📣 فراخوان سراسری «وعده صادق» منتشر شد
جشنواره مردمی فیلم عمار با هدف گردآوری و بازتاب واکنشهای مردم ایران در حمایت از تنبیه مقتدرانه رژیم صهیونیستی، فراخوان سراسری «وعده صادق» را در ۴ قالب برگزار میکند
🔻 قالبها:
🔸 محتوای ویدیوئی:
فیلم موبایلی (خاطرهگویی، مصاحبه مردمی، واکنشهای مردمی و…)، بازتولید محتوای ویدیوئی (پاسخ طنز به تهدید اسرائیل، گزارش از عملیات وعده صادق و…)
🔸 محتوای صوتی:
خاطرهگویی، مصاحبه مردمی، سرود، پادکست و…
🔸 محتوای تصویری و گرافیکی:
نقاشی، عکس (واکنشهای مردمی و…)، عکس نوشت، کاریکاتور، پوستر و…
🔸 محتوای متنی:
دلنوشته، شعر، شعار (توییت، پلاکارد و…)، متن خبری و…
🔰 مهلت ارسال آثار ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳
⬅️ ارسال آثار از طریق نام کاربری
🌐 @Ammarfilm_1389
در پیامرسانهای روبیکا، بله، ایتا و شاد
🔻مطالعه کامل فراخوان:
🔗 ammarfilm.ir/?p=34742
🔻فراخوان هنر
https://eitaa.com/joinchat/4088988143C1636bfdac0
«گفتم شب وصل وروز تعطیل آمد»
هابیل به قصد جان قابیل آمد
از بهر پاکن کردنت ای اسراییل
این بار سپاه با ابابیل آمد
#حسین کیوانی
نقیضه ای بر شعر سعدی
«بمان»
بمان کنار جهانم، برادرانه بمان
بدون شاید و اما که بیبهانه بمان
به رود رود غم انگیز رودِ مرثیه خوان
قسم به آبیِ دریای بیکرانه بمان
قسم به آینههای همیشه منتظرت
قسم به موی پریشان برای شانه بمان
به خاطر دل مادر، برای حسرتهاش
برای بغض فروخوردهی شبانه بمان
برای خاطر قلب شکستهی همسر
برای حال و هوا و سکوت خانه بمان
به خاطر گلِ روی دو نوبهار دلت...
بیا و محض گلی که زده جوانه بمان
برای غربت و تشویش و بیقراریِ آن
کبوتران یتیم درون لانه بمان
برای خاطرههای همیشه بیرحمات
برای کودکی مانده بینشانه بمان
من و تو همسفر کوچههای دیروزیم
بمان کنار من آری، برادرانه بمان
پروین جاویدنیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍یکم اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت سعدی شیرازی گرامی باد.
#کلیپ
گرامیداشت هفته فرهنگی هنری #سعدی_شیرازی یکم الی هشتم اردیبهشت ماه
#اداره_کل_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی فارس
اصلا عددی که نیستی ، ناچیزی
هر لحظه تو آبروی خود می ریزی
با ریزپرنده و بالستیک که هیچ
با گاو خزنده هم بیایی ،ریزی
#حسین کیوانی
طنز ریزمیزه...
غرش موشک اگر چه خوب نیست
هم به وقتش همچو شمشیر علیست
جنگ خندق درب خیبر ذوالفقار
بر یهود یاد آور ی آن روزگار
رهبری بی باک ز نسل فاطمه
می دهد بر کار صهیون خاتمه
انشاءالله
علی روستا
عضو کانال
محفل شعر قند پارسی
غرش موشک اگر چه خوب نیست هم به وقتش همچو شمشیر علیست جنگ خندق درب خیبر ذوالفقار بر یهود یاد آور
تسلیت مجدد
خدمت سرکار خانم جاوید نیا
روان تابناک برادرشان مینوی باد!
محفل شعر قند پارسی
«بمان» بمان کنار جهانم، برادرانه بمان بدون شاید و اما که بیبهانه بمان به رود رود غم انگیز رودِ مر
تسلیت مجدد
خدمت سرکار خانم جاوید نیا
روان تابناک برادرشان مینوی باد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحلهٔ پایانی «سرزمین شعر»
امشب، ساعت ۲۲:۳۰
@shahrestanadab
🗣 دروغ در اندیشهی فردوسی
در اندیشهی روشن فردوسی، دروغ یکی از بیماریهای ویرانگر رفتاری است که از دیرباز در زمانهای گوناگون دامنگیر تودههای مردمی بوده است.
بیگمان مردمانی که دروغ میانشان رواگ یافته باشد؛ چپیرهیی نابهسامان و ناسوده خواهند داشت و در سراشیبیِ فرود کشانده میشوند.
به باور او مردمانی راه پیشرفت میپیمایند که فرهنگ راستی و درستکاری میانشان نهادینه باشد و فرافکنی در هر اِزلیم، کینه و ناباوری را پیشکش و هرگونه همکاری و همراستایی و مهرورزی را میان آنان نابود میکند.
او به نیکویی میداند که پیامدهای دروغ مردم را به مرداب گندیده میکشاند و آبهای آلوده به آنها مینوشاند و سرانجام تخم دروغ در سرزمین جان و روان آنان پرورش مییابد و به درختی تنومند مانیده میشود و میوههای تلخ و کشنده به بار میآورد. پس با این همه بایسته است که این بیماری زیانبار رفتاری از خوی همگان زدوده و بیدرنگ درمان شود.
از این روست که فردوسی بزرگ میسراید:
رخ مرد را تیره دارد دروغ
بلندیش هرگز نگیرد فروغ
به گرد دروغ هیچگونه مگرد
چو گردی، شود بخت را روی زرد
مکن دوستی با دروغآزمای
همان نیز با مرد ناپاکرای
زبان که به راستی یار نیست
به گیتی کس او را خریدار نیست
چو خواهی که بخت از تو گیرد فروغ
زبان را مگردان به گرد دروغ!
نویسنده و فرستنده: #بلال_ریگی
#پیام_پارسی
✍🏻 پینوشت:
چپیره ← جامعه
ناسوده ← ناامن
فرود ← سقوط
اِزلیم ← ملت، ملیت
کانال ادب سار
🔷💠🔹🔹
۱ اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی
(زاده سال ۵۸۵ یا ۶۰۶ شیراز -- درگذشته سال ۶۷۱ یا ۶۹۱ شیراز) سخنسرای قرن هفتم
او در کودکی با علاقه زیاد به مکتب رفت و مقدمات علوم را آموخت و هنگام نوجوانی بهپژوهش دانش علاقه فراوانی نشان داد.
اوضاع نابسامان ایران در پایان دوران سلطان محمدخوارزمشاه و بهخصوص حمله سلطان غیاثالدین، برادر جلالالدین خوارزمشاه بهشیراز، سعدی را که هوایی جز کسب دانش در سر نداشت برآن داشت دیار خود را ترک کند.
او به مدرسه نظامیه بغداد رفت و در آنجا از آموزههای امام محمد غزالی بیشترین تأثیر را پذیرفت (سعدی در گلستان، غزالی را «امام مرشد» مینامد). غیر از نظامیه، سعدی در مجلس درس استادان دیگری از قبیل شهابالدین سهروردی نیز حضور یافت و در عرفان از او تأثیر گرفت. وی پس از پایان تحصیل در بغداد، بهسفرهای متنوعی پرداخت که به بسیاری از این سفرها در آثارش اشاره کرده است.
در این که او از چه سرزمینهایی دیدن کرده، میان پژوهندگان اختلاف نظر وجود دارد و به حکایات خود سعدی هم نمیتوان چندان اعتماد کرد و بهنظر میرسد که بعضی از این سفرها داستانپردازی باشد. زیرا بسیاری از آنها پایه نمادین و اخلاقی دارند نه واقعی. مسلم است که شاعر بهعراق، شام و حجاز سفر کرده است و شاید از هندوستان، ترکستان، آسیای صغیر، غزنه، آذربایجان، فلسطین، چین، یمن و آفریقای شمالی هم دیدار کرده باشد.
سعدی در حدود ۶۵۵ قمری به شیراز بازگشت و در خانقاه ابوعبداله بنخفیف مجاور ابوبکربن سعد زنگی بود که برای جلوگیری از هجوم مغولان به فارس، به آنان خراج میداد و یک سال بعد بهفتح بغداد بهدست مغولان به آنان کمک کرد.
در دوران ابوبکربن سعدبن زنگی شیراز پناهگاه دانشمندانی شده بود که از دم تیغ تاتار جان سالم بدر برده بودند. در دوران وی سعدی مقامی ارجمند در دربار بهدست آورده بود. در آن زمان ولیعهد مظفرالدین ابوبکر به نام سعدبن ابوبکر که تخلص سعدی هم از نام او است به سعدی ارادت بسیار داشت.
سعدی به پاس مهربانیهای شاه، سرودن بوستان را در سال ۶۵۵ آغاز کرد و آن را در ده باب به نام اتابک ابوبکر بن سعدبن زنگی در قالب مثنوی سرود. هنوز یک سال از تدوین بوستان نگذشته بود که در بهار سال ۶۵۶ دومین اثرش گلستان را بنام ولیعهد سعدبن ابوبکربن زنگی نگاشت.
وی در خانقاهی که اکنون آرامگاه اوست در ۴ کیلومتری شمال شرقی شیراز، در دامنه کوه فهندژ، در انتهای خیابان بوستان و در کنار باغ دلگشا اقامت داشت. این مکان در ابتدا خانقاه شیخ بوده که وی اواخر عمرش را در آنجا میگذراند. برای اولین بار در قرن هفتم توسط خواجه شمسالدین محمد صاحبدیوانی وزیر معروف آباقاخان، مقبرهای بر فراز قبر سعدی ساخته شد.
بنای اکنون آرامگاه سعدی از طرف انجمن آثارملی در سال ۱۳۳۱ شمسی با تلفیقی از معماری قدیم و جدید ایرانی در میان عمارتی هشت ضلعی با سقفی بلند و کاشیکاری ساخته شد.
آثار منظوم و منثور سعدی که بهجا مانده است، عبارتند از: بوستان، گلستان، دیوان اشعار، رسائل نثر، هزلیات.
🌿گرچه شیرین دهنان پادشهانند ولی
او سلیمان زمان است که خاتم با اوست...
🪐دورهمنشینی جوانان و اهالی شعر و ادب فارس
🟪خانه شعر و ادبیات خاتم
🔰مجال شعرخوانی، نقد آثار، گفت و گو و فراگیری
💐بزرگداشت جناب سعدی (علیه الرحمه)
📆دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
⏳ساعت ۱۶:۳۰
📝باارشاد:
دکتر محمد مرادی
📍مکان:
چهارراه حافظیه- اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی- طبقه زیرین- تالار گفتگو
🔼ورود برای عموم علاقهمندان به شعر و ادبیات، آزاد است!
| خانه شعر و ادبیات خاتم |
@khatam_shz
"مقبولترین غزلهای سعدی"
چندی پیش، یکی از دوستان نظرم را دربارهی بهترین شعر سعدی جویا شد. قطعا پاسخ دادن به این سوال دشوار است و هیچگاه نخواهیم توانست به آن پاسخ دهیم. بخشی از این دشواری به سلایق گوناگون و تعاریف متمایز موجود دربارهی شعر باز میگردد. بر اینها متغیرهایی چون زمان و مکان را نیز میتوان افزود. برای تحلیل بهتر، به جُنگهای شعر نزدیک به زمان سعدی مراجعه و غزلهای انتخابی را فهرست میکنیم، شاید بتوان بهترین غزلهای سعدی را از دیدگاه گذشتگان شناخت. انتخابها میتواند نشاندهندهی تفاوت نگاهها و معیارها در گزینش بهترین اشعار استاد غزل #سعدی_شیرازی باشد.
جنگهای بررسی شده به شرح زیر است:
جنگ مورخ ۷۳۰ ایاصوفیا، جنگ شمس حاجی، جنگ لالااسماعیل، مونسالاحرار بدر جاجرمی، جنگ گنجبخش، جنگ ۹۰۰ مجلس، سفینهی ترمد، انیسالخلوه، بیاض تاجالدین احمد، مجموعهی لطایف و سفینهی ظرایف و انیس الوحده. گزارش این تطبیق در ادامه میآید:
۱_ از ۷۱۵ غزل سعدی به تصحیح دکتر یوسفی، حدود ۱۹۰ غزل در دستِ کم یک و نهایتا چهار جنگ تکرار شدهاست. اگر بخواهیم به سوال آن دوست عزیز پاسخ دهیم، تنها میتوانیم بگوییم که احتمالا، انتخاب ما یکی از ۵۲۵ غزل انتخاب نشده در جنگها خواهد بود. چرا؟ شاید به دلیل تفاوت نگاه عصر ما به شعر و سلیقهی حاکم ادبی در روزگار ما.
۲_ از میان غزلهای منتخب جنگها، حدود ۱۷۰ غزل را گردآورندگانِ یک یا دو جنگ انتخاب کردهاند و جزو اشعار برگزیدهی ۹ یا ۸ گزینشگر نبوده است.
این نکته اتفاق نداشتن آنان را در موضوع بهترین اشعار سعدی تایید میکند.
۳_ بیش از بیست غزل، در سه یا چهار جنگ تکرار شدهاند که نشان دهندهی سلیقهی قرن هشتمیها در مواجهه با غزل سعدی میتواند باشد(البته بر اساس این ده جنگ). مصرع اول این غزلهای مقبول، چنین است:
_سروی چو تو میباید تا باغ بیاراید
_سزای آنکه نگفتیم شکر روز وصال
_ای از بهشت جزوی و از رحمت آیتی
_این بوی روحپرور از آن خوی دلبرست
_چنان به روی تو آشفتهام به بوی تو مست
_ذوقی چنان ندارد، بیدوست زندگانی
_ماهرویا روی خوب از من متاب
_برخیز تا یکسو نهیم این دلق ازرقفام را
_هزار سختی اگر بر من آید آسان است
_امیدوارم اگر صد رهم بیندازی
_من چه در پای تو ریزم که خورای تو بود
_بخت آیینه ندارم که درو مینگری
_مشتاقی و صبوری، از حد گذشت یارا
_هرگز حسد نکردم، بر منصبی و مالی
_من از دست کمانداران ابرو
_قیامت باشد آن قامت در آغوش
_مرو به خواب که خوابت ز چشم برباید
_به حسن دلبر من هیچ در نمیباید
_لاابالی چهکند دفتر دانایی را
_خرامان از درم بازا کت از جان آرزومندم
_راستی گویم به سروی ماند این بالای تو
_دیده از دیدار خوبان برگرفتن مشکل است.
۴_ انتخاب جنگهای نزدیک به عصر سعدی، احتمالا متفاوت با سلیقهی معاصران و متمایز با گزیدههای منتشرشده از او و شعرهای محبوبش در روزگار ماست. نکتهای که انتخاب بهترین اشعار او را برای هر ادبیاتخوانی دشوار میکند.
#محمد_مرادی
#یادروز_سعدی
@mmparvizan
پکیج پیشنهادی بهمناسبت روز سعدی
1⃣ صد بیت برگزیده از سعدی،
با تصاویر معنادار و مرتبط
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MDk5MjQ2NDI0MTkzNzMx?igsh=ZmpybHphMzJpanI2
2⃣ چرا آثار سعدی رو راحتتر از آثار دیگر شاعران میفهمیم؟
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3OTI2OTA2MTc3NTYwNTcy?igsh=MWp1emRqemRtcmtqZQ==
3⃣ چرا به سعدی میگیم استاد سخن؟
چرا به حافظ، فردوسی و... نمیگیم؟
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MTQ1OTU3MDg3MzEyNTYw?igsh=MWEzMTF2NDN4MTFiOQ==
4⃣ ماجرای میدان کلبه در شیراز؟ (کلبه سعدی)
https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE4MTEyOTYyMTMwMzQ1MzUy?igsh=MXJ6dXIwMXdjNDdp
🔻 کانال تلگرامی بنده که با جستوجوی نام سعدی، به برخی توضیحات صوتی پیرامون زندگی سعدی دسترسی خواهید داشت :
https://t.me/mohammadi_rabe
روز سعدی بزرگ گرامی باد🤍
ارادتمند شما؛ محمد محمدیرابع.
متاسفانه در ایتا، لینک دیگر برنامهها از دسترسی مستقیم خارج میشه،
باید کپی کرد در واتساپ یا تلگرام یا دیگر برنامهها و کلیک کرد.