استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 1 💢 #م
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 2
💢 روش پیاده کردن درس 💢
۲ـ #نوشتن: باید مطالب به صورت مفصّل نوشته شود، در غیر این صورت به مرور زمان از دست میرود. در روایتی آمده است: «قَيِّدُوا الْعِلْمَ بِالْكِتَابَةِ»؛ یعنی علم را مثل پرنده که در قفس حبس میکنید، حبس کنید، وگرنه فرار میکنند. ویژگی دنیا از بین رفتن است.
🔸🔹 انسان #دو_حافظه دارد: حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ بلندمدت. مطالبی که در حافظۀ کوتاه مدت باشد، از بین میرود. اینکه چگونه مطالب به حافظۀ بلندمدت میرود، بستگی به چند عامل دارد که برخی از آنها عبارتاند از: تکرار، مهم بودن مطلب، حساس بودن مطلب و موقعیت.
🔸🔹 بسیاری از کتابهای #شهید_مطهری همان نوارهایی است که از ایشان باقی مانده است. اگر مطالب ایشان ضبط نمیشد، کتابها نیز به دست ما نمیرسید. ایشان عالمانه مطالعه و عالمانه بیان میکرد؛ صرف وقت گذراندن، مشغول کردن مردم و انجام وظیفه نبود. هم میخواست بفهمد و هم بفهماند. مرحوم امام خمینی(ره) فرمودند: من کسی را نمیشناسم که بگویم همۀ مطالبش بدون استثنا آموزنده است، ولی مرحوم مطهری چنین است. منبرهای ایشان عالمانه بود. مثل کلاس و درس بود، اگرچه در حسینیه و مسجد بود. تکرار کلام دیگران و مطالب بیپایه و اساس نبود.
🔸🔹 اکنون میخواهیم بدانیم که چگونه بنویسیم. راه #نوشتن این است که آنچه را در حافظه داریم یا در کلاس شنیدهایم، بنویسیم؛ اما نباید به همین اکتفا کنیم. باید مطالب ارائه شده را #توسعه دهیم؛
در ادامه مثالی برای بیان روش توسعه در نوشتن مطالب، بیان می شود...
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 42
📆 تاریخ 16/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_های_اخلاقی 2
#استاد_محمدی_قائینی
🔰️ گزیده ای از بیانات اخلاقی استاد در حاشیه درس
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
💢 اهمیت ذکر یا حی و یا قیوم
💢 خاطره ای از مرحوم کافی
💢 باید بدانیم و باور کنیم همه کاره عالم خداست...
⏱ زمان: 4 دقیقه
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی ⏪ مرحله دوم: بخش 2 💢 رو
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
⏪ مرحله دوم: بخش 3
🔻🔻 چند مثال برای قسمت قبل🔻🔻
🔰️ مثلاً در روایت داریم که راه رفتن بین دو زن مکروه است. این مطلب به چند شکل در خارج تطبیق میشود:
الف) دو زن با هم راه میروند و مردی وسط این دو زن است؛
ب) دو زن ایستاده اند و مردی از بین آن دو عبور میکند؛
ج) مردی در حال راه رفتن است و دو زن از دو طرف مرد عبور میکنند و مرد قهراً بین آن دو قرار میگیرد.
این روایت کدام حالت را شامل میشود؟ آیا صرف راه رفتن ملاک است؟ عمدی یا اتفاقی بودن تفاوتی ندارد؟ آیا معنای حدوثی دارد یا حدوثی و بقایی؟ آیا صرف قرار گرفتن ملاک است یا رد شدن؟
🔰️ اگر در روایت عبارت «مشی» آمده باشد، هر سه را شامل میشود؛ اما اگر «ذهب» باشد، تنها عبور از میان آنها را شامل میشود.
🔰️ مثال دیگر: واقع شدن پشتسر زن مکروه است. آیا منظور نشستن پشتسر اوست یا توقف کردن یا رد شدن؟ باید به لغت مراجعه و ریشهیابی کنیم و معنای دقیق را بفهمیم. درست است که استاد تحقیق و مطلبی را بیان کرده است، اما شاید بهحسب عرف عام آن مطلب را بیان کرده باشد. چهبسا منظور واقعی، چیز دیگری است و مردم معنای آن را تغییر دادهاند؛ مثلاً «وصل» و «اتصال» بهنظر عرف عام یک معنا دارد، ولی در عربی بین این دو تفاوت وجود دارد. «اتصال»، متصل شدن آنی و دفعی است و «وصل» متصل بودن مستمر است. انفصال نیز غیر از ترک است و اگر در کلمهای ترک یا انفصال آمده باشد، دارای دو نوع معناست، هرچند عرف عام بهگونۀ دیگری میفهمد.
💢 پس می توان از زاویه های مختلف یک مطلب را مورد بررسی و تدقیق و چالش قرار داد و همین تدقیقات و تفریعات است که به طلبه قدرت استنباط می دهد.
@ghaeeni
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/joinchat/1631322177Cbbf2249cb6
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 پیشینه شناسی نگارش قواعد فقهیه بین اهل سنت و شیعه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 2
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 انواع قواعد فقهیه و دسته بندی 5گانه قواعد
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 3
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بحوثٌ_فی_العقل
💢 بررسی انواع دیدگاه ها درباره گستره حجیت عقل
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️ جلسه 2
📆 تاریخ 19/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گفتاری مهم از آیت الله محمد محمدی قائینی درباره #ترور شهید #فخری_زاده 💢
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻 انتقاد از ژست های #روشنفکری که دعوت به #خویشتنداری می کنند.
🔻 ضرورت انتقام خون شهید فخری زاده و #اقدام_متقابل
🔻 #ترور دانشمند هسته ای، حمله به حیثیت و شخصیت یک #ملت است.
🔻 لزوم حراست از حیثیت و #وجهه_ملی ایرانیان در مقابل دشمنان
🔻 ترور #سردار_سلیمانی و دانشمندان هسته ای، نتیجه عدم واکنش سریع و انفعال
🔻 انتقام و اقدام متقابل، یک اقدام منطبق بر #عقلانیت
#شهید_فخری_زاده
#دانشمند_هسته_ای
#انتقام
#اقدام_متقابل
#انفعال_روشنفکرانه
#استاد_محمدی_قائینی
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 45
📆 تاریخ 22/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا