مناظره!
یکی نقشۀ کار را میکشید
یکی طرح تَکرار را میکشید
یکی از سحر گفت و از روشنی
یکی هم شب تار را میکشید
یکی طرح و برنامه و راه داشت
یکی حجم دیوار را میکشید
یکی از کلهگوشۀ گل سرود
یکی شوکت خار را میکشید
یکی گفت از روزگار وصال
یکی حسرت یار را میکشید
یکی گفت از افتخار و جهش
یکی ذلّت و عار را میکشید..
یکی در فضایی که ترسیم کرد
همه کوشش و کار را میکشید،
یکی نیز میگفت «ناممکن» است
به سر ابر انکار را میکشید
یکی انتظار ثباتی که نیست
در آشفتهبازار را میکشید
پس از نقشۀ حذف یارانهها
سکوت خریدار را میکشید!
یکی بر ورق «مار» را مینوشت
یکی صورت «مار» را میکشید!
✍🏻 #محمدرضا_ترکی
🏷 #انتخابات | #انتخاب_اصلح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از کارگاه دریچه ای به جهان حافظ
#سعیدبیابانکی
⭕️ حمایت اهالی شعر و ادب از دکتر #جلیلی در انتخابات
#جلیلی
#سعید_جلیلی
#انتخابات
✅ پایگاه اطلاعرسانی دکتر سعید جلیلی
@saeedjalily
آیینه در آیینه کنار ِشهدا
هر جا که گُلی ست؛ از مزار شهدا...
تا رأی به لالههای خونین بدهیم
ما آمدهایم پای کار شهدا
محمدعلی جهاندیده
#انتخابات
#کاندیدای_شهدایی
۱۴ تیر روز قلم
در تقویم ایران "روز قلم" بهعنوان نمادی برای تجلیل از صاحبان قلم و آثارشان انتخاب شده است.
در این نوشتار به ابعاد تربیتی، رسانهای و ارزشی تألیف و نگارش اشاره میشود و از چگونگی سیر قلم در طول تاریخ صحبت به میان میآید. به این سیر، چه از نظر محتوای نوشتهها و چه از نظر ابزار ظاهری ـ که به شیوههای اینترنتی و الکترونیکی ـ رسیده، نگریسته شده است.
در صفحات تقویم، ۱۴ تیرماه باعنوان «روز قلم» بهخود جلوهای دیگر بخشیده است. نامگذاری این روز بهنام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگساز این سرزمین نیست. ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر "عطارد" مینامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان میدانستند و گرامی میداشتند.
تاریخ نوشتار، حداکثر به بیست هزار سال پیش باز میگردد و با محدود ساختن به نظامهای نوشتاری مدون، رقمی حدود شش هزارسال پیش را نشان میدهد. این ارقام و آمارها فقط تخمینی است از سوی کاوشگران علمی، در صورتی که بدون شک پیشرفتی از سوی جوامع گوناگون، بدون کمک خط و زبان امکانپذیر نبوده است.
از جمله موادی که برای نوشتن بهکار میرفت سنگ، چوب، پوست حیوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابریشم، پنبه و کاغذ بود. در طول تاریخ، نوشتن به دو صورت بوده است: یک دسته خطوطی را در بر میگرفت که با استفاده از ابزارهای تیز چون سوزن، چاقو و... نوشتاری، کندهکاری میشد. دسته دیگر شامل خطوطی است که بهوسیله قلم پر، قلمنی، قلممو و ... و با استفاده از جوهر برسطح ماده نوشتاری ترسیم میشد. گفتنی است نسخه پردازی از نوشتهای بر سنگ یا فلز بهطور منطقی، در نهایت به اختراع چاپ انجامید.
قلم چیست؟:
قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسانها و بیانکننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسانها است. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گستردهتر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدنها، تجربههای تلخ و شیرین و علوم بانوشتن ماندگار میشوند و آیندگان مملو از تجربه و پر از راهحلها هستند.
"به بهانهی روز قلم"
یک: چهاردهمین روز از ماه تیر، در تقویم شمسی به نام قلم تمایز یافته است. همسایگی آن با روز تیر از ماه تیر (تیرگان/ ۱۳ ماه) آن را با واژههای عطارد (دبیر فلک) پیوند داده و از دیگر سو، با آرش و ماجرای تیر ایراننجات او تناسب دارد. گویا روز دماوند هم بیشباهت به قلم نیست و میتوان دماوند را نوک قلم ایستادهی تمدن ایرانی رو به آسمانها دانست.
اما فارغ از این اشارات و تمثیلات، قلم چه رو به آسمان و چه فرق بر زمین، نمایندهی خرد و اندیشه و تعالی و شُکوه عاطفهی انسان است.
اهل قلم چه نویسنده و شاعر و چه پژوهشگر و منتقد و روزنامهنگار؛ وارثان "آب و خرد و روشنی"اند.
پس مبارک بر اهل قلم، اگر قلم را آنگونه که باور دارند بر صفحه میلغزانند؛ لغزشی در مسیر انسانوارگی و اخلاقورزی و سزاوار سوگند "والقلم و مایسطرون".
دو: اگر قرآن را چنانکه باور یک مسلمان است، اوج خلق زبانی و قلمی و شعر را ساحتی والا از هنرورزی اهل قلم بدانیم، بیشک آیات پایانی سورهی شعرا، نمادی انسانی_ اسلامی از رسالت قلم است که بر اساس آن، میتوان سطرهای زیر را گزارههای اصلی روز قلم دانست:
_ شعر و اثر ادبی، بدون اخلاق و خرد و انسانمندی همچنان شعر است؛ اما شعری که مایهی سرگشتگی و سرشکستگی است.
_ اهل گفتار و نوشتار؛ بیرفتار به سخن خود؛ گویندگان بیعملند و چه شاعر و چه نویسنده، چه شیخ و چه عارف و چه روشنفکر و چه استاد و چه مولف و چه مترجم، به گفتهی سعدی زنبوران بیعسل:
علم چندان که بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محقق بود نه دانشمند
جارپایی بر او کتابی چند
_شرط خلق سخن عمیق، ایمان و رفتار بر اساس باور است. نویسنده یا شاعری که از انسان و آزادگی مینویسد، باید خود نیز انسانی آزاده باشد و اهل قلم انقلابی و دینی که از دین و انقلاب می گوید؛ لازم است پاکدین و دور از دروغ و ریا بماند.
_ نشانهی اهل قلم، تجلی یاد (نه نام و لفظ) خدا و جلوههای او در کلام و مرام است. پس خوشا به آنان که اینگونهاند.
_ و آخر اینکه، اهل قلم، اگر خود را متعهد به راستی میداند؛ یاریگر مظلوم و پرخاشگر در برابر ظالمان و گردنکشان است؛ چه مظلومی در همسایگی و در شهر و دیار خود و چه ستمدیدهای در فراسوی مرزها.
پس روز قلم بر سالکان حقیقی وادی "الا الذین" مبارک باد:
مرا به منزل الا الذین فرود آور
فروگشای ز من طمطراق والشعرا
خاقانی
پ.ن: وَٱلشُّعَرَاۤءُ یَتَّبِعُهُمُ ٱلۡغَاوُۥنَ ٢٢٤ أَلَمۡ تَرَ أَنَّهُمۡ فِی كُلِّ وَادࣲ یَهِیمُونَ ٢٢٥ وَأَنَّهُمۡ یَقُولُونَ مَا لَا یَفۡعَلُونَ ٢٢٦ إِلَّا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ وَعَمِلُوا۟ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ وَذَكَرُوا۟ ٱللَّهَ كَثِیرࣰا وَٱنتَصَرُوا۟ مِنۢ بَعۡدِ مَا ظُلِمُوا۟ۗ وَسَیَعۡلَمُ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوۤا۟ أَیَّ مُنقَلَبࣲ یَنقَلِبُونَ ٢٢٧﴾ [الشعراء ٢٢٤-٢٢٧]
#روز_قلم
#ادبیات_متعهد
@mmparvizan
ای اهل هنر قلم فروشی نکنید
از ظلمِ به خلق چشم پوشی نکنید
در قرن تبانی زر وزور و ریا
دل خوش به نماهنگ خموشی نکنید
#محمدعلی ساکی
عضو کانال
📢 #گزارش_تصویری
آیین رونمایی و جشن امضای کتاب واژههای متبسم
📚 سرودههای پدرام اکبری، شاعر و طنزپرداز
🎤 با اجرای دکتر عبدالرضا قیصری
✨ با حضور نویسندگان، شاعران و طنزپردازان
📆 چهارشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳
فرهنگسرای کتاب
•┈┈•••✾•••✾•••┈┈•
⭕️ #سازمان_فرهنگی_شهرداری_شیراز
@khabarnameshaeranshiz🔻
خبرنامه شاعران 👈 عضو شوید
محفل شعر قند پارسی
📢 #گزارش_تصویری آیین رونمایی و جشن امضای کتاب واژههای متبسم 📚 سرودههای پدرام اکبری، شاعر و طنزپر
مبارک بر پدرام اکبری عزیز
و
روزی دیگر دوستان به امید خدا
«افسوس که نامهٔ جوانی طی شد»
دوران شباب و عیش، صرف وی شد
آمد ون ارشاد بناگه از دور
کل طرب از دماغ بنده قی شد
*
«این قافلهٔ عمر عجب میگذرد»
گه تند و گهی وجب وجب میگذرد
شادی چو شترمرغ سریع، اما غم
مانند الاغ مش رجب میگذرد
*
«در دهر هر آنکه نیمنانی دارد»
در بزم خودش عیش نهانی دارد
بیدین قدح شراب در دست، ولی
دیندار به دست خویش «رانی» دارد
*
«دهقان قضا بسی چو ما کشت و درود
غم خوردن بیهوده نمیدارد سود»
تا آن که رود غم از دلت داد بزن:
دودود دورودود دورود دورود دود دورودود!
*
«این کوزه چو من عاشق زاری بودهست»
اما دانی پی چه کاری بودهست؟
این دسته برای اخذ وام بانکی
مشغول مراحل اداری بوده ست
*
«بر چهرۀ گل نسیم نوروز خوش است»
غم گر برود به سرعت یوز خوش است
میگفت زنی به شوهرش: my honey
گر که بخری clothes یا shoes خوش است
*
«پیش از من و تو لیل و نهاری بودهست»
هر فرد پی کسبی و کاری بوده ست
مسئول فلان که هست بر بنز سوار
قبل از سِمتش سوار گاری بوده ست
*
در کارگه کوزهگری رفتم باز
دیدم دوهزار کوزه افتاده دراز
ناگاه یکی کوزه صدا زد چون غاز
کو کوزه«خر» و کوزه«بز» و کوزه«گراز»
*
«در کارگه کوزهگری رفتم دوش»
تا که بخرم کوزه برای مهنوش
مهنوش ولی جواب رد داد به من
من هم شدم از فشار، معتاد، افشوش!
#شیخ_غیرمفید #شعر #شعر_طنز
4_5780644501420775795.mp3
5.04M
#ادبیاتایران [قسمت اول]
کارشناس برنامه #مهدیاخوانثالث
برنامهای از رادیو ملی ایران
نکاتی در خصوص واژگانی در ابیات حافظ که توسط اخوانثالث شرح و توضیح داده میشود که به صورت سریالی در کانال حافظخوانی به اشتراک گذاشته خواهد شد
این قسمت: رسم #قلندری
هزار نکتهٔ باریکتر ز مو اینجاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند
#حافظ
✂️تدوین #محمدرضاکاکائی
🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳
کاریکلماتور (قلم) ۲
به بهانه ۱۴ تیرماه روز بزرگداشت قلم
🔹قلم همه ی عقده های دلش را روی کاغذ خالی کرد.
🔸بعضی قلم ها به شیطان درس می دهند.
◼️یک قلم خوب همیشه سربه زیر است.
♦️قلم بدون جوهر مثل زن بدون شوهر است.
🔹قلم حتی اگر بشکند،غلط را درست می نویسد.
◼️هوش و حواس قلم دست خودش نیست.
🔶قلم با کمک تراش ،سرش را اصلاح کرد.
🔹خدا کند نیش قلم به روی کسی باز نشود.
♦️قلم که نباشد،کاغذ همیشه برای خودش شعر سپید می سراید.
🔹کتاب ،لوح فشرده ی قلم است.
#حسین کیوانی
ادامه دارد...
من به آب و تاب رأی میدهم
من به شعر ناب رأی میدهم
انتخاب، اوّل شکفتن است
من به انتخاب رأی میدهم
رأی میدهم به آینه، به کوه
من به بازتاب رأی میدهم
من به برکهای که خیره میشود
سوی ماهتاب رأی میدهم
من به متّقیترین مخاطبِ
ذلِک الکِتاب رأی میدهم
من به مادر شهید کوچهمان
من به آفتاب رأی میدهم
من به انقلاب، من به انقلاب
من به انقلاب رأی میدهم
#مهدی_جهاندار
#انتخاب
فراخوان شعر بیست وهفتمین مراسم شب شعر عاشورا - شهرستان استهبان ویژه شاعران استان فارس منتشر شد.
نحوه ارسال آثار:
۱. از طریق سایت ادبی " شهید رابع " استهبان به آدرس
http://rabe4.rzb.ir
قسمت تماس با ما
۲. از طریق پیامرسان ایتا و واتساپ به شماره
09351583011
آخرین مهلت ارسال
پنجشنبه ۲۱ تیر
زمان و مکان برگزاری مراسم
پس از بررسی و گزینش اشعار اطلاع رسانی خواهد شد
بعلت نزدیک بودن زمان برگزاری امکان تمدید زمان ارسال وجود ندارد
ستاد مردمی شبهای شعر اهل بیت
شهرستان استهبان