13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کمتر از ۲ دقیقه برای شناخت یکی از مفاخر ایران، نظامی گنجوی!
۱۴تا ۲۰ اسفند هفته بزرگداشت نظامی گنجوی
#محفل ادبی قند پارسی
✏️📜شعر نظامی گنجوی درباره امام زمان (عج)
مثنوی «ای مدنی برقع و مکی نقاب» سرودۀ نظامی گنجوی
ای مدنی برقع و مکی نقاب
سایهنشین چند بود آفتاب
منتظران را به لب آمد نفس
ای ز تو فریاد به فریادرس
ملک برآرای و جهان تازه کن
هر دو جهان را پر از آوازه کن
سکّه تو زن تا امرا کم زنند
خطبه تو کن تا خطبا دم زنند
ما همه جسمیم بیا جان تو باش
ما همه موریم سلیمان تو باش
شحنه تویی قافله تنها چراست
قلب تو داری علم آنجا چراست
زآفت این خانهٔ آفتپذیر
دست برآور همه را دست گیر
گر نظر از راه عنایت کنی
جمله مهمات کفایت کنی
#نظامی
#شعر
محفل ادبی قند پارسی
هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی
۱۴ تا ۲۰ اسفند
بسم الله الرحمن الرحیم
#پیشنهاد
🔹همهساله بعد از برگزاری جلسه شعرخوانی سالانه در محضر مقام معظم رهبری، بسیاری از دوستان شاعر رفته و نرفته گلههایی دارند که تا حدود زیادی هم درست و قابل تامل است، البته نه صد در صد! اما متاسفانه بعد از یکیدوهفته آتش این تبوتابها رو به افول رفته و به قول معروف آبها از آسیاب میافتد.
🔹امسال اما برآن شدیم تا درخواستی از دوستان مسئول انتخاب شاعران برای این برنامه داشته باشیم که حُسن نیت و درستی انجام کار این عزیزان بر همگان ثابت شده و دیگر جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند.
🔹اصل ماجرای ایندعوتها ازجایی شروع میشود که از طرف حوزه هنری یک ایمیل در اختیار شاعران قرار میگیرد تا دونمونه از آثار خود را ارسال کرده و برای دعوت به این محفل و توفیق شعرخوانی با دیگر شاعران رقابت کنند. اما معالاسف بارها شاهد بودیم افرادی که در این مراسم حاضر میشوند ادعا میکنند که اثری برای این ایمیلها ارسال نکرده و به سفارش فلانها و بهمانها در این مراسم حضور یافتهاند.
🔹به همین دلیل به نمایندگی از تقریبا ۱۵۰۰ شاعر حاضر در کانال #فراخوان_شعر ایتا درخواست میکنیم که عزیزان مسئول اسامی شاعرانی که برای این ایمیل شعر فرستادهاند را منتشر کرده و پایانی بر اینگونه ادعاهای جنجالآفرین باشند. همچنین بعد از مراسم شعرخوانی اشعار قرائت شده را که به همان ایمیل ارسال شدهاند ازطریق همین کانال یا کانالهای مربوط به حوزه هنری با تصویر مستند منتشر کنند.
🔹باشد که تمامی این گامها برای جلوگیری از ضایع شدن حق شاعران دور از مرکز کشور و همچنین خط بطلان کشیدن بر حرفهای بیپایه و اساسیست که بارها و بارها گفته شده و به جایی هم نرسیده است.
🔹انشاءالله امسال با همت عزیزان دستاندکار شاهد برگزاری رقابتی سالم برای انتخاب شاعران باشیم.
#مجتبی_خرسندی
به نمایندگی از شاعران محترم
کانال فراخوان شعر در ایتا
@Farakhanesher
به دست خود درختی می نشانم
به پایش جوی آبی می كشانم
كمی تخم چمن بر روی خاكش
برای یادگاری می فشانم
درختم كم كم آرد برگ و باری
بسازد بر سر خود شاخساری
چمن روید درآنجا سبز و خرم
شود زیر درختم سبزه زاری
به تابستان كه گرما رو نماید
درختم چتر خود را می گشاید
خنك میسازد آنجا را ز سایه
دل هر رهگذر را می رباید
به پایش خسته ای بی حال و بی تاب
میان روز گرمی می رود خواب
شود بیدار و گوید ای كه اینجا
درختی كاشتی،روح تو شاداب
" عباس یمینی شریف "
🌱گرامی باد ۱۵ اسفند روز درختکاری و آبادی طبیعت
🍎🍃
زبان محاوره در شعر:
یکی از منابع کلی گزینش شاعر، زبان محاوره و عامیانه است. منبعی با ذخیرهای سرشار که همواره دگماتیسم واژگان شعری، استفاده از آن را ممنوع ساخته است ولی بهرهگیری از آن در طبیعت کار شاعر است و وسوسۀ استفاده از میوۀ این درخت ممنوع در بسیاری از ادوار شعری، ذهن شاعران را رها نکرده است. شاید بتوان گفت رباعی و غزل مناسبترین محل برای حضور زبان و تعابیر محاورهای و عامیانه است. بیش از هزار سال پیش رودکی در این رباعی خود تاثیر و حضور زبان محاوره را نشان می دهد:
آن خر پدرت به دشت خاشاک زدی
مامات دف و دو رویه چالاک زدی
آن بر سر گورها تبارک خواندی
وین بر درِ خانها (=خانهها) تبوراک زدی
فرّخی نیز از زبان محاوره بهرهگیری کرده است به ویژه که زمینۀ روایی و مضامین مجاوبه و گفت و شنود مایههای اصلی تغزّلات و مدایح را تشکیل میدهد.
خسرو و شیرین نظامی گنجهای نیز آکنده از کلمات و تعبیرات محاورهای است. از این قبیل است واژههایی نظیر «پیش کردن» در معنی بستن:
غم خسرو رقیب خویش کرده
درِ دل بر دو عالم پیش کرده
نیز استعمال «آنکاره» در معنی لطف و مغازله:
برون شد حاجبِ شَه بارشان داد
شهِ آنکاره، دل در کارشان داد
از همین مقوله است واژه «شیرینی» در معنی رشوه که نظامی آن را در جناس با کلمه «شیرین» قرار داده است:
به زر نز دلستان کز دین برآید
بدین شیرینی از شیرین برآید
حافظ شیرازی با همۀ پالایشها و ویرایشهایی که در واژگان و ترکیبات خود صورت میداده است؛ پشتوانهای از زبان محاوره را در شعر خود داخل کرده است. فیالمثل: «که مپرس، بهتر از این، یعنی چه، غم مخور، چه شد» را ردیف غزل قرار میدهد و یا تعابیری چون: «جان من و جان شما، قربان شما و...»
در شعر معاصر فارسی بهرهگیری از تجربههای زبان محاوره نمودی چشمگیر دارد و آغازگر آن را بدون شک باید نیمایوشیج دانست. این سنت پس از او نیز ادامه مییابد چنانکه یکی از آشکارترینهایش را در شعر سهراب سپهری میبینیم:
«یاد من باشد فردا لبِ سلخ، طرحی از بزها بردارم»
سِلخ (=سَلخ): مترادف استلخ که تلفظ محلی استخر به صورت کاملا پویا در گویش مردم نیاسر جاری است.
یا استفاده از واژگانی مثل: چُلُو، چراغک، پنیرک، تیغال و...
از این دست کاربرد زبان محاوره در آثار شاعرانی چون شاملو، یداللّه رؤیایی و... نیز یافت میشود.
📃مقاله: زبان شعر و واژگان شعری (با کمی دخل و تصرف)
🖊نگارنده: نصرالله امامی
آرایه های ادبی
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماه بنیهاشم است دلبر و دلدار من!
🔹 به مناسبت سالروز درگذشت شاعر معاصر ایرانی، زنده یاد احمد عزیزی