#قواعد_فقهیه
#مسائل_مستحدثه
💢 آیت الله #محمدی_قائینی در حاشیه درس خارج #قواعد_فقهیه:
🔸🔹 با تشکیل #حکومت_دینی، و مواجهه با مسائل جدید و #مستحدثه نمی توان به قواعد فقهیه ای که بطور مرسوم در کتب قدما و متاخرین آمده اکتفا کرد.
🔹🔸 امروزه باید برای پاسخ به مسائل مستحدثه #قواعد_فقهیه متناسب با #نیاز_جامعه استخراج و استنباط کرد.
🔹🔸 قواعد حکمرانی، قواعد حوزه عدالت، #قواعد_دیپلماسی و نحوه مواجهه با مستکبرین از جمله قواعدی است که امروز نیازمند استنباط آن از منابع هستیم.
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
💢 مستثنیات حضور در نماز جمعه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 49
📆 تاریخ 29/9/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
💢 جواز تقلید از مجتهد میت
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 49
📆 تاریخ 29/9/1399
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مسائل_روز
#بیانات_استاد_محمدی_قائینی
💢 بیانات آیت الله #محمدی_قائینی در واکنش به سخنان شیخ محمود #امجد
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻 نقش فرزند در #انحراف انسان
🔻 توصیه قرآن به محوریت دادن حق برای رسیدن به هدایت
🔻 #فساد فرزند، عامل انحراف #زبیر از منظر امیرالمؤمنین علیه السلام بود...
🔻 فرزند فاسد، مفسِد می شود...
#شیخ_محمود_امجد
#انحراف
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
💢 مستثنیات حضور در نماز جمعه
🔻 حکم عبد و امه
🔻 حکم مسافر
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 50
📆 تاریخ 30/9/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
💢 بررسی جواز تقلید ابتدایی از مجتهد میت
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 50
📆 تاریخ 30/9/1399
@ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی 💢 #مرحلۀ_سوم: عدم اکتفا
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مرحلۀ_چهارم: عرضۀ مطالب به استاد
🔰️ در این مرحله محقق باید مطالب نوشتهشده را به اساتید و همبحثیهای خود عرضه کند تا متوجه شود که آیا آنان نیز همانگونه مطلب را درک کردهاند که او فهمیده است؟ چهبسا انسان خطا کند! در حوزه مرسوم بوده که وقتی افراد کتاب یا تقریری مینوشتند، به استاد یا شخصی قوی عرضه میکردند تا اشکالات او را بگویند. همین باعث میشد که گاه نظر جدیدی تأیید و تقویت شود و فتاوا تغییر کند. بالأخره ممکن است خداوند علم را در ذهن کس دیگری قرار دهد و در ذهن او قرار ندهد. ارائه کردن یکی از راههایی است که انسان را زودتر به ملکۀ #اجتهاد میرساند. اغلب بشر گمان میکند که خودش علامۀ دهر است، بهویژه اگر مطالب جدیدی برای ارائه داشته باشد. شاید بسیاری از افرادی که دچار بدعت شدند، از ابتدا نمیخواستند که این اتفاق بیفتد، اما بهدلیل اینکه حاضر نبودند صدای دیگران را بشنوند و مشورت کنند، دچار بدعت شدند.
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
💢 بررسی شرط هفتم از شرایط وجوب نماز جمعه
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 51
📆 تاریخ 1/10/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
💢 بررسی قول به جواز تقلید ابتدایی از مجتهد میت
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 51
📆 تاریخ 1/10/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکته_های_ناب
#استاد_محمدی_قائینی
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔻 ضرورت توجه به معنای حقیقی #عبادت
🔻 نکته ای از #علامه_طباطبایی
🔻 برخی بین اصل و فرع ها خلط کرده اند
🔻 وقتی کیان #نظام_اسلامی در خطر است، برخی بجای حمایت از نظام مشغول بحث از فروعات فقهی اند
⏳ زمان: 4 دقیقه
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#کتاب_الصلاه
#صلاه_الجمعه
#استاد_محمدی_قائینی
💢 بررسی شرط هفتم از شرایط وجوب نماز جمعه
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰️جلسه 52
📆 تاریخ 2/10/1399
@ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_اصول
#اجتهاد_و_تقلید
#استاد_محمدی_قائینی
💢 بررسی جواز تقلید ابتدایی از مجتهد میت
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️ جلسه 52
📆 تاریخ 2/10/1399
@ghaeeni
استاد محمدی قائینی
#روش_تحصیل_درس_خارج #گام_های_اجتهاد #پنج_مرحله_کلیدی #استاد_محمدی_قائینی 💢 #مرحلۀ_چهارم: عرضۀ مطا
#روش_تحصیل_درس_خارج
#گام_های_اجتهاد
#پنج_مرحله_کلیدی
#استاد_محمدی_قائینی
💢 #مرحلۀ_پنجم: داشتن دید نقادانه
🔹🔸 محقق پس از نوشتن و پیاده کردن و سپس رجوع به منابع و جمعآوری مطالب، باید سعی کند دید نقادی بر او حاکم باشد. البته نه به این معنا که حتماً بخواهد حرف جدیدی بیاورد! ما بهدنبال واقع و حق هستیم. اگر پیش از ما حق را گفته باشند، نباید حرف دیگری زد. دید نقادی این است که بفهمیم این مطلب درست است یا نه؟
🔹🔸 اگر شخص پس از مطالعه، مباحثه، ملاحظۀ منابع و مقایسه به نظر جدیدی برسد، اشکالی ندارد. اگر ایرادی به گفتههای دیگران دارد، نباید از بازگو کردن آن ترس داشته باشد.
مثلاً در علم رجال روایت ضعیفی داریم که شهرت فتوائیه جابر ضعف سند است. حال اگر کسی بگوید این روایت سند ندارد و عمل دیگران برای من حجت نیست، اگرچه همۀ علمای بزرگ نیز به آن عمل کرده باشند، باید نظر خود را بگوید. برعکس اگر روایتی سنداً و دلالتاً معتبر است، ولی مشهور علما به آن عمل نکردهاند و دیگران میگویند این مضعِّف است و او عمل به روایت معتبر را ترجیح میدهد، نباید از این کار بترسد.
🔹🔸 هدف از #درس_خارج این است که شخص مجتهد شود. خود انسان بفهمد که خدا چه گفته است. این منافاتی با احترام به گذشتگان نیز ندارد. قرار نیست ما هم همان راهی را برویم که آنها رفتهاند؛ در این صورت این عمل به احتیاط است و درس خارج لازم ندارد!
🔹🔸 آنچه مهم است این است که انسان در #تقریرنویسی باید دید نقادانه داشته باشد، نه تخریب! یعنی قولی که آن را حق میدانیم، بگوییم؛ برای همین علما گفتهاند که حتماً نظر بدهید، غلط باشد یا درست. همین در رشد #اجتهاد انسان مؤثر است. لذا گاهی در یک زمان دو عالم دو فتوای کاملاً مخالف میدهند. یکی میگوید نماز جمعه واجب است و دیگری میگوید حرام است. حتی گاهی انسان میتواند در خود قواعد و اصول نیز تشکیک کند و بگوید این قاعدۀ فقهی و اصولی درست نیست. در خود مبانی تشکیک کند، هرچند همه آن را پذیرفته باشند.
🔹🔸 پس از اینکه این مطالب نوشته شد، مطالبی که حاصل میشود، کاری علمی و تحقیقی خواهد شد که میتواند برای دیگران نیز قابلاستفاده باشد.
🆔 @ghaeeni
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خارج_فقه
#قواعد_فقهیه
💢 قاعده نفی سبیل _ 2
🔻 بررسی دلیل اول و اشکالات به آن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🔰️جلسه 5
📆 تاریخ 3/10/1399