دیگران را به علم خود اضافه کند). ویژگی مباحثه این است که آنچه را نفهمیده ایم، میتوانیم درک کنیم.
🔸🔹 روش عادی #درس_خارج این است که باید مباحثه انجام شود؛ حتی بعضی از بزرگان با اینکه مجتهد بودند تا اواخر عمر همان مطالب را مباحثه میکردند. یک فقیه #مجتهد که درس خارج نیز میگوید، میتواند مباحث علمی را با فقیهی دیگر تبادل کند. فهم دیگران برای ما مهم است، هرچند نابغه یا مستعد باشیم.
🔸🔹 از #شیخ_بهایی که در همۀ فنون مسلط بود، نقل شده است که میگفت: با هر صاحب فنِ واحد که مباحثه کردم، شکست خوردم! مثلاً با کسی که فقط فقیه بود یا فقط اصولی بود یا فقط علم هیئت میدانست، وقتی مباحثه کردم، شکست خوردم! ولی با هر صاحب فنونی که مباحثه کردم، سرآمد بودم. این خود اقرار بر این است که عمر و ظرفیت انسان محدود است، بنابراین در هر رشته های باید با متخصص آن فن مباحثه کرد.
🔸🔹 در #مباحثه نباید فقط تبادل مطلب باشد، بلکه باید #نگاه_نقادانه داشته باشیم. هرکسی ممکن است مطلب را به نوعی فهمیده باشد، یا گاهی استاد چیزی گفته که دیگری نشنیده است.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
#فهرست_کامل_مطالب
🌐 برای #دسترسی_آسان به مطالب کانال به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/46
🔰️ آشنایی با #سوابق_علمی استاد محمدی قائینی _ بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/47
◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️◽️◾️
1⃣ بخش اول: آیا مکتبی به نام مکتب قم و نجف داریم؟ 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/64
2⃣ بخش دوم: واکاوی معانی و اطلاقات واژه #مکتب🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/65
3⃣ بخش سوم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی در تفقه، بخش نخست: مکتب اصولیون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/73
4⃣ بخش چهارم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش دوم: مکتب اخباریون🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/94
5⃣ بخش پنجم: نقد و بررسی رویکردهای اصلی تفقه، بخش سوم: رویکرد قواعد گریز🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/106
6⃣ بخش ششم: بررسی #مکتب_نجف: شکل گیری مکتب نجف🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/124
7⃣ بخش هفتم: بررسی #مکتب_نجف: مولفه های اصولی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/133
8⃣ بخش هشتم: بررسی #مکتب_نجف: نجف، مساوی آیت الله خویی نیست 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/175
9⃣ بخش نهم: بررسی #مکتب_نجف: روش فقهی آیت الله خویی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/195
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
1⃣ ضرورت #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/296
2⃣ انواع #تقریرنویسی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/305
3⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی1 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/334
4⃣ ارزیابی انواع #تقریرنویسی2 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/341
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
#گام_های_اجتهاد
💠 برای دسترسی آسان به مطالب استاد محمدی قائینی با موضوع #گام_های_اجتهاد به آدرس های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
📌 #مرحله_اول: حضور مستمر و پویا
https://eitaa.com/ghaeeni/425
📌 #مرحله_دوم: بخش اول: پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/426
📌 #مرحله_دوم: بخش دوم: روش پیاده کردن مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/437
📌 #مرحله_دوم: بخش سوم: مثال هایی برای پیاده سازی مطالب
https://eitaa.com/ghaeeni/452
📌 #مرحله_سوم: عدم اکتفا به تقریرنویسی
https://eitaa.com/ghaeeni/474
📌 #مرحله_چهارم: عرضه مطالب به استاد
https://eitaa.com/ghaeeni/503
📌 #مرحله_پنجم: داشتن دید نقادانه
https://eitaa.com/ghaeeni/514
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش اول
https://eitaa.com/ghaeeni/532
📌 #جواهرالکلام_و_اجتهاد: بخش دوم
https://eitaa.com/ghaeeni/574
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💠 برای دسترسی آسان به بیانات #استاد_محمدی_قائینی درباره مسائل و رخدادهای #سیاسی، #اجتماعی به لینک های زیر مراجعه بفرمایید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
♻️ واکنش به بحث های مطرح درباره #مذاکره_مجدد با #امریکا🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/348
♻️ واکنش به اظهارات جنجالی #سیدکمال_حیدری 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/226
♻️ بیانات استاد محمدی قائینی درباره شخصیت آیت الله شیخ محمد #یزدی🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/468
♻️ بیانات استاد محمدی قائینی درباره شهادت شهید #فخری_زاده 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/461
♻️ بیانات استاد محمدی قائینی درباره شخصیت حضرت آیت الله #مصباح_یزدی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/563
♻️ بیانات استاد محمدی قائینی به مناسبت شهادت #حاج_قاسم سلیمانی و #ابومهدی المهندس 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/586
♻️ بیانات استاد محمدی قائینی درباره #فتنه 88 و #حماسه_9دی 🔻🔻
https://eitaa.com/ghaeeni/554
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
🆔 @ghaeeni
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️ جلسه 41
📆 تاریخ 15/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 1 💢 #م
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 2
💢 روش پیاده کردن درس 💢
۲ـ #نوشتن: باید مطالب به صورت مفصّل نوشته شود، در غیر این صورت به مرور زمان از دست میرود. در روایتی آمده است: «قَيِّدُوا الْعِلْمَ بِالْكِتَابَةِ»؛ یعنی علم را مثل پرنده که در قفس حبس میکنید، حبس کنید، وگرنه فرار میکنند. ویژگی دنیا از بین رفتن است.
🔸🔹 انسان #دو_حافظه دارد: حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ بلندمدت. مطالبی که در حافظۀ کوتاه مدت باشد، از بین میرود. اینکه چگونه مطالب به حافظۀ بلندمدت میرود، بستگی به چند عامل دارد که برخی از آنها عبارتاند از: تکرار، مهم بودن مطلب، حساس بودن مطلب و موقعیت.
🔸🔹 بسیاری از کتابهای #شهید_مطهری همان نوارهایی است که از ایشان باقی مانده است. اگر مطالب ایشان ضبط نمیشد، کتابها نیز به دست ما نمیرسید. ایشان عالمانه مطالعه و عالمانه بیان میکرد؛ صرف وقت گذراندن، مشغول کردن مردم و انجام وظیفه نبود. هم میخواست بفهمد و هم بفهماند. مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: من کسی را نمیشناسم که بگویم همۀ مطالبش بدون استثنا آموزنده است، ولی مرحوم مطهری چنین است. منبرهای ایشان عالمانه بود. مثل کلاس و درس بود، اگرچه در حسینیه و مسجد بود. تکرار کلام دیگران و مطالب بیپایه و اساس نبود.
🔸🔹 اکنون میخواهیم بدانیم که چگونه بنویسیم. راه #نوشتن این است که آنچه را در حافظه داریم یا در کلاس شنیدهایم، بنویسیم؛ اما نباید به همین اکتفا کنیم. باید مطالب ارائه شده را #توسعه دهیم؛
در ادامه مثالی برای بیان روش توسعه در نوشتن مطالب، بیان می شود...
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 42
📆 تاریخ 16/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_های_اخلاقی 2
#استاد_محمدی_قائینی
🔰️ گزیده ای از بیانات اخلاقی استاد در حاشیه درس
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 اهمیت ذکر یا حی و یا قیوم
💢 خاطره ای از مرحوم کافی
💢 باید بدانیم و باور کنیم همه کاره عالم خداست...
⏱ زمان: 4 دقیقه
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 2 💢 رو
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 3
🔻🔻 چند مثال برای قسمت قبل🔻🔻
🔰️ مثلاً در روایت داریم که راه رفتن بین دو زن مکروه است. این مطلب به چند شکل در خارج تطبیق میشود:
الف) دو زن با هم راه میروند و مردی وسط این دو زن است؛
ب) دو زن ایستاده اند و مردی از بین آن دو عبور میکند؛
ج) مردی در حال راه رفتن است و دو زن از دو طرف مرد عبور میکنند و مرد قهراً بین آن دو قرار میگیرد.
این روایت کدام حالت را شامل میشود؟ آیا صرف راه رفتن ملاک است؟ عمدی یا اتفاقی بودن تفاوتی ندارد؟ آیا معنای حدوثی دارد یا حدوثی و بقایی؟ آیا صرف قرار گرفتن ملاک است یا رد شدن؟
🔰️ اگر در روایت عبارت «مشی» آمده باشد، هر سه را شامل میشود؛ اما اگر «ذهب» باشد، تنها عبور از میان آنها را شامل میشود.
🔰️ مثال دیگر: واقع شدن پشتسر زن مکروه است. آیا منظور نشستن پشتسر اوست یا توقف کردن یا رد شدن؟ باید به لغت مراجعه و ریشهیابی کنیم و معنای دقیق را بفهمیم. درست است که استاد تحقیق و مطلبی را بیان کرده است، اما شاید بهحسب عرف عام آن مطلب را بیان کرده باشد. چهبسا منظور واقعی، چیز دیگری است و مردم معنای آن را تغییر دادهاند؛ مثلاً «وصل» و «اتصال» بهنظر عرف عام یک معنا دارد، ولی در عربی بین این دو تفاوت وجود دارد. «اتصال»، متصل شدن آنی و دفعی است و «وصل» متصل بودن مستمر است. انفصال نیز غیر از ترک است و اگر در کلمهای ترک یا انفصال آمده باشد، دارای دو نوع معناست، هرچند عرف عام بهگونۀ دیگری میفهمد.
💢 پس می توان از زاویه های مختلف یک مطلب را مورد بررسی و تدقیق و چالش قرار داد و همین تدقیقات و تفریعات است که به طلبه قدرت استنباط می دهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6